Vanha Testamentti ainoa oikea

Anonyymi-ap

Jotkut ovat sitä mieltä, että Vanha Testamentti on ainoa oikea. Juutalaiset eivät hyväksy Uutta Testamenttia.

7

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vanha testamentti oli varhaiskristittyjen ainoa Raamattu. Käytännössä useimmiten kyse oli kreikankielisestä käännöksestä Septuagintasta, jota luettiin synagogissa. Ihmiset yleensä eivät omistaneet kirjoituksia, korkeintaan varakkaimmilla niitä saattoi olla. Kristinusko levisi aluksi pääasiassa juutalaisten ja heitä lähellä olevien "jumalaapelkäävien" keskuudessa, varsinaisia "pakanoita" kääntyi vasta myöhemmin. Pakana muuten on peräisin latinan kielen sanasta paganus, joka tarkoittaa maalaista. Kristinusko aluksi levisi pääasiassa kaupungeissa eri puolilla Rooman valtakuntaa, joissa juutalaiset muodostivat omia yhteisöjään. Nämä olivat hedelmällistä maaperää kristinuskon julistamiselle.

      Kun Vartiotorni viittaa raamatunkohtaan 2. Tim. 3:16 kuten se heidän uusimmassa käännöksessään kuuluu "Koko Raamattu on kirjoitettu Jumalan hengen ohjauksessa ja se on hyödyllinen opettamisessa, ojentamisessa, oikaisemisessa ja oikeaan toimintaan valmentamisessa", niin tämä jättää huomiotta, että Raamattua meidän tuntemassamme merityksessä ei ollut olemassa vielä satoihin vuosiin tuon kirjoittamisen jälkeen. Kirkko kokosi Uuden testamentin ja päätti mitä siihen otetaan mukaan, keskustelu kaanonin rajoista on käyty nimenomaan kirkon piirissä.

      Itse asiassa tuossa raamatukohdassa tulee esille muutakin, kun sitä lainaa laajemmin. Otan nämä edelleen UM-käännöksestä: "Pidä sinä kuitenkin kiinni siitä, mitä olet oppinut ja mistä olet tullut vakuuttuneeksi. Sinähän tiedät, keiltä olet sen oppinut".

      Ensisijaista oli siis luotettavilta opettajilta henkilökohtaisesti saatu opetus, tämä oli se, mistä tuli pitää kiinni. Kirjoitukset olivat ainoastaan "hyödyllisiä". Kristinusko ei ole koskaan ollut ensisijaisesti kirjauskonto, vaan kyse on ollut kirkon traditiosta, josta on syntynyt myös Uusi testamentti. Kirkko on synnyttänyt Raamatun, ei toisin päin.

      Protestanttisissa suuntauksissa, jossa ei ymmärretä tai ohitetaan Uuden testamentin syntyhistoria, on otettu nimellisesti "yksin Raamattu" perustaksi. Käytännössä yksikään suuntaus ei kuitenkaan nojaudu pelkästään Raamattun, tai pidä kaikkea sillä olevaa noudatettavana.

      • Anonyymi

        Siksipä minä en riipu missään suuntauksissa.
        Tutkin raamattua avoimesti ja eri käännöksiä.
        Jos totean, että siellä on virheitä, otan ne pois.


    • Anonyymi

      Anonyymi 2024-06-18 13:48:39

      "Otan nämä edelleen UM-käännöksestä: "Pidä sinä kuitenkin kiinni siitä, mitä olet oppinut ja mistä olet tullut vakuuttuneeksi. Sinähän tiedät, keiltä olet sen oppinut".

      Itseasiassa opit opitaan kirjoista.
      Kirjoista ja niiden kohtalosta mielipiteitä:

      katuva » 16.11.2020 11:55
      Tässä on jo ollut jonkun aikaa uhoa Seuran puolelta, että vanha kirjallisuus pitäisi hävittää. Kuulin huhua, että Vantaan Betelistäkin ainakin osa kirjallisuudesta on kiikutettu kaatopaikalle.

      Tony » 16.11.2020 12:16
      Vanhan kirjallisuuden hävittäminen on ihan maailmanlaajuinen projekti, johon on annettu tarkat listat hävitettävästä materiaalista.

      Johanneksen poika » 17.11.2020 01:12
      Nyt kun ne kirjat tuhotaan, käy niin, että kun käsky tulee järjestön ylimmältä taholta, sitä on toteltava. Paradoksi on se, että nyt ikuisen elämän saamisen EDELLYTYS näyttää olevan se, että tuhoaa sen aineiston, josta "totuuden" oli oppinut.

      katuva » 17.11.2020 12:10
      Onko kaste enää voimassa, kun oppi muuttuu ja oppimateriaali joutuu hävitettäväksi?
      Kuinka paljon järjestön oppi voi muuttua, jotta voisi pokalla ilmoittaa,että sori tähän mua ei kyllä kastettu 1980-luvun alussa.
      https://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?t=9408

      • Anonyymi

        Puhumattakaan siitä, mitä se kaikki oli 1970- luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhumattakaan siitä, mitä se kaikki oli 1970- luvulla.

        Mutta 70 -luku oli tuottoisaa.

        Herätkää nro 23 v. 1968: "esittelemme vartiotorniseuran ylitsepursuvat todisteet että maailmanloppu on 1975"

        Valtakuntamme palvelus kesäkuu 1974: "on hyvä ajatus myydä asuntonsa tai edes vähäisempää omaisuutta ja antaa rahat vartiotorniuskonnolle, koska loppu on pian."
        -lehti jatkoi että niin olivat jo jotkut tehneetkin.

        -Ja jos lahkoa ei käsitelläkään teologisissa julkaisuissa, niin USA:n bisnes-lehdet luokittelevat sen New Yorkin alueen isoimpien liikeyritysten joukkoon.
        Onhan sillä monen miljardin omaisuus.

        Milloinka vartiotorni opettaa värvätyt leuhkimaan seuran omaisuudella ?


    • Anonyymi

      Joosuan kirjassa pysäytetään Aurinko ja Kuu päiväksi. Kukaan ei huomaa, Maan jarruttavan. Ei muuten huomaa kukaan missään muuallakaan, kun Maa lähtee taas pyörimään.
      Raamattu valehtelee-taas kerran.

    • Anonyymi

      Miksi täällä ei voi kommentoida selvinpäin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe