Autoilijat maksaa autoistaan käyttömaksuja, vaikkei niillä autojen hiilidioksidipäästöillä ole juuri mitään tekemistä tähän meneillään olevaan varsinaiseen ilmastonmuutokseen. Kasvihuonekaasuista metaani on tuhatkertaa voimakkaampi, ja metaania päästävät mm. lehmät. Lehmistä toki on helpompi verottaa näitä "peltilehmiä" ammuvien elukoiden sijaan.
Maksamme autoista käyttöveroja vaikka se on huijaus
44
478
Vastaukset
- Anonyymi
Joskus ysärillä taannoin oli 500mk maksutarra tuulilasissa, silloin ehkei vielä niinkään saastuttamis pajunköyttä yritetty syöttää, kun sitä maksua perusteltiin valtion kassavajeen paikkaamisella.
- Anonyymi
Menkää töihin, lusmut ja loiset.
- Anonyymi
Moni pärjää ihanasti veronmaksajien tukemina ja ovat kotona sylkemässä kattoon, vaikka ovat työkykyisiä ja työikäisiä.
- Anonyymi
Veroja me maksamme lähes kaikesta, niin sitä yhteiskuntaa pyöritetään. Mitään palveluja ei saada aikaiseksi ilmaiseksi. Onneksi et ole mitenkään tyhmä, ethän?
- Anonyymi
Moni on tyhmä. Eivät tajua sitä, miten yhteiskunta pyörii ja miten yhteiskunnan palvelut kustannetaan.
Kaikkien käyttämät kadut ja tiet kustannetaan myös verovaroin. Kaikki ne osallistuvat myös kustannuksiin, jotka eivät edes omista minkäänlaista ajoneuvoa. Tätäkään eivät mitenkään taida ymmärtää.
- Anonyymi
Valtio ottaa rahat verojenkautta. Voidaan tilalle lataa vaikka hengitysvero -niminen vero, jotka kaikki ilmaa hengittävien pitää maksaa. Autoilua on vain perinteisesti ollut helppo verottaa.
- Anonyymi
Suurin ongelma Co2/km perusteisiin veroihin on ettei se huomioi ollenkaan ajokilometrejä. 100g/100km auto voi todellisuudessa aiheuttaa paljon suuremmat saasteet kuin 200g/100km auto. Samoin plugareilla ajetaan tutkimustne mukaan jopa 60% polttomottorilla, vaikka CO2/100km arvo laskettu siten että vain 10-20% ajettaisiin polttomoottorilla.
Ja vaikka kaikkea verotetaan, on kohtuutonta tai jopa syrjivää, että yksi kansalaisryhmä eri autoilijat joutuu maksamaan huomattavasti enemmän veroja kuin muut. Autoilijan rahoista huomattavasti suurempi osuus menee veroihin kuin vastaavanatuloisen autottoman.
Ehdotan että jos polttoaineen hintaa nostetaan, se vähennettäisiin aina auto ja ajoneuvoveroista. Oli hinnannousuun syy sitten päästökauppa, jakeluvelvoite tai polttoaineverot.- Anonyymi
Polttoaineen hinnannousu toisi veneilijät, moottoripyöräilijät, ruohonleikkaajat ja moottorikelkkailijat mukaan talkoisiin.
- Anonyymi
Joo, tallissa seisova auto saastuttaa kyllä huomattavasti vähemmän.
- Anonyymi
Juu, kaikki CO2-verot pois ajoneuvoverosta ja polttoaineisiin. Näin jokainen maksaisi noita CO2-maksuja tasan kulutuksensa = päästöjensä mukaisesti!
Ei pääsisi huijaushybridi-kuskit (plugarit) kuin koira veräjästä, eikä tarvitsisi maksaa hurjia veroja suurimman osan autotallissa ilman päästöjä pysyvästä ja vain n 1000 km vuodessa ajossa olevasta V12 harrasteautosta. Ja köyhä eläkeläinen voi käydä alle 5000 km ajoilla vuodessa kaupassa, apteeekissa ja lääkärissä vanhalla "suuripäästöisellä" autollaan maksamatta maltaita (ajoneuvovero) sen pihalla säilyttämisestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, tallissa seisova auto saastuttaa kyllä huomattavasti vähemmän.
Siitä tallista olevasta autosta ei vetoa tarvitse maksaa kuin päiviltä, jolloin auto on ilmoitettu liikennekäyttöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä tallista olevasta autosta ei vetoa tarvitse maksaa kuin päiviltä, jolloin auto on ilmoitettu liikennekäyttöön.
10€ liikennekäytön minimi, ja 6€ taas poistosta, siis vähintään 16€ kustantaa jokainen auton käyttökerta, voi ristus ku on halpaa.
- Anonyymi
Että aikuinen jaksaa itkeä. Liikkuminen ja väline on vapaaehtoista.
- Anonyymi
Kouluttautumista vaaditaan moottoriajoneuvojen osalta, joten se asia pitää ainakin olla kunnossa, vaikka vapaaehtoista onkin. Mikään jokaisenoikeus (jokamiehenoikeus) ei tuosta syystä asia kuitenkaan ole.
- Anonyymi
Laillista rosvousta.
- Anonyymi
Autoista ja polttoaineista kerätyillä euroilla eli miljardeilla ollut väärät kohteet.
Voi katsoa teiden railoja, monttuja, routapatteja, hiekkateiden monttuja.
Hölmöläisten touhua ja kun oma kansa ei kykene ajamaan pitämään oman maan asioita kunnossa. - Anonyymi
Niinpä ja verojen piti hoitaa köyhyys....
- Anonyymi
Nekin verorahat valtio tuhlasi taivaantuuliin ilman että ne hyödyttivät meitä suomalaisia mitenkään. Valtiolta on otettava verotusoikeus pois kun ei kerran osaa käyttää rahaa järkevästi!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nekin verorahat valtio tuhlasi taivaantuuliin ilman että ne hyödyttivät meitä suomalaisia mitenkään. Valtiolta on otettava verotusoikeus pois kun ei kerran osaa käyttää rahaa järkevästi!!!
Sinähän vasta melkoinen nero olet. Ilmeisesti haluaisit verotusoikeuden Persuille?
- Anonyymi
Miten ne 70-luvulla sai loppumaan lyhyeen sen tuulilasitarraveron?
- Anonyymi
70-luvusta en osaa sanoa, mutta sen muistan ettei 80luvulla mitään maksutarroja ollut, vaan sitten vasta joskus ysärillä se 500mk.tarra.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
70-luvusta en osaa sanoa, mutta sen muistan ettei 80luvulla mitään maksutarroja ollut, vaan sitten vasta joskus ysärillä se 500mk.tarra.
Kyllä oli 70 luvulla tarra lasissa ja tuo jos oikeintahdon muitaa poistui .Tuolloin läpinäkyvä ja kehysväri siinä vaihtui joka vuosi .Kehyksen sisällä oli hinta joka tuosta maksettiin. Esimerkkiä antaneena vhyvänä veronkeruu keinona paäautui myöhemmin ja tuolloin lappu oli läpinäkymätön ja neliskulmainen. Olisiko ollu 90 luvulla ?
Autoilijoita on aina osattu ropottaa ,mm bensaverolla ja tuo nykyinen käyttömaksu on jokseenkin auton omistus vero. Muuten ajoneuvon seisottamita kannattaa harkita jos säätöä meinaa saada tai ainakin varautua tuleviin maksuihin.Näet tuo ajoneuvo vero lätkäistään heti maksuun koko vuodelta kun otat autosi liikenteeseen seisonnasta .Toki hyvittävät seisonta ajan ,mutta tuo maksu ennen aikaistuu kun eivät osaa (lue ahneudessaan hamuavat rahaa) ,hyvittää seisonta aikaa seuraavassa laskussa jota odotat tulevan vuosittain aina samaan aikaan. Toinen joka kannattaa huomioida tuolloin on että jos on kasko seisonnassa palo ja varkaus voimassa ,kertyy siitä laskua ja kun otat autosi liikenteeseen ei lasku tule heti .Liikenen vakuutus lähtee rullaamaan ja seuraavaan laskuusi nuo kasataan jolloin tuo kausi maksusi on suurempi kuin yleensä, vakuutusyhtiön laskutustavoista johtuen. Ei nämä autoilijaa ajattele ,saati huomioi että autoa yritetään pitää elämäntilanteista huolimatta arjen tarpeita tai tulevia sellaisia huomioiden eikä panna heti pois vaikka tilanne on vaikea. Autoilija on rahasampo, vaikka asuisi maan korvessa ja se olisi tulonhankkimiselle suorastaan elinehto. - Anonyymi
Olisiko Vennamo ärähtänyt että rötösherrat sivuun ja leipää kansalle!!
- Anonyymi
Suomi on köyhä ja siksi jää, virokin ottaa samat verot käyttöön.💸
- Anonyymi
Karkuun ei veroja pääse edes sähköautoilla. Autokannan lisääntyessä on hyvä korjata aluksi liian alhaisiksi asetettuja verokantoja:
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/hallituksen-esitys-sahkoautojen-ja-lataushybridien-veronkorotuksista-lausuntokierrokselle-korotus-kohdistuisi-paaosin-perusveroon-ja-kayttovoimaveroon/- Anonyymi
Yhteiskunnan pyörittäminen maksaa. Palveluja kyllä halutaan, mutta ei haluta maksaa niistä ja niiden ylläpitämisestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhteiskunnan pyörittäminen maksaa. Palveluja kyllä halutaan, mutta ei haluta maksaa niistä ja niiden ylläpitämisestä.
Sossut haluaa että kaikki raha kiertää poliitikkojen päätöksien kautta.
Kun kaikki halutaan yhteisestä pussista, verot pitää olla lähellä 100% kaikilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sossut haluaa että kaikki raha kiertää poliitikkojen päätöksien kautta.
Kun kaikki halutaan yhteisestä pussista, verot pitää olla lähellä 100% kaikilla.Miksi sossu muka haluaisi? En usko.
Valtion budjetti vuodelle 2024
https://valtioneuvosto.fi/budjetti-2024
- Anonyymi
Päästöjä..??? Polkupyörän renkaat poltetaan paljonko niistä tulee päästöjä...arviolta miljoona tai pari menee savuna ilmaan.....nehän pitäisi kierrättää..???
- Anonyymi
Ite viherpiiertäjät tuhoaa ilmastoa ajamalla pyörällä...
- Anonyymi
suomessa työmatkat tehdään autolla ..se että autoilu tehdään liian kalliksi näkyy työttömyytenä ja menetettyinä valtion verotuloina...
- Anonyymi
Yhä useampi työskentelee etänä.
Moni voisi kulkea helposi julkisilla.
Auton käyttö työmatkavälineenä on valintakysymys. TYöpaikan voi valita myös lähempää, ainkain suuri osa meistä voi. Pitää siihen palkkaan laskea ne työmatkakulut ja valita sen mukaan taloudellisin vaihtoehto. Ei kai kukaan ota hiukan parempipalkkaista työtä jos joutuu ajamaan autolla tunnin suuntaansa. Sehän olisi idioottimiasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhä useampi työskentelee etänä.
Moni voisi kulkea helposi julkisilla.
Auton käyttö työmatkavälineenä on valintakysymys. TYöpaikan voi valita myös lähempää, ainkain suuri osa meistä voi. Pitää siihen palkkaan laskea ne työmatkakulut ja valita sen mukaan taloudellisin vaihtoehto. Ei kai kukaan ota hiukan parempipalkkaista työtä jos joutuu ajamaan autolla tunnin suuntaansa. Sehän olisi idioottimiasta.Puhu pukille...tunnin matka ei ole mikään jos tien on hyvä .....kaupungissa madellaan tunti aamu ja ilta ruuhkassa....itse kuljin 45 km yhteensuuntaan aikaa meni työmatkaan 35min...kun taas kaveri asui kaupungilla 7 km päässä ,hänellä meni aikaa samanverran...mieti tosissaan.?perheellisen on todella vaikea ajoittaa aikataulua. Julkisten ajoneuvojen mukaan...eikä ne bussitkaan lähde heti työpäivän päätyttyä eikä aamulla joten aikaa kuluu..!
- Anonyymi
Pitää siis muuttaa yhteiskuntaa siten, että työ, asuminen ja palvelut ovat lähellä toisiaan. Monta pienempää paikkakuntaa on siis parempi, kuin yksi iso, jossa välimatkat ovat suuria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhä useampi työskentelee etänä.
Moni voisi kulkea helposi julkisilla.
Auton käyttö työmatkavälineenä on valintakysymys. TYöpaikan voi valita myös lähempää, ainkain suuri osa meistä voi. Pitää siihen palkkaan laskea ne työmatkakulut ja valita sen mukaan taloudellisin vaihtoehto. Ei kai kukaan ota hiukan parempipalkkaista työtä jos joutuu ajamaan autolla tunnin suuntaansa. Sehän olisi idioottimiasta.Harva voi valita työpaikkansa, se on mentävä sinne minne sattuu pääsemään!!! Moni ei edes pääse mihinkään kun on kohtuuttomat vaatimukset ja liikaa ikää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhu pukille...tunnin matka ei ole mikään jos tien on hyvä .....kaupungissa madellaan tunti aamu ja ilta ruuhkassa....itse kuljin 45 km yhteensuuntaan aikaa meni työmatkaan 35min...kun taas kaveri asui kaupungilla 7 km päässä ,hänellä meni aikaa samanverran...mieti tosissaan.?perheellisen on todella vaikea ajoittaa aikataulua. Julkisten ajoneuvojen mukaan...eikä ne bussitkaan lähde heti työpäivän päätyttyä eikä aamulla joten aikaa kuluu..!
Sitten pitää mennä työpaikkaan missä voi tehdä etänä. Olen koronan alun jälkeen ollut toimistolla joka toien kuukausi kerran.
Hyvin on pystynyt muksun peräänkin katsomaan ja tekemään ruoan valmiiksi koululaiselle.
Päiväkotilaisenkin olen ehtinyt viemään aamulla ja iltapäivällä. Pitää vaan sopia palaverien aikataulut sopivasti.
Kyse on valinnoista mitä teemme ekasta koulupäivästä alkaen.
Meillä jokaisella on ja on ollut aivan samat mahdollisuudet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten pitää mennä työpaikkaan missä voi tehdä etänä. Olen koronan alun jälkeen ollut toimistolla joka toien kuukausi kerran.
Hyvin on pystynyt muksun peräänkin katsomaan ja tekemään ruoan valmiiksi koululaiselle.
Päiväkotilaisenkin olen ehtinyt viemään aamulla ja iltapäivällä. Pitää vaan sopia palaverien aikataulut sopivasti.
Kyse on valinnoista mitä teemme ekasta koulupäivästä alkaen.
Meillä jokaisella on ja on ollut aivan samat mahdollisuudet.Tehtaan liukuhinaa on vain vaikea saada kulkemaan kodin kautta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten pitää mennä työpaikkaan missä voi tehdä etänä. Olen koronan alun jälkeen ollut toimistolla joka toien kuukausi kerran.
Hyvin on pystynyt muksun peräänkin katsomaan ja tekemään ruoan valmiiksi koululaiselle.
Päiväkotilaisenkin olen ehtinyt viemään aamulla ja iltapäivällä. Pitää vaan sopia palaverien aikataulut sopivasti.
Kyse on valinnoista mitä teemme ekasta koulupäivästä alkaen.
Meillä jokaisella on ja on ollut aivan samat mahdollisuudet.Menisin vaikka minkälaiseksi ministeriksi, jos se vain päätöksestä olisi riippuvainen. Olisi hyvä palkka ja työt voisi tehdä kotona. Ei vaan ole pelkästään päätöksestä kiinni. Jokaiseen paikkaan on jonkinlaiset vaatimukset. Edes siivoojaksi ei taida enää päästä, ilman siivousteknikon tutkintoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten pitää mennä työpaikkaan missä voi tehdä etänä. Olen koronan alun jälkeen ollut toimistolla joka toien kuukausi kerran.
Hyvin on pystynyt muksun peräänkin katsomaan ja tekemään ruoan valmiiksi koululaiselle.
Päiväkotilaisenkin olen ehtinyt viemään aamulla ja iltapäivällä. Pitää vaan sopia palaverien aikataulut sopivasti.
Kyse on valinnoista mitä teemme ekasta koulupäivästä alkaen.
Meillä jokaisella on ja on ollut aivan samat mahdollisuudet.ei ole ollut samat mahdollisuudet ..ja ei tule koskaan olemaan ..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei ole ollut samat mahdollisuudet ..ja ei tule koskaan olemaan ..
Hyväosaisilla on se harhakuvitelma, että jos jokin on ollut heille mahdollista, se olisi muka myös muillekin mahdollista. Kukaan ei vain voi valita millaiseen perheeseen tai sukuun syntyy, joten todellakaan ei ole kaikilla samat mahdollisuudet ja geeneistä tms. johtuen ei ole samat kyvyt, tai muutkaan edellytykset elämässä menestymiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyväosaisilla on se harhakuvitelma, että jos jokin on ollut heille mahdollista, se olisi muka myös muillekin mahdollista. Kukaan ei vain voi valita millaiseen perheeseen tai sukuun syntyy, joten todellakaan ei ole kaikilla samat mahdollisuudet ja geeneistä tms. johtuen ei ole samat kyvyt, tai muutkaan edellytykset elämässä menestymiseen.
Henkilökohtaiset ominaisuudet on toki yksi vaikuttava asia, mutta vetoaminen siihen ettei voi tehdä sitä taikka tätä kun on sellainen tai tällainen perhe/sukutausta on kyllä pääsääntöisesti täysin itse keksitty tai kuviteltu rajoite.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Henkilökohtaiset ominaisuudet on toki yksi vaikuttava asia, mutta vetoaminen siihen ettei voi tehdä sitä taikka tätä kun on sellainen tai tällainen perhe/sukutausta on kyllä pääsääntöisesti täysin itse keksitty tai kuviteltu rajoite.
Koulutus on nykyään suurin vaikuttava tekijä. Sen jälkeen tulee muut seikat, kuten esim. ikä.
- Anonyymi
Sähköautoille tulee tehoon ja kokonaispainoon perustuva vuotuinen käyttövero. Laki on jo suunnitteilla mutta nyt se on jäissä, kun sähköautojen myynti takkuaa.
- Anonyymi
Sähköauton (täyssähkö) käyttövoimavero on tällähetkellä 1,5 senttiä/päivä /per 100 kg. Vs. Diesel henkilöauton käyttövoimavero on 5,5 senttiä/päivä /per 100 kg, paitsi pakettiautossa se on 5,5 sentin sijaan 0,9 senttiä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1112862Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222344Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631081966- 1141640
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701355Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2871181- 711034
- 801034
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2461003