Järkevin auto ostaa, paljon tehty ja myyty malli.
Moottorin koko 1-2L bensa, 3-4 sylinteriä ja mieluiten manuaalivaihteistolla ja etuveto. Manuaalivaihteisto on kestävä ja vähiten erilaisia vikoja. Auton koko ja malli omien tarpeiden mukaan. Mieluiten ei isoja ja painavia autoja jos tilalle ei ole käyttöä.
Nyt tulee tärkein asia joka määrittelee kulut ja paljonko laskuja, taloudelliset menetykset.
Auton ostohinta välille 1000 - 3000€, pieni poikkeama ylöspäin ok mutta ei useita tuhansia. Jos haluat järkevimmän, parhaan, pienimmät kustannukset, noudata tätä. Näissä on myös pienimmät huolto - ja korjauskulut! mitä halvempi auto sitä pienimmät huolto-ja korjauskulut ja vähiten häiriöitä ja vikoja!
10 000€ "hintaisessa" autossa on jo moninkertaiset kustannukset turhaan kk ja vuosissa. Uusissa XX kertaiset kulut, maksetut rahat muiden taskuun joita et saa takaisin.
Ostin edellisen auton 2400€ 14 vuotiaan vw:n bensan jonka mittarissa 210 000km. Ajelin seuraavat 8 vuotta ja n 130 000km työmatkoja.
Laitoin 100€ uutta osaa tuentaan kuuluvia osia, euron tulpat, möin 8 vuoden käytön jälkeen 1300€. Vakuutuksiin meni 160€ vuosittain
Mielestäni edullista.
Seuraava auto maksoi 1900€ nyt 5 vuotta ajeltu,
Näitä on vaan pakko kirjoitella kun niin moni valehtelee itselleen kuluista tai on täysin tietämätön millainen auto kannattaa ostaa.
Järkevin hankinta, osto ja omistus.
10
173
Vastaukset
- Anonyymi
"130 000 km"
Bensaa meni n. 9100 litraa, eli noin 14.000 € edestä (nykyhinnoilla menisi vielä enemmän). Sitten tuon ikäiseen autoon öljyt, huollot, katsastukset ja hitsaukset n. 1200 € vuodessa 8 vuotta, eli noin 10.000 €. Auton hinta laski noin nollaan eli 2400 € takkiin. Yhteensä ennen veroja ja vakuutuksia noin 27.000 € eli n. 3400 € vuodessa vanhalla romulla ajelusta (+ verot ja vakuutukset). Hintaa voi laskea vielä sille, että jatkuvasti saa pelätä romun moottorin hajoamista tms.
Olipa taas halpaa.- Anonyymi
No jos on peukalo keskellä kämmentä eli ei osaa itse tehdä mitään, niin saa autoon kun autoon uppoamaan rahaa, kun vie vieraalle. Eikä autoa tarvitse hitsailla (tämäkin onnistuu itseltä) joka vuosi vai ajeletko reikäjuustolla? Ihan kokemuksesta tässä kirjoittelen, kun en ole ikinä uutta autoa ostanut. Niitä vanhoja raatoja on ollut, jokaisella ajannut vähintään 7 vuotta, viimesellä, minkä möin, tuli 12v täyteen ja "uuden" vanhan hankin. Öljynvaihdot suodattimineen säännöllisin km-välein, jarrut, iskarit ym kuluvat osat vaihtuu omin kätösin ja vielä kun tilaa osat naapurista, on hinta puolet suomihinnoista (alv). Nämä kuluvat osat vaivaa myös uutena hankittuja.
En ymmärrä "joka vuosi 1200€ huoltoihin ja korjauksiin". Kun vaihdat esim jarrupalat/levyt, niin eihän niitä joka vuosi vaihdeta, kestää keskimäärin 100t km. Iskarit melkeenpä sitten loppuiän, (riippuu tietenkin ajotavasta ja autonhan saa hajalle vaikka heti, jos ajaa kun hullu).
Eikä vanhaan tonnin ropposeen hankita edes täyskaskoa, säästö vuodessa melkoinen, kun on vain pakollinen liikennevakuutus.
Tielle en ole kertaakaan jäänyt vaikka päivittäistä työmatkaa tulee ihan kiitettävästi + muut ajot päälle. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että auto, merkki ja hinta, on noin kova sana, että pitää pullistella. Eikö se ego mahdu halvempaan ja pienempäänkin? Auto, jos mikä, on se hölmöin hankinta tehdä velkaa. Velkaa, joka "sulaa" jokaisen kilometrin jälkeen. Tämä on minun mielipiteeni ja sen kanssa olen tullut hyvin toimeen vanhojen rotiskojeni kanssa, no ei ne kai niin rotiskoja ole, kun katsastuksesta on läpi menneet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos on peukalo keskellä kämmentä eli ei osaa itse tehdä mitään, niin saa autoon kun autoon uppoamaan rahaa, kun vie vieraalle. Eikä autoa tarvitse hitsailla (tämäkin onnistuu itseltä) joka vuosi vai ajeletko reikäjuustolla? Ihan kokemuksesta tässä kirjoittelen, kun en ole ikinä uutta autoa ostanut. Niitä vanhoja raatoja on ollut, jokaisella ajannut vähintään 7 vuotta, viimesellä, minkä möin, tuli 12v täyteen ja "uuden" vanhan hankin. Öljynvaihdot suodattimineen säännöllisin km-välein, jarrut, iskarit ym kuluvat osat vaihtuu omin kätösin ja vielä kun tilaa osat naapurista, on hinta puolet suomihinnoista (alv). Nämä kuluvat osat vaivaa myös uutena hankittuja.
En ymmärrä "joka vuosi 1200€ huoltoihin ja korjauksiin". Kun vaihdat esim jarrupalat/levyt, niin eihän niitä joka vuosi vaihdeta, kestää keskimäärin 100t km. Iskarit melkeenpä sitten loppuiän, (riippuu tietenkin ajotavasta ja autonhan saa hajalle vaikka heti, jos ajaa kun hullu).
Eikä vanhaan tonnin ropposeen hankita edes täyskaskoa, säästö vuodessa melkoinen, kun on vain pakollinen liikennevakuutus.
Tielle en ole kertaakaan jäänyt vaikka päivittäistä työmatkaa tulee ihan kiitettävästi muut ajot päälle. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että auto, merkki ja hinta, on noin kova sana, että pitää pullistella. Eikö se ego mahdu halvempaan ja pienempäänkin? Auto, jos mikä, on se hölmöin hankinta tehdä velkaa. Velkaa, joka "sulaa" jokaisen kilometrin jälkeen. Tämä on minun mielipiteeni ja sen kanssa olen tullut hyvin toimeen vanhojen rotiskojeni kanssa, no ei ne kai niin rotiskoja ole, kun katsastuksesta on läpi menneet.Korjaan: ARVOON, joka sulaa jokaisen kilometrin jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos on peukalo keskellä kämmentä eli ei osaa itse tehdä mitään, niin saa autoon kun autoon uppoamaan rahaa, kun vie vieraalle. Eikä autoa tarvitse hitsailla (tämäkin onnistuu itseltä) joka vuosi vai ajeletko reikäjuustolla? Ihan kokemuksesta tässä kirjoittelen, kun en ole ikinä uutta autoa ostanut. Niitä vanhoja raatoja on ollut, jokaisella ajannut vähintään 7 vuotta, viimesellä, minkä möin, tuli 12v täyteen ja "uuden" vanhan hankin. Öljynvaihdot suodattimineen säännöllisin km-välein, jarrut, iskarit ym kuluvat osat vaihtuu omin kätösin ja vielä kun tilaa osat naapurista, on hinta puolet suomihinnoista (alv). Nämä kuluvat osat vaivaa myös uutena hankittuja.
En ymmärrä "joka vuosi 1200€ huoltoihin ja korjauksiin". Kun vaihdat esim jarrupalat/levyt, niin eihän niitä joka vuosi vaihdeta, kestää keskimäärin 100t km. Iskarit melkeenpä sitten loppuiän, (riippuu tietenkin ajotavasta ja autonhan saa hajalle vaikka heti, jos ajaa kun hullu).
Eikä vanhaan tonnin ropposeen hankita edes täyskaskoa, säästö vuodessa melkoinen, kun on vain pakollinen liikennevakuutus.
Tielle en ole kertaakaan jäänyt vaikka päivittäistä työmatkaa tulee ihan kiitettävästi muut ajot päälle. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että auto, merkki ja hinta, on noin kova sana, että pitää pullistella. Eikö se ego mahdu halvempaan ja pienempäänkin? Auto, jos mikä, on se hölmöin hankinta tehdä velkaa. Velkaa, joka "sulaa" jokaisen kilometrin jälkeen. Tämä on minun mielipiteeni ja sen kanssa olen tullut hyvin toimeen vanhojen rotiskojeni kanssa, no ei ne kai niin rotiskoja ole, kun katsastuksesta on läpi menneet.Harva kuitenkaan viitsii itse rassata autoaan, ja siihen on monta syytä.
- Anonyymi
Suuremman iskutilavuuden vapaasti hengittävät moottorit ovat pitkäikäisempiä. Pöljä on se joka ostaa 0.9 litrasen tuplaturbon.
- Anonyymi
70-luvulla minullakin oli noita halpoja ja paljon ajettuja autoja, joita pidin hengissä minimikustannuksin. Sittemmin opiskelu on kantanut hedelmää ja tulotaso parantunut. Nykyisin haluan ajaa huolettomalla autolla, vaikka se maksaakin. Automaatti on ollut pitkään ehdoton vaatimus, eikä nykyisin juuri muita myydäkään. Nykyinen ladattava hybridi vaihtuu seuraavaksi sähköautoon.
- Anonyymi
Minä, minä, minun tietoni , minun autoni,
kaikkien pitäisi tehdä miten minä teen ja toimin koska minä ja minä tiedän kaikesta kaiken, siis minä ja minä.- Anonyymi
Tottakai minä päätän omista asioistani. Tehkää muutkin samoin, niin kaikki ovat tyytyväisiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai minä päätän omista asioistani. Tehkää muutkin samoin, niin kaikki ovat tyytyväisiä.
Täällä on kyllä tekniikan ihmisiä kirjoittamassa. Siksi rohkenen kysyä: Käykö kohtuuhintaiseen (100 - 200€) kameraan erikokoiset muistikortit?
Kuvien laadulla ei olisi isoa merkitystä, pitkällä kuvausajalla olisi. Vaikka kuva 3 sekunnin välein isoon muistiin ja pitkän ajan kuluessa.
- Anonyymi
Mistä on tullut käsitys siitä että elämä pitäisi elää mahdollisimman järkevästi?
Kaikilla ei ole myöskään tavoitteena päästä erilaisissa elämän osa-alueissa mahdollisimman halvalla.
Minä ostan avoauton isolla koneella heti kun löydän sopivan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa
Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas2962466Kunpa voisin halata sinua
ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.441153- 791094
Muut yrittää seata meidän välejä
Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.1001053Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?
Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen275898Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä
Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi72819- 79815
Kuinka paljon voi olla rakastunut..
....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul64709Meillä olisi kaunis kesä
Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet17704Älä turhaan nainen ikävöi minua
Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.65703