Nyt saisi uudempaa korimallia hintaan 12-16 tuhatta. ne on vielä vähän ajettuja, 16 tuhannella saa reilusti alle 100 tuhatta ajetun.
Oma auto on jo iällä ja vikaa alkaa tulemaan vian perään ja päätin joskus että seuraava auto on sähköauto, koska en näe enää järkeä ostaa samalla rahalla polttomoottoria. Auton pitää myös kestää vähintään 5 vuotta omassa käytössä, 15 tuhatta km per vuosi.
Nissan Leaf, tekeekö mitään?
63
3191
Vastaukset
- Anonyymi
Rakennat korkeita maksuja tuon hintahaarukan takia.
Ajan enemmän ja auto on pidempää käytössä kuin 5 vuotta, ostanut 2000-3000€ auton. Tässä tulee jo 10 000€ ero ja se on paljon.- Anonyymi
Polttomoottoriautolla vaan poltat tuon 10000€ pakokaasuina ilmaan muutamassa vuodessa, eli loppupelissä se 2000-3000 € auto tulee vähintään yhtä kalliksi kuin tuo Leafkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriautolla vaan poltat tuon 10000€ pakokaasuina ilmaan muutamassa vuodessa, eli loppupelissä se 2000-3000 € auto tulee vähintään yhtä kalliksi kuin tuo Leafkin.
Suurella osalla bensaan 10000 € käyttäminen vie yli 10 vuotta. Ja tuo käytetty Leaf tuskin 10 vuotta kestää.
- Anonyymi
Sanoinkin vähintään 5 vuotta. Nykyinen on ollut käytössä 8 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurella osalla bensaan 10000 € käyttäminen vie yli 10 vuotta. Ja tuo käytetty Leaf tuskin 10 vuotta kestää.
Vaihtelee toki, mutta reilu 5 vuotta kun autoilla keskimäärin kuitenkin ajetaan vajaa 20 tkm/v.
- Anonyymi
Parilla tonnilla saakin todella hyvän auton...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihtelee toki, mutta reilu 5 vuotta kun autoilla keskimäärin kuitenkin ajetaan vajaa 20 tkm/v.
Autoilla ajetaan kyselyiden mukaan keskimäärin noin 14 tkm/v. Ja tuokin on vanha kysely ja etätyön yleistymisen myötä luku on luultavasti vielä pienempi. Autolla ajaminen kun on viime vuosina vähentynyt tuostakin.
- Anonyymi
Hyvä käyttöauto, tarkastat vain onko paljon pikalatauksia, kuta vähemmän sen parempi. Hidaslatauksella akku ei vanhene ollenkaan.
- Anonyymi
Ja tulevaisuutta ajatellen kannattaa varautua siihen että julkisilla latausasemilla chademo-pistokkeiden määrä tulee todennäköisesti vähenemään. Toki jos auto on peruskäyttis, mitä ladataan käytännössä vain kotona niin tuo ei juurikaan ongelma ole. Ongelmaa voi ratkaista chademo-ccs -adapterilla, joita on jo markkinoilla, mutta aika arvokkaita enkä tiedä toimivuudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tulevaisuutta ajatellen kannattaa varautua siihen että julkisilla latausasemilla chademo-pistokkeiden määrä tulee todennäköisesti vähenemään. Toki jos auto on peruskäyttis, mitä ladataan käytännössä vain kotona niin tuo ei juurikaan ongelma ole. Ongelmaa voi ratkaista chademo-ccs -adapterilla, joita on jo markkinoilla, mutta aika arvokkaita enkä tiedä toimivuudesta.
On jo adaptereita Leafin omistajilla käytössä. Heillä on siis kaikista kattavin latausverkko käytössä. Vaikuttaisivat toimivilta. Hinta on vielä korkea mutta kuten aina voluumi alkaa pudottaa hintoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On jo adaptereita Leafin omistajilla käytössä. Heillä on siis kaikista kattavin latausverkko käytössä. Vaikuttaisivat toimivilta. Hinta on vielä korkea mutta kuten aina voluumi alkaa pudottaa hintoja.
Nuo adapterit maksavat yli tonnin kappaleelta eikä niiden kestävyydestä tiedetä mitään vielä, koska ne ovat ihan uusia. Eikä ne edes toimi kaikissa pikalatureissa. Testaajat ovat jo todenneet, että joidenkin pikalaturiketjujen latureissa adapterit eivät toimi. Toisin sanoen toimivuus on tällä hetkellä epävarmaa.
- Anonyymi
Yksi vähävikaisimmista autoista markkinoilla, kaikki autot huomioiden. Erittäin halpa ajaa ja ylläpitää. Kiihtyvyys on vain surkea, noin 7 sekuntia 0 - 100, taitaa olla sähköautojen heikoin. Toki tuo riittää pesemään kaikki alle kolmilitraiset polttikset jos tällä asialla on merkitystä.
- Anonyymi
Ioniq Electric 0-100 on 10 sekuntia.
- Anonyymi
Lippis-Bemaristi jää toiseksi vaikka katkaisisi jouset, laittaisi 5 tuuman pakoputken pään ja tuuman spacerit joka pyörään.
- Anonyymi
K: Mistä tietää, että patteripetteri valehtelee?
V: patteripetteri valehtelee aina!
Noin 7 sekuntia. Siis virallisesti 7,9 ja japseillahan on aina ollut tapana kaunistella lukemia... todelisessa elämässä siis parempi varautua 8:lla alkaviin arvoihin.
No, sisällään OK, mutta eihän kukaan näillä oikeasti kiihdyttele, kun toimintamatka sulaa silloin silmissä.
Pikalataus mitä on, kun ei ole akun lämmitystä eikä jäähdytystä. Ja on se kuolleena syntynyt latausliitäntä. Eikä takapenkille tarvi aikuisia survoa, jos ei tilat ole alkup. versiosta kasvaneet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
K: Mistä tietää, että patteripetteri valehtelee?
V: patteripetteri valehtelee aina!
Noin 7 sekuntia. Siis virallisesti 7,9 ja japseillahan on aina ollut tapana kaunistella lukemia... todelisessa elämässä siis parempi varautua 8:lla alkaviin arvoihin.
No, sisällään OK, mutta eihän kukaan näillä oikeasti kiihdyttele, kun toimintamatka sulaa silloin silmissä.
Pikalataus mitä on, kun ei ole akun lämmitystä eikä jäähdytystä. Ja on se kuolleena syntynyt latausliitäntä. Eikä takapenkille tarvi aikuisia survoa, jos ei tilat ole alkup. versiosta kasvaneet.Miksi sinne takapenkille pitäisi ihmisiä survoa? Ei minulla siihen tarvetta. Nykyisen auton takapenkillä ei ole minun aikana ainuttakaan ihmistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinne takapenkille pitäisi ihmisiä survoa? Ei minulla siihen tarvetta. Nykyisen auton takapenkillä ei ole minun aikana ainuttakaan ihmistä.
No onhan se nyt erikoista, ettei 12-16 tonnin budjetilla käytettyä ostettaessa vielä saa kuin pelkän kauppakassin, johon ei kahta aikuista enempää sovi ja jolla ei ole asiaa kaupunkien ulkopuolelle.
Polttomoottoriautona vastaavia saa 20 tonnilla. Uutena.
Kakkosautona menee, muttei ole vaihtoehto ainoaksi autoksi. Ei oikein edes sinkulle/dunkulle, jos on tarvetta rampata kesämökillä tms. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onhan se nyt erikoista, ettei 12-16 tonnin budjetilla käytettyä ostettaessa vielä saa kuin pelkän kauppakassin, johon ei kahta aikuista enempää sovi ja jolla ei ole asiaa kaupunkien ulkopuolelle.
Polttomoottoriautona vastaavia saa 20 tonnilla. Uutena.
Kakkosautona menee, muttei ole vaihtoehto ainoaksi autoksi. Ei oikein edes sinkulle/dunkulle, jos on tarvetta rampata kesämökillä tms.Miksi ei pääse kesämökille? Autoon mahtuu hyvin neljä aikuista ja matkatavarat päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
K: Mistä tietää, että patteripetteri valehtelee?
V: patteripetteri valehtelee aina!
Noin 7 sekuntia. Siis virallisesti 7,9 ja japseillahan on aina ollut tapana kaunistella lukemia... todelisessa elämässä siis parempi varautua 8:lla alkaviin arvoihin.
No, sisällään OK, mutta eihän kukaan näillä oikeasti kiihdyttele, kun toimintamatka sulaa silloin silmissä.
Pikalataus mitä on, kun ei ole akun lämmitystä eikä jäähdytystä. Ja on se kuolleena syntynyt latausliitäntä. Eikä takapenkille tarvi aikuisia survoa, jos ei tilat ole alkup. versiosta kasvaneet.Latausliitäntä ei sinänsä ole kuolleena syntynyt vaan Eurooppa vain päätti, että CCS on täällä standardi. Aasiassa sen sijaan käytetään edelleen ChaDemoa (ainakin Japanissa) eikä luultavasti siirrytä CCS:ään. Ja USA päätti muutama kuukausi sitten ottaa standardikseen Teslan oman liitännän, josta Tesla on Euroopassa luopunut (Tesla käyttää CCS:ää Euroopassa, mutta ei USA:ssa).
Eli jatkossa Euroopassa, USA:ssa ja Aasiassa on eri latausliitännät. Tai oikeastaan Aasiassakin on kahta standardia, koska Kiinassa taitaa olla oma latausliitäntä myös. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onhan se nyt erikoista, ettei 12-16 tonnin budjetilla käytettyä ostettaessa vielä saa kuin pelkän kauppakassin, johon ei kahta aikuista enempää sovi ja jolla ei ole asiaa kaupunkien ulkopuolelle.
Polttomoottoriautona vastaavia saa 20 tonnilla. Uutena.
Kakkosautona menee, muttei ole vaihtoehto ainoaksi autoksi. Ei oikein edes sinkulle/dunkulle, jos on tarvetta rampata kesämökillä tms.Kommenttisi paljastaa että et ole Leafiin tutustunut, nykyiseen korimalliin mahtuu kaksi ihmistä takapenkillekin hyvin.
Myöskään sellaista uutta polttomoottoriautoa joka tarjoaa samat ominaisuudet/tilat/varustelun ei 20 tonnilla saa uutena.
- Anonyymi
2 vuotta (40tkm) ollut 40 Leaf toisena autona. Ei moitittavaa, kun vain ymmärtää auton ”kyvyt” ennen ostamista.
- Anonyymi
Kyllä 40 kWh mallilla saattaa pärjätä suurimman osan ajoista, jos akku on kunnossa.
- Anonyymi
Meidän perheessä Lefa ollut ykkösautona lähes pari vuotta. Jopa kotona asuva nuori mies odottelee kiltisti sähkäri vuoroaan, vaikka kakkosauto, diesel mersu olisi käytettävissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meidän perheessä Lefa ollut ykkösautona lähes pari vuotta. Jopa kotona asuva nuori mies odottelee kiltisti sähkäri vuoroaan, vaikka kakkosauto, diesel mersu olisi käytettävissä.
Olisko jälkikasvulla raha motivaationa. Leafin ajot menee vanhempien sähkölaskussa ja mersun ajot pitää itse maksaa :-)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisko jälkikasvulla raha motivaationa. Leafin ajot menee vanhempien sähkölaskussa ja mersun ajot pitää itse maksaa :-)
Sehän on hyvä että ymmärtää talouden päälle jo nuorena.
- Anonyymi
Älä hyvä ystävä osta tota nissania,,,minäkin pääsi sillä ilman latausta 100km,,,koko auto on jostain syvältä
- Anonyymi
Ei kovin analyyttinen tuo "koko auto on jostain syvältä". Kertoisitko hieman tarkemmin eritellen mistä asioista et autossa pitänyt?
- Anonyymi
Todella luotettava ja yllättävän hyvän näköinen Nissaniksi tämä uusikoppainen Leaf.
- Anonyymi
Yksi vaihtoehto nykyään on ostaa 58 kWh VW ID.3, koska niitäkin alkaa saada jo melko edullisesti käytettyinä, siinä 20 000 euron pintaan.
- Anonyymi
Siperiassa noita saa viidellä sataa ja sähkö on edullista.😫
- Anonyymi
Tässäpä syy oli itsellä hankkia vähän käytetty Leaf. Nissan romautti hinnat, joten alle 2 vuotiaita ja alle 30tkm ajettuja N-Connecta -malleja saa jo 17-18ke hinnalla. Arvonalenema tuskin on enää kovin kovaa, kun kyseinen hankittu auto maksanut 1,5 vuotta sitten 36.800e + talvirenkaat päälle.
Miksi Leaf? En vielä luota, että sähköautolla pärjäisi ajamalla kaikki perheen n. 40tkm ajosuoritteesta vuodessa. Viidelle hengelle kaikkien pitkien matkojen suorittamiseen pitäisi olla tyyliin ID.7 tai vastaava ja rahaa saisi lyödä tiskiin tolkuttomasti. Arvonalenema olisi kalliissa autossa kovin suuri ja riski "yhden yön" romahduksille myös - kuten Nissanikin teki.
Leafissä tilat riittävät hyvin 3 lapselle takana ja kahdelle aikuiselle edessä. Nyt kaikista ajoista 90% menee Leafilla eli ne nurkka-ajot ja matkat töihin. Satunnaisesti tarvitsee kahta autoa, niin se iso / edullinen bensa farkku hoitaa jatkossa kakkosauton virkaa, millä voi pitkät matkat tehdä tai ne satunnaiset tarpeet, kun kahta autoa tarvitsee samaan aikaan. Ennen iso auto (diesel tai viimeksi plugari) hoiti ykkösauton virkaa ja pikkuauto oli kakkosautona.
Jokaisella on omat ajotarpeensa ja autot kannattaa sen perusteella hankkia. Bensa sekä diesel autoille on vielä tarvetta pitkään. Leaf ei ole suunniteltu matkalataamiseen, joskaan se ei mahdotonta ole. Chademo-verkosto on harvempi ja pikalataus kärsii perättäisistä pikalatauksista akkujen lämpenemisen takia. Itsellä Leaf tuleekin vain kotilatauksen puitteissa tehtäviin ajoihin, joten ei aiheuta ongelmia.
Kannattaa miettiä sitä omaa tarvetta, mikä on paras. Bensa, diesel, hybridi, sähkö jne. Jos ei kahdelle autolle olisi pakollista tarvetta, ei sähköä olisi ainoaksi kulkineeksi tullut hankittua.
Yhteenveto alkuperäiselle kysyjälle, niin hommaa Leaf, jos se sinun ajomatkatarpeisiin on riittävä. Tekniikka on luotettavaa: tehdastakuu 3 vuotta, johon voi ostaa lisätakuuta 2 vuoden verran aina 160tkm asti. Sähköosilla, mukaan lukien moottori yms. on takuu 5 vuotta ja tietysti akuilla 8v/ 160tkm. - Anonyymi
Juuri ajoin Turku-Helsinki. Jos ajaa n. 85-90 km/h, range perillä n. 70 km. Talvella jos ajaa esim. 90 km niin n. 100 km lähti rangesta, ja tie oli lumipuuroa täynnä eli ei aurattu, nopeus 80 km/h. Olen ajanut 9-36 tkm ja mitään vikoja ei ole ollut. Ruostesuojasin, niin ei pitäisi ruostua. Talvella oven välit ei kerää oikeastaan mitään kuraa. Hyvä peli on ollut.
- Anonyymi
Viime talvena joku ukko videolla oikein esitti. Otti esilämmittämättömän 160000 ajetun Leafin mittari näytti 175 km kantamaa ja 28 astetta pakkasta. Lämmöt täysille ja kokeilemaan pääseekö 200 kilometrin päähän Äänekoskelle. Ei päässyt harvinaisen tyhmä mies.
- Anonyymi
Jos akku on ( ja onha se alke 50000 ajetuissa) kunnossa, autona ihan hyvä. Puutteena se 1 vaihelataus. Paras ratkaisu Walle 25A , hiukan kallis 1300€ tai, no 50A päävarokkeita tuskin on, että voi laittaa 22 kw laturin. 2018 NCAP testiä kiristettiin Leaf sai täydet 5 tähteä.
- Anonyymi
"Nissan Leaf, tekeekö mitään?"
Noinhan tuolla aloituksessa kysytään.
Jos ei omista peltoa tai pellot on vuokralla,
niin mitäpä sitä myöskään pskaa hankkimaan.
Koskee tosin kaikkia muitakin sähkörimpuloita.- Anonyymi
Kyllä nuo maajussit eli jyväjemmarit sitä paskaa hankkivat ja saavat siihen vielä valtiolta muutaman miljardin tukeakin. Pilaavat siinä samalla muiden ihmisten hengitysilman ja vesistöt. Autotkin haisevat paskalle Merkistä ja käyttövoimasta riippumatta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nuo maajussit eli jyväjemmarit sitä paskaa hankkivat ja saavat siihen vielä valtiolta muutaman miljardin tukeakin. Pilaavat siinä samalla muiden ihmisten hengitysilman ja vesistöt. Autotkin haisevat paskalle Merkistä ja käyttövoimasta riippumatta
Ilman maajusseja sinäkin "kaupunkilaisnörtti" söisit vain tonnikalaa ja riisia. Muista seuraavan kerran kun menet kauppaan. Älä osta maitoa, kauraleipää, suomalaista lihaa, kalaa, kanaa yms. Syö vit&/&%un äääliö vain kaukoidästä tullutta passkaaa !!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilman maajusseja sinäkin "kaupunkilaisnörtti" söisit vain tonnikalaa ja riisia. Muista seuraavan kerran kun menet kauppaan. Älä osta maitoa, kauraleipää, suomalaista lihaa, kalaa, kanaa yms. Syö vit&/&%un äääliö vain kaukoidästä tullutta passkaaa !!
Joskus sanottiin, että syrjäseudulla on yksi hyvä asia. Se on tie joka vie sieltä pois. Mitä siihen kotimaiseen tulee, niin koko tuotantoketju kaikkineen noin 60%.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus sanottiin, että syrjäseudulla on yksi hyvä asia. Se on tie joka vie sieltä pois. Mitä siihen kotimaiseen tulee, niin koko tuotantoketju kaikkineen noin 60%.
Viljelyn kotimaisuusaste on ehkä vähän yli 60%, mutta elintarviketuotanto on täysin tuonnista riippuvainen. Eniten ihmettelen sitä romun määrää, mitä pihoilla ja tienvarsilla on. Vanhoja koneita ja ruosteisia niittokoneita. ja vaikka mitä , suomalaista maalaisluontoa parhaimmillaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viljelyn kotimaisuusaste on ehkä vähän yli 60%, mutta elintarviketuotanto on täysin tuonnista riippuvainen. Eniten ihmettelen sitä romun määrää, mitä pihoilla ja tienvarsilla on. Vanhoja koneita ja ruosteisia niittokoneita. ja vaikka mitä , suomalaista maalaisluontoa parhaimmillaan.
Vittuako siellä syrjäseudulla kuljet toisten romuja kyttäämässä, pysy vain siellä kaupungissasi niin ei ahdista.
Minun mielestäni taas kaupungit ovat ahdistavia. Niissä on kyllä mukava käydä, mutta en minä sellaisessa hälinässä asua voisi. Onneksi ei enää tarvitsekaan. Maaseudulla on tilaa ja rauhaa elää vapaan ihmisen elämää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vittuako siellä syrjäseudulla kuljet toisten romuja kyttäämässä, pysy vain siellä kaupungissasi niin ei ahdista.
Minun mielestäni taas kaupungit ovat ahdistavia. Niissä on kyllä mukava käydä, mutta en minä sellaisessa hälinässä asua voisi. Onneksi ei enää tarvitsekaan. Maaseudulla on tilaa ja rauhaa elää vapaan ihmisen elämää.Eipä onneksi tarvitse. Läpikulkumatkalla näkee vanhat AIVtornit ja ruosteiset puimurit hyi hitto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä onneksi tarvitse. Läpikulkumatkalla näkee vanhat AIVtornit ja ruosteiset puimurit hyi hitto.
Ja kaupungissa näkee betonihelvetin ja kamalan rumat ja ahdistavat kerrostalot ja saatanallisen metelin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä onneksi tarvitse. Läpikulkumatkalla näkee vanhat AIVtornit ja ruosteiset puimurit hyi hitto.
En ymmärrä miksi noiden Jussien pihat on sellaisia hirveitä kaatopaikkoja. Eikö niihin siivouksiin saisi jotain Finnis nature tukea, kun saaristomeren suojeluunkin saa tukea, joka tosin taitaa mennä ihan muuhun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ymmärrä miksi noiden Jussien pihat on sellaisia hirveitä kaatopaikkoja. Eikö niihin siivouksiin saisi jotain Finnis nature tukea, kun saaristomeren suojeluunkin saa tukea, joka tosin taitaa mennä ihan muuhun.
Paljon pahempia kaatopaikkoja ovat isot kaupungit. Varsinkin Helsinki on pelkkä iso kaatopaikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ymmärrä miksi noiden Jussien pihat on sellaisia hirveitä kaatopaikkoja. Eikö niihin siivouksiin saisi jotain Finnis nature tukea, kun saaristomeren suojeluunkin saa tukea, joka tosin taitaa mennä ihan muuhun.
Jussi ei ehdi, kun kesällä on sitä työtä niin hitosti ja talvella ne romut ovat lumen alla. Syksyllä pitää mennä silläXC 90: llä peijaisiin ja valittaa EU tuet liian pieniä. Ei ehdi!!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jussi ei ehdi, kun kesällä on sitä työtä niin hitosti ja talvella ne romut ovat lumen alla. Syksyllä pitää mennä silläXC 90: llä peijaisiin ja valittaa EU tuet liian pieniä. Ei ehdi!!!!!
Turha sitä on valittaa maaseudusta kun itse asuu saastaisessa ylihintaisessa betonihelvetissä ja kaikki teidän ruokanne tulee maaseudulta. Kaupunkilaiset ovat lähinnä kuplassa eläviä idiootteja, jotka eivät ymmärrä luonnosta paskaakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha sitä on valittaa maaseudusta kun itse asuu saastaisessa ylihintaisessa betonihelvetissä ja kaikki teidän ruokanne tulee maaseudulta. Kaupunkilaiset ovat lähinnä kuplassa eläviä idiootteja, jotka eivät ymmärrä luonnosta paskaakaan.
Me ollaan maalta muutettu, heristelty kakkakokkareet saappaista ja asutaan viihyyisässä urbaanissa kaupunkiympärstössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Me ollaan maalta muutettu, heristelty kakkakokkareet saappaista ja asutaan viihyyisässä urbaanissa kaupunkiympärstössä.
Viihtyisää urbaania kaupunkiympäristöä ei ole olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha sitä on valittaa maaseudusta kun itse asuu saastaisessa ylihintaisessa betonihelvetissä ja kaikki teidän ruokanne tulee maaseudulta. Kaupunkilaiset ovat lähinnä kuplassa eläviä idiootteja, jotka eivät ymmärrä luonnosta paskaakaan.
Ei tule kaikki. " Kotimaisen" elintarvikkeet ovat häthätää 50% paitsi maito, 70%, josta puolestaan 90% vettä. Hieno saavutus puhdasta 90% vettä kotimaasta. Euroopasta loput ja EU tuet puolet tuloista ja kotimaisuusaste tukienkin osalta 50%
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viihtyisää urbaania kaupunkiympäristöä ei ole olemassa.
Kovin nuo yrittävät niillä savuttavilla dieseleillään tunkea. Maalaisen tunnistaa siitä, että se vanha romu käy tyhjäkäynnillä siinä latauspaikalla, ilmastointi imuaukon vieressä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tule kaikki. " Kotimaisen" elintarvikkeet ovat häthätää 50% paitsi maito, 70%, josta puolestaan 90% vettä. Hieno saavutus puhdasta 90% vettä kotimaasta. Euroopasta loput ja EU tuet puolet tuloista ja kotimaisuusaste tukienkin osalta 50%
Kaikki ruoka tulee maaseudulta. Tuleehan nuo ulkomaisetkin ruoat maaseudulta, ei vain Suomen maaseudulta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovin nuo yrittävät niillä savuttavilla dieseleillään tunkea. Maalaisen tunnistaa siitä, että se vanha romu käy tyhjäkäynnillä siinä latauspaikalla, ilmastointi imuaukon vieressä
Edelleenkään viihtyisää urbaani kaupunkiympäristöä ei ole olemassa eikä tule koskaan olemaankaan. Joku Helsinkikin on saastainen betonihelvetti, jossa ihmiset asuvat saatanan ylihintaisissa pikkuisissa kopeissa. Pahempaa paikkakuntaa kuin Helsinki ei Suomessa ole. Ei ole ihme, että siellä joka kulmassa myydään huumeita.
- Anonyymi
Alle 20 tuhannen € Leafeissa onneton 40kw akkukapasiteetti. Range n. 280km. . Ei jatkoon. Muutaman tonnin kun laittaa lisää niin saa ID3:en joissa 58kw akku ja kantama yli 400km.
- Anonyymi
Näyttäisi alle 2v ja alle 30tkm ajetut ID.3 maksavan 28.000e ylöspäin eli n. 10.000e enemmän kuin vastaavan ikäinen ja kilsoilla oleva Leaf 40kWh akulla. Ei ihan muutama tonni lisää riitä.
Mutta, jos sen isomman akun tarvitsee, niin silloin on ID.3 hyvä vaihtoehto, ja varsinkin hyvä vaihtoehto myös Leafin isompi akkuiselle versiolle, kun hinnan ero ei silloin ole enää niin iso (taitaa 62kWh Leaf hinnat olla 24.000e ylöspäin).
Itselle riittää toisena autona Leaf 40kWh akulla, niin ei kannata 10ke enemmän maksaa ID:stä.
- Anonyymi
Keretoisiko joku vihdoin mikä se range on todellisuudessa tuolle pienemmälle akustolle kesällä ja talvella , siis ihan lukuina ja laskeeko se miten ajanmittaan jos hitaalla latailee . Itsellä kesällä 200km mökkimatka , ajelenko tuota matkaa niin pitkään kun auto muuten toimii vai tuleeko ongelmia ajanmittaan akuston suorituskyvyn kanssa eli suoriutuisiko enemmänkin ajettu /halvempi yksilö tuosta 200km matkasta ?
- Anonyymi
Satanen talvella ja 150 km kesällä jos haluaa pitää normaalit lämmöt kabiinissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Satanen talvella ja 150 km kesällä jos haluaa pitää normaalit lämmöt kabiinissa.
Ok,kiitos tiedosta , ei sitten sovellu omiin tarpeisiin , harmin paikka että noinkin pieni tuo toimintasäde.
- Anonyymi
Luin matkapäiväkirjaa netistä. Joku ajeli vuoristoseudulla Leafilla. Retkikohteessa jossain pirun korkealla ja kaukana kaupungista akun varaus oli pienentynyt aika paljon, mutta hauskinta oli sitten, kun paluumatkalla vuoriston alamäissä akku latautui takaisin lähes täyteen. :D
Leaf on ensimmäisiä sähköautoja ja siksi akkukapasiteetti on pienehkö. Esim. Toyotan uudessa Proace Maxissa on 110 kWh:n akku.- Anonyymi
Tottakai kuorma-auton painoisessa paljon sähköä kuluttavassa isossa pakettiautossa joka on tarkoitettu työkäyttöön pitää olla iso akku. Tuollakaan akulla ei pääse kuin 300 km normaalisti (ja talvella huomattavasti vähemmän), koska tämä pakettiauto kuluttaa lähes 40 kW sähköä. Lisäksi tuo pakettiauto ylittää painossa 3,5 tonnia joten toisin kuin saman mallin dieselversiot niin tämän ajamiseen vaaditaan kuorma-autokortti.
Käytännössä pakettiauton 110 kWh akku vastaa henkilöauton 50 kWh akkua. Niin suuri ero sähkön kulutuksessa on.
- Anonyymi
Oman kokemukseni mukaan leaffia ei kannata hankkia muuta kuin nurkka ajoon,jossa se on ihan hyvä.
- Anonyymi
Samoin joku renoo zoe, nurkka-ajoautoja.
- Anonyymi
Museotavaraa, en huolisi oikein mihinkään hintaan. Kuten en mitään muutakaan 40 kWh akkuista autoa. Toki tarpeesta kiinni, jollekin voi 100 km pakkasrange hyvinkin riittää.
ID4- Anonyymi
Saati sitten 24-30 kWh Leaf, ei helv...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251598- 371459
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631299Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!741290- 781214
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761199Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans181002Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per181894