Mitä lakia pitää noudattaa?

Anonyymi-ap

Hei! Annoin elämäni eilen Jeesukselle. Nyt askarruttaa, mitä lakia pitää noudattaa.

Olen avioliitossa samaa sukupuolta olevan kanssa. Suomen laki sallii sen, mutta Jumalan laki käskee tappaa meidät molemmat ilman mahdollisuutta armahdukseen. Henki pitää riistää, sillä muuta mahdollisuutta ei laki anna.

Naapuri pilkkoo tänään sapattina polttopuita. Jumalan laki käskee tappaa, mutta Suomen laki ei pidä sitä rikoksena.

Kumpaa lakia pitää noudattaa?

Kysyin tutulta uskovalta, joka opasti minut antamaan elämäni Jeesukselle. Hän sanoi, että tappaa ei saa, koska pitää totella esivaltaa. Homostelusta pitää kuitenkin luopua, koska se on syntiä. Tässä tapauksessa pitääkin noudattaa sovellettua Jumalan lakia.

Hän sanoi lisäksi, ettei sapatin käskyä tarvitse noudattaa uudessa liitossa.

Olen aivan ymmälläni. Miksi on lupa poimia rusinat pullasta? Miksi toisena aikana pitää tappaa ja toisena antaa anteeksi rankaisematta kuolemalla?

Jos Suomessa olisi käytössä Jumalan laki, niin pitäisikö sitten tappaa Jumalan käskystä?

Miksi nyt noudatetaan valikoidulla tavalla Jumalan lakia ja toisaalta myös Suomen lakia, joka kumoaa Jumalan lain monessa kohdassa?

38

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uuden testamentin mukaan pitää olla alamainen esivallan laille, vaikka se kumoaisi ja korvaisi Jumalan lain. Niinpä samaa sukupuolta olevien avioliitot eivät ole kiellettyä ja homostelu on luvallista. Sapattina saa tehdä mitä tahtoo.

      Esivallan laki on korvannut uudessa liitossa Jumalan lain. Hihhulit tekevät väärin, kun poimivat rusinat pullasta ja kieltävät homostelun, mutta sallivat sapatin rikkomisen eivätkä rankaise ketään Jumalan lain mukaan.

      • Anonyymi

        Anna Jumalalle mikä Jumalan on ja Keisarille mikä Keisarin on.


    • Anonyymi

      Hihhulit noudattavat mielivaltaisesti joko Jumalan lakia tai Jeesuksen sanoja, kun nämä kumoavat toisensa.

      Toiset sallivat eronneen mennä naimisiin, koska Jumalan laki sallii sen. Toiset pitävät uutta avioliittoa huorintekona, koska Jeesus sanoo niin.

      Toiset vannovat käsi Raamatulla (Herran nimeen) koska Jumalan laki käskee niin. Toiset kieltävät vannomisen, koska Jeesus kielsi sen.

      Mitään yhtenäistä linjaa ei kristityillä ole. Jokainen valitsee mieleisensä tulkinnan.

      Kuolemanrangaistusta perustellaan muuten Jumalan lailla ja sitä vastustetaan Jeesuksen sanoilla.

    • Anonyymi

      Tietenkin Suomen lakia kunnioitat, muuten se on vankilareissu.

    • Anonyymi

      Uudessa liitossa Jkr.

      "Minä panen lakini heidän mieleensä ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä , ja minä olen
      heidän Jumalansa ja he ovat minun kansani " Hebr: 10: 16

      kuuntele omaatuntoasi ,
      "Te olette kalliisti ostetut , älkää olko ihmisten orjia" 1 Kor: 7: 23

      • Anonyymi

        Ikävä kyllä tuo uusi liitto koskee ainoastaan Israelin ja Juudan kansan jäseniä.
        "31»Tulee aika», sanoo Herra, »jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa."

        "33»Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."

        Ihan älytöntä kuvitella, että suomalainen voisi elää jossain uudessa liitossa, tai että suomalaisen sydämeen olisi jotain Jahve-jumalan lakia kirjoitettu. Koko VT:ssä on vain yksi kohta (5 moos 32:43) jossa Jahve poikkeuksellisesti puhuttelee vieraita kansoja. Jahve kieltää heitä tappamasta israelilaisia.


    • Anonyymi

      olitko tai oletko keuruulla juhannuskonffassa, kerro mikä meininki siellä on? mitä porukka tekee ja kuulin että siellä on joku sinkku teltta?? onko???

    • Anonyymi

      Helluntailiikkeen perustajat elivät sodomiasuhteessa samaa sukupuolta olevan kanssa. Se tarkoittaa helluntailaiselle lupaa toimia samalla tavalla.
      Ja liittymällä helluntailaiseksi tietoisesti asiasta tulee osalliseksi niiden miesten teologiasta.

    • Anonyymi

      Tuo profetia koskee vasta tuhatvuotista valtakuntaa.

      "Minä panen lakini heidän mieleensä ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä , ja minä olen
      heidän Jumalansa ja he ovat minun kansani " Hebr: 10: 16

      • Anonyymi

        Eikä kukaan opeta toista, eikä enää sodita, leijona ja lammas vierekkäin jne. ....ei se aika ole vielä toteutunut.


      • Anonyymi

        >>> vasta tuhatvuotista valtakuntaa <<<

        >raamattu on kaikkina aikoina kaikille kansoille <

        >"Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä." < Hebr: 10: 16

        Uusi LIITTO alkoi nykyisen ajanlaskun alussa Jkr.
        ( eikä uusi liitto ala vasta "tuhatvuotisessa valtakunnassa )

        "Niin kaari on oleva pilvissä , ja minä katselen sitä muistaakseni iankaikkista LIITTOA ,
        Jumalan ja kaikkien elävien olentojen , kaiken lihan välillä , joka maan päällä on."
        1 Moos: 9 : 16


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>> vasta tuhatvuotista valtakuntaa <<<

        >raamattu on kaikkina aikoina kaikille kansoille <

        >"Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä." < Hebr: 10: 16

        Uusi LIITTO alkoi nykyisen ajanlaskun alussa Jkr.
        ( eikä uusi liitto ala vasta "tuhatvuotisessa valtakunnassa )

        "Niin kaari on oleva pilvissä , ja minä katselen sitä muistaakseni iankaikkista LIITTOA ,
        Jumalan ja kaikkien elävien olentojen , kaiken lihan välillä , joka maan päällä on."
        1 Moos: 9 : 16

        Pyhät ovat 1000 vuotta taivaassa.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>> vasta tuhatvuotista valtakuntaa <<<

        >raamattu on kaikkina aikoina kaikille kansoille <

        >"Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä." < Hebr: 10: 16

        Uusi LIITTO alkoi nykyisen ajanlaskun alussa Jkr.
        ( eikä uusi liitto ala vasta "tuhatvuotisessa valtakunnassa )

        "Niin kaari on oleva pilvissä , ja minä katselen sitä muistaakseni iankaikkista LIITTOA ,
        Jumalan ja kaikkien elävien olentojen , kaiken lihan välillä , joka maan päällä on."
        1 Moos: 9 : 16

        Ei ole vielä se aika, jolloin veli ei opeta veljeä, koska kaikki tuntevat Herran ja kaikki on kirjoitettu pelkästän ihmisten sydämiin." Se aika ei ole vielä, vaan vasta tuhatvuotisessa valtakunnassa.

        Jeesus lähetti nimenomaan lainopettajia uuteen liittoon, joita vainotaan.

        Matt. 23:34

        "Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen."

        Kastekäksyssä Jeesus käski ensin kastamaan ja sitten opettamaan käskyt.
        Matt.28:18-20


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole vielä se aika, jolloin veli ei opeta veljeä, koska kaikki tuntevat Herran ja kaikki on kirjoitettu pelkästän ihmisten sydämiin." Se aika ei ole vielä, vaan vasta tuhatvuotisessa valtakunnassa.

        Jeesus lähetti nimenomaan lainopettajia uuteen liittoon, joita vainotaan.

        Matt. 23:34

        "Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen."

        Kastekäksyssä Jeesus käski ensin kastamaan ja sitten opettamaan käskyt.
        Matt.28:18-20

        >" veli ei opeta veljeä"<

        "eivätkö he ole kuulleet ? Kyllä ovat : "HEIDÄN äänensä on kulkenut kaikkiin maihin ja
        HEIDÄN sanansa maan piirin ääriin." Room: 10 : 18

        kristinusko tullut Suomeen 1100 - luvulla ,

        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen " Mt: 28: 19


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kannattaisi ensin lukea se koko Raamattu.
      Eikä pelkkä vanha testamentti.
      Ketään ei tule tappaa, tuomio kuuluu Jumalalle.
      Maallinen laki häviää Jumalan sanalle.
      Ainakin heillä, jotka tavoittelevat iankaikkista elämää.
      Toki maallisen lain rangaistukset tulee kärsiä, näinhän Jeesuskin teki.

      • Anonyymi

        Mutta kun nimenomaan Jumala käskee tappaa ja sanoo vieläpä, etä jos ihmiset eivät tapa "syyllistä", Hän itse tappaa.


      • Anonyymi

        Jos joku kieltäytyy tappamasta, kun Jumala käskee, niin tekee syntiä ja osoittaa, ettei rakasta Jumalaa.

        Jos joku rakastaa Jumalaa, niin tappaa, kun Jumala käskee.


    • Epäjumalanpalvojilla on tapana julistaa milloin mitäkin, viisas jäisi odottamaan mahdollisen, mutta toki epätodennäköisen, oikean jumalan esiintuloa.

      Jos oikea jumala olisi ohjeita antanut, ei opeista tarvitsisi riidellä.

      • Anonyymi

        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_messiah_claimants
        Noista suurin osa todennäköisesti on aitoja profeettoja. Oikean jumalan lähettämiä. Paljon epätodennäköisempää on, että uusien profeettojen tulo olisi ilman syytä loppunut kuin seinään n. 2000 vuotta sitten, mutta sitä ennen kyllä oikeita profeettoja tuli tasaisin väliajoin koko ajan lisää.

        Kristityt vain ovat samanlaisia kuin juutalaiset, eli torjuvat myös jumalan lähettämiä profeettoja/messiaita samaan tapaan kuin juutalaiset torjuivat Jeesuksen. Tällöin uskonnolta putoaa pohja pois ja jäljelle jää pelkkiä epärelevantteja vanhoja kirjoituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_messiah_claimants
        Noista suurin osa todennäköisesti on aitoja profeettoja. Oikean jumalan lähettämiä. Paljon epätodennäköisempää on, että uusien profeettojen tulo olisi ilman syytä loppunut kuin seinään n. 2000 vuotta sitten, mutta sitä ennen kyllä oikeita profeettoja tuli tasaisin väliajoin koko ajan lisää.

        Kristityt vain ovat samanlaisia kuin juutalaiset, eli torjuvat myös jumalan lähettämiä profeettoja/messiaita samaan tapaan kuin juutalaiset torjuivat Jeesuksen. Tällöin uskonnolta putoaa pohja pois ja jäljelle jää pelkkiä epärelevantteja vanhoja kirjoituksia.

        tarvitseeko Jumalan perustella ihmiselle , syyt , miksi hän tekee niinkuin tekee !!

        raamatussa selkeästi Jeesus sanoo:
        "Laki ja PROFEETAT oli Johannekseen asti "
        Luuk: 16 : 16

        valheprofeettoja kyllä löytyy !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tarvitseeko Jumalan perustella ihmiselle , syyt , miksi hän tekee niinkuin tekee !!

        raamatussa selkeästi Jeesus sanoo:
        "Laki ja PROFEETAT oli Johannekseen asti "
        Luuk: 16 : 16

        valheprofeettoja kyllä löytyy !

        Nyt eletään laittomuuden aikaa, joka näkyy kaikkialla.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt eletään laittomuuden aikaa, joka näkyy kaikkialla.

        1234567---

        Kymmenenkäskyn laki on kumottu nykyään.


    • Anonyymi

      Maitokaupan halpa viini on näköjään melkoisen pitkävaikutteista !

      Puoli viikkoa jo nuppi sekasin.

      • Anonyymi

        helluntailaisilla se on loppuelämän sekaisin.


    • Anonyymi

      5 Moos 32 mukaan sinun pitää noudattaa Suomen lakia.

      "Ylistäkää Herran kansaa, te vieraat kansat!
      Herra kostaa palvelijoittensa kuoleman,
      hän rankaisee vihollisiaan,
      hän puhdistaa synnin kirouksesta kansan ja maan."

      Tuo on koko VT:ssä ainoa laki, joka koskee vieraita kansoja (siis myös suomalaisia) eikä ole tarkoitettu Israelin kansalle. Sen mukaan kiellettyä ja rangaistavaa on ainoastaan isralilaisten tappaminen, mutta muilta osin vieraat kansat ovat autonomisia ja voivat itse säätää omat lakinsa. Esim. Suomessa kuuluu noudattaa Suomen lakia. Lisäksi Jahve tuossa sanoo, että on puhdistanut Suomen kansan ja maan synnistä. Suomalaiset ovat täysin puhdasta ja synnitöntä kansaa.

    • Anonyymi

      Jeesus varoitti siitä puheesta, kun sanotaan, että laki ja profeetat ovat vain Johannekseen asti ja sen jälkeen vain julistetaan Jumalan valtakuntaa ja jokainen tunkeutuu sinne VÄKISIN omilla uskonratkaisuillaan.

      Jaak. 2:20

      Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön.

      Jeesuksen veli Jaakob ei hokenut "yksin uskosta" -mantraa.

    • Anonyymi

      Matt. 5:18

      Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

      • Anonyymi

        Jeesus lähetti uusia profeettoja ja lainopettajia, koska lait ovat voimassa tuhatvuotisen valtakunnan loppuun asti. Vasta sitten tapahtuu iso muutos ja Hengen vuodatus, eikä enää tarvita opetusta.

        Matt. 23:34

        "Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen.


        Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus lähetti uusia profeettoja ja lainopettajia, koska lait ovat voimassa tuhatvuotisen valtakunnan loppuun asti. Vasta sitten tapahtuu iso muutos ja Hengen vuodatus, eikä enää tarvita opetusta.

        Matt. 23:34

        "Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen.


        Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        laista ei häviä pieninkään piirto , siitä huolimatta , kumpaa kukin uskoo
        Jeesusta vai "lain kautta" . . .


    • Anonyymi

      Vanhan Testamentin lait olivat Israelin kansalle, eikä meidän uudessa liitossa olevien tarvitse pitää niitä. Vanhan Testamentin lait voidaan jakaa siviililakeihin, seremoniallisiin lakeihin ja moraalisiin lakeihin. Siviililait koskivat Israelin valtiota, ne ovat vähän kuin Suomen lait. Siviililaissa on silti usein joku sanoma, josta voimme ottaa oppia. Seremoniallisia lakeja emme myöskään noudata, koska ne koskivat erilaisia polttouhreja ja puhtaussäädöksiä. Nämä olivat vain esikuva Jeesuksen uhrille, joka oli viimeinen, täydellinen uhri. Moraalilakeja meidän tulee pitää, ne koskevat sitä, mikä on syntiä.

      • Anonyymi

        Voimme ottaa oppia myös siviili- ja sotalain käskyistä. Ja Jumalan teoista. Jeesushan on tämä Jumala, joka antoi lain kansalleen ja tappoi ihmisiä Vanhassa testamentissa. Hänen moraalinsa on paras mahdollinen ja oikeustajunsa erehtymätön.

        On siis oikein tappaa vauvoja ja pieniä lapsia. Jumala (Jeesus) ei vain itse tappanut heitä vaan käski Israelin tappaa amalekilaiset, midianilaiset ja muita. On oikein rangaista Aatamin jälkeläisiä hirveillä kirouksilla ja kuolemalla.

        On oikein tappaa sapattina puita kerännyt mies ja muut sapatin rikkojat. On oikein tappaa juomari ja irstailija poika. On oikein tappaa vääräuskoiset ja kaikki ne, jotka Jeesus laissa käskee tappaa. Ja on oikein ottaa neitsyt seksiorjaksi, kun on ensin sodassa tapettu hänen perheensä.

        Opimme näin Jumalan laista sen, millainen Jumala ja Jeesus on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voimme ottaa oppia myös siviili- ja sotalain käskyistä. Ja Jumalan teoista. Jeesushan on tämä Jumala, joka antoi lain kansalleen ja tappoi ihmisiä Vanhassa testamentissa. Hänen moraalinsa on paras mahdollinen ja oikeustajunsa erehtymätön.

        On siis oikein tappaa vauvoja ja pieniä lapsia. Jumala (Jeesus) ei vain itse tappanut heitä vaan käski Israelin tappaa amalekilaiset, midianilaiset ja muita. On oikein rangaista Aatamin jälkeläisiä hirveillä kirouksilla ja kuolemalla.

        On oikein tappaa sapattina puita kerännyt mies ja muut sapatin rikkojat. On oikein tappaa juomari ja irstailija poika. On oikein tappaa vääräuskoiset ja kaikki ne, jotka Jeesus laissa käskee tappaa. Ja on oikein ottaa neitsyt seksiorjaksi, kun on ensin sodassa tapettu hänen perheensä.

        Opimme näin Jumalan laista sen, millainen Jumala ja Jeesus on.

        Jeesus oli Juutalaisten Rabbi, joita sapatin työnteonkiellot eivät koskeneet.

        Joh. 1:49

        Natanael vastasi ja sanoi hänelle: "Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas".


    • Anonyymi

      Jos Suomen laki on ristiriidassa Mooseksen lain kanssa, niin pitää noudattaa Suomen lakia. Se on Jumalan säätämä toisin kuin Mooseksen laki, joka on nimensä mukaan Moosekselta ja monella tapaa Jumalan tahdon vastainen.

      • Anonyymi

        Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt ja hyljänneet iankaikkisen liiton.

        1234567---


      • Anonyymi

        Jumalan lait on samalla hengellisiä lakeja, joihin liittyy siunaus tai kirous. Niillä on syvempi merkitys kuin maallisilla laeilla.

        1. Kun. 3:14

        Ja jos sinä vaellat minun teitäni, noudattaen minun säädöksiäni ja käskyjäni, niinkuin sinun isäsi Daavid vaelsi, niin minä suon sinulle pitkän iän."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan lait on samalla hengellisiä lakeja, joihin liittyy siunaus tai kirous. Niillä on syvempi merkitys kuin maallisilla laeilla.

        1. Kun. 3:14

        Ja jos sinä vaellat minun teitäni, noudattaen minun säädöksiäni ja käskyjäni, niinkuin sinun isäsi Daavid vaelsi, niin minä suon sinulle pitkän iän."

        4. Moos. 14:18

        'Herra on pitkämielinen ja suuri armossa, hän antaa anteeksi pahat teot ja rikokset, mutta ei jätä niitä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4. Moos. 14:18

        'Herra on pitkämielinen ja suuri armossa, hän antaa anteeksi pahat teot ja rikokset, mutta ei jätä niitä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen'.

        Anteeksiantoa seuraa mielenrauha, jotta ihminen voi jatkaa elämääns.


        Mutta syntiä seuraa aina rangaistus, jonka Jumala tekee ihmiselle mittatialustyönä.

        Sananl. 16:4

        Kaiken on Herra tehnyt määrätarkoitukseen, niinpä jumalattomankin onnettomuuden päivän varalle.

        Jer. 36:31

        Ja minä rankaisen häntä ja hänen jälkeläisiänsä ja hänen palvelijoitansa heidän pahojen tekojensa tähden. Ja minä annan tulla heille ja Jerusalemin asukkaille ja Juudan miehille kaiken sen onnettomuuden, jolla minä olen heitä uhannut, vaikka he eivät ole kuulleet."


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      60
      4325
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      175
      2679
    3. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2468
    4. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      218
      2431
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      435
      1669
    6. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      169
      1537
    7. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      1534
    8. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      101
      1338
    9. 79
      1291
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      59
      1249
    Aihe