Käytettyjen sähköautojen hintaromahdus jatkuu

Anonyymi-ap

Helmikuussa käytettyjen sähköautojen hinnat laskivat ensimmäistä kertaa alle käytettyjen bensiiniautojen hintojen, ja hintaero kasvaa edelleen, kun autonostajat hylkäävät sähköautoihin aiemmin liitetyn "premium"-leiman.

Hintojen lasku on ollut dramaattista viimeisen vuoden aikana. Kesäkuussa 2023 käytettyjen sähköautojen keskihinnat olivat yli 25 % korkeammat kuin käytettyjen bensiiniautojen, mutta toukokuuhun mennessä käytetyt sähköautot olivat keskimäärin 8 % halvempia kuin käytetyt bensiiniautot Yhdysvalloissa. Dollarimääräisesti ero kasvoi helmikuun 265 dollarista 2 657 dollariin toukokuussa iSeeCars:in 2,2 miljoonan 1-5 vuotta vanhan käytetyn auton analyysin mukaan. Viimeisen vuoden aikana bensiiniautojen hinnat ovat laskeneet 3-7 %, kun taas sähköautojen hinnat ovat laskeneet 30-39 %.

"On selvää, että käytettyjen autojen ostajat eivät enää maksa lisähintaa sähköautoista", totesi iSeeCars:in analyytikko Karl Brauer viime viikolla julkaistussa raportissa. Sähkövoima on nyt kuluttajien mielessä haittatekijä, ja sähköautot ovat "vähemmän haluttuja" ja siten vähemmän arvokkaita kuin perinteiset autot, hän sanoi.

Artikkelissa todetaan, että sähköautojen valmistajien välillä on ollut hintasotaa - ja että uudemmat sähköautomallit saattavat olla houkuttelevampia "pidempien toimintamatkojen ja parantuneen akkukeston ansiosta lämpötilanhallinnalla varustettuina latausta varten".

67

1053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Syy on varmasti että moni sähköauto alkaa saavuttamaan 8v iän kun akkutakuu raukeaa. Kukaan ei enää halua maksaa käytetystä sähköautosta kun milloin tahansa voi tulla kymppitonnin akunvaihto.

      • Anonyymi

        Ja taas bensauskovainen jauhaa paskaa täällä. Menisit vaan sinne bensan alkulähteille "elämästä" nauttimaan. Me muut voimme nyt ostaa sähköauton kun ne eivät enää ole aiheettomasti muita kalliimpia.


      • Anonyymi

        Olisiko keskiarvo eri-ikäisten hinnoista, kun sähköauton akkujen takuu loppuu, ei sitä halua enää kukaan.


      • Anonyymi

        Tai Tesla päästää jäähdytysnesteet sähkömoottoriin tiivisteiden pettäessä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas bensauskovainen jauhaa paskaa täällä. Menisit vaan sinne bensan alkulähteille "elämästä" nauttimaan. Me muut voimme nyt ostaa sähköauton kun ne eivät enää ole aiheettomasti muita kalliimpia.

        Onhan sähköautoille vaikeampi löytää ostajia/maksajia. Hinnat niin korkeita

        Ei ole olemassa ollenkaan jokaisen hl käytettyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan sähköautoille vaikeampi löytää ostajia/maksajia. Hinnat niin korkeita

        Ei ole olemassa ollenkaan jokaisen hl käytettyjä.

        Onko kaikki 3-5 vuotta vanhat käytetyt kaikkien hintaluokassa? Ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas bensauskovainen jauhaa paskaa täällä. Menisit vaan sinne bensan alkulähteille "elämästä" nauttimaan. Me muut voimme nyt ostaa sähköauton kun ne eivät enää ole aiheettomasti muita kalliimpia.

        Jauhaa paskaa siltä osin kun väittää kymppitonnilla saavan akun vaihdon . Eihän sitä saa edes lataushybridiin tuolla hinnalla . Kallein vaihto mitä tiedän on n.80 000 € . Porche ja Audi kyseessä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kaikki 3-5 vuotta vanhat käytetyt kaikkien hintaluokassa? Ei ole.

        Niilläkin niin vähän käyttöaikaa jäljellä akuissa että tulee aivan liian kalliiksi vaikka olisi varaa ostaa. Olen pitänyt kahta bensa-autoa molempia lähes 20 vuotta pienillä korjauksilla, ne ovat tulleet halvaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas bensauskovainen jauhaa paskaa täällä. Menisit vaan sinne bensan alkulähteille "elämästä" nauttimaan. Me muut voimme nyt ostaa sähköauton kun ne eivät enää ole aiheettomasti muita kalliimpia.

        Ihmettelen mistä löytyy jatkuvasti noita jotka jaksaa vuodesta toiseen vouhottaa sähköautojen akun vaihdosta aiheutuvasta kymppitonnin laskusta. Miksi ei puhuta ja kirjoitella mitä maksaa kun sähköauton hintaisesta polttomoottoriautosta hajoaa kone tai automaatti laatikko? on tullut noitakin joskus koettua niinä aikoina kun ajoi pottiksilla. Kun Pollttomoottori auton moottori laukeaa se on myös kymppitonnin paukku. On olemassa selvää näytöä että bensiini- tai dieselmoottori ja voimansiirto ei kestä samaa kilometrimäärää kuin Sähköauton akku ja voimansiirto. Taksissa ja ammattiliikenteessä on lukuisia esimerkkejä siitä kun sähköautoja on samalla akulla ja voimansiirrolla ajettu toista miljoonaa kilometriä, eli pari kertaa enemmän kuin Polttomoottoriautoilla. Omaa kokemusta sähköautolla ajamisesta on kertynyt noin viideltä vuodelta 80 000-90 000 km/ vuosi . Ei ainuttakaan akunavaitoa, ei mootorivikoa, eikä muitakaan ongelmia. Huollossa vaihdettu jarrupaloja, raitisilmasuodattimia, lasinpyyhkijän sulkia ja renkaita jotka eivät ole kuluneet sen nopeammin kuin aikaisempien polttomoottoriautojen renkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai Tesla päästää jäähdytysnesteet sähkömoottoriin tiivisteiden pettäessä .

        yotubes oli juttua tuosta.. ..


      • Anonyymi

        Mihinkähän ne haudataan? Kukaan älyllä varustettu ei paskaa osta.


    • Anonyymi

      Hyvä, että hinnat laskee, niin saan vaihdettua perheen viimeisen bensakotteron sähköautoon.

    • Anonyymi

      Usassa asiat ovat ihan toisin mitä Euroopassa ja varsinkin meillä.
      Ei kannata kauheasti etsiä itselleen mieleisiä uutisia kauhean kaukaa, se on noloa ja tyhmää.

      • Anonyymi

        Euroopassa ja Suomessa sähköautojen hinnat ovat myös romahtaneet .


    • Anonyymi

      Usassa autot ovat halpoja ja kiertonopeus huimasti nopeampaa, ei ihan höpö uutinen Suomeen.

      • Anonyymi

        Sähköautoilla on kiertonopeus nopea kaikkialla kun ei niihin kannata vaihtaa akkuja.


    • Anonyymi

      Sähköautot kehittyy ja kansa haluaa uutta halpaa autoa pitkällä toimintasäteellä ja hyvällä talviominaisuudeella.....ne jotka osti muutama vuosi sitten saavat ajaa loppuun asti ne tai myydä halvalla..kovasti seurataan talvi testejä sekä katsastustilastoja..

    • Anonyymi

      Pitkä akkutakuu tulee kalliiksi...autosi pitää huollattaa merkkiliikkeessä että akkutakuu säilyy ja vakuutukset nousee kuin pullataikina..tänä vuonna nousi 10%...ja syksyllä lisää kun alv nousee..

      • Anonyymi

        Tuo oli taas näitä Besservisserien MUTU juttuja😂 Akkutakuu ei tule kalliiksi, eikä vaadi mitään määräaikaishuolloissa juoksemista, Samoin nämä Porchen akkujen hinnat. Esim. Teslan akkutakuu ei vaadi mitään huoltokäyntejä koska Tesla näkee etänä kaikilta osin auton tilan ja samalla myös akun kunnon. Jos esimerkiksi Teslasta vaurioituisi akku kolarissa, niin Tehdas toimittaa tehtaalla uudistetun (kaikki kuluvat tai heikentyneet osat uusittu) vaihtoakun tehdastakuulla puoleen hintaan joka on 10 000 € luokkaa. Jos vertaatte tätä vaikkapa siihen että diesel Mersun nokalle heitetään uusi mylly niin töineen ollaan samassa hintaluokassa, puhumattakaan siitä jos automaattilaatikko olisi menossa vaihtoon samoilla kilometreillä. Sähköauton käytetyille ajoakuille on hyvät jälkimarkkinat ja kysyntää koska Suomessa kunnostetaan ajoakkuja laadukkasti uusimalla kaikki vähänkin väsyneet koponentit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli taas näitä Besservisserien MUTU juttuja😂 Akkutakuu ei tule kalliiksi, eikä vaadi mitään määräaikaishuolloissa juoksemista, Samoin nämä Porchen akkujen hinnat. Esim. Teslan akkutakuu ei vaadi mitään huoltokäyntejä koska Tesla näkee etänä kaikilta osin auton tilan ja samalla myös akun kunnon. Jos esimerkiksi Teslasta vaurioituisi akku kolarissa, niin Tehdas toimittaa tehtaalla uudistetun (kaikki kuluvat tai heikentyneet osat uusittu) vaihtoakun tehdastakuulla puoleen hintaan joka on 10 000 € luokkaa. Jos vertaatte tätä vaikkapa siihen että diesel Mersun nokalle heitetään uusi mylly niin töineen ollaan samassa hintaluokassa, puhumattakaan siitä jos automaattilaatikko olisi menossa vaihtoon samoilla kilometreillä. Sähköauton käytetyille ajoakuille on hyvät jälkimarkkinat ja kysyntää koska Suomessa kunnostetaan ajoakkuja laadukkasti uusimalla kaikki vähänkin väsyneet koponentit.

        Mersun moottori voi kestääkin vaikka 500 000-1 000 000km, mutta se vaihtoakku ei ole läheskään uuden veroinen kun kaikki kennot ehtineet jo kulua, eikä tiedä kuinka kauan kestävät. Ja teslaan joutuu uusimaan niitä sähkömoottoreitakin eikä mene takuuseen.

        En kyllä ole kuullut missään noista teslan vaihtoakuista ja kannattaako oikeasti vaihtaa, pelkät rahdit maksaa ja aikaa kuluu. Tesloissahan joutuu tutkimaan maalipinnankin säännöllisesti huollossa, eiköhän sama koske akkujakin onko tullut kolhuja. Ennemin käyttäisinkin huollossa tutkituttamassa, kuin että jossain USA:ssa seuraavat joka liikettä missä liikkuu, millä vauhdilla jne.


    • Anonyymi

      Mitähän noista akuistakin vielä paljastuu, Ruotsissa kolme kuollut akkutehtaalla vähälle aikaa. Onneksi en itse mennyt akkutehtaalle töihin.

      "Kolme mystistä kuolemaa Ruotsissa – sama työpaikka, nuorin kuolleista 19-vuotias.
      Northvolt on täydellä kapasiteetilla toimiessaan Euroopan suurin akkuja valmistava tehdaslaitos. Nyt tehtaalla työskennelleitä henkilöitä on kuollut erikoisella tavalla."
      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010525855.html

      Onkohan syytä pelätä jo tojotoissakin vai liittyykö vaan akkujen valmistamiseen. Kaivoksillakin on ties mitä myrkkyjä uraanista lähtien.

      • Anonyymi

        Käyttääköhän Toyota erilaisia kemikaaleja muihin akkuvalmistajiin verrattuna? Ei ainakaan muilta akkutehtailta ole tuollaisia uutisia, mutta Kiinasta ei kerrota vaikka kuolisi satoja.


      • Anonyymi

        Olen kuullut että Ruotsissa kolme akkutehtaan työntekijää olisi kuollut. Traaginen asia menehtyneille ja omaisille. On kuitenkin huomioitava että jokaisessa teollisuuslaitoksessa kuolee jatkuvasti henkilöstöä. kuten kaikissa yrityksissä. Noistakaan kuoleman tapauksista ei ole pienintäkään tietoa onko niillä keskenään mitään yhteyttä ja mikä on aiheuttanut kuoleman? Kunnioittaisitte edes menehtyneiden perheitä ja antakaa rauha suruun. Ennen tutkimustuloksien valmistumista on liian aikaista arpoa mihin joku on kuollut. On muutenkin outoa, jos joku nuori akkutehtaan työntekijä kuolee niin heti alkaa huhumylly pyöriä liittyykö se sähköauton akkujen valmistukseen liittyvistä työolosuhteista. Jos jossain muussa yrityksessä joku menehtyy työpaikalla tai vapaa-ajalla, menehtynyt ja perhe saavat olla rauhassa. Tämäkin selviää ajallaan kun annetaan ajan kulua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuullut että Ruotsissa kolme akkutehtaan työntekijää olisi kuollut. Traaginen asia menehtyneille ja omaisille. On kuitenkin huomioitava että jokaisessa teollisuuslaitoksessa kuolee jatkuvasti henkilöstöä. kuten kaikissa yrityksissä. Noistakaan kuoleman tapauksista ei ole pienintäkään tietoa onko niillä keskenään mitään yhteyttä ja mikä on aiheuttanut kuoleman? Kunnioittaisitte edes menehtyneiden perheitä ja antakaa rauha suruun. Ennen tutkimustuloksien valmistumista on liian aikaista arpoa mihin joku on kuollut. On muutenkin outoa, jos joku nuori akkutehtaan työntekijä kuolee niin heti alkaa huhumylly pyöriä liittyykö se sähköauton akkujen valmistukseen liittyvistä työolosuhteista. Jos jossain muussa yrityksessä joku menehtyy työpaikalla tai vapaa-ajalla, menehtynyt ja perhe saavat olla rauhassa. Tämäkin selviää ajallaan kun annetaan ajan kulua.

        Northvoltin tehtaalla työskentelee noin 3500 työntekijää,
        Jos otetaan minkä tahansa suuryrityksen henkilöstöstä satunnainen 3500 henkilöä seurantaan, on aika suuri riski että muutama heistä kuolee ennenaikaisesti ja iästä riippumatta sairauden, tapaturman, päihteiden tms. takia. Tähän ei tarvita jotain erityistä teollisuuden alaa. Nuo keskustelut ja aloitukset näyttää karkaavan mielikuvituslaukalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuullut että Ruotsissa kolme akkutehtaan työntekijää olisi kuollut. Traaginen asia menehtyneille ja omaisille. On kuitenkin huomioitava että jokaisessa teollisuuslaitoksessa kuolee jatkuvasti henkilöstöä. kuten kaikissa yrityksissä. Noistakaan kuoleman tapauksista ei ole pienintäkään tietoa onko niillä keskenään mitään yhteyttä ja mikä on aiheuttanut kuoleman? Kunnioittaisitte edes menehtyneiden perheitä ja antakaa rauha suruun. Ennen tutkimustuloksien valmistumista on liian aikaista arpoa mihin joku on kuollut. On muutenkin outoa, jos joku nuori akkutehtaan työntekijä kuolee niin heti alkaa huhumylly pyöriä liittyykö se sähköauton akkujen valmistukseen liittyvistä työolosuhteista. Jos jossain muussa yrityksessä joku menehtyy työpaikalla tai vapaa-ajalla, menehtynyt ja perhe saavat olla rauhassa. Tämäkin selviää ajallaan kun annetaan ajan kulua.

        Onhan noilla ollut ainakin keuhkoödeemää, silmävaivoja jne.
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010569717.html

        Ei ole todellakaan normaalia että terve nuori tai keski-ikäinen kuolee ykskaks pian kotiin päästyään. Työntekijät peloiteltu hiljaiseksi, kukaan ei uskalla puhua nimellään mitään potkujen pelossa.

        TV-ohjelmassa näyttivät miten joutuvat käsittelemään pölyäviä materiaaleja ilman kunnollisia suojia, vain tavallinen paperinen hengityssuoja kasvoilla. Varmasti paljonkin terveydelle haitallisia aineita.


    • Anonyymi

      Sähköautojen pulma on akusto !!

      Siihen on sitoutunut liikaa pääomaa !
      Se on painava !
      Se on hidas tankata/ladata !

      Sähköauton elinkaaren aikana tulee hetki jolloin autoa ei saa myytyä eteenpäin ellei akustoa vaihda !? Mutta, akuston vaihdon hinta on sama kuin auton jäljellä oleva arvo, joten sähköauto romutetaan !!??

      Tätä asiaa sähköautojen omistajat eivät ole ottaneet huomioon !?

      • Anonyymi

        Mikä pahinta, jos virta loppuu korvessa tai vaikka vaan kilometrin päässä latauspaikasta, auto pitää hinata sinne. Polttoainetta voi hakea kanisterilla, pyytää toista tuomaan tai imaista vaikka toisen tankista. Varakanisterikin auttaa, mutta sähköautossa ei voi käyttää vara-akkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä pahinta, jos virta loppuu korvessa tai vaikka vaan kilometrin päässä latauspaikasta, auto pitää hinata sinne. Polttoainetta voi hakea kanisterilla, pyytää toista tuomaan tai imaista vaikka toisen tankista. Varakanisterikin auttaa, mutta sähköautossa ei voi käyttää vara-akkua.

        ” sähköautossa ei voi käyttää vara-akkua”

        Silti näitä on myynnissä ja tiepalvelulla mukana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” sähköautossa ei voi käyttää vara-akkua”

        Silti näitä on myynnissä ja tiepalvelulla mukana?

        Pöljä, ei ne ole ajoakkuja :D


      • Anonyymi

        Totta, totta...!!!!!!!!


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ja tuo johtuu vain kuskin osaamattomuudesta ja/tai ajotyylistä, sähköauto kun kiihtyykin napakasti. Pitää opetella käyttämään kaasujalkaa maltillisesti kumpaankin suuntaan, eiseole vaikeaa, mutta voi ottaa vanhemmalta aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo johtuu vain kuskin osaamattomuudesta ja/tai ajotyylistä, sähköauto kun kiihtyykin napakasti. Pitää opetella käyttämään kaasujalkaa maltillisesti kumpaankin suuntaan, eiseole vaikeaa, mutta voi ottaa vanhemmalta aikaa.

        Voi myös viedä hengen kun perä lähtee alta tai jos tottuu vähentämään kaasua liian varovaisesti ja moni nuorikin tappaa itsensä kun kiihdyttää liikaa vaikkapa kostealla pinnalla. Monissa ajo-ominaisuudetkin huonot ja painava akkulavetti menee helposti mutkassa suoraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi myös viedä hengen kun perä lähtee alta tai jos tottuu vähentämään kaasua liian varovaisesti ja moni nuorikin tappaa itsensä kun kiihdyttää liikaa vaikkapa kostealla pinnalla. Monissa ajo-ominaisuudetkin huonot ja painava akkulavetti menee helposti mutkassa suoraan.

        ja miten tuo eroaa muista tehokkaista takavetoisista?

        On myös etuvetoisia ja nelivetoisia auoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja miten tuo eroaa muista tehokkaista takavetoisista?

        On myös etuvetoisia ja nelivetoisia auoja.

        Ei muissa tehokkaissa teho tule samalla tavalla kerralla, eikä ne tehokkaat ole tavallisia perheautoja, eivät myöskään jarruta kaasua löysätessä.


      • Anonyymi

        Kuulin että
        - Sähköautoissa naiset tulevat ilman yhdyntää raskaiksi, Siis varokaa sähköautoja.
        - Sähköauton käyttö vie miehisyytesi, vuoden käyttö sulattaa pallisi, eikä ota eteen
        - Ostamalla sähköauton menetät luottotietosi
        - Säköautossa on magneettikenttä joka vie luottokotttisi tiedot ja salasanat
        - Vaimosi voi katsoa ja kuunnella mitä puuhaat sähköautossasi
        Happamia on pihlajan marjat sanoi Kettu puun juurella🤗


    • Anonyymi

      Nyt on jo akkutehtaatkin vaikeuksissa kun akut ei mene kaupaksi.

      "SK On on kärsinyt kasvavista tappioista sähköautojen valmistusmäärien kasvun hidastuessa ja tehnyt tappiota jo kymmenen vuosineljännestä peräkkäin. Samalla yhtiön nettovelka on viisinkertaistunut yli yhdeksään miljardiin euroon.

      Kilpailu ja hintapaine akkuteollisuudessa on FT:n mukaan nyt todella rajua.

      Monet akkuyrityksistä kuten Sk On ovat tehneet valtavia investointeja autonvalmistajilta saamiensa suunnitelmien pohjalta, mutta sähköautovalmistuksen akkufirmoilta ei olekaan lopulta ostettu suunniteltuja akkumääriä."
      https://www.is.fi/autot/art-2000010551983.html

      Olikin fiksua kun Suomeen ei rakennettu omia akkutehtaita, antaa muiden yrittää.

      • Anonyymi

        Ja juuri kun Bosch sai luvan rakentaa akkutehtaan ja luvan aloittaa tuotannon. YLE uutiset kertoi.


    • Anonyymi

      Teslan myynti on romahtanut. Käytettyjen hinta on syöksykierteessä.
      Lehdissä ollutta tietoa on turha vähätellä tai yrittää mitätöidä.

      • Anonyymi

        Ei käytettyjen hinnat enää putoa. Se uusien hintojen pudotus sota loppui jo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei käytettyjen hinnat enää putoa. Se uusien hintojen pudotus sota loppui jo.

        Sitten ne vasta romahtaa kun akut alkaa olla lopussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten ne vasta romahtaa kun akut alkaa olla lopussa.

        Akusto tietenkin voidaan aina uusia ! Eikä maksa kuin 15000€ ja ylöspäin !?

        Tosiaan, nykyistä sähköautoa ei kannata omistaa !!


    • Anonyymi

      Konkkaa pukkaa, huomno tulevaisuus edessä käytettyjen autojen kauppiailla kun polttomoottoriset loppuu.

      "Käytettyjen sähkö- ja hybiridiautojen myyntiin keskittynyt Xbil-konserni jätti kesäkuun lopussa konkurssihakemuksen.

      Omistajiin kuuluvat enemmistöomistaja Aleksi Hannuksela ja talousjohtajana toiminut Ilkka Sivula, jolla oli pienempi omistus.

      Sivulan mukaan konkurssin keskeisin syy oli sähköautojen markkinan hyytyminen sekä jälleenmyyntiarvojen jyrkkä lasku. Näitä ei osattu odottaa."
      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010565418.html

    • Anonyymi

      Ilmastohömpötys tuhoaa kaiken varallisuuden ja työpaikat...vaikka ajettaisiin kaikki sähköautoja niin maapalloa ei voi pelastaa...seuraavaksi saastuu vedet ja ruoat akkujen jäänteistä sotien myötä...montako tuhatta akunraatoa makaa nyt venäjän ja Ukrainan maaperässä...ajatellaanpa jos Ukrainassa olisi ollut kaikilla sähköautot mitä myrkkyjä olisi nyt maaperässä ja ilmassa.

      • Anonyymi

        Totta, tuhansista sähköautoista vapautuisi valtavasti myrkkyjä, nytkin droneista tulee paljon akku- ja muovijätettä luontoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, tuhansista sähköautoista vapautuisi valtavasti myrkkyjä, nytkin droneista tulee paljon akku- ja muovijätettä luontoon.

        Ei tosin polttoaineetkaan ongelmattomia ole, paljon niistäkin tulee saasteita kun tuhotaan ajoneuvoja ja polttoainevarastoja, lisänä vielä aseista peräisin olevat myrkyt. Toivottavasti ryssat joutuu maksamaan puhdistuksen.


    • Anonyymi

      Sähiäisten myynti sakkaa koko Euroopassa.

    • Anonyymi

      Hinnan aleneminen on kaikille eduksi, autot tulee kaikkien saataville ja sähköautot alkavat olemaan kaikkien saatavilla ja siksi on tulevaisuuden auto. Toki vuosi 2035 tekee selkeän jaon kun polttiksia ei enää saa myydä uutena.

      • Anonyymi

        Ei niitä konkurssipesien autoja kaikille riitä. Fiskerin 70 000€ autot menee 14 000€:lla vuokra-autoiksi.

        Jaguar lopettaa kaikki muut mallit, jää vain yksi sähköauto, kohta on sekin merkki kuopattu.


    • Anonyymi

      Ajelen usein hankalien teiden takana. Pohjapusuja tulee silloin tällöin. Syy miksi ajan korkealla maavaraisella kiisselillä.

    • Anonyymi

      Erityisesti surettaa ne asiakkaat jotka ovat ostaneet sähköauton pitkällä paperilla, eli velaksi osamaksulla !?

      Koska, niin kauan kun sähköautoissa on nykyinen akustorakenne, niin ei niitä kannata itselleen ostaa ! Hinnat laskevat varmuudella !!??

      Akustossa on liian paljon pääomaa kiinni !? Akuston vaihto maksaa kymmeniä tuhansia !?

      Surullista !!

    • Anonyymi

      Naurettavaa pohdintaa ja putkinäköä ilman perusteita!
      Loputonta hinta-, taloudellisuus-, arvon aleneminen, jne. jne. vääntöä ei aspekteista nähden on ollut on ollut kautta autoilun historia. Jo siitä saakka kun hevosen vetämistä kärryistä alettiin siirtymään autoihin. Tuolloin 1900 luvun alussa autot leimattiin helvetin- ja tappo koneiksi jotka tulisi kieltää.
      Sama mantraa jauhetaan nyt sähköautoissa ja yritetään talloa vääjäämättä tuleva tekniikka olkoon maailman tapahtumista, huolimatta siitä että siirtymässä on välillä asiaan ja kehitykseen kuulluvia nousuja ja laskuja.
      Kuvottavuuteen asti kuullaan kuinka sähköautot
      - räjähtelee
      - sytyttää tulipaloja
      - jäätyvät talvisin
      - miitä ei oteta laivoihin
      Tyypillisiä väittelyn aiheita puolesta ja vastaan
      - bensiiniauto vs dieselauto ja näitten alaluokat
      - arvon aleneminen länsimainen vs kiinalainen
      - talvikäyttö bensa-auto vs dieselauto
      - talvikäyttö polttomoottoriauto vs sähköauto
      Listaan voisi lisätä lukemattoman määrän vastaanasetteluja , jopa niin että miten valinnat toimii käytännössä kun autonkäyttäjänä on
      - nainen vs mies
      - kanta suomalainen vs mamu
      - värillinen vs valkoinen
      - savolainen vs ruotsin suomalainen
      - romaani vs arjalainen
      - hetero- H/L
      - lappalainen vs stadilainen
      Näitä vertailemalla voisi nämä maallikko vertailijat ohjata seuraavien sukupolvien auton hankkijat tekemään hankintapäätökset. harkituin perustein kansalaisuuteen, ihonväriin, sukupuoleen, vähemmistöihin ja asunpaikkaan sopiviksi.

      Olen ajanut sähköautoilla jo yli 5 vuotta ja yli parisataa tuhatta kilometriä pienemmillä huolilla ja kuluilla. Jos joku väittää että sähköautot ovat kalliita, se on persaukisten puhetta. Toisissa maksat enemmän auton hinnassa ja toisissa käyttökuluista. Auto ei ole missään kohtaa sijoitus, siis ei missään kohtaa. Mieti mistä pidät, mitä haluat, miksi haluat. Lopuksi mitä haluaa maksaa ja onko varaa maksaa!

      • Anonyymi

        Ei se akuston järjetön rakenne valittamisesta muutu !!??

        Jos yhdessä osarakenteessa on pääomaa kiinni kymmeniä tuhansia niin kannattaa ymmärtää mitä se tarkoittaa riskin kannalta !?


      • Anonyymi

        Ei hevoaikanakaan olisi pärjännyt henonen millä suurin osa kärrystä oliis pitänyt täyttää heinillä tai muulla rehulla pelkästään matkaa varten.


    • Anonyymi

      Samoin uusien sähköautojen kun eivät mene kaupaksi.

      "Voyah Free sähköauton hinta putosi 16 500 eurolla Norjassa – Suomen maahantuoja ehti jo mennä konkurssiin.
      Kiinalaisbrändin uusi hinnoittelu on nyt aiempaa aggressiivisempi, kun myynnit ovat romahtaneet. Norjasta auton saa nyt liki 30 000 euroa halvemmalla kuin Suomen hinta oli."
      https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/e6384a6d-bf6b-4b7a-a1f1-62356fe6e95d

      Mahtaa harmittaa kuka maksoi Suomessa 30 000€ ylimääräistä.

    • Anonyymi

      suomessa on ongelma pakkaset ja nopeasti vaihtuva ilmanlämpötila...suolavesi tiellä...
      niis aluuminissa akunkuorissa pitäisi olla lämmitys,tuuletus aina kun auton on parkissa pitempään jotta kondessiovesi haihtuisi pois...ajamattomuus on huono asia hybrideille ja täyssähköautoille...polttiksissa ja sähkö sekä hybridieis on kaikissa omat ongelmansa..

      • Anonyymi

        Ei alumiini ole ongelma. Sen pintaan muodostuu aluminoksidi mikä on kovaa ja kestävää.
        Eikä sinne akun sisään kondessivettä muodostu. Kenoja ei edes ulkilma pääse koskettamaan.
        Se, että Teslalla, ylipaineventtiilit hajoaa ja sisään pääse kuravettä ei tarkoita että kaikkien valmistajien akut olisi huonoti suunniteltu.

        Onkos autosi moottorin ohjausboksissa lämmitys niin että parkissa sieltä haihtuisi kondenssivesi pois? Teknisesti akulla ja moottoriohjausboksilla ei ole eroa tämän asian suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei alumiini ole ongelma. Sen pintaan muodostuu aluminoksidi mikä on kovaa ja kestävää.
        Eikä sinne akun sisään kondessivettä muodostu. Kenoja ei edes ulkilma pääse koskettamaan.
        Se, että Teslalla, ylipaineventtiilit hajoaa ja sisään pääse kuravettä ei tarkoita että kaikkien valmistajien akut olisi huonoti suunniteltu.

        Onkos autosi moottorin ohjausboksissa lämmitys niin että parkissa sieltä haihtuisi kondenssivesi pois? Teknisesti akulla ja moottoriohjausboksilla ei ole eroa tämän asian suhteen.

        Moottoriohjausboksi ei tarvitse lämmitystä kuten akut, miksi siihen kondenssivettä kertyisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei alumiini ole ongelma. Sen pintaan muodostuu aluminoksidi mikä on kovaa ja kestävää.
        Eikä sinne akun sisään kondessivettä muodostu. Kenoja ei edes ulkilma pääse koskettamaan.
        Se, että Teslalla, ylipaineventtiilit hajoaa ja sisään pääse kuravettä ei tarkoita että kaikkien valmistajien akut olisi huonoti suunniteltu.

        Onkos autosi moottorin ohjausboksissa lämmitys niin että parkissa sieltä haihtuisi kondenssivesi pois? Teknisesti akulla ja moottoriohjausboksilla ei ole eroa tämän asian suhteen.

        on niissä akkkoteloissa huohottimet. vrt. ilman paineen muutos -30 - +30'c pakko olla muuten menee lommolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        on niissä akkkoteloissa huohottimet. vrt. ilman paineen muutos -30 - 30'c pakko olla muuten menee lommolle.

        Hankalat systeemit kun pitää olla jäähdytys ja lämmitys ja yrittää suojata alla vielä kosteudelta ja iskuilta.


    • Anonyymi

      NO NIISTÄ EI KANNATA MAKSAA MITÄÄN. KÄYTETTY AUTO ON AINA ARVOTON.

      • Anonyymi

        Käytetty sähköauto on melko arpapeliä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Saisi alkaa valmistamaan taas dieselautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saisi alkaa valmistamaan taas dieselautoja.

        Kun vain se Kemiran kehittämä pakkasen kestävä AdBlue korvike, nimeltä Denoxium saatasiin myyntiin EU-alueella. Esim. Norjaan vievät sitä, kun ei ole myyntioikeutta EU-aluella.

        AdBlue on VDA:n, eli Saksan autoteollisuusliiton lisensioima tuotemerkki. Ajoneuvot on kehitetty täyttämään EU-komission asettamat päästövaatimukset vain tuolla litkulla ja VDA myy sitten lisenssejä halukkaille kemianteollisuuden yrityksille ja muille, jotka tuota litkua haluavat valmistaa. AdBlue ei kestä pakkasta.


    • Anonyymi

      Mikäli vahinko kohdistuu sähköauton kalleimpaan osaan eli akkuun, kustannukset nousevat helposti kymmeniin tuhansiin euroihin. Vaurio voi johtaa lunastukseen. Esim. pohjakosketuksen lisäksi akkua on varjeltava liialta vedeltä ja salamaniskujen vaikutuksilta.

      • Anonyymi

        Siinä on talous äkkiä kuralla kun autostakin vielä velkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      109
      2820
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2320
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1930
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1620
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      169
      1341
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      284
      1169
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      979
    Aihe