hyvät rakkaat

juutalaiset!

Hieman noista kosher-asioista utelisin...

Minulla on israelilainen ystävä, joka on luvannut vierailla perheineen Suomessa ja muuallakin Skandinaviassa lähitulevaisuudessa. Mutta pääasiallinen huolenaihe tuntuu olevan kosher-ruuan saatavuus. Siinä hän on ehdoton!

Täällä Hesassahan on kyllä pikkuinen kosher-puoti, josta saa oikeaoppista sapuskaa...mutta kun astioille ja ruokailuvälineillekin on vaatimuksia...kerta-astioitako minun pitää ostaa... niin kertokaa nyt te, arvoisat diasporajuutalaiset, miten ja mitä te oikein syötte? Teettekö kompromissejä pakanallisen ympäristön mukaan vai oletteko peräti ruvenneet syömäänkin kuin pakanat?

Ystäväperheeni on aina syönyt kosheria ja jos ikinä saan heidät kylään, on minulle kunnia-asia, ettei rikettä tapahdu!

15

828

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stadin kundi

Kosher-asia on vanha juttu ja liittyy hygieniaan ja ruuan puhtauteen. Etelässä ja sellaisissa maissa jossa puhtaudesta on vaikeaa huolehtia, nämä ovatkin hyvin tärkeitä, ettei mitkään taudit leviäsi eikä kukaan söisi pilaantunutta ruokaa. Meillä täällä Suomessa on hygieniataso aivan riittävän hyvä ja kylmälaitteet siinä kunnossa, että ruoka kyllä pysyy tuoreena. Tässä mielessä koko kosher juttu on hieman, sanoisinko vanhoillinen ja vanhempien ihmisten tapa, joka kehityksen myötä luultavasti jää tulevaisuudessa pienemmälle huomiolle. Esim. pohjoismaissa löytyy juutalaisia jotka syövät sianlihaa ja muita vastaavia tuotteita, joita etelän kuumissa maissa asuvat eivät suostu lainkaan maistamaan.

• .
        Vai herkuttelevat jotkut juutalaiset sianlihalla !

Löytyyhän toki juutalaisiakin, jotka syövät mitä suinkin vain kurkustaan alas saavat.

Alustuksen kirjoittaja kyllä viittaa juuri sellaisiin juutalaisiin, jotka ovat hyvin tarkkoja kosherin suhteen ymmärtääkseni lähinnä uskonvakaumuksellisista syistä.

Heille ei pidä edes mainita mitään sianlihasta tai äyriäisistä tai savuankeriaasta jne.

Toki myös ortodoksien kosher-koheltaminen menee toisinaan farssin puolelle, mutta motiivihan siinäkin ratkaisee. Adonai heitä siunatkoon !

Fiksuille juutalaisille ei ole ongelmana löytää Suomessa sopivaa ruokaa, vaan olla syömättä liikaa niitä ihania herkkuja, joita Maximarketit täällä notkuvat ja maa viljelijälleen tuottaa...

Herkullista kesää Yeshuan hoivissa !
        .

• rasismia vastaan

oudosti ja provokatiivisesti sanaa pakanallinen -kristillinen ympäristö ei ole pakanallinen. Nälkään ei liioin kukaan ole Suomenvierailullaan tähän mennessä kuollut.

• israelilaisystävieni asemaan

Halusin itse mihinkään uskontokuntaan kuulumattomana mutta kieltämättä vahvat juutalaissympatiat omaavana asettua juutalaisystävieni asemaan. Juutalaisille ei-juutalainen on ns. "Goj" - niin kristitty, ateisti kuin muhamettilainenkin.

Ja jos Goj -sanan kääntää "pakanaksi", ottavat kristityt taatusti herneen nenään!

• rasismia vastaan
        israelilaisystävieni asemaan kirjoitti:

Halusin itse mihinkään uskontokuntaan kuulumattomana mutta kieltämättä vahvat juutalaissympatiat omaavana asettua juutalaisystävieni asemaan. Juutalaisille ei-juutalainen on ns. "Goj" - niin kristitty, ateisti kuin muhamettilainenkin.

Ja jos Goj -sanan kääntää "pakanaksi", ottavat kristityt taatusti herneen nenään!

toiseen kansaan kuulumista, ei pakanaa jota käsitettä juutalaisuus ei edes tunne. Voisiko olla että ystävät ovat jättäneet tämänkin kertomatta?

• tiedän kyllä
        rasismia vastaan kirjoitti:

toiseen kansaan kuulumista, ei pakanaa jota käsitettä juutalaisuus ei edes tunne. Voisiko olla että ystävät ovat jättäneet tämänkin kertomatta?

mitä goj tarjoittaa ja ettei juutalaisuudessa tunneta pakana-käsitettä, se muuten taitaa olla kristittyjen toisinajattelijoista käyttämä nimitys, kuten muslimien "vääräuskoinen". Itse käytin sitä ihan provoillessani...

Mutta tarkoitus oli viritellä keskustelua Suomen juutalaisten kosher-linjasta. Siitä, miten uskollisesti pidätte kiinni ruokaa koskevista säännöistä täällä ei-juutalaisessa ympäristössä.

• tiedän kyllä
        rasismia vastaan kirjoitti:

mitä goj tarjoittaa ja ettei juutalaisuudessa tunneta pakana-käsitettä, se muuten taitaa olla kristittyjen toisinajattelijoista käyttämä nimitys, kuten muslimien "vääräuskoinen". Itse käytin sitä ihan provoillessani...

Mutta tarkoitus oli viritellä keskustelua Suomen juutalaisten kosher-linjasta. Siitä, miten uskollisesti pidätte kiinni ruokaa koskevista säännöistä täällä ei-juutalaisessa ympäristössä.

• rasismia vastaan
        tiedän kyllä kirjoitti:

harvat pitivät kashrutia kokonaan, osa osittain, suurin osa syö mitä haluaa.

• Vääräuskoinen

nälkään, vaikka saikin huonoa ruokaan Suomen vierailullaan. Siinä rehellinen mies, sanoi eilen suoraan miltä tarjottu ruoka Suomessa maistui.

Toivottavasti tuolla juutalaisella vieraalla on parempaa kerrottavaa käytyään Suomessa.

Eikö pakana ole sama kuin vääräuskoinen? Ja vääräuskoinen on jokainen, joka ei usko samoin kuin minä?

• Joosef

Mikäli haluat tarjota aterian, joka vastaa henkisesti juutalaisten keskeisintä uskonnollista ideologiaa - talmudismia, niin tarjoa sian ulostetta ja viiniksi sian virtsaa. Silloin on kaikki kohdallaan.

• senkin antisemiitti,

helpottiko kovastikin? Yhtään asiantuntevaa vastausta en saanut, pelkkiä Yeshua-hihhuleiden ja antisemiittien vuodatusta! Chamor!

• Suomalaista perinne ruokaa

Ole ylpeä alkuperästatäsi ja tarjoa kunnon Suomalaista perusruokaa.
      Jätät sen sianlihan pois, niin ei raukka hairahdu syntiin täällä ollessa ...

• kosheria kerrakseen

juomaksi Karhua ja ryypyiksi Koskenkorvaa!

• bar

tiukka kosherin suhteen, hän varmaan pakkaa mukaansa koko joukon säilykkeitä, pussikeittoja ym. kosher-muonaa.
      Jos hän kuitenkin haluaa luonasi aterioida, niin mikset kysy häneltä itseltään, miten tarkka hän on astioiden suhteen, sillä eivät läheskään kaikki kosherin noudattajat erottele liha/maito-astioita.
      Yleisenä ohjeena ateriasta neuvoisin tarjoamaan suomullista kalaa ja vihanneksia eikä mitään lihaa eikä kanaa.

• täsmennystä asiaan...

kun todellakin kysyin asianomaiselta itseltään. Oikeassa olet, Bar: liha ja kana kannattaa unohtaa, ainoastaan "shehita"-teurastettu kelpaisi. Suomullinen ja evällinen kala kelpaa. Ja tietysti kasvikset. Astioiden suhteen hän voi kuulemma tehdä kompromissin, vaikka kotonaan erotteleekin liha/maitoastiat.

Taitaapa olla aika vaikeaa täällä Suomessa semmoiselle juutalaiselle, joka haluaa noudattaa täydellistä kashrutia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      28
      2693
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      91
      1034
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      901
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      875
    5. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      847
    6. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      827
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      800
    8. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      794
    9. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      724
    10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      135
      708
    Aihe