Diesel-kuskit potkivat kuollutta hevosta. Pitkä tankkausväli on täysin hyödytön ominaisuus autossa

Anonyymi-ap

Pitkä toimintamatka ilman tankkaamista on autossa täysin hyödytön ominaisuus. Polttispolitrukit siitä täällä saarnaavat koska mitään muuta ei enää ole jäljellä kun sähköautot ovat jyränneet polttikset maanrakoon käyttökustannusten suhteen.

Dieseleiden ja bensa-autojen myynti on ollut jyrkässä alamäessä jo monta vuotta ja nykyään suomalaiset ostavat enemmän ladattavia autoja kuin bensa ja dieseleitä yhteensä.
Ja sekin tietysti vielä että suomalainen tavis lataa autonsa 95% kotona eikä rangella ole mitään väliä koska sitä on enemmän kuin riittävästi joka tapauksessa päivittäiseen ajoon.
Ja sitten kun tulee pitkän matkan päivä niin sähköautolla pääsee 1.000km alle kymmeneen tuntiin parilla kusitauolla.

Ai niin ja muistinko mainita että polttiskuskit maksavat joka kilometristä moninkertaisen hinnan.

https://www.youtube.com/watch?v=-sldAKo_YHE

Eli ei kyllä ole oikein mitään muuta jäljellä kuin musuttaminen täysin hyödyttömästä ominaisuudesta eli yli 1.000km tankkausvälistä :-)
Sähköautoilijahan ei käy tankkaamassa kuin pari kertaa vuodessa. Muulloin sähköauto on joka aamu täygessä terässä kotipihassa.

73

974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Te olette täysin hyödytön tekoäly jolla ei ole älyä.

    • Anonyymi

      Isot dieselit menevät kovasti kaupaksi.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Saksassa sähköautojen hankintatuki loppui ja sähköautojen myynti lopahti.


    • Anonyymi

      Jaa no sittenhän sähköautojen akkuja voisi pienentää reilusti. Minun päivittäiseen ajoon riittää hyvin 100 km range joten sen pitäisi riittää kaikille muillekin. Turhaa painolastia ja raaka-aineiden tuhlausta ne monen sadan kilsan akut.

      • Anonyymi

        Juuri tämän takia sähkö autoista on tarjolla eri kokoisia akkuja.
        Ja ne menevät kaupaksi. Dieseleitä ei enää osteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tämän takia sähkö autoista on tarjolla eri kokoisia akkuja.
        Ja ne menevät kaupaksi. Dieseleitä ei enää osteta.

        Aika huonosti on tarjolla sähköautoja tyyppiä: emännän kauppakassi / pieni työmatka-auto / perheen kakkos tai kolmosauto.
        Siis sellaista autoa jonka hintataso uutena polttomoottoriautona on liikkunut 10 000 - 15 000€ välissä. Nythän EU säännökset ovat tietty nostaneet pikkukotteroiden hintaa kun samaan aikaan ei ole tarjolla pieniä lyhyen rangen halpoja sähkökotteroita.
        EU kuvittelee, että kauppakassissa on hyödyllistä olla 7 turvatyynyä, kuljettajan vireystilan valvonta, hätäpuhelujärjestelmä ja kaistavahti. Tosin nämä pienen polttomoottoriauton hintaa ja kulutusta nostavat laitteet tekevät sitä samaa myös pienelle sähköautolle, mutta niitä ei tosiaan ole edes tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika huonosti on tarjolla sähköautoja tyyppiä: emännän kauppakassi / pieni työmatka-auto / perheen kakkos tai kolmosauto.
        Siis sellaista autoa jonka hintataso uutena polttomoottoriautona on liikkunut 10 000 - 15 000€ välissä. Nythän EU säännökset ovat tietty nostaneet pikkukotteroiden hintaa kun samaan aikaan ei ole tarjolla pieniä lyhyen rangen halpoja sähkökotteroita.
        EU kuvittelee, että kauppakassissa on hyödyllistä olla 7 turvatyynyä, kuljettajan vireystilan valvonta, hätäpuhelujärjestelmä ja kaistavahti. Tosin nämä pienen polttomoottoriauton hintaa ja kulutusta nostavat laitteet tekevät sitä samaa myös pienelle sähköautolle, mutta niitä ei tosiaan ole edes tarjolla.

        "Siis sellaista autoa jonka hintataso uutena polttomoottoriautona on liikkunut 10 000 - 15 000€ välissä."

        Millä vuosikymmenellä olet viimeksi käynyt ulkona todellisessa maailmassa? Ei kymppitonnilla ole saanut mitään uutta polttista pitkään aikaan.


    • Anonyymi

      Käytettyjä isoja ostetaan, uusiahan ei juuri ole tarjolla, ainakaan pieniä.
      Pakuja on kyllä ja kevytkuorma- autoja.

      • Anonyymi

        Miksi joku ostaisi uuden dieselin? Sanopa edes yksi syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi joku ostaisi uuden dieselin? Sanopa edes yksi syy.

        Henkilöauton.

        Eikä käytettynä asa juurikaan muuksi muutu. Isot verot vuodessa ja päälle aina pelko kalliista remonteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi joku ostaisi uuden dieselin? Sanopa edes yksi syy.

        Koska mulla on siihen varaa, eikä tarvi peleillä jatkuvasti noiden piuhojen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi joku ostaisi uuden dieselin? Sanopa edes yksi syy.

        Jokainen ostaa sellaisen auton, jonka kokee itsellensä sopivaksi. Ei tarvitse sinulle perusella asiaa mitenkään.


    • Anonyymi

      VPK ja polliisi ja HUS ja puolustusvoimat, hommaa vielä saksalaista diesel kalustoa, hamaan tulevaisuuteen asti.🥸

    • Anonyymi

      Miettikääs vähän tätä. Normi suomalainen ajaa 17.000km vuodessa.
      Se tarkoittaa sitä että dieselkuski käy kerran kuussa tankkaamassa ja maksaa 12 euroa per 100km.

      Sähköautolla ajava lataa kotipihassa kaksi yötä viikossa ja maksaa1,5 euroa per 100km.

      Mitä iloa sille dieselkuskille on siitä että sen tarvii käydä vain kerran kuussa tankkaamassa? Sähköautolla ajavan ei tarvitse käydä juuri koskaan tankkaamassa.

      • Anonyymi

        Mulla on diesel ja ajan alle 2000 km vuodessa. Siis 2000, ei 20000. Tänä vuonna olen käynyt 2 tai 3 kertaa tankkaamassa 60 eurolla. Eihän uusi sähköauto maksaisi itseään koskaan takaisin. Ajoakkukin menisi pilalle pihalla pakkasessa. Se mikä tässä maksaa, on vakuutus ja verot. Se on dieseli, koska se kone on luotettava ja palvelee pitkään. Välillä mietin, että pitäisikö vaihtaa vielä vanhempaan dieseliin, jossa on hienommat sisätilat. Noi uudet automallit on niin kylmääviä muovisine sisustuksineen ja epäfunktionaalisine kulmikkaine epämuodostumineen, että ne ei vaan innosta. Ihan silmiin sattuu, kun niitä tulee vastaan joka puolelta. Niin, ja minä EN halua, että kaikki naapurit hankkivat samanlaisen hienon auton. Kyllä herrasmiehen autossa pitää olla kromia ja puuta ja nahkaa ja tekstiilejä.
        Ymmärrätkös, kun saa haltuunsa sen suosikkinsa tai melkein suosikkinsa kaikista maailman automalleista, niin eihän vakuutus ja verotus tee siitä autosta huonoa, vaan se kertoo jotain Suomen hallinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on diesel ja ajan alle 2000 km vuodessa. Siis 2000, ei 20000. Tänä vuonna olen käynyt 2 tai 3 kertaa tankkaamassa 60 eurolla. Eihän uusi sähköauto maksaisi itseään koskaan takaisin. Ajoakkukin menisi pilalle pihalla pakkasessa. Se mikä tässä maksaa, on vakuutus ja verot. Se on dieseli, koska se kone on luotettava ja palvelee pitkään. Välillä mietin, että pitäisikö vaihtaa vielä vanhempaan dieseliin, jossa on hienommat sisätilat. Noi uudet automallit on niin kylmääviä muovisine sisustuksineen ja epäfunktionaalisine kulmikkaine epämuodostumineen, että ne ei vaan innosta. Ihan silmiin sattuu, kun niitä tulee vastaan joka puolelta. Niin, ja minä EN halua, että kaikki naapurit hankkivat samanlaisen hienon auton. Kyllä herrasmiehen autossa pitää olla kromia ja puuta ja nahkaa ja tekstiilejä.
        Ymmärrätkös, kun saa haltuunsa sen suosikkinsa tai melkein suosikkinsa kaikista maailman automalleista, niin eihän vakuutus ja verotus tee siitä autosta huonoa, vaan se kertoo jotain Suomen hallinnosta.

        Täysin ymmärrettävää, mutta kyllähän tuossa tapauksessa auton pito perustuu ihan puhtaasti fiilispohjaan. Rationaalisesti ajateltuna alle 2000 km vuosikilometreillä ei kannattaisi pitää minkäänlaista autoa.


      • Anonyymi

        Aika moni diiselkuski ajaa enemmän kuin 17 000 . Minäkin . 4,5 l/100km nykyhinnalla on n.7,5 €/ 100 km . En minä mitään merkittävää sähköautolla säästäisi kun kilometrejä tulee vain 25 tkm/ vuosi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni diiselkuski ajaa enemmän kuin 17 000 . Minäkin . 4,5 l/100km nykyhinnalla on n.7,5 €/ 100 km . En minä mitään merkittävää sähköautolla säästäisi kun kilometrejä tulee vain 25 tkm/ vuosi .

        Maksat kuitenkin täyden vuosittaisen dieselveron siihen päälle.


      • Anonyymi

        Tuossa kirjoitkin vastauksen miksi kaikilla ei ole sähköautoa. Syy on se, että kaikilla ei ole sitä ikiomaa kotipihaa autolle ja autopaikalle omalla nimellä olevaa pörssisähkösopimusta.
        Sähköauto käy kalliiksi kun kunnollisiin säästöihin pääsemiseksi pitää ensin ostaa se omakoti/rivitaloasunto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksat kuitenkin täyden vuosittaisen dieselveron siihen päälle.

        Niin maksaa myös jokainen diesel-hybridi "sähköauto" omistaja.


    • Anonyymi

      No mutta , saako aloituksen tekijä orgasminkaltaisen euforian ajatuksestaan ?

    • Anonyymi

      "Mulla on diesel ja ajan alle 2000 km vuodessa."

      Ja maksat dieselveron. Onnea vaan.

      • Anonyymi

        Onhan sekin harrastus että kuinka paljon saa tuhlattua rahaa autoiluun mahdollisimman vähillä kilometrillä.

        Tämä tavallisen ihmisen autolla ajaminen on sitten aivan eri asia.


      • Anonyymi

        "Ja maksat dieselveron. Onnea vaan."
        Niin, se kertoo jotain tyytyväisyydestäni autoani kohtaan. Mutta maan hallinto minua tosiaan harmittaa.


      • Anonyymi

        Veroja ja vakuutuksia tarvitsee maksaa vain jos auto on liikennekäytössä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veroja ja vakuutuksia tarvitsee maksaa vain jos auto on liikennekäytössä .

        Jos auto ei ole liikennekäytössä niin se on vain hyödytön kasa romurautaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos auto ei ole liikennekäytössä niin se on vain hyödytön kasa romurautaa.

        No jos sinun tapauksessa on noin niin se on sinun murhe . Kun on minulla 3 autoa , ei tarvitse kaikkia liikennekäytössä pitää yhtäaikaa .


    • Anonyymi

      Jotenkin säälittävää, että aloittaja uskaltaa pari kertaa vuodessa ajaa yli 100 km päähän kotipihaltaan, muun ajan on sidottu siihen kotipihan laturiin.

      • Anonyymi

        Nämä menneen ajan essonbaarin tietäjät ovat samassa veneessä Paavo Väyrysen kanssa.

        Tässä tietopläjäys tästä päivästä sinne tunkkaiseen stalinismiin juuttuneseen mieleen.

        https://www.youtube.com/watch?v=-sldAKo_YHE&t=14s

        Sähköautolla oikeassa elämässä ja oikeassa liikenteessä 1.000km alle kymmeneen tuntiin.

        En odota että te änkyrät tunnustatte tosiasioita. Te olette änkyröitä hautaan saakka.
        Mutta aivan vaan tiedoksi teille missä me normaalit ihmiset menemme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä menneen ajan essonbaarin tietäjät ovat samassa veneessä Paavo Väyrysen kanssa.

        Tässä tietopläjäys tästä päivästä sinne tunkkaiseen stalinismiin juuttuneseen mieleen.

        https://www.youtube.com/watch?v=-sldAKo_YHE&t=14s

        Sähköautolla oikeassa elämässä ja oikeassa liikenteessä 1.000km alle kymmeneen tuntiin.

        En odota että te änkyrät tunnustatte tosiasioita. Te olette änkyröitä hautaan saakka.
        Mutta aivan vaan tiedoksi teille missä me normaalit ihmiset menemme.

        1000 km alle 10 tunnissa tarkoittaa yli 100 km keskinopeutta . Jos on yhtään pysähdystä vaikka lataamaan , niin keskinopeus nousee helposti aika paljon . Ei ole uskottava juttu .


    • Anonyymi

      Sähköautoja myydään Suomessa noin kolmasosa autoista.

      • Anonyymi

        Ja ladattavia enemmän kuin bensa ja dieseleitä yhteensä.

        Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000


    • Anonyymi

      Alottaja on oikeassa. Minä voin tankata kotona alvitonta dieseliä vaikka joka päivä.

      • Anonyymi

        Tuleeko se diesel sinne kotiin taivaasta ja ilmaiseksi?

        Diesel alvittomanakin on monta kertaa kotilatausta kalliimpaa.


    • Anonyymi

      Diesel henkilöauto on tosiharrastajan auto. Saa harrastaa rankasti kädet rasvassa ja noessa. Tai vaihtoehtoisesti kädet koko ajan kukkarossa.

      Talvella harrastus huipentuu, kun pitää sitä moottoria ja dieseliä lämmitellä, AdBlueta sun muita sulatella ja konetta yrittää käynnistellä tosi hartaasti.

      Bensa- ja sähkömiehet sitten menevät autoillaan ihan muihin harrastuksiin.

      • Anonyymi

        Tämä kirjoittaja ei tunne nykyaikaista diesel teknologiaa !!??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kirjoittaja ei tunne nykyaikaista diesel teknologiaa !!??

        Tai nimenomaan tuntee ja tietää kuinka huonosti se toimii Pohjolan talvessa.


    • Anonyymi

      Sähköautojen omistajat eivät vielä osaa hahmoittaa pulmaa joka heidän autoihinsa liittyy !
      Se on akusto !? Johon on sitoutunut suuri pääoma, sekä se on painava ja hidas ladata !?

      Tuo akuston vaihto kustannus tulee auton elinkaaren aikana jonkun omistajan maksettavaksi !!

      Niin se vaan on, eli kannattaa laskea kokonaiskustannuksiin noin 15000€ ja ylöspäin !!

    • Anonyymi

      Noista bensan, sähkön ja dieselin hinnoista on turha loruilla Sähköpeli maksaa 15.000-20.000 egeä enemmän kuin vastaava polttisauto ja hinta sähkärillä tippuu paljon nopeammin.

      Todelliset kulut muodostuvat siten pääosin paljon suuremmista pääomakuluista. Monessa sähkärissä myös vakuutusmaksut ovat paljon korkeammat. Polttoainekulut ovat kokonaisuudessa vain marginaalisia.

      • Anonyymi

        Voit toki elää tuossa vanhan maailman essonbaarin maailmassa. Suomi on vapaa maa.

        Kaikki eivät voi ymmärtää mihin maailma on jo siirtynyt.


      • Anonyymi

        "Todelliset kulut muodostuvat siten pääosin paljon suuremmista pääomakuluista."

        Naurattaa nämä kolmen tonni tonni corollilla ajavien kommentit pääomakuluista. Onko teillä koskaan ollut pääomaa josta pitäisi olla huolissaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit toki elää tuossa vanhan maailman essonbaarin maailmassa. Suomi on vapaa maa.

        Kaikki eivät voi ymmärtää mihin maailma on jo siirtynyt.

        En tiedä mihin " maailma on siirtynyt " , mutta onko Suomessa vieläkään yli 100 000 täyssähköautoa ? Autokanta täällä on kuitenkin n. 2 ,8 miljoonaa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Todelliset kulut muodostuvat siten pääosin paljon suuremmista pääomakuluista."

        Naurattaa nämä kolmen tonni tonni corollilla ajavien kommentit pääomakuluista. Onko teillä koskaan ollut pääomaa josta pitäisi olla huolissaan?

        Mulla on jonkin verran pääomaa . Autoilun kokonaiskuluissa "polttoaine" ei ole ratkaisevan suuri .


    • Anonyymi

      Olen ajanut autoja jo 70-luvun alkupuolelta alkaen eikä koskaan ole tarvinnut jättää ajamasta polttoainekustannusten vuoksi. Eikä nyt eläkkeelläkään.
      Miten ne nyt yhtäkkiä nuo polttoainekulut ovat nousseet niin ylivoimaisiksi?

      Ei polttoainekustannukset ole minulle syynä polttisauton vaihtoon sähköautoksi. Ja varsinkin nyt kun ajot ovat kaikenlisäksi vähentyneet alle puoleen siitä mitä työelämäaikana, niin entistä vähemmän polttoainekustannuksia on väliä. Minulla on velaton ja hyvä polttisauto, jonka ostin uutena eläkkeelle jäädessäni, vähän ajettu. En keksi yhtään taloudellisesti järkevää syytä vaihtaa uuteen noin 50 kiloeuron hintaiseen suunnilleen vastaavanlaiseen sähköautoon.

      • Anonyymi

        Aika narstinen veto ottaa juurikin se oma auton tarve esille kun puhutaan suomalaisten auto valinnoista yleisellä tasolla.

        Joillekin se oma ego on niin tärkeä asia että millään muulla ei ole oikeastaan mitään väliä


    • Anonyymi

      Lomareissut sähköautolla ulkomailla.
      Joitain arveluttaa lähteäkö sähköautolla lomailemaan esimerkiksi Ruotsiin, Norjaan, Balttiaan, Puolaan tai Keski-Eurooppaan? Näitä ajatuksia hautovat monet kun miettivät siirtymistä ”mehumaijoista” sähköautoon. Keskustelupalstoilla pohditaan mihinkään perustumattomia mielipiteitä samalla asintuntijuudella kun siirryttiin hevosvetoisista vossikoista autoon

      Turha murehtia, nyt lähes viiden vuoden kokemuksella ja muutaman sdan tuhannen kilometrin ajo kokemuksella voin sanoa että sähköautolla reissaaminen on yhtä sujuvaa kuin polttomoottoriautolla. Kiitos hyvän latausverkoston nyt myös Suomessa.

      Aiemmin tein automatkoja ympäri Eurooppaa diesel- tai bensa-autoilla (mehumaijoilla). Nyt viime vuosina vain sähköautolla. Vuoden 2023 kesällä tein parin viikon matkan Ruotsissa ja Norjassa, eikä latauksien kanssa ollut millään matkaosuudella pienintäkään ongelmaa. Päin vastoin, oli mukava juttu kun Norjan Tesla asemilla sai ladata Teslan Super Charger asemilla ilmaiseksi. Tänä vuonna tein toukokuussa parin viikon matkan Balttian läpi Puolaan ja Saksaan, Latvian ja liettuan Teslan Super Chargereilla lataaminen oli myös ilmaista.

      Useiden muidenkin Keski-Eurooppaan suuntautuneiden reissujen pohjalta voi sanoa että lataukset ovat sujuneet todella hyvin kun suurteholatureita löytyy sopivin välein pitkin matkaa ja latureilla ei ole tarvinnut jonottaa sen enempää kuin Bensa-aseman pumpulla.

      Kun lataa muutaman latausketjun sovelluksen puhelimeen löytää latausasemat lähistöltä tai ennakkoon suunnitellun reitin varrelta ilman niitten etsimistä. Via Baltica E67 reitti Helsingistä Tallinnaan ja edelleen Tallinnasta Varsovan kautta Prahaan tai Berliiniin on tullut suosituksi ja latausasemia on tiheämmässä kuin polttoaineen jakeluasemia. Via Baltika on suorin reitti autolla Keski-Eurooppaan.
      https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Via+Baltica+E67+Facebook

      • Anonyymi

        Kehitys kehittyy ja kuluttajat päättävät sen mikä toimii.

        Siksi diesel-autoja ei enää osteta. Miksi kukaan ostaisi dieselin. Kalliit verot ja kallis polttoaine.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitys kehittyy ja kuluttajat päättävät sen mikä toimii.

        Siksi diesel-autoja ei enää osteta. Miksi kukaan ostaisi dieselin. Kalliit verot ja kallis polttoaine.

        Kuluttajat joutuvat ostamaan sitä, mitä on tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuluttajat joutuvat ostamaan sitä, mitä on tarjolla.

        Nyt on tarjolla eri käyttövoimia ja kuluttajat ovat päättäneet olla ostamatta dieseleitä.


    • Anonyymi

      Pitkä tankkausväli, eli laaja toimintasäde on itselleni yksi tärkeimmistä ominaisuuksista autossa.

      • Anonyymi

        Mitä hyötyä siitä pitkästä tankkausvälistä on? Tulee pitkän matkan päivä niin sähköautolla pääsee 1.000km alle kymmeneen tuntiin parilla kusitauolla.

        Ja normaaliajossa sähköautoa ei tarvitse käydä "tankkaamassa"lainkaan. Se latautuu yöllä kotipihassa. Se on sitä kaikkein mukavinta tankkaamista kun ei tarvitse käydä tankkaamassa lainkaan.

        Ai niin ja muistinko mainita että polttiskuskit maksavat joka kilometristä moninkertaisen hinnan.

        https://www.youtube.com/watch?v=-sldAKo_YHE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hyötyä siitä pitkästä tankkausvälistä on? Tulee pitkän matkan päivä niin sähköautolla pääsee 1.000km alle kymmeneen tuntiin parilla kusitauolla.

        Ja normaaliajossa sähköautoa ei tarvitse käydä "tankkaamassa"lainkaan. Se latautuu yöllä kotipihassa. Se on sitä kaikkein mukavinta tankkaamista kun ei tarvitse käydä tankkaamassa lainkaan.

        Ai niin ja muistinko mainita että polttiskuskit maksavat joka kilometristä moninkertaisen hinnan.

        https://www.youtube.com/watch?v=-sldAKo_YHE

        Kaikilla ei edes ole latausmahdollisuutta kotona, eikä työpaikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hyötyä siitä pitkästä tankkausvälistä on? Tulee pitkän matkan päivä niin sähköautolla pääsee 1.000km alle kymmeneen tuntiin parilla kusitauolla.

        Ja normaaliajossa sähköautoa ei tarvitse käydä "tankkaamassa"lainkaan. Se latautuu yöllä kotipihassa. Se on sitä kaikkein mukavinta tankkaamista kun ei tarvitse käydä tankkaamassa lainkaan.

        Ai niin ja muistinko mainita että polttiskuskit maksavat joka kilometristä moninkertaisen hinnan.

        https://www.youtube.com/watch?v=-sldAKo_YHE

        Ensiksi pitää hankkia se sähköauto. Kaikilla ei ole rahaan sähköautoon. Käyttökelpoisen dieselin saa muutamilla tonneilla ja diesel kone kestää. Kaikilla ei edes ole latausmahdollisuutta, eikä sähköauto sovi kuvioon. Miksi otat pulttia siitä, mitä muut tekevät tai hankkivat? Keskity vain omaan tekemiseesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensiksi pitää hankkia se sähköauto. Kaikilla ei ole rahaan sähköautoon. Käyttökelpoisen dieselin saa muutamilla tonneilla ja diesel kone kestää. Kaikilla ei edes ole latausmahdollisuutta, eikä sähköauto sovi kuvioon. Miksi otat pulttia siitä, mitä muut tekevät tai hankkivat? Keskity vain omaan tekemiseesi.

        "Miksi otat pulttia siitä, mitä muut tekevät tai hankkivat? Keskity vain omaan tekemiseesi."

        Tämä ketju on avattu juuri siitä syystä että dieselistit yrittävät epätoivoisesti puuttua muiden asioihin nillittämällä sähköautoista.
        Ja siitä että se provoilu on täysin turhaa koska heidän argumenttina ovat surkeita.


    • Anonyymi

      Polttiskuskien epätoivoiset parahdukset käyvät vuosi vuodelta epätoivoisimmiksi. Ei ihme kun miettii mitä kaikkia veroja ne joutuvat maksamaan joka käänteessä.
      Varsinkin dieselistit.

      Nykyisin saa erittäin hyviä käytettyjä sähköautoja käytettynä sopuhintaan. Ajaminen on sikahalpaa ja pääomakustannukset on maksanut isoimmilta osin edellinen omistaja.

      • Anonyymi

        Kannattaa muistaa, että akuston uusinta voi iskeä koska tahansa !?

        Se on sitten muutaman kymppitonnin paukku !!!! Onnea vaan !?


      • Anonyymi

        Höpöhöpö, laadukas nelivetoinen sähköauto maksaa käytettynä +50k€, vastaava polttis n.30k€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa muistaa, että akuston uusinta voi iskeä koska tahansa !?

        Se on sitten muutaman kymppitonnin paukku !!!! Onnea vaan !?

        Menee takuuseen tai vakuutukseen. Ei niitä oikeasti juurikaan tarvitse uusia, höpöpoika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa muistaa, että akuston uusinta voi iskeä koska tahansa !?

        Se on sitten muutaman kymppitonnin paukku !!!! Onnea vaan !?

        "Kannattaa muistaa, että akuston uusinta voi iskeä koska tahansa !?"

        Jos ei kolhi autoaan niin ei voi.

        Sen sijaan dieselin egr sanoo poks poks aivan varoittamatta. Kallis pokspoks.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee takuuseen tai vakuutukseen. Ei niitä oikeasti juurikaan tarvitse uusia, höpöpoika.

        Kirjoittaja ei ymmärrä että sähköautossa on akusto !?

        Jos omistat sähköauton niin omistat akustonkin ?!

        Siihen on sitoutunut paljon pääomaa eli 15000€ ja ylöspäin !?

        Akuston vaihto kustannukset alkavat näkyä käytettyjen sähköautojen hyvityshinnoissa alentavasti !?

        Muistakaa, että markkinat eivät akuston vaihtoa kustanna
        vaan sen tekee joko myyjä tai ostaja !!


    • Anonyymi

      Taitaa diesel olla edelleen lyömätön vetosi ja matka-auto?

      • Anonyymi

        Raskaan taakan vetämiseen diesel on ykkönen. Se vaan että kuinka moni vetää usein sitä raskasta taakkaa?

        Tavissuomalaiselle merkkaa paljon enemmän se että jokainen kilometri dieselillä maksaa 6-8 kertaa enemmän kuin sähköautolla. Ja sitten tietysti päälle se dieselvero ja kalliit remontit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raskaan taakan vetämiseen diesel on ykkönen. Se vaan että kuinka moni vetää usein sitä raskasta taakkaa?

        Tavissuomalaiselle merkkaa paljon enemmän se että jokainen kilometri dieselillä maksaa 6-8 kertaa enemmän kuin sähköautolla. Ja sitten tietysti päälle se dieselvero ja kalliit remontit.

        Sähköauton kustannuksista unohdetaan jatkuvasti akuston uusinnan kustannus, joka tulee auton elinkaaren aikana eteen !?

        Kustannus on 15000€ ja ylöspäin ! Tämä tulee näkymään käytettyjen sähköautojen hyvityshinnoissa alentavasti !? Se on varma !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raskaan taakan vetämiseen diesel on ykkönen. Se vaan että kuinka moni vetää usein sitä raskasta taakkaa?

        Tavissuomalaiselle merkkaa paljon enemmän se että jokainen kilometri dieselillä maksaa 6-8 kertaa enemmän kuin sähköautolla. Ja sitten tietysti päälle se dieselvero ja kalliit remontit.

        "Raskaan taakan vetämiseen diesel on ykkönen. Se vaan että kuinka moni vetää usein sitä raskasta taakkaa?"

        Vetureissa sähkömoottorit korvasivat jo ajat sitten dieselin + momentinmuuntimen. Sähkö kun toimii varsinkin nollavauhdista alkaen vetämisessä paljon paremmin ja tehokkaammin!


    • Anonyymi

      Pitkä tankkausväli on tosiaan suhteellisen turha ominaisuus polttomoottoriautossa. Se tärkeä ominaisuus sen sijaan on tankin nopea täyttö kun tarvitaan lisää ajomatkaa.

    • Anonyymi

      Kolmen vuoden päästä sodan alettua ja kiinalaisten autojen varaosien saatavuuden loputtua, armeija ottaa sähköautot käyttöönsä. Asemasodan aikana on aikaa korsuissa ladata akkuja ja hyökkäyksethän kestävät vain pienen hetken. Saman, jonka nämä autot muutenkin kestävät.
      Sähköautot käynnistyvät kovallakin pakkasella ja niiden akut toimivat kenttäolosuhteissa virtalähteenä infrastruktuuri ympärillä hajotettuna.
      Ukrainan infrastruktuuri on pystyssä juuri sähköautojen virtaominaisuuden vuoksi.
      Autot voi käydä lataamassa paikoissa, joissa virtaa on ja myös voima-asemat ovat osa sodankäyntiä rintamilla.
      Fossiilisia kulkimia ei sota-ajan vaikeissa olosuhteissa kannata miettiä, niiden vaikean polttoainehuollon vuoksi.

    • Anonyymi

      "Se tärkeä ominaisuus sen sijaan on tankin nopea täyttö kun tarvitaan lisää ajomatkaa."

      Mitä väliä on sillä kestääkö sähköauton lataius kaksi minuuttia vai kymmenen tuntia? Kun laitan sen illalla lataukseen niin akku aamulla täysi joka tapauksessa. Mitä hyötyä minulle olisi siitä että auto latautuisi kahdessa minuutissa kun auto kuitenkin makaa pihassa koko yön?

      Se mistä on oikeasti hyötyä on se että sähkö on melkein ilmaista. Ajaminen ei maksa juuri mitään.

      • Anonyymi

        Sähköautolla ajaminen ei tosiaan maksa energiakulujen osalta mitään jos voi ladata omassa pihassa nollahintaisella pörssisähköllä. Totta.
        Mutta kun lähdet reissuun niin sitten pikalataus matkan varrella maksaakin 20-40 snt/kwh eli energiakustannukset luokkaa 4-8 €/100 km 20kwh/100 km eli ollaan samoissa lukemissa kuin moderni bensa/diesel auto.
        Ja jos ei ole sitä omaa pihaa niin esim. Helsingin kaupunki veloittaa vuokrataloissaan 24 €/kwh eli sähkön hinta on noin 5 €/100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautolla ajaminen ei tosiaan maksa energiakulujen osalta mitään jos voi ladata omassa pihassa nollahintaisella pörssisähköllä. Totta.
        Mutta kun lähdet reissuun niin sitten pikalataus matkan varrella maksaakin 20-40 snt/kwh eli energiakustannukset luokkaa 4-8 €/100 km 20kwh/100 km eli ollaan samoissa lukemissa kuin moderni bensa/diesel auto.
        Ja jos ei ole sitä omaa pihaa niin esim. Helsingin kaupunki veloittaa vuokrataloissaan 24 €/kwh eli sähkön hinta on noin 5 €/100 km.

        Tuo on ehkä se worst case -skenaario, eli pahimmillaan pikalataus maksaa saman kuin hyvin taloudellisella polttomoottoriautolla ajo. Toisaalta reissuun lähtiessäkin ne ensimmäiset muutama sata kilometriä menee sillä halvalla kotisähköllä (olettaen toki että kotona on latausmahdollisuus) ja matkalla yöpyessä pystyy hyvin käyttämään yleensä edullisempia hidaslatureita.


    • Anonyymi

      Tällähetkellä Valtra myy Suomessa enemmän sähkötraktoreita kun dieseleitä.

    • Anonyymi

      Valtraa pystyvät ostamaan ylipäätään vain harvat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      42
      2866
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      30
      2529
    3. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      436
      2428
    4. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      20
      2367
    5. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1808
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      142
      1782
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      24
      1325
    8. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      4
      1202
    9. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1099
    10. Kerro mulle miksi juuri me

      Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1017
    Aihe