Kissat pois pihoilta!

yäkkis!

Täällä kun on teitä kissa-ihmisiä, niin kysyisin näin taajama-alueella asuvana, että mikä pakko niitä kissoja on opettaa ulkokissoiksi alueella, jossa on mm.päiväkoti, koulu, leikkipuisto ja naapureita kummankin aidan takana. Liikenne on lisäksi vilkasta, joten vaaratekijähän se on kisulle.

Itse olen kissaihminen ja pidän niistä. Meilestäni kissat saavat toki olla ulkona haja-asutusalueella, jossa naapureita ei ole ihan kymmenen metrin päässä ja liikennekin on hiljaisempaa.

Haluaisin ihan asiallisia vastauksia siitä, että miksi kissasta pitää väkisten tehdä ulkokissa vaarallisella alueella, jossa on paljon pieniä lapsia?

15

892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koirakko

      vaaraksi kissoille? Taajamissa on yleensä nopeusrajoitukset, etteivät ihmiset aja lasten tai kissojen yli.

    • palstalle

      Selvennyksen vuoksi. Keskustelun aloittaja ilmeisestikin tarkotti, että kissat ovat vaaraksi kaikille. Ne aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä, lapsille ja odottaville äideille jos jonkinlaista sairautta ja lisäksi rääkkävät ympäristössä eläviä pikkulintuja, sammakoita, hiiriä jne. loputtomiin. Kissat sisälle taajama-alueella!

      • Koirakko

        kunhan vinoilen. Ei se ole hyvä asia, jos lapsia pitää pelätä kissaparkojen. Kuten Millakin tuossa mainitsi omasta asuinalueestaan, samoin on meilläpäin kissat pääosin ulkonakuljeksivaa sorttia. On yökulkijoita ja päiväkulkijoita, riippuen kissasta. Tervettä järkeä tuossa ulkoiluasiassa voi käyttää. Kerrostaloalueilla, kaupungissa jne. ulkona oleva kissa on yleensä vaaraksi eniten itselleen vaistoineen. Maalla ja pienissä taajamissa kissat oppivat omat polkunsa ja elävät rauhallista kissanelämäänsä.
        Nykyään harvoin törmää leikkaamattomiin kissoihin, joten merkkaamiset jää pieniin - ainakin meilläpäin.


    • Illusia

      Syitä ja niiden variaatioita on varmasti yhtä monta kuin on kissojen omistajiakin. Vaikuttimena osalla on varmasti se, että ulkona vapaana kulkeva kissa tulee edulliseksi ja on vaivaton. Se ei pyöri jaloissa niin paljon, eikä hiekkakuluihin mene rahaa, leikkauttaminenkaan (kollin) ei ole välttämätöntä, jos katti ei kuseskele omiin nurkkiin, vaan tekee hajumerkit naapurin puolelle. Voi ruokakuluissakin säästyä, jos joku ystävällinen naapuri lämpenee kissan kerjäykselle...

      Tai sitten omistaja on lemmikkiään rakastava, ja tuntee tekevänsä oikein, kun päästää yksinäisen metsästäjän samoilemaan vapaana. Hän tietää hinnan, minkä voi joutua maksamaan, mutta on valmis ottamaan riskin. Metsästyskäyttäytymistä tämä omistaja pitää kissalle luonnollisena, eikä koskaan puhu hiiren rääkkäämisestä. Kissaansa lapsille vaarallisena tämä omistaja ei pidä, hänen mielestään liikenne on vaarallista.

    • Sipsu

      Samaa olen usein ihmetellyt.
      Jos joku pitää nopeusrajoituksia turvallisuustekijöinä kissalle, niin voi itse kokeilla, kun vaikka neljänkympin vauhdissa ojasta singahtaa joku eläin. Ei siinä ehdi pysähtymään. Pihakatunopeus on ainoa, jossa voi jotain ehtiä reagoimaan, mutta kuka niin hiljaa ajaa yleisillä teillä, jossa ne kissatkin liikkuu?

    • Eulalia

      Mitäs tuohon muuta osaisi enää vastata, jos itse asuu taajama-alueella kerrostalossa ja pitää kissat sisällä...

      Mutta kyllä on tosiaan kamalaksi maailma muuttunut jos pitää sitä pelätä että pikkulapset rääkkäisivät kissaa. Ennemmin minä pelkäisin autoja, yksinäisiä omituisia äijiä ja sen sellaista, jos kissaa ulkona pitäisin. En pidä.

    • Heitteillejättö

      Kissat kuuluvat omaan kotipiiriinsä. Siellä niillä on turvallista olla ja toisaalta eivät ole häiriönä toisten yksityisalueilla. Lukekaa erityisesti viimeinen lause. Kotipiirillä tarkoitettaneen esim. omakotitalon tonttia.

      "Kissan hoidotta jättäminen ja hylkääminen on eläinsuojelulain mukaan kiellettyä. Metsästyslaki kieltää niinikään kissan hylkäämisen ja myös sen heitteillejätön. Euroopan neuvoston lemmikkieläinsopimus puolestaan määrittelee heitteille jättämisen ja hylkäämisen. Sopimuksen mukaan koditon kissa on heitteille jätetty tai hylätty. Heitteille jättämisestä on kysymys myös silloin, kun kissan omistaja päästää kissansa ilman valvontaa kotipiirinsä rajojen ulkopuolelle. "

    • kysyisi,että miksi niitä koiria tuodaan vaarallisiin paikkoihin?Kyllä nyt kissanomistajan pitäisi keksiä keino kuinka kissaansa ulkoiluttaa ja miten!

    • Milla

      Olen samaa mieltä Illusian kanssa siitä, että syitä on varmasti saman verran kuin kissojen omistajiakin.

      Meillä tämä syy on yksinkertaisesti se, että meistä tämä on kissalle paras vaihtoehto. Tietenkin olemme punninneet ympäristöä ja muuta, kysyimme myös naapureilta mielipidettä. Naapureillamme ei ollut mitään kissoja vastaan joten päästimme ne sitten kuljeksimaan vapaaksi.
      Täällä ei tämän lisäksi ole vilkasta liikennettä, päiväkotia, koulua tai leikkipuistoa lähelläkään. Lapsia toki löytyy, mutta näillä perheillä on omatkin kissansa ulkona. :)

      • Millalle

        Saanko ajaa ylinopeutta, jos kysyn naapureilta luvan?

        Minusta ylinopeudella ajaminen lyhentää työmatkaan käyttämääni aikaa niin paljon, että se on minusta ehdottomasti kaikkein paras vaihtoehto. Olen sitä paitsi erittäin taitava kuljettaja.

        Tiedoksi Millalle ja muillekin: kissan ulkoiluttaminen vapaana on laitonta. Kts. esim.

        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=24479&lan=fi

        .


      • Milla
        Millalle kirjoitti:

        Saanko ajaa ylinopeutta, jos kysyn naapureilta luvan?

        Minusta ylinopeudella ajaminen lyhentää työmatkaan käyttämääni aikaa niin paljon, että se on minusta ehdottomasti kaikkein paras vaihtoehto. Olen sitä paitsi erittäin taitava kuljettaja.

        Tiedoksi Millalle ja muillekin: kissan ulkoiluttaminen vapaana on laitonta. Kts. esim.

        http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=24479&lan=fi

        .

        Et saa sillä tällä asetat muiden hengen vaaralle alttiiksi.
        On kyllä laitonta, tiedän sen hyvin. Omia motiivejani en ala sen enempää kertoilemaan, sanon vain sen ettei kissoistamme ole kenellekään haittaa.


      • listattuna
        Milla kirjoitti:

        Et saa sillä tällä asetat muiden hengen vaaralle alttiiksi.
        On kyllä laitonta, tiedän sen hyvin. Omia motiivejani en ala sen enempää kertoilemaan, sanon vain sen ettei kissoistamme ole kenellekään haittaa.

        Et siis itsekään ilkeä tunnustaa niitä. Luettelen niistä merkittävimmät seuraavassa:

        * laiskuus (nähdä vaivaa ja huolehtia lemmikistään)
        * itsekkyys (teen juuri niin kuin MINUSTA hyvältä tuntuu)
        * piittaamattomuus (sekä laista että kissahaitoista kärsivien mielipiteistä)
        * omahyväisyys (MINÄ tiedän, mikä on lemmikilleni parasta)
        * itsepäisyys (enkä suostu tapojani muuttamaan tai virhettäni myöntämään)
        * julmuus (toistuva lemmikin heitteille jättäminen)

        _


      • Milla
        listattuna kirjoitti:

        Et siis itsekään ilkeä tunnustaa niitä. Luettelen niistä merkittävimmät seuraavassa:

        * laiskuus (nähdä vaivaa ja huolehtia lemmikistään)
        * itsekkyys (teen juuri niin kuin MINUSTA hyvältä tuntuu)
        * piittaamattomuus (sekä laista että kissahaitoista kärsivien mielipiteistä)
        * omahyväisyys (MINÄ tiedän, mikä on lemmikilleni parasta)
        * itsepäisyys (enkä suostu tapojani muuttamaan tai virhettäni myöntämään)
        * julmuus (toistuva lemmikin heitteille jättäminen)

        _

        Kai se pitää kertoa jos paskaa puhutaan.

        * Mielestäni tämä on kissoilleni parasta, ja minusta on ihanaa nähdä miten ne nauttivat ulkoilusta vapaana.

        Oikeastaan tuo on ainut motiivini.
        Näen vaivaa ja huolehdin lemmikistäni päivittäin, päästän sen vain silloin tällöin kirmaamaan pihalle ilman hihnaa. Sanoin jo ettei kellekään kissoistani haitaa koidu.
        Ja tosiaan, minä tiedän mikä on lemmikeilleni parasta ja olen sitä 10 vuotta jo katsellut. Sinä taas et tiedä mitään.

        Tässäpä tämä, spekuloi tämän jälkeen keskenäsi. :)


      • seli seli
        Milla kirjoitti:

        Kai se pitää kertoa jos paskaa puhutaan.

        * Mielestäni tämä on kissoilleni parasta, ja minusta on ihanaa nähdä miten ne nauttivat ulkoilusta vapaana.

        Oikeastaan tuo on ainut motiivini.
        Näen vaivaa ja huolehdin lemmikistäni päivittäin, päästän sen vain silloin tällöin kirmaamaan pihalle ilman hihnaa. Sanoin jo ettei kellekään kissoistani haitaa koidu.
        Ja tosiaan, minä tiedän mikä on lemmikeilleni parasta ja olen sitä 10 vuotta jo katsellut. Sinä taas et tiedä mitään.

        Tässäpä tämä, spekuloi tämän jälkeen keskenäsi. :)

        Ne todelliset motiivithan ovat listattuna siinä yläpuolella olevassa viestissä. Saathan sinä yrittää selittää asioita parhain päin, mutta tokkopa tuohon uskot kunnolla itsekään...


    • jepulis

      Itse pidän kissoita mutta ulkona irti oleva kissa saa niskakarvat nousemaan pystyyn.Kissa ei kuulu Suomen luontoon.Varsinkin näin kesällä kun linnunpoikaset aloittelevat elämäänsä ne ovat todella helppoa saalista kissalle.Ja kissahan voi leikkiä "lelullaan"kauemminkin.Olen sitä mieltä ettei kissan omistaja välitä kissastaan jos päästää sen huitelemaan tielle tietämättömille.Kissa voi jäädä auton alle ja kissan vihaajat tappavat niitä.Ja sitten valitellaan ettei kissa ole tullut kotiin ja eikun uutta kissaa laittamaan.Tuskin kukaan ilahtuu kun naapurin kissa käy merkkaamassa oven edustat,pyykit,marjapensaat jne..Usein kuulee kissanomistajien puolustelevan irti juoksevaa kissaa,että pitäähän kissan saalistajan vaistoja käyttää.Sittenhän koiratkin pitäisi päästää ulos toteuttamaan itseään.Ja vaikka edelleenkin pidän kissoista on meidän musti päässyt toteuttamaan itseään omalla pihalla.Toivotaan,että kissoilla on nopea reaktiokyky.Aina ei niin käy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe