mulholland drive

david lynch

siis kumpaan kastiin kyseinen elokuva sijoittuu??? hyvät/huonot?

11

3682

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • awtr4

ÄRSYTTÄVÄ. hyvyydestä tai huonoudesta en sano mitään.

• ffsdagg

on se katsomisen arvoinen jos lynchin tuotannosta tykkää. muuten ei.

• Mulholland Drive on erittäin haastava elokuva. Jos et ymmärrä sitä ensimmäisellä katsomisella, katso uudelleen, kunnes saat sen tulkittua. Kaikki jotka ovat sen nähneet ovat tulkineet sen eri tavalla, joten se on ihan omassa sarjassaan painiva elokuva.

Erinomainen elokuva. Uskomattoman kaunis.

• david lynch

jeps. leffa on kyllä minunki mielestä aivan omaa luokkaansa. katoin sen viime viikolla ja siitä lähtien oon koittanu miettiä sitä juonta...enkä oo vieläkään oikeen tajunnu kunnolla. pitänee kattoa uudestaan. leffa sinänsä on aivan käsittämättömän nerokas. se joka ei pidä on niin tyhmä ettei tajua tai sitten laiska ettei jaksa miettiä. jos tuommonen elokuva, ja varsinkin sen tajuaminen lopulta, ei tuota mielihyvää täytyy olla mieleltään vialla tai tyhmä.

• isay
        david lynch kirjoitti:

jeps. leffa on kyllä minunki mielestä aivan omaa luokkaansa. katoin sen viime viikolla ja siitä lähtien oon koittanu miettiä sitä juonta...enkä oo vieläkään oikeen tajunnu kunnolla. pitänee kattoa uudestaan. leffa sinänsä on aivan käsittämättömän nerokas. se joka ei pidä on niin tyhmä ettei tajua tai sitten laiska ettei jaksa miettiä. jos tuommonen elokuva, ja varsinkin sen tajuaminen lopulta, ei tuota mielihyvää täytyy olla mieleltään vialla tai tyhmä.

No Lynch on sanonut, että jos joku elokuvan "tajuaa", niin hän on epäonnistunut. Se on auki jokaisen omalle tulkinnalle, eikä toinen ole oikeampi toista. Pääseikat toki tajuaa muutamalla katsannolla ja pohtimisella, mutta tuskin on tarkoituskaan, että kaikki selviäisi.

Olen huomannut, että monet eivät pidä miehen elokuvista juuri siksi, että niissä ei ole yhtä oikeaa tapaa ymmärtää niitä. Joillekin epävarmuus on sietämätöntä.

• Elias Hulk
        david lynch kirjoitti:

Erilaisilla elokuvilla on erilaiset ystävät, eikä tällä ole mitään tekemistä laiskuuden saati tyhmyyden kanssa.
        Mulholland Drive on ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa elokuva, jonka olen käynyt katsomassa kaksi kertaa peräkkäisinä päivinä elokuvateatterissa. Ensimmäisellä kerralla uskomaton tunnelma ja hämärä juoni tekivät sellaisen vaikutuksen, että elokuva täytyi nähdä heti uudestaan. Sittemmin olen katsonut leffan pari kertaa DVD:nä. Elokuva on taattua Lynch-tavaraa: Puhelimia, kääpiöitä, kahvin juontia, hämäriä tunnelmia, samettia, arvoituksia jne... Näistä joko pitää tai ei. Itse pidän. Jos tykkää Mulholland Drivesta, kannattaa katsoa myös vähemmälle huomiolle jäänyt Lost Highway.

• SteelApeNamedDesire

Itse katsoin myös; silläsilmällä sivusilmällä tuota rainaa kun taas puskettiin ulos analogisilla aalloilla kanavalla xyzööö...

Johan on hilpeä pätkä, hilpeäntyperä siinä, että aliarvioi älykästä ja valveutunutta katsojaa; sanoisinko että helpolla päästään -- tekotaiteellisuuden malliesimerkki ja tekijänsä pakkomielteisen narsisimin omakuva: samat iänikuiset "mystisen arvoitukselliset tunnelmansa" (onko tällä tunnelmalla esteettistä itseisarvoa sitten; jos on, siinä se onkin), naurettavan groteskit/absurdit hahmonsa/tilanteensa, unettavan symbolistiset kerronnantasonsa ja periamerikkalaiset donitsikahvilansa ja mukavitsinsä.
        mitä odotin; sitä yhtä kohtausta, jossa brunette ja blondi päätyvät toistensa syleilyyn: upea kroppa edellisellä, jälkimmäinen erityisen viehättävä... --> sitten alkoi taas horina "Silencio silencio" ja suljin television; pitipä kärsiä taas...

ja oli siinä myös yksi oivallinen tarantinomainen kohtaus, jossa kundi lavastaa itsemurhan ja ampuu toisen laukauksen seinän läpi muhkeanlihavan täti-ihmisen laardiin, ja tämä valittaa jotain "SOMETHING HIT ME BAD.." ja sitten painitaan --heheheh--siinä ei voi olla nauramatta... jesus, ainoa aidosti hauska ja toimiva kohtaus koko helvetin estetisoidussa roskaleffassa.

näin se on: toki yritin esittää joskus myös että kyseinen pätkä on:
        a) tutkielma pelon psykologiasta
        b) joycelainen rakkauden kollaasi
        d) jungilaisten arkkityyppien parodia
        e) tämä kaunis kamala elämä äkkiä tässä jossain

jne...

z) "some serious shit"

• hmm...
        SteelApeNamedDesire kirjoitti:

Itse katsoin myös; silläsilmällä sivusilmällä tuota rainaa kun taas puskettiin ulos analogisilla aalloilla kanavalla xyzööö...

Johan on hilpeä pätkä, hilpeäntyperä siinä, että aliarvioi älykästä ja valveutunutta katsojaa; sanoisinko että helpolla päästään -- tekotaiteellisuuden malliesimerkki ja tekijänsä pakkomielteisen narsisimin omakuva: samat iänikuiset "mystisen arvoitukselliset tunnelmansa" (onko tällä tunnelmalla esteettistä itseisarvoa sitten; jos on, siinä se onkin), naurettavan groteskit/absurdit hahmonsa/tilanteensa, unettavan symbolistiset kerronnantasonsa ja periamerikkalaiset donitsikahvilansa ja mukavitsinsä.
        mitä odotin; sitä yhtä kohtausta, jossa brunette ja blondi päätyvät toistensa syleilyyn: upea kroppa edellisellä, jälkimmäinen erityisen viehättävä... --> sitten alkoi taas horina "Silencio silencio" ja suljin television; pitipä kärsiä taas...

ja oli siinä myös yksi oivallinen tarantinomainen kohtaus, jossa kundi lavastaa itsemurhan ja ampuu toisen laukauksen seinän läpi muhkeanlihavan täti-ihmisen laardiin, ja tämä valittaa jotain "SOMETHING HIT ME BAD.." ja sitten painitaan --heheheh--siinä ei voi olla nauramatta... jesus, ainoa aidosti hauska ja toimiva kohtaus koko helvetin estetisoidussa roskaleffassa.

näin se on: toki yritin esittää joskus myös että kyseinen pätkä on:
        a) tutkielma pelon psykologiasta
        b) joycelainen rakkauden kollaasi
        d) jungilaisten arkkityyppien parodia
        e) tämä kaunis kamala elämä äkkiä tässä jossain

jne...

z) "some serious shit"

että et edes katsonut elokuvaa kokonaan ja teit siitä silti analyttisen arvion, jossa teilaat leffan?

• filkka

Hieno elokuva. En pidä kaikista Lynchin vakioelementeistä kuten kääpiöistä ja sametista jne, mutta silti leffa on upea. Ymmärrän sen, että monia ärsyttää juuri tulkintojen vapaus, se, ettei elokuva ole yksiselitteinen. Leffan voi katsella vaikka sairaskertomuksena. Itse koin sen äärettömän surullisena tarinana nuoren naisen pettymyksestä unelmien äärellä. Sydäntä riipi ensimmäisellä katselukerralla, kun tajusin, että kaikki se innostunut seikkailuhenki, kauneus, huuma ja jännitys onkin pelkkää illuusiota. Todellisuus on ruma ja väkivaltainen.

Ja se Rebekah Del Rion sydänverellä esittämä Llorando on kertakaikkisen pakahduttava.

• ei iskenyt

Trillerinä sitä lähdin katsomaan. Jos olisin aloittanut erilaisella asenteella, olisi ehkä selvinnyt loppuun asti, mutta odotin jotain aivan muuta... ja päädyin itkemään ja nauramaan (siis huvittuneena ja turhautuneena) kunnes lopetin leffan kesken. Väittäisin, että se on tylsin ikinä näkemäni "trilleri" otsikon alla kulkeva elokuva.

Ehkä voisin joskus katsoa uudestaan erilaisella asenteella. Mutta entä jos nukahdan kesken?

• MiracleMike

En ole ollut Lynchin faneja vaan ennemminkin inhoajia. Selvittämättömän murhan kanssa jahkaileva televisiosarja ja dorka Eraserhead aiheuttivat allergian ohjaajan nimeä kohtaan mutta tämä kummallisen puoleinen Mulholland drive sen sijaan toimii loistavasti.

Turha olisi lähteä "tarinaa" tulkitsemaan millään tavalla. Antaa siististi toimivan taide-elokuvan olla sellaisenaan vaan ja puhua itse puolestaan. Mulholland on loogisen tarinan ilmeisestä puuttumisesta huolimatta selkeä ja täynnä mielenkiintoisia tapahtumia. Todella mukavaa vaihtelua. Omalaatuinen ja onnistunut, HYVÄ elokuva.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      206
      1242
    2. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      84
      796
    3. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      732
    4. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      210
      715
    5. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      47
      641
    6. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      52
      639
    7. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      601
    8. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      24
      575
    9. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      569
    10. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      560
    11. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      550
    12. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      293
      541
    13. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      55
      533
    14. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      43
      521
    15. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      513
    16. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      74
      511
    17. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      509
    18. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      504
    19. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      33
      489
    20. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      466
    Aihe