mulholland drive

david lynch

siis kumpaan kastiin kyseinen elokuva sijoittuu??? hyvät/huonot?

11

3563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • awtr4

      ÄRSYTTÄVÄ. hyvyydestä tai huonoudesta en sano mitään.

    • ffsdagg

      on se katsomisen arvoinen jos lynchin tuotannosta tykkää. muuten ei.

    • Mulholland Drive on erittäin haastava elokuva. Jos et ymmärrä sitä ensimmäisellä katsomisella, katso uudelleen, kunnes saat sen tulkittua. Kaikki jotka ovat sen nähneet ovat tulkineet sen eri tavalla, joten se on ihan omassa sarjassaan painiva elokuva.

      Erinomainen elokuva. Uskomattoman kaunis.

      • david lynch

        jeps. leffa on kyllä minunki mielestä aivan omaa luokkaansa. katoin sen viime viikolla ja siitä lähtien oon koittanu miettiä sitä juonta...enkä oo vieläkään oikeen tajunnu kunnolla. pitänee kattoa uudestaan. leffa sinänsä on aivan käsittämättömän nerokas. se joka ei pidä on niin tyhmä ettei tajua tai sitten laiska ettei jaksa miettiä. jos tuommonen elokuva, ja varsinkin sen tajuaminen lopulta, ei tuota mielihyvää täytyy olla mieleltään vialla tai tyhmä.


      • isay
        david lynch kirjoitti:

        jeps. leffa on kyllä minunki mielestä aivan omaa luokkaansa. katoin sen viime viikolla ja siitä lähtien oon koittanu miettiä sitä juonta...enkä oo vieläkään oikeen tajunnu kunnolla. pitänee kattoa uudestaan. leffa sinänsä on aivan käsittämättömän nerokas. se joka ei pidä on niin tyhmä ettei tajua tai sitten laiska ettei jaksa miettiä. jos tuommonen elokuva, ja varsinkin sen tajuaminen lopulta, ei tuota mielihyvää täytyy olla mieleltään vialla tai tyhmä.

        No Lynch on sanonut, että jos joku elokuvan "tajuaa", niin hän on epäonnistunut. Se on auki jokaisen omalle tulkinnalle, eikä toinen ole oikeampi toista. Pääseikat toki tajuaa muutamalla katsannolla ja pohtimisella, mutta tuskin on tarkoituskaan, että kaikki selviäisi.

        Olen huomannut, että monet eivät pidä miehen elokuvista juuri siksi, että niissä ei ole yhtä oikeaa tapaa ymmärtää niitä. Joillekin epävarmuus on sietämätöntä.


      • Elias Hulk
        david lynch kirjoitti:

        jeps. leffa on kyllä minunki mielestä aivan omaa luokkaansa. katoin sen viime viikolla ja siitä lähtien oon koittanu miettiä sitä juonta...enkä oo vieläkään oikeen tajunnu kunnolla. pitänee kattoa uudestaan. leffa sinänsä on aivan käsittämättömän nerokas. se joka ei pidä on niin tyhmä ettei tajua tai sitten laiska ettei jaksa miettiä. jos tuommonen elokuva, ja varsinkin sen tajuaminen lopulta, ei tuota mielihyvää täytyy olla mieleltään vialla tai tyhmä.

        Erilaisilla elokuvilla on erilaiset ystävät, eikä tällä ole mitään tekemistä laiskuuden saati tyhmyyden kanssa.
        Mulholland Drive on ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa elokuva, jonka olen käynyt katsomassa kaksi kertaa peräkkäisinä päivinä elokuvateatterissa. Ensimmäisellä kerralla uskomaton tunnelma ja hämärä juoni tekivät sellaisen vaikutuksen, että elokuva täytyi nähdä heti uudestaan. Sittemmin olen katsonut leffan pari kertaa DVD:nä. Elokuva on taattua Lynch-tavaraa: Puhelimia, kääpiöitä, kahvin juontia, hämäriä tunnelmia, samettia, arvoituksia jne... Näistä joko pitää tai ei. Itse pidän. Jos tykkää Mulholland Drivesta, kannattaa katsoa myös vähemmälle huomiolle jäänyt Lost Highway.


      • SteelApeNamedDesire

        Itse katsoin myös; silläsilmällä sivusilmällä tuota rainaa kun taas puskettiin ulos analogisilla aalloilla kanavalla xyzööö...

        Johan on hilpeä pätkä, hilpeäntyperä siinä, että aliarvioi älykästä ja valveutunutta katsojaa; sanoisinko että helpolla päästään -- tekotaiteellisuuden malliesimerkki ja tekijänsä pakkomielteisen narsisimin omakuva: samat iänikuiset "mystisen arvoitukselliset tunnelmansa" (onko tällä tunnelmalla esteettistä itseisarvoa sitten; jos on, siinä se onkin), naurettavan groteskit/absurdit hahmonsa/tilanteensa, unettavan symbolistiset kerronnantasonsa ja periamerikkalaiset donitsikahvilansa ja mukavitsinsä.
        mitä odotin; sitä yhtä kohtausta, jossa brunette ja blondi päätyvät toistensa syleilyyn: upea kroppa edellisellä, jälkimmäinen erityisen viehättävä... --> sitten alkoi taas horina "Silencio silencio" ja suljin television; pitipä kärsiä taas...

        ja oli siinä myös yksi oivallinen tarantinomainen kohtaus, jossa kundi lavastaa itsemurhan ja ampuu toisen laukauksen seinän läpi muhkeanlihavan täti-ihmisen laardiin, ja tämä valittaa jotain "SOMETHING HIT ME BAD.." ja sitten painitaan --heheheh--siinä ei voi olla nauramatta... jesus, ainoa aidosti hauska ja toimiva kohtaus koko helvetin estetisoidussa roskaleffassa.

        näin se on: toki yritin esittää joskus myös että kyseinen pätkä on:
        a) tutkielma pelon psykologiasta
        b) joycelainen rakkauden kollaasi
        d) jungilaisten arkkityyppien parodia
        e) tämä kaunis kamala elämä äkkiä tässä jossain

        jne...


        z) "some serious shit"


      • hmm...
        SteelApeNamedDesire kirjoitti:

        Itse katsoin myös; silläsilmällä sivusilmällä tuota rainaa kun taas puskettiin ulos analogisilla aalloilla kanavalla xyzööö...

        Johan on hilpeä pätkä, hilpeäntyperä siinä, että aliarvioi älykästä ja valveutunutta katsojaa; sanoisinko että helpolla päästään -- tekotaiteellisuuden malliesimerkki ja tekijänsä pakkomielteisen narsisimin omakuva: samat iänikuiset "mystisen arvoitukselliset tunnelmansa" (onko tällä tunnelmalla esteettistä itseisarvoa sitten; jos on, siinä se onkin), naurettavan groteskit/absurdit hahmonsa/tilanteensa, unettavan symbolistiset kerronnantasonsa ja periamerikkalaiset donitsikahvilansa ja mukavitsinsä.
        mitä odotin; sitä yhtä kohtausta, jossa brunette ja blondi päätyvät toistensa syleilyyn: upea kroppa edellisellä, jälkimmäinen erityisen viehättävä... --> sitten alkoi taas horina "Silencio silencio" ja suljin television; pitipä kärsiä taas...

        ja oli siinä myös yksi oivallinen tarantinomainen kohtaus, jossa kundi lavastaa itsemurhan ja ampuu toisen laukauksen seinän läpi muhkeanlihavan täti-ihmisen laardiin, ja tämä valittaa jotain "SOMETHING HIT ME BAD.." ja sitten painitaan --heheheh--siinä ei voi olla nauramatta... jesus, ainoa aidosti hauska ja toimiva kohtaus koko helvetin estetisoidussa roskaleffassa.

        näin se on: toki yritin esittää joskus myös että kyseinen pätkä on:
        a) tutkielma pelon psykologiasta
        b) joycelainen rakkauden kollaasi
        d) jungilaisten arkkityyppien parodia
        e) tämä kaunis kamala elämä äkkiä tässä jossain

        jne...


        z) "some serious shit"

        että et edes katsonut elokuvaa kokonaan ja teit siitä silti analyttisen arvion, jossa teilaat leffan?


    • filkka

      Hieno elokuva. En pidä kaikista Lynchin vakioelementeistä kuten kääpiöistä ja sametista jne, mutta silti leffa on upea. Ymmärrän sen, että monia ärsyttää juuri tulkintojen vapaus, se, ettei elokuva ole yksiselitteinen. Leffan voi katsella vaikka sairaskertomuksena. Itse koin sen äärettömän surullisena tarinana nuoren naisen pettymyksestä unelmien äärellä. Sydäntä riipi ensimmäisellä katselukerralla, kun tajusin, että kaikki se innostunut seikkailuhenki, kauneus, huuma ja jännitys onkin pelkkää illuusiota. Todellisuus on ruma ja väkivaltainen.

      Ja se Rebekah Del Rion sydänverellä esittämä Llorando on kertakaikkisen pakahduttava.

    • ei iskenyt

      Trillerinä sitä lähdin katsomaan. Jos olisin aloittanut erilaisella asenteella, olisi ehkä selvinnyt loppuun asti, mutta odotin jotain aivan muuta... ja päädyin itkemään ja nauramaan (siis huvittuneena ja turhautuneena) kunnes lopetin leffan kesken. Väittäisin, että se on tylsin ikinä näkemäni "trilleri" otsikon alla kulkeva elokuva.

      Ehkä voisin joskus katsoa uudestaan erilaisella asenteella. Mutta entä jos nukahdan kesken?

    • MiracleMike

      En ole ollut Lynchin faneja vaan ennemminkin inhoajia. Selvittämättömän murhan kanssa jahkaileva televisiosarja ja dorka Eraserhead aiheuttivat allergian ohjaajan nimeä kohtaan mutta tämä kummallisen puoleinen Mulholland drive sen sijaan toimii loistavasti.

      Turha olisi lähteä "tarinaa" tulkitsemaan millään tavalla. Antaa siististi toimivan taide-elokuvan olla sellaisenaan vaan ja puhua itse puolestaan. Mulholland on loogisen tarinan ilmeisestä puuttumisesta huolimatta selkeä ja täynnä mielenkiintoisia tapahtumia. Todella mukavaa vaihtelua. Omalaatuinen ja onnistunut, HYVÄ elokuva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe