Gallub: Tärkein mausteesi?

Anonyymi-ap

Minulla se on Aromisuola..se kellertävä.

46

186

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Scorpionitabaskoa tulee ruiskittua moneen paikkaan. Tavan suolas käytän pottujen keitinvedessä. Nautapihveille pelkkä suola ja mustapippuri.

      Mutta toi tabasko kovassa käytössä, kun tulee voileivillekin annettua vähän terästystä siitä.

      • Anonyymi

        Ite käytän pippureita.
        Suolana aromisuola sitoo vähempi nestettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ite käytän pippureita.
        Suolana aromisuola sitoo vähempi nestettä.

        Minulla alkaa suuta kuivamaan, jos etenkin illallilsella syö jotain natriumglutamaattipitoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla alkaa suuta kuivamaan, jos etenkin illallilsella syö jotain natriumglutamaattipitoista.

        Muista myös juoda riittävästi vettä pitääksesi suun kosteutettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla alkaa suuta kuivamaan, jos etenkin illallilsella syö jotain natriumglutamaattipitoista.

        Liiallinen glutamaatti on aivoille haitaksi. Äkkiseltään en löytänyt sitä kuin knorrin aromisuolassa aromivahventeena. Puole aromisuolasta on suolaa, joten se pelkästään saattaa janottaa jos ruoassa on ennestään suolaa ja ripottelee sitä aromisuolaa vielä päälle.


    • Anonyymi

      Gallub? 😅😅

      • Anonyymi

        Kiitos, arvostan sitä, että otit huomioon minun kaltaiset henkilöt. Mistä olikaan kyse?


      • Anonyymi

        🤣Sinä jonne luulit kirjoittavasi oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤣Sinä jonne luulit kirjoittavasi oikein.

        Ethän sinä pysty tajuamaan. Olen monta kertaa laittanut väärän kirjaimen , jotta ihan huvikseen näkee, että taas joku pikkupiipittäjä tarttuu siihen , kun EI OLE OIKEAA sanottavaa.
        Älä sure, meneehän sitä halpaan.


    • Anonyymi

      Mikä siinä erityisesti viehättää sinua?

      • Anonyymi

        Se, että se nimenomaan antaa hyvää makua ja aromia mm. liharuokiin ja kaikkeen. Se erityisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että se nimenomaan antaa hyvää makua ja aromia mm. liharuokiin ja kaikkeen. Se erityisesti.

        Niin, se on totta! Mausteet voivat todella nostaa ruoan makua aivan uudelle tasolle. Oletko kokeillut jotain erityistä mausteyhdistelmää, joka on jäänyt erityisesti mieleesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, se on totta! Mausteet voivat todella nostaa ruoan makua aivan uudelle tasolle. Oletko kokeillut jotain erityistä mausteyhdistelmää, joka on jäänyt erityisesti mieleesi?

        E 621 + E 951


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        E 621 E 951

        Koska tykkään hajoamistuotteista formaldeydi ja metanoli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        E 621 E 951

        Hmm, mielenkiintoista! Itsekin olen kuullut, että moni pitää esimerkiksi umamimausteiden yhdistämisestä makeisiin mausteisiin. Kuulostaa hurjalta, mutta ehkä pitäisi joskus kokeilla itsekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska tykkään hajoamistuotteista formaldeydi ja metanoli

        E460 lisättyä kuitua koska tykkään havuselloosasta ja tuen metsätaloutta.


    • Anonyymi

      Kubina.

    • Aromisuolan tapaiset "mausteet" ja muut piilosuolat voisi kieltää lailla. Typerämpiäkin lakialoitteita on mennyt läpi.

      Jos itsellenne pilaatte ruokanne aromisuolalla ja muilla "maustesekoituksilla", joissa on yli kolmannes suolaa ja loput arominvahventeita, niin siitä vaan, mutta älkää nyt ihmeessä ainakaan lapsille näitä tarjotko syötäviksi.

      • Anonyymi

        Kirjoittaa viiden pennin kotikokki.


      • Anonyymi

        Miten se pilaa kun maku paranee....oletko taas besserwisseröimässä ja tietämässä kuinka "väärin muut maistavat"..höh!

        Aromisuola on tosi hyvä keksintö, ja vähentää itse suolan määrää. En ole mitään sivuoireita saanut siitä.


    • Anonyymi

      DIY kebabiin tulee aika paljon atomisuolaa.

      • Anonyymi

        2 kg jauhelihaa, 4 rkl Aromat-maustesuola.

        Paljonko tuosta tulee suolapitoisuudeksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2 kg jauhelihaa, 4 rkl Aromat-maustesuola.

        Paljonko tuosta tulee suolapitoisuudeksi?

        1 tl = 6 g suolaa.
        1 rkl = 3 tl
        4 rkl = 4 * 3 * 6 g = 72 g

        Aromatissa on suolaa 59 g / 100 g.

        72 g * 0,59 = 42,5 g

        Parin kilon köntän suolapitoisuus on silloin noin 2 %, joka om liharuoille aika tyypillinen.


    • Anonyymi

      Mulla on piparjuuritahna käytössä. Se puhdistaa maksaa, jonka saan sivutuotteena hyvästä mausta. Piparjuuritahna siveltynä leivälle levitteen päälle on namia. Siihen päälle sopii lisäksi juusto- tai tomaattiviipale.


      Toinen must on tomaattimurska. Sitä laitan nykyisin kaikkiin keittoihin lisämausteeksi.

      • Anonyymi

        Köyhän miehen wasabia, johon myös halvat väärennöswasabit perustuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhän miehen wasabia, johon myös halvat väärennöswasabit perustuu.

        Väkevillä mausteilla peitettiin ennen pilaantuneen ruoan maku. Ei niitä enää tarvitse käyttää kun on kymäketjut. piparjuuri on herkullinen puhdas luonnontuote raastettuna tuubiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väkevillä mausteilla peitettiin ennen pilaantuneen ruoan maku. Ei niitä enää tarvitse käyttää kun on kymäketjut. piparjuuri on herkullinen puhdas luonnontuote raastettuna tuubiin.

        Miksi sitten piparjuurta käytät, jos enää ei tarvitse käyttää?


    • Anonyymi

      Aina kebabin laittan erikoiskastike.

      • Anonyymi

        Ma vatka oma hyva maku majonesi sun kebad.


    • Anonyymi

      Kusin Tinder treffini...olin ihan vitun kännissä 😂

    • Anonyymi

      Kuunsiltaa tulee käytettyä erityisesti taikinaan leivottaviin makeisiin leivonnaisiin, kuten piirakoihin, pulliin ja pikkuleipiin. Mauste antaa leivonnaisille salaperäisen ja muttaisen maun, joka sopii erityisen hyvin juhla-ajan herkkuihin.

      • Anonyymi

        KUUNSILTA...anteeksi?


    • Anonyymi

      Aromisuolan voi tehdä itsekin sekoittelemalla eri mausteita. Suolan määränkin saa passailtua haluamalleen tasolle. Makua vaikka valkosipulista, chilistä, korianterista, paprikasta ja mustapippurista.

      • Anonyymi

        Ei se ole ollenkaan samaa. Ja chili on ihan liian polttavaa minulle. Otan makeaa chilikastiketta pullosta.
        Korianteri on aika mauton mauste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole ollenkaan samaa. Ja chili on ihan liian polttavaa minulle. Otan makeaa chilikastiketta pullosta.
        Korianteri on aika mauton mauste.

        Jättää chilin pois, tai laittaa lasten chiliä, siis jotain mietoa. Korianteri antaa lähinnä kivan värin.

        Herbamare yrttisuola on yksi vaihtoehto.

        Merisuolaa 93,6%, selleriä*, purjoa*, krassia*, sipulia*, ruohosipulia*, persiljaa*, liperiä*, valkosipulia*, basilikaa*, meiramia*, rosmariinia*, timjamia*, merilevää 0,4%.

        *luomuviljelty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jättää chilin pois, tai laittaa lasten chiliä, siis jotain mietoa. Korianteri antaa lähinnä kivan värin.

        Herbamare yrttisuola on yksi vaihtoehto.

        Merisuolaa 93,6%, selleriä*, purjoa*, krassia*, sipulia*, ruohosipulia*, persiljaa*, liperiä*, valkosipulia*, basilikaa*, meiramia*, rosmariinia*, timjamia*, merilevää 0,4%.

        *luomuviljelty

        Kiskurihintaista merisuolaa. Mutta on hyvää. Osaispa tehdä itse tuon 6,4%.


    • Anonyymi

      Paprikarouhe on oma suosikki moneen ruokaan.
      Aikoinaan oli chili, mutta iän myötä vatsa on alkanut vihaamaan sitä.

    • Anonyymi

      Chili.
      Suolan olen korvannut soijakastikkeella.

      • Anonyymi

        Kikkomiehessä on hyvä suola. Sitä tulee loroteltua aika moneen paikkaan. Nykyään kikkailen myös erilaisten etikoiden ja hunajan kanssa. Hapon kaveriksi sopii makea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kikkomiehessä on hyvä suola. Sitä tulee loroteltua aika moneen paikkaan. Nykyään kikkailen myös erilaisten etikoiden ja hunajan kanssa. Hapon kaveriksi sopii makea.

        Totta , porsaanlihan joukkooonkin nokottelin paistopussiin. Soy-King ja Kikkomies antavat mahtavat aromit.


    • Anonyymi

      Persilja.

      • Anonyymi

        PyIIyheinä (kielletty sana?)


    • Anonyymi

      Soijaa

      • Anonyymi

        Soija voisi olla esim. polkupyörän soittokello.

        Tuo soija on jännä siitä, että semmoisenaan se on ihan hirveetä shaibaa, mutta kastikkeeksi fermentoimalla siihen tulee ihan hyvä aromi.


    • Anonyymi

      Carolina reaper on ihan hyvä talouschili. Ei tarvitse paljoa laittaa, niin saa makua ruokaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikkunoitten takana tirkistelijä

      Kyllä! Itseänsä vielä alapäästä esittelee..Hiljattain tuli ilmi että syksyllä ahistellu ikkunoitten takana taskulampun
      Suomussalmi
      34
      4399
    2. En ollut varma

      Tunnistiko/hoksasiko kuka olen niin siksi en viitsinyt sanoa mitään 😔🫣😂 yleensä kyllä tervehdin tuttuja, paitsi sillo
      Ikävä
      17
      3521
    3. Mitä sanoisit kaivatullesi juuri nyt?

      Mitä sanoisit hänelle?
      Ikävä
      238
      3024
    4. Mä haluun et et....

      Sä näyttäydyt mulle... Nyt on sen hetken aika:)
      Ikävä
      85
      2091
    5. Ymmärrät sanomattakin

      Että ollaan kielletyllä alueella. Silti nainen sinun vaikutus on suurempi kuin kenekään toisen koskaan. En voi tälle as
      Ikävä
      90
      2046
    6. Kuvaile nainen itseäsi

      Niin katsotaan, oletko kaivattuni. Kiitos. 💛
      Ikävä
      97
      1947
    7. Mitä saavutat dissaamalla naista?

      Ihan mielenkiinnosta vain kysyn.
      Ikävä
      18
      1404
    8. Jos toivo on jo kohdallasi mennyttä

      mihin kaikki kaatui?
      Ikävä
      27
      1331
    9. Ensivaikutelmasi hänestä

      Millainen ensivaikutelma oli? Muuttuiko se jossakin vaiheessa?
      Ikävä
      50
      1322
    10. Kirjota tähän että oot kunnossa

      Vaikkei meistä mitään tullutkaan.
      Ikävä
      104
      1314
    Aihe