Jos takavalot eivät pala taikka mikä on led takavalon ja tavallisen hehkupolttimon kulutus ero ledit talvella vaarallisia kun eivät poista lumipölyä
Onko joku laskenut paljonko kulutus putoaa
72
456
Vastaukset
- Anonyymi
Arvioisin että säästää litran tuhannessa vuodessa, vähän enemmän maksaa kun joku ajaa perään.
- Anonyymi
Hehheh.
- Anonyymi
Olihan taas hieman yksinkertaisen pojan avaus.
- Anonyymi
Näkee yhä autoja, joiden perä on pimeänä, vaikka edessä palavat led-huomiovalot. Monien autojen takavalot eivät syty, vaikka huomiovalot palavat. EU-määräykset sallivat sen, joten kuljettajan pitää itse kääntää varsinaiset valot päälle. Turvallisuus ei taida olla primääri syy, että asia sallitaan. Mikä on sitten syy ja tarkoitus?
- Anonyymi
Vielä yksinkertaisempi oli tämä vastaus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä yksinkertaisempi oli tämä vastaus
Tämä oli tuohon edelliseen
- Anonyymi
Uudempiin autoihin on aika vaikeaa vaihtaa ledien tilalle hehkupolttimot.
- Anonyymi
Ei yksi auto kesää tee.
Jos niitä takavalottomia autoja on vaikkapa 16 000 000 kappaletta.
Jokainen auto säästää päivävaloilla, ilman takavaloja 12W, niin sehän tekee 19 200 Kw.
Onko nyt riittävän iso lukema?
Paljon tarvitaan bensaa, että tuo sähkömäärä on ladattu 12V akkuun?- Anonyymi
Ei ole koska ledit kuluttaa paljoin vähemmän sähköä, lisääntyneet peräänajot taas maksaa paljon enemmän.
- Anonyymi
Jos nuo 16 miljoonaa autoa polttavat päivässä bensaa jokainen 5 litraa, niin päivässä Suomen valtion hinnoilla menoksi, siis valtion tuloksi tulisi n. 80 miljoonaa euroa. Onko riittävän suuri lukema? Vuonna 2023 sähköauto oli kolmanneksi suosituin autotyyppi Euroopan uusien autojen rekisteröinneissä. Suosiosta huolimatta sähköautot edustavat vain 1,2 prosenttia Euroopan tieliikenteessä nykyisin olevista autoista.2.4.2024
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nuo 16 miljoonaa autoa polttavat päivässä bensaa jokainen 5 litraa, niin päivässä Suomen valtion hinnoilla menoksi, siis valtion tuloksi tulisi n. 80 miljoonaa euroa. Onko riittävän suuri lukema? Vuonna 2023 sähköauto oli kolmanneksi suosituin autotyyppi Euroopan uusien autojen rekisteröinneissä. Suosiosta huolimatta sähköautot edustavat vain 1,2 prosenttia Euroopan tieliikenteessä nykyisin olevista autoista.2.4.2024
Korjaus, tuloksi n. 160 miljoonaa euroa.
- Anonyymi
Ei taida olla merkitystä...suurimmalla osalla takajarrut laahaa joten ledeissä säästetyt bensat hävitään ..
- Anonyymi
Miten polttimon tyyppi vaikuttaa jarrujen laahaamiseen ja poikkeaa toisistaan säätöjen suhteen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten polttimon tyyppi vaikuttaa jarrujen laahaamiseen ja poikkeaa toisistaan säätöjen suhteen?
Kyse on polttoaineen kulutuksesta....
- Anonyymi
Suomeen ei saisi tuoda Ledeillä varustettuja autoja eivät sovellu maahan onhan tänne ihan eri autot muutenkin on istuinlämmittimet ja isommat akut yms kuin Ns tuontiautoissa näin monesti kerrottu
- Anonyymi
Pitää ostaa Suomessa valmistettu auto.
- Anonyymi
Mikä ledeissä sua kiusaa?
- Anonyymi
Ei ledit ole ongelma muuten kuin että ovat usein ylikirkkaita ja tuottavat hajavaloa mikä häikäisee. Sammuvat myös yksitellen ja tulevat kalliiksi vaihtaa, jotlut voi himmentyä, mutta ainakaan huomiovaloissa ja jarruvaloissa ei haittaa kun ovat yleensä liian kirkkaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ledit ole ongelma muuten kuin että ovat usein ylikirkkaita ja tuottavat hajavaloa mikä häikäisee. Sammuvat myös yksitellen ja tulevat kalliiksi vaihtaa, jotlut voi himmentyä, mutta ainakaan huomiovaloissa ja jarruvaloissa ei haittaa kun ovat yleensä liian kirkkaita.
Takavaloissa ledit vaaralliset Suomessa ne ei poista lumipölyä kuten normi polttimot ja jokainen katsoo asioita omakohtaisesti ei miljoonien muiden näkökulmasta jos siis normipolttimo kuluttaa desin enemmän vuoden ajoilla mutta on turvallisemmat niin se desin lisä ei omaa kassaani romauttaisi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takavaloissa ledit vaaralliset Suomessa ne ei poista lumipölyä kuten normi polttimot ja jokainen katsoo asioita omakohtaisesti ei miljoonien muiden näkökulmasta jos siis normipolttimo kuluttaa desin enemmän vuoden ajoilla mutta on turvallisemmat niin se desin lisä ei omaa kassaani romauttaisi
Ei ne hekutkaan jaksa valoja sulana pitää, täytyy suunnitella niin ettei kerää lunta. Kirkkaammat ledit taas näkyy paremmin lumen läpi, loska pitää itse poistaa jos kertyy. Ennen kun valot olivat pikkuruiset, saattoi hehku pitääkin paremmin sulana.
- Anonyymi
Paljonkohan kulutus putoaa, jos kuuntelen autoradiosta rockin sijaan virsien veisuuta?
- Anonyymi
Kulutus nousee tuossa tapauksessa.
- Anonyymi
AI VIINANKO...
- Anonyymi
Tyypillisesti hehkulampuilla toteutettuna, takavalojen teho on 10 wattia.
Bensan energiasisältö on noin 9000 Wh / litra.
Jos arvioidaan että bensa - polttomoottori - laturi - akku - kaapelit, hyötysuhde on 10 prosenttia, saadaan seuraavaa:
Litralla bensaa takavalot palaa 9000 Wh / 10 W * 0,1 = 90 tuntia.
Eli, kulutus on 1 litra / 90 h = 0,01 litraa / h = 10 ml /h.
Rahassa säästöksi tulee noin 2c / h.- Anonyymi
Miksi lasket eron hehkupolttimoihin, se täytyy laskea ledeistä jos palavat koko ajan tai valoisan ajan sammutettuina eli ero täysin merkityksetön, mutta peräänajot lisää kuluja paljon enemmän, pahimmillaan aiheuttavat kuolemia ja vammautumisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi lasket eron hehkupolttimoihin, se täytyy laskea ledeistä jos palavat koko ajan tai valoisan ajan sammutettuina eli ero täysin merkityksetön, mutta peräänajot lisää kuluja paljon enemmän, pahimmillaan aiheuttavat kuolemia ja vammautumisia.
Voit laskea myös ihan itse jos ei kelpaa tuo laskelma.
- Anonyymi
Yllättävän paljon. Jos muuttaisi kaikli sähköt erillisellle akulle jota lataisi parkissa. Laturi + sähköt vie 200-300w? Sehän tekis 3dl tunnissa. Säästöä helposti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yllättävän paljon. Jos muuttaisi kaikli sähköt erillisellle akulle jota lataisi parkissa. Laturi sähköt vie 200-300w? Sehän tekis 3dl tunnissa. Säästöä helposti.
Joku pihi voisi noin tehdäkin jos polttoaineiden hinnat olisi viisin - kymmenkertaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voit laskea myös ihan itse jos ei kelpaa tuo laskelma.
Et kertonut miksi vertaa hehkuihin, olematon säästö joka tapauksessa. En jaksanut etsiä tietoa minkä tehoisia ne ledeinä yleensä ovat, mutta ainakin tarvike led 5W/kpl, joten sama laskelma kävisi. Selittäisi miksi ovat liian kirkkaita, mutta tuskin ne kaikki yhtä tehokkaita ovat.
- Anonyymi
Jos ledin kulutus olisi vain 1/8 hehkulamppuun verrttuna kuten kotikäyttöön tarkoitetuissa, niin säästö olisi aivan minimaalinen, aivan turha sammuttaa kun kestävätkin kauemmin kuin hehkut, vaihto vaan kalliimpaa jos joutuu koko umpion uusimaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi lasket eron hehkupolttimoihin, se täytyy laskea ledeistä jos palavat koko ajan tai valoisan ajan sammutettuina eli ero täysin merkityksetön, mutta peräänajot lisää kuluja paljon enemmän, pahimmillaan aiheuttavat kuolemia ja vammautumisia.
Hyvin kommentoitu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et kertonut miksi vertaa hehkuihin, olematon säästö joka tapauksessa. En jaksanut etsiä tietoa minkä tehoisia ne ledeinä yleensä ovat, mutta ainakin tarvike led 5W/kpl, joten sama laskelma kävisi. Selittäisi miksi ovat liian kirkkaita, mutta tuskin ne kaikki yhtä tehokkaita ovat.
Ihan siistä syystä en jaksa alkaa vertailemaan mitään mihinkään kun tätä kysyttiin:
"Onko joku laskenut paljonko kulutus putoaa Jos takavalot eivät pala "
Et kertonut sinäkään miksi et voi itse verrata jos asia noinkin paljon kiinnostaa.
- Anonyymi
Jos kuski laihduttaa 10kg niin kulutus pienenee...tai jos tankkaa 10 litraa vähempi.hih
- Anonyymi
Ostaa henkselit nii ei takavalot pala..kih
- Anonyymi
Tosiaan kuskin paino vaikuttaa enemmän kukas laskee sen jos ns normipainoinen n 75kg vs 100kg siinä saa kevyemmällä kuskilla palaa kaikki valot ja kulutus silti pienempi ja maailma pelastuisi
- Anonyymi
Ei vielä noilla eväillä.
Takaa pimeät autot ovat turvallisuusriski, eivät kustannuskysymys.
- Anonyymi
Millä tavalla ne on turvallisuusriski?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla ne on turvallisuusriski?
Mieti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla ne on turvallisuusriski?
Etkö tiedä miksi autoissa on takavalot? Jäävät myös usein laittamatta päälle kun hämärtyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla ne on turvallisuusriski?
Vaikka ledit ovatkin tätä päivää myös autoissa, on niihin tottumattoman oltava tarkkana. Vanhanaikaiset polttimot nimittäin tuottivat huomattavasti enemmän hukkalämpöä kuin ledit, minkä ansiosta ajovaloihin kertyvä lumi ja jää sulivat usein ihan itsestään pois.
Led-valojen aikakaudella kuljettajan on itse muistettava puhdistaa valojen pinta.
– Lisäksi lumikelillä kannattaa aika ajoin etenkin pitkää matkaa ajaessa tarkistaa, että lumi ei ole pöllyttänyt takavaloja umpeen. Etenkin, jos polttimot ovat led-versioita - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka ledit ovatkin tätä päivää myös autoissa, on niihin tottumattoman oltava tarkkana. Vanhanaikaiset polttimot nimittäin tuottivat huomattavasti enemmän hukkalämpöä kuin ledit, minkä ansiosta ajovaloihin kertyvä lumi ja jää sulivat usein ihan itsestään pois.
Led-valojen aikakaudella kuljettajan on itse muistettava puhdistaa valojen pinta.
– Lisäksi lumikelillä kannattaa aika ajoin etenkin pitkää matkaa ajaessa tarkistaa, että lumi ei ole pöllyttänyt takavaloja umpeen. Etenkin, jos polttimot ovat led-versioitaSehän tarkoittaa kunnon pakkasluomipöllyssä pysähtymistä n. viiden (5) kilometrin välein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka ledit ovatkin tätä päivää myös autoissa, on niihin tottumattoman oltava tarkkana. Vanhanaikaiset polttimot nimittäin tuottivat huomattavasti enemmän hukkalämpöä kuin ledit, minkä ansiosta ajovaloihin kertyvä lumi ja jää sulivat usein ihan itsestään pois.
Led-valojen aikakaudella kuljettajan on itse muistettava puhdistaa valojen pinta.
– Lisäksi lumikelillä kannattaa aika ajoin etenkin pitkää matkaa ajaessa tarkistaa, että lumi ei ole pöllyttänyt takavaloja umpeen. Etenkin, jos polttimot ovat led-versioitaEhkä jossain ladoissa ollut niin huono hyodysuhde polttimoissa, ei muissa. Pahimmillaan jäädyttävät irtonaisen pakkaslumenkin niin ei näe senkään vertaa. Minulla ei ole ollut moista ongelmaa koskaan, mutta tehokkaat ledit ovat liiankin kirkkaat, lumi edes vähän himmentäisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän tarkoittaa kunnon pakkasluomipöllyssä pysähtymistä n. viiden (5) kilometrin välein.
Juuri näin ja sekin lisää dramaattisesti onnettomuuksien mahdollisuutta jos pysähtyy väärään paikkaan
- Anonyymi
Tosson se pointti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö tiedä miksi autoissa on takavalot? Jäävät myös usein laittamatta päälle kun hämärtyy.
näin on auton erottaa tien päällä vain takavaloista
- Anonyymi
Minä osaan laittaa oikeat valot siitä valokatkaisijasta eli aina ajovalot päälle vaikka autoni valot on automatisoitu. Tankillakin käyn aina silloin kun bensaa on vähemmän tankissa, en koskaan laske paljonko kuluttaa.
Jos ei osaa tieliikennelakia ja ei ole varaa ostaa menovettä niin voi lopettaa koko autoilun.- Anonyymi
Moni ei osaa laittaa, ajavat hämärässä ja rännässä, sumussa takavalot pimeänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni ei osaa laittaa, ajavat hämärässä ja rännässä, sumussa takavalot pimeänä.
jos ajaa takavalot pimeänä hämärässä, niin ei nää myöskään eteen päin joten taka valoton auto on turvallisuus riski autossa matkustaville ja muille tien käyttäjille
- Anonyymi
Minulla palaa aina takavalot, enkä ole kiinnostunut lainkaan miten se vaikuttaa kulutukseen, koska se on mitätön asia verrattuna kaikkeen muuhun elämässä.
- Anonyymi
Minulla ei pala takavalot kuin tarvittaessa, koska miksi kuluttaisin enemmän, jos ei ole tarve.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei pala takavalot kuin tarvittaessa, koska miksi kuluttaisin enemmän, jos ei ole tarve.
Syöt enemmän kuin tarvitsisi ja kulutat monessa muussakin asiassa tarpeettomasti. Unihdat muitakin asioita, joten hyvin todennäköisesti takavalojen sytyttämisen kun hämärtyy ja voivat olla tarpeen vaikkapa metsän varjossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syöt enemmän kuin tarvitsisi ja kulutat monessa muussakin asiassa tarpeettomasti. Unihdat muitakin asioita, joten hyvin todennäköisesti takavalojen sytyttämisen kun hämärtyy ja voivat olla tarpeen vaikkapa metsän varjossa.
Toyotoissa ja Kioissa takavalot ei pala edes tarvittaessa, ajelevat pelkillä päivävaloilla hämärässä ja valaistuilla teillä.
- Anonyymi
Jos säästää 100W tehoa sammuttamalla jokin sähkölaite autossa, esim valot, tuuletin tai jokin muu niin "säästää" noin 300W kun ottaa huomiöön latauksen hyötysuhde.
Sitten oletetaan ettäkäytetään keskimäärin 20kWh / 100km . 20kWh - 0,3kWh =19,7Kwh. 19,7kWh/20kWh=0,985. Säästämme siis 1,5%.
Voidaan sanoa että ainakin noin 1% polttoainetta säästyy jos vähennetään 100W kulutusta.- Anonyymi
Kysymyshän kuului että miten paljon säästää jos takavalot eivät pala.
En ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt 100 watin takavaloja. - Anonyymi
Hirveä stressi kun pitäisi muistaa sytyttää hämärtyessä ja peräänajon vaara kun unohtaa, ei kiitos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyshän kuului että miten paljon säästää jos takavalot eivät pala.
En ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt 100 watin takavaloja.Ei takavalot ole 100 Wattisia, mutta yleensä samaan aikaan syttyy edessä ajovalot, jolloin Wattimäärä kasvaa.
Moni auto sytyttää myös mittari- ja koelautavalot.
Joten ei se 100 Watin lisäys ihan tuulesta temmattu ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei takavalot ole 100 Wattisia, mutta yleensä samaan aikaan syttyy edessä ajovalot, jolloin Wattimäärä kasvaa.
Moni auto sytyttää myös mittari- ja koelautavalot.
Joten ei se 100 Watin lisäys ihan tuulesta temmattu ole.Miksi se olisi ainoa vaihtoehto että palaa kaikki valot tai takana ei mitään. Jo kymmeniä vuosia ollut autoja missä joutuu köäntämään katkaisijaa saadakseen ajovalot palamaan, mutta takavalot ja huomiovalot edessä palaa aina kun käynnistää.
- Anonyymi
Ilmastointi kuluttaa energiaa kaikissa rakkineissa, tehot katoaa taivaan tuuliin.🧑🔧
- Anonyymi
Ei avoautossa katto auki kannata ilmastointia päällä pitää, mutta varmaan pitävät kun joksus harvoin on edes avoautokelejä Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei avoautossa katto auki kannata ilmastointia päällä pitää, mutta varmaan pitävät kun joksus harvoin on edes avoautokelejä Suomessa.
Avoautoissa onkin Suomessa yleensä lämmitys päällä jos katto auki.
- Anonyymi
Sähköautoissa noi kulutukset ovat tarpeen niissähän talvella palellaan että pääsee perille joten pitää toimia kuten Apollo 13 nyt oli myös tieto että patteriautot kuluttaa renkaita 25% enemmän ja samalla tiet kuluu enemmän eli kuinkas maailma nyt pelastuu
- Anonyymi
patteri auto painaa 25% enemmän ja kuluttaa renkaita kolmanneksen enemmän
- Anonyymi
Kielikouluun poika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
patteri auto painaa 25% enemmän ja kuluttaa renkaita kolmanneksen enemmän
Oletko tietoinen välimerkkien käytöstä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko tietoinen välimerkkien käytöstä?
Verkkouutiset.fi -sivuston mukaan Science Alertissa todetaan: ”Tutkijoiden mukaan ihmiset, jotka jatkuvasti huomauttavat kielioppivirheistä, ovat aika lailla ääliöitä/idiootteja/moukkia”.
- Anonyymi
Moottorin jäähdytykseen tarvitaan vastatuulta, joka jarruttaa menoa.🧑🔧
- Anonyymi
TAKAVALOT VISSIIN LISÄVARUSTE JÄLKIASENNUKSENA VARSINKIN MERSUN ROMUIHIN MUTTA EIHÄN VÄHÄLLÄ RAHALLA SAA KUN MERSUN ROMUJA. KÄYKÄÄPÄ VEHON KORJAAMON PIHOJA NUUSKIMASSA MERSUN ROMUT REMPPAAN MENOSSA JA PARHAAN KYYDIN MERSULLA SAA HINURIN LAVETILLA.
- Anonyymi
noin 6 litraa sataselle vähemmän ku ajan parkeilla
- Anonyymi
Vielä typerämpi keksintö on avaimettomat autot, pian ei ole sitä autoakaan kun varastetua sekunneissa. Laite maksaa 14 700–27 600 euroa, mutta hinnan saa takaisin jo yhdestä arvokkaammasta autosta myydessä eteenpäin.
"Laitteella voi murtautua muun muassa useisiin Infinitin, Lexuksen, Mercedes-Benzin, Mitsubishin, Nissanin, Subarun ja Toyotan malleihin – ainakin niihin, jotka ovat USA:n markkinoilla. Euroopan markkinoilla olevien ajoneuvojen haavoittuvuudesta ei ole tietoa.
Autovalmistajat Hyundai sekä Kia ovat joutuneet murtoaaltojen kohteeksi Yhdysvalloissa viime vuosina. Murtoaaltojen takana kerrotaan olevan Kia Boys -niminen ryhmä, jotka ovat varastaneet sähköautoja pelkästään USB-kaapelia käyttämällä."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/afcb9fc5-e2c1-4244-9bd4-ebc316e3f5ac
Taitaa valmistajat tehdä mnoita lelulukkoja tahallaan, menee autoja enemmän kaupaksi, paitsi jos ihmiset kyllästyy ja vaatii kunnolliset avaimet ja lukot. - Anonyymi
Tuo on merkityksetön kysymys. Oikea kysymys kuuluu: Miksi huonoissa olosuhteissa ajetaan perä pimeänä?
- Anonyymi
onko vika autossa vai kuljettajassa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1112862Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222344Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631081966- 1141640
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701355Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2871181- 711034
- 801034
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2461003