Daavid voitti Goljatin - Pilkkaajan! - Miten?
Amen. Halleluja! 9.7.2024 - 01:38
Viitekehys: 1 Samuelin kirja luvut 15-17
Jättiläinen Goljat kaatui yhden linkokiven voimasta
--------------------------------------------------------------
Miljoonat ja miljardit ihmiset kautta vuosisatojen ovat iloisina ja ihastuneina lukeneet, kuinka Suuri Jättiläinen – Pilkkaaja Goljat (nimeltään) tuli kukistetuksi ja tiensä päähän! - Häväisty paimenpoika - Daavid - voitti jättiläisen – vain yhdellä linkokiven osumalla!
Paimenpoika valitiiin kuninkaaksi
–------------------------------------------
Kuten useimmat tietävät, tämän kertomuksen Daavidista oli tullut Israelin 2. kuningas. - Saul, joka oli 1. kuningas oli langennut tottelemattomuuteen, ja hänen kuninkuutensa oli hylätty.
Profeetta Samuel sai Sanan Herralta, ja ”rukoili ja huusi Herraa kaiken yötä”. ( 1 Sam 15:10-11) Sitten Herra käski Samuelia voitelemaan Iisain pojista uuden kuninkaan. ( 1 Sam 16:1 »»)
Valituksi tuli lopultakin ”jonon viimeinen” ehdokas (!) kun seitsemän poikaa oli jo syynätty. Daavid, hänet piti noutaa lammaspaimenen duunista paikalle! ( 1 Sam 16:11-13) Niin Samuel voiteli hänet kuninkaaksi.
Pian Daavid joutuikin testitilanteeseen. - Sellaiseen, jossa symmetrinen asetelma oli niin absurdi kuin olla voi! Nuori paimenpoika vastaan filistealainen jättiläinen!
Jättiläinen ja paimenpoika taisteluareenalla
-----------------------------------------------------
Kuvaus Daavidin ja Goljatin ottelusta on siis kiehtonut lapsia, aikuisia, kirjailijoita, taiteilijoita. Kautta aikojen. Siitä onkin tullut tunnettu sanonta:
• ”Kuin Daavidin ja Goljatin taisto”.
- Metafora, kun näkyy epäsymmetrinen asetelma. Punnukset eivät ole tasan. Dynaaminen voimavarustus? Se on niin epäsuhtainen – että ennuste olisi - ja olisi ollut – että Vahva voittaa, Heikompi varmuudella häviää! Mutta? Jumalan valtakunnan tasolla vahvakin pahuus, voi olla tuhoon tuomittu. Ja pieni totuuden panos ja rintama päihittää ja kukistaa pahuuden maan tomuksi.
Goljatin maksimaalinen sotavarustus ( 1 Sam 17. luku)
……………………………………….----------------------------------------
Kaksintaistelija. Oli siinä miehellä mittaa! Kuusi kyynärää ja vaaksa. Eli kolme (3) metriä + 15 cm.
Ja se varustus?
• Päässä kuparinen kypärä.
• Ympärillä suomuspanssari.
• Rintahaarniska, paino 5000 sekeliä (= 80 kg)
• Säärissä kupariset suojavarusteet.
• Selässä kuparinen keihäs.
• Peitsi ( = miekka) sen varsi oli paksu kuin kangastukki ( ei mikään kepinpätkä!)
• Peitsen (miekan) rautainen kärki painoi 600 sekeliä (9,6 kg)
• Kilvenkantaja kulki edellä.
Daavidin otteluvarustus?
------------------------------------
Tämä filistealaisten Goljat oli haastanut Israelilaiset otteluun. ( 1 Sam17: 8-10.
• ”Minä olen tänä päivänä häväissyt Israelin taistelurivit. Antakaa tänne mies, niin taistelemme keskenämme”!
Kun tälle jättiläis-kaksintaistelijalle oli valittu vastustaja - Daavid- Goljat katsoi oikeudekseen aloittaa taistelu pilkkaamalla:
• ”Olenko minä koira, kun tulet sauva kädessä minua vastaan?” Ja hän kiroili Daavidia jumaliensa kautta.” ( 1 Sam 17:43)
Nimittäin? Daavidin varustus oli paimensauva kädessä, viisi sileätä kiveä ja linko paimenlaukussa!
- Ei siis ihme, että megalomaaninen ylimielisyys nostatti hegemoniaa ja omaan egoon kytkettyä halveksuntaa ja pilkkaa Daavidia vastaan. Mutta, miten lopuksi kävi? ( 1 Sam 17:49)
Aloitus jatkuu
Daavid voitti Goljatin - Pilkkaajan! - Miten?
17
202
Vastaukset
- Anonyymi
Jatkoa aloitukseen: Daavid voitti Goljatin- pilkkaajan 9.7.2024
Goljat luotti varustukseensa - ja teki perusvirheen! Ylpeä uhoaminen. . .
----------------------------------------------------------------------------------------------
Goljat uhosi: ( 1. Sam 17:44)
• ”Tule tänne miun luokseni niin minä annan sinun lihasi taivaan linnuille ja metsän eläimille.”
Sellainen olisikin ollut hyvin mahdollista? Daavidilla ei ollut sen ajan taisteluvetimiä. Hän oli hylännyt pukea päällensä ex-kuninkaan Saulin sotisopaa. Kun David oli pelkässä paimenojan asussa, kangasviitta suojanaan - Goljat arvioi, että tuossapa vasta nopea ja helppo saalis! Oliko? ( 1 Sam 17:38-39)
Goljat oli pilkannut ja häväissyt – ei vain Daavidia - vaan Jumalaa
------------------------------------------------------------------------------
• ”Sinä tulet minua vastaan miekan, peitsen ja keihään voimalla, mutta minä tulen sinua vastaan Herran Sebaotin nimeen, Israelin sotajoukon Jumalan - jota sinä olet häväissyt”!
• ”Tänä päivänä Herra antaa sinut minun käsiini…. Ja koko tämä suuri joukko tulee tietämään ettei Herra anna voittoa miekan eikä keihään voimalla, sillä sota on Herran, ja Hän antaa tiedät meidän käsiimme.”( 1 Sam 17:45-47)
H-hetki lähestyi ja ratkaisun paikka?
-------------------------------------------------
Kun Goljat voimiinsa ja varustukseensa luottaen lähestyi voitonvarmana Daavidia, tämä otti paimenlaukustaan kiven, linkosi sen – täsmäkohteeseen. Goljatin otsaan.
- Nimittäin tuossa överissä sotavarustuksessa oli aukko. Heikko kohta. Kypärän visiirissä on yleensä sen verran aukkoa, että voi käyttää silmiään? Vain yksi ainoa linkokivi, otsaan - ja jättiläinen kaatui kolisten maahan. Piste.
• ”Kun filistealaiset näkivät että heidän sankarinsa oli kuollut, he pakenivat.”
Esikuvallista, opiksi, viisaudeksi ja varoitukseksi?
---------------------------------------------------------
Tämä jännittävä Raamatun kertomus – kuolematon voitto-ottelu - sivuaa aina uudelleen ihmisiä - se elää edelleen! Se opettaa ja valaisee. - Niinkuin monet VT:n tapahtumat.
Herran apostoli Paavali muistuttaakin Jeesuksen uskovien seurakuntaa niistä asioista, joita muinoin tapahtui.
”Ne ovat esikuvallisia” ja ”kirjoitettu varoitukseksi” meille joille maailmanaikojen loppukausi on tullut. (1. Kor 10:1-11)
Hebrealaiskirjeen 11. luvussa on oikein uskon sankarien listaus!
Mitä me tästä opimme? Vaikka kertomus on brutaali, eikä sen praktinen näytös innosta sellaista kuin aloittaja ( pasifisti) – mutta sen symboliikka on opetukseksi.
• Pahuus voi luottaa omaan voimaansa ja varustukseensa!
• Tähän nojaten pahuus voi pilkata, häväistä, herjata? Ihmisiä ja Jumalaakin!
• Pahuus voi näytellä, että on lyömätön, voittamaton!
Mutta?
Vahvinkaan pahuus ei ole voittamaton – kuolematon.
Herramme Jeesus osoitti ja todisti sen, kun hän kuoli pahuuden rintaman finaalissa.
Golgatan ristillä.
• Hän sai voiton, kukisti kuolemankin vallan,
• nousi ylös haudasta.
• Hän on Voittaja!
• Hän ”uusi Daavid” – Uuden Liiton Daavid - esikuvansa Daavidin mukaan!
Tämän maailman kaikki ”goljatit” on jo voitettu. Uhotkoot miten suurisuisesti tahansa? Kun säädetty aika ja hetki on läsnä, kaatuu jokainen pilkkaaja. Vaikenevat valheiden puhujien huulet.
Herramme yksin on korkea ja ylistettävä!
Pukekaamme siis yllemme se "taisteluvarustus" josta Jeesuksen apostoli Paavali opettaa! Efe 6.11-18 - Anonyymi
Pilkkaajia oli tietysti jo yli 2000 vuotta sitten. Tässä opetusta: 2 Tim 2. luvussa
• 2:16 Mutta pysy erilläsi epäpyhistä ja tyhjistä puheista, sillä niiden puhujat menevät yhä pitemmälle jumalattomuudessa,
• 2:17 ja heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä. Niitä ovat Hymeneus ja Filetus,
• 2:18 jotka ovat totuudesta eksyneet, kun sanovat, että ylösnousemus jo on tapahtunut, ja he turmelevat useiden uskon
Pilkkaajat jätettiin lopuksi kurituksen sanktioon.
• ” Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen antanut saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää pilkkaisi.” ( 1 Tim 1:20)
• ” Näin on käynyt Hymenaiokselle ja Aleksandrokselle. Olen luovuttanut heidät Saatanan kuritettaviksi, jotta he oppisivat olemaan pilkkaamatta Jumalaa.”
Jumala ei ole muuttunut. Samat lääkkeet annetaan näinäkin aikoina. Pilkkaajille,
Ellei kuritus tehoa, mitä seuraavaksi? Sananlaskut 29:1
• ” Kuritusta saanut mies, joka niskurina pysyy, rusennetaan äkisti, eikä apua ole.”
Jumalan kärsivällisyys on usein pitkä?
Mutta Jumalan kärsivällisyyden kanssa ei tule syntisen kuolevaisen leikitellä? - Anonyymi
Helluntailaiset puolustaa Goljattia, joka oli Hamasin miehiä.
Parhami, helluntailiikkeen perustaja vihasi Juutalaisia.- Anonyymi
Parhami kuului Vapaamuurareihin ja KuKluxKlaanin veljeskuntiin ja kannatti valkoisen rodun ylivaltaa.
- Anonyymi
Jokainen tervehenkinen Raamatun sisältöä tunteva voi kirjoittaa asioista.
Aloittaja ei edusta eikä liputa mitään uskonsuuntaa, kristillistä järjestöä tai kirkkokutaa.
Joten lopettakaa perättömät kirjoituksenne.
Eikö ede pieni järjen ja ymmärryksen hippunen toimi? Taikka lukutaito?
Aloitus kun on selvää selostusta ko. Raamatun kohdista, 1 Sam 15-17 luvut.
Etkö ole KOSKAAN lukenut?
Niissä em:ssa Raamatun kohdissa ei lue mitään "helluntailaisuudesta" eikä jostain Parhamista.
Olet niin sekaisin, että parantele harhaisuutesi.
Kiitos kun et jatka tämän aloituksen häiriköintiä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parhami kuului Vapaamuurareihin ja KuKluxKlaanin veljeskuntiin ja kannatti valkoisen rodun ylivaltaa.
Tässä ketjussa ei aiheena ole parhamit ja muut.
Niistä on toisissa Aloituksissa,
Menkää sinne solvaamispalstoille! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ketjussa ei aiheena ole parhamit eikä muut.
Koeta lukea aloituksen aihe, jos lukutaito pelittää?
- Anonyymi
Paavalille kävi itselle juuri niin, mitä halusi toisille tekevänsä.
” Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen antanut Saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää pilkkaisi.”
Jumala heitti Paavalin Saatanan haltuun kuritettavaksi koko lopun elämän ajaksi.- Anonyymi
Sinutkin näköjään on heitettävä Jeesuksen nimessä "saatanan haltuun kuritettavaksi".
Jeesuksen nimessä. 09-07-2024.
Koeta kestää....
- Anonyymi
Ne jotka pilkkaavat ja ovat pilkanneet sitä kuritusta, jonka Jumala oli Paavalille valinnut, ettei tämä ylpistyisi --- ne jotka tätä asiaa pilkkaavat,
- joutuvat Jumalan edessä "samalla mittalla mitattavaksi".
Jumala maksaa pilkkaamisen kivet - täysin samalla tasolla.
Nämä herjoja ja pilkkaamisia harjoittaneet tulevat löytämään itsensä sellaisesta saatanallisesta kurimuksesta, että...
he HUUTAVAT armoa,
Mutta armoa ei anneta.
"Millä mitalla he ovat Paavalia mitanneet" - sillä samalla mitalla JUmala heille maksaa.
Tämä on Jeesuksen oma sana. Matt 7:1-2
VAROITUS - viisaille:
Pysykää erossa näistä pilkkaajista!
Pitäkää etäisyyttä - palstallakin - älkää osallistuko.
Niin Herra voi armahtaa - joitakin. - Anonyymi
Joka yhtyy murhamies Paavalin oppeihin Korinton valheisiin, tulee yhdeksi ruumiiksi murhamiehen kanssaan ja murhan ja valheen henki valtaa mielen ja kielen, glossolalia, pahuden kieli, mitä puhuttiin ennen Baabelin tornin kaatamista, kunnes jokaiselle kansalle säädettiin oma kieli.
- Anonyymi
SInä pilkkaaja ja vaheiden kirjoittaja, Sinutkin on jätetty Jeesuksen nimessä saatanan haltuun kuritettavaksi, 1 Tim 1: mukaan. 9.7.2024. Kuritus Herran säätämä ja kestää Hänen määräämänsä ajan.
Peruste:
Tahallinen ja tietoinen ( rikostason) teko.
Kehotuksia, varoituksia on annettu.
Kyseessä jatkettu valheiden synnin harjoittaminen. Hebrealaisk. 10:26-27
"Sillä jos me tahallemme teemme syntiä´--- niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
vaan hirmuinen tuomion odotusa ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat."
Kyseessä on sn "kuoleman synti" -jossa armon mahdollisuus on kulutettu ohitse.
Tämä on iLMOITUS, 9.7.2024.
Ei siis uhkaus, tuomio, syytös.
Vaan ilmoitus Herralta, joka on yksin kaiken maan tuomari. - Anonyymi
Pelkkää harhaoppia ja Paavalin pilkkaamista.
- Anonyymi
Törkeä ja pimeä viesti Paavalista!
Paavalin oppi oli Jeesuksen Kristuksen evankeliumi. Ristin sanoma, jne. (1 Kor 2 luku!)
Korinttolaisille,1 Kor 2: 1-5.
" Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet risiinnaulittuna."
Kukaan Jeesuksen Kristuksen ja Jumalan uskova ei tule "yhdeksi ruumiiksi murhamiehen kanssa". Siis kuolleen Paavalin kanssa.
Ajatuskin on niin pimeä ja harhainen, että se taho josta tuollaisia harhavisioita nousee, ei ole Jumalan totuuksia nähnytkään?
Mikään "murhan henki" ei valtaa mieltä ja kieltä, kun Jeesus Kristus on Herra, ja Jumalan Pyhä Henki hallitsee elämää.
Ne jotka vaeltavat valkeudessa, Jumalan valkeudessa siis, heitä suojelee Herra itse.
" Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin Hän on valkeudessa.... ja Jeesuksen Kirstuksen Hänen Poikansa veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä" ( 1 Joh 1:7)
Paholaisella ei MITÄÄN otetta niihin Herran uskoviin, joita Herra itse suojelee.
Päin vastoin? Paholainen pelkää ja karttaa niitä uskovia, jotka ovat Herran valkeudessa ja voimassa. Pimeys ei kestä Herran kirkkautta.
- Anonyymi
Tuohan oli edellisten hallituksen aikana. Pysytään tässä edes tämän hyvän vuoden 2024 teemoissa.
- Anonyymi
Täällä ei mikään hallitus sanele tahtia.
- Anonyymi
"Aja pois pilkkaaja, nii n poistuu tora ja loppuu riita ja häväistys."
( Sananlaskut 22:10)
"Aja riitapukari pois, niin sopu palaa, tulee loppu torasta ja parjauksista."
Sananlaskut 22:10 KR/92
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379