Rakenteellinen nopeus

Anonyymi-ap

Joillakuilla on käsitys, että oman skuuttinsa rakenteellista nopeutta pystyy muuttamaan nappia painamalla. Koska poliisi ei käytännössä valvo, niin he ovat saaneet pitää oman käsityksensä kenenkään sitä haastamatta.

”Sekä painon että rakenteellisen huippunopeuden saa selville tuotetiedoista, Liikennevakuutuskeskuksen vakuutuspäällikkö Lauri Linna kertoo.”

”Rakenteellinen nopeus tarkoittaa laitteen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettamaa nopeutta.”

https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskeskus/tiedotteet/2024/yha-useampi-sahkoinen-liikkumisvaline-paasee-liikennevakuutuksen-turvan-piiriin/

”Esimerkiksi vuokrakäytössä olevat sähköpotkulaudat ovat kevyitä sähköajoneuvoja, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h. Eli niillä ajetaan pyöräilysääntöjen mukaan pyöräilylle tarkoitetuilla väylillä, ei jalkakäytävillä. Ratkaisevana tekijänä on nimenomaan rakenteellinen enimmäisnopeus: mikään tilapäinen nappi-, valikko- tai esimerkiksi geofencing-rajoitus ei tätä muuta, selventää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti.”

https://www.lvk.fi/liikennevakuutuskeskus/tiedotteet/2024/vinkit-sahkoisten-liikkumisvalineiden-saantoviidakkoon/

25

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rakenteellinen nopeus on valmistajan määrittämä korkein nopeus niin kestävyyden kuin ajo-ominaisuuksoen, esim jarru, runko tai renkaiden perusteella. Tästä nopeuden nostaminen vaatii rakenteiden muuttamista. Ja yleensä ajoneuvo luokan muuttamista.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Rakenteellinen nopeus on liikkumisvälineen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettama enimmäisnopeus.

        Liikkumisvälineen rakenteellinen nopeus on ja pysyy, vaikka sen nopeus jälkikäteen säädettäisiin muuksi. Esim. jos rakenteellinen nopeus on enemmän kuin 25 km/h, tulee laitteelle ottaa liikennevakuutus, vaikka sen nopeus olisi jälkikäteen säädetty enintään 25 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Rakenteellinen nopeus on liikkumisvälineen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettama enimmäisnopeus.

        Liikkumisvälineen rakenteellinen nopeus on ja pysyy, vaikka sen nopeus jälkikäteen säädettäisiin muuksi. Esim. jos rakenteellinen nopeus on enemmän kuin 25 km/h, tulee laitteelle ottaa liikennevakuutus, vaikka sen nopeus olisi jälkikäteen säädetty enintään 25 km/h.

        Syytä on myös huomioida, että liikennevakuutus ja sen ottaminen ei tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista.

        Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h. Jos laite viritetään kulkemaan kovempaa kuin 25 km/h, niin laitteelle tulee hankkia liikennevakuutus ja vaatii sen jälkeen myös laitteen rekisteröimistä toiseen ajoneuvoluokkaan. Rekisteröinti toiseen ajoneuvoluokkaan ei välttämättä onnistu ja silloin laite jää tieliikennekelvottomaksi.


      • Anonyymi

        Laakereilla, jarruilla ja renkailla on selvästi huippunopeudesta riippuvia vaatimuksia, mutta mitä vaikutuksia sillä olisi runkoon ja miksi?
        Autotekniikan insinöörinä en näe sellaisessa mitään järkeä. Massa, jousitus, renkaat ja ajoalustan epätasaisuudet määräävät runkoon kohdistuvat kuormitukset, ei nopeus.


    • Anonyymi

      Syytä on muistaa, että rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h. Liikennevakuutus ja sen ottaminen ei tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista.

    • Anonyymi

      Lauri Linnalta jäi kertomatta mistä kyseiset tuotetiedot saa käyttöönsä. Ainakaan omasta rekisteröidystä moottoripyörästä sellaisia tietoja ei löydy pyörän omistajan käsikirjasta, traficomin liikenneasioiden rekisteristä, eikä valmistajan tai maahantuojan nettisivuilta. Voiko tästä päätellä ettei rakenteellista nopeutta ole määritelty?
      Huippunopeus taas löytyy kahdesta lähteestä eri suuruisena. Traficomilla 13 km/h pienempänä. Eri kokoisen kuskin ilmanvastus vaikuttanee vähintäänkin tuon verran.

    • Anonyymi

      Ajoneuvolaki 1 a § (23.3.2023/493)
      Soveltamisalan rajaukset

      Tätä lakia ei sovelleta:

      3) pyörätuoliin tai muuhun jalankulkijaa avustavaan laitteeseen, jonka moottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa.

      Ajoneuvolakia ei siis sovelleta jalankulkijaa avustavaan laitteeseen, jonka moottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1 kW ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 km/h. Jalankulkua avustava tai korvaava laite ei tuon mukaan ole ajoneuvo ja tähänkin asiaan vaikuttaa laitteen rakenteellinen nopeus.

      • Anonyymi

        Tieliikennelaki 2 §
        Määritelmät

        Tässä laissa tarkoitetaan:

        3) jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa;

        Jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjä on jalankulkija. Laitteen kohdalla ei puhuta ajoneuvosta, vaan laitteesta/liikkumisvälineestä. Jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää pitää liikenteessä kohdella kuten jalankulkijoita.


    • Hyvä tietää, omassa maahantuoja on asettanut maksiminopeudeksi 25 km/h, joten se on varmaan sitten se rakenteellinen huippunopeus. Nappia painamalla (tai no, useampaa joutuu painamaan), voi vaihtaa tuon jopa 50 km/h nopeuteen, joka on valmistajan asettama. Tämäkin on rakenteellinen huippunopeus, joten muutos on sallittu, mutta sitten tuo pirulainen vaatisi rekisteröinnin...

      Ikävämpää on, että vastaava nopeuden tiputtaminen ei ilmeisesti rakenteellista huippunopeutta muuta.

      Aion kuitenkin jatkossakin ajaa tarvittaessa jalkakäytävällä laitteellani, jonka huippunopeus on 5 km/h (nappia painamalla).

      • Anonyymi

        Tuollainen laite ei ole tieliikennekelpoinen, mikäli sen nopeus jollakin toiminnolla ylittää 25 km/h. Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.


      • Anonyymi

        ^ Lisäys: …tai se vaatii sitten rekisteröimisen. Jos rekisteröinti ei onnistu, niin sitten sillä ei saa ajaa yleisillä teillä. Vakuutettava se on joka tapauksessa.

        Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on yli 25 kg TAI rakenteellinen nopeus yli 25 km/h, on vakuutettava. Liikennevakuutus ei kuitenkaan tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista.


      • Anonyymi

        Lain mukaan ajoneuvolla ei saa ajettaessa ylittää ajoneuvolle määritettyä suurinta sallittua rakenteellista tai valmistajan määrittelemää taikka rakenteesta tai kuormauksesta johtuvaa nopeutta.

        Sitä en osaa sanoa, että jos maahantuojan asettama rakennenopeus on puolet valmistajan asettamasta, niin kumpaa noudatetaan.

        ”Aion kuitenkin jatkossakin ajaa tarvittaessa jalkakäytävällä laitteellani, jonka huippunopeus on 5 km/h (nappia painamalla).”

        Se olikin jo tiedossa, eikä poliisi tule koskaan resurssien puutteen takia haastamaan näkemystäsi.

        Ihmeen hiljaa maltat ajaa skuutillasi. 5 km/h on hiljaisempi pitkäkoipisen kävely. Tosin ajelet skuutilla kertomasi mukaan etupäässä vain kapakkamatkoillasi, joten hidas vauhti on perusteltua, jos on vielä siinä kunnossa että pysyy pystyssä.


      • Anonyymi

        Pysy poissa jalkakäytäviltä sähköpotkulaudallasi!

        Kyllä sinun aikuisen on uskallettava ajaa sillä ajoradalla ellei ole pyörätietä.

        Itse lähes 70v. uskallan ajaa pyörällä ajoradalla jopa Helsingin keskustassa, kuten myös muualla Euroopassa.

        Millä oikeudella katsot, että saat tulla vaarantamaan jalkakäytävälle jalankulkijoiden turvallisuuden?

        Siellä jalkakäytävällä lapset opettelevat kävelemään, potkupyöräilemään, pyöräilemään. Lisäksi on muita jalankulkijoita, joiden liikkuminen on iän, vamman tms takia huono.

        Me jalankulkijat saamme kävellä jalkakäytävällä missä kohtaa tahansa ja miten tahansa eli tarkoittaa sitä, että saamme kulkea siellä ristiin rastiin eikä meidän tarvitse varoa kuin muita jalankulkijoita.

        Jossain kommentissa kerroit yhtenä syynä olevan jalkakäytävällä ajamiseen, että oikaiset etkä halua kiertää sieltä mistä pitää. Ajatko sähköpotkulaudallasi myös moottoritiellä oikaistaaksesi? Oletko yksi niistä sähköpotkulautailijoista, jotka ajat Helsingin päärautatieaseman laitureille, missä se on kielletty, Rautatieasemalla sisällä, Asematunnelissa, Metroasemien laitureilla?

        Minä pyöräillesäni jaksan kiertää sieltä mistä pitää enkä oikaise jalkakäytävien kautta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen laite ei ole tieliikennekelpoinen, mikäli sen nopeus jollakin toiminnolla ylittää 25 km/h. Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.

        Hitto, just äsken kun joku väitti, että riittäisi maahantuojan rajoittaneen huippunopeutta. Ota näistä nyt selvää.

        Mutta käytännössä kaikkien, myös niiden vuokrattavien, huippunopeutta voi "jollain toiminnolla" nostaa niin, että se ylittää 25 km/h. Itse asiassa se on aika helppoa. Luultavasti se ylittäminen tekisi siitä laittoman tieliikenteessä, mutta se on sitten eri asia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pysy poissa jalkakäytäviltä sähköpotkulaudallasi!

        Kyllä sinun aikuisen on uskallettava ajaa sillä ajoradalla ellei ole pyörätietä.

        Itse lähes 70v. uskallan ajaa pyörällä ajoradalla jopa Helsingin keskustassa, kuten myös muualla Euroopassa.

        Millä oikeudella katsot, että saat tulla vaarantamaan jalkakäytävälle jalankulkijoiden turvallisuuden?

        Siellä jalkakäytävällä lapset opettelevat kävelemään, potkupyöräilemään, pyöräilemään. Lisäksi on muita jalankulkijoita, joiden liikkuminen on iän, vamman tms takia huono.

        Me jalankulkijat saamme kävellä jalkakäytävällä missä kohtaa tahansa ja miten tahansa eli tarkoittaa sitä, että saamme kulkea siellä ristiin rastiin eikä meidän tarvitse varoa kuin muita jalankulkijoita.

        Jossain kommentissa kerroit yhtenä syynä olevan jalkakäytävällä ajamiseen, että oikaiset etkä halua kiertää sieltä mistä pitää. Ajatko sähköpotkulaudallasi myös moottoritiellä oikaistaaksesi? Oletko yksi niistä sähköpotkulautailijoista, jotka ajat Helsingin päärautatieaseman laitureille, missä se on kielletty, Rautatieasemalla sisällä, Asematunnelissa, Metroasemien laitureilla?

        Minä pyöräillesäni jaksan kiertää sieltä mistä pitää enkä oikaise jalkakäytävien kautta.

        Juu, käytän järkeä, enkä noudata sokkona säännöksiä. Kyllä 5 km/h kulkevalla skootilla saa jalkakäytävällä ajaa, ja siellä metrolaiturilla tai rautatieasemallakin...

        Moottoritiellä ei saa, mutta se on ihan oman turvallisuuden vuoksi. Jotkut pyöräilevät sielläkin...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Juu, käytän järkeä, enkä noudata sokkona säännöksiä. Kyllä 5 km/h kulkevalla skootilla saa jalkakäytävällä ajaa, ja siellä metrolaiturilla tai rautatieasemallakin...

        Moottoritiellä ei saa, mutta se on ihan oman turvallisuuden vuoksi. Jotkut pyöräilevät sielläkin...

        "Kyllä 5 km/h kulkevalla skootilla saa jalkakäytävällä ajaa, ja siellä metrolaiturilla tai rautatieasemallakin..."

        Skoottisi, jonka rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h ja max 25km/h niin Suomessa siihen sovelletaan pyöräilijän liikennesääntöjä.

        Ajoneuvolaissa on, että polkupyörä on ajoneuvo, joten skoottisikin on.

        Ajoneuvoilla ei saa ajaa jalkakäytävällä!

        Skoottillasi ajaessasi mikään väliaikainen nopeuden alentaminen/rajoittaminen ei muuta skoottisi ominaisuuksia vaan se on edelleenkin ajoneuvo.

        Tässä Liikenneturva sivulta (koko jutun löydät heidän sivulta):

        "Viimekädessä vastuu on aina laitteen käyttäjän: tämän on tiedettävä millä laitteella on liikenteessä. ”Joissain tapauksissa myydään jopa jonkinlaisina premium-malleina laitteita, jotka eivät ominaisuuksiltaan ole tieliikennekelpoisia. Laitetta ostettaessa on huolehdittava, että yhteenlaskettu nimellisteho on enintään 1000 wattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 km/h.

        Ratkaisevana tekijänä on nimenomaan rakenteellinen enimmäisnopeus: mikään tilapäinen nappi-, valikko- tai esimerkiksi geofencing-rajoitus ei tätä muuta”, Ruutti korostaa."

        Sinun "liikennesääntöjen" mukaan niin autot, moottoripyörät, mopet ym ajoneuvot saavat ajaa jalkakäytävillä, asemien laitureilla, rautatieasemalla jne, kun vain nopeus on 5 km/h!

        "Moottoritiellä ei saa, mutta se on ihan oman turvallisuuden vuoksi."

        Miksei muka saa ajaa? Samalla lailla skootillasi ajaminen jalkakäytävillä on kielletty!

        Jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia!


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä 5 km/h kulkevalla skootilla saa jalkakäytävällä ajaa, ja siellä metrolaiturilla tai rautatieasemallakin..."

        Skoottisi, jonka rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h ja max 25km/h niin Suomessa siihen sovelletaan pyöräilijän liikennesääntöjä.

        Ajoneuvolaissa on, että polkupyörä on ajoneuvo, joten skoottisikin on.

        Ajoneuvoilla ei saa ajaa jalkakäytävällä!

        Skoottillasi ajaessasi mikään väliaikainen nopeuden alentaminen/rajoittaminen ei muuta skoottisi ominaisuuksia vaan se on edelleenkin ajoneuvo.

        Tässä Liikenneturva sivulta (koko jutun löydät heidän sivulta):

        "Viimekädessä vastuu on aina laitteen käyttäjän: tämän on tiedettävä millä laitteella on liikenteessä. ”Joissain tapauksissa myydään jopa jonkinlaisina premium-malleina laitteita, jotka eivät ominaisuuksiltaan ole tieliikennekelpoisia. Laitetta ostettaessa on huolehdittava, että yhteenlaskettu nimellisteho on enintään 1000 wattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 km/h.

        Ratkaisevana tekijänä on nimenomaan rakenteellinen enimmäisnopeus: mikään tilapäinen nappi-, valikko- tai esimerkiksi geofencing-rajoitus ei tätä muuta”, Ruutti korostaa."

        Sinun "liikennesääntöjen" mukaan niin autot, moottoripyörät, mopet ym ajoneuvot saavat ajaa jalkakäytävillä, asemien laitureilla, rautatieasemalla jne, kun vain nopeus on 5 km/h!

        "Moottoritiellä ei saa, mutta se on ihan oman turvallisuuden vuoksi."

        Miksei muka saa ajaa? Samalla lailla skootillasi ajaminen jalkakäytävillä on kielletty!

        Jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia!

        > Skoottillasi ajaessasi mikään väliaikainen nopeuden
        > alentaminen/rajoittaminen ei muuta skoottisi ominaisuuksia

        Siinähän se koko pointti onkin, että nopeuden rajoittaminen nimen omaan muuttaa niitä ominaisuuksia. Lakiteknisesti tuo voi olla kiellettyä, mutta lain henkeä noudattaen se on täysin sallittua.

        Liikenneturva on taas täysin sekaisin. Koska vuokraskoottien rakenteellinen enimmäisnopeus on reilusti yli 50 km/h, niin miten ihmeessä niitä saa käyttää? Vaikka vaan ihan nappi- valikko tai esimerkiksi geofencing -rajoitus sitä nimen omaan alaspäin säätää...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Skoottillasi ajaessasi mikään väliaikainen nopeuden
        > alentaminen/rajoittaminen ei muuta skoottisi ominaisuuksia

        Siinähän se koko pointti onkin, että nopeuden rajoittaminen nimen omaan muuttaa niitä ominaisuuksia. Lakiteknisesti tuo voi olla kiellettyä, mutta lain henkeä noudattaen se on täysin sallittua.

        Liikenneturva on taas täysin sekaisin. Koska vuokraskoottien rakenteellinen enimmäisnopeus on reilusti yli 50 km/h, niin miten ihmeessä niitä saa käyttää? Vaikka vaan ihan nappi- valikko tai esimerkiksi geofencing -rajoitus sitä nimen omaan alaspäin säätää...

        Ei muuta siten, mitä rakenteellisella nopeudella tarkoitetaan. Maahantuoja/valmistaja määrittää sen rakenteellisen nopeuden. Jälkikäteen tehtävät muutokset nopeuteen eivät sitä rakenteellista nopeutta muuta, vaikka nopeus muuttuukin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuta siten, mitä rakenteellisella nopeudella tarkoitetaan. Maahantuoja/valmistaja määrittää sen rakenteellisen nopeuden. Jälkikäteen tehtävät muutokset nopeuteen eivät sitä rakenteellista nopeutta muuta, vaikka nopeus muuttuukin.

        Sehän on jo selvää, että on vain kaksi rakenteellista huippunopeutta, joista toinen on yleensä laillinen ja toinen ei.

        Mutta sinä väitit, että tuo ei muuttaisi skootin ominaisuuksia. Se muuttaa niitä nimen omaan siinä mielessä, millä on oikeasti väliä. Siis turvallisuuden tai sujuvuuden kannalta (tässä tilanteessa pienempi nopeus on sujuvampaa).


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Sehän on jo selvää, että on vain kaksi rakenteellista huippunopeutta, joista toinen on yleensä laillinen ja toinen ei.

        Mutta sinä väitit, että tuo ei muuttaisi skootin ominaisuuksia. Se muuttaa niitä nimen omaan siinä mielessä, millä on oikeasti väliä. Siis turvallisuuden tai sujuvuuden kannalta (tässä tilanteessa pienempi nopeus on sujuvampaa).

        On vain yksi rakenteellinen nopeus, joka on maahantuojan/valmistajan määrittelemä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On vain yksi rakenteellinen nopeus, joka on maahantuojan/valmistajan määrittelemä.

        Kauttaviiva korvaa sanaa tai. On siis kaksi rakenteellista huippunopeutta. Maahantuohan tai valmistajan määrittelemä (looginen tai sisältää sanan ja).


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kauttaviiva korvaa sanaa tai. On siis kaksi rakenteellista huippunopeutta. Maahantuohan tai valmistajan määrittelemä (looginen tai sisältää sanan ja).

        Rakenteellinen nopeus on liikkumisvälineen valmistajan TAI maahantuojan laitteelle asettama enimmäisnopeus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rakenteellinen nopeus on liikkumisvälineen valmistajan TAI maahantuojan laitteelle asettama enimmäisnopeus.

        Aivan. Eli on olemassa kaksi rakenteellista nopeutta. Elleivät ne tietysti ole samat...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Aivan. Eli on olemassa kaksi rakenteellista nopeutta. Elleivät ne tietysti ole samat...

        TAI sanan merkitys ilmeisesti hukassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        TAI sanan merkitys ilmeisesti hukassa.

        Juu, tuo toinen anonyymi ei osaa peruslogiikkaa. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      142
      8018
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2091
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2020
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1673
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1617
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      970
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    10. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      24
      838
    Aihe