Otetaan esimerkki ihan Etelä-Suomesta, nimittäin Haminasta. Lauantaisin ei kulje yhtään edestakaista bussivuoroa Helsinkiin. Sunnuntaisin 2 bussia. Arkisin 4 bussivuoroa, viimeinen bussi lähtee Haminasta jo klo14.10. Ei junayhteyttä ollut miesmuistiin. Pääkaupunkilaiset itkevät kun yksi metrovuoro jää ajamatta ja öisin bussi kulkee liian harvoin, HSL huutaa koko ajan kymmeniä miljoonia euroja valtion avustuksia. 3 euron lippukin on noille ylivelkaisille liikaa.
Tunnin junan miljardeille olisi parempaa käyttöä
33
382
Vastaukset
- Anonyymi
Miksi tyytä tunninjunaan kun samalla rahalla saa kahdentunnin junankin:-)
- Anonyymi
Haminaan olisi mahdollista ajaa markkinaehtoisestikin nykyistä paremmin. Mutta Linja-autoliiton omistama Matkahuolto halusi näivettää markkinaehtoisen bussiliikenteen siirtämällä perinteisen bussirahdin rekkoihin. Tämä on Linja-autoliiton tapa kostaa yhteiskunnalle bussimarkkinan avaaminen kilpailulle.
- Anonyymi
Miksei HSL toimi markkinaehtoisesti eli lipun hinnat kolminkertaisiksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksei HSL toimi markkinaehtoisesti eli lipun hinnat kolminkertaisiksi?
HSL on paikallisliikennettä joka ei toimi käytännössä missään päin maailmaa markkinaehtoisesti JOS se palvelee hyvin 24/7. (Eri asia voi olla joku 2-6 vuoroa päivässä tyyliin palveleva paikallisliikenne.)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
HSL on paikallisliikennettä joka ei toimi käytännössä missään päin maailmaa markkinaehtoisesti JOS se palvelee hyvin 24/7. (Eri asia voi olla joku 2-6 vuoroa päivässä tyyliin palveleva paikallisliikenne.)
Tyhjiä vuoroja ja turhia reittejä on kuitenkin varaa maksattaa veronmaksajilla.
- Anonyymi
Selitys tämäkin. Todellinen syy oli Onnibus, joka hinnoitteli liput niin halvoiksi, että on itsekin joutunut luopumaan monesta reitistä. Siinä sivussa myös kilpailijat joutuivat lopettamaan huonon kannattavuuden vuoksi. Kaukoliikenteen loppumisen alkusysäys oli uusi joukkoliikennelaki, jota Suomessa tulkitaan siten, että yhteiskunnan tukemia lippuja ei saisi kelpuuttaa markkinaehtoisessa liikenteessä. Bussivuorojen rajusta karsinnasta ja kokonaan loppumisesta jotkut tahot varoittelivat noin vuosikymmen sitten, mutta näille varoituksille lähinnä naureskeltiin. Ennusteet osuivat 100 %:n tarkkuudella oikeaan, mutta jotkut hörhöt yrittävät selittää syyksi jotkut paketit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selitys tämäkin. Todellinen syy oli Onnibus, joka hinnoitteli liput niin halvoiksi, että on itsekin joutunut luopumaan monesta reitistä. Siinä sivussa myös kilpailijat joutuivat lopettamaan huonon kannattavuuden vuoksi. Kaukoliikenteen loppumisen alkusysäys oli uusi joukkoliikennelaki, jota Suomessa tulkitaan siten, että yhteiskunnan tukemia lippuja ei saisi kelpuuttaa markkinaehtoisessa liikenteessä. Bussivuorojen rajusta karsinnasta ja kokonaan loppumisesta jotkut tahot varoittelivat noin vuosikymmen sitten, mutta näille varoituksille lähinnä naureskeltiin. Ennusteet osuivat 100 %:n tarkkuudella oikeaan, mutta jotkut hörhöt yrittävät selittää syyksi jotkut paketit.
Kummallista kyllä, Onnibusin lipunhinnat ovat nousseet aika lailla kesän aikana, varsinkin Turku-Helsinki ja Tampere-Helsinki väleillä.
Kuis ne halvat euron piletit ovatkin nyt 15-20 euron pilettejä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummallista kyllä, Onnibusin lipunhinnat ovat nousseet aika lailla kesän aikana, varsinkin Turku-Helsinki ja Tampere-Helsinki väleillä.
Kuis ne halvat euron piletit ovatkin nyt 15-20 euron pilettejä?Kolmostiellä ainakin lippuja saa alta vitosen jos ostaa vähintään viikkoa ennen lähtöä ja joustaa kellonajasta tai päivästä. Lippujen hinnoittelu kuitenkin riippuu kysynnästä. Viimeiset paikat Megoihin ovat aina maksaneet selvästi enemmän mutta korona-aikana niitä ei heikon kysynnän vuoksi päästy myymään ollenkaan. Kaukobussimarkkina on jostain syystä toipunut koronan aloittamasta matalasuhdanteesta vasta tänä keväänä. Ja vasta nyt kesällä on päästy kunnolla ajamaan loppuunmyytyjä Megoja. Näin ollen juuri ennen lähtöä lippukaupoissa näkyy nykyään selvästi kalliimpia lippuja kuin vuosina 2020-23. Flex-vuorot taas ovat aina olleet selvästi kalliimpia kuin Megat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmostiellä ainakin lippuja saa alta vitosen jos ostaa vähintään viikkoa ennen lähtöä ja joustaa kellonajasta tai päivästä. Lippujen hinnoittelu kuitenkin riippuu kysynnästä. Viimeiset paikat Megoihin ovat aina maksaneet selvästi enemmän mutta korona-aikana niitä ei heikon kysynnän vuoksi päästy myymään ollenkaan. Kaukobussimarkkina on jostain syystä toipunut koronan aloittamasta matalasuhdanteesta vasta tänä keväänä. Ja vasta nyt kesällä on päästy kunnolla ajamaan loppuunmyytyjä Megoja. Näin ollen juuri ennen lähtöä lippukaupoissa näkyy nykyään selvästi kalliimpia lippuja kuin vuosina 2020-23. Flex-vuorot taas ovat aina olleet selvästi kalliimpia kuin Megat.
Tämä onkin mielenkiintoinen asia: Miksi Flex on kalliimpi kuin Mega?
Flexeissä on VIELÄ vanhempaa ja ulkoisesti vaatimattomampaa kalustoa, vuorot ovat hitaampia, vain yksi kerros jne.?
Myös KA:n halu sijoitella Flexejä selkeästi Ob:n reiteille, joita Ob piti ehdottomasti "ei-bingo-vuoroja-tarvita" reitteinä kummastuttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummallista kyllä, Onnibusin lipunhinnat ovat nousseet aika lailla kesän aikana, varsinkin Turku-Helsinki ja Tampere-Helsinki väleillä.
Kuis ne halvat euron piletit ovatkin nyt 15-20 euron pilettejä?Olisikohan kilpailuviranomaisilla syytä puuttua asiaan? Tässä on selvät monopolin tunnusmerkit. Kolmostiellä muutama viikko Paunun toiminnan loppumisen jälkeen Onnibus lopetti kaikki Valkeakosken kautta kulkevat reitit. Sanomattakin on selvää, että asiasta on sovittu VL:n kanssa, siis selvääkin selvempi kilpailulainsäädännön rikkominen. Heti tämän jälkeen lippujen hinnat lähtivät selvään nousuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisikohan kilpailuviranomaisilla syytä puuttua asiaan? Tässä on selvät monopolin tunnusmerkit. Kolmostiellä muutama viikko Paunun toiminnan loppumisen jälkeen Onnibus lopetti kaikki Valkeakosken kautta kulkevat reitit. Sanomattakin on selvää, että asiasta on sovittu VL:n kanssa, siis selvääkin selvempi kilpailulainsäädännön rikkominen. Heti tämän jälkeen lippujen hinnat lähtivät selvään nousuun.
Liput ovat todella halpoja. Mitään muuta nousua hinnoissa ei ole kuin kysynnän nousun verran. Sehän on selvää että viimeisiä paikkoja ei myydä yhtä halvalla kuin ensimmäisiä.
Kannattaa huomioida sekin että vuonna 2019 M3 linjan (silloin C3) viimeiset paikat maksoivat 19,90e. Nyt useiden M3 vuorojen viimeiselle paikalle pääsee hintaan 14,90e. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisikohan kilpailuviranomaisilla syytä puuttua asiaan? Tässä on selvät monopolin tunnusmerkit. Kolmostiellä muutama viikko Paunun toiminnan loppumisen jälkeen Onnibus lopetti kaikki Valkeakosken kautta kulkevat reitit. Sanomattakin on selvää, että asiasta on sovittu VL:n kanssa, siis selvääkin selvempi kilpailulainsäädännön rikkominen. Heti tämän jälkeen lippujen hinnat lähtivät selvään nousuun.
Vaikka näin olisikin sovittu, ja varmasti onkin, niin todistelu kartellista ei ole helppoa.
Ja toisekseen, markkinahan on avoin, eli jokainen henkilöliikenneluvan omaava voi asettaa vuoroja noillekin reiteille.
Sinänsä Ob:lta on oikea liike nostaa lippuhintojaan, sillä monopolissa se voi nyt yrittää saada edes hieman menneiden aikojen tappioita kuitattua.
Ikävä kyllä, kakun jakajia tulee apajille, kun lipunhinnat ovat hyvällä tasolla ja sitten alkaa taas tappion tekeminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmostiellä ainakin lippuja saa alta vitosen jos ostaa vähintään viikkoa ennen lähtöä ja joustaa kellonajasta tai päivästä. Lippujen hinnoittelu kuitenkin riippuu kysynnästä. Viimeiset paikat Megoihin ovat aina maksaneet selvästi enemmän mutta korona-aikana niitä ei heikon kysynnän vuoksi päästy myymään ollenkaan. Kaukobussimarkkina on jostain syystä toipunut koronan aloittamasta matalasuhdanteesta vasta tänä keväänä. Ja vasta nyt kesällä on päästy kunnolla ajamaan loppuunmyytyjä Megoja. Näin ollen juuri ennen lähtöä lippukaupoissa näkyy nykyään selvästi kalliimpia lippuja kuin vuosina 2020-23. Flex-vuorot taas ovat aina olleet selvästi kalliimpia kuin Megat.
Joo, onhan se kiva kun saa ostaa halvan lipun kun niitä sattuu olemaan kaupan.
Tosin työnantajalle ei oikein käy, että tulisin töihin vain niinä päivinä tai viikkoina,
kun Tamponilla olisi halpa lippu myynnissä.
Jos itse olisin matkalle lähdössä keskiviikkona klo 12 maissa, niin ei minulle oikein
passaa lähteä lauantaina klo 19 matkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, onhan se kiva kun saa ostaa halvan lipun kun niitä sattuu olemaan kaupan.
Tosin työnantajalle ei oikein käy, että tulisin töihin vain niinä päivinä tai viikkoina,
kun Tamponilla olisi halpa lippu myynnissä.
Jos itse olisin matkalle lähdössä keskiviikkona klo 12 maissa, niin ei minulle oikein
passaa lähteä lauantaina klo 19 matkaan.No voi voi, se on sitä dynaamista hinnoittelua. Eli nykyaikaa. Ehkä kuitenkin edes vähän lohduttaa se että sukuoikeusaikana kaikki liput olivat aina kalliimpia kuin nykyään kalleimmatkaan liput?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No voi voi, se on sitä dynaamista hinnoittelua. Eli nykyaikaa. Ehkä kuitenkin edes vähän lohduttaa se että sukuoikeusaikana kaikki liput olivat aina kalliimpia kuin nykyään kalleimmatkaan liput?
Ennen tätä nykyistä pelleilyä, asiakas pystyi luottamaan, että linjavuoro liikennöi ilmoitetussa aikataulussa, lippu maksaa tietyn summan ja jos oli ostanut Mh:sta lipun
vaikka Tampereelta Helsinkiin, lippu kelpasi mihin vuoroon hyvänsä tuolla välillä.
Bussit olivat laadukkaita ja siistejä, henkilökunta oli ammattimaista.
Matkahuolloissa oli odotustilat kahviloineen/ravintoloineen.
Nykyäänhän tilanne on se, että jos joudut matkustamaan Tamponilla, niin on todennäköistä, että matka katkeaa kaiteen läpiajoon, rengas puhkeaa, öljyt valuvat tielle, liikennemerkit loikkivat auton eteen, kuski lueskelee tablettia ajellessaan ja kruununa tälle pelleilylle
on tietenkin se, että vuoro onkin peruttu ja seisoskelet turhaan odottamassa vuoroa.
Tosin tämä olisi se paras vaihtoehto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No voi voi, se on sitä dynaamista hinnoittelua. Eli nykyaikaa. Ehkä kuitenkin edes vähän lohduttaa se että sukuoikeusaikana kaikki liput olivat aina kalliimpia kuin nykyään kalleimmatkaan liput?
Kerropa tämä "ilouutinen" niille, joilta tämän hölmöilyn seurauksena kaikki joukkoliikenneyhteydet ovat loppuneet. Olen varma, että he olisivat valmiit maksamaan sen hieman kalliimmankin hinnan, jos bussivuorot ylipäätään kulkisivat.
- Anonyymi
Pks-seudulla asuukin paljon ihmisiä, jotka ovat tottuneet siihen, että yhteiskunta hoitaa ja maksaa palkan, asunnon, lastenhoidon, matkustamisen jne. Ovat verovaroin palkattuja viherhörhöjä, jotka haluavat tappaa mm yksityisautoilun. Ymmärrys muun Suomen tilanteesta on olematon.
- Anonyymi
Satoja miljardeja 10 minuutin takia ja rata sellaiseen maastoon joka ei kestä normaalia rakentamista, vaan tarvitaan todella kalliita tukia ja pengerryksiä jne....
Petterin rata on kuin Kwaijoen silta, sillä erotuksella ettei siellä kuole yhtä montaa työläistä, mutta ulkolaiset senkin tekee.- Anonyymi
Jo 1970-luvulla on ollut puhetta ELSA-radasta eli Espoo, Lohja, Salo -radasta.
Ei siis ole vain Petterin rata, sillä Orpo on syntynyt 1969.
Jos Turun rataa korjataan tai rakentaan osaksi uutta, niin se nopeuttaisi matkaa n. 30-40 minuuttia Helsingin ja Turun välillä.
Junat kulkevat Turkuun n. 2 h, joten säästöä tulee ajassa paljon.
Silloin ihmiset voisivat asua muualla kuin täällä ahtaassa pääkaupunkiseudulla.
Nyt on se, jos Turun juna on toiseen suuntaan myöhässä niin silloin käy usein niin, että myös toiseenkin suuntaan? Tiedättekö miksi?
Siksi, että kohtaamispaikkoja ei ole monia!
Miksi pitää rakentaa parempia teitä?
Miksi piti rakentaa todella kallis Turun moottoritie Lohjan Harjulta Turkuun?
Te autoilijat olisitte ihan hyvin voineet jatkaa ajamista siellä jopa 60 km/h nopeusrajoituksilla . Olisitte voineet hyvin ajaa siellä jonossa, koska ohituspaikkoja ei ollut kaikkialla.
Joku kirjoittaa kohta, että ei voi verrata junarataa ja moottoritietä toisiinsa, mutta kyllä voi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo 1970-luvulla on ollut puhetta ELSA-radasta eli Espoo, Lohja, Salo -radasta.
Ei siis ole vain Petterin rata, sillä Orpo on syntynyt 1969.
Jos Turun rataa korjataan tai rakentaan osaksi uutta, niin se nopeuttaisi matkaa n. 30-40 minuuttia Helsingin ja Turun välillä.
Junat kulkevat Turkuun n. 2 h, joten säästöä tulee ajassa paljon.
Silloin ihmiset voisivat asua muualla kuin täällä ahtaassa pääkaupunkiseudulla.
Nyt on se, jos Turun juna on toiseen suuntaan myöhässä niin silloin käy usein niin, että myös toiseenkin suuntaan? Tiedättekö miksi?
Siksi, että kohtaamispaikkoja ei ole monia!
Miksi pitää rakentaa parempia teitä?
Miksi piti rakentaa todella kallis Turun moottoritie Lohjan Harjulta Turkuun?
Te autoilijat olisitte ihan hyvin voineet jatkaa ajamista siellä jopa 60 km/h nopeusrajoituksilla . Olisitte voineet hyvin ajaa siellä jonossa, koska ohituspaikkoja ei ollut kaikkialla.
Joku kirjoittaa kohta, että ei voi verrata junarataa ja moottoritietä toisiinsa, mutta kyllä voi!Kyllä tuo on Petterin rata. Petteri ajoi asiaa niin ponnekkaasti ja kalasteli Turkulaisten ääniä, että normaalia hävettäisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo 1970-luvulla on ollut puhetta ELSA-radasta eli Espoo, Lohja, Salo -radasta.
Ei siis ole vain Petterin rata, sillä Orpo on syntynyt 1969.
Jos Turun rataa korjataan tai rakentaan osaksi uutta, niin se nopeuttaisi matkaa n. 30-40 minuuttia Helsingin ja Turun välillä.
Junat kulkevat Turkuun n. 2 h, joten säästöä tulee ajassa paljon.
Silloin ihmiset voisivat asua muualla kuin täällä ahtaassa pääkaupunkiseudulla.
Nyt on se, jos Turun juna on toiseen suuntaan myöhässä niin silloin käy usein niin, että myös toiseenkin suuntaan? Tiedättekö miksi?
Siksi, että kohtaamispaikkoja ei ole monia!
Miksi pitää rakentaa parempia teitä?
Miksi piti rakentaa todella kallis Turun moottoritie Lohjan Harjulta Turkuun?
Te autoilijat olisitte ihan hyvin voineet jatkaa ajamista siellä jopa 60 km/h nopeusrajoituksilla . Olisitte voineet hyvin ajaa siellä jonossa, koska ohituspaikkoja ei ollut kaikkialla.
Joku kirjoittaa kohta, että ei voi verrata junarataa ja moottoritietä toisiinsa, mutta kyllä voi!Sua on kusetettu ja uskot esitettyihin valheisiin kuin Trumpin kannattaja älykkäästä Presidentistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sua on kusetettu ja uskot esitettyihin valheisiin kuin Trumpin kannattaja älykkäästä Presidentistä.
Jos lukeminen onnistuu niin tässä tietoa!
https://fi.wikipedia.org/wiki/Espoo–Salo-oikorata - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sua on kusetettu ja uskot esitettyihin valheisiin kuin Trumpin kannattaja älykkäästä Presidentistä.
Yleensä todetaan, että "miesmuisti" on kolme vuotta ja se näyttää toteutuvan sinun kohdalla.
Toisilla "miesmuisti" on nykyajasta vuosikymmeniä taaksepäin!
Toiset perustuvat tietonsa faktoihin ja toiset fiktioihin.
- Anonyymi
Sutelassa vaihto paikallisbussista Kotka-Helsinki pikavuoroon.
- Anonyymi
Montako ihmistä haluaa lauantaina tai sunnuntaina matkustaa Haminasta Helsinkiin? Kolmea matkustajaa varten ei kannata junaa tai edes bussia liikennöidä.
- Anonyymi
Haminaan pitää saada metro.😭
- Anonyymi
Kaksi olisi parempi. Helsingin metroa voisi jatkaa Haminaan. Kai sielläkin on joutoväkeä metrolla matkustelemaan.
- Anonyymi
Tampereen ja Ylöjärven junaratahankkeen suunnittelu etenee – hinta ainakin 110 miljoonaa euroa: ”Todennäköisesti korkeampikin”
Hankevastaavan mukaan kaksoisraidetta Tampereen ja Ylöjärven päästään rakentamaan todennäköisesti vasta vuosien päästä. Raiteen yleissuunnitelmaa esitellään yleisölle elokuussa.
Katri Keskitalo6:30
Raiteen rakentamisesta on esitetty kaksi vaihtoehtoa. Kummassakin niistä uutta raidetta rakennettaisiin nykyisen radan kylkeen Mäkkylän peltojen kohdalla Ylöjärvellä.
Päärata kuntoon, ,,,käyttöaste ratkaiskoon,,,,,ei juonittelu. - Anonyymi
Meidän pikkukunnassa pääsee linja-autolla kesäaikaan lähimmälle rautatieasemalle 40km päähän vain kerran perjantaina ja kerran sunnuntaina. Siinä on koko joukkoliikenne nykyään. Älkää valittako. Koulupäivinä on toki enemmän liikennettä.
- Anonyymi
Tässä on tulos, kun yhteiskunta alkoi leikkiä liikennöitsijää. Käytännössä yhteiskunta ampui itseään jalkaan, kulut nousivat huimasti mutta palvelutaso heikkeni roimasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on tulos, kun yhteiskunta alkoi leikkiä liikennöitsijää. Käytännössä yhteiskunta ampui itseään jalkaan, kulut nousivat huimasti mutta palvelutaso heikkeni roimasti.
Näinhän Suomessa on käynyt monilla toimialoilla ja näivettymiskierre on käynnissä. Poliitikkojen ei pitäisi puuttua siihen mitä eivät osaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän Suomessa on käynyt monilla toimialoilla ja näivettymiskierre on käynnissä. Poliitikkojen ei pitäisi puuttua siihen mitä eivät osaa.
Mutta sukuoikeudet eivät käy!
- Anonyymi
Luotijuna olisi jo perillä?🤣
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1313720- 851875
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151701Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541382Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1201243VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu921228Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi311122- 681099
- 68994
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102975