Tunnin junan miljardeille olisi parempaa käyttöä

Anonyymi-ap

Otetaan esimerkki ihan Etelä-Suomesta, nimittäin Haminasta. Lauantaisin ei kulje yhtään edestakaista bussivuoroa Helsinkiin. Sunnuntaisin 2 bussia. Arkisin 4 bussivuoroa, viimeinen bussi lähtee Haminasta jo klo14.10. Ei junayhteyttä ollut miesmuistiin. Pääkaupunkilaiset itkevät kun yksi metrovuoro jää ajamatta ja öisin bussi kulkee liian harvoin, HSL huutaa koko ajan kymmeniä miljoonia euroja valtion avustuksia. 3 euron lippukin on noille ylivelkaisille liikaa.

33

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi tyytä tunninjunaan kun samalla rahalla saa kahdentunnin junankin:-)

    • Anonyymi

      Haminaan olisi mahdollista ajaa markkinaehtoisestikin nykyistä paremmin. Mutta Linja-autoliiton omistama Matkahuolto halusi näivettää markkinaehtoisen bussiliikenteen siirtämällä perinteisen bussirahdin rekkoihin. Tämä on Linja-autoliiton tapa kostaa yhteiskunnalle bussimarkkinan avaaminen kilpailulle.

      • Anonyymi

        Miksei HSL toimi markkinaehtoisesti eli lipun hinnat kolminkertaisiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei HSL toimi markkinaehtoisesti eli lipun hinnat kolminkertaisiksi?

        HSL on paikallisliikennettä joka ei toimi käytännössä missään päin maailmaa markkinaehtoisesti JOS se palvelee hyvin 24/7. (Eri asia voi olla joku 2-6 vuoroa päivässä tyyliin palveleva paikallisliikenne.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HSL on paikallisliikennettä joka ei toimi käytännössä missään päin maailmaa markkinaehtoisesti JOS se palvelee hyvin 24/7. (Eri asia voi olla joku 2-6 vuoroa päivässä tyyliin palveleva paikallisliikenne.)

        Tyhjiä vuoroja ja turhia reittejä on kuitenkin varaa maksattaa veronmaksajilla.


      • Anonyymi

        Selitys tämäkin. Todellinen syy oli Onnibus, joka hinnoitteli liput niin halvoiksi, että on itsekin joutunut luopumaan monesta reitistä. Siinä sivussa myös kilpailijat joutuivat lopettamaan huonon kannattavuuden vuoksi. Kaukoliikenteen loppumisen alkusysäys oli uusi joukkoliikennelaki, jota Suomessa tulkitaan siten, että yhteiskunnan tukemia lippuja ei saisi kelpuuttaa markkinaehtoisessa liikenteessä. Bussivuorojen rajusta karsinnasta ja kokonaan loppumisesta jotkut tahot varoittelivat noin vuosikymmen sitten, mutta näille varoituksille lähinnä naureskeltiin. Ennusteet osuivat 100 %:n tarkkuudella oikeaan, mutta jotkut hörhöt yrittävät selittää syyksi jotkut paketit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selitys tämäkin. Todellinen syy oli Onnibus, joka hinnoitteli liput niin halvoiksi, että on itsekin joutunut luopumaan monesta reitistä. Siinä sivussa myös kilpailijat joutuivat lopettamaan huonon kannattavuuden vuoksi. Kaukoliikenteen loppumisen alkusysäys oli uusi joukkoliikennelaki, jota Suomessa tulkitaan siten, että yhteiskunnan tukemia lippuja ei saisi kelpuuttaa markkinaehtoisessa liikenteessä. Bussivuorojen rajusta karsinnasta ja kokonaan loppumisesta jotkut tahot varoittelivat noin vuosikymmen sitten, mutta näille varoituksille lähinnä naureskeltiin. Ennusteet osuivat 100 %:n tarkkuudella oikeaan, mutta jotkut hörhöt yrittävät selittää syyksi jotkut paketit.

        Kummallista kyllä, Onnibusin lipunhinnat ovat nousseet aika lailla kesän aikana, varsinkin Turku-Helsinki ja Tampere-Helsinki väleillä.
        Kuis ne halvat euron piletit ovatkin nyt 15-20 euron pilettejä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallista kyllä, Onnibusin lipunhinnat ovat nousseet aika lailla kesän aikana, varsinkin Turku-Helsinki ja Tampere-Helsinki väleillä.
        Kuis ne halvat euron piletit ovatkin nyt 15-20 euron pilettejä?

        Kolmostiellä ainakin lippuja saa alta vitosen jos ostaa vähintään viikkoa ennen lähtöä ja joustaa kellonajasta tai päivästä. Lippujen hinnoittelu kuitenkin riippuu kysynnästä. Viimeiset paikat Megoihin ovat aina maksaneet selvästi enemmän mutta korona-aikana niitä ei heikon kysynnän vuoksi päästy myymään ollenkaan. Kaukobussimarkkina on jostain syystä toipunut koronan aloittamasta matalasuhdanteesta vasta tänä keväänä. Ja vasta nyt kesällä on päästy kunnolla ajamaan loppuunmyytyjä Megoja. Näin ollen juuri ennen lähtöä lippukaupoissa näkyy nykyään selvästi kalliimpia lippuja kuin vuosina 2020-23. Flex-vuorot taas ovat aina olleet selvästi kalliimpia kuin Megat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmostiellä ainakin lippuja saa alta vitosen jos ostaa vähintään viikkoa ennen lähtöä ja joustaa kellonajasta tai päivästä. Lippujen hinnoittelu kuitenkin riippuu kysynnästä. Viimeiset paikat Megoihin ovat aina maksaneet selvästi enemmän mutta korona-aikana niitä ei heikon kysynnän vuoksi päästy myymään ollenkaan. Kaukobussimarkkina on jostain syystä toipunut koronan aloittamasta matalasuhdanteesta vasta tänä keväänä. Ja vasta nyt kesällä on päästy kunnolla ajamaan loppuunmyytyjä Megoja. Näin ollen juuri ennen lähtöä lippukaupoissa näkyy nykyään selvästi kalliimpia lippuja kuin vuosina 2020-23. Flex-vuorot taas ovat aina olleet selvästi kalliimpia kuin Megat.

        Tämä onkin mielenkiintoinen asia: Miksi Flex on kalliimpi kuin Mega?
        Flexeissä on VIELÄ vanhempaa ja ulkoisesti vaatimattomampaa kalustoa, vuorot ovat hitaampia, vain yksi kerros jne.?
        Myös KA:n halu sijoitella Flexejä selkeästi Ob:n reiteille, joita Ob piti ehdottomasti "ei-bingo-vuoroja-tarvita" reitteinä kummastuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallista kyllä, Onnibusin lipunhinnat ovat nousseet aika lailla kesän aikana, varsinkin Turku-Helsinki ja Tampere-Helsinki väleillä.
        Kuis ne halvat euron piletit ovatkin nyt 15-20 euron pilettejä?

        Olisikohan kilpailuviranomaisilla syytä puuttua asiaan? Tässä on selvät monopolin tunnusmerkit. Kolmostiellä muutama viikko Paunun toiminnan loppumisen jälkeen Onnibus lopetti kaikki Valkeakosken kautta kulkevat reitit. Sanomattakin on selvää, että asiasta on sovittu VL:n kanssa, siis selvääkin selvempi kilpailulainsäädännön rikkominen. Heti tämän jälkeen lippujen hinnat lähtivät selvään nousuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan kilpailuviranomaisilla syytä puuttua asiaan? Tässä on selvät monopolin tunnusmerkit. Kolmostiellä muutama viikko Paunun toiminnan loppumisen jälkeen Onnibus lopetti kaikki Valkeakosken kautta kulkevat reitit. Sanomattakin on selvää, että asiasta on sovittu VL:n kanssa, siis selvääkin selvempi kilpailulainsäädännön rikkominen. Heti tämän jälkeen lippujen hinnat lähtivät selvään nousuun.

        Liput ovat todella halpoja. Mitään muuta nousua hinnoissa ei ole kuin kysynnän nousun verran. Sehän on selvää että viimeisiä paikkoja ei myydä yhtä halvalla kuin ensimmäisiä.

        Kannattaa huomioida sekin että vuonna 2019 M3 linjan (silloin C3) viimeiset paikat maksoivat 19,90e. Nyt useiden M3 vuorojen viimeiselle paikalle pääsee hintaan 14,90e.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan kilpailuviranomaisilla syytä puuttua asiaan? Tässä on selvät monopolin tunnusmerkit. Kolmostiellä muutama viikko Paunun toiminnan loppumisen jälkeen Onnibus lopetti kaikki Valkeakosken kautta kulkevat reitit. Sanomattakin on selvää, että asiasta on sovittu VL:n kanssa, siis selvääkin selvempi kilpailulainsäädännön rikkominen. Heti tämän jälkeen lippujen hinnat lähtivät selvään nousuun.

        Vaikka näin olisikin sovittu, ja varmasti onkin, niin todistelu kartellista ei ole helppoa.
        Ja toisekseen, markkinahan on avoin, eli jokainen henkilöliikenneluvan omaava voi asettaa vuoroja noillekin reiteille.
        Sinänsä Ob:lta on oikea liike nostaa lippuhintojaan, sillä monopolissa se voi nyt yrittää saada edes hieman menneiden aikojen tappioita kuitattua.
        Ikävä kyllä, kakun jakajia tulee apajille, kun lipunhinnat ovat hyvällä tasolla ja sitten alkaa taas tappion tekeminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmostiellä ainakin lippuja saa alta vitosen jos ostaa vähintään viikkoa ennen lähtöä ja joustaa kellonajasta tai päivästä. Lippujen hinnoittelu kuitenkin riippuu kysynnästä. Viimeiset paikat Megoihin ovat aina maksaneet selvästi enemmän mutta korona-aikana niitä ei heikon kysynnän vuoksi päästy myymään ollenkaan. Kaukobussimarkkina on jostain syystä toipunut koronan aloittamasta matalasuhdanteesta vasta tänä keväänä. Ja vasta nyt kesällä on päästy kunnolla ajamaan loppuunmyytyjä Megoja. Näin ollen juuri ennen lähtöä lippukaupoissa näkyy nykyään selvästi kalliimpia lippuja kuin vuosina 2020-23. Flex-vuorot taas ovat aina olleet selvästi kalliimpia kuin Megat.

        Joo, onhan se kiva kun saa ostaa halvan lipun kun niitä sattuu olemaan kaupan.
        Tosin työnantajalle ei oikein käy, että tulisin töihin vain niinä päivinä tai viikkoina,
        kun Tamponilla olisi halpa lippu myynnissä.
        Jos itse olisin matkalle lähdössä keskiviikkona klo 12 maissa, niin ei minulle oikein
        passaa lähteä lauantaina klo 19 matkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, onhan se kiva kun saa ostaa halvan lipun kun niitä sattuu olemaan kaupan.
        Tosin työnantajalle ei oikein käy, että tulisin töihin vain niinä päivinä tai viikkoina,
        kun Tamponilla olisi halpa lippu myynnissä.
        Jos itse olisin matkalle lähdössä keskiviikkona klo 12 maissa, niin ei minulle oikein
        passaa lähteä lauantaina klo 19 matkaan.

        No voi voi, se on sitä dynaamista hinnoittelua. Eli nykyaikaa. Ehkä kuitenkin edes vähän lohduttaa se että sukuoikeusaikana kaikki liput olivat aina kalliimpia kuin nykyään kalleimmatkaan liput?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi voi, se on sitä dynaamista hinnoittelua. Eli nykyaikaa. Ehkä kuitenkin edes vähän lohduttaa se että sukuoikeusaikana kaikki liput olivat aina kalliimpia kuin nykyään kalleimmatkaan liput?

        Ennen tätä nykyistä pelleilyä, asiakas pystyi luottamaan, että linjavuoro liikennöi ilmoitetussa aikataulussa, lippu maksaa tietyn summan ja jos oli ostanut Mh:sta lipun
        vaikka Tampereelta Helsinkiin, lippu kelpasi mihin vuoroon hyvänsä tuolla välillä.
        Bussit olivat laadukkaita ja siistejä, henkilökunta oli ammattimaista.
        Matkahuolloissa oli odotustilat kahviloineen/ravintoloineen.
        Nykyäänhän tilanne on se, että jos joudut matkustamaan Tamponilla, niin on todennäköistä, että matka katkeaa kaiteen läpiajoon, rengas puhkeaa, öljyt valuvat tielle, liikennemerkit loikkivat auton eteen, kuski lueskelee tablettia ajellessaan ja kruununa tälle pelleilylle
        on tietenkin se, että vuoro onkin peruttu ja seisoskelet turhaan odottamassa vuoroa.
        Tosin tämä olisi se paras vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi voi, se on sitä dynaamista hinnoittelua. Eli nykyaikaa. Ehkä kuitenkin edes vähän lohduttaa se että sukuoikeusaikana kaikki liput olivat aina kalliimpia kuin nykyään kalleimmatkaan liput?

        Kerropa tämä "ilouutinen" niille, joilta tämän hölmöilyn seurauksena kaikki joukkoliikenneyhteydet ovat loppuneet. Olen varma, että he olisivat valmiit maksamaan sen hieman kalliimmankin hinnan, jos bussivuorot ylipäätään kulkisivat.


    • Anonyymi

      Pks-seudulla asuukin paljon ihmisiä, jotka ovat tottuneet siihen, että yhteiskunta hoitaa ja maksaa palkan, asunnon, lastenhoidon, matkustamisen jne. Ovat verovaroin palkattuja viherhörhöjä, jotka haluavat tappaa mm yksityisautoilun. Ymmärrys muun Suomen tilanteesta on olematon.

    • Anonyymi

      Satoja miljardeja 10 minuutin takia ja rata sellaiseen maastoon joka ei kestä normaalia rakentamista, vaan tarvitaan todella kalliita tukia ja pengerryksiä jne....
      Petterin rata on kuin Kwaijoen silta, sillä erotuksella ettei siellä kuole yhtä montaa työläistä, mutta ulkolaiset senkin tekee.

      • Anonyymi

        Jo 1970-luvulla on ollut puhetta ELSA-radasta eli Espoo, Lohja, Salo -radasta.

        Ei siis ole vain Petterin rata, sillä Orpo on syntynyt 1969.

        Jos Turun rataa korjataan tai rakentaan osaksi uutta, niin se nopeuttaisi matkaa n. 30-40 minuuttia Helsingin ja Turun välillä.

        Junat kulkevat Turkuun n. 2 h, joten säästöä tulee ajassa paljon.

        Silloin ihmiset voisivat asua muualla kuin täällä ahtaassa pääkaupunkiseudulla.

        Nyt on se, jos Turun juna on toiseen suuntaan myöhässä niin silloin käy usein niin, että myös toiseenkin suuntaan? Tiedättekö miksi?

        Siksi, että kohtaamispaikkoja ei ole monia!

        Miksi pitää rakentaa parempia teitä?

        Miksi piti rakentaa todella kallis Turun moottoritie Lohjan Harjulta Turkuun?

        Te autoilijat olisitte ihan hyvin voineet jatkaa ajamista siellä jopa 60 km/h nopeusrajoituksilla . Olisitte voineet hyvin ajaa siellä jonossa, koska ohituspaikkoja ei ollut kaikkialla.

        Joku kirjoittaa kohta, että ei voi verrata junarataa ja moottoritietä toisiinsa, mutta kyllä voi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo 1970-luvulla on ollut puhetta ELSA-radasta eli Espoo, Lohja, Salo -radasta.

        Ei siis ole vain Petterin rata, sillä Orpo on syntynyt 1969.

        Jos Turun rataa korjataan tai rakentaan osaksi uutta, niin se nopeuttaisi matkaa n. 30-40 minuuttia Helsingin ja Turun välillä.

        Junat kulkevat Turkuun n. 2 h, joten säästöä tulee ajassa paljon.

        Silloin ihmiset voisivat asua muualla kuin täällä ahtaassa pääkaupunkiseudulla.

        Nyt on se, jos Turun juna on toiseen suuntaan myöhässä niin silloin käy usein niin, että myös toiseenkin suuntaan? Tiedättekö miksi?

        Siksi, että kohtaamispaikkoja ei ole monia!

        Miksi pitää rakentaa parempia teitä?

        Miksi piti rakentaa todella kallis Turun moottoritie Lohjan Harjulta Turkuun?

        Te autoilijat olisitte ihan hyvin voineet jatkaa ajamista siellä jopa 60 km/h nopeusrajoituksilla . Olisitte voineet hyvin ajaa siellä jonossa, koska ohituspaikkoja ei ollut kaikkialla.

        Joku kirjoittaa kohta, että ei voi verrata junarataa ja moottoritietä toisiinsa, mutta kyllä voi!

        Kyllä tuo on Petterin rata. Petteri ajoi asiaa niin ponnekkaasti ja kalasteli Turkulaisten ääniä, että normaalia hävettäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo 1970-luvulla on ollut puhetta ELSA-radasta eli Espoo, Lohja, Salo -radasta.

        Ei siis ole vain Petterin rata, sillä Orpo on syntynyt 1969.

        Jos Turun rataa korjataan tai rakentaan osaksi uutta, niin se nopeuttaisi matkaa n. 30-40 minuuttia Helsingin ja Turun välillä.

        Junat kulkevat Turkuun n. 2 h, joten säästöä tulee ajassa paljon.

        Silloin ihmiset voisivat asua muualla kuin täällä ahtaassa pääkaupunkiseudulla.

        Nyt on se, jos Turun juna on toiseen suuntaan myöhässä niin silloin käy usein niin, että myös toiseenkin suuntaan? Tiedättekö miksi?

        Siksi, että kohtaamispaikkoja ei ole monia!

        Miksi pitää rakentaa parempia teitä?

        Miksi piti rakentaa todella kallis Turun moottoritie Lohjan Harjulta Turkuun?

        Te autoilijat olisitte ihan hyvin voineet jatkaa ajamista siellä jopa 60 km/h nopeusrajoituksilla . Olisitte voineet hyvin ajaa siellä jonossa, koska ohituspaikkoja ei ollut kaikkialla.

        Joku kirjoittaa kohta, että ei voi verrata junarataa ja moottoritietä toisiinsa, mutta kyllä voi!

        Sua on kusetettu ja uskot esitettyihin valheisiin kuin Trumpin kannattaja älykkäästä Presidentistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sua on kusetettu ja uskot esitettyihin valheisiin kuin Trumpin kannattaja älykkäästä Presidentistä.

        Jos lukeminen onnistuu niin tässä tietoa!

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Espoo–Salo-oikorata


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sua on kusetettu ja uskot esitettyihin valheisiin kuin Trumpin kannattaja älykkäästä Presidentistä.

        Yleensä todetaan, että "miesmuisti" on kolme vuotta ja se näyttää toteutuvan sinun kohdalla.

        Toisilla "miesmuisti" on nykyajasta vuosikymmeniä taaksepäin!

        Toiset perustuvat tietonsa faktoihin ja toiset fiktioihin.


    • Anonyymi

      Sutelassa vaihto paikallisbussista Kotka-Helsinki pikavuoroon.

    • Anonyymi

      Montako ihmistä haluaa lauantaina tai sunnuntaina matkustaa Haminasta Helsinkiin? Kolmea matkustajaa varten ei kannata junaa tai edes bussia liikennöidä.

    • Anonyymi

      Haminaan pitää saada metro.😭

      • Anonyymi

        Kaksi olisi parempi. Helsingin metroa voisi jatkaa Haminaan. Kai sielläkin on joutoväkeä metrolla matkustelemaan.


    • Anonyymi

      Tampereen ja Ylöjärven junarata­­hankkeen suunnittelu etenee – hinta ainakin 110 miljoonaa euroa: ”Todennäköisesti korkeampikin”
      Hankevastaavan mukaan kaksoisraidetta Tampereen ja Ylöjärven päästään rakentamaan todennäköisesti vasta vuosien päästä. Raiteen yleissuunnitelmaa esitellään yleisölle elokuussa.

      Katri Keskitalo6:30
      Raiteen rakentamisesta on esitetty kaksi vaihtoehtoa. Kummassakin niistä uutta raidetta rakennettaisiin nykyisen radan kylkeen Mäkkylän peltojen kohdalla Ylöjärvellä.

      Päärata kuntoon, ,,,käyttöaste ratkaiskoon,,,,,ei juonittelu.

    • Anonyymi

      Meidän pikkukunnassa pääsee linja-autolla kesäaikaan lähimmälle rautatieasemalle 40km päähän vain kerran perjantaina ja kerran sunnuntaina. Siinä on koko joukkoliikenne nykyään. Älkää valittako. Koulupäivinä on toki enemmän liikennettä.

      • Anonyymi

        Tässä on tulos, kun yhteiskunta alkoi leikkiä liikennöitsijää. Käytännössä yhteiskunta ampui itseään jalkaan, kulut nousivat huimasti mutta palvelutaso heikkeni roimasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on tulos, kun yhteiskunta alkoi leikkiä liikennöitsijää. Käytännössä yhteiskunta ampui itseään jalkaan, kulut nousivat huimasti mutta palvelutaso heikkeni roimasti.

        Näinhän Suomessa on käynyt monilla toimialoilla ja näivettymiskierre on käynnissä. Poliitikkojen ei pitäisi puuttua siihen mitä eivät osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän Suomessa on käynyt monilla toimialoilla ja näivettymiskierre on käynnissä. Poliitikkojen ei pitäisi puuttua siihen mitä eivät osaa.

        Mutta sukuoikeudet eivät käy!


    • Anonyymi

      Luotijuna olisi jo perillä?🤣

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2480
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1930
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      998
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      65
      841
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe