Isot lasiset digikosketusnäytöt nykyautojen kojelaudassa, eikö niistä lennä kolarissa lasinsiruja silmille kun ne särkyy? Typerä muoti pilasi tämänkin asian nykyautoista :/
Diginäyttömittaristot kolarissa, lasinsiruja silmille?
25
363
Vastaukset
- Anonyymi
ajo lasit pakolliskis digi autoilla ajaville
- Anonyymi
Onhan ne vasaralla särkeneet tubevideoilla puhelimienkin näyttöjä siruiksi vaikka olisi minkälaiset gorilla-lasit.
- Anonyymi
Kännykän lasit ei kestä paljon mitään, lähinnä naarmuja vastaan kovuus. Autoissa saattaa olla pehmeämpiä kuten tietokoneen näytötkin.
- Anonyymi
Nehän kääntyy alaspäin kuin James Bondin Lotuksessa?🥴
- Anonyymi
Kun sähköt katkeaa kolarissa, eipä toimi näyttöjen käännötkään. Joku pellinreuna tms. voi helpostikin kolarissa viiltää akkukaapelit poikki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun sähköt katkeaa kolarissa, eipä toimi näyttöjen käännötkään. Joku pellinreuna tms. voi helpostikin kolarissa viiltää akkukaapelit poikki.
Se ois hyvä juttu, koska silloin hiljenee turvavyöpiipitin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun sähköt katkeaa kolarissa, eipä toimi näyttöjen käännötkään. Joku pellinreuna tms. voi helpostikin kolarissa viiltää akkukaapelit poikki.
"Kun sähköt katkeaa kolarissa, eipä toimi sähköikkunat. Joku pellinreuna tms. voi helpostikin kolarissa viiltää akkukaapelit poikki."
Oma arvio sähköikkunoista onnettomuustilanteessa:
1. Jos akku tai sen kaapelit vaurioituvat tai menevät oikosulkuun onnettomuudessa, niin sähköikkunat eivät toimi, kun ei ole sähkö tarjolla
mutta jos akku ja sen kaapelit ovat ehjiä, eivätkä mene oikosulkuun, toimivatko sähköikkunat ?
2. Jos autosi uppoaa joki- tai järviveteen, kyllä toimivat.
3. Jos autosi uppoaa meriveteen, eivät toimi, koska merivesi on suolavettä, ja se aiheuttaa oikosulun ja mahdollisesti muitakin toimintahäiriöitä.
Osassa autoista onkin juuri tuon takia vain etuovien ikkunat sähköikkunoita, mutta takaovien ikkunat ovat edelleen vanhanmallisia veivi-ikkunoita. Näin säilyy mahdollisuus veivata takaoven ikkuna auki ja joko paeta sen ikkunan kautta tai ainakin ikkuna avaamalla saadaan paine tasaantumaan, jonka jälkeen oven voi avata, jollei sitä jokin ulkoinen syy (esim. iso kivi estä, jos auto sattuisi suistumaan tieltä vesistöön.
Ilman paineentasaustahan ovi ei aukea, jos auto on uponnut veteen, koska ulkoinen vedenpaine tällöin estää oven avautumisen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kun sähköt katkeaa kolarissa, eipä toimi sähköikkunat. Joku pellinreuna tms. voi helpostikin kolarissa viiltää akkukaapelit poikki."
Oma arvio sähköikkunoista onnettomuustilanteessa:
1. Jos akku tai sen kaapelit vaurioituvat tai menevät oikosulkuun onnettomuudessa, niin sähköikkunat eivät toimi, kun ei ole sähkö tarjolla
mutta jos akku ja sen kaapelit ovat ehjiä, eivätkä mene oikosulkuun, toimivatko sähköikkunat ?
2. Jos autosi uppoaa joki- tai järviveteen, kyllä toimivat.
3. Jos autosi uppoaa meriveteen, eivät toimi, koska merivesi on suolavettä, ja se aiheuttaa oikosulun ja mahdollisesti muitakin toimintahäiriöitä.
Osassa autoista onkin juuri tuon takia vain etuovien ikkunat sähköikkunoita, mutta takaovien ikkunat ovat edelleen vanhanmallisia veivi-ikkunoita. Näin säilyy mahdollisuus veivata takaoven ikkuna auki ja joko paeta sen ikkunan kautta tai ainakin ikkuna avaamalla saadaan paine tasaantumaan, jonka jälkeen oven voi avata, jollei sitä jokin ulkoinen syy (esim. iso kivi estä, jos auto sattuisi suistumaan tieltä vesistöön.
Ilman paineentasaustahan ovi ei aukea, jos auto on uponnut veteen, koska ulkoinen vedenpaine tällöin estää oven avautumisen.Eivätt toimi kauaa makeassa vedessäkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kun sähköt katkeaa kolarissa, eipä toimi sähköikkunat. Joku pellinreuna tms. voi helpostikin kolarissa viiltää akkukaapelit poikki."
Oma arvio sähköikkunoista onnettomuustilanteessa:
1. Jos akku tai sen kaapelit vaurioituvat tai menevät oikosulkuun onnettomuudessa, niin sähköikkunat eivät toimi, kun ei ole sähkö tarjolla
mutta jos akku ja sen kaapelit ovat ehjiä, eivätkä mene oikosulkuun, toimivatko sähköikkunat ?
2. Jos autosi uppoaa joki- tai järviveteen, kyllä toimivat.
3. Jos autosi uppoaa meriveteen, eivät toimi, koska merivesi on suolavettä, ja se aiheuttaa oikosulun ja mahdollisesti muitakin toimintahäiriöitä.
Osassa autoista onkin juuri tuon takia vain etuovien ikkunat sähköikkunoita, mutta takaovien ikkunat ovat edelleen vanhanmallisia veivi-ikkunoita. Näin säilyy mahdollisuus veivata takaoven ikkuna auki ja joko paeta sen ikkunan kautta tai ainakin ikkuna avaamalla saadaan paine tasaantumaan, jonka jälkeen oven voi avata, jollei sitä jokin ulkoinen syy (esim. iso kivi estä, jos auto sattuisi suistumaan tieltä vesistöön.
Ilman paineentasaustahan ovi ei aukea, jos auto on uponnut veteen, koska ulkoinen vedenpaine tällöin estää oven avautumisen.Jos ovi menee tarpeeksi ruttuun, ei toimi minkäänlaiset ikkunansiirtomekanismit kun niiden toiminta on mekaanisesti estynyt.
- Anonyymi
Ei lennä autojen näytöistä lasinsiruja silmille.
- Anonyymi
Lentääkö moottoripyörässä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lentääkö moottoripyörässä?
Lentää paljon muutakin ellei ole visiiriä.
- Anonyymi
Eikö ne oo muovia
- Anonyymi
Onneksi autossa ei ole mitään muuta lasia.
- Anonyymi
Sivuikkunat on karkaistua turvalasia, tuulilasi laminoitu, mutta tohdin epäillä, onko digimittaristojen ja kosketusnäyttöjen laseja mitenkään ajateltukaan kolarissa särkymisen varalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sivuikkunat on karkaistua turvalasia, tuulilasi laminoitu, mutta tohdin epäillä, onko digimittaristojen ja kosketusnäyttöjen laseja mitenkään ajateltukaan kolarissa särkymisen varalta.
Minulta on pari kertaa lyöty takalasi sisään, ja vaimolta kerran pari sivulasia. Hyvin oli auton sisusta täynnä sirpaleita. Eiköhän nuo kolarissakin voine pärskähtää. Tuulilasiakin oli kokeiltu kopauttaa, se oli vain säröillä ja vähän lommolla, mutta ei sirpaleina auton penkeillä niin kuin muut.
- Anonyymi
Kolaritesteissä diginäytöt ovat säilyneet ehyenä.
- Anonyymi
sähkö auton lasit on vaarallisia ja niitä pitää ladata liian usein
- Anonyymi
Jo 70-luvulla mittaristot oli muovia ja niissä oli kirkas muovilasi, aivan kuten noissa digimittaristoissakin. Ihan samalla tavalla ne hajoaa nyt kuin aiemminkin jos ovat hajotakseen ja sirpaleita on jos on on ollakseen.
Ero on siinä että nykyään näitäkin asioita testataan ja valvotaan.
Digimittariston heikkous on kontrasti kun auringon valo osuus suoraan mittaristoon.
Muuten ne on mainoita. - Anonyymi
"Digimittariston heikkous on kontrasti kun auringon valo osuus suoraan mittaristoon."
Usemman vuoden olen ajanut digimittari-autolla. Yhtään kertaa ei ole tullut vastaan tilannetta etä aurinpaiste olisi jotenkin estänyt mittariston näkemisen.
Onko sinulle tullut käytännössä tällaista tilannetta vastaan vai pyöritteletkö tätä asiaa vain teoreettiselta pohjalta?- Anonyymi
On tullut vastaan omassakin ollut joskus ongelma tuon kontrastin kanssa.. Toki selvää saa mutta ei niin hyvin kuin mekaanisesti näyttävästä mitaristosta.
Tarkoitatko että jos sinunlla sinun autolla ja sinun käytössä ei sinulle ole ollut ylitsepääsemätöntä ongelmaa, niin tekniikassa ei ole heikkoutta?
haluatko alkaa riitelemään vai miksi niin agressiivisesti otit henkilökohtaisesti asian mikä ei varmaan pitäisi kenellekään olla mikään itsetuntokysymys? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tullut vastaan omassakin ollut joskus ongelma tuon kontrastin kanssa.. Toki selvää saa mutta ei niin hyvin kuin mekaanisesti näyttävästä mitaristosta.
Tarkoitatko että jos sinunlla sinun autolla ja sinun käytössä ei sinulle ole ollut ylitsepääsemätöntä ongelmaa, niin tekniikassa ei ole heikkoutta?
haluatko alkaa riitelemään vai miksi niin agressiivisesti otit henkilökohtaisesti asian mikä ei varmaan pitäisi kenellekään olla mikään itsetuntokysymys?Älä nyt vedä hernettä nenään näin pienestä. Ihmettelin vaan kun omassa autossa ei ole mitään ongelmia missään valaistusolosuhteissa. Halusin tietää että oletko mäitä ihmisiä jotka kertovat nettikirjoituksia omina kokemuksiaan.
- Anonyymi
Turvavyön piti olla vaarallinen kolaritilanteessa, koska se kuristaa kaulan kohdalta. Airbagi piti olla vaarallinen silmälasien käyttäjille, koska se rikkoo silmälasit jne.
- Anonyymi
Niinpä, mutta ei se tuulilasin läpi lentäminenkään kovin hyvää tee kaulalle, eikä silmälaseillekaan.
- Anonyymi
Eihän turvavyön kaulan kohdalla kuulu olla, lyhyet ihmiset tarvitsee tyynyn alle ellei korkeussäädöt riitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379