Länsiradan rahoituksen kohtalo on seuraavaksi kuntien käsissä, kun EU:lta ei tippunut sille eurokaan.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/e536830c-0980-40da-b5ce-54b684150154
"Ei taloudellisesti elinkelpoinen, rahoitus epävarmaa.
Näihin argumentteihin kaatui Suomessa ehkä eniten lobatun ja esillä pidetyn ratahankkeen Länsiradan EU-rahoitus. Näin sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps).
”Kun noita arviointeja luin, niin siellä todettiin, että Länsirata on ’financially not viable’”, ministeri sanoo.
”Financially not viable” tarkoittaa rahoituksellisesti tai taloudellisesti kestämätöntä.
Hallitus pysyy päätöksissään
Onko Länsirata nyt siis vastatuulessa, kun EU ei tue hanketta?
”Iso kuva ei muutu. Länsiradasta on sovittu hallitusohjelmassa, ja meillä on tuore päätös talouspoliittisesta ministerivaliokunnasta. Valtio sitoutuu 400 miljoonaan, jos kunnat sitoutuvat vastaavaan summaan”, Ranne vastaa.
Kunnat ovat vaikeassa taloustilanteessa kuitenkin epävarmoja. Raidehankkeille kriittinen ministeri pitää kuntien epäröintiä ymmärrettävänä.
”En ihmettele yhtään. On kova juttu lähteä suurilla summilla hankkeeseen, jonka hyöty–kustannussuhde ei ole kovin häävi ja jossa tulonmuodostus on osin katsottu syntyvän maan arvon nousun myötä”, Ranne sanoo."
Orpo haluaa radan, Orpo voi itse sen maksaa ja pääsee 15 minuuttia nopeammin Turun ja Helsingin välin.
Mauri Pekkarista syytettiin aikonaan siltarumpu politikoinnista, mutta kyllä Petteri ja kokoomus pisti kertaheitolla miljardilla paremmaks aivan älyttömään radan oikaisuun. EU oli kerrankin oikeassa antamatta näin älyttömään hankkeeseen senttiäkään.
Päivän OrpoPurra - Tunnin junalle täystyrmäys EU:lta: "Taloudellisesti kestämätön"
35
350
Vastaukset
- Anonyymi
Hallituksen jättihanke jäi ilman EU-rahaa – ministeriltäkin kriittinen arvio: ”Ei maksaisi itseään hyvin takaisin”
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010569458.html
"Vastaavan ministerin mukaan hankkeen toteutuminen riippuu nyt siitä, ovatko kunnat edelleen sitoutuneita.
Hallituksen Länsirata-hanke koki takaiskun, kun se jäi ilman EU:n Verkkojen Eurooppa -rahoitusta. Länsirata Oy oli hakenut radan kehittämiseen 176,28 miljoonaa euroa.
Hanke tunnettiin aiemmin nimellä Turun tunnin juna.
Ilta-Sanomat haastatteli hankkeesta vastaavaa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Rannetta, jonka mukaan rahoituksen saamatta jääminen ei tullut yllätyksenä, koska hankkeen hyöty-kustannus-suhde on hänen itsensäkin mukaan heikko.
Lulu Ranne, kuinka varmaa Länsirata-hankkeen toteutuminen nyt on?
– Iso kuva ei ole muuttunut, mutta epävarmuuksia on. Kun kävin EU:n arviot hankkeesta läpi, siellä sanottiin selkeästi, että hanke on kannattamaton eli englanniksi financially not viable. Tämä ei toki tullut yllätyksenä, koska olemme itsekin tienneet, että hanke on hyöty-kustannus-suhteeltaan heikko.
Onko niin, että ette pidä hanketta järkevänä?
– Kun ihan faktoihin perustaa mielipiteensä, hyöty-kustannus-suhde ei näytä kovin mairittelevalta. Ei näytä siltä, että hanke maksaisi kovin hyvin itseään takaisin.
– Olen ollut koko ajan sitä mieltä, että jättirata-hankkeet eivät ole sellaisia, johon pitäisi ensisijaisesti satsata. Kuten olemme hallituksessa yhteisesti sopineet, ensisijaisesti nykyistä tiestöä ja infrastruktuuria pitäisi kunnostaa.
Esimerkiksi Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) mukaan mitkään investointilaskelmat eivät osoita järkeviä tuottoja Länsirata-hankkeelle."
Taas yksi kokoomuksen rahareikä.- Anonyymi
Turussa keskustan yritykset ihan paniikissa koko hankkeesta.asiakkaat katoaa Helsinkiin kapakoista ja kaupoista.
Vain poliittinen puusilmä ei tätä tajua.
- Anonyymi
Helsingistä Turkuun on jo todella kallis moottoritie. Tavaraliikennettä tällä välillä ei ole läheskään niin paljon kuin esim Pääradalla Helsinki Tampere Seinäjoki Oulu.
Tunnin Juna on toivottavasti jo historiaa.- Anonyymi
Ruotsissa pendelöinti autoilla onnistunut jo vuosikymmeniä ilman rata hankkeita käykööt puupääpoliitikot sieltä oppia hakemassa.
Olin kateellinen jo vuosikymmen sitten miten hyvin kimppakyydit ja pendelpark siellä toimi E 4 varrella.
- Anonyymi
Oktopurra ja nirunaruhindi. Se on ismissään.
- Anonyymi
Vihervasemmiston ollessa hallituksessa rahoitus olisi löytynyt. Eu politikoi aina sen mukaan millainen hallituskoalitio on. No ei muuta kuin lisäleikkauksia, niin tämä "vihreä siirtymä" saadaan etenemään.
- Anonyymi
Hoh hoh hoo!
Vihervasemmisto ei olisi käynnistänyt koko hanketta.
- Anonyymi
Orpon "tunninjuna" voitaisiin korvata jättimäisellä Orpon patsaalla jonnekin Turkuun vaikka tai Säkylään, mittasuhteet jättimäiset joka tyydyttäisi Orpon kunianhimoja ja muistuttaisi kansalaisia siitä samoin kuin henkilön valtaisaa suosiota jos tuohon miljoona laitetaan on kuitennki säästö ainakin kolme miljardia mitä ratahanke korruptioineen vähintään tulisi maksamaan.
- Anonyymi
Urpolan Orpon yks sairaimmaista vaatimuksista käyttää veronmaksajien rahaa miljardeja pähkähulluun ratahankkeesseen ja samanaikaisesti rahapulassa lakkauttaa koko kansalle elintärkeitä sairaaloita ja romuttaa perusterveydenhuolto!
- Anonyymi
Hävettääkö Orpoa olla tyhmä?
- Anonyymi
"Financially not viable” tarkoittaa rahoituksellisesti tai taloudellisesti kestämätöntä.
Sitähän se Purran-Orpon touhu näyttää olevan muutenkin kuin kokkarijunan aivottomuudessa.
- Anonyymi
Tuolla radallahan ei ole edes tavaraliikennettä.
Matkustajiakin on vähän, pääpaino on Tampereen radalla, jossa matkustajia on viisinkertainen määrä Turun rataan verrattuna.
Turusta ei ole mitään jatkoyhteyksiä, sen sijaan pääradalla voi matkustaa Porin, Vaasaan, Jyväskylään, Ouluun, Kuopioon, Kajaaniin, Rovaniemelle, Kemijärvelle, eli lähes koko Suomen alueelle. - Anonyymi
Rahat turhuuksiin
- Anonyymi
Eiköhän Orpo ja Purra keksi syksyn budejettiriihessä lisää leikattavaa ja uusia sopeutuksia työttömien- ja vähäosaisten toimeentuloon sekä terveydenhoidon kustannuksia karsimalla, että turkulainen pääministerimme saa Turku- Helsinki radan vaatimat miljardit kasaan. Nythän myös työministeri on alkanut toittomaan, että työllisyys saadaan paranemaan, kun työllistämis- ja opintotukia poistetaan. Eli kehoitetaan ihmisiä ottamaan pankista lainaa- ja tai menemään töihin. Se on kuulemma merkittävin toimi valtion talouden kannalta, kun saadaan pienipalkkaiset ja iäkkäät ihmiset työllistettyä.
- Anonyymi
EU ei rahoita hanketta, koska EU on päättänyt, että kaikki uudet ratahankkeet pitää toteuttaa TEN-T standardin mukaisella raideleveydellä 1435 mm. Suomessahan on käytössä Venäjän rautateiden kanssa yhteensopiva 1520 mm standardi. Jos rataa ei tehdä EU1435 raideleveydellä, pitää rahoitus radalle löytyä kansallisesti.
- Anonyymi
Tässä vielä linkki Ilta-Sanomien uutiseen:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010588224.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä vielä linkki Ilta-Sanomien uutiseen:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010588224.htmlPohdintaa esimeriksi Rail Balticasta, joka mutkan kautta liittyy myös Länsirata-hankkeeseen:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17528916/rail-baltican-vaikutus-suomeen - Anonyymi
Ja tämä raideleveys on siis se todellinen syy vai? Hyvä että selvisi. Sitten vaan tekemään lisää leikkauksia, esim työttömyyskorvaukset voisi loputkin lakkauttaa, lääkekorvaukset voisi loputkin lakkauttaa, työmatkakulujen loputkin korvaukset voisi lakkauttaa jne. Kyllä se rata vaan on välttämätöntä saada tehtyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tämä raideleveys on siis se todellinen syy vai? Hyvä että selvisi. Sitten vaan tekemään lisää leikkauksia, esim työttömyyskorvaukset voisi loputkin lakkauttaa, lääkekorvaukset voisi loputkin lakkauttaa, työmatkakulujen loputkin korvaukset voisi lakkauttaa jne. Kyllä se rata vaan on välttämätöntä saada tehtyä.
Täysin tarpeeton investointi joka on suoraan pois muuta ylläpidettävästä kansallisesta infrasta ,kuten terveyden huollosta . Asiat on laitettava tärkeysjärjestykseen, silloin kun on kyse siitä mitä on mahdollista pitää yllä. Kaikkia haluja kyllä löytyy, mutta kun on tehtävä kipeitä valintoja on myös niitä karsittava jolloin välttämättömimmät toiminteet menee priorisoinnissa edelle niitä hankkeita jotka ei ole elin tärkeitä hyvinvointi yhteiskunnan ylläpitämiseksi. Tuossa suhteessa kakki Suomen kansan ulkoiset vaatimukset ja tarpeet ovat tois sijaisia ja kansantarpeita ne ensisijaisia ,jotka vaikuttaa suoraan kansan terveyteen ja toimeentulo mahdollisuuksiin.
- Anonyymi
Kannattaa lukea myös tämä ketju, liittyy aiheeseen:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17516502/eu-vaatii-suomea-luopumaan-5-jalan-raideleveydesta#comment-130359122 - Anonyymi
Ok, eli se on siis oikeasti liian hyvä kansallinen etu Suomelle.
- Anonyymi
400 miljoonaa 40 minuutista . Siihen että jonkun takamus ei kestä istua ei ole millään lailla hyväksyttävissä oleva investointi aikana, jolloin leikataan viimesijaisista tukimuodoista ja terveyden hoidosta.
https://aamuset.fi/artikkeli/5867930
- Anonyymi
Ja taas paIstavassarit onanoimassa XD Luoja paratkoon teitä vatkaajia.
- Anonyymi
Oliko sinulla itse asiaan jotain sanottavaa?
- Anonyymi
Turku on sellainen taantuva pussinperä, ei kannata tehdä mitään investointeja.
- Anonyymi
Ehkä se olisi enneminkin päätöksenteossa perehdyttävä ja sen perustuttava siihen, kuinka saadaan kansan terveys ja toimeentulo olot turvattua, kuin siihen millaisia isojen poikien uusia leluja saadaan hommattua tai mitä koplattua kavereiden tai omiin liiveihin valtion raha virroista.
- Anonyymi
Länsiradasta olisi hyvä aloittaa raideleveyden muuttaminen:
https://yle.fi/a/74-20023535 - Anonyymi
Häkämies, Orpo, Arve. Turun seudun kokoomus on ainoa, joka kannattaa tunnin junaa. Jos sama raha investoitaisiin pääradan ja tieverkon parannuksiin, kustannushuöty olisi aivan eri.
- Anonyymi
Kieltämättä päärata voitaisiin limikiskottaa Tornioon asti.
- Anonyymi
Tunnin junahan oli Kokoomuksen päivä uni, Purralla ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
- Anonyymi
Onks Lulu lihonut rajusti vai ottanut silikonit?
- Anonyymi
Täysi Toope tuo on.
- Anonyymi
Orpo ei luovuta. Ehkä hallitus on vielä löytänyt uhreja kansalaisista, joilta voi nyhtää vielä jotain? Öky-tuloisilta ei tietenkään voi ottaa, niinhän Purra on sanonut. Siis uhrit ovat me hallituksen halveksimat. Tunnin juna tulee maksamaan ainakin vähintään, 3 miljardia euroa. Ensin piti nyhtää kansalaisilta budjettivajeeseen 6 miljardia, sitten lisättiin vielä siihen lisää 3 miljardia, joten tuli mieleen, että oliko tuo lisätty summa 3 miljardia varattu etukäteen tunnin junaa varten, vaikka siitä ei mainittu sanaakaan?
- Anonyymi
Orpo on linjannut, että RAHAA ON!
Ja jos ei ole niin leikataan lisää köyhiltä.
Ja ainahan saa lisää velkaa. - Anonyymi
Tunnin juna kannattaa nyt unohtaa kokonaan.
"Suurin osa Verkkojen Eurooppa -haussa tuetuista ydinverkon radoista on valtioiden rajat ylittäviä hankkeita, joihin Länsirata ei lukeudu."
https://www.hs.fi/alueet/art-2000010594570.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=promobox
Tallaisia EU-rahoitusta saavia projekteja voisi olla esimerkiksi Vaasa - Uumaja silta rautatieyhteydellä (1435 mm), Tornio - Helsinki raideyhteys 1435mm kaksoiskiskotuksella ja Helsinki-Tallinna tunneli 1435mm rautatieyhteydellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803