Miksi puhutaan "moottorin kestävyydestä"

Anonyymi-ap

80-/90-luvulta alkaen moottorit itsessään ovat kestäneet kyllä sen mitä auto muutenkin. Oletan, että tällä tarkoitetaan sitä, että moottori on ns. loppu, eli se on yksinkertaisesti kulunut väljäksi tai hajoaa muutoin.

En muista, että tämä olisi ollut ongelmana enää vuosikymmeniin kiitos kai öljyjen ja metallurgian. 70-luvulla oli ihan normaalia porata moottorit ylikokoon 150 tkm jälkeen, mutta en ole kuullut tästä enää 80-luvun puolivälin jälkeen juurikaan.

Moottorin ympäriltä kyllä ja sen apulaitteista hajoaa yhä enemmän asioita, kuten egr:t, dpf:t, korkeapainepumput, suuttimet, jakoketkut ja ties mitä, mutta käsittääkseni "itse moottori" kyllä kestää nykyisin erittäin hyvin?

38

514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kestävä moottori tarkoittaa minun ajatuksessa sitä, että moottoriin liittyvä remonttitarve ei ole paalaukseen johtava syy. Kyllä siihen pakettiin kuuluu silloin aika paljon muutakin kuin kansi, männät ja lohko.
      Itsellä Kia Cee'd sai kuolemantuomion kun sain käteenin kustannusarvion kampiakselin tiivisteen vaihdosta. Kuminpala ei tietenkään ole "moottori", mutta osa moottoria. Samalla tavalla katson moottorin lauenneen jos jakohihna katkeaa ja kilkutus konehuoneessa maksaa enemmän kuin on järkevää autoon sijoittaa, näinkin on perhepiirissä käynyt.

    • Anonyymi

      Aloitus on käsitykseni autoista, joilla ajan hieman alle 400 tkm ennen vaihtamista.
      Moottorit eivät tarvitse ainuttakaan säätöä. Vesipumppu ja niveletkin kestävät tämän.
      Autojen heikoin osa ovat pellit noin 16-20 vuoden iässä.
      Jos moottori rikkoutuu, kannattaa seisahtua peilin eteen.

    • Anonyymi

      90 luvulla monissa autoissa oli kestävimmät moottorit. Dieselmoottorien tapaan myös bensiinimoottorit kestivät helposti 300-500 tkm. Viimeiset 15 vuotta moottoreissa on menty kestävyydessä takapakkia rajusti.
      Moottoreita hajoaa ja kuluu jopa alle 100 tuhannen kilometrin aikana. Ford ja Volkswagen esim. Epäonnistuneita mooottoriratkaisuja, liian pieniä ja korkeaviritteisiä. Jakohihnat, ketjut tai rattaat liian heppoisia. Öljykanavat ahtaita, öljykylpy hihnoja ym. tuhoon tuomittuja ratkaisuja. Monen valmistajan pelleily " hienossa" moottoriteknologiassa on kostautu ut moottoririkkoina. Selityksenä ei toimi edes säästö polttoaineenkulutuksessa.
      Vaikea myydä vioistaan tunnettua autoa vaikka saisi halvalla. Ostohinnan päälle voi tulla järjetön lasku korjauksesta.
      5 tuhannen autoon ei juuri kannata tehdä 10 tuhannen remonttia.

      • Anonyymi

        Toyotan moottorit hajoaa jo alle 5000km ajettuna.
        https://www.is.fi/autot/art-2000010426223.html

        "..Paikallisen Toyota-huollon korjausraportin mukaan Corollan venttiilit vääntyivät, mäntä suli ja moottoriöljyyn päätyi runsaasti metallilastuja."


      • Anonyymi

        Sori vaan mutta Fordin öljykylpyinen hihna kestää, kunhan sitä ei riko väärällä öljyllä. Yksikin huoltoväli väärällä öljyllä ja hihna voi vaurioitua riippuen väärän öljyn ominaisuuksista. Hihna voi siis vaurioitua, vaikka olisi taas oikeat öljyt koneessa väärien jälkeen. Siinä ei siis ole mitään tyyppivikaa tai suunnitteluvirhettä vaan rikotut hihnat on rikottu jättämällä huolto-ohjeet noudattamatta. Eihän dieseliinkään tankata bensaa.

        Mulla Fiestassa vaihdettiin öljykylpyhihna 227 000 kilometrin kohdalla ja huolto sanoi, että uusiltahan ne näyttää noillakin kilometreillä niin kuin kuuluukin, mutta silti hyvä vaihtaa kun 240 000 km on Fordin ohje.


    • Anonyymi

      Toyotan kohdalla moottorin rikkoutumiset lienee kaikkein harvinaisinta. Luotettavuus ja kestävyys on edelleenkin toyotan periaate auton valmistuksessa. Monet muut merkit joko eivät halua tai pysty siihen.

    • Anonyymi

      Onhan noita juttuja vähän väliä lehdissä miten moottorit hajonneet bemareissa, volkkareissa ja missä vaan.

    • Anonyymi

      Olipa kerran uusi ranskis, leijonamerkkinen, josta hajosi kaikki osat, mitä autosta löytyy, jotkut useampaan kertaan, mutta varsinaista moottoria ei koskaan edes avattu, eli öljypohja ja kansi pysyivät kiinni koko ajan, n. 300 tuhatta kilometriä

      • Anonyymi

        Olipas siinä saavutus.

        Mulla on bensapösössä 415tkm mittarissa ja edelleen mennään eteenpäin, ilman että moottori kuluttaisi öljyä.

        Mulla ei vaan ole noi muutkaan osat oikein hajonneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas siinä saavutus.

        Mulla on bensapösössä 415tkm mittarissa ja edelleen mennään eteenpäin, ilman että moottori kuluttaisi öljyä.

        Mulla ei vaan ole noi muutkaan osat oikein hajonneet.

        Joo...pösöstä hajosi mm. kolme starttimoottoria, kaksi laturia, "syyläri", ohjausvaihde, etuoven "saranat" kuskin penkin mekanismi, ratti, vetonivelet, pyörien laakerit, pensatankin kansi, kytkimiä, sytytysjärjestelmän joku ohjauslaite, pakoputkia, tuulilasi piti irroittaa ja katto maalata, kun vastaantulevan auton roiskevesi tuli kuskin syliin, lämmityslaitteen joku, joka oli näkymättömissä jossakin, jarruja muutenkin kuin kulumalla. Aika paljon meni takuun piikkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo...pösöstä hajosi mm. kolme starttimoottoria, kaksi laturia, "syyläri", ohjausvaihde, etuoven "saranat" kuskin penkin mekanismi, ratti, vetonivelet, pyörien laakerit, pensatankin kansi, kytkimiä, sytytysjärjestelmän joku ohjauslaite, pakoputkia, tuulilasi piti irroittaa ja katto maalata, kun vastaantulevan auton roiskevesi tuli kuskin syliin, lämmityslaitteen joku, joka oli näkymättömissä jossakin, jarruja muutenkin kuin kulumalla. Aika paljon meni takuun piikkiin.

        On se aikamoinen saavutus, jos rosterisen pakoputken saa kulumaan loppuun.;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se aikamoinen saavutus, jos rosterisen pakoputken saa kulumaan loppuun.;)

        Ei ollut rosterinen pakoputki. Ne 80-90 lukujen vaihteen aikaiset pösöt oli tehty käsittämättömän huonosti ja huonoista osista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas siinä saavutus.

        Mulla on bensapösössä 415tkm mittarissa ja edelleen mennään eteenpäin, ilman että moottori kuluttaisi öljyä.

        Mulla ei vaan ole noi muutkaan osat oikein hajonneet.

        Oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo...pösöstä hajosi mm. kolme starttimoottoria, kaksi laturia, "syyläri", ohjausvaihde, etuoven "saranat" kuskin penkin mekanismi, ratti, vetonivelet, pyörien laakerit, pensatankin kansi, kytkimiä, sytytysjärjestelmän joku ohjauslaite, pakoputkia, tuulilasi piti irroittaa ja katto maalata, kun vastaantulevan auton roiskevesi tuli kuskin syliin, lämmityslaitteen joku, joka oli näkymättömissä jossakin, jarruja muutenkin kuin kulumalla. Aika paljon meni takuun piikkiin.

        Unohdit vielä ne vuotavat ylä- ja alavesiletkut, sekä automaattilemmarit
        ,jotka piti vaihtaa.
        Siis letkut eivät olleet murtuneet, tai kuluneet puhki
        ,vaan kumiaines oli niin huonolaatuista , että kuuma neste tuli siitä suoraan läpi.

        Matkustamossa jatkuva nesteen haju.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas siinä saavutus.

        Mulla on bensapösössä 415tkm mittarissa ja edelleen mennään eteenpäin, ilman että moottori kuluttaisi öljyä.

        Mulla ei vaan ole noi muutkaan osat oikein hajonneet.

        Olet syntynyt onnellisten tähtien alla.
        Muista tehdä Lotto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut rosterinen pakoputki. Ne 80-90 lukujen vaihteen aikaiset pösöt oli tehty käsittämättömän huonosti ja huonoista osista.

        40 vuotta sitten . Mutta maine säilyy .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut rosterinen pakoputki. Ne 80-90 lukujen vaihteen aikaiset pösöt oli tehty käsittämättömän huonosti ja huonoista osista.

        Tuo olikin aikaa, jolloin Toyotan helmat ruostuivat kahdessa vuodessa puhki. Kestävä maine tuli siitä, että tekniikka kesti paljon pidempään.


    • Anonyymi

      Puretechit ja Ecoboostit kyllä hajoavat jo alle 100 tkm.

      • Anonyymi

        Yleensä noidenkin alle 100 tkm porsimisissa on kyse huoltovirheestä.
        Ecoboostin öljykylpy jakohihna on tietysti idioottimainen keksintö, mutta todella tarkkaan huolto-ohjelmaa noudattaen, ei öljykylpy muutu kumipalakylvyksi.
        Puretchit taitavat myös vaatia osaavan huollon, jossa öljynvaihdossa käytetään varmasti sopivaa öljyä.
        Molemmat mainitut moottorityypit ovat tarkkoja siitä, että käytetty moottoriöljy on vain ja ainoastaan sitä siihen koneeseen tarkoitettua. Ranen Biilihuolto tai Rane itse ei aina ymmärrä, että näissä koneissa huolto-ohjelman mukainen öljy ei ole suositus vaan määräys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä noidenkin alle 100 tkm porsimisissa on kyse huoltovirheestä.
        Ecoboostin öljykylpy jakohihna on tietysti idioottimainen keksintö, mutta todella tarkkaan huolto-ohjelmaa noudattaen, ei öljykylpy muutu kumipalakylvyksi.
        Puretchit taitavat myös vaatia osaavan huollon, jossa öljynvaihdossa käytetään varmasti sopivaa öljyä.
        Molemmat mainitut moottorityypit ovat tarkkoja siitä, että käytetty moottoriöljy on vain ja ainoastaan sitä siihen koneeseen tarkoitettua. Ranen Biilihuolto tai Rane itse ei aina ymmärrä, että näissä koneissa huolto-ohjelman mukainen öljy ei ole suositus vaan määräys.

        Just noin. Fordin maahantuojan mukaan Suomessakin on ajettu 1.0 EcoBoosteilla jo yli 400 000 km ja aika paljon on yli 300 000 km ajettuja. Alkaahan siitä olemaan jo aikaa, kun nämä tulivat markkinoille. Mitä turhaa murehtia ja aiheuttaa ongelmia, kun ainahan voi käyttää valmistajan ohjeen mukaista öljyä.


    • Anonyymi

      80- ja 90-luvulla tehtiin kestävimmät autot. Tällöin ei ollut käytössä tietokonemallinnuksia nykyisin tavoin, joten monet osat mitoitettiin kestämään niin, että on myös kulumavaraa.

      Nykyisin etenkin moottorien osissa on tapana se, että ajetaan eri syklejä labrassa eri komponenteille/yksilöille ja todetaan, että se kestää takuuajan plus vähän päälle ja se riittää. Homma on kustannuslaskennan ja insinööriosastosan yhteistyötä. Vaikka insinööri sanoo, että "näin olisi tehtävä", niin kustannuslaskenta toteaa, että "eikä ole".

      Tämän takia moottoreista puolet ovat nykyään muovia. "Muovinen termostaattikotelo" on esimerkki nykypäivän halpuutuksesta.

      • Anonyymi

        eiköhän kohta tehdä lohkotkin muovista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eiköhän kohta tehdä lohkotkin muovista

        Se on mahdollista. Sylinteriputkehan on terästä kuitenkin ja niiden lämpö siirretään veteen.

        Muovi vaan on pitkälti ongelmajätettä.


      • Anonyymi

        Aika kultaa muistot. 80 luvun autot olivat kovia ruostumaan. Ei tunnettu 100% sinkittyjä koreja, eikä muovisia, hiilikuituisia tai komposiittikoriosia.
        Moottorit olivat erinomaisen matalaviritteisiä, koska komponentit eivät vielä kestäneet lähellekään 100 hv / litra tehoja. Tuon aikaisista 2 litran turbomoottoreistakin otettiin pitkälti alle 200 hv ja silti koneisiin/voimansiirtoon tuli kilin kalin virheitä alle 200 tkm.
        Tietysti 1.3-1,6 litrainen 50-80 hevosvoimainen ajan tyypillinen 8 venttiilinen vapaasti hengittävä moottori sellaisenaan olisi ollut varmaan aika huoletonkin, mutta pikkuisenkin kuluneena, kaasuttimella varustettuna, täytti tuollaisten autojen starttimoottorin valitus lähiöiden lämmitystolpattoman parkkipaikan äänellään.
        90-luvulla suuri parannus tuli kun moottorimerkintöjen perään tuli "i", mutta ruostumisongelmiin päästiin puuttumaan kunnolla vasta tällä vuosituhannella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kultaa muistot. 80 luvun autot olivat kovia ruostumaan. Ei tunnettu 100% sinkittyjä koreja, eikä muovisia, hiilikuituisia tai komposiittikoriosia.
        Moottorit olivat erinomaisen matalaviritteisiä, koska komponentit eivät vielä kestäneet lähellekään 100 hv / litra tehoja. Tuon aikaisista 2 litran turbomoottoreistakin otettiin pitkälti alle 200 hv ja silti koneisiin/voimansiirtoon tuli kilin kalin virheitä alle 200 tkm.
        Tietysti 1.3-1,6 litrainen 50-80 hevosvoimainen ajan tyypillinen 8 venttiilinen vapaasti hengittävä moottori sellaisenaan olisi ollut varmaan aika huoletonkin, mutta pikkuisenkin kuluneena, kaasuttimella varustettuna, täytti tuollaisten autojen starttimoottorin valitus lähiöiden lämmitystolpattoman parkkipaikan äänellään.
        90-luvulla suuri parannus tuli kun moottorimerkintöjen perään tuli "i", mutta ruostumisongelmiin päästiin puuttumaan kunnolla vasta tällä vuosituhannella.

        Jos aikoo ajaa autolla kauan (esim. 30 vuotta) pitää auto ruostesuojauttaa uutena ja sen jälkeen teettää tarkistukset ohjelman mukaan. Minulla on uutena hankittu 2000 vuoden Corolla, katsastuksessa ei ole koskaan ollut huomauttamista korin suhteen eikä juuri muunkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos aikoo ajaa autolla kauan (esim. 30 vuotta) pitää auto ruostesuojauttaa uutena ja sen jälkeen teettää tarkistukset ohjelman mukaan. Minulla on uutena hankittu 2000 vuoden Corolla, katsastuksessa ei ole koskaan ollut huomauttamista korin suhteen eikä juuri muunkaan.

        50tkm mittarissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50tkm mittarissa?

        Ei vaan n. 300 000 km. Ajetut kilometrit ei ole ruostumisen ykkösasia muilla kuin ehkä Sinulla. Vaihdatko Sinä moottoriöljyt kalenterista katsomalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan n. 300 000 km. Ajetut kilometrit ei ole ruostumisen ykkösasia muilla kuin ehkä Sinulla. Vaihdatko Sinä moottoriöljyt kalenterista katsomalla?

        Jaa että hermostuit noin pienestä.

        Koitahan jaksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että hermostuit noin pienestä.

        Koitahan jaksella.

        En hermostunut mutta Sinun "vitsisi" meni nyt metsään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kultaa muistot. 80 luvun autot olivat kovia ruostumaan. Ei tunnettu 100% sinkittyjä koreja, eikä muovisia, hiilikuituisia tai komposiittikoriosia.
        Moottorit olivat erinomaisen matalaviritteisiä, koska komponentit eivät vielä kestäneet lähellekään 100 hv / litra tehoja. Tuon aikaisista 2 litran turbomoottoreistakin otettiin pitkälti alle 200 hv ja silti koneisiin/voimansiirtoon tuli kilin kalin virheitä alle 200 tkm.
        Tietysti 1.3-1,6 litrainen 50-80 hevosvoimainen ajan tyypillinen 8 venttiilinen vapaasti hengittävä moottori sellaisenaan olisi ollut varmaan aika huoletonkin, mutta pikkuisenkin kuluneena, kaasuttimella varustettuna, täytti tuollaisten autojen starttimoottorin valitus lähiöiden lämmitystolpattoman parkkipaikan äänellään.
        90-luvulla suuri parannus tuli kun moottorimerkintöjen perään tuli "i", mutta ruostumisongelmiin päästiin puuttumaan kunnolla vasta tällä vuosituhannella.

        Vai että täällä ajellaan vielä hevosilla. Meilläpäin tehot on kilowatteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on mahdollista. Sylinteriputkehan on terästä kuitenkin ja niiden lämpö siirretään veteen.

        Muovi vaan on pitkälti ongelmajätettä.

        Sylinteriputket ovat mennyttä aikaa, niitä oli joskus kymmeniä vuosia sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että täällä ajellaan vielä hevosilla. Meilläpäin tehot on kilowatteja.

        Vähän ehkä pitää vielä petrata, että voi alkaa kertoa vitsejä julkisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En hermostunut mutta Sinun "vitsisi" meni nyt metsään.

        Ei se ollut vitsi.

        Tutulla on 1986 mallinen corolla jolla on ajettu noin 60tkm. Työkaverilla on 1982 mallinen, sillä on ajettu jo yli 100tkm.


      • Anonyymi

        Täysin ajan kultaamia muistoja. Tuohon aikaan alle 10-vuotiaita autoja piti hitsata ihan yleisesti, ja tekniikka oli monessa autossa 150-200 tkm ajettuna loppu, mm. vaihtomoottoreita myytiin hyvin yleisesti.

        Toki itse korjaaminen/huoltaminen oli ehkä helpompaa, mutta sitä sai tehdä huomattavasti enemmän/tiheämmin kuin nykyautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin ajan kultaamia muistoja. Tuohon aikaan alle 10-vuotiaita autoja piti hitsata ihan yleisesti, ja tekniikka oli monessa autossa 150-200 tkm ajettuna loppu, mm. vaihtomoottoreita myytiin hyvin yleisesti.

        Toki itse korjaaminen/huoltaminen oli ehkä helpompaa, mutta sitä sai tehdä huomattavasti enemmän/tiheämmin kuin nykyautoissa.

        Ennen piti paremmin paikansa että 1.2 moottori kestää 120 000km, 2.0 200 000km, mutta isoja eroja olut silti aina ja jotkut kestäneet jopa yli 1 000 000km. Nykyään saattaa isokin moottori hajota alle 100 000km, mutta varovasti ajettuna voi pikkumoottorikin kestää pitempään.

        Mitä enemmän tekniikkaa, sitä enemmän hajoavia osia ja pienet välykset ovat tarkkoja voitelun suhteen, volkkareissa ei ole kelvannut takuuseen samat öljyt kuin mitä itse myyntihetkellä suositelleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ollut vitsi.

        Tutulla on 1986 mallinen corolla jolla on ajettu noin 60tkm. Työkaverilla on 1982 mallinen, sillä on ajettu jo yli 100tkm.

        Joo, mutta jos ajaa noin vähän vuodessa, voi hyvin kävellä - tai jos ei jaksa, niin
        käyttää sitten taksia.


    • Anonyymi

      Foordilla ja muilla saksalaisilla ne muistot olikin umpikultaisia kun viat ja moottori rikkoutumiset ovat nykyään ja tulevaisuudessa ihan normaalia.
      Paaliin niitäkin autoja menee jo melkein nopeammin kuin 80 luvulla.

    • Anonyymi

      Kaikilla elämän autoilla olen selvinnyt minimissä sen 250.000-300.000 km.
      Niitä on ollut varmaan 12-15 kappaletta. Öljyt on vaihdettu ja muuten
      ovat saaneet osakseen vain huolimatonta hoitoa.
      Ajokortti on ollut nyt jo 50 vuotta ja aina ajettu käytetyillä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      109
      2820
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2320
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1930
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1620
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      169
      1341
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      284
      1169
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      979
    Aihe