Ja nyt ymmärrän, että miksi.
Dieselautojen pakollisen lisäaineen jäätyminen voi aiheuttaa tuhansien eurojen korjauslaskun, jota vakuutus ei korvaa
https://yle.fi/a/74-20070650
Pakkaset jäädyttävät uusissa dieselautoissa pakollisen lisäaineen – korjaamoyrittäjä: Järjestelmää ei ole suunniteltu arktisiin oloihin
https://yle.fi/a/74-20069217
Jotkut dieselautojen omistajat ovat ottaneet AdBlue-järjestelmän laittomasti pois käytöstä
12
1025
Vastaukset
- Anonyymi
Ilmeisesti on olemassa aine, joka soveltuisi "arktisiin olosuhteisiin", mutta jota ei sitten voikaan käyttää, koska ei ole standardin mukainen aine.
Kemira kehitti jo 2000-luvun alussa Denoxium-urealiuoksen, joka kestää vähintään -25 C°:n pakkasen.
https://www.koneviesti.fi/paakirjoitus/9e3ee329-9c78-4734-a7f8-467c6f8737f8
Saksan autoteollisuus on mitä ilmeisimmin ajanut adblue tuotteen valinnan läpi omien etujensa vuoksi.- Anonyymi
"Kansainvälinen pakokaasukatalysaattoreiden kehitystyö ja sovellutukset ovat aiemmin keskittyneet ratkaisuihin, joissa pakokaasujen pelkistys on pohjautunut SCR-teknologiaan ja laimeaan urealiuokseen. Suihkuttamalla urealiuosta ajoneuvon pakokaasujärjestelmään typenoksidit pelkistetään haitattomaksi typpikaasuksi. Käyttöön suunnitellulla urea-vesiliuoksella on kuitenkin heikkoutensa – se jäätyy kovassa pakkasessa.
Denoxium on muurahaishaposta jalostettu ammoniumformiaatti-urealiuos, jonka jäätymispiste on -30 C. Denoxiumilla on urealiuokseen verrattuna selvä etulyöntiasema niin matalissa kuin korkeissakin lämpötiloissa. Denoxiumin alhaisen jäätymispisteen takia sitä voidaan alle -30 C lämpötiloissa käyttää, kuljettaa ja varastoida ilman erillisiä lämmityslaitteita. Denoxium mahdollistaa pelkistyksen matalissa lämpötiloissa sekä tarjoaa paremman säilyvyyden kuumissa varasto-oloissa.
Denoxium on täysin yhteensopiva urealiuosten kanssa. Tämän vuoksi auton moottorin säätöjä ei tarvitse muuttaa eri tuotteiden mukaan ja molempien tuotteiden levitykseen voidaan käyttää samoja jakelujärjestelmiä."
https://www.kemira.com/fi/konserni/media/uutishuone/uutiset/kemira-ja-terra-environmental-technologies-inc-solmivat-lisenssisopimuksen-kemiran-denoxiumista/
- Anonyymi
Kemira teki sen!!
- Anonyymi
Tuota pakkasen kestävää "AdBlue" tapaista ainetta valmistetaan Suomessa, mutta sitä viedään Norjaan. Norja ei kuulu EU:hn ja siellä sitä käytetään.
- Anonyymi
Toisessa keskustelussa luki seuraavaa: "Suomessa sitä ei saa käyttää, koska EU-direktiivi kieltää sen. Pakkasen kestävää AD-Blue ainetta valmistetaan Suomessa, mutta sitä viedään Norjaan."
- Anonyymi
No nyt on aine joka ei jäädy.
- Anonyymi
... ja jota ei täällä myydä.
- Anonyymi
"ISO-standardi oli kuitenkin jo rakennettu laimean urealiuoksen pohjalle, eivätkä AdBluen sekä moottorivalmistuksen taustalla olleet tahot halunneet lähteä rakentamaan standardia uudelle aineelle."
https://www.koneviesti.fi/paakirjoitus/9e3ee329-9c78-4734-a7f8-467c6f8737f8
Ei taida olla myynnissä EU:n alueella.
- Anonyymi
AdBlue-järjestelmä on perseestä. Ei toimi suomen talvessa ja pakkasessa. Otatin sen pois käytöstä jo 4 vuotta sitten.
- Anonyymi
Aiot sitten ilmeisesti ajaa sillä amputoidulla dieselilläsi elämäsi loppuun saakka? Tai auton loppuun?
Myydähän tai antaa vaihdossa tuota ei enää voi.
- Anonyymi
AdBlue jäätyy -11 asteessa eli se on Suomessa ison osan talvesta jäässä.
Sain kesällä sakot poistetusta AdBlue-järjestelmästä. Laitoin auton kuntoon ja nyt odotan v...uksen kera pakkasia!- Anonyymi
Jos asuu lähellä N<orjan rajaa, niin hakee sieltä tuota litkua, joka kestää pakkasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1058257- 1125774
- 565246
- 2895206
- 783861
- 583041
- 662757
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222558Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292532- 452501