Lentomelu alueella Kaivoksela - Malminkartano - Konala (2024)

Anonyymi-ap

(En oikein keksinyt, mihin ryhmään tämä pitäisi sijoittaa...?)

Luoteis-Helsingin lentomelutilanne vaikuttaa pahentuneen pysyvästi.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla korjattiin huhti–kesäkuussa kiitotietä 3, ja korjausten aikana nousevaa lentoliikennettä alettiin ohjata asutuksen yli reittiä Kaivoksela–Malminkartano-Konala (Etelä-Kaarela). Jylinä ja pärinä on näissä kaupunginosissa välillä melkoisen voimakasta, kun raskaita koneita lentää jopa parin minuutin välein asutuksen yli. Mielestäni kyse on kansanterveydellisestä ongelmasta.

Korjaukset valmistuivat jo 12.6.2024, mutta lentoja ohjataan yhä Etelä-Kaarelan yli. Tilanne ei siis ole palautunut sellaiseksi, joka vallitsi ennen huhtikuun 2024 puoltaväliä.

Kiitoteitä on korjailtu Seutulassa aiemminkin, ja silloin Pohjois-Helsingin lentomelutilanne on pahentunut, mutta korjausten jälkeen tilanne on palannut normaaliksi.

Olen nyt kannellut melusta Liikenne- ja viestintävirastoon:

http://tinyurl.com/26bz5c7c

Olisi hyvä, jos muutkin alueen asukkaat ilmaisisivat mielipiteensä. Vaikka kanteluasioissa ei ole kyse huutoäänestyksestä, asiaan suhtauduttaneen valvontaviranomaisessa vakavammin, jos siitä napisevat muutkin kuin vain se ”yksi vakiovalittaja”.

Kanteluni tekstiä voi hyödyntää vapaasti ja keksiä parempia perusteluja.

Toinen vastarinnan muoto ovat lentomeluvalitukset. Jokaisesta häiritsevästä ylilennosta täytetään ja allekirjoitetaan lomake, ja kun niitä on kertynyt muutamia kymmeniä, ne postitetaan kerralla Traficomiin:

http://tinyurl.com/mw432zvs

Paperisota voitetaan asiakirjamassalla.

Meillä tilanne on nykyään se, että asunnon ainut hiljainen huone on kylpyhuone, koska siellä ei ole ikkunoita. Olen pari kertaa koettanut tehdä työtä siellä, mutta käytännössä se on kyllä erittäin hankalaa.

Olenko ainut, joka on alkanut miettiä muuttoa muualle?

20

517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Et ole ainoa, jota tuo lentomelu häiritsee ja joka miettii, mitä tehdä. Finavia, Helsingin kaupunki, Etelä-Suomen AVI ja Traficom eivät välitä palautteesta.

      Finaviasta on tullut tekemiini reklamaatioihin vastauksia, joissa toistetaan samaa. Ei luvata tehdä yhtään mitään. Palautteen antaja Finaviasta neuvoi odottamaan talvea: silloin pitäisi hiljaisempaa, kun lentoja varmaankin on vähemmän. Muistutin, että Finavia toimii lentoreittiasioissa rikosoikeudellisella virkavastuulla ja Finavian tulee varmistaa päätöstensä lain mukaisuus. Vastaus oli, että jos on olemassa jokin vastuu, sen ei koske häntä vaan Finaviaa.

      Sama tyyppi Finavista väittää, että reitti on otettu käyttöön useita vuosia sitten (lentomelun hallintasuunnitelmassa). Siltä näyttää. Mutta, kun Covid-epidemia alkoi, lentoliikenne väheni useaksi vuodeksi, koska reittiä ei juuri käytetty. Reitin avaamista oli perusteltu sillä, että reitillä tulee lentämään vain vähämeluisia lentokoneita. Nyt reitillä lentävät samat raskaat lentokoneet (noin pari sataa matkustajapaikkaa), jotka lähtevät kiitotieltä 3. Ainoan poikkeuksen muodostavat laajarunkokoneet, joilla tehdään yleensä vain mannerten välisiä lentoja.

      Kun otin yhteyttä Helsingin kaupunkiin, virkamies lupasi kysellä asiasta Finaviasta. Hän ilmoitti Helsingin kaupungin sivulla vastauksensa. Se oli sama, jonka olin itsekin saanut - eli ei todellista vastausta.

      Etelä-Suomen AVI:sta ja Traficomista en ole saanut vastausta. Viranomaisten tulisi ilmoittaa asiasta huomattaneelle jo hallintolain perusteella. Murtta nämä viranomaiset eivät välitä laista eivätkä kansalaisten huolista.

      On erikoista, että lentoreitin voi avata aiemmin koskemattomaan ilmatilaan kevyemmillä menettelyillä kuin saada rakennetuksi tien paikkaan, joka kulkee läheltä asutusta. Tien rakentamiseen toisen maa-alueelle ja asutuksen haitaksi vaaditaan merkittävä yhteiskunnallinen tarve. Mutta lentoreitin saa avata lähiön päälle, kun Finavia haluaa käyttää jokseenkin ylisuurta lentokenttäkapasitettiaan. Kavokselassa, Malminkartanossa ja Konalassa yhteensä yli 21000 asukasta. Ja alueille on rakennetaan ja on suunniteltu lisää asuntoja.

      Olen suunnitellut muuttoa pois Helsingistä. En pysty uskomaan, että viranomaiset haluavat tehdä asialle yhtään mitään.

      • Anonyymi

        Finavia Oyj:n kannattaa toki yrittää saada tilanne näyttämään siltä, että vastarinta on turhaa ja asia on päätetty lopullisesti. Näin ehkäistään ihmisten valituksia jo ennalta.

        Siinä on kuitenkin pukki kaalimaan vartijana.

        Toimivaltainen viranomainen on Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Lain mukaan sen kuuluu mm. rajoittaa lentoliikenteen aiheuttamia ympäristöhaittoja. Kun Traficomiin lähetetään ”kanteluksi” otsikoitu asiallinen kirjelmä, Traficomin on ratkaistava se niin kuin hallintolain 8a luvussa säädetään. Jos Traficom laiminlyö velvollisuutensa, voidaan kannella ylimmille laillisuusvalvojille.

        Helsingin kaupungissa asia kuuluu kaupunkiympäristöstä vastaavalle apulaispormestarille. Hänelle kannattaa lähettää ”toimenpidepyynnöksi” otsikoitu kirjelmä.

        Malminkartanossahan on suunniteltu uudisrakentamista Kartanonmäelle (juna-aseman päälle), melko tarkkaan lentoreitin alle. Onko asemakaavan suunnittelussa otettu tämä uusi nousulentoreitti huomioon?

        Byrokratian kautta kuljettava tie saattaa vaikuttaa hitaalta ja mutkaiselta, mutta se on ainut tehokas mahdollisuus, joka meillä oikeusvaltiossa on. Ylimalkaan rohkenisin olettaa, että jos viranomaisiin tulee lyhyen ajan kuluessa useita perusteltuja yhteydenottoja tästä ongelmasta, tilanne saattaa korjautua (”tarkistua”) nopeastikin.

        Toisaalta Finavia Oyj:n kanssa pulmana on se, että kanteluja käsiteltäessä sen ei tarvitse pitäytyä totuudessa, koska se ei ole viranomainen eikä totuuden muuntelua ole tällaisessa tilanteessa säädetty rangaistavaksi. Siksi yhtiön vastineet kannattaa lukea tarkkaan ja tarvittaessa pyytää ne nähtäväksi, jos Traficom ei lähetä niitä automaattisesti. Jos yhtiö on esittänyt epätäsmällisiä lausumia, sillä perusteella voi vaatia asiaa käsiteltäväksi uudestaan.

        Aikaa ja paperiahan siinä kuluu, mutta kyllä sinnikkyydellä on aina joskus saatu kiusanteko talttumaan. Pitää jaksaa olla kohtelias ja päättäväinen — ja tarvittaessa ovela.

        Watch the skies!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finavia Oyj:n kannattaa toki yrittää saada tilanne näyttämään siltä, että vastarinta on turhaa ja asia on päätetty lopullisesti. Näin ehkäistään ihmisten valituksia jo ennalta.

        Siinä on kuitenkin pukki kaalimaan vartijana.

        Toimivaltainen viranomainen on Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Lain mukaan sen kuuluu mm. rajoittaa lentoliikenteen aiheuttamia ympäristöhaittoja. Kun Traficomiin lähetetään ”kanteluksi” otsikoitu asiallinen kirjelmä, Traficomin on ratkaistava se niin kuin hallintolain 8a luvussa säädetään. Jos Traficom laiminlyö velvollisuutensa, voidaan kannella ylimmille laillisuusvalvojille.

        Helsingin kaupungissa asia kuuluu kaupunkiympäristöstä vastaavalle apulaispormestarille. Hänelle kannattaa lähettää ”toimenpidepyynnöksi” otsikoitu kirjelmä.

        Malminkartanossahan on suunniteltu uudisrakentamista Kartanonmäelle (juna-aseman päälle), melko tarkkaan lentoreitin alle. Onko asemakaavan suunnittelussa otettu tämä uusi nousulentoreitti huomioon?

        Byrokratian kautta kuljettava tie saattaa vaikuttaa hitaalta ja mutkaiselta, mutta se on ainut tehokas mahdollisuus, joka meillä oikeusvaltiossa on. Ylimalkaan rohkenisin olettaa, että jos viranomaisiin tulee lyhyen ajan kuluessa useita perusteltuja yhteydenottoja tästä ongelmasta, tilanne saattaa korjautua (”tarkistua”) nopeastikin.

        Toisaalta Finavia Oyj:n kanssa pulmana on se, että kanteluja käsiteltäessä sen ei tarvitse pitäytyä totuudessa, koska se ei ole viranomainen eikä totuuden muuntelua ole tällaisessa tilanteessa säädetty rangaistavaksi. Siksi yhtiön vastineet kannattaa lukea tarkkaan ja tarvittaessa pyytää ne nähtäväksi, jos Traficom ei lähetä niitä automaattisesti. Jos yhtiö on esittänyt epätäsmällisiä lausumia, sillä perusteella voi vaatia asiaa käsiteltäväksi uudestaan.

        Aikaa ja paperiahan siinä kuluu, mutta kyllä sinnikkyydellä on aina joskus saatu kiusanteko talttumaan. Pitää jaksaa olla kohtelias ja päättäväinen — ja tarvittaessa ovela.

        Watch the skies!

        Finavia Oyj samoin kuin Finnair Oyj yrittävät nujertaa valittajat erityisellä somestrategialla. Kun yhtiöitä arvostellaan, arvosteluun vastataan kommentilla. Kommentti saa niin suuren määrän tykkäyksiä yhtiöiden someporukalta, että sitä kommenttia aletaan pitää totuutena. Tuttua Putinin Venäjältä.

        Traficomille kuuluu ohjaus- ja valvontavaltaa ja Tarficomin tulisi selvittää puolueettomasti, onko oikein ja kohtuullista ohjata lentokoneita asuinrakennusten päälle, joille lentoliikennettä ei ole ennen ohjattu ja joiden rakentamisessa ei ole varauduttu jatkuvaan kovaääniseen lentomeluun.

        Mitä Finavia Oyj:öön tulee, yhtiön pitäytyä totuudessa osakeyhtiölain vaatimuksista johtuen. Sen tulee antaa toiminnastaan oikeat ja riittävät tiedot myös koskien viranomaistehtäviä, joita aiemmin hoiti Ilmailuhallitus. Ilmailuhallituksesta tehtiin 1991 valtion liikelaitos (nimeksi tuli Ilmailulaitos, sittemmin Finavia), jota koski liikelaitoslaki: https://finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870627 Finavia muutettiin osakeyhtiöksi 1.1.2010 (laki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20090877), jonka keskeisin tehtävä on huolehtia lentoasemaverkostosta ja lennonvarmistuspalvelujen saatavuudesta Suomessa.

        Ilmailuhallituksen viranomaistehtävät siirrettiin aluksi itsenäiseen viranomaiseen (Lentoturvallisuushallinto) ja vuonna 2017 liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) omistajaohjauksessa olevalle erityistehtäväkonsernille (Fintraffic). Liikenteen palveluista annetun lain (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170320 ) mukaan yhtiön palveluksessa olevaan henkilöön sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä hänen suorittaessaan laissa tarkoitettuja tehtäviä.

        Väärän tiedon antaminen asiassa tai asian käsittelyyn vaikuttavan seikan salaaminen ilman laillista syytä on rikos, josta rikoslain mukaan voi saada jopa kahden vuoden vankeusrangaistuksen. Syylliselle syntyy lisäksi vahingonkorvausvastuu niitä kohtaan, joille aiheutuu menetyksiä tai kärsimystä väärän tiedon takia.

        Yhteiskunnassa on jotakin on pahasti pielessä, jos kansalaisen perusoikeuksia voidaan polkea viranomaisen asiaan puuttumatta. Ilmailuhallitus valtion viranomaisena oli varmistamassa, että kansalaisten oikeuksia kunnioitetaan. Nyt on epäselvää, miten viranomaistehtävät hoidetaan ja tehtäviin liittyvät kansalaisten oikeudet otetaan huomioon Fintraffic Oy:ssä.

        Jostakin tätä vyyhtiä pitäisi lähteä purkamaan. Ylin valtiovalta Suomessa kuuluu kansan valitsemalle eduskunnalle. Ehkä paras ottaa yhteyttä ministeriöihin. Valtion ylimmät päättäjät (tasavallan presidentti ja ministerit) voivat myös erottaa korkeissakin asemissa olevia virkamiehiä, joihin he eivät enää luota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finavia Oyj samoin kuin Finnair Oyj yrittävät nujertaa valittajat erityisellä somestrategialla. Kun yhtiöitä arvostellaan, arvosteluun vastataan kommentilla. Kommentti saa niin suuren määrän tykkäyksiä yhtiöiden someporukalta, että sitä kommenttia aletaan pitää totuutena. Tuttua Putinin Venäjältä.

        Traficomille kuuluu ohjaus- ja valvontavaltaa ja Tarficomin tulisi selvittää puolueettomasti, onko oikein ja kohtuullista ohjata lentokoneita asuinrakennusten päälle, joille lentoliikennettä ei ole ennen ohjattu ja joiden rakentamisessa ei ole varauduttu jatkuvaan kovaääniseen lentomeluun.

        Mitä Finavia Oyj:öön tulee, yhtiön pitäytyä totuudessa osakeyhtiölain vaatimuksista johtuen. Sen tulee antaa toiminnastaan oikeat ja riittävät tiedot myös koskien viranomaistehtäviä, joita aiemmin hoiti Ilmailuhallitus. Ilmailuhallituksesta tehtiin 1991 valtion liikelaitos (nimeksi tuli Ilmailulaitos, sittemmin Finavia), jota koski liikelaitoslaki: https://finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870627 Finavia muutettiin osakeyhtiöksi 1.1.2010 (laki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20090877), jonka keskeisin tehtävä on huolehtia lentoasemaverkostosta ja lennonvarmistuspalvelujen saatavuudesta Suomessa.

        Ilmailuhallituksen viranomaistehtävät siirrettiin aluksi itsenäiseen viranomaiseen (Lentoturvallisuushallinto) ja vuonna 2017 liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) omistajaohjauksessa olevalle erityistehtäväkonsernille (Fintraffic). Liikenteen palveluista annetun lain (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170320 ) mukaan yhtiön palveluksessa olevaan henkilöön sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä hänen suorittaessaan laissa tarkoitettuja tehtäviä.

        Väärän tiedon antaminen asiassa tai asian käsittelyyn vaikuttavan seikan salaaminen ilman laillista syytä on rikos, josta rikoslain mukaan voi saada jopa kahden vuoden vankeusrangaistuksen. Syylliselle syntyy lisäksi vahingonkorvausvastuu niitä kohtaan, joille aiheutuu menetyksiä tai kärsimystä väärän tiedon takia.

        Yhteiskunnassa on jotakin on pahasti pielessä, jos kansalaisen perusoikeuksia voidaan polkea viranomaisen asiaan puuttumatta. Ilmailuhallitus valtion viranomaisena oli varmistamassa, että kansalaisten oikeuksia kunnioitetaan. Nyt on epäselvää, miten viranomaistehtävät hoidetaan ja tehtäviin liittyvät kansalaisten oikeudet otetaan huomioon Fintraffic Oy:ssä.

        Jostakin tätä vyyhtiä pitäisi lähteä purkamaan. Ylin valtiovalta Suomessa kuuluu kansan valitsemalle eduskunnalle. Ehkä paras ottaa yhteyttä ministeriöihin. Valtion ylimmät päättäjät (tasavallan presidentti ja ministerit) voivat myös erottaa korkeissakin asemissa olevia virkamiehiä, joihin he eivät enää luota.

        Kiitos että selvensit lainsäädännön kokonaisuutta. Sääntely on monimutkaisempaa kuin oletin. Vastuullisuus tuntuu katoavan pykäläviidakon uumeniin.

        Fintraffic Oy:n verkkosivulla ohjataan lähettämään lentomelupalautteet Finavia Oyj:n verkkolomakkeen kautta.

        Vastausten perusteettomalta some-suosiolta voi koettaa suojautua lähettämällä palautteen kirjeenä, jossa on lähettäjän postiosoite mutta ei sähköpostiosoitetta eikä puhelinnumeroa. Tällöin Finavia Oyj joutuu vastaamaan reklamaatioon kirjeitse, ja vastaanottaja voi sitten julkistaa kirjeen muualla kuin some-yhtiöiden alustoilla.

        Jos kirjallisia reklamaatioita tulee paljon, kirjeenvaihto voi aiheuttaa yhtiölle tiettyä rasitusta.

        Sitten on tilastollisia näkökohtia, joita maallikko pitää kiinnostavina.

        1. Ovatko jotkin tietyt lentoyhtiöt yliedustettuna niiden lentokoneiden joukossa, jotka ohjautuvat Etelä-Kaarelan yli? Ehkä näistä saa tilastoa esim. Flightradar24-palvelun avulla.

        2. Ketkä lennonjohtajat ovat Helsinki-Vantaalla ”puikoissa” silloin kun lentoja ohjataan Etelä-Kaarelan yli? Kun joku hoitaa julkista hallintotehtävää, hänen henkilöyttään ei voitane salata. En tiedä, ovatko lennonjohdon työvuorolistat julkisia asiakirjoja, mutta pitäisi olla julkisesti saatava tieto, ketkä ovat olleet lennonjohdossa töissä jollakin tietyllä kellonlyömällä. Nousevatko haarukoinnissa jotkut tietyt nimet esiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos että selvensit lainsäädännön kokonaisuutta. Sääntely on monimutkaisempaa kuin oletin. Vastuullisuus tuntuu katoavan pykäläviidakon uumeniin.

        Fintraffic Oy:n verkkosivulla ohjataan lähettämään lentomelupalautteet Finavia Oyj:n verkkolomakkeen kautta.

        Vastausten perusteettomalta some-suosiolta voi koettaa suojautua lähettämällä palautteen kirjeenä, jossa on lähettäjän postiosoite mutta ei sähköpostiosoitetta eikä puhelinnumeroa. Tällöin Finavia Oyj joutuu vastaamaan reklamaatioon kirjeitse, ja vastaanottaja voi sitten julkistaa kirjeen muualla kuin some-yhtiöiden alustoilla.

        Jos kirjallisia reklamaatioita tulee paljon, kirjeenvaihto voi aiheuttaa yhtiölle tiettyä rasitusta.

        Sitten on tilastollisia näkökohtia, joita maallikko pitää kiinnostavina.

        1. Ovatko jotkin tietyt lentoyhtiöt yliedustettuna niiden lentokoneiden joukossa, jotka ohjautuvat Etelä-Kaarelan yli? Ehkä näistä saa tilastoa esim. Flightradar24-palvelun avulla.

        2. Ketkä lennonjohtajat ovat Helsinki-Vantaalla ”puikoissa” silloin kun lentoja ohjataan Etelä-Kaarelan yli? Kun joku hoitaa julkista hallintotehtävää, hänen henkilöyttään ei voitane salata. En tiedä, ovatko lennonjohdon työvuorolistat julkisia asiakirjoja, mutta pitäisi olla julkisesti saatava tieto, ketkä ovat olleet lennonjohdossa töissä jollakin tietyllä kellonlyömällä. Nousevatko haarukoinnissa jotkut tietyt nimet esiin?

        Lennoista suurin osa on Finnairin lentoja. Finaviassa on jonkin verran Finnairilla ennen töissä olleita työntekijöitä. Finavia kieltäytyi antamasta tietoa siitä, millä alueilla lentomelun hallintasuunnitelman laatineet Finavian työntekijät asuvat; henkilöt mainitaan suunnitelman alussa. Heitä ei ole paljon.

        Viranomaistehtävien osalta asiakirjat ovat julkisia ns. julkisuuslain (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621) mukaisesti. Asiakirjoihin pääsy on ministeriöllä, jonka toimialaan asia kuuluu - siis liikenne- ja viestintäministeriöllä. Valtiovarainministeriö (jossa yhtiön valtion omistusta hallintaan) saa käytännössä asiakirjat, jos pyytää niitä. Jos aihetta on epäillä lain vastaista toimintaa, rikospoliisilla ja valtuutetuilla erityistarkastuksen tekijöillä on pääsy asiakirjoihin.

        Omituisinta tässä on se, että Ilmailuhallituksessa aikoinaan ollut viranomaistoiminta on siirretty osakeyhtiölle (Fintraffic), joka toimii palveluntarjoajana Finavialle, joka myös on osakeyhtiö. Näin ei pitäisi olla. Palveluntarjoajan ja palvelun ostajan välille syntyy taloudellista ja toiminnallista riippuvuutta. En ole ollenkaan varma siitä, että Fintraffic Oy ottaa huomioon ne säädökset, jotka koskevat lentoliiketoimintaa ja vastaavaa toimintaa Suomen oikeusjärjestyksessä.

        Jos em. yhtiöiden toiminta ei ole lainmukasista, yhtiöiden johdossa tulee tapahtumaan muutoksia. Olen saanut vahvistuksen ylemmältä taholta, että asiaa aletaan selvittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finavia Oyj:n kannattaa toki yrittää saada tilanne näyttämään siltä, että vastarinta on turhaa ja asia on päätetty lopullisesti. Näin ehkäistään ihmisten valituksia jo ennalta.

        Siinä on kuitenkin pukki kaalimaan vartijana.

        Toimivaltainen viranomainen on Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Lain mukaan sen kuuluu mm. rajoittaa lentoliikenteen aiheuttamia ympäristöhaittoja. Kun Traficomiin lähetetään ”kanteluksi” otsikoitu asiallinen kirjelmä, Traficomin on ratkaistava se niin kuin hallintolain 8a luvussa säädetään. Jos Traficom laiminlyö velvollisuutensa, voidaan kannella ylimmille laillisuusvalvojille.

        Helsingin kaupungissa asia kuuluu kaupunkiympäristöstä vastaavalle apulaispormestarille. Hänelle kannattaa lähettää ”toimenpidepyynnöksi” otsikoitu kirjelmä.

        Malminkartanossahan on suunniteltu uudisrakentamista Kartanonmäelle (juna-aseman päälle), melko tarkkaan lentoreitin alle. Onko asemakaavan suunnittelussa otettu tämä uusi nousulentoreitti huomioon?

        Byrokratian kautta kuljettava tie saattaa vaikuttaa hitaalta ja mutkaiselta, mutta se on ainut tehokas mahdollisuus, joka meillä oikeusvaltiossa on. Ylimalkaan rohkenisin olettaa, että jos viranomaisiin tulee lyhyen ajan kuluessa useita perusteltuja yhteydenottoja tästä ongelmasta, tilanne saattaa korjautua (”tarkistua”) nopeastikin.

        Toisaalta Finavia Oyj:n kanssa pulmana on se, että kanteluja käsiteltäessä sen ei tarvitse pitäytyä totuudessa, koska se ei ole viranomainen eikä totuuden muuntelua ole tällaisessa tilanteessa säädetty rangaistavaksi. Siksi yhtiön vastineet kannattaa lukea tarkkaan ja tarvittaessa pyytää ne nähtäväksi, jos Traficom ei lähetä niitä automaattisesti. Jos yhtiö on esittänyt epätäsmällisiä lausumia, sillä perusteella voi vaatia asiaa käsiteltäväksi uudestaan.

        Aikaa ja paperiahan siinä kuluu, mutta kyllä sinnikkyydellä on aina joskus saatu kiusanteko talttumaan. Pitää jaksaa olla kohtelias ja päättäväinen — ja tarvittaessa ovela.

        Watch the skies!

        Ongelma näyttää syntyneen kaavoituksessa. Eri kunnat (Vantaa, Helsinki ja Espoo) ovat kaavottaneet asuinalueiksi alueita, jotka ovat tulleet liian lähelle lentoasemaa. Kun lentoasemaa on laajennettu, ne ovat altistuneet häiritsevälle lentomelulle. Kaavoituksessa ja rakentamisessa on kysymys suurista rahoista. Raha on ohjannut sekä rakentamista että sitä, mitkä alueet uhrataan lentomelulle. En sulkisi pois korruptiota muodossa tai toisessa.

        Lentomelun hallitsemiseksi lentoaseman ymärillä olevaa aluetta ja lentoaseman laajentamista olisi tullut tarkastella koordinoidusti. Euroopan unionin melunhallinta-asetus https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R0598 edellyttää kustannustehokkuuden arviointia: kuinka tietty tavoite saavutetaan
        kustannustehokkaimmalla tavalla. Jäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen tulee varmistaa, että laskelmien perustana oleva tieto on luotettavaa ja että se on hankittu
        avoimella tavalla ja myös sidosryhmien saatavilla.

        Asetuksen mukaan meluun liittyvien toimintarajoitusten hyväksymisestä vastaavan toimivaltaisen viranomaisen olisi oltava riippuma­ton kaikista lentoaseman toimintaan, lentoliikenteeseen tai lennonvarmistuspalveluiden tarjontaan osallistuvista organisaatioista tai niiden edunvalvojista sekä lentoasemien lähistöllä asuvista asukkaista. Helsinki-Vantaan lentoaseman tapauksessa näin ei ole. Tietoa hankkii liiketaloudellisin periaattein toimiva Finavia, jolla on vahva intressiyhteys Fintraffic Oy:öön ja Finnair Oy:öön. Suomessa valtion viranomaiset eivät ota vastuuta lentomelusta, joten Suomi toimii tällä hetkellä EU:n asetuksen vastaisesti.


    • Itsekin luulin, että lentomelu lakkaa, kun kiitotien korjaus on saatu päätökseen. Olin väärässä.

    • Anonyymi

      Jokaisen Kaivokselassa, Malminkartanossa ja Konalassa asuvan tulisi reklamoida asiasta. On turha toivo, että ilman yhteydenottoja ja mielenilmauksia eri muodoissaan kaikki palautuisi entiselleen.

    • Anonyymi

      Valo-, melu- ja muut saasteet kannattaa keskittää Hesaan.

    • Anonyymi

      Millaista vastausta odottaisitte, jotta se tyydyttäisi?
      Se lienee kuitenkin selvää, ettei lentokenttää lopeteta eikä näin ollen lentomelusta kokonaan päästä millään eroon. Onhan se vähentynyt oleellisesti sitten 70- ja 80-luvulta. Ehkä joskus jos sähkö valtaa alaa lentokoneiden voimanlähteenä, mutta ei varmasti kokonaan silloinkaan.

      Itse asuin 35 vuotta lentokentän läheisyydessä, n 2 km lähimmästä kiitoradasta. En tosin kiitoteiden päässä.
      Muutin n 3vuotta sitten kauas lentokentästä, johon lentomelua ei kuulu. Sen sijaan läheinen moottoritie kyllä tuottaa enemmän melua ja varsinkin kesällä tietyt moottoripyörät jylisevät viikonloppuisin lähes ympäri vuorokauden. Eikä vain moottoritiellä, vaan myös lähikaduilla. Liikennevaloissa näyttää olevan tärkeää ’virkistellä’ moottoria odottaessa vihreää.

      Ei silti, en yhtään väheksy lentomeluakaan enkä heitä ketkä siitä häiriytyvät vaikkei se minua häirinnytkään. Ymmärrän kuitenkin, ettei siitä kokonaan pääse eroon jos asuu lentokentän vaikutuspiirissä. Ymmärrän myös, ettei katu- ja moottoritiemelustakaan pääse kokonaan eroon, jos asuu niiden lähistöllä.

      • Anonyymi

        Minulle riittää se, että lentoliikenne palautetaan niille reiteille, joita on käytetty ennen kuin lentoliikennettä alettiin ohjata asutuksen yli reittiä Kaivoksela–Malminkartano-Konala (Etelä-Kaarela). Se ei todellakaan tarkoita lentoaseman lopettamista. Se onko lentomelu kasvanut vai ei riippuu siitä, missä asut ja onko lentoliikennettä ohjattu muuhun suuntaan. Jos todellakin olet asunut 35 vuotta lentokentän läheisyydessä, olet asunut joko kiitotie 1 tai 2 tuntumassa, ennen kuin kiitotie 3 rakennettiin.

        Asuinpaikkasi on sinun tai vanhempiesi valinta. Samoin omassa asuinaluevalinnassani tärkeää pysyä kaukana lentoliikenteen aiheuttamasta melusta. Samoin se, että asut lähellä moottoritietä oli vanhempiesi tai oma valintasi, kun taas itse valitsin riittävän pitkän etäisyyden moottoriteihin sekä tiet, joita moottoripyöräilijät tuskin priorisoivat mm. teiden mutkaisuuden ja nopeusrajoitusten takia. Jos joku nostaa auton moottorin kierrokset ylimmilleen liikennevaloissa, se on asia, jonka sinun täytyy vain hyväksyä asuinaluevalintasi takia.

        En voi ymmärtää ajatusta, että joidenkin osaksi tullut haitta antaa oikeutuksen asettaa sama tai jokin muu haitta muille. Jos joku omien valintojensa takia kärsii tällä hetkellä enemmän meluhaitasta, se ei voi olla peruste sille, että on oikein, että muillekin järjestetään melua. Ihmisillä on erilainen melunsieto. Asuinaluettani, jolla ei ole ollut lentomeluhaittaa, on rakennettu kymmenet vuodet siitä lähtökohdasta, että alueesta ei tule lentomelualuetta, eikä siihen kannata varautua. Asuinrakennukset on rakennettu tällä oletuksella. Sitten yhtäkkiä alueen yli ohjataan perä perään parisataa paikkaisia lentokoneita niin matalalla, että asuinhuoneissa keskustelu peittyy lentomelun alle.

        Lentoasema on Vantaalla, mutta lentokoneet ohjataan mm. Helsingin, Espoon ja Kauniaisten jo rakennetuille alueille. Oli lyhytnäköistä laajentaa Helsinki-Vantaan lentoasemaa 2010-luvulla, sillä lentoasema on kaupungin sisällä. Pohjoismaissa lentokentät asemineen ovat kaukana taajaan asutuista alueista.

        Vantaa-Lentoaseman laajennus oli investointina virhe, jonka mittaluokka paljastui siinä vaiheessa, kun Siperian ylilennot lakkasivat. Virhettä yritetään peittää kasvattamalla lentoliikennettä. Se taas lisää terveyshaittoja (https://www.eea.europa.eu/fi/highlights/haitalliselle-melusaasteelle-altistuvien-eurooppalaisten-maaran), mikä taas lisää terveydenhoidon menoja. Perustellaan, että lentoliikenne tuo turisteja. Jätetään mainitsematta, että lentokoneet vievät suomalaisturisteja tuhlaamaan rahojaan ulkomaille. Nollasummapeliä.

        En asettaisi suuria odotuksia sille, että lentokoneiden melupäästöt vähenevät. Sähkö tuskin koskaan tulee lentokoneen voimanlähteeksi akkujen painon takia. Esimerkiksi vetyä pidetään parempana voimanlähteenä, mutta vety on räjähdysherkkää. Samalla kun moottorit ovat kehittyneet lentokoneiden koko on kasvanut, mikä taas ei ainakaan vähennä lentomelua.


    • Anonyymi

      Ei ole ihan helppoa löytää vastuuhenkilöitä ja syitä Kaivokselan, Malminkartanon ja Kaivokselan lentomelutilanteen muutokseen. Traficomin mukaan vastuu ei ole Traficomilla, vaan Finavialla ja Helsinki-Vantaan melunhallintaryhmällä (tarkoittanee melunhallinnan seurantaryhmä). Vastakkain ovat lentoliikenteen etua ajavien tahojen edut ja lentomelusta alueella kärsivän väestön edut. Lentoliikenteen etuja ja oikeuksia puolustaa yhtenäinen blokki. Se muodostuu toisiinsa toiminnallisesti ja taloudellisesti yhteen kasvaneista osakeyhtiöistä (Finavia, Fintraffic ja Finnair). Blokissa keksityt selitykset menevät täydestä viranomaisissa. Tuntuu, ettei kukaan halua ottaa asioista selvää. Kukaa ei halua tietää enempää, sillä mitä enemmän tunkiota tonkii, sitä enemmän se haisee.

    • Anonyymi

      Muutamia viimeaikaisia mietteitä...

      (A) Malminkartano on sikäli lentomelun kannalta haavoittuvainen, että kaupunginosassa on korttelipihoja, joista tulee ylilentojen aikana eräänlaisia melulammikoita, kun lentokoneen melu heijastuu neljästä suunnasta keskelle pihaa eikä siellä pysty hahmottamaan, missä suunnassa varsinainen melunlähde on. Meteli on ”Allgegenwärtig”, kaikkialla läsnä.

      Sama koskee tiettyjä katukanjoneita: ylilentävä propellikone aiheuttaa melkeinpä psykedeelisen pärinäepisodin.

      (B) Ongelmasta on julkaistu mielipidekirjoituksia, mutta niihin ei ole tullut vastauksia:

      https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/7314798

      https://www.hbl.fi/2024-08-03/flygbuller-blivit-problem-i-sodra-karbole/

      (C) Apulaispormestaria on pyydetty ryhtymään toimenpiteisiin:

      http://tinyurl.com/2yfbwwb8

      Asianro HEL 2024-010806.

      (D) Finavia Oyj:tä on pyydetty selventämään, miksi sen tiedotteet vaikuttavat totuudenvastaisilta:

      http://tinyurl.com/ynd5uf4w

      (E) Lisäksi Finavia Oyj:ltä on tiedusteltu, ketkä ovat olleet Helsinki-Vantaalla lennonjohdossa tietyllä hetkellä:

      http://tinyurl.com/3ey3fhbu

      Näitä voi lähetellä pari kappaletta viikossa ja kartoittaa meluisten ja hiljaisten ajankohtien miehitystä.

      Jos Finavia jättää vastaamatta eikä täytä hallinto- ja julkisuuslain mukaisia velvoitteitaan, sitten voikin jo tehdä rikosilmoituksen. Jos Itä-Uudenmaan poliisi ei tutki rikosilmoitusta, kantelu ylimmille laillisuusvalvojille.

      Konstit on monet, sanoi akka kun kissalla pöytää pyyhki.

      (F) Kuvasin ylilentovideon, mutta kamerallani ei kovin kummoista kuvaa eikä varsinkaan ääntä saa tallennettua:

      https://www.youtube.com/watch?v=HkFN9L8K-M8

      Kyseinen kone lensi suunnilleen Malminkartanonaukion yli.

      (G) Valitusten jälkeen lentoreitteihin on tullut sellainen lisäys, että jotkin Finnairin isot suihkukoneet lentävät matalalla Kaivokselan yli ja sitten kääntyvät lounaaseen suunnilleen Jägerhornintien yli ja Kannelmäen luoteiskulman yli. En tiedä, onko nuo lennot tarkoitettu jonkinlaiseksi haistatteluksi, mutta meille niistä tulee itse asiassa vähemmän melua asuntoon kuin Malminkartanonaukion ylilennoista.

      • Anonyymi

        Finavian tarkoitus on nujertaa ne, jotka arvostelevat sen toimintaa. Tätä voisi kutsua liiketoiminnan johtamiseksi pelolla. Suomen oikeusjärjestyksen mukaan tällaista toimintaa ei saisi olla - ja kaikkein vähiten yhtiössä, jonka valtio omistaa kokonaan.

        Finavia Oyj toimii rikosoikeudellisella virkavastuulla niissä tehtävissä, jotka niille siirtyivät valtion liikelaitoksena toimineelta Finavialta. Virkavastuulla hoidettavaan tehtävään sovelletaan mm. hallintolakia ja rikoslain 40 luvun virkarikosta (mm. virka-aseman väärinkäyttö) koskevia säännöksiä.

        Finavia Oyj:ssä ei ole sisäistetty, mitä valtion virastolta (Ilmailuhallitus) Finavia Oyj:lle siirtynyt viranomaistoiminta edellyttää. Yhtiön viranomaistehtävien hoitamista ei ole ohjattu ja valvottu sillä harkinnalla ja huolellisuudella, jota lentomelun ja siihen liittyvien haittojen hallinta olisi edellyttänyt.

        Kun Helsinki-Vantaan lentoaseman lentoliikenteestä johtuva lentomelu koskee useita kuntia, valtion olisi tullut varmistaa kaavoitusten yhteensopivuus lentomelun hallinnan suhteen. Finavia Oyj:n hallituksen ja toimitusjohtajan olisi tullut tunnistaa ongelmat jo niiden todennäköisyyden ja merkittävyyden takia ja esittää ne valtion viranomaisten ratkaistavaksi.

        On perusteita epäillä vakavia puutteita ja laiminlyöntejä Finavia Oyj:n ylimmän johdon (Hallitus ja toimitusjohtaja) toiminnassa ja Finavia Oyj:lle siirtyneessä viranomaistoiminnassa toimintona. Finavian Oyj:n toiminnassa ei toteudu vastuullisuus siten kuin siitä säädetään ja siten kuin siitä on annettu ohjeistusta (https://valtioneuvosto.fi/omistajaohjaus/vastuullisuus).

        Viihtyisä elinympäristö ei rajoitu ikkunat suljettuun asuinhuoneistoon, jonka rakentamisessa on otettu huomioon lentomelu. Perustuslain 1 luvun 20 §:n 2 momentin mukaan ”Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon.”

        Jotkut tahot ovat onnistuneet vaikuttamaan lentoliikennejärjestelyihin omaksi edukseen ja toisen osapuolen vahingoksi. Finavia Oyj ei ole vastannut tätä koskevaan kysymykseen: miksi lentoliikennekuormitusta Kaivokselan, Malminkartanon ja Konalan yllä ei palautettu tasolle, joka se edelsi Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitotieremonttia huhtikuu-kesäkuussa 2024. Yhtiö ei esitä perusteluja vastaamatta jättämiselle. Yhtiö haluaa pitää salassa asian, joka liittyy sille siirrettyyn viranomaistehtävään. Se on vastoin kohdassa 2 mainittuja lakeja.

        On rikottu yleistä oikeusperiaatetta, että kukaan ei voi siirtää seuraavalle omistajalle parempaa oikeutta kuin siirtäjällä itsellään on . Myöhemmin rakennetulta alueelta, jolla on häiritsevää lentomelua tai kasvanut riski sille, ei mukaan tule olla mahdollista voida siirtää ilman täyttä korvausta lentomelua alueelle, joka on aiemmin rakennettu ja jolla lentomelua ei ole ollut .

        Finavia Oyj:n toiminnan ennakoimattomuus aiheuttaa ihmisille turvattomuutta, jolta Suomen oikeusjärjestyksen tulisi suojella heitä. Lentoliikennejärjestelyjen muutosten seurauksista voivat olla taloudellisesti hyvin suuret (ks. edellä kohta 7) ja inhimillisesti traagiset .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finavian tarkoitus on nujertaa ne, jotka arvostelevat sen toimintaa. Tätä voisi kutsua liiketoiminnan johtamiseksi pelolla. Suomen oikeusjärjestyksen mukaan tällaista toimintaa ei saisi olla - ja kaikkein vähiten yhtiössä, jonka valtio omistaa kokonaan.

        Finavia Oyj toimii rikosoikeudellisella virkavastuulla niissä tehtävissä, jotka niille siirtyivät valtion liikelaitoksena toimineelta Finavialta. Virkavastuulla hoidettavaan tehtävään sovelletaan mm. hallintolakia ja rikoslain 40 luvun virkarikosta (mm. virka-aseman väärinkäyttö) koskevia säännöksiä.

        Finavia Oyj:ssä ei ole sisäistetty, mitä valtion virastolta (Ilmailuhallitus) Finavia Oyj:lle siirtynyt viranomaistoiminta edellyttää. Yhtiön viranomaistehtävien hoitamista ei ole ohjattu ja valvottu sillä harkinnalla ja huolellisuudella, jota lentomelun ja siihen liittyvien haittojen hallinta olisi edellyttänyt.

        Kun Helsinki-Vantaan lentoaseman lentoliikenteestä johtuva lentomelu koskee useita kuntia, valtion olisi tullut varmistaa kaavoitusten yhteensopivuus lentomelun hallinnan suhteen. Finavia Oyj:n hallituksen ja toimitusjohtajan olisi tullut tunnistaa ongelmat jo niiden todennäköisyyden ja merkittävyyden takia ja esittää ne valtion viranomaisten ratkaistavaksi.

        On perusteita epäillä vakavia puutteita ja laiminlyöntejä Finavia Oyj:n ylimmän johdon (Hallitus ja toimitusjohtaja) toiminnassa ja Finavia Oyj:lle siirtyneessä viranomaistoiminnassa toimintona. Finavian Oyj:n toiminnassa ei toteudu vastuullisuus siten kuin siitä säädetään ja siten kuin siitä on annettu ohjeistusta (https://valtioneuvosto.fi/omistajaohjaus/vastuullisuus).

        Viihtyisä elinympäristö ei rajoitu ikkunat suljettuun asuinhuoneistoon, jonka rakentamisessa on otettu huomioon lentomelu. Perustuslain 1 luvun 20 §:n 2 momentin mukaan ”Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon.”

        Jotkut tahot ovat onnistuneet vaikuttamaan lentoliikennejärjestelyihin omaksi edukseen ja toisen osapuolen vahingoksi. Finavia Oyj ei ole vastannut tätä koskevaan kysymykseen: miksi lentoliikennekuormitusta Kaivokselan, Malminkartanon ja Konalan yllä ei palautettu tasolle, joka se edelsi Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitotieremonttia huhtikuu-kesäkuussa 2024. Yhtiö ei esitä perusteluja vastaamatta jättämiselle. Yhtiö haluaa pitää salassa asian, joka liittyy sille siirrettyyn viranomaistehtävään. Se on vastoin kohdassa 2 mainittuja lakeja.

        On rikottu yleistä oikeusperiaatetta, että kukaan ei voi siirtää seuraavalle omistajalle parempaa oikeutta kuin siirtäjällä itsellään on . Myöhemmin rakennetulta alueelta, jolla on häiritsevää lentomelua tai kasvanut riski sille, ei mukaan tule olla mahdollista voida siirtää ilman täyttä korvausta lentomelua alueelle, joka on aiemmin rakennettu ja jolla lentomelua ei ole ollut .

        Finavia Oyj:n toiminnan ennakoimattomuus aiheuttaa ihmisille turvattomuutta, jolta Suomen oikeusjärjestyksen tulisi suojella heitä. Lentoliikennejärjestelyjen muutosten seurauksista voivat olla taloudellisesti hyvin suuret (ks. edellä kohta 7) ja inhimillisesti traagiset .

        Tämä on ote laajemmasta asiakirjasta. Viittauksessa kohdassa 2 mainittuihin lakeihin tarkoitetaan mm. hallintolakia (434/2003) ja lakia viranomaistoiminnan julkisuudesta (621/1999).


      • Anonyymi

        Olen reklamoinut Finavialle jokaisesta häiritsevästä lentomelukokemuksesta ja ottanut yhteyttä niihin, joiden asiana on pitää yllä oikeusjärjestystä Suomessa. Seuraukset: puhelimeeni on tullut vajaan kolmen tunnin aikana VIISI häiriösoittoa ja yksi muu epäilyttävä yhteydenotto. Puhelinumeron olen ilmoittanut reklamaatioissa Finavialle, en missään muualla.

        Melkoinen yhteensattuma, että yksityiseeni häiriköinti alkoi hyvin pian sen jälkeen, kun siirryin raskaampiin vaikutusmahdollisuuksiin. Onneksi virkavallalla on keinot ja yhteydet ulkomaille, joilla selvitetään nämäkin asiat. Kansalaisen estäminen käyttämästä perusoikeuksiaan on sen verran vakava, että se näkyy myös syypäälle tulevissa seurauksissa.

        Jatkan tätä niiden lain kunnioittamisen ja niiden noin 21000 ihmisen takia, joiden elinympäristöä Finavia Oyj on heikentänyt mielivaltaisella lentoreittijärjestelyllään.


      • Anonyymi

        Asun siellä päin. Ja olen toistuvasti reklamoinut lentomeluhaitasta. Lentoreiteissä, kuten muissakin väylssä, on kysymys lakiin perustuvasta tehtävästä. Siten siihen henkilöön tai niihin henkilöihin, jonka tai joiden kohdalla täyttyvät seuraavat kriteerit (Rikoslain 40 luvun 8 §): " ..
        2) pyritään aiheuttamaan erityisen tuntuvaa haittaa tai vahinkoa tai
        3) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti tai häikäilemättömästi "
        ja virka-aseman väärinkäyttäminen on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä"

        soveltuu tämä [rikosoikeudellisella virkavastuulla toimiva henkilö] "on tuomittava törkeästä virka-aseman väärinkäyttämisestä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi sekä viralta pantavaksi".

        Siis viraltapano on väistämätön seuraus ja sen päälle voi tulla vankeutta. Lisäksi syyllistä koskee vahingonkorvauslain 2 luvun säännökset:
        "1 §
        Joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä tässä laissa säädetään, muuta johdu.
        Vahingonkorvausta voidaan sovitella, jos korvausvelvollisuus harkitaan kohtuuttoman raskaaksi ottaen huomioon vahingon aiheuttajan ja vahingon kärsineen varallisuusolot ja muut olosuhteet. Jos vahinko on aiheutettu tahallisesti, on kuitenkin täysi korvaus tuomittava, jollei erityisistä syistä harkita kohtuulliseksi alentaa korvausta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asun siellä päin. Ja olen toistuvasti reklamoinut lentomeluhaitasta. Lentoreiteissä, kuten muissakin väylssä, on kysymys lakiin perustuvasta tehtävästä. Siten siihen henkilöön tai niihin henkilöihin, jonka tai joiden kohdalla täyttyvät seuraavat kriteerit (Rikoslain 40 luvun 8 §): " ..
        2) pyritään aiheuttamaan erityisen tuntuvaa haittaa tai vahinkoa tai
        3) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti tai häikäilemättömästi "
        ja virka-aseman väärinkäyttäminen on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä"

        soveltuu tämä [rikosoikeudellisella virkavastuulla toimiva henkilö] "on tuomittava törkeästä virka-aseman väärinkäyttämisestä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi sekä viralta pantavaksi".

        Siis viraltapano on väistämätön seuraus ja sen päälle voi tulla vankeutta. Lisäksi syyllistä koskee vahingonkorvauslain 2 luvun säännökset:
        "1 §
        Joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä tässä laissa säädetään, muuta johdu.
        Vahingonkorvausta voidaan sovitella, jos korvausvelvollisuus harkitaan kohtuuttoman raskaaksi ottaen huomioon vahingon aiheuttajan ja vahingon kärsineen varallisuusolot ja muut olosuhteet. Jos vahinko on aiheutettu tahallisesti, on kuitenkin täysi korvaus tuomittava, jollei erityisistä syistä harkita kohtuulliseksi alentaa korvausta."

        Osa potkuriturbiinikoneista vaikuttaa lentävän luvattoman matalalla alueen yli. Jo epäilys sallitun lentokorkeuden alittamisesta riittää perusteeksi lentoturvallisuusilmoitukseen (”poikkeama”). Valitettavasti ilmoituslomakkeen täyttäminen on ensimmäisellä kerralla työlästä ja hankalaa, mutta kun tallentaa PDF-lomakkeen, se on valmiina seuraavaa tapahtumaa varten — ja niitähän riittää.

        http://e2.aviationreporting.eu/reporting

        http://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/lentoliikenteen-onnettomuuksista-vaaratilanteista-ja-poikkeamista-ilmoittaminen


    • Anonyymi

      Finavia Oyj:n toimintaa voidaan valvoa monenlaisin tietopyynnöin. Lain mukaan tietopyyntö on käsiteltävä viipymättä ja tieto on annettava mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään kahden viikon kuluessa, kunhan se koskee yhtiön lakisääteistä tehtävää.

      Olen miettinyt seuraavanlaisia mahdollisuuksia:

      (1) Pyydetään Finavia Oyj:ltä tieto kaikesta palautteesta, jota se on tiettynä aikana vastaanottanut Kaivokselan tai Malminkartanon yli kulkevan lentoreitin aiheuttamasta lentomelusta sähköpostitse, puhelimitse, kirjeitse tai muutoin.

      Samat tiedot pyydetään myös Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista sekä
      Fintraffic Lennonvarmistus Oy:stä.

      (2) Pyydetään Finavialta tieto kaikesta viestienvaihdosta, jota se on käynyt tiettynä aikana Finnair Oyj:n (ynnä muiden operaattoreiden) kanssa lennonvarmistuspalveluiden tarjoamisesta Suomen vastuulla olevassa ilmatilassa.

      Tästä aineistosta kannattaa seuloa seuraavantyyppisiä viestejä: ”Hei, voisitteko maksaa tyttäreni viulut? Yhteistyöterveisin Olli.”

      (3) Pyydetään Traficomista kaikki Traficomin ja Finavian välinen viestittely tietyltä ajalta. Kuinka siellä on käsitelty ”poikkeusreittiä”, joka otettiin käyttöön 15.4.2024 ja muka poistettiin käytöstä 12.6.2024?

      Samoin Traficom ja Fintraffic sekä Fintraffic ja Finavia.

      Lisäksi pyydetään tiedot kaikista tietopyynnöistä, jotka kohdistuvat osaankin pyydettyjä asiakirjoja. Siinähän askartelevat.

      Nuo yhtiöt ja viranomaiset saattavat koettaa keplotella asiakirjamaksuilla. Siksi kannattaa ensin kysyä, paljonko aineistoa on ja kuinka paljon maksaa sen lähettäminen paperitulosteina postitse ja PDF:nä sähköpostitse.

      Tietopyynnöt lähetetään kirjeitse, eikä niihin merkitä pyytäjän sähköpostiosoitetta eikä puhelinnumeroa. Siksi tiedonantaja joutuu vastaamaan kirjeitse ja jos ei kahden viikon kuluessa kelpaa vastata, niin kylmästi rikosilmoitus Itä-Uudenmaan tai Helsingin poliisille.

      Työ- ja elinkeinotoimiston kanta-asiakkaana tiedän, että kun selvitys- ja tietopyynnöt alkavat kasautua, elämä muuttuu varsin äkkiä tervassa tarpomiseksi.

      Lopuksi päivän muotoilu: ”Tähän ylilentoon ei ollut mitään todellista liikenteellistä tarvetta, vaan käsitykseni mukaan kyseessä on korruptionluonteinen oikaisureitti (käytöstä poistettu poikkeusreitti), jota tarjotaan tiettyjen operaattoreiden ilma-aluksille polttoainekustannusten säästämiseksi.”

    • Anonyymi

      Jos haluaa asua Hesassa, on turha valittaa melusta, saasteista tai mamuista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe