Poltto-vai arkkuhautaus?

Anonyymi-ap

Onko Raamatussa opetusta, joka olisi pätevä otettavaksi yleiseksi uskossa olevien hautaustavaksi?
Mitä suosittelette?
Vai onko sillä mitään merkitystä?

52

438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni muiden ruokkimiseksi ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, en siitä mitään hyötyisi." 1 Kor. 13:3.
      "vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi" olisi se turhaa, ellei ole rakkautta. Mutta jos on rakkautta ja antaa ruumiinsa poltettavaksi, niin onko siitä sitten hyötyä?

• Anonyymi

Voiteet ja käärinliinat ja kalliohauta.

• Anonyymi

Ruumis balsamoitiin, jotta säilyi paremmassa kunnossa ylöstempausta varten.

Polttohaudattua on vaikeata enää temmata taivaaseen, kun atomit ovat hajonneet taiva n tuuliin.

• Anonyymi

Entä kun mikrobit ovat levittäneet ruumiin atomit sinne sun tänne?

Meinaatko että silloin on helpompi koota atomit kasaan, muodostaa sopivia molekyylejä ja yhdistää ne zilooniksi soluiksi...

Ehkä olisi syytä suhtautua tuohon ylösatempaamiseen hieman pragmaattisemmin?
        Vertauskuvallisena kertomuksena?

• Anonyymi

Jeesukselta ei saanut rikkoa luita, koska luissa valmistuu punasoluja.

• Anonyymi

Onko siis niin, että arkkuhaudassa mätänevien ihmisten kehosta jää jotain jäljelle sen muututtua maaksi jälleen? Sehän muuttuu yhtä pieniksi atomien osasiksi kuin poltettu ruumis tuhkaläjänä.

• Anonyymi

Herralla on kova työ koota atomit ruumiiksi jälleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Herralla on kova työ koota atomit ruumiiksi jälleen.

Totta tosiaan!

Mutta siis aikuisten oikeasti: kuvitteleeko joku tosiaan, että atomit käydään nokkimassa pienelimistöstä ja kasveista ja sitten kasataan...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta tosiaan!

Mutta siis aikuisten oikeasti: kuvitteleeko joku tosiaan, että atomit käydään nokkimassa pienelimistöstä ja kasveista ja sitten kasataan...

Paavali ei tiennyt ruumiin hajoavan atomeiksi. Uskoi luurangon säilyvän ja lihan muuttuvan maaksi sen viereen. Odotti sitten tästä syntyvän uusi ruumis.

• Anonyymi

Polttohautaus on hinduilla ja tuhkat heitetään Gangesin virtaan.
      Se lienee pakanallinen tapa.

• Anonyymi

Jumala herätti kuolleet luut eloon.

• Anonyymi

Täysin uniikki erikoistapaus. Ei toistu enää samanlaisena.

• Anonyymi

Suomessa lienee raha syynä polttohautauksen yleistymiseen. Ainakaan tilakysymys se ei ole Treelta aina Ivaloon asti. Sitä se ei ole Pohjanmaalla. Lisäksi helluntailaislla on paljon sukuhautoja kirkkomaalla. Aika yleinen sääntö on 20 v n jälkeen saa haudata samaan hautaan uudelleen. Joitakin muitakin sääntöjä on. Minut haudataan perinteisesti, jos se aika tulee.

• Anonyymi

Luuletko että pääset ylösnousemukseen kun luut ovat tallella? Herra noutaa atomit Hiroshimasta ja Nagasakista saadakseen tuomita shintolaiset helvettiin.

• Anonyymi

Voithan myydä ruumiisi ja tehdä siitä testamentin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voithan myydä ruumiisi ja tehdä siitä testamentin.

Jumalako se tekee huume ja elinkauppaa sekä sotii tappaen lajotovereitaan huvikseen ?
        IHMINEN ON HELVETIN PAHA JA RAHANAHNE 😢🤑

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luuletko että pääset ylösnousemukseen kun luut ovat tallella? Herra noutaa atomit Hiroshimasta ja Nagasakista saadakseen tuomita shintolaiset helvettiin.

1. Moos. 3:19

Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."

Ei sama lihallinen ruumis nouse enää ylös, mikä on kerran maatunut. Sehän on ihan selvästi sanottu.

1. Kor. 15:44

Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1. Moos. 3:19

Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."

Ei sama lihallinen ruumis nouse enää ylös, mikä on kerran maatunut. Sehän on ihan selvästi sanottu.

Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen.

Potusta nousee pottu, vehnästä vehnä ja raadosta ihminen. Jos se ruumis ei ole ainetta, niin miksi on Ruumiin ylösnousemus?

Ei henki tarvitse ylösnousemusta vaan ruumis.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Potusta nousee pottu, vehnästä vehnä ja raadosta ihminen. Jos se ruumis ei ole ainetta, niin miksi on Ruumiin ylösnousemus?

Ei henki tarvitse ylösnousemusta vaan ruumis.

Siinä nouseekin henkiruumis.
        Piispa sen minulle selitti, kun kysyin.

• Anonyymi

Ihminen
      - henki
      - ruumis
      - sielu

Sielu ei pala eikä kuole.
      Ruumis palaa jos se poltetaan.

• Anonyymi

Saatana heitetään tuliseen järveen. Onko hänellä ruumis?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saatana heitetään tuliseen järveen. Onko hänellä ruumis?

Parhami ja Olsenilla oli fyysinen ruumis ja kovat lihan himot.

• Anonyymi

Mikä ero on hengellä ja sielulla?

• Anonyymi

Onko nimesi elämänkirjassa kun se avataan viimeisellä tuomiolla ?

• Anonyymi

Saahan satukirjoihin uskoa!

• Anonyymi

Koko Maailma on pahan vallassa.
      Synti ja pahuus on todellista.

Minne ihminen joutuu kuoleman jälkeen ?
      Paha saa palkkansa.

• Anonyymi

Ensimmäinen Samuelin kirja 2:6

Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen.

Jokainen sielu joutuu Jumalan tuomittavaksi.

Myös maallisessa oikeudessa julistetaan tuomioita, onko se oikeudenmukaista ?

• Anonyymi

Kaikkien ihailemassa demokraattisessa lahkohenkisessä Amerikassa julistetaan kuoleman tuomioita sähkötuolissa tai myrkyttämällä. Kyse on tappamisesta.
        Nyt yritettiin presidentti Trump murhata.

"Älä tapa" - käsky lahkoamerikassa on vedetty vessan pöntöstä alas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikkien ihailemassa demokraattisessa lahkohenkisessä Amerikassa julistetaan kuoleman tuomioita sähkötuolissa tai myrkyttämällä. Kyse on tappamisesta.
        Nyt yritettiin presidentti Trump murhata.

"Älä tapa" - käsky lahkoamerikassa on vedetty vessan pöntöstä alas.

Nii-i, ja kovasti pitävät itseään kristittyinä - ja tietenkin siksi myös hyviksinä...

• Anonyymi

Minne tappajien ja jenkki-lahkolaisten sielu joutuu kuoleman jälkeen ?

• Anonyymi

Jotka eivät ole Israelista alkaneessa uskossa, joutuvat kuoleman hetkellä Tuonelaan odottamaan ikuista kadotustuomiota.
        Jeesus on ainoa Pelastaja. Hän perusti ristillä seurakunnan, johon Hän kutsuu jokaista uskoon tullutta. Mikä se on:
        https://oikeaseurakunta.wordpress.com/

• Anonyymi

"Liha ja veri ei peri Jumalan valtakuntaa." 1 Kor. 15:50.
      Pienintäkään osaa tämän maailman materiasta ei ole oleva Taivaassa:
      Hän muuttaa meidän alennustilassa olevan ruumiimme kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla Hän myös kykenee alistamaan kaiken valtaansa." Filip. 3:20,21. Se tapahtuu silloin kun Jeesus tulee noutamaan meidät tykönsä. 1 Tes. 4: 13-18.
      2 Kor. 5.

Kirkkauden ruumis on ikuinen ruumiimme!

• Anonyymi

Raamatun mukaan Kristillisessä kasteessa Jumala luo ihmiselle valmiiksi ylösnousemusruumiin vedestä ja Hengestä.
      Ei haudassa enää mitään uusia ylösnousemusruumiita ihmiselle valmisteta.

Jeesukselle, joka oli fyysisesti ihminen, piti luoda kasteessa ylösnousemusruumis.
      Jeesuksen uudestisyntyminen tapahtui kasteessa. Sitä Nikodemus kävi häneltä kysymässä. Joh.3:5

Hepr. 1:5

Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: -- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: -- Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani

• Anonyymi

Raamattu ei ota kantaa siihen kuinka ihminen tulisi haudata. Muutoinhan se tuomitsisi heidät, jotka ovat luonnollisesti kuolleet ja jääneet kuolinpaikoilleen: erämaahan, petojen ruuaksi, vesiin hukkumalla, luontoon jääneinä, kadonneina...

Kristityillä on ollut tapana arkkuhautaus. Iankaikkisuuden ja esim. ylösnousemuksen kannalta tämä kuitenkin on yhdentekevää.

Olin aikoinaan arkkuhautaukseni kannalla. Nyt minulla on ajatus, että yhtä hyvin minut voisi tuhkata ja avata purkki vaikka meren rannalla, tai järvellä, sukujeni syntysijoilla ja päästää tuuleen.

Minua kun ei kuolemani jälkeen enää muisteta. Miksi laittaa hautaan ja naputella nimi kiveen? Jopa muistolehto olisi tylsä. Mitä minä siellä muiden tuhkakasojen vierellä tekisin? Kallioihin naputelluille laatoillekin tulee pian tungosta, Hgin Malmin hautausmaa on jo niitä täynnä ja kuka niitä lukee?

Synnyin Jumalan luomana ja palaan tuulessa Hänen luokseen. Hän on ainoa, joka minut muistaa.

• Anonyymi

"Minua kun ei kuolemani jälkeen enää muisteta. Miksi laittaa hautaan ja naputella nimi kiveen? Jopa muistolehto olisi tylsä. Mitä minä siellä muiden tuhkakasojen vierellä tekisin? Kallioihin naputelluille laatoillekin tulee pian tungosta, Hgin Malmin hautausmaa on jo niitä täynnä ja kuka niitä lukee?"

Aivan!

Lopusta olen eri mieltä. Toiveajattelua. Ja miksi pitäisi muistaa?
        Läheiset muistavat sen aikaa kun muistavat. Elämä jatkuu.

"Kun olen kuollut
        itke minua hiukan,
        ajattele minua joskus
        mutta älä liikaa

Nyt ja aina
        muista minut sellaisena kuin olin.

Joskus muisteloissa on mieltä,
        mutta ei pitkään.

Jätä minut rauhaan,
        niin minäkin jätän sinut.

Ja kun elät,
        kiinnitä ajatuksesi eläviin."
        [Intiaaniruno]

• Anonyymi

Hyviä ajatuksia sinulla.
        Uskon samalla tavalla.

• Anonyymi

Poltatin maallisen isäni kun hän sai elämästä kylliksensä. Minulla on tallessa uurna, jossa oli hänen tuhkansa. Jos minun ruumiini kuolee ennen ylöstempausta niin minunkin ruumintuhkat kipataan nätisti tuohon samaan uurnaan.

Olipa kristitty hauvattu, tuhkattu, kalojen masuissa tai missä vaan kuoltujaan niin kyse on SIELUSTA.

SIELU on kaikilla kuolematon vaikka joutuukin joillakin "toiseen kuolemaan", Helvettiin. Siellä sielu elää ikuisesti ja Helvetissäkin lienee kaikilla ruumiit. Ainakin Uuvessa Maassa, jonne voittajat pääsevät ikuiseksi ajaksi niin heijän kuolemattomat ruumiinsa "pukeutuvat" Jumalan antamiin "uusiin" ruumiisiin, kehoihin.

Kuulemma nämä uudet ruumiit ovat nykyisiin ruumiisiimme pljossa ja paljon miellyttävämmät elää. Niin paljon kehittyneemmät ja käyttäjäystävällisemmätylönousemuksessaylöstempauksessa Jumalalta autuvasten kristittyjen tulevat ruumiit ovat että ollaan oikein ihmeissään ensialkuun sitä eroa näihin nykyruumiisiimme.

Helvetissä ei pääse uusruumiissa nauttimaan sen mahdollisista paremmista ominaisuuksista johtuen ympäristön ja seuran aiheuttamasta tuskallisuujesta.

Selef Urge

• Anonyymi

Pelastumattomista tuli tekee lopun, eikä heillä ole mitään elämää sen jälkeen. Heitä kohtaa toinen kuolema.

1234567---

• Anonyymi

Ajatuskatkos kesken kirjoituksen tapahtui äsken! Virheellinen kirjoituksen osa:

"Ainakin Uuvessa Maassa, jonne voittajat pääsevät ikuiseksi ajaksi niin heijän kuolemattomat RUUMIINSA "pukeutuvat" Jumalan antamiin "uusiin" ruumiisiin, kehoihin."

Korjaus lihavastikoitujusti:

"Ainakin Uuvessa Maassa, jonne voittajat pääsevät ikuiseksi ajaksi niin heijän kuolemattomat SIELUNSA "pukeutuvat" Jumalan antamiin "uusiin" ruumiisiin, kehoihin.

Selef Urge

• Anonyymi

"Olin aikoinaan arkkuhautaukseni kannalla. Nyt minulla on ajatus, että yhtä hyvin minut voisi tuhkata."
      Näin ajattelen itsekin.

• Anonyymi

Onko siis oikein kääntää takki oikein päin?

• Anonyymi

Jotkut uskovat lihan ruumiin ylösnousemukseen. Se tarkoittaisi tomuksi muuttuneiden kymmenien miljardien ihmisten uudestaan luomista, toisten vain viimeistä tuomiota varten ja sitten heitettäväksi kadotuksen tulijärveen.
      Mutta haudoista ei nouse vähäistäkään osaa lihaa ja verta olevia ruumiita. Raamattu sanoo sen näin:

"Kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. " 1 Kor. 15:44.

• Anonyymi

Kylä meillä päin poltetaan tyypit kremakamiinassa arkkuineen päivineen. Kylä jämpti o näi.

• Anonyymi

Kyllä jämpti on niin.

• Anonyymi

Ei oikein ole vielä käynyt selville, kumpi tapa on parempi ja raamatullisempi?

• Anonyymi

Ei vielä käynyt selville, että ei ole olemassakaan nk. "raamatullista hautaustapaa"?

Raamattu ei sano hautaamistavoista yhtään mitään, mikä olisi "oikea" tai mikä "väärä". Suomen laki sen sijaan jossain määrin säätää mikä ruumiin käsittely on oikein ja mikä väärin. Esim. bio-jätteisiin ei mahd. isoisää saa heittää.

Muutoin kukin haudatkoon kuolleensa kuten itse, tai etenkin vainaja itse on toiveensa esittänyt.

• Anonyymi

Tietääkseni Raamatussa ei puhuta asiasta

• Anonyymi

Kyllä 1 Kor. 13:3 kertoo hyvän ja rakkaudellisen tavan.

• Anonyymi

Ei Raamatussa paljoakaan opeteta ruumiiden polttamisesta ESIMERKKINÄ ja OPETUKSENA, että niin tai näin tulisi tehdä. Mutta polttamista sanotaan rakkaudelliseksi. 1 Kor. 13:3.

• Koska tämä keho on vain valon kuljetusalusta ja tulee häviämään niin ??
      Itse toivoisin arkkuhautaus.

• Anonyymi

Kalliohaudassa madot syövät samalla tavalla kuin arkussa maan allakin.
      Kun arkkusi on peitetty mullalla, hyökkäävät madot heti kimppuusi. Ne tunkeutuvat sisälle kaikista ruumiin aukoista, ja noin 10. vuodessa on ruumiisi lähes hävinnyt. Se on muuttunut tomuksi ja tuhkaksi. Luiden nakertaminen kestää vähän kauemmin, riippuen esim. maan kosteudesta.
      Polttamalla ruumiin häviäminen tomuksi ja tuhkaksi tapahtuu muutamassa minuutissa.

• Anonyymi

Kumpi siis on hyvä valita? Onko vaikea valita?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      14
      1983
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      183
      1514
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      146
      1327
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      97
      1298
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1178
    6. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      84
      918
    7. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      45
      847
    8. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      13
      807
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      803
    10. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      126
      790
    Aihe