Copy paste ylen sivulta:
"Takuusäätiö varoittaa nyt kulutusluottojen uudesta velka-ansasta – 32 000 euron lainasta maksettavaa lähes 100 000 euroa"
Ihmeellistä keskustelua velkaantumisesta. Suomessa on vakavassa kriisissä satoja tuhansia ja 300 000 merkintää. Jos perheessä on yksi tai kaksi ulosotossa ja alaikäisiä lapsia, niin vaikutus voi olla yli 500 000 ihmistä. Aikaa myöden jokainen ulosotto päättyy jollain tapaa. Ihminen kuolee ja velka menee sen tien. Joskus velka vaan vanhenee jne. Itse olen sen ikäinen, että olin nuori aikuinen 1990 luvun alussa ja saanut tutaa sen aikaisesta menosta. Mikä vittu siinä on, että 1990-luvun alussa Iiro Viinanen ja Esko Aho luki joka päivä kansakunnan madonlukuja puoli ysin uutisissa ja tuli isot vahingot. Sen aikaiset velat alkaa olla kuitattu, mutta mikä vittu siinä on, että kaikki haluaa kokea sen uudelleen tai omakohtaisesti. Siis jos normaali kulutus- tai kestokulutusluoton korko oli pahimpana aikana 1991-1992 luokkaa 15 ja pääoma oli ehkä sata tonnia, niin nyt pääoma on luokkaa 10 000€ ja korko pahimmillaankin puolet 30v takaa... Sitä on ihan turha miettiä paljonko satatuhatta markkaa olisi nyt euroissa... rahan arvo ja kokemuslisä on kuitannut ne. Joku oli laskenut, että 1985 5 miljoonaa markaa olisi ollut vuosi sitten n. 400 000€.
Olen kirjoittanut tänne jo aiemmin, että 1.4.2024 tullut positiivinen luottorekisterihän ei auta niitä joilla velat on nyt tapissa. Uusi laki ja tapa auttaa vain uusia luotonottajia ja uusia luottoja. Vaikutus näkyy vasta kun 2023 myönnetyt luotot on selvitetty. Ehkä 2080 luvulla (?) Kuka tietää... ongelmathan siirtyy sukupolvelta toisille ja vasta lapsettomana kuolleen jälkeen on lapsettoman ihmisen trauma käsitelty lopullisesti. Kuka ongelmissa rypenyt haluaa sotkea ulkopuolia ja asioita tietämättömiä tälläiseen. Kuka ongelmissa kärventynyt uskaltaa päästää toista lähelle jos toisella on muumioitunut ruumis kaapissa.
Mutta onnea sillekin ihmiselle jolla vuoden 2023 lopussa oli 32 000€ roskalainaa jonka maksuajaksi on arvioitu 15v ja hinta pääoman päälle tli 50000€ Unettomat yöt on hänelläkin ja heitä on varmaa muitakin. Kiitos norjalaisille joilla on tapana antaa yli 5v luottoja ja antavat velkaa velan päälle. Sadan tonnin tili vaatii miljoonan euron tulovirran.
Ihmeellistä keskustelua velasta.
14
568
Vastaukset
- Anonyymi
Kun tätä vuoden 2019 kuluttajaluottojen uutta korkokattosäännöstä rakenneltiin, niin monet asiantuntijat pitivät puutteena ettei uudessakaan laissa ole korkokuluille kokonaiskattoa vuosikaton lisäksi. Esim. jos lainan elinkaaren kokonaishinta saisi olla vain kaksinkertainen pääomaan nähden, Ylen kuvaamat tilanteet vältettäisiin. Toisaalta useampi ihminen joutuisi helvettiin... eikun ulosottoon, kun järjestelylainaa ei enää saa.
”Esimerkiksi Norjassa on käytössä ns. 5-5-5-paketti. Sen mukaan kulutusluoton laina-aika saa olla korkeintaan 5 vuotta ja kokonaisvelan tulee alittaa hakijan bruttotulot kerrottuna viidellä. Hakijan takaisinmaksukyvyn tulee riittää, vaikka korko nousisi 5 %. Norjalaiset luottolaitokset ovat muiden mukana kunnostautuneet suomalaisille pitkiä laina-aikoja ja isoja kulutusluottoja toimien Suomessa aivan eri logiikalla kuin Norjassa. Suomi näyttäytyy löyhemmän lainsäädännön takia houkuttelevana markkina-alueena.”
https://www.takuusaatio.fi/julkaisu/suuret-kulutusluotot-ja-pitkat-laina-ajat-ajavat-kotitalouksia-syvalle-velkakurimukseen/- Anonyymi
ap. kommentti
Taisi vastaus olla aika suora Copy/paste.
Mutta totuushan on läpinäkyvyyden puute nyt tehdyissä ”vanhoissa” luottosopimuksista jotka nyt on maksussa. Kun vippipojat tuli aikanaan markkinoille, niin lainoja annettiin ilman asiakastutkimusta ja ketjutetuista luottosysteemeistä tuli ongelma.
Ja olen sanot jo aiemmin, että nyt tullut positiivinen luottorekisteri ei estä kuin uusia ongelmia. Vuosikymmeniä sitten syntyneet ongelmat ratkeaa kun 1950-1999 välillä syntyneet ihmiset siirtyy mananmajalle ja velat kuitataan pois velallisen kuoltua.
Kannattaa muistaa myös se, että toisille satasen laina on liian iso ja toinen suorittaa kymppitonnin ongelmitta. Toiset miettii asioita enemmän kuin toiset. Väärät ihmiset miettii ja ne joiden olisi pitänyt miettiä eivät sitä tee.
Toivottavasti näitä ylen artikkeleita pidettäisiin pinnalla ja kaikki miettisi asioita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ap. kommentti
Taisi vastaus olla aika suora Copy/paste.
Mutta totuushan on läpinäkyvyyden puute nyt tehdyissä ”vanhoissa” luottosopimuksista jotka nyt on maksussa. Kun vippipojat tuli aikanaan markkinoille, niin lainoja annettiin ilman asiakastutkimusta ja ketjutetuista luottosysteemeistä tuli ongelma.
Ja olen sanot jo aiemmin, että nyt tullut positiivinen luottorekisteri ei estä kuin uusia ongelmia. Vuosikymmeniä sitten syntyneet ongelmat ratkeaa kun 1950-1999 välillä syntyneet ihmiset siirtyy mananmajalle ja velat kuitataan pois velallisen kuoltua.
Kannattaa muistaa myös se, että toisille satasen laina on liian iso ja toinen suorittaa kymppitonnin ongelmitta. Toiset miettii asioita enemmän kuin toiset. Väärät ihmiset miettii ja ne joiden olisi pitänyt miettiä eivät sitä tee.
Toivottavasti näitä ylen artikkeleita pidettäisiin pinnalla ja kaikki miettisi asioita."Taisi vastaus olla aika suora Copy/paste. "
Vain se mikä oli lainausmerkkien sisällä oli lainausta, muu oli omasta kynästä eikä mikään copy-paste. Voit kokeilla tätä googlamalla pientä pätkää tekstistäni.
- Anonyymi
Aloituksen otsikko oli asiaa, mutta ajattelin sen johtavan vähän eri analyysiin.
Itse lähinnä ihmettelen miksi yleensä puhutaan "velka-ansasta"? Ei ole velan myöntäjien syy, jos joku onnistuu ymmärtämään velan ja sen hinnan väärin, siitäkin huolimatta, että auttavalla laskutaidolla sen pitäisi olla päivän selvää kaikille jotka tuollaisen pitkän kulutusluoton ottavat. Ja tietty lainanmyöntäjän nettisivujen alalaidassa on ihan laskutaidottomille myös valmis esimerkkilaskelma, joten jopa ihan ilman laskutaitoa lainan näkee "melko" hintavaksi.
Ehkä tuollainen pitkä kulutusluotto pitäisi nimetä uudelleen: Taloustaidon Darwin Awards luotto. Nimittäin jos joku ei tajua tuollaisen lainarahan kalleutta, niin luotto luovuttaa palkinnon ottajalleen.
Ansa on mielestäni jotain jonka pitäisi olla huomaamaton, näissä luotoissa korot ja kulut kerrotaan jos ei kissankokoisin kirjaimin, niin ainakin pienellä präntillä.
Ansaan astumista luulisi hillitsevän senkin, että jos on nostamassa lainaa vuositulojen verran tai enemmänkin, niin käytettäisiin edes vartti lainan ehtojen tutkimiseen, ettei tarvitsisi itkeä takuusäätiölle, että "minäkin astuin siihen hyvin piilotettuun ansaan", "eihän syy ole minussa....kun se ansa"- Anonyymi
Kuluttajansuojalaissa kielletään antamasta lainaa maksukyvyttömälle. En nyt muista tarkkaa sanamuotoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuluttajansuojalaissa kielletään antamasta lainaa maksukyvyttömälle. En nyt muista tarkkaa sanamuotoa.
Lainkohta löytyy kuluttajansuojalain 7 luvun 14 pykälästä https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#L7P14
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ap. kuittaa
Finanssivalvonta on ohjeistanut pankkeja ettei viimeaikaisia kelan etuuksia vastaan saa antaa luottoa. Ei vaikka asiakkaalla olisi luotonmäärää vastaava realivakuus, esim. 1000€ kortti kymmenkertaista vakuutta vastaan.
Mä oon miettinyt sitä, että pankeilla on screenit joihin tulee hälytyksiä jos mukavaan asiakas toimii jollain tapaa poikkeuksellisesti. Siis jos persaukinen kerää tyhjästä ”miljoonan”, joku vetää kortin nurin tai varakas kadottaa miljoonan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lainaa ottaessa jokainen vähintään kuvittelee olevansa maksukykyinen, eikä luoton myöntäjäkään voi nimetä asiakasta maksukyvyttömäksi pelkästään sillä perusteella, että asiakas ottaa lainaa kun ei ole lainan rahasummaa taskussa valmiiksi.
Maksukyvyttömyys tulee sitten joskus vuosien varrella, jos hövelisti velkaantuu laittamalla lainarahat viinaan ja naisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lainkohta löytyy kuluttajansuojalain 7 luvun 14 pykälästä https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#L7P14
Mitä jos lainanottaja on antanut tuloistaan ja varallisuudestaan vääriä tietoja. Toki lainanottaja on tästä vastuussa mutta mikä vastuu on lainanantajalla, nythän se toki ei enää onnistu kosa positiivinen luottotietorekisteri. Voiko esim lainanottaja vedota tuohon lakipykälään ja vaatia esimerkiksi korkojen alentamista tai muuta ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä jos lainanottaja on antanut tuloistaan ja varallisuudestaan vääriä tietoja. Toki lainanottaja on tästä vastuussa mutta mikä vastuu on lainanantajalla, nythän se toki ei enää onnistu kosa positiivinen luottotietorekisteri. Voiko esim lainanottaja vedota tuohon lakipykälään ja vaatia esimerkiksi korkojen alentamista tai muuta ?
Aika härskiä, jos valehtelemalla saa ensin lainaa, sitten suunnittelee vielä saavansa vahingokorvausta lainan myöntäjältä, kun sai lainaa.
- Anonyymi
Lainanantajan intressissä ei ole nykyään lainata takaisinmaksukyvyttömälle. Nyt heillä on tehokkaat välineet, positiivinen luottorekisteri, joka sisältää myös tulotiedot 12:lta viime kuukaudelta, sekä luottotietorekisteri.
Lainanantajan ihanneasiakas on hieman boheemi keski- tai hyvätuloinen ihminen, joka tarvitsee järjestelylainaa, järjestelylainan järjestelylainaa sekä järjestelylainan järjestelylainan järjestelylainaa. Ei haittaa, vaikka korttitalo sitten romahtaisi, sillä ulosotossa heiltä sitten saisi kuitenkin perittyä kaiken. Päinvastoin kuin pienituloiset, keskituloiset eivät kehtaa jäädä 15 vuodeksi työttömyyskortistoon velkojen vanhentumista odottamaan. Päästää ulosottoon ja se on siinä. Mitä yöunia noista menettää. Itsellä se on edessä. E-mobiili jää koska uo ei voi ulosmitata rahoitusyhtiö omaisuutta jos lainan hoitaa moitteettomasti.
- Anonyymi
Aloittaja kommentoi
Jotkut pystyy ottamaan lunghtisti raha-asiat kun rahat on finaalissa.
Itsekin olen ollut tiukassa paikassa. Velkaa minulla ei ole ollut vuoden 2002 syksyn jälkeen. Olen opetellut sen verran perusmatematiikaa, että hallitsen yksinkertaiset taulukot ja iän myötä lainaa ei voi ottaa rajattomasti loputtomiin. Ihmetyttää yleensä, että pankit eivät ynnää asiakkaan tilanteita. Itse olen miettinyt, että tietyssä iässä on alettava hiljentämään. Minulla aikaa on ehkä viisi vuotta. Jos yli 60v iässä on luottokortti (nuoremmallakin) niin on oltava vakuutena käteistä.
Mutta on se karua kun ihminen on vuosikymmenet kusessa ja kaikki päättyy helvetinmoiseen puristukseen. Ei opita mitään vaikka uutisissa lukee ja varoitetaan. Otetaan velkaa vain velan vuoksi, että saadaan jotain mitä ei tarvita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja kommentoi
Jotkut pystyy ottamaan lunghtisti raha-asiat kun rahat on finaalissa.
Itsekin olen ollut tiukassa paikassa. Velkaa minulla ei ole ollut vuoden 2002 syksyn jälkeen. Olen opetellut sen verran perusmatematiikaa, että hallitsen yksinkertaiset taulukot ja iän myötä lainaa ei voi ottaa rajattomasti loputtomiin. Ihmetyttää yleensä, että pankit eivät ynnää asiakkaan tilanteita. Itse olen miettinyt, että tietyssä iässä on alettava hiljentämään. Minulla aikaa on ehkä viisi vuotta. Jos yli 60v iässä on luottokortti (nuoremmallakin) niin on oltava vakuutena käteistä.
Mutta on se karua kun ihminen on vuosikymmenet kusessa ja kaikki päättyy helvetinmoiseen puristukseen. Ei opita mitään vaikka uutisissa lukee ja varoitetaan. Otetaan velkaa vain velan vuoksi, että saadaan jotain mitä ei tarvita.Nuo velan markkinoinnit johtavat siihen että eletään velaksi.
Annetaan mielikuva että kaikkihan rahoittavat omat mielihalunsa velaksi.
Velkaantuminen saadaan pienemmäksi markkinointikelloilla, miksi vahingollisten asioiden markkinointi sallitaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399