Niemiskylän vanha rautatie asema

Anonyymi-ap

Oisko kellään kuvaa niemiskylän vanhasta rautatieasemasta

9

963

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aittojärven ja Hallaperän pysäkit tiedän, mutta oliko Niemiskylälläkin oma?

      • Anonyymi

        Hallaperän pysäkkiä ei ole koskaan ollutkaan, vaan Hallaperäntien yli-
        käytävältä n. 300 metriä Aittojärvelle päin oli Niemiskylän pysäkki, molemmin
        puolin oli sivuraiteet, isot putavaralaanit vielä 1950-1960-luvulla.
        Pysäkki myytiin huutokaupalla , sen osti Leo Silen ja vei sen sitten jonnekin
        Kymeenlaaksoon. Pysäkki- ja postitoiminnan loppumisen jälkeen oli ns.
        seisake, siitä pääsi sitten lättähatulla esim.Iisalmeen ja Ylivieskaan.
        Posti siirtyi sitten "Tenhusen kaupalle", Kalliokylän tien varteen, postihoitajana
        toimi pitkään Eero Kämäräinen.
        ssa
        Nyt kun Ylivieska-Iisalmi väli on sähköistetty, siirtyy tuo em. Hallaperän ylikäytävä
        noin 200 metriä Aittojärven suuntaan. Ylikäytävämuutokset on kuulutusten
        mukaan nyt hyväksytty Väylävirastossa.
        Hallaperän kouluakaanhan ei ole virallisesti ollut olemassa, vaan se oli Hirvilahden
        kansakoulu ja on edelleen ränsistyneenä paikallaan Hallaperällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallaperän pysäkkiä ei ole koskaan ollutkaan, vaan Hallaperäntien yli-
        käytävältä n. 300 metriä Aittojärvelle päin oli Niemiskylän pysäkki, molemmin
        puolin oli sivuraiteet, isot putavaralaanit vielä 1950-1960-luvulla.
        Pysäkki myytiin huutokaupalla , sen osti Leo Silen ja vei sen sitten jonnekin
        Kymeenlaaksoon. Pysäkki- ja postitoiminnan loppumisen jälkeen oli ns.
        seisake, siitä pääsi sitten lättähatulla esim.Iisalmeen ja Ylivieskaan.
        Posti siirtyi sitten "Tenhusen kaupalle", Kalliokylän tien varteen, postihoitajana
        toimi pitkään Eero Kämäräinen.
        ssa
        Nyt kun Ylivieska-Iisalmi väli on sähköistetty, siirtyy tuo em. Hallaperän ylikäytävä
        noin 200 metriä Aittojärven suuntaan. Ylikäytävämuutokset on kuulutusten
        mukaan nyt hyväksytty Väylävirastossa.
        Hallaperän kouluakaanhan ei ole virallisesti ollut olemassa, vaan se oli Hirvilahden
        kansakoulu ja on edelleen ränsistyneenä paikallaan Hallaperällä.

        1963-1965 matkustin viikonloppuisin tuolta seisakkeelta opiskeluaikana
        Kuopioon. Pimeän aikaan piti näyttää sähkölampulla valoa lättähatun
        kuljettajalla, että pääsi junan kyytiin. Palvelu oli hyvä. kun kuskit oppivat
        tuntemaan, jäin monta kertaa lauantai iltana pois kyydistä Niskalaniemen
        ylikäytävälle, se lyhensi kävelymatkaa reilun kilometrin.
        "entinen opiskelija"


      • Anonyymi

        Niemiskylän historiikki-kirjassa on esitetty toinen, mielenkiintoinen ehdotus
        ratasuunnitelmaksi. Rata olisi lähtenyt Aittojärven suunnasta Löytölän tilan
        takaa, Hilapparannantien länsipuolelta Kalliokylän suuntaan ja kaartanut
        sitten Niemiskylän koulun pohjoispuolelta kirkonkylää kohti. Silloin pysäkki
        lienee suunniteltu tuonne Hilapparannatien lähelle ja olisi sitten palvellut
        aikanaan paremmin tuota pääkylää.
        Hirvijärven ja Pienveen vesistöt oisivat varmaankin olleet vaikeita ohitettavia,
        joten silloinen VR valitsi tämän nykyisen reittivaihtoehdon.
        Hyvinhän tuo pysäkki pelasi aikanaan kaikille kyläläisillekin, isännät saivat hyvän
        syyn lähteä sunnuntaisin postihakuun ja "spekuloimaan" maailman menoa"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niemiskylän historiikki-kirjassa on esitetty toinen, mielenkiintoinen ehdotus
        ratasuunnitelmaksi. Rata olisi lähtenyt Aittojärven suunnasta Löytölän tilan
        takaa, Hilapparannantien länsipuolelta Kalliokylän suuntaan ja kaartanut
        sitten Niemiskylän koulun pohjoispuolelta kirkonkylää kohti. Silloin pysäkki
        lienee suunniteltu tuonne Hilapparannatien lähelle ja olisi sitten palvellut
        aikanaan paremmin tuota pääkylää.
        Hirvijärven ja Pienveen vesistöt oisivat varmaankin olleet vaikeita ohitettavia,
        joten silloinen VR valitsi tämän nykyisen reittivaihtoehdon.
        Hyvinhän tuo pysäkki pelasi aikanaan kaikille kyläläisillekin, isännät saivat hyvän
        syyn lähteä sunnuntaisin postihakuun ja "spekuloimaan" maailman menoa"!

        Paavo Lonkilan kunto ja hiihtokilpailut olivat 1950-luvun alkupuolella
        mielenkiintoiset puheenaiheet, Lassi sa olla aina "tulkkina"!


      • Anonyymi

        Niemiskylän ja Aittojärven pysäkkien välillä on ollut aikanaan Ketrepuun
        ja Kylmälän "liikennepaikat". Molemmat on perustettu 15.5.31. Ketrepuuun
        henkilöliikenne on lopetettu 1.4.42 ja tavaraliikenne 1.6.48.
        Kylmälän henkilöliikenne on lopetettu 28.5.67 ja tavaraliikenne 1.6.67.
        Molemmilta paikoilta on viety esim. maitoa ja puutavaraa junalla eteenpäin.
        Kummallakaan em. paikoista ei ole ollut sivuraiteita, vaan tavarat on lastattu
        vaunuun veturin seisoessa pääraiteella.

        Ketrepuun liikennepaikka on saanut nimensä peltolohkosta, minkä rautatie
        on aikanaan "halkaissut".
        Onkohan vielä Kiuruvedellä elossa henkilöitä, jotka olisivat nousseet junaan
        em. paikoilta?
        "junakuvien harrastaja"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niemiskylän ja Aittojärven pysäkkien välillä on ollut aikanaan Ketrepuun
        ja Kylmälän "liikennepaikat". Molemmat on perustettu 15.5.31. Ketrepuuun
        henkilöliikenne on lopetettu 1.4.42 ja tavaraliikenne 1.6.48.
        Kylmälän henkilöliikenne on lopetettu 28.5.67 ja tavaraliikenne 1.6.67.
        Molemmilta paikoilta on viety esim. maitoa ja puutavaraa junalla eteenpäin.
        Kummallakaan em. paikoista ei ole ollut sivuraiteita, vaan tavarat on lastattu
        vaunuun veturin seisoessa pääraiteella.

        Ketrepuun liikennepaikka on saanut nimensä peltolohkosta, minkä rautatie
        on aikanaan "halkaissut".
        Onkohan vielä Kiuruvedellä elossa henkilöitä, jotka olisivat nousseet junaan
        em. paikoilta?
        "junakuvien harrastaja"

        Erikoista, että on ollut kaksi liikennepaikka noin lähekkäin.
        Ei taida olla montaa tuonaikaista matkustajaa elossa.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen ehdotus tuli Pielavedeltä. Metro Pielaveden ja Liuruveden välille. Sille olisi käyttöä ja maksaisi nopeasti itsensä takaisin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2752
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      362
      2005
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1727
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1638
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1370
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1163
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      937
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      928
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe