Niemiskylän vanha rautatie asema

Anonyymi-ap

Oisko kellään kuvaa niemiskylän vanhasta rautatieasemasta

9

1014

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aittojärven ja Hallaperän pysäkit tiedän, mutta oliko Niemiskylälläkin oma?

      • Anonyymi

        Hallaperän pysäkkiä ei ole koskaan ollutkaan, vaan Hallaperäntien yli-
        käytävältä n. 300 metriä Aittojärvelle päin oli Niemiskylän pysäkki, molemmin
        puolin oli sivuraiteet, isot putavaralaanit vielä 1950-1960-luvulla.
        Pysäkki myytiin huutokaupalla , sen osti Leo Silen ja vei sen sitten jonnekin
        Kymeenlaaksoon. Pysäkki- ja postitoiminnan loppumisen jälkeen oli ns.
        seisake, siitä pääsi sitten lättähatulla esim.Iisalmeen ja Ylivieskaan.
        Posti siirtyi sitten "Tenhusen kaupalle", Kalliokylän tien varteen, postihoitajana
        toimi pitkään Eero Kämäräinen.
        ssa
        Nyt kun Ylivieska-Iisalmi väli on sähköistetty, siirtyy tuo em. Hallaperän ylikäytävä
        noin 200 metriä Aittojärven suuntaan. Ylikäytävämuutokset on kuulutusten
        mukaan nyt hyväksytty Väylävirastossa.
        Hallaperän kouluakaanhan ei ole virallisesti ollut olemassa, vaan se oli Hirvilahden
        kansakoulu ja on edelleen ränsistyneenä paikallaan Hallaperällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallaperän pysäkkiä ei ole koskaan ollutkaan, vaan Hallaperäntien yli-
        käytävältä n. 300 metriä Aittojärvelle päin oli Niemiskylän pysäkki, molemmin
        puolin oli sivuraiteet, isot putavaralaanit vielä 1950-1960-luvulla.
        Pysäkki myytiin huutokaupalla , sen osti Leo Silen ja vei sen sitten jonnekin
        Kymeenlaaksoon. Pysäkki- ja postitoiminnan loppumisen jälkeen oli ns.
        seisake, siitä pääsi sitten lättähatulla esim.Iisalmeen ja Ylivieskaan.
        Posti siirtyi sitten "Tenhusen kaupalle", Kalliokylän tien varteen, postihoitajana
        toimi pitkään Eero Kämäräinen.
        ssa
        Nyt kun Ylivieska-Iisalmi väli on sähköistetty, siirtyy tuo em. Hallaperän ylikäytävä
        noin 200 metriä Aittojärven suuntaan. Ylikäytävämuutokset on kuulutusten
        mukaan nyt hyväksytty Väylävirastossa.
        Hallaperän kouluakaanhan ei ole virallisesti ollut olemassa, vaan se oli Hirvilahden
        kansakoulu ja on edelleen ränsistyneenä paikallaan Hallaperällä.

        1963-1965 matkustin viikonloppuisin tuolta seisakkeelta opiskeluaikana
        Kuopioon. Pimeän aikaan piti näyttää sähkölampulla valoa lättähatun
        kuljettajalla, että pääsi junan kyytiin. Palvelu oli hyvä. kun kuskit oppivat
        tuntemaan, jäin monta kertaa lauantai iltana pois kyydistä Niskalaniemen
        ylikäytävälle, se lyhensi kävelymatkaa reilun kilometrin.
        "entinen opiskelija"


      • Anonyymi

        Niemiskylän historiikki-kirjassa on esitetty toinen, mielenkiintoinen ehdotus
        ratasuunnitelmaksi. Rata olisi lähtenyt Aittojärven suunnasta Löytölän tilan
        takaa, Hilapparannantien länsipuolelta Kalliokylän suuntaan ja kaartanut
        sitten Niemiskylän koulun pohjoispuolelta kirkonkylää kohti. Silloin pysäkki
        lienee suunniteltu tuonne Hilapparannatien lähelle ja olisi sitten palvellut
        aikanaan paremmin tuota pääkylää.
        Hirvijärven ja Pienveen vesistöt oisivat varmaankin olleet vaikeita ohitettavia,
        joten silloinen VR valitsi tämän nykyisen reittivaihtoehdon.
        Hyvinhän tuo pysäkki pelasi aikanaan kaikille kyläläisillekin, isännät saivat hyvän
        syyn lähteä sunnuntaisin postihakuun ja "spekuloimaan" maailman menoa"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niemiskylän historiikki-kirjassa on esitetty toinen, mielenkiintoinen ehdotus
        ratasuunnitelmaksi. Rata olisi lähtenyt Aittojärven suunnasta Löytölän tilan
        takaa, Hilapparannantien länsipuolelta Kalliokylän suuntaan ja kaartanut
        sitten Niemiskylän koulun pohjoispuolelta kirkonkylää kohti. Silloin pysäkki
        lienee suunniteltu tuonne Hilapparannatien lähelle ja olisi sitten palvellut
        aikanaan paremmin tuota pääkylää.
        Hirvijärven ja Pienveen vesistöt oisivat varmaankin olleet vaikeita ohitettavia,
        joten silloinen VR valitsi tämän nykyisen reittivaihtoehdon.
        Hyvinhän tuo pysäkki pelasi aikanaan kaikille kyläläisillekin, isännät saivat hyvän
        syyn lähteä sunnuntaisin postihakuun ja "spekuloimaan" maailman menoa"!

        Paavo Lonkilan kunto ja hiihtokilpailut olivat 1950-luvun alkupuolella
        mielenkiintoiset puheenaiheet, Lassi sa olla aina "tulkkina"!


      • Anonyymi

        Niemiskylän ja Aittojärven pysäkkien välillä on ollut aikanaan Ketrepuun
        ja Kylmälän "liikennepaikat". Molemmat on perustettu 15.5.31. Ketrepuuun
        henkilöliikenne on lopetettu 1.4.42 ja tavaraliikenne 1.6.48.
        Kylmälän henkilöliikenne on lopetettu 28.5.67 ja tavaraliikenne 1.6.67.
        Molemmilta paikoilta on viety esim. maitoa ja puutavaraa junalla eteenpäin.
        Kummallakaan em. paikoista ei ole ollut sivuraiteita, vaan tavarat on lastattu
        vaunuun veturin seisoessa pääraiteella.

        Ketrepuun liikennepaikka on saanut nimensä peltolohkosta, minkä rautatie
        on aikanaan "halkaissut".
        Onkohan vielä Kiuruvedellä elossa henkilöitä, jotka olisivat nousseet junaan
        em. paikoilta?
        "junakuvien harrastaja"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niemiskylän ja Aittojärven pysäkkien välillä on ollut aikanaan Ketrepuun
        ja Kylmälän "liikennepaikat". Molemmat on perustettu 15.5.31. Ketrepuuun
        henkilöliikenne on lopetettu 1.4.42 ja tavaraliikenne 1.6.48.
        Kylmälän henkilöliikenne on lopetettu 28.5.67 ja tavaraliikenne 1.6.67.
        Molemmilta paikoilta on viety esim. maitoa ja puutavaraa junalla eteenpäin.
        Kummallakaan em. paikoista ei ole ollut sivuraiteita, vaan tavarat on lastattu
        vaunuun veturin seisoessa pääraiteella.

        Ketrepuun liikennepaikka on saanut nimensä peltolohkosta, minkä rautatie
        on aikanaan "halkaissut".
        Onkohan vielä Kiuruvedellä elossa henkilöitä, jotka olisivat nousseet junaan
        em. paikoilta?
        "junakuvien harrastaja"

        Erikoista, että on ollut kaksi liikennepaikka noin lähekkäin.
        Ei taida olla montaa tuonaikaista matkustajaa elossa.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen ehdotus tuli Pielavedeltä. Metro Pielaveden ja Liuruveden välille. Sille olisi käyttöä ja maksaisi nopeasti itsensä takaisin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      363
      8103
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      159
      2402
    3. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      833
    4. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      24
      805
    5. Sano nyt kiertääkö

      Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      792
    6. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      783
    7. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      66
      770
    8. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      756
    9. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      11
      736
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      68
      683
    Aihe