sic-merkintä

Neuroticus

Hei, mikä se sic -merkintä on? Mulle on urputettu monasti apteekissa (käytän Imovanea melko reippaita annoksia, Opamoxia joskus, pari kertaa vuodessa 100 kpl:een pakkauksen Panacodia) ettei vielä voi antaa lääkettä, ja soitot lääkärille - mutta aina olen saanut pillerini ylivalppaitten farmaseuttien mielipahaksi. Helkkarinmoinen häpeä siitä kyllä seuraa, eikä samalle lääkärille kehtaa ihan heti mennä. Eikä samaan apteekkiin.

Vaan tuo merkintä mietityttää... ja kaikki Kelalle menevät tiedot... voi saamari, mulla on varmaan jossain jo narkkarin paperit. Mistä näitä tietoja voisi tarkistaa? Näkyvätkö kaikki lääketiedot esim. apteekkien tietojärjestelmissä?

2

6409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nurse

(sic!) lääkäri käyttää reseptissä kun esimerkiksi jonkin lääkkeen reseptiin kirjoitettu annos poikkeaa suositellusta, näin siis varmistetaaan, että lääkäri on todella tarkoittanut mitä on kirjoittanut.

• apteekeista

SIC -merkinnällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, milloin lääkkeen saa toimittaa apteekista. SIC tarkoittaa sitä, että lääkäri on määrännyt lääkettä sellaisella annoksella, joka ylittää Pharmaca Fennicassa mainitun annoksen. Näin apteekissa tiedetään, että lääkäri on todella tarkoittanut "ylisuurta" annosta, eikä ole määrännyt sitä vahingossa. Sitäkin nimittäin sattuu, että lääkäri kirjoittaa reseptiin vahingossa liian suuren annostuksen ja siinä tapauksessa apteekista on soitettava lääkärille ja varmistettava asia.

Lääkäri voi rajoittaa lääkkeiden toimittamista iteroinnin avulla. Esim. PKV-lääkkeitä lääkärit voivat kirjoittaa vaikkapa 20 tabletin satsin ja määrätä se uudelleen toimitettavaksi enintään 3 kertaa ja uudelleen toimittamisen ajankohdan lääkäri voi myöskin määrätä. Esim. merkintä iter ter 10 vrk tarkoittaa sitä, että reseptistä voi toimittaa uudelleen 3 kertaa 20 tabletin erän 10 vuorokauden välein, ei yhtään aiemmin.

Peruskorvattavien lääkkeiden suhteen Kela ei ole kovin tarkka eli niitä voidaan toimittaa, vaikka edellistä lääke-erää olisi jäljellä vielä reilusti. PKV-lääkkeisiin suhtaudutaan kuitenkin tietyllä varauksella eli ei anneta seuraavaa erää liian aikaisin. Erityiskorvattavien suhteen Kela on tarkka eli niissä on määritelty päivälleen se aika milloin lääkkeen saa seuraavan kerran toimittaa.

Ei kannata heti syyllistää apteekkihenkilökuntaa siitä jos he eivät voi toimittaa lääkettä liian aikaisin. Ei apteekki itse niitä sääntöjä keksi vaan he noudattavat Kelan antamia ohjeita. Kuvitelkaa millaisia lääkekustannuksia Kela joutuis maksamaan jos jokainen ihminen sais hakea lääkkeitään korvattuina oman mielensä mukaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe