Isän kuolema

Menetin rakkaan ja joskus myös raivostuttavan isäni viime perjantaina.
Tuntuu oudolta surra ihmistä, jonka toivoi elämän lopullisesti.
Maailmani on nyt täynnä hämmennystä. Huolettaa äiti, joka jää asumaan pienelle paikkakunnalle ilman kyytiä ja ilman läheisiä tuttavia. Ainoat läheiset olemme me lapset: minä ja siskoni.
Kuolema muutti omia prioriteettejäni niin äkkiä. Vielä perjantaina suunnittelin töitä, viikonlopun 30-vuotisjuhliani. Loppuilta ja yö menikin sitten jo surressa kuollutta.
Välillä on tuntunut ettei millään jaksaisi ja nytkin välillä tulee tunne: "Ei helvetti, miten sitä jaksaisi.." mutta elämä jatkuu.
On vain niin paha olla. Tuntuu ettei kaipuu lopu ollenkaan. Mutta ehkä oman elämän on jatkuttava.
Onneksi on upea ja mahtava tyttöystävä tukena, turvana ja huolehtijana jotta pystyn suremaan menettämääni isää ja tukemaan äitiäni paremmin. Äiti kuitenkin menetti elämänkumppaninsa ja tukensa.

21

6945

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annalee

Osanottoni sinulle!
      Oikeassa olet, elämän on jatkuttava kaikesta huolimatta. Ja kyllä sinä jaksat, jostain kummasta niitä voimia aina löytyy. Yritä olla myös äitisi tukena, hänelle se on kaikkein vaikeinta. Hänen elämässään isäsi poissaolo tuntuu kokoajan, joka hetki kaikessa mitä tekee.
      Voimia!!!!

• surusydän

Ymmärrän varsin hyvin tunteesi. Oma isäni kuoli tasan kolme viikkoa ennen sinun isääsi, täysin yllättäen!
      Vaikeaa on ollut ensin tajuta koko asia, saati sen hyväksyminen.
      Kun hautajaiset ovat ohi helpottaa vähän, mutta ikävä on kamala.
      Minä olin aina isän tyttö, lapsesta aikuiseksi, voi että kaipaan kovasti :'(

Voimia sinulle Jari!

• Kiitos osanotostasi. Minä olin ainakin nuoremapana isäni kanssa aivan vastahankaan. Kovia riitoja ja väittelyjä. Vasta viime vuosina on ollut suhteellisen rauhaisaa.
        Itseasiassa viimeisinä vuosina meistä tuli ihan kaverit. Saatoin soittaa isälle asioista olivat sitten negatiivisia tai positiivisia.
        Sinänsä kuolema ei tullut täysin yllätyksenä sillä isä oli oireillut viikon vahvasti ja pyysin häntä menemään sairaalaankin. Lupasi mennä sitten kun on pakko.
        Keskiviikkona juttelin viimeksi isän kanssa. Juttelimme juuri ostamastani pakastimesta. Silloin isä tuntui niin virkeältä ja terveemmältä kuin paria päivää aiemmin.
        Isä oli äidin mukaan ollut torstaina melkein normaali, vaikka olikin kai ensimmäistä kertaa elämässään halunnut jotain hyvää, suklaata.
        Perjantaina isä oli ollut aamulla virkeänä. Oli kastellut marjapensaat aamulla, ennen kuin lähti äitiä viemään töihin. Oli kuulemma hymyillyt ja ollut virkeä kun äiti näki hänet viimeistä kertaa.
        Viimeisistä hetkistä kertoivat tietokoneen kiintolevyllä sijainneet kuvat. Perjantaina 13:30 isä oli siirtänyt digitaalisia kuvia tietokoneelle. Viimeistä kuvaa oli muutettu 13:37.
        Seuraava tieto onkin se, kun äiti yritti n. 17:00 soittaa isää kyyditsemään itseään. Isä ei ollut enää vastannut.
        Kun äiti oli viimein päässyt kotiin, radio oli päällä ovet auki. Isä makasi perimmäisen huoneen lattialla kalsareissa.
        Oli ilmeisesti ollut kuuma päivä. Äiti soitti 112, josta hetken tiedustelujen jälkeen päättivät lähettää poliisiauton sekä ruumisauton.
        Vielä ei ole tarkkaa varmuutta oliko kuolema luonnollinen. Hän nimittäin makasi mahallana lattialla, lasit oduosti kasvojen alla ja päässä jotain vammoja.
        Tarkemman tiedon saamme tiistaina tai keskiviikkona. Isä on nykykäsityksen mukaan saanut edeltävänä perjantaina yhden hitaan sydänkohtauksen. Kuitenkin hän jo ennen kohtausta kyseli sairaanhoitaja -tyttöystävältäni sydänkohtauksen oireita niin tarkkaan, joten oletan että hän on saanut kohtauksen jo aiemmin.
        Itse olen varma, että isä sai nyt perjantaina sydänkohtauksen noustuaan iltapäivätorkuilta. Hän on todennäköisesti kuollut pystyyn ja sitten pudonnut lattialle pääedellä, joka selittäisi pääalueen jäljet.

• täältä

Paljon voimia sinulle surusi keskelle. Onneksi sinulla on kenelle puhua, se auttaa. Ja aika tekee omaa työtänsä. Elämä todellakin jatkuu, vaikka ei aina siltä tunnukaan.
      Oman isäni kuolemasta tuli juuri 20v, olin silloin 14, ja edelleen tuntuu pahalta välillä. Asiaa ei näinä vuosina ole voinut hyväksyä, mutta sen kanssa on oppinut elämään. silloin kun omat lapset ovat syntyneet, on suru ja kaipuu noussut pintaan. Olisin niin ilolla esitellyt hänet lapsilleni, uskon kuitenkin että isä on lapseni nähnyt sieltä jostain. Nyt itkettää....

• surusydän

Kuinka voit? Joko isäsi on haudan levossa?

• Minä jaksan kohtalaisesti. Isä ei ole vielä haudassa. Torstaina on ruumiinvalvojaiset.
        Tänään herätessäni toivoin kaiken olleen unta. Olen jo muutaman vuoden ajan nähnyt "enneunia" isän kuolemasta. Tälläkin kertaa toivoin herääväni tilanteeseen jossa isäni vielä elää. Heräsinkin tilanteeseen jossa isäni oli kuollut.
        Vaikka jos asiaa ajattelee, eläähän isä. Minussa, siskossani. Hän elää meissä molemmissa geneettisesti. Hän elää meissä molemmissa myös kasvatuksen kautta. Jokaisesta ihmisestä tarttuu toiseen aina jotain.
        Äiti juuri soitteli ja muisteli, että tänään isä olisi täyttänyt 66.5 vuotta, kesäpäivän tasauspäivänä.
        Isä muistuu mieleeni kaikista paikoista. Forssassa kävellessä muistuu paikat joissa isä on ollut rakentemassa tai kuvaamassa. Isäni oli loppuun asti valokuvaaja henkeen ja vereen. Vielä kuolinpäivänäänkin hän oli kuvannut äidin kukkasia. Olivat suuren valokuvaajan viimeinen pyrähdys tälle maailmalle. Kuvat oli otettu alle kuukauden ikäisellä digitaalikameralla.

• surusydän
        Jari-75 kirjoitti:

Minä jaksan kohtalaisesti. Isä ei ole vielä haudassa. Torstaina on ruumiinvalvojaiset.
        Tänään herätessäni toivoin kaiken olleen unta. Olen jo muutaman vuoden ajan nähnyt "enneunia" isän kuolemasta. Tälläkin kertaa toivoin herääväni tilanteeseen jossa isäni vielä elää. Heräsinkin tilanteeseen jossa isäni oli kuollut.
        Vaikka jos asiaa ajattelee, eläähän isä. Minussa, siskossani. Hän elää meissä molemmissa geneettisesti. Hän elää meissä molemmissa myös kasvatuksen kautta. Jokaisesta ihmisestä tarttuu toiseen aina jotain.
        Äiti juuri soitteli ja muisteli, että tänään isä olisi täyttänyt 66.5 vuotta, kesäpäivän tasauspäivänä.
        Isä muistuu mieleeni kaikista paikoista. Forssassa kävellessä muistuu paikat joissa isä on ollut rakentemassa tai kuvaamassa. Isäni oli loppuun asti valokuvaaja henkeen ja vereen. Vielä kuolinpäivänäänkin hän oli kuvannut äidin kukkasia. Olivat suuren valokuvaajan viimeinen pyrähdys tälle maailmalle. Kuvat oli otettu alle kuukauden ikäisellä digitaalikameralla.

Päivä vain ja hetki kerrallansa, sitähän tämä surussa tarpominen on. Jaksellaan!

• Tänään sain tietää kuolinsyyn. Massiivinen infarkti. Isä on kuollut samantien.
      Isällä oli ollut pitkälle kehittynyt sepelvaltimotauti ja kaikenlisäksi aortan pullistuma. Hän olisi voinut käytännössä minä hetkenä aikana kuolla mihin tahansa näistä.
      Suurin helpotus oli kuitenkin se, että isä on käytännössä kuollut välittömästi tajuamatta koko tilannetta.

• sususydän

Omalle Isälleni ei löytynyt akuuttia kuolinsyytä edes avauksen jälkeen. Kuolinsyyksi merkittiin vain "sydänperäinen". Infarktejakaan ei ollut enää moneen vuoteen.
        Odotin itsekin kovasti juuri tuota infarktia kuolinsyyksi. Äitini kuoli siihen kolme vuotta sitten ja se oli paljon helpompi hyväksyä kuin Isän lähtö.

Isä kuoli sairaalassa, meni sinne iltapäivällä ja kuoli seuraavana yönä. Sairaalasta pyydettiin nimenomaan avauslupaa, koska kuolinsyy ei ollut selvä. Annoin ja mitä jäi käteen? Edelleen epätietous, joka jatkuu läpi koko elämän. Ehkä hoito ei ollut sen tasoista, mitä Isä olisi tarvinnut? Sellaistakin olen tässä mielessäni ajatellut,labratuloksia katsellessa, hoitoalan ihminen minäkin.
        Mieli tekisi tehdä huomautus tai valitus hoitovirheestä, mutta, onko minulla voimia siihen tämän surun pyörteissä?

Onko kellään kokemuksia valituksen teosta, jos esim. ei ole toimittu niin, kuin labratulosten mukaan pitäisi?

• Marika
        sususydän kirjoitti:

Omalle Isälleni ei löytynyt akuuttia kuolinsyytä edes avauksen jälkeen. Kuolinsyyksi merkittiin vain "sydänperäinen". Infarktejakaan ei ollut enää moneen vuoteen.
        Odotin itsekin kovasti juuri tuota infarktia kuolinsyyksi. Äitini kuoli siihen kolme vuotta sitten ja se oli paljon helpompi hyväksyä kuin Isän lähtö.

Isä kuoli sairaalassa, meni sinne iltapäivällä ja kuoli seuraavana yönä. Sairaalasta pyydettiin nimenomaan avauslupaa, koska kuolinsyy ei ollut selvä. Annoin ja mitä jäi käteen? Edelleen epätietous, joka jatkuu läpi koko elämän. Ehkä hoito ei ollut sen tasoista, mitä Isä olisi tarvinnut? Sellaistakin olen tässä mielessäni ajatellut,labratuloksia katsellessa, hoitoalan ihminen minäkin.
        Mieli tekisi tehdä huomautus tai valitus hoitovirheestä, mutta, onko minulla voimia siihen tämän surun pyörteissä?

Onko kellään kokemuksia valituksen teosta, jos esim. ei ole toimittu niin, kuin labratulosten mukaan pitäisi?

Ei kannata tehdä, koska kuollutta ei saa enää eläväksi ja yleensä ne ei mene edes läpi...vie vain turhaa energiaa sinulta. Voimia surusta toipumiseen.

• Kakkara

Otan osaa.
      Vaikutat kuitenkin vahvalta mieheltä, joten pinnistele loppuun asti.
      Itke niin paljon kun tekee mieli ja puhu asiasta mahdollisimman paljon.

Sitä tapahtuu juuri kun ei osaa odottaa. :'(

• Surusydän

Hei taas!
      Joko hautajaiset ovat ohi?
      Tuntuuko ikävä yhtään helpottavan?
      Minulla on nyt ollut putkeen muutama parempi päivä=en ole niin paljon miettinyt Isän kuolemaa. Saas nähdä, kun loma tuossa kohta alkaa, pyöriikö sitten taas enemmän mielessä.

• Huomenna kello 10 alkavat isäni hautajaiset. Olen yksi kantajista. Raskasta ajatella koko tilannetta.
        En ole koskaan aiemmin edes ajatellut olevani kantajana. Nyt kuitenkin ensimmäisessä kantamassani arkussa on oma isäni.
        Pojan kai pitäisi mennä toiseen päähän, mutta ajattelin että voisin olla keskellä, sydämen puolella.
        Hankala tilanne emotionaalisesti ja sitten pitää vielä opetella tollasia. Ei kiva.
        Olisin tietenkin voinut perua kantamisen, olisi joku muu löytynyt tilalleni. Toisaalta haluan kuitenkin olla kantamassa isääni. Jos en kantaisi häntä, katuisin sitä varmasti tulevaisuudessa.

• surusydän
        Jari-75 kirjoitti:

Huomenna kello 10 alkavat isäni hautajaiset. Olen yksi kantajista. Raskasta ajatella koko tilannetta.
        En ole koskaan aiemmin edes ajatellut olevani kantajana. Nyt kuitenkin ensimmäisessä kantamassani arkussa on oma isäni.
        Pojan kai pitäisi mennä toiseen päähän, mutta ajattelin että voisin olla keskellä, sydämen puolella.
        Hankala tilanne emotionaalisesti ja sitten pitää vielä opetella tollasia. Ei kiva.
        Olisin tietenkin voinut perua kantamisen, olisi joku muu löytynyt tilalleni. Toisaalta haluan kuitenkin olla kantamassa isääni. Jos en kantaisi häntä, katuisin sitä varmasti tulevaisuudessa.

Voimia sinulle Jari huomiseksi!
        Rankkaa on saatella oma Isä hautaan, mutta onhan se meidän jäljelle jäävien omaisten oikeus/velvollisuus.
        Itse on ole arkkua kantanut (nainen kun olen), mutta laskin itse Isäni uurnan ja myös peittelin mullalla. Tuntui kuitenkin hyvältä, että sai itse osallistua.
        Kirjoittele palstalle kuulumisiasi!

• surusydän kirjoitti:

Voimia sinulle Jari huomiseksi!
        Rankkaa on saatella oma Isä hautaan, mutta onhan se meidän jäljelle jäävien omaisten oikeus/velvollisuus.
        Itse on ole arkkua kantanut (nainen kun olen), mutta laskin itse Isäni uurnan ja myös peittelin mullalla. Tuntui kuitenkin hyvältä, että sai itse osallistua.
        Kirjoittele palstalle kuulumisiasi!

Hautajaiset sitten olivat. Toimin isän kantajana. Olin sittenkin toisessa päässä, sydämen kohdalla.
        Ruumis oli tavattoman raskas, vaikka jaoinkin painon kuuden ihmisen kanssa.
        Sinne se isä jäi. Koko toimituksen ajan ja varsinkin sen jälkeen tuntui kuin koko juttu olisi ollut unta. Sunnuntaina herätessäni toivoin saavani varmuuden että se kaikki olisi ollut unta. Hetken mietittyäni tajusin, ei se ollut unta. Isä on kuollut.
        Olen jopa pari kertaa nähnyt unta, joissa toisessa menin aikakoneella menneisyyteen ja yritin varoittaa isää tulevasta. Toisessa unessa soitin menneisyyteen ja yritin tilata ambulanssia. Eivätpä ne hälytysnumerossa halunneet auttaa. Mutta vaikka olisiat auttaneetkin, se olisi ollut vain unta eikä isä olisi herännyt eloon.

• surusydän
        Jari-75 kirjoitti:

Hautajaiset sitten olivat. Toimin isän kantajana. Olin sittenkin toisessa päässä, sydämen kohdalla.
        Ruumis oli tavattoman raskas, vaikka jaoinkin painon kuuden ihmisen kanssa.
        Sinne se isä jäi. Koko toimituksen ajan ja varsinkin sen jälkeen tuntui kuin koko juttu olisi ollut unta. Sunnuntaina herätessäni toivoin saavani varmuuden että se kaikki olisi ollut unta. Hetken mietittyäni tajusin, ei se ollut unta. Isä on kuollut.
        Olen jopa pari kertaa nähnyt unta, joissa toisessa menin aikakoneella menneisyyteen ja yritin varoittaa isää tulevasta. Toisessa unessa soitin menneisyyteen ja yritin tilata ambulanssia. Eivätpä ne hälytysnumerossa halunneet auttaa. Mutta vaikka olisiat auttaneetkin, se olisi ollut vain unta eikä isä olisi herännyt eloon.

Niin, tottahan tämä on, vaikkei tahtoisi uskoa ='(
        Minä en ole nähnyt mitään unta Isästäni, vaikka olenkin sitä toivonut.
        Kahtena ensimmäisenä yönä Isän kuoleman jälkeen näin unta, että puhelin soi(minähän heräsin silloin puhelinsoittoon, kun Isäni kuolemasta kerrottiin). Vaihdoin soittoäänen ja se helpotti.
        Jakselen edelleen muutaman päivän ja sitten tulee taas itkun aika.Eipä se itkeminen asioita muuta, mutta kummasti helpottaa oloa taas hetkeksi.

• surusydän kirjoitti:

Niin, tottahan tämä on, vaikkei tahtoisi uskoa ='(
        Minä en ole nähnyt mitään unta Isästäni, vaikka olenkin sitä toivonut.
        Kahtena ensimmäisenä yönä Isän kuoleman jälkeen näin unta, että puhelin soi(minähän heräsin silloin puhelinsoittoon, kun Isäni kuolemasta kerrottiin). Vaihdoin soittoäänen ja se helpotti.
        Jakselen edelleen muutaman päivän ja sitten tulee taas itkun aika.Eipä se itkeminen asioita muuta, mutta kummasti helpottaa oloa taas hetkeksi.

Surutyö jatkuu, isästä näkee unta paljonkin. Viime yönä näin unta, jossa ihmettelin isälle että eikö tämä kuollutkaan. Isä vaan totesi, että lääkärit olivat tehneet väärän diagnoosin.
        Aamuisin sitä ei aina osaa uskoa, että isä on todellakin kuollut.
        Vaikka kuolema on surullinen asia, onhan tässäkin omat valoisat puolensa. Esimerkiksi se että isä oli hyvin auktoriteettinen ja periaatteessa vieläkin olin aina tilivelvollinen. Nyt kaiken surun keskellä on toisaalta outo vapauden tunne, kun ei tarvitse tilittää kenellekkään enää mitään. Outoa.
        Muussa mielessä elämä jatkuu, onneksi sain töitä joten on paljon muuta ajateltavaa. Eilenkin tein 11 tuntisen työpäivän. Isä olisi varmasti ylpeä nyt. Vaikkei sitä koskaan myöntäisi. Sellainen oli isä.

• surusydän
        Jari-75 kirjoitti:

Surutyö jatkuu, isästä näkee unta paljonkin. Viime yönä näin unta, jossa ihmettelin isälle että eikö tämä kuollutkaan. Isä vaan totesi, että lääkärit olivat tehneet väärän diagnoosin.
        Aamuisin sitä ei aina osaa uskoa, että isä on todellakin kuollut.
        Vaikka kuolema on surullinen asia, onhan tässäkin omat valoisat puolensa. Esimerkiksi se että isä oli hyvin auktoriteettinen ja periaatteessa vieläkin olin aina tilivelvollinen. Nyt kaiken surun keskellä on toisaalta outo vapauden tunne, kun ei tarvitse tilittää kenellekkään enää mitään. Outoa.
        Muussa mielessä elämä jatkuu, onneksi sain töitä joten on paljon muuta ajateltavaa. Eilenkin tein 11 tuntisen työpäivän. Isä olisi varmasti ylpeä nyt. Vaikkei sitä koskaan myöntäisi. Sellainen oli isä.

jaa, no miksei tuntuisi helpottavaltakin jos isä on käytöksellään asettanut suorituspaineita?
        Ollaanhan sitä työssäkin helpottuneita jos hankala pomo lähtee pois (eipä oikein voi verrata, mutta...)
        Hmm...toisaalta olet onnellinen jos tunnet helpotustakin. Mun Isä oli niin kultainen, me oltiin parhaat kaverit...loppuun asti.
        Isä oli mun ainoa todellinen luottohenkilö. Hänelle pystyin kertomaan kaikki elämän ilot ja surut. Snif, nyt ei ole ketään :'(

• Hautajaisista on kulunut nyt kuukausi. Surutyö tekee tehtäväänsä. Kuukaudessa on tapahtunut paljon. Elämä se ei anna periksi edes kuoleman edessä elämä se jatkuu omalla painollaan.
      Edelleen varsinkin aamuisin on vaikeata tajuta että isä on kuollut.
      Näin yöllä unta, miten isäni uskotteli kovasti että hän ei ole kuollut että lääkärit vain tekivät väärän diagnoosin että isä elää edelleen.
      Samaisessa unessa sitten tajusin että se olikin vain unta, että isä on todellakin kuollut. Herätessäni koin suurta kaipuuta, oli todella kova ikävä isää.

• surusydän

Meinasinkin juuri kysellä kuulumisiasi.
        Minulla vähän on ikävä helpottanut(menee jo reilu viikko ilman itkua), tosin hetkittäin iskee vieläkin epäusko ja toive, ettei Isän kuolema olisi totta.
        Kuitenkin..kesäloma meni paremmin kuin osasin odottaa.

• Vihdoinkin,eilen 19.8.2005 sain lukea patologin raportin isäni kuolinsyystä.
      Verihyytymä oli tukkinut isän sydämen niin, että sydän oli haljennut. Isä siis ei kuollutkaan itse infarktiin vaan sitä seuranneeseen runsaaseen sisäiseen verenvuotoon.
      Isän kuolemasta on jo yli kaksi kuukautta. Jaksan hymyillä hyvinkin paljon. Mutta välillä tulee todella surullisia hetkiä. Näin käy varsinkin, kun herään unesta jossa isä on elävänä ja olevana. Unessa isän läheisyys, kosketukset, äänet sekä tuoksut ovat niin realistisia että isä tulee elävästi mieleen vielä pitkään herättyäni.

Hassua miten isän kuolema vaikuttaa sisäisesti myös minuun, ensimmäistä kertaa elämässäni tuntuu että olen itse vastuussa vain ja ainoastaan itselleni tulevaisuudestani. Ennen olin kuin tilivelvollinen omalle isälleni. Nyt en ole tilivelvollinen kenellekkään. Vain itselleni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      8020
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4584
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      33
      3887
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3208
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2772
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      2727
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      51
      2392
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2210
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      395
      2162
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2099
    Aihe