Mitättömiin määriin ovat dieselien ensirekisteröinnit menneet.

Anonyymi-ap

Tarkoittaa ettei dieselautoilla ole pian kysyntää lainkaan ja sen vuoksi ei arvoakaan.

27

876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Diesel-henkilöauton voi ostaa vain elämänsä viimeiseksi autoksi. Käytettynä sitä ei saa myydyksi kuin pilkkahinnalla. Ja ei kelpaa vaihtoautoksi uuden ostossa.

      • Anonyymi

        Toisin on sähköautoissa , niissä arvo nousee ja myydessä voitta tulee . Ja ajaminen maksaa 2€/ 100 km tai ei mitään ja mitään huoltoja ei ole . Kumman satu on uskottavampi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisin on sähköautoissa , niissä arvo nousee ja myydessä voitta tulee . Ja ajaminen maksaa 2€/ 100 km tai ei mitään ja mitään huoltoja ei ole . Kumman satu on uskottavampi ?

        Alle 2€ / 100 km jos on hyvä sähkösoppari. Sen verran täytyy korjata. Pörssisähköllä ja yöllä lataamalla voi päästä jopa 0,5 € / 100 km tai alle senkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 2€ / 100 km jos on hyvä sähkösoppari. Sen verran täytyy korjata. Pörssisähköllä ja yöllä lataamalla voi päästä jopa 0,5 € / 100 km tai alle senkin!

        Kuka myy siirtohintaa veroineen alle 2,5snt/kWh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka myy siirtohintaa veroineen alle 2,5snt/kWh

        Vaikka sähkö on ilmaista, meikäläisen sähkö maksaa aina yöllä vähintään 6 snt/ kWh, päivällä 9,5 snt /kWh
        Huomenna 12,5 snt / kWh


    • Anonyymi

      Eipä mikään muu kuin todellinen tarve joka ohjaa ostamaan dieselauton.

    • Anonyymi

      Kaikkien, käyttövoimasta riippumatta, ensirekisteröinnit ovat romahtaneet heinäkuussa. Lukumääräisesti eniten sähköautot.

      • Anonyymi

        Kokonaismääriin vaikuttaa ennen kaikkea korkotaso ja taloudellinen tilanne, mutta suhteellisesti prosentteina dieselin osuus henkilöautoista oli 2024 enää alle 6%, kun se esimerkiksi vielä 2018 oli 24%.

        Käytettynä maahantuoduissa autoissa dieseleiden osuus säilyi pidempään vielä ylhäällä, 2022 tuonneista vielä 21% oli dieseleitä, tänä vuonna osuus on pudonnut alle 9 prosenttiin.

        Luvut kertovat hyvin sen että dieseleitä kohtaan ei yksinkertaisesti markkinoilla ole enää mielenkiintoa joitakin erikoistarpeita lukuunottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokonaismääriin vaikuttaa ennen kaikkea korkotaso ja taloudellinen tilanne, mutta suhteellisesti prosentteina dieselin osuus henkilöautoista oli 2024 enää alle 6%, kun se esimerkiksi vielä 2018 oli 24%.

        Käytettynä maahantuoduissa autoissa dieseleiden osuus säilyi pidempään vielä ylhäällä, 2022 tuonneista vielä 21% oli dieseleitä, tänä vuonna osuus on pudonnut alle 9 prosenttiin.

        Luvut kertovat hyvin sen että dieseleitä kohtaan ei yksinkertaisesti markkinoilla ole enää mielenkiintoa joitakin erikoistarpeita lukuunottamatta.

        "...tänä vuonna osuus on pudonnut alle 9 prosenttiin"

        Käytettynä tuodaan enää vain n. 10 vuotiaita dieselromuja, joissa ei ole urearuiskuja sun muita Suomen oloissa toimimattomia ja kalliiksi tulevia päästölaitteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokonaismääriin vaikuttaa ennen kaikkea korkotaso ja taloudellinen tilanne, mutta suhteellisesti prosentteina dieselin osuus henkilöautoista oli 2024 enää alle 6%, kun se esimerkiksi vielä 2018 oli 24%.

        Käytettynä maahantuoduissa autoissa dieseleiden osuus säilyi pidempään vielä ylhäällä, 2022 tuonneista vielä 21% oli dieseleitä, tänä vuonna osuus on pudonnut alle 9 prosenttiin.

        Luvut kertovat hyvin sen että dieseleitä kohtaan ei yksinkertaisesti markkinoilla ole enää mielenkiintoa joitakin erikoistarpeita lukuunottamatta.

        Kyllähän se ’puuttuva’ mielenkiinto johtuu pelkästään ajastaan jälkeenjääneestä käyttövoimaverotuksesta, jonka perustelut eivät enää vuosikausiin ole olleet valideja. Käyttökustannukset vähän ajaville ovat huomattavasti kalliimmat juuri tuon järjettömän käyttövoimaverotuksen vuoksi. Tilannehan muuttuisi oleellisesti, jos dieselien verotusrakenne muutettaisiin vastaamaan bensa-autojen verotusta eli polttoaineen verotusta korotettaisiin samaksi kuin bensan ja käyttövoimavero pois. Se nostaisi dieselin hintaa luultavasti parisenkymmentä senttiä, mutta lopullinen hintahan pumppuhinta kuitenkin määräytyisi markkinoilla.

        Toinen iso syy dieselien vähentyneeseen uusmyyntiin on luonnollisesti siinä, ettei edullisia nk jokamiesmalleja ja pikkuautoja enää saa selvästikin kehittyneemmällä ja vähäpäästöisemmällä dieselmoottorilla, se on kustannuskysymys. Edullisemmat bensamoottorit tietysti mahdollistavat halvat perusautot. Käytännössä dieselmoottoreita saa enää lähinnä maastureihin ja premiumtason henkilöautoihin. Näissäkin sähkö on tulossa…

        Näin siis kun puhutaan polttomoottoriautoista.

        Suunta uusmyynnissä on kuitenkin sähköön ja sehän on romahduttanut paitsi dieselien, niin myös pelkkien bensa-autojen uusmyynnin. Hybridi, latausmahdollisuudella tai ilman, ovat tulleet tilalle. Vain kaikkein halvimpien pikkuautojen uusmyynti polttomoottoriautoissa on pitänyt pintansa ja nehän ovat tietty bensa-autoja.

        Mielenkiintoinen juttu onkin, että eniten on kuitenkin laskenut sähköautojen uusmyynti. Se luultavasti on vain hetkellinen poikkeustilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se ’puuttuva’ mielenkiinto johtuu pelkästään ajastaan jälkeenjääneestä käyttövoimaverotuksesta, jonka perustelut eivät enää vuosikausiin ole olleet valideja. Käyttökustannukset vähän ajaville ovat huomattavasti kalliimmat juuri tuon järjettömän käyttövoimaverotuksen vuoksi. Tilannehan muuttuisi oleellisesti, jos dieselien verotusrakenne muutettaisiin vastaamaan bensa-autojen verotusta eli polttoaineen verotusta korotettaisiin samaksi kuin bensan ja käyttövoimavero pois. Se nostaisi dieselin hintaa luultavasti parisenkymmentä senttiä, mutta lopullinen hintahan pumppuhinta kuitenkin määräytyisi markkinoilla.

        Toinen iso syy dieselien vähentyneeseen uusmyyntiin on luonnollisesti siinä, ettei edullisia nk jokamiesmalleja ja pikkuautoja enää saa selvästikin kehittyneemmällä ja vähäpäästöisemmällä dieselmoottorilla, se on kustannuskysymys. Edullisemmat bensamoottorit tietysti mahdollistavat halvat perusautot. Käytännössä dieselmoottoreita saa enää lähinnä maastureihin ja premiumtason henkilöautoihin. Näissäkin sähkö on tulossa…

        Näin siis kun puhutaan polttomoottoriautoista.

        Suunta uusmyynnissä on kuitenkin sähköön ja sehän on romahduttanut paitsi dieselien, niin myös pelkkien bensa-autojen uusmyynnin. Hybridi, latausmahdollisuudella tai ilman, ovat tulleet tilalle. Vain kaikkein halvimpien pikkuautojen uusmyynti polttomoottoriautoissa on pitänyt pintansa ja nehän ovat tietty bensa-autoja.

        Mielenkiintoinen juttu onkin, että eniten on kuitenkin laskenut sähköautojen uusmyynti. Se luultavasti on vain hetkellinen poikkeustilanne.

        En jaksa uskoa että käyttövoimaverotuksen muutos muuttaisi tilannetta ainakaan parempaan suuntaan, nykyinen mallihan suosii paljon ajavia. Dieselin litrahinta nousisi muutoksessa sen verran että nykyautojen pienillä kulutuseroilla diesel olisi kalliimpi kilometreistä riippumatta...Korkeintaan joku painava diesel-maasturi tulisi edullisemmaksi omistaa (mutta ei ajaa).

        (Täys)sähköautojen markkina on jakautunut kahtia, uusmyynti on laskenut, mutta toisaalta käytettynä täyssähköjä on tuotu maahan yli 50% viime vuotta enemmän, ja kaikista käytettynä tuoduista autoista osuus on noussut 22% -> 29%.


    • Anonyymi

      Bensiini on perseaukisten polttoaine.

      • Anonyymi

        Diesel tosiaan sopii vain rahaa tuhlaaville. Paljon kalliimpi polttoaine, kun ottaa huomioon käyttövoimaveron. Kulutuksissahan (euroissa) ei ole enää eroa täyshybrideihin, jotka etenkin kaupunkiajossa voivat kuluttaa jopa litroissakin vähemmän. Isoissakin autoissa.


    • Anonyymi

      Siksi ostan uudehkon dieselin , edullinen hinta ja pitkä käyttöikä 15-20 vuotta on tarkoitus sillä selvitä . Sitten on sähköisen kulkineen vuoro .

      • Anonyymi

        Uudessa urealaitteiston korjaus vuosittain a 2000e


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Diesel on yllättävän typerän valinta.

      • Anonyymi

        Onhan se hurjaa että joitakin dieseleitä ostetaan vieläkin uusina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se hurjaa että joitakin dieseleitä ostetaan vieläkin uusina.

        Voihan se köyhästä tuntua hurjalle että joku on niin varakas😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan se köyhästä tuntua hurjalle että joku on niin varakas😄

        Viimeinen sana pitää olla tyhmä, ei varakas.


    • Anonyymi

      Muutaman sadan ihmisen ryhmä päättänyt asioista ja siksi dieseleiden valmistusta vähemmän, myyntiä vähemmän. Enemmän keksittyjä turhia ja tarpeettomia veroja ja rajoituksia. Rajoituksia joita tullut kymmeniä vuosia liittyen autoihin ja moottoriin "päästöihin" paperilla = ei todellisuudessa, Nämä tuoneet vikaista tekniikkaa joka vähentää kysyntää käytettynä ja poistaa autot käytöstä.

      Ei tämä ole oikeaa demokratiaa euroopassakaan koskien keksimällä keksittyjä lakeja, päätöksiä, rajoituksia. Koska haittoja tulee merkittävästi ihmisille ja elämään mutta minkäänlaisia konkreettisiä hyötyjä ei ole.

      Useita satoja miljoonia ihmisiä ja autoja pitää olla paljon, joiden käyttö on samaa kuin uutena vaika "rahallinen arvo olisi pudonnut 1000-5000€ hintaan.

      Järkevin diesel-moottori on tehty jo ajat sitten esim henkilö_pakettiautoihin ja myös esim traktoreihin.

      Kunhan tässä päivä valkenee niin startata traktori ja ajella 6km päähän poistamaan lumia omilta teiltä ja toisen mökkitieltä. 50 vuotias traktori ja siinä ei ole ollut vikoja missään, markkinat toimineet hyvin kun yli 20 vuotta sitten tämän sai ostettua 4000€. Yksikään uudempi Valtra / sisun moottori ei pääse tähän että traktorissa ei ole vikoja ja sellaista että jää käytöstä.

    • Anonyymi

      Minä tiedän. Käytetyt diesel-autot menevät hyvin kaupaksi täällä pohjoisempana. Uudet eivät mene kaupaksi, koska saatavana on vain pari vaihtoehtoa ja maailma ympärillä on tullut hulluksi. Autoissa ei ole mitään vikaa ne ovat kestäviä ja taloudellisia.

    • Anonyymi

      Eipä ole oikeastaan mitään syytä kenekään ostaa dieseliä. Jos sellaisen ostaa niin joutuu maksamaan kalliin diesel-veron joka vuosi.
      Ja sitten siihen päälle vielä kalliit remontit kun EGR porsii.

      Ja kun lähtee vaihtamaan niin dieseliä tarjoavaa katsotaan kuin rampaa ravuria. Ei niitä kukaan autoliike halua vaivoikseen.

      • Anonyymi

        Siis ilmeisesti sinun ei kannata ostaa. Muiden osalta et sinä et voi sitä tietää.

        Dieselvero kyllä korvautuu pienemmän kulutuksen myötä, jos vaan kilometrejä tulee riittävästi. Jos kilometreja kertyy vähän ja nekin pääosin muutaman kilometrin kortteliajolla, niin kyllä siihen riittää vaatimattomampi bensa-autokin. Totta on sen, ettei tämä dieselin suurempi käyttövoimavero suosi vähän ajavia eikä oikein päästöjen vähentämistäkään.
        Ja ylivoimainen kestävyys, luotettavuus ja ongelmattomuus tietysti on oma juttunsa. Remonttien vähyys verrattuna vastaaviin bensoihin on myös merkittävä kustannushyöty, vaikkei sitä ehkä niinkään huomaa arkikäytössä.

        Tietysti joillekin merkitsee myös dieselien huomattavasti pienemmät päästötkin, erityisesti kasvihuonekaasujen osalta. Ei kaikille ainakaan niin paljoa, että siitä oltaisiin valmiita maksamaan.

        Dieseltekniikka on tietysti kalliimpaa huomattavasti kehittyneempänä tekniikkana, joten halvempiin jokamiesautoihin, joissa kilpaillaan hinnalla, sitä ei kannata laittaa. Se on selvää.
        Ja muutenkin nyt ollaan siirtymässä vahvasti sähköön ja sitä tuetaan vielä vahvasti. Nyt se korvaa helposti bensa-autot ja henkilöautot yleisestikin. Hyötyliikenne ja vähän raskaampi autokanta, joka on käytännössä kokonaan dieselvetoista, tulee myöhemmin, mutta tullee varmastikin ellei nyt mitään mullistavaa tapahdu.

        Eiköhän tuo jatkuva diesel vs bensa -väittelyt ala jo olla eilispäivän juttua. Yksityisautoilu onkin jo siirtymässä, hitaasti tosin, sähköön, hyötyliikenne tulee perässä. Tosin aikaa kuluu vielä vuosia ja vuosia….


    • Anonyymi

      Onko ainoa vaihtoehto laittaa E-Mersu romutukseen?

      • Anonyymi

        Saat vielä hetken siihen kiisseliä. Sitten loppuu kärytys.


    • Anonyymi

      Aloittaja Elokapina- kettutyttö ei saa K- kauppaansa pullaa ja salaattia, ellei iso paha setä tuo sitä KUORMAAUTOLLA, jonka moottori toimii ......
      dieselillä.
      Pullaa/ salaattia
      vai maailmanpelastusta ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      269
      14404
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      68
      7293
    3. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      211
      7131
    4. Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.

      Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä
      Maailman menoa
      63
      5147
    5. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      113
      4882
    6. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      75
      4724
    7. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      101
      4505
    8. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      21
      4417
    9. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      78
      4177
    10. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      102
      3968
    Aihe