Mitättömiin määriin ovat dieselien ensirekisteröinnit menneet.

Anonyymi-ap

Tarkoittaa ettei dieselautoilla ole pian kysyntää lainkaan ja sen vuoksi ei arvoakaan.

24

693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Diesel-henkilöauton voi ostaa vain elämänsä viimeiseksi autoksi. Käytettynä sitä ei saa myydyksi kuin pilkkahinnalla. Ja ei kelpaa vaihtoautoksi uuden ostossa.

      • Anonyymi

        Toisin on sähköautoissa , niissä arvo nousee ja myydessä voitta tulee . Ja ajaminen maksaa 2€/ 100 km tai ei mitään ja mitään huoltoja ei ole . Kumman satu on uskottavampi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisin on sähköautoissa , niissä arvo nousee ja myydessä voitta tulee . Ja ajaminen maksaa 2€/ 100 km tai ei mitään ja mitään huoltoja ei ole . Kumman satu on uskottavampi ?

        Alle 2€ / 100 km jos on hyvä sähkösoppari. Sen verran täytyy korjata. Pörssisähköllä ja yöllä lataamalla voi päästä jopa 0,5 € / 100 km tai alle senkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 2€ / 100 km jos on hyvä sähkösoppari. Sen verran täytyy korjata. Pörssisähköllä ja yöllä lataamalla voi päästä jopa 0,5 € / 100 km tai alle senkin!

        Kuka myy siirtohintaa veroineen alle 2,5snt/kWh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka myy siirtohintaa veroineen alle 2,5snt/kWh

        Vaikka sähkö on ilmaista, meikäläisen sähkö maksaa aina yöllä vähintään 6 snt/ kWh, päivällä 9,5 snt /kWh
        Huomenna 12,5 snt / kWh


    • Anonyymi

      Eipä mikään muu kuin todellinen tarve joka ohjaa ostamaan dieselauton.

    • Anonyymi

      Kaikkien, käyttövoimasta riippumatta, ensirekisteröinnit ovat romahtaneet heinäkuussa. Lukumääräisesti eniten sähköautot.

      • Anonyymi

        Kokonaismääriin vaikuttaa ennen kaikkea korkotaso ja taloudellinen tilanne, mutta suhteellisesti prosentteina dieselin osuus henkilöautoista oli 2024 enää alle 6%, kun se esimerkiksi vielä 2018 oli 24%.

        Käytettynä maahantuoduissa autoissa dieseleiden osuus säilyi pidempään vielä ylhäällä, 2022 tuonneista vielä 21% oli dieseleitä, tänä vuonna osuus on pudonnut alle 9 prosenttiin.

        Luvut kertovat hyvin sen että dieseleitä kohtaan ei yksinkertaisesti markkinoilla ole enää mielenkiintoa joitakin erikoistarpeita lukuunottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokonaismääriin vaikuttaa ennen kaikkea korkotaso ja taloudellinen tilanne, mutta suhteellisesti prosentteina dieselin osuus henkilöautoista oli 2024 enää alle 6%, kun se esimerkiksi vielä 2018 oli 24%.

        Käytettynä maahantuoduissa autoissa dieseleiden osuus säilyi pidempään vielä ylhäällä, 2022 tuonneista vielä 21% oli dieseleitä, tänä vuonna osuus on pudonnut alle 9 prosenttiin.

        Luvut kertovat hyvin sen että dieseleitä kohtaan ei yksinkertaisesti markkinoilla ole enää mielenkiintoa joitakin erikoistarpeita lukuunottamatta.

        "...tänä vuonna osuus on pudonnut alle 9 prosenttiin"

        Käytettynä tuodaan enää vain n. 10 vuotiaita dieselromuja, joissa ei ole urearuiskuja sun muita Suomen oloissa toimimattomia ja kalliiksi tulevia päästölaitteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokonaismääriin vaikuttaa ennen kaikkea korkotaso ja taloudellinen tilanne, mutta suhteellisesti prosentteina dieselin osuus henkilöautoista oli 2024 enää alle 6%, kun se esimerkiksi vielä 2018 oli 24%.

        Käytettynä maahantuoduissa autoissa dieseleiden osuus säilyi pidempään vielä ylhäällä, 2022 tuonneista vielä 21% oli dieseleitä, tänä vuonna osuus on pudonnut alle 9 prosenttiin.

        Luvut kertovat hyvin sen että dieseleitä kohtaan ei yksinkertaisesti markkinoilla ole enää mielenkiintoa joitakin erikoistarpeita lukuunottamatta.

        Kyllähän se ’puuttuva’ mielenkiinto johtuu pelkästään ajastaan jälkeenjääneestä käyttövoimaverotuksesta, jonka perustelut eivät enää vuosikausiin ole olleet valideja. Käyttökustannukset vähän ajaville ovat huomattavasti kalliimmat juuri tuon järjettömän käyttövoimaverotuksen vuoksi. Tilannehan muuttuisi oleellisesti, jos dieselien verotusrakenne muutettaisiin vastaamaan bensa-autojen verotusta eli polttoaineen verotusta korotettaisiin samaksi kuin bensan ja käyttövoimavero pois. Se nostaisi dieselin hintaa luultavasti parisenkymmentä senttiä, mutta lopullinen hintahan pumppuhinta kuitenkin määräytyisi markkinoilla.

        Toinen iso syy dieselien vähentyneeseen uusmyyntiin on luonnollisesti siinä, ettei edullisia nk jokamiesmalleja ja pikkuautoja enää saa selvästikin kehittyneemmällä ja vähäpäästöisemmällä dieselmoottorilla, se on kustannuskysymys. Edullisemmat bensamoottorit tietysti mahdollistavat halvat perusautot. Käytännössä dieselmoottoreita saa enää lähinnä maastureihin ja premiumtason henkilöautoihin. Näissäkin sähkö on tulossa…

        Näin siis kun puhutaan polttomoottoriautoista.

        Suunta uusmyynnissä on kuitenkin sähköön ja sehän on romahduttanut paitsi dieselien, niin myös pelkkien bensa-autojen uusmyynnin. Hybridi, latausmahdollisuudella tai ilman, ovat tulleet tilalle. Vain kaikkein halvimpien pikkuautojen uusmyynti polttomoottoriautoissa on pitänyt pintansa ja nehän ovat tietty bensa-autoja.

        Mielenkiintoinen juttu onkin, että eniten on kuitenkin laskenut sähköautojen uusmyynti. Se luultavasti on vain hetkellinen poikkeustilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se ’puuttuva’ mielenkiinto johtuu pelkästään ajastaan jälkeenjääneestä käyttövoimaverotuksesta, jonka perustelut eivät enää vuosikausiin ole olleet valideja. Käyttökustannukset vähän ajaville ovat huomattavasti kalliimmat juuri tuon järjettömän käyttövoimaverotuksen vuoksi. Tilannehan muuttuisi oleellisesti, jos dieselien verotusrakenne muutettaisiin vastaamaan bensa-autojen verotusta eli polttoaineen verotusta korotettaisiin samaksi kuin bensan ja käyttövoimavero pois. Se nostaisi dieselin hintaa luultavasti parisenkymmentä senttiä, mutta lopullinen hintahan pumppuhinta kuitenkin määräytyisi markkinoilla.

        Toinen iso syy dieselien vähentyneeseen uusmyyntiin on luonnollisesti siinä, ettei edullisia nk jokamiesmalleja ja pikkuautoja enää saa selvästikin kehittyneemmällä ja vähäpäästöisemmällä dieselmoottorilla, se on kustannuskysymys. Edullisemmat bensamoottorit tietysti mahdollistavat halvat perusautot. Käytännössä dieselmoottoreita saa enää lähinnä maastureihin ja premiumtason henkilöautoihin. Näissäkin sähkö on tulossa…

        Näin siis kun puhutaan polttomoottoriautoista.

        Suunta uusmyynnissä on kuitenkin sähköön ja sehän on romahduttanut paitsi dieselien, niin myös pelkkien bensa-autojen uusmyynnin. Hybridi, latausmahdollisuudella tai ilman, ovat tulleet tilalle. Vain kaikkein halvimpien pikkuautojen uusmyynti polttomoottoriautoissa on pitänyt pintansa ja nehän ovat tietty bensa-autoja.

        Mielenkiintoinen juttu onkin, että eniten on kuitenkin laskenut sähköautojen uusmyynti. Se luultavasti on vain hetkellinen poikkeustilanne.

        En jaksa uskoa että käyttövoimaverotuksen muutos muuttaisi tilannetta ainakaan parempaan suuntaan, nykyinen mallihan suosii paljon ajavia. Dieselin litrahinta nousisi muutoksessa sen verran että nykyautojen pienillä kulutuseroilla diesel olisi kalliimpi kilometreistä riippumatta...Korkeintaan joku painava diesel-maasturi tulisi edullisemmaksi omistaa (mutta ei ajaa).

        (Täys)sähköautojen markkina on jakautunut kahtia, uusmyynti on laskenut, mutta toisaalta käytettynä täyssähköjä on tuotu maahan yli 50% viime vuotta enemmän, ja kaikista käytettynä tuoduista autoista osuus on noussut 22% -> 29%.


    • Anonyymi

      Bensiini on perseaukisten polttoaine.

      • Anonyymi

        Diesel tosiaan sopii vain rahaa tuhlaaville. Paljon kalliimpi polttoaine, kun ottaa huomioon käyttövoimaveron. Kulutuksissahan (euroissa) ei ole enää eroa täyshybrideihin, jotka etenkin kaupunkiajossa voivat kuluttaa jopa litroissakin vähemmän. Isoissakin autoissa.


    • Anonyymi

      Siksi ostan uudehkon dieselin , edullinen hinta ja pitkä käyttöikä 15-20 vuotta on tarkoitus sillä selvitä . Sitten on sähköisen kulkineen vuoro .

      • Anonyymi

        Uudessa urealaitteiston korjaus vuosittain a 2000e


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Diesel on yllättävän typerän valinta.

      • Anonyymi

        Onhan se hurjaa että joitakin dieseleitä ostetaan vieläkin uusina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se hurjaa että joitakin dieseleitä ostetaan vieläkin uusina.

        Voihan se köyhästä tuntua hurjalle että joku on niin varakas😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan se köyhästä tuntua hurjalle että joku on niin varakas😄

        Viimeinen sana pitää olla tyhmä, ei varakas.


    • Anonyymi

      Muutaman sadan ihmisen ryhmä päättänyt asioista ja siksi dieseleiden valmistusta vähemmän, myyntiä vähemmän. Enemmän keksittyjä turhia ja tarpeettomia veroja ja rajoituksia. Rajoituksia joita tullut kymmeniä vuosia liittyen autoihin ja moottoriin "päästöihin" paperilla = ei todellisuudessa, Nämä tuoneet vikaista tekniikkaa joka vähentää kysyntää käytettynä ja poistaa autot käytöstä.

      Ei tämä ole oikeaa demokratiaa euroopassakaan koskien keksimällä keksittyjä lakeja, päätöksiä, rajoituksia. Koska haittoja tulee merkittävästi ihmisille ja elämään mutta minkäänlaisia konkreettisiä hyötyjä ei ole.

      Useita satoja miljoonia ihmisiä ja autoja pitää olla paljon, joiden käyttö on samaa kuin uutena vaika "rahallinen arvo olisi pudonnut 1000-5000€ hintaan.

      Järkevin diesel-moottori on tehty jo ajat sitten esim henkilö_pakettiautoihin ja myös esim traktoreihin.

      Kunhan tässä päivä valkenee niin startata traktori ja ajella 6km päähän poistamaan lumia omilta teiltä ja toisen mökkitieltä. 50 vuotias traktori ja siinä ei ole ollut vikoja missään, markkinat toimineet hyvin kun yli 20 vuotta sitten tämän sai ostettua 4000€. Yksikään uudempi Valtra / sisun moottori ei pääse tähän että traktorissa ei ole vikoja ja sellaista että jää käytöstä.

    • Anonyymi

      Minä tiedän. Käytetyt diesel-autot menevät hyvin kaupaksi täällä pohjoisempana. Uudet eivät mene kaupaksi, koska saatavana on vain pari vaihtoehtoa ja maailma ympärillä on tullut hulluksi. Autoissa ei ole mitään vikaa ne ovat kestäviä ja taloudellisia.

    • Anonyymi

      Eipä ole oikeastaan mitään syytä kenekään ostaa dieseliä. Jos sellaisen ostaa niin joutuu maksamaan kalliin diesel-veron joka vuosi.
      Ja sitten siihen päälle vielä kalliit remontit kun EGR porsii.

      Ja kun lähtee vaihtamaan niin dieseliä tarjoavaa katsotaan kuin rampaa ravuria. Ei niitä kukaan autoliike halua vaivoikseen.

      • Anonyymi

        Siis ilmeisesti sinun ei kannata ostaa. Muiden osalta et sinä et voi sitä tietää.

        Dieselvero kyllä korvautuu pienemmän kulutuksen myötä, jos vaan kilometrejä tulee riittävästi. Jos kilometreja kertyy vähän ja nekin pääosin muutaman kilometrin kortteliajolla, niin kyllä siihen riittää vaatimattomampi bensa-autokin. Totta on sen, ettei tämä dieselin suurempi käyttövoimavero suosi vähän ajavia eikä oikein päästöjen vähentämistäkään.
        Ja ylivoimainen kestävyys, luotettavuus ja ongelmattomuus tietysti on oma juttunsa. Remonttien vähyys verrattuna vastaaviin bensoihin on myös merkittävä kustannushyöty, vaikkei sitä ehkä niinkään huomaa arkikäytössä.

        Tietysti joillekin merkitsee myös dieselien huomattavasti pienemmät päästötkin, erityisesti kasvihuonekaasujen osalta. Ei kaikille ainakaan niin paljoa, että siitä oltaisiin valmiita maksamaan.

        Dieseltekniikka on tietysti kalliimpaa huomattavasti kehittyneempänä tekniikkana, joten halvempiin jokamiesautoihin, joissa kilpaillaan hinnalla, sitä ei kannata laittaa. Se on selvää.
        Ja muutenkin nyt ollaan siirtymässä vahvasti sähköön ja sitä tuetaan vielä vahvasti. Nyt se korvaa helposti bensa-autot ja henkilöautot yleisestikin. Hyötyliikenne ja vähän raskaampi autokanta, joka on käytännössä kokonaan dieselvetoista, tulee myöhemmin, mutta tullee varmastikin ellei nyt mitään mullistavaa tapahdu.

        Eiköhän tuo jatkuva diesel vs bensa -väittelyt ala jo olla eilispäivän juttua. Yksityisautoilu onkin jo siirtymässä, hitaasti tosin, sähköön, hyötyliikenne tulee perässä. Tosin aikaa kuluu vielä vuosia ja vuosia….


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      86
      5257
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3612
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3189
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      203
      2096
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1921
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      31
      1840
    7. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1813
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1714
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1653
    10. Mukavaa perjantaita

      Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1627
    Aihe