Muistan miten -88 olin ostamassa uutta Toyotaa. Tällöin liikkeessä sanottiin, että pakollinen maahantuojan toimesta tehtävä ruostesuojausvelvoite on poistettu, koska "eivät nämä nykyään ruostu".
Jokainen varmasti tietää miten kasari-Toyotat ruostuivat.
2006 Harkitsin Mazda 6:sta. Kysyin ruostesuojauksesta, niin myyjä sanoi, että "nykyään tehtaan menetelmät ovat niin hyviä, että erilliselle suojaukselle ei ole tarvetta, eikä nämä ruostu" tjsp.
Onko liikenteessä enää yhtään Mazda kuutosta(02-07)? Ruoste taisi tappaa kaikki. Varsinkin jos apurunko mätänee, niin minkäs teet.
Miksi automyyjät siis puhuvat puhdasta diipadaapaa ruostumisesta? Nyt ajan Corollalla -20, jonka pohja on suojattu täysin muoveilla. Peltiä ei näy juuri missään, ja en halua miettiä, että miltä muovien alla näyttää +15v päästä.
Autojen ruostasuojauksesta
22
494
Vastaukset
- Anonyymi
3-4vuoden päästä Toyotasi on pahasti ruosteessa juuri noiden muovien kohdilta kun suolakura muhii siellä ja muovi hinkkaa peltiä jonka suojana on todella onneton maalikerros.
- Anonyymi
Tämän takia lisäsuojaus olisi todella tarpeen nykyäänkin. Varsinkin kriittisten kohteiden, kuten apurunkojen osalta. Mutta faktahan on se, että ensimmäistä omistajaa ei kiinnosta, eikä ruostesuojaukselle anneta mitään lisäarvoa uuteen vaihtaessa, joten rahoja ei takaisin saa.
Jos ostaa auton ja aikoo pitää sitä +10v, niin tällöin itselle tämä on todella hyvä asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämän takia lisäsuojaus olisi todella tarpeen nykyäänkin. Varsinkin kriittisten kohteiden, kuten apurunkojen osalta. Mutta faktahan on se, että ensimmäistä omistajaa ei kiinnosta, eikä ruostesuojaukselle anneta mitään lisäarvoa uuteen vaihtaessa, joten rahoja ei takaisin saa.
Jos ostaa auton ja aikoo pitää sitä 10v, niin tällöin itselle tämä on todella hyvä asia.Kuka nykyään ostaa uuden auton pitääkseen sitä 10 vuotta tai yli?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka nykyään ostaa uuden auton pitääkseen sitä 10 vuotta tai yli?
Kenties joku vanhempi henkilö, jota ei kiinnosta vaihtaa autoa jatkuvasti ja jolle tulee vain vähän ajoa.
- Anonyymi
Automyyjät nyt ei varmasti edes tiedä mitä puolueeton ja objektiivinen totuus tarkoittaa. Kerrankin yksi automyyjä sanoi että "nykyautojen konepellin allehan ei enää ole menemistä", keljuillessani heti seuraavaksi avasin konepellin, ja rupesin katselemaan mm. lasinpesurin säiliön täyttöaukkoa, hähä.
- Anonyymi
Jos aikoo pitää uutena ostamaansa auto vuosikausia tai peräti ajaa se ’loppuun’, niin muutaman satasen -tonni maksava ruostesuojaus alan liikkeissä kannattaa ilman muuta tehdä.
Ihan perussuojaus alustan osalta riittää useinmiten, mutta jos haluaa ’koko’ suojauksen ja vielä lisäksi parantaa äänieristystä (jota nämä ruostesuojausfirmat tekevät siinä samalla), niin hintaa tulee lisää.- Anonyymi
V 2017 teetin alan liikkeessä uuteen japanilaiseen cittariautooni ’perusruoteenestokäsittelyn eli lähinnä alustan ja ’alempien’ pintojen osalta ja sen lisäksi äänieristyksen parannustyöt. Se maksoi jotain noin 600€. Eipä ole ruostetta missään vieläkään. Äänieristyskin oli kovasti toimiva.
Kannattava homma ilman muuta, kun tarkoituksena tosiaan on ajaa auto ’loppuun’.
- Anonyymi
Maahantuojan suojaama Camry kesti kyllä 20 vuotta (1998-2018) ekä
siitä ruostuneet kuin parin oven alareunat Kilsoja oli jo 465 tkm ,
joten vein sen toimintakuntoisena vaihtoon. - Anonyymi
Autovalmistajat ajattelevat, että autoilla ajetaan max 10 vuotta jossain kuivassa ja suolattomassa maassa. Se on sitten ihan eri juttu, kun täällä Suomessa yritetään uittaa autoja suolassa 20 vuoden ajan.
Onhan noita hyväkuntoisia yksilöitä vielä jäljellä. Ruostesuojattuja.- Anonyymi
Itsekin pystyy helposti suojaamaan oman autonsa pohjan.
- Anonyymi
Minulla oli pari Sitikkaa, Xantia ja C5, joilla ajoin noin 10 vuotta kummallakin. Kummassakaan ei ollut ruostetta ne pois vaihtaessani, eikä niissä ollut kuin tehtaan suojaukset. Hukkaan olisi mennyt lisäsuojaukset omasta pussista.
- Anonyymi
Melkein kukaan ei itse viitsi ruostesuojata omaa uutta autoaan.
- Anonyymi
Ei kai kukaan itse suojaa uutta autoaan, vaan jotkut teettävät sen alan liikkeessä ja sekään ei ole kovin yleistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai kukaan itse suojaa uutta autoaan, vaan jotkut teettävät sen alan liikkeessä ja sekään ei ole kovin yleistä.
Voi saada myydessä tai vaihtaessa paremman hinnan kun on ruostesuojauksen merkki, mutta ainakin oma Honda aikoinaan ruostui siitä huolimatta ja takaluukku oli jo valmiiksi ruosteessa alle 10v.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai kukaan itse suojaa uutta autoaan, vaan jotkut teettävät sen alan liikkeessä ja sekään ei ole kovin yleistä.
Teen kyllä itse.
- Anonyymi
Renaultin uusin katumaasturi, Symbioz. Enteileeköhän nimi symbioosia ruosteen kanssa...
- Anonyymi
Ei ruosteita pidä suojata vaan ruostuminen on estettävä.
- Anonyymi
Siis ihan oikeasti! Työni puolesta vietän aika suuren osan vuodesta ulkomailla ja ei kyllä muissa maissa ajatella autoa näin pitkäikäisenä. Siellä autotehtaiden duunareillakin on uudenkarheat (ainakin suomalaisella mittarilla mitattuna) ajopelit. Yli viisivuotiaat "romut" lempataan Puolaan tms. itäiseen Eurooppaan ja hankitaan uusi tilalle.
- Anonyymi
Jos täällä olisi auton hinnat samat, kuin esim. Etelä-Euroopan maissa, niin käytäntö olisi varmasti samankaltainen. Nyt joutuu maksamaan itsensä kipeäksi jopa käytetystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos täällä olisi auton hinnat samat, kuin esim. Etelä-Euroopan maissa, niin käytäntö olisi varmasti samankaltainen. Nyt joutuu maksamaan itsensä kipeäksi jopa käytetystä.
Ei esim. Espanjassa tai Portugalissa autokanta ainakaan nuorempi ole, omien havaintojen perusteella.
Tämän tilaston mukaan Suomi on aika lailla keskikastissa:
https://www.aut.fi/tilastot/kansainvaliset_tilastot/henkiloautojen_keski-ika_eraissa_euroopan_maissa - Anonyymi
Missä "muissa", tuskin on paljon muita kuin öljyllä rikastuneet arabimaat missä ei olisi vanhojakin autoja ja niissäkin palvelusväki saattaa ajaa vanhoilla jos yleensä saavat ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei esim. Espanjassa tai Portugalissa autokanta ainakaan nuorempi ole, omien havaintojen perusteella.
Tämän tilaston mukaan Suomi on aika lailla keskikastissa:
https://www.aut.fi/tilastot/kansainvaliset_tilastot/henkiloautojen_keski-ika_eraissa_euroopan_maissaMielenkintoista tietoa ja ympäristön kannalta ei ole mitään järkeä valmistaa autoja lyhyellä käyttöiällä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle
Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku695315Erään T miehen viimeinen aloitus tänne
Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel342598Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova1132240HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a1201915Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v151859- 1111780
Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa
Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p2701263Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin
Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma531234Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen
Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.511124- 751031