Autojen ruostasuojauksesta

Anonyymi-ap

Muistan miten -88 olin ostamassa uutta Toyotaa. Tällöin liikkeessä sanottiin, että pakollinen maahantuojan toimesta tehtävä ruostesuojausvelvoite on poistettu, koska "eivät nämä nykyään ruostu".

Jokainen varmasti tietää miten kasari-Toyotat ruostuivat.

2006 Harkitsin Mazda 6:sta. Kysyin ruostesuojauksesta, niin myyjä sanoi, että "nykyään tehtaan menetelmät ovat niin hyviä, että erilliselle suojaukselle ei ole tarvetta, eikä nämä ruostu" tjsp.

Onko liikenteessä enää yhtään Mazda kuutosta(02-07)? Ruoste taisi tappaa kaikki. Varsinkin jos apurunko mätänee, niin minkäs teet.

Miksi automyyjät siis puhuvat puhdasta diipadaapaa ruostumisesta? Nyt ajan Corollalla -20, jonka pohja on suojattu täysin muoveilla. Peltiä ei näy juuri missään, ja en halua miettiä, että miltä muovien alla näyttää +15v päästä.

22

470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      3-4vuoden päästä Toyotasi on pahasti ruosteessa juuri noiden muovien kohdilta kun suolakura muhii siellä ja muovi hinkkaa peltiä jonka suojana on todella onneton maalikerros.

      • Anonyymi

        Tämän takia lisäsuojaus olisi todella tarpeen nykyäänkin. Varsinkin kriittisten kohteiden, kuten apurunkojen osalta. Mutta faktahan on se, että ensimmäistä omistajaa ei kiinnosta, eikä ruostesuojaukselle anneta mitään lisäarvoa uuteen vaihtaessa, joten rahoja ei takaisin saa.

        Jos ostaa auton ja aikoo pitää sitä +10v, niin tällöin itselle tämä on todella hyvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän takia lisäsuojaus olisi todella tarpeen nykyäänkin. Varsinkin kriittisten kohteiden, kuten apurunkojen osalta. Mutta faktahan on se, että ensimmäistä omistajaa ei kiinnosta, eikä ruostesuojaukselle anneta mitään lisäarvoa uuteen vaihtaessa, joten rahoja ei takaisin saa.

        Jos ostaa auton ja aikoo pitää sitä 10v, niin tällöin itselle tämä on todella hyvä asia.

        Kuka nykyään ostaa uuden auton pitääkseen sitä 10 vuotta tai yli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka nykyään ostaa uuden auton pitääkseen sitä 10 vuotta tai yli?

        Kenties joku vanhempi henkilö, jota ei kiinnosta vaihtaa autoa jatkuvasti ja jolle tulee vain vähän ajoa.


    • Anonyymi

      Automyyjät nyt ei varmasti edes tiedä mitä puolueeton ja objektiivinen totuus tarkoittaa. Kerrankin yksi automyyjä sanoi että "nykyautojen konepellin allehan ei enää ole menemistä", keljuillessani heti seuraavaksi avasin konepellin, ja rupesin katselemaan mm. lasinpesurin säiliön täyttöaukkoa, hähä.

    • Anonyymi

      Jos aikoo pitää uutena ostamaansa auto vuosikausia tai peräti ajaa se ’loppuun’, niin muutaman satasen -tonni maksava ruostesuojaus alan liikkeissä kannattaa ilman muuta tehdä.
      Ihan perussuojaus alustan osalta riittää useinmiten, mutta jos haluaa ’koko’ suojauksen ja vielä lisäksi parantaa äänieristystä (jota nämä ruostesuojausfirmat tekevät siinä samalla), niin hintaa tulee lisää.

      • Anonyymi

        V 2017 teetin alan liikkeessä uuteen japanilaiseen cittariautooni ’perusruoteenestokäsittelyn eli lähinnä alustan ja ’alempien’ pintojen osalta ja sen lisäksi äänieristyksen parannustyöt. Se maksoi jotain noin 600€. Eipä ole ruostetta missään vieläkään. Äänieristyskin oli kovasti toimiva.
        Kannattava homma ilman muuta, kun tarkoituksena tosiaan on ajaa auto ’loppuun’.


    • Anonyymi

      Maahantuojan suojaama Camry kesti kyllä 20 vuotta (1998-2018) ekä
      siitä ruostuneet kuin parin oven alareunat Kilsoja oli jo 465 tkm ,
      joten vein sen toimintakuntoisena vaihtoon.

    • Anonyymi

      Autovalmistajat ajattelevat, että autoilla ajetaan max 10 vuotta jossain kuivassa ja suolattomassa maassa. Se on sitten ihan eri juttu, kun täällä Suomessa yritetään uittaa autoja suolassa 20 vuoden ajan.

      Onhan noita hyväkuntoisia yksilöitä vielä jäljellä. Ruostesuojattuja.

      • Anonyymi

        Itsekin pystyy helposti suojaamaan oman autonsa pohjan.


    • Anonyymi

      Minulla oli pari Sitikkaa, Xantia ja C5, joilla ajoin noin 10 vuotta kummallakin. Kummassakaan ei ollut ruostetta ne pois vaihtaessani, eikä niissä ollut kuin tehtaan suojaukset. Hukkaan olisi mennyt lisäsuojaukset omasta pussista.

    • Anonyymi

      Melkein kukaan ei itse viitsi ruostesuojata omaa uutta autoaan.

      • Anonyymi

        Ei kai kukaan itse suojaa uutta autoaan, vaan jotkut teettävät sen alan liikkeessä ja sekään ei ole kovin yleistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan itse suojaa uutta autoaan, vaan jotkut teettävät sen alan liikkeessä ja sekään ei ole kovin yleistä.

        Voi saada myydessä tai vaihtaessa paremman hinnan kun on ruostesuojauksen merkki, mutta ainakin oma Honda aikoinaan ruostui siitä huolimatta ja takaluukku oli jo valmiiksi ruosteessa alle 10v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan itse suojaa uutta autoaan, vaan jotkut teettävät sen alan liikkeessä ja sekään ei ole kovin yleistä.

        Teen kyllä itse.


    • Anonyymi

      Renaultin uusin katumaasturi, Symbioz. Enteileeköhän nimi symbioosia ruosteen kanssa...

    • Anonyymi

      Ei ruosteita pidä suojata vaan ruostuminen on estettävä.

    • Anonyymi

      Siis ihan oikeasti! Työni puolesta vietän aika suuren osan vuodesta ulkomailla ja ei kyllä muissa maissa ajatella autoa näin pitkäikäisenä. Siellä autotehtaiden duunareillakin on uudenkarheat (ainakin suomalaisella mittarilla mitattuna) ajopelit. Yli viisivuotiaat "romut" lempataan Puolaan tms. itäiseen Eurooppaan ja hankitaan uusi tilalle.

      • Anonyymi

        Jos täällä olisi auton hinnat samat, kuin esim. Etelä-Euroopan maissa, niin käytäntö olisi varmasti samankaltainen. Nyt joutuu maksamaan itsensä kipeäksi jopa käytetystä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Missä "muissa", tuskin on paljon muita kuin öljyllä rikastuneet arabimaat missä ei olisi vanhojakin autoja ja niissäkin palvelusväki saattaa ajaa vanhoilla jos yleensä saavat ajaa.


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      151
      4039
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      131
      2646
    3. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      25
      2238
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      47
      2144
    5. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

      Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1718
    6. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      32
      1654
    7. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      30
      1644
    8. Murtautuminen uimahalliin

      17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?
      Kiuruvesi
      32
      1104
    9. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      6
      1073
    10. siis ihan oikeesti

      Tämä on naurettavaa
      Ikävä
      93
      1052
    Aihe