Autojen ruostasuojauksesta

Anonyymi-ap

Muistan miten -88 olin ostamassa uutta Toyotaa. Tällöin liikkeessä sanottiin, että pakollinen maahantuojan toimesta tehtävä ruostesuojausvelvoite on poistettu, koska "eivät nämä nykyään ruostu".

Jokainen varmasti tietää miten kasari-Toyotat ruostuivat.

2006 Harkitsin Mazda 6:sta. Kysyin ruostesuojauksesta, niin myyjä sanoi, että "nykyään tehtaan menetelmät ovat niin hyviä, että erilliselle suojaukselle ei ole tarvetta, eikä nämä ruostu" tjsp.

Onko liikenteessä enää yhtään Mazda kuutosta(02-07)? Ruoste taisi tappaa kaikki. Varsinkin jos apurunko mätänee, niin minkäs teet.

Miksi automyyjät siis puhuvat puhdasta diipadaapaa ruostumisesta? Nyt ajan Corollalla -20, jonka pohja on suojattu täysin muoveilla. Peltiä ei näy juuri missään, ja en halua miettiä, että miltä muovien alla näyttää +15v päästä.

22

457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      3-4vuoden päästä Toyotasi on pahasti ruosteessa juuri noiden muovien kohdilta kun suolakura muhii siellä ja muovi hinkkaa peltiä jonka suojana on todella onneton maalikerros.

      • Anonyymi

        Tämän takia lisäsuojaus olisi todella tarpeen nykyäänkin. Varsinkin kriittisten kohteiden, kuten apurunkojen osalta. Mutta faktahan on se, että ensimmäistä omistajaa ei kiinnosta, eikä ruostesuojaukselle anneta mitään lisäarvoa uuteen vaihtaessa, joten rahoja ei takaisin saa.

        Jos ostaa auton ja aikoo pitää sitä +10v, niin tällöin itselle tämä on todella hyvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän takia lisäsuojaus olisi todella tarpeen nykyäänkin. Varsinkin kriittisten kohteiden, kuten apurunkojen osalta. Mutta faktahan on se, että ensimmäistä omistajaa ei kiinnosta, eikä ruostesuojaukselle anneta mitään lisäarvoa uuteen vaihtaessa, joten rahoja ei takaisin saa.

        Jos ostaa auton ja aikoo pitää sitä 10v, niin tällöin itselle tämä on todella hyvä asia.

        Kuka nykyään ostaa uuden auton pitääkseen sitä 10 vuotta tai yli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka nykyään ostaa uuden auton pitääkseen sitä 10 vuotta tai yli?

        Kenties joku vanhempi henkilö, jota ei kiinnosta vaihtaa autoa jatkuvasti ja jolle tulee vain vähän ajoa.


    • Anonyymi

      Automyyjät nyt ei varmasti edes tiedä mitä puolueeton ja objektiivinen totuus tarkoittaa. Kerrankin yksi automyyjä sanoi että "nykyautojen konepellin allehan ei enää ole menemistä", keljuillessani heti seuraavaksi avasin konepellin, ja rupesin katselemaan mm. lasinpesurin säiliön täyttöaukkoa, hähä.

    • Anonyymi

      Jos aikoo pitää uutena ostamaansa auto vuosikausia tai peräti ajaa se ’loppuun’, niin muutaman satasen -tonni maksava ruostesuojaus alan liikkeissä kannattaa ilman muuta tehdä.
      Ihan perussuojaus alustan osalta riittää useinmiten, mutta jos haluaa ’koko’ suojauksen ja vielä lisäksi parantaa äänieristystä (jota nämä ruostesuojausfirmat tekevät siinä samalla), niin hintaa tulee lisää.

      • Anonyymi

        V 2017 teetin alan liikkeessä uuteen japanilaiseen cittariautooni ’perusruoteenestokäsittelyn eli lähinnä alustan ja ’alempien’ pintojen osalta ja sen lisäksi äänieristyksen parannustyöt. Se maksoi jotain noin 600€. Eipä ole ruostetta missään vieläkään. Äänieristyskin oli kovasti toimiva.
        Kannattava homma ilman muuta, kun tarkoituksena tosiaan on ajaa auto ’loppuun’.


    • Anonyymi

      Maahantuojan suojaama Camry kesti kyllä 20 vuotta (1998-2018) ekä
      siitä ruostuneet kuin parin oven alareunat Kilsoja oli jo 465 tkm ,
      joten vein sen toimintakuntoisena vaihtoon.

    • Anonyymi

      Autovalmistajat ajattelevat, että autoilla ajetaan max 10 vuotta jossain kuivassa ja suolattomassa maassa. Se on sitten ihan eri juttu, kun täällä Suomessa yritetään uittaa autoja suolassa 20 vuoden ajan.

      Onhan noita hyväkuntoisia yksilöitä vielä jäljellä. Ruostesuojattuja.

      • Anonyymi

        Itsekin pystyy helposti suojaamaan oman autonsa pohjan.


    • Anonyymi

      Minulla oli pari Sitikkaa, Xantia ja C5, joilla ajoin noin 10 vuotta kummallakin. Kummassakaan ei ollut ruostetta ne pois vaihtaessani, eikä niissä ollut kuin tehtaan suojaukset. Hukkaan olisi mennyt lisäsuojaukset omasta pussista.

    • Anonyymi

      Melkein kukaan ei itse viitsi ruostesuojata omaa uutta autoaan.

      • Anonyymi

        Ei kai kukaan itse suojaa uutta autoaan, vaan jotkut teettävät sen alan liikkeessä ja sekään ei ole kovin yleistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan itse suojaa uutta autoaan, vaan jotkut teettävät sen alan liikkeessä ja sekään ei ole kovin yleistä.

        Voi saada myydessä tai vaihtaessa paremman hinnan kun on ruostesuojauksen merkki, mutta ainakin oma Honda aikoinaan ruostui siitä huolimatta ja takaluukku oli jo valmiiksi ruosteessa alle 10v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan itse suojaa uutta autoaan, vaan jotkut teettävät sen alan liikkeessä ja sekään ei ole kovin yleistä.

        Teen kyllä itse.


    • Anonyymi

      Renaultin uusin katumaasturi, Symbioz. Enteileeköhän nimi symbioosia ruosteen kanssa...

    • Anonyymi

      Ei ruosteita pidä suojata vaan ruostuminen on estettävä.

    • Anonyymi

      Siis ihan oikeasti! Työni puolesta vietän aika suuren osan vuodesta ulkomailla ja ei kyllä muissa maissa ajatella autoa näin pitkäikäisenä. Siellä autotehtaiden duunareillakin on uudenkarheat (ainakin suomalaisella mittarilla mitattuna) ajopelit. Yli viisivuotiaat "romut" lempataan Puolaan tms. itäiseen Eurooppaan ja hankitaan uusi tilalle.

      • Anonyymi

        Jos täällä olisi auton hinnat samat, kuin esim. Etelä-Euroopan maissa, niin käytäntö olisi varmasti samankaltainen. Nyt joutuu maksamaan itsensä kipeäksi jopa käytetystä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Missä "muissa", tuskin on paljon muita kuin öljyllä rikastuneet arabimaat missä ei olisi vanhojakin autoja ja niissäkin palvelusväki saattaa ajaa vanhoilla jos yleensä saavat ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei esim. Espanjassa tai Portugalissa autokanta ainakaan nuorempi ole, omien havaintojen perusteella.

        Tämän tilaston mukaan Suomi on aika lailla keskikastissa:
        https://www.aut.fi/tilastot/kansainvaliset_tilastot/henkiloautojen_keski-ika_eraissa_euroopan_maissa

        Mielenkintoista tietoa ja ympäristön kannalta ei ole mitään järkeä valmistaa autoja lyhyellä käyttöiällä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7838
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3752
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1886
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1053
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1003
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      750
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe