Kesäkuun lopussa Suomessa oli liikennekäytössä 262.069 ladattavaa autoa.

Anonyymi-ap

Hirveä määrä. Mikä onkaan vuotuinen lisäys?

49

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

        Viime vuoden kesäkuun lopussa eli vuosi sitten liikennekäytössä oli 190. 569 ladattavaa autoa, joten tasan vuodessa tapahtunut lisäys on peräti 71.500 ladattavaa autoa. Hirveä määrä.


      • Anonyymi

        Kansainvälisen määritelmän mukaan ladattava hybridi on myös sähköauto.

        Se on kansainvälinen määritelmä, eikä minkään lehden toimittaja voi sitä muuksi muuttaa.

        Leike Kauppalehdestä:

        "Kansainvälisen määritelmän mukaisesti myös ladattavat hybridit ovat sähköautoja, sillä ne voi pakottaa napin painalluksella käyttämään ainoastaan sähkömoottoria."

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tassa-kaikki-suomessa-myytavat-sahkoautot-ja-niiden-todelliset-toimintamatkat-talvella/a36c3c1a-4fe2-31fe-b11c-b6700ab7b7e8


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansainvälisen määritelmän mukaan ladattava hybridi on myös sähköauto.

        Se on kansainvälinen määritelmä, eikä minkään lehden toimittaja voi sitä muuksi muuttaa.

        Leike Kauppalehdestä:

        "Kansainvälisen määritelmän mukaisesti myös ladattavat hybridit ovat sähköautoja, sillä ne voi pakottaa napin painalluksella käyttämään ainoastaan sähkömoottoria."

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tassa-kaikki-suomessa-myytavat-sahkoautot-ja-niiden-todelliset-toimintamatkat-talvella/a36c3c1a-4fe2-31fe-b11c-b6700ab7b7e8

        Tiedoksi myös Henri Posalle Iltalehteen.


    • Anonyymi

      Eli koko Suomen autokannasta (3.200.000) laskien ladattavia autoja on jo 8.2 %. Henkilöautoja on 2.700.000.

      • Anonyymi

        Tosin tyypillisin "ladattava" on polttomoottoriauto, joka kuluttaa Suomessa vajaa 6 ja koko EU alueella keskimäärin 7-8 l/100 km bensaa, mutta silti rekisteröity sähköautoksi ja saa suuret veronalennukset "koska sähköauto".

        CO2 päästöt lähempänä 180 g/km kuin valmistajien lupaamaa 40 g/km.


    • Anonyymi

      Homeisia moottoreita ja akkuja, on roimasti?

      • Anonyymi

        Aivan, Ne on ne polttomottoriautot sellaisia ja ne 12 voltin akut.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, Ne on ne polttomottoriautot sellaisia ja ne 12 voltin akut.

        Niitä akkuja tuleekin niin paljon romuna, että niistä jopa maksetaan. Lyijyllä on arvonsa jq sen kierrätys toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä akkuja tuleekin niin paljon romuna, että niistä jopa maksetaan. Lyijyllä on arvonsa jq sen kierrätys toimii.

        Lyijyakku löytyy useimmista patteriautoistakin. Se kun toimii pakkasessakin, mikä saa li-ionit yskimään.

        Ja noista homeista.... plugareissa uusinta muotia on ruostuminen. Tarkemmin ottaen moottorin sisuskalujen ruostuminen.

        Kone voi talvella käydä pelkkää kaupunkipyöritystä ajaen vain lyhyitä pätkiä silloin & tällöin. Ei kunnolla lämpimäksi -> ei kondenssivesiä pois. Sitten alkaakin ruoste kukkimaan venttiilikoneistossa tms.

        No, patteriautoissakin osataan. On mm. keksistty moottorin nestevuodot. Siis sähkömoottorin nestekiertoisen jäähdytyksen vuoto... ja jos oikein hyvin menee, nesteet kusee alennusvaihteen öljyjen sekaan. Siinä ihmettelemistä pettereille, jotka julisti, ettei sähköautoissa ole mitään muuta kuluvaa ja särkyvää kuin sähkömoottorin laakerit.


    • Anonyymi

      Käytettynä maahantuotujen sähköautojen suurta määrää ei aina tajuta. Ne näkyvät sitten kun vuoden vaihteen liikenteessä olevien sähköautojen määrä ilmoitetaan. Vuosittaiset sähköautojen määrien nousut ovat todella suuria.

      • Anonyymi

        Tänä vuonna 40.000kpl Trafin arvio.


    • Anonyymi

      Se näkyy dieselhinureiden kasvaneena lukumääränä.

      • Anonyymi

        Diseleitä käyvät jotkut katsomassa autimuseossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diseleitä käyvät jotkut katsomassa autimuseossa.

        Höpsistä. Audi ei edes tee hinausautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsistä. Audi ei edes tee hinausautoja.

        16.11.2023
        "uusille sähköautoille tapahtuu hinausta vaativia vahinkoja merkittävästi enemmän kuin samanikäisille bensiiniautoille. Sähköautot ovat myös alttiimpia rengasrikoille."
        "sähköautot ovat useammin hinauksen tarpeessa kuin muut käyttövoimat, ja hinaustarve kasvaa ajoneuvon ikääntyessä voimakkaammin kuin muissa käyttövoimissa."
        https://www.kuljettaja.fi/fi/artikkeli/katso-tasta-yleisimmat-syyt-kutsua-hinausauto-paikalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        16.11.2023
        "uusille sähköautoille tapahtuu hinausta vaativia vahinkoja merkittävästi enemmän kuin samanikäisille bensiiniautoille. Sähköautot ovat myös alttiimpia rengasrikoille."
        "sähköautot ovat useammin hinauksen tarpeessa kuin muut käyttövoimat, ja hinaustarve kasvaa ajoneuvon ikääntyessä voimakkaammin kuin muissa käyttövoimissa."
        https://www.kuljettaja.fi/fi/artikkeli/katso-tasta-yleisimmat-syyt-kutsua-hinausauto-paikalle

        jossain toisessa lehdessä oli myös tämä lista patteriautojen yleisimmistä hinauskyydin syistä. Oli aika hilpeä

        - kiinni juuttuminen

        Tarkempi selitys puuttui, mutta oitis tuli mieleen tolkuton massa (1800-2600 kg) ja polttomoottoriautoja kehnommat luistonestojärjestelmät. Eli helpompi kaivaa itsensä jumiin talvella tai sateen pehmentämällä pellolla.

        - ajovoiman loppuminen

        Tästä mainittiin vielä erikseen, että tyypillisimmin hinataan autoja latausasemilta. Ei ole saatu latausta jostain syystä käynnistymään eikä akku enää riitä seuraavalle latausasemalle ajoon. Talvella yhtenä syynä latausongelmiin kiinni jäätyneet latausluukut.

        Lista jatkui, mutta niitä loppuja en enää muista. Joka tapauksessa tässäkin artikkelissa mainittiin, että patterisuristimet pyrkivät hinausauton selkään paljon useammin kuin saman ikäiset polttomoottoriautot.


    • Anonyymi

      Ja näistä "ladattavista" valtaosa on polttomoottoriautoja, joihin on polttomoottorin kylkeen teipattu pieni sähkömoottori ja akku, joiden voimin voi kesäkelissä kihnuttaa 30-40 km.

      Kun polttomoottoriauton rekisteröi sähköautoksi, saa palkinnoksi roiman alennuksen veroista.n.

      Paperilla nämä sähköautoksi rekisteröidyt polttomoottoriautot ("plugarit") kuluttavat bensaa vajaat 1,5 l/100 km ja tuottavat 40 g/km CO2 päästön.

      Todellisessa elämässä bensaa menee 250 % enemmän (liki 6 l/100 km), mikä on aika normaalia tasoa... ja CO2 päästö ao syystä 140 g/km.

      Koska näinä 140 g/km tupruttavia autoja on valtaosa ladattavista, voimmekin olla yhtä mieltä siitä, että tyypillinen sähköauto tuottaa liki 100 g/km CO2 päästön.

      Ao syystä sähköistyminen ei ole missään päin maailmaa pienentänyt liikenteen päästöjä. On vain tullut lisää massaa autoihin, lisää hintaa ja lisää valmistuksen päästöjä, millä on nollattu marginaalinen säätö ajonaikaisissa päästöissä.

      Ainoa toimiva tapan päästöjen vähentämiseen on ollut polttoaineen vaihto. Oman autoluni päästöt (PA kulutuksesta laskettuna) tiputin 170 g/km -> 40 g/km siirtymällä kaasuautoon.

      • Anonyymi

        Nykyisillä pluggareilla ajaa sähköllä 50-100km.


      • Anonyymi

        Ladattava hybridi on se oikein ratkaisu. Lähiajot sähköllä ja pitkät matkat bensalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattava hybridi on se oikein ratkaisu. Lähiajot sähköllä ja pitkät matkat bensalla.

        Se on hyvä välikauden ratkaisu. Minun plugari vaihtuu seuraavaksi sähköautoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisillä pluggareilla ajaa sähköllä 50-100km.

        No ei todellakaan ajella ellei puhuta uusismmista vehkeistä, joiden hinta lähempänä 100 000 kuin 35 000 (uusien polttomoottoriautojen keskihinta). Kaikki iäkkäämmät maliit ja edelleen käytännössä kaikki "halvat" eli alle 50 000 vehkeet tukevasti alle 50 km lukemissa.

        Sitäpaitsi moni plugari pärisyttää armotta polttomoottoria heti kun sää viilenee. Monessa ei ole mitään muuta tapaa lämmön tuottamiseen. Sitten paukkuu kulutuskin 4-6 l/100 km lukemiin, vaikka kuin yrittäisi latailla ja ajaa vain pätkiä, mihin akku riittää. Sehän menee usein niin, että ajetaan puhtaasti sähköllä .... ja kone pörisee samaan aikaan tyhjäkäyntiä lämmöntuoton merkeissä ;-D

        Ei ihan alkuperäisen ajatuksen mukaista tämä. Eikä reilua, että kaikille plugareille myönnetään avokätiset veronalennukset, vaikka alkeellisen tekniikan vuoksi todelliset päästöt voi olla 3-5 kertaiset valmistajan lupauksiin verrattuna. Onneksi plugarien päästötestiä ollaan ymmärtääkseni pistämässä uusiksi näiden huijarien kuriin laittamiseksi. Mutta sehän sitten taas nostaa hintaa, jos alkeellisimmat pärisyttimet siivotaan pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei todellakaan ajella ellei puhuta uusismmista vehkeistä, joiden hinta lähempänä 100 000 kuin 35 000 (uusien polttomoottoriautojen keskihinta). Kaikki iäkkäämmät maliit ja edelleen käytännössä kaikki "halvat" eli alle 50 000 vehkeet tukevasti alle 50 km lukemissa.

        Sitäpaitsi moni plugari pärisyttää armotta polttomoottoria heti kun sää viilenee. Monessa ei ole mitään muuta tapaa lämmön tuottamiseen. Sitten paukkuu kulutuskin 4-6 l/100 km lukemiin, vaikka kuin yrittäisi latailla ja ajaa vain pätkiä, mihin akku riittää. Sehän menee usein niin, että ajetaan puhtaasti sähköllä .... ja kone pörisee samaan aikaan tyhjäkäyntiä lämmöntuoton merkeissä ;-D

        Ei ihan alkuperäisen ajatuksen mukaista tämä. Eikä reilua, että kaikille plugareille myönnetään avokätiset veronalennukset, vaikka alkeellisen tekniikan vuoksi todelliset päästöt voi olla 3-5 kertaiset valmistajan lupauksiin verrattuna. Onneksi plugarien päästötestiä ollaan ymmärtääkseni pistämässä uusiksi näiden huijarien kuriin laittamiseksi. Mutta sehän sitten taas nostaa hintaa, jos alkeellisimmat pärisyttimet siivotaan pois.

        Kyllä niissä plugareissa on lämmitykseen tehokkaat vastukset, joissakin jopa lämpöpumppu, jotka tuottavat autoon lämpöä viileämmillä ilmoilla. Pakkasilla ne käyttävät herkästi polttomoottoria lähteissään, koska niistä puuttuu akun lämmitys, eikä pientä, kylmää akkua rasiteta pelkällä sähköajolla. Akun lämmettyä sähköajo sujuu kylmälläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niissä plugareissa on lämmitykseen tehokkaat vastukset, joissakin jopa lämpöpumppu, jotka tuottavat autoon lämpöä viileämmillä ilmoilla. Pakkasilla ne käyttävät herkästi polttomoottoria lähteissään, koska niistä puuttuu akun lämmitys, eikä pientä, kylmää akkua rasiteta pelkällä sähköajolla. Akun lämmettyä sähköajo sujuu kylmälläkin.

        Suurimmassa osassa plugareita (etenkin halvemmat KIAt ym) ei ole lämpöpumppua eikä aina edes sähkövastusta lämmityslaitteessa. Tällöin AINOA tapa lämmittää matkustamoa ja pitää tuulilasi sulana on pärisyttää polttomoottoria.

        Onhan näitä atuolehdissä moneen otteeseen "kehutttu". Etenkin äärimmäisen harvinainen KIA on saanut kehuja siitä, että joidenkin mallien mielestä alle +7 °C ulkolämpötila = talvi, jolloin kuuluu moottoria pärisyttää. Silloinkin, kun ajetaan sähkölllä....

        No, eihän näitä +7 °C kelejä paljoakaan ole maassa, jossa vuoden keskilämpötila on vajaa 6 astetta. Eli kesällä on muutama kuukausi, jolloin plugari ehkä toimii, kuten on luvattu.

        Ja nyt on myös syytä muistuttaa, että sähköautoista puhuttaessa "halpa" takoittaa alle 50 000 € listahintaa.


    • Anonyymi

      Vuosittainen lisäys on pian 100.000 sähköautoa ja se on paljon.

      • Anonyymi

        Viimeksi 2019 on ensirekisteröity yli 100 000 henkilöautoa. 2023 rekisteröitiin 87 502 kpl. henkilöautoja. 2023 täyssähköautoja rekisteröitiin 30 733 kpl, tänä vuonna (30.06.2024) on rekisteröity 10 476 kpl täyssähköjä.
        100 000 sähköauton vuosittainen lisäys ei taida ihan heti olla todellisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeksi 2019 on ensirekisteröity yli 100 000 henkilöautoa. 2023 rekisteröitiin 87 502 kpl. henkilöautoja. 2023 täyssähköautoja rekisteröitiin 30 733 kpl, tänä vuonna (30.06.2024) on rekisteröity 10 476 kpl täyssähköjä.
        100 000 sähköauton vuosittainen lisäys ei taida ihan heti olla todellisuutta.

        Jälleen kerran syytä muistuttaa, että polttomoottoriauton voi rekisteröidä sähköautoksi. Tempulla tienaa roiman veronalennuksen.

        Pitää vain polttomoottorin kylkeen lisätä pieni sähkömoottori ja akku, joiden turvin voi kesäkelissä kihnuttaa 30-40 km.

        Paperilla tällaisten sähköautojen CO2 päästö on 40 g/km, mutta todellisuudessa 140 g/km, mikä ei juuri perinteisestä tekniikasta poikkea. Todellinen hyöty nolla, koska näissä on myös enemmän massaa = suuremmat päästöt valmistuksesta.

        Ympäristön kannalta sähköautot ovatkin olleet hukkainvestonti.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Toyotaa on liikennekäytössä 401 313 kpl. Volkswageneita 296 431 kpl. Hirveä määrä on niin suhteellinen määritelmä.

      • Anonyymi

        On se hirveää, että noin moni suomalainen on erehtynyt tai joutunut tyytymään vanhanaikaiseen ja ruosteherkkään itäautoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se hirveää, että noin moni suomalainen on erehtynyt tai joutunut tyytymään vanhanaikaiseen ja ruosteherkkään itäautoon.

        Eikä pelkästään itäautoon, vaan peräti kaukoidän autoon.


    • Anonyymi

      Ei se kiinnostus sähköautoihin ole minnekään kadonnut. Nyt on tullut riittävästi edullisia malleja ja hinnat muissa eivät enää laske.

      • Anonyymi

        Patteriautoja on jo reilun vuoden ollut enemmän tarjolla kuin ostajia.

        Tarjonta >> kysyntä johtuu patteriuskovaisten mukaan liian halvasta hinnasta ;-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriautoja on jo reilun vuoden ollut enemmän tarjolla kuin ostajia.

        Tarjonta >> kysyntä johtuu patteriuskovaisten mukaan liian halvasta hinnasta ;-D

        Pelkkää kuvitelmaa. Vuonna 2023 toimitettiin poikkeuksellisen suuri määtä sähköautoja asiakkaille komponenttipulan vuoksi niin nyt näyttää että kiinnostussähköautoihin on laskenut. Ei todellakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkää kuvitelmaa. Vuonna 2023 toimitettiin poikkeuksellisen suuri määtä sähköautoja asiakkaille komponenttipulan vuoksi niin nyt näyttää että kiinnostussähköautoihin on laskenut. Ei todellakaan.

        Sähköautojen myynti romahti jo 2023. Rekisteröintitilastot näytti hyvltä, kun tämän vuoden aikana toimitettiin asiakkaille suuret määrät jo puoli.... puolitoista vuotta aiemmin tilattuja autoja, joiden toimitusaika venähti komponenttipulan vuoksi.

        Mutta tilausjonot saatiin purettua jo 2023 loppun mennessä ja siitä pitäen on ollut hiljaista sekä uusien tilausten että rekisteröintien suhteen. 2024 parin kuukautena ollut määrät plussalla, mutta suurimman osan aikaa miinusta. Loppuvuosi voi olla vatkaimille entistäkin surkeampi jos/kun uusien tilausten hinnat nousevat rangaistustullien vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen myynti romahti jo 2023. Rekisteröintitilastot näytti hyvltä, kun tämän vuoden aikana toimitettiin asiakkaille suuret määrät jo puoli.... puolitoista vuotta aiemmin tilattuja autoja, joiden toimitusaika venähti komponenttipulan vuoksi.

        Mutta tilausjonot saatiin purettua jo 2023 loppun mennessä ja siitä pitäen on ollut hiljaista sekä uusien tilausten että rekisteröintien suhteen. 2024 parin kuukautena ollut määrät plussalla, mutta suurimman osan aikaa miinusta. Loppuvuosi voi olla vatkaimille entistäkin surkeampi jos/kun uusien tilausten hinnat nousevat rangaistustullien vuoksi.

        https://www.tivi.fi/uutiset/tesla-jakaa-potkuja-jo-viidetta-viikkoa-nyt-saa-600-henkea-loparit/5bf39ae8-f375-4f7f-9203-bbceb5e65f63

        Ja moni automerkki näkyy ottanee takapakkia lupauksissaan, että 2025 eteenpäin tjsp on tarjolla ainoastaa sähköisia malleja eli sähköautoksi rekisteröitäviä polttomoottoriautoja. Näkyy suunnitelmat keikahtaneen niin, että pelkän polttomoottorin voiminkin liikkuvat säilyvät tuotannossa.


    • Anonyymi

      Vuotuinen lisäys tulee olemaan 30 % pienempi kuin viime vuonna .

    • Anonyymi

      Tuo kasvu tänä vuonnakin on kova, vaikka viime vuonna toimitettiinkin sirupuolan vuoksi toimitetut sähköautot kertarysäyksellä.

      • Anonyymi

        Ei se sähköautojen suosio ole minnekään kadonnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se sähköautojen suosio ole minnekään kadonnut.

        Käytettynä maahantuoduista, käytettynä myydyistä ja ensirekisteröidyistä sähköautoista kertyy tänä vuonna suurempi määrä Suomen liikenteeseen kuin koskaan aiemmin.

        Että se siitä romahduksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytettynä maahantuoduista, käytettynä myydyistä ja ensirekisteröidyistä sähköautoista kertyy tänä vuonna suurempi määrä Suomen liikenteeseen kuin koskaan aiemmin.

        Että se siitä romahduksesta.

        Silti valehtelu sähköautoista vain jatkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti valehtelu sähköautoista vain jatkuu.

        .....vaikka noin raju nousu puolessa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti valehtelu sähköautoista vain jatkuu.

        Niin, suurin vale on päästöjen puolittuminen 2030 mennessä.

        Tyypillisin sähköauto on plugari, joka paperilla tuottaa 40 g/km CO2 päästöt (kulutus noin 1,5 l/100 km), mutta todellisuudessa ne kuluttavat keskimäärin (koko EU alueen keskiarvo) 7-8 l/100 ja Suomessakin vajaa 6 l/100, joten todellinen CO2 päästö on keskimäärin reilu 170 g/km ja Suomessa noin 140 g/km. Eipä mitään eroa uuteen autokantaan verrattuna.

        Mutta saatiin sentään 100 000 tonnin autoja ostaville roimat alennukset veroihin!

        Ja tavisten autoihin kymppitonni lisähintaa + monta sataa kiloa lisää massaa.

        Patterivatkaimien kanssa vielä surullisempi tilanne. Niissä ylimääräisät läskiä 600 kg ja kun ovat vielä korjauskelvottomiksi suunniteltuja,. käyttöikä tulee jäämään paljon lyhemmäksi kuin polttomoottoriautojen reilu 20 vuotta. Suuremmat päästöt valmistuksest j a lyhyemmästä käyttöiästä nollaavat hyödyt, mitä tulee pienemmistä käytönaikaisista päästöistä.

        Eikä ne käytönaikaiset päästötkään niin pieniä ole. Polttomoottoriautoissa pakokaasut puhdistetaan jo niin tehokkaasti, että suurimmaksi päästölähteeksi ovatkin nousemassa renkaat! Siis renkaista irtovat mikromuovit, tienpinnan kuluminen jne. näissä ei patterivatkaimien 1,8,2,7 tonnin massa ole etu eikä myöskään tunnetusti nopea renkaiden kuluminen.


    • Anonyymi

      Muutamassa viime vuodessa on saavutettu tuollainen määrä ja vauhti vain kasvaa.

      • Anonyymi

        Autoalan Keskusliiton arviokin joitain vuosia sitten taisi olla pyolet pienempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoalan Keskusliiton arviokin joitain vuosia sitten taisi olla pyolet pienempi.

        Patteriuskovaiset ennusti Suomeen jopa 200 000 sähkövatkainta ja 500 000 sähköautoksi rekisteröityä polttomoottoriautoa (ns. plugaria) 2030 mennessä.

        Moinen olisi edellyttänyt, että autoja myydään koko ajan 120 000 vuodessa (ei myydä, vaan alle 80 000/vuosi) ja sähkövatkaimien osuuden piti kasvaa koko ajan (ei kasva, vaan on romahtanut 2023 kesän jälkeen).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriuskovaiset ennusti Suomeen jopa 200 000 sähkövatkainta ja 500 000 sähköautoksi rekisteröityä polttomoottoriautoa (ns. plugaria) 2030 mennessä.

        Moinen olisi edellyttänyt, että autoja myydään koko ajan 120 000 vuodessa (ei myydä, vaan alle 80 000/vuosi) ja sähkövatkaimien osuuden piti kasvaa koko ajan (ei kasva, vaan on romahtanut 2023 kesän jälkeen).

        Unohdat että sähköautojen lukumäärää lisää merkittävästi myös käytettyjen maahantuonti, kannan kehitys ei ole pelkästään uusmyynnistä kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriuskovaiset ennusti Suomeen jopa 200 000 sähkövatkainta ja 500 000 sähköautoksi rekisteröityä polttomoottoriautoa (ns. plugaria) 2030 mennessä.

        Moinen olisi edellyttänyt, että autoja myydään koko ajan 120 000 vuodessa (ei myydä, vaan alle 80 000/vuosi) ja sähkövatkaimien osuuden piti kasvaa koko ajan (ei kasva, vaan on romahtanut 2023 kesän jälkeen).

        Kanta on lisääntynyt 2024 tammi-kesäkuun aikana noin 35000 autolla, eli samalla tahdilla vuositason kasvu on 70 000 autoa, vaikka erityisesti uusien myynti on ollut todella alhaista.
        Eli karkeasti 6 vuodessa +420 000 autoa jo olemassaolevan 260 000 auton lisäksi.

        Siten tuo 700 000 sähköautoa (sis. plugarit) vuoden 2030 loppuun mennessä ei ole edes mitenkään kova tavoite, koska tuohon tasoon päästään jo nykytahdilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe