Se kerrotaan tässä artikkelissa.
https://www.is.fi/autot/art-2000008934066.html
Mikä tekee dieselautosta niin ylivoimaisen taloudellisen?
14
547
Vastaukset
- Anonyymi
Minä olen eloapina enkä ymmärrä tästä mitään.
Enkä halua ymmärtää.
Mene hevosella. - Anonyymi
Rasvakeitin moottorin hyötysuhde on joku ehkä 20 %, loput energiasta menee harakoille. Sitten kun lasketaan vielä taustalla oleva öljyn pumppaus, kuljetus, jalostus, taas kuljetus yms. niin kyseessä on erittäin epätaloudellinen muinaismoottori.
- Anonyymi
Aivan helposti lukemalla olisi saanut selville seuraavan.
Dieselmoottorin teoreettinen hyötysuhde on 75 %, mutta normaalisti hyötysuhde jää 45 %:iin ja on parhaimmillaan 50–60 %.
Onneksi on dieselauto ja tyytyväisyys jokaisen ajon jälkeen.
Ovi kiinni ja nopeasti sisälle ilman johtosulkeisia.
- Anonyymi
HeHe.
Pieleen menee. - Anonyymi
No meillä tuon ilon taitaa käyttövoimavero ja päästömaksut.
Toisaalta diesel on kuoleva voimanlähde ja sen hiukkaspäästöt on pahoja.- Anonyymi
Hiukkaspäästöt on kyllä saatu käytännössä ihan olemattomiksi, bensa-autojen tasolle.
Polttomoottorit voivat olla kuoleva voimanlähde joskus vuosikymmenten päästä, mutta taitaa viimeinen polttomoottoriauto olla kuitenkin diesel, melkoisella varmuudella näin on.
Tämän hetken näkemyksenä, jos mitään taloudellisesti mullistavaa ei keksitä.
Tuo dieselien rankka käyttövoimavero toki vähentää dieselien osuutta vähän ajavien osalta, mutta sehän onkin puhtaasti verotusta, ei perustu päästöihin tai muuhun itse dieselmoottorin ominaisuuteen. - Anonyymi
Mun diiselin käyttövoimavero on n. 360 €€/ vuosi . Keskimääräinen kulutus alle 4,5 l/100 km . Viime tankkauksessa diisel maksoi 1,63 € / litra . 1008 km oli edellisestä tankkauksesta . Noin lyhyt väli koska oli vain kaupunkiajoa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun diiselin käyttövoimavero on n. 360 €€/ vuosi . Keskimääräinen kulutus alle 4,5 l/100 km . Viime tankkauksessa diisel maksoi 1,63 € / litra . 1008 km oli edellisestä tankkauksesta . Noin lyhyt väli koska oli vain kaupunkiajoa .
Eli jos ajat vuodessa 20.000 km maksat polttoaineesta pumppuhinnan lisäksi käyttövoimaverossasi 1,8 €/100km. Tuolla 1,63 pumppuhinnalla ja 4,5 litran kulutuksella kokonaishinnaksi per 100 km tulee 9,135€/100km. Bensan kanssa vertailukelpoiseksi litrahinnaksi dieselille tulee siis sinun tapauksessasi 2,03€/litra.
Kiisselimiehet aina unohtavat, että osa polttoaineen verosta, joka bensassa maksetaan kaikki pumpulla, maksetaan dieselin tapauksessa tuolla käyttövoimaverolla
- Anonyymi
Diesel on paikallaan tietyissä tapauksissa, eli jos ajaa todella paljon tai pitää vetää jotain painavaa. Nyt vaan on niin, että diesel kuuluu tappolistalle Euroopassa ja käyttövoimavero on ikävä asia. Monissa Euroopan kaupungeissa kielletään dieselillä ajaminen kokonaan pian ja tuo uusi päästöraja saattaa pistää vähintään ne vanhat paaliin pian ja uudemmatkin ovat toistaiseksi tulilinjalla.
- Anonyymi
Ei uusien dieseleiden päästöt ole niin suuria, että niiden kieltoa nimenomaan dieselien osalta voisi perustella. Ja nykyiset ajorajotuksethan jossain Euroopan kaupungeissa perustuvat päästöihin sekä vanhojen dieseleiden että vanhojen bensojen osalta. Kiellot koskevat molempia.
Euro6 eli syksyn 2014 jälkeen valmistettujen dieselautojen päästörajat ovat selvästi pienempiä kuin vastaavien bensa-autojen. - Anonyymi
Missään euroopan maassa ei diiselillä ajamista kielletä kokonaan . Monella diisel autolla ajaminen tulee halvemmaksi jo 15 000 km vuosittaisella ajolla . Miksi valehtelet ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missään euroopan maassa ei diiselillä ajamista kielletä kokonaan . Monella diisel autolla ajaminen tulee halvemmaksi jo 15 000 km vuosittaisella ajolla . Miksi valehtelet ?
Mikä muu vaihtoehto tulisi kyseeseen ajoin 2.0 l passatilla bensalla joka vie 8 l/100 sama auto dieselillä kuluttaa n. 5.5l/100.. Eli diesel.
Sähkö ei. Hybridin kokeilin myös Toyota joka vie bensaa kuitenkin sen 7.0/100
- Anonyymi
Aika kuvaavaa on sekin, että bensahybridejä mainostetaan usein sillä, että kulutus on saatu lähelle dieselin kulutusta tai samaan.
- Anonyymi
Eli voi hyvin kysyä miksi ostaa dieseliä kun bensa-autolla pääsee jo hyvin lähelle samaa kulutusta eikä tarvitse maksaa isoja käyttövoimaveroja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422866Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens302529Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4362428Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau202367Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431808Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1421782Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241325Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,41202- 741099
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671017