Näin olen tämän asian kokenut. Oman elämän eka auto oli käytettynä ostettu 70-luvun tuotos. Siinä oli kaikennäköistä laittamista koko ajan.
Ja tätä laittamistarvetta jatkui pidempäänkin autoissa. Kaikennäköistä fiksaamista riitti ja oli hyvin miehekäs olo kun sai auton taas kulkemaan.
Sanonpa vaan että olen paljon onnellisempi näiden nykyautojen kanssa. Kun ei tarvitse käyttää vapaa-aikaansa auton saamiseksi kulkemaan.
Onko mitään turhempaa ajankäyttöä kuin rssata autoa? kun on ollut olemassa jo pitkään autoja joita ei tarvitse rassata lainkaan. Sen kun vain ajaa.
Nykyautot tehdään ihmisille jotka eivät halua olla näpit rasvassa joka viikonloppu
50
522
Vastaukset
- Anonyymi
onhan nää nyky-autot siitä hyviä ettei nää entisten koslien rassaajat ymmärrä näiden tekniikasta mitään muuta kuin konepellin avauksen eikä aina ees sitäkään
- Anonyymi
Milloin muuten huomasit, ettet osaa avata autostasi nokkapeltiä?
Entä tavaratila, saatko edes sitäkään avattua?
HEH HEH
- Anonyymi
itselläni oli opel kadet 1969 .isä osti minulle sen vuonna 1987 500 mk..työmatkautoksi...kytkin siihen piti laittaa ,ei muuta...parivuotta ajelin ilman rempaa ,sitten oli mazda vm 1977 hyvin pelitti sekin vaikka käytettynä ostin... kyllä 70-luvullakin oli ns paskoja jotka ei pelanneet...osaa ei saanut käyntiin kun aurinko meni varjoon...idän ihmeet kylläkin toimi ihmeen kummasti ja japsit sekä GM auto oli lujia sekä ford merkit.
'huonoimmat oli fiat,skoda,rellu,polonez,austin allegro,sumbeam...jne...- Anonyymi
Lucas, pimeyden ruhtinas, sähköt lakkaa toimimasta kun aurinko menee varjoon :D
Lucas Girling voi olla tyttöilyssä hyvä, mutta ei he osaa sähköjä tehdä.
- Anonyymi
Kyllä vähän on vastuuta nykyisin sitten. Tesla kun ei ole Lesta tai Rosla.
- Anonyymi
Itse olen oppinut paljon autojen tekniikasta kun olen opetellut korjamaan itse,monet kavereistani kävi koulut autopuolelle mutta eivät saa niitä kuntoon. Diiseli moottorin olen purkanut pieneks osiks ja korjannut kuntoon ilman kouluja,paljon olen säästänyt kun korjaan itse. En voisi ajatellakkaan että joku korjaamo yrittäisi jotain korjata.
- Anonyymi
Itse käytän aikani pajon fiksumpiin asioihin kuin opettelen korjaamaan autoa. Ajattelepa kuinka paljon sulle jää aikaa parempaan kun ajaa autolla jota ei tarvitse korjata koko ajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse käytän aikani pajon fiksumpiin asioihin kuin opettelen korjaamaan autoa. Ajattelepa kuinka paljon sulle jää aikaa parempaan kun ajaa autolla jota ei tarvitse korjata koko ajan.
Melkoisen vähän arvostat maamme autonasentajia, jos mielestäsi heidän tekemänsä työ on niitä vähemmän fiksuja asioita.
Autottomana sinulla taatusti jää aikaa niihin fiksumpiin ja parempiin asioihin,
voit vaikka kirjoitella noloja kommentteja suoli-palstalle keskellä kirkasta päivää.
HEH HEH 🤣🤣🤣
- Anonyymi
"Diiseli moottorin olen purkanut pieneks osiks ja korjannut kuntoon ilman kouluja,paljon olen säästänyt kun korjaan itse."
Kuinka kauan käytit aikaa tuon oppimiseen. Ja kuinka kauan itse operaatioon?
Itse olen ajanut autolla 40 vuotta eikä ole koskaan tullut tarvetta tehdä mitään tuollaista.- Anonyymi
Kuinka paljon olet laittanut rahaa työkaluihin ja työpajaan jossa tuollaisen työn voi tehdä? Ei mikään pikkusumma.
Ja kun voi ajaa autolla joka ei tarvitse tuollaista valtavaa operaatiota. Kun vaan ajaa ja huoltaa. - Anonyymi
Olet maksanut muille huolloista sekä olet maksanut uuden auton hinnan alennuksena todella ison summan.
Iitse olen ikäni ajanut vanhoilla autoilla eikä niihin ole tarvinnut mitään kummempaa tehdä, normaaleja kuluvia osia vaihdellut joihin menee aikaa tunneista päivään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet maksanut muille huolloista sekä olet maksanut uuden auton hinnan alennuksena todella ison summan.
Iitse olen ikäni ajanut vanhoilla autoilla eikä niihin ole tarvinnut mitään kummempaa tehdä, normaaleja kuluvia osia vaihdellut joihin menee aikaa tunneista päivään.No se tässä koko avauksessa on pointti että nykyään ei kukaan halua ajaa autolla jota pitää itse rassailla. Ei se paljain näpein onnistu ja talvella tarvitaan lämmintä tilaa siihen hommaan.
Kuka haluaa investoida työkaluihin ja autotalliin vain sen takia että saisi ajaa vanhalla romulla? Parempaakin käyttöä rahoille kuin pitää yllä autokorjaamoa kotona.
- Anonyymi
Säästän huomattavan summan rahaa ajamalla vanhoilla autoilla. Vähemmän on tarvinnut korjata kuin tuttujen uudehkoja autoja. Kustannukset huoltoineen korjauksineen ja arvonalennuksineen ovat vain 20 % siitä mitä uusiin autoihin menisi. Teen säästämilläni rahoilla kaikkea muuta.
- Anonyymi
Köyhyys on ilo kun sen oikein oivaltaa, hihii!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhyys on ilo kun sen oikein oivaltaa, hihii!
Itse en ole koskaan löytänyt säästöjä siitä että perustaisin kotiini korjauspajan jossa korjaisin vanhoja autoja. Kuulostaa kalliilta hölmöläisen touhulta rakentaa tilat ja ostaa kaikki työkalut tuota varten.
- Anonyymi
Tulojen/varallisuuden ja omien mieltymysten mukaanhan näissä mennään. Itselläni on 15 vuoden aikana mennyt ehkä 50 k€ enemmän rahaa siihen että olen koko ajan ajanut uusilla/uudehkoilla autoilla, mutta olisinko onnellisempi jos olisin ajanut vanhalla autolla ja säästänyt nuo rahat? Tuskinpa, mitään asioita ei ole jäänyt tekemättä tai ostamatta auton kustannusten vuoksi.
- Anonyymi
Ei niitä tiloja ja työkaluja autoa varten ole hankittu. Yrittäjänä niitä tarvitsen. Uudenkin pystyisi ihan ostamaan ja rahaa jäisikin vielä saman verran mutta eipä ole paskankaan järkeä 50 tuhatta johonkin työkalupakettiautoon laittaa. Se kulkine on työkalu ja välttämätön paha. Mitään poistoja ei hankinnasta juuri saisi ja on se niin kallista työkalujen kuskaamista että siihen moni yrittäjä narahtaa. Autohankinta ei tuota mitään. Hyvän vanhan kun pitää huolella eikä sorru uusiin rimpuloihin niin ei se pärjääminen ainakaan autosta ole kiinni.
Henkiĺöautossa meillä on sama kaava.
Eikä silti kumpaakaan alvariinsa korjata.
Mutta jos haluaa näyttää jotain muuta niin siitä vaan autokauppaan ja onnea.- Anonyymi
Kerropa mitä järkeä meille mattimeikäläisille olisi tehdä auton korjauspaja kotiinsa. Maksaisi ison kasan rahaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerropa mitä järkeä meille mattimeikäläisille olisi tehdä auton korjauspaja kotiinsa. Maksaisi ison kasan rahaa.
mitä järkeä on esim rampata espanjassa kuumuudessa ja poistaa hikeä otsalta päivällä ja yöllä sitten kitata viinaa naamariin ,,mennä yökerhoon laulamaan karaokea ei tippa tapa......
monelle auton korjaaminen on harrastus siinä kuin toisilla ulkomailla ramppaaminen kaikkine vaaroineen....yhdellä auton korjaamisella esmim jakopään remminvaihto tai ketju niin säästyy jo iso summa jolla saa pakjon korjaukseen tarvittavia työkaluja..kuka harrastaa mitäkin..mutta rahoja kun ei hautaan saa mukaan....osa ajeli viime talvena vanhalla autolla pakkasella ja toiset taas irvisteli joko latauspistellä osa taas noiti adblue systeemiä...korjaamoilla on paljon uusia autoja joista vikaa ei voi ees paikantaa,,, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerropa mitä järkeä meille mattimeikäläisille olisi tehdä auton korjauspaja kotiinsa. Maksaisi ison kasan rahaa.
Ei se ainakaan minulla pelkkää autoa varten ole. Harrastan myös vanhoja moottoripyöriä ja muita antiikkilaitteita joissa näprättävää riittää. Verstaan pykäsi jo isävainaa aikoinaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ainakaan minulla pelkkää autoa varten ole. Harrastan myös vanhoja moottoripyöriä ja muita antiikkilaitteita joissa näprättävää riittää. Verstaan pykäsi jo isävainaa aikoinaan.
Harrastus on sitten oma asiansa, mutta henkilölle jolle auto on käyttöhyödyke paikasta A paikkaan B siirtymiseen ei ole kovin isoa mielenkiintoa lähteä perustamaan kotikorjaamoa.
Tosin jos ajaa vanhemmalla autolla tuo on usein vähän pakko kuitenkin tehdä, koska sitten se halpa, vanha auto vasta kalliiksi tuleekin jos jokaisen pikkuvian käy korjaamolla hoitamassa kuntoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerropa mitä järkeä meille mattimeikäläisille olisi tehdä auton korjauspaja kotiinsa. Maksaisi ison kasan rahaa.
Ethän sinä tumpelo edes osaisi tehdä niillä työkaluilla mitään,
korkeintaan teloisit itsesi.
Sinulle riittää työkaluiksi sakset ja kynsileikkuri ja siinä kaikki.
🤣🤣 HEH HEH 🤣🤣
- Anonyymi
Ei nämä vanhat autot mitään omaa korjauspajaa tarvitse. Uusia enemmän korjataan ja kalliistikin. Jotkut huollot ja hihnanvaihdot teetän ja renkaat ym öljyt ja jarrupalat pakoputket vaihdan usein itse.
Pysyttelen vähän vanhemmissa autoissa ja parhaaksi katsomassani luottomerkissä niin ei tarvi juuri korjailla ja rahaa hakata autoihin.
Mutta jokaisen oma valinta. Ihan kädettömät tai varakkaat voi teettää kaiken ja tyytyy siihen ja maksavat.- Anonyymi
"Ei nämä vanhat autot mitään omaa korjauspajaa tarvitse. Uusia enemmän korjataan ja kalliistikin. "
Ai että uusien autojen kalliit viat loppuvat sitten vanhempana? Järjettömän kommentti ikinä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei nämä vanhat autot mitään omaa korjauspajaa tarvitse. Uusia enemmän korjataan ja kalliistikin. "
Ai että uusien autojen kalliit viat loppuvat sitten vanhempana? Järjettömän kommentti ikinä.uusimpia autoja ei korjailla vanhana,,,,vaan menevät palliin ....ei niilä saa edes vaihdossa mitään...itse möin viimekesänä vanhemman vw kun sitä pysytyi korjaamaan kotona....tuplaten sain rahaa siitä mitä itse kymmenenvuotta sitten maksoin..auto korjattiin kotona,,,jakopää,jarrut jne...siis köytännössä ajelin kymmenevuotta ilmatteeksi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
uusimpia autoja ei korjailla vanhana,,,,vaan menevät palliin ....ei niilä saa edes vaihdossa mitään...itse möin viimekesänä vanhemman vw kun sitä pysytyi korjaamaan kotona....tuplaten sain rahaa siitä mitä itse kymmenenvuotta sitten maksoin..auto korjattiin kotona,,,jakopää,jarrut jne...siis köytännössä ajelin kymmenevuotta ilmatteeksi...
Köyhän selittelyä. Mene töihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei nämä vanhat autot mitään omaa korjauspajaa tarvitse. Uusia enemmän korjataan ja kalliistikin. "
Ai että uusien autojen kalliit viat loppuvat sitten vanhempana? Järjettömän kommentti ikinä.”Ai että uusien autojen kalliit viat loppuvat sitten vanhempana? Järjettömän kommentti ikinä.”
Järjettömintä on tuo lapsellinen tahallinen väärinymmärtäminen!
Uusien autojen kalliita vikoja ei tietenkään ollut vanhemmissa autoissa, koska niissä ei ollut niin monimutkaista tekniikkaa. Nykyautot ovat toki riesoja vanhanakin.
Mitä enemmän autossa on kaikkea muuta kuin pisteestä a pisteeseen b kulkemiseen tarvittavaa, sitä enemmän siinä on vikamahdollisuuksia.
- Anonyymi
Siksi en aio sekaantuakaan uudempiin autoihin , ne on niin kalliita ylläpidettäviä vanhempana ettei ole järjen hitustakaan sellaisia pitää. Vanhoja autoja vielä riittää omiin tarpeisiin.
- Anonyymi
Uudempiin ei välttämättä tarvitse tehdä mitään ja vanhoja pitää rassailla paljonkin.
Tuuri tuon ratkaisee, ainoa on arvonlasku jos se on jollekin kynnyskysymys.
- Anonyymi
Itellä on ollu käytettyjä autoja -80 luvun lopulta lähtien. Yhteenkään autoon ei ole tarvinnut tehdä mitään isompaa remottia. Normi huollot riittänyt ja kuluvia osia (jarruja, jakohihnoja iskareita yms..) on itse vaihdettu tai vaihdatettu korjaamolla.
Kyllä nämä nykyiset sähköautotkin vaatii huoltoa. Ei riitä etttä niillä vaan ajelee vuodesta toiseen ilman mitään huoltoja. Jarrut, iskarit, "koiranluut", sähkömoottorit, akustot ym ym... on kaikki ns. kuluvia osia.- Anonyymi
jep...tietokone pitää päivittää aika-ajoin.....muistikatkoja tulee smanlailla kuin tietokoneeseen,,,tulevaisuudessa on kuskilla ja autolla muistiongelma..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jep...tietokone pitää päivittää aika-ajoin.....muistikatkoja tulee smanlailla kuin tietokoneeseen,,,tulevaisuudessa on kuskilla ja autolla muistiongelma..
Autoa päivitetään uutena ja jokunen vuosi sen jälkeen huoltojen yhteydessä, ei niissä mitään katkoja ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoa päivitetään uutena ja jokunen vuosi sen jälkeen huoltojen yhteydessä, ei niissä mitään katkoja ole.
gooleta electric car memory broplems...
- Anonyymi
Jo polttomoottorikauden lopussa aika harva enää huolsi tai korjasi omaa autoaan. Nyt kun nykyautoissa on sähkömoottorit, itse remppaaminen on vielä harvinaisempaa ja huoltotarve vähäisempi.
- Anonyymi
"Jo polttomoottorikauden lopussa aika harva enää huolsi tai korjasi omaa autoaan."
Nuo pehmeäpäisten patteriterojen möläytykset tuppaa kyllä välillä naurattamaan,
vaan eihän ne itse ymmärrä olevansa huvittavia, kun ovat niin löylynlyömiä urpoja.
🤣🤣 HEH HEH 🤣🤣
- Anonyymi
Joo vanhoja autoja vain huollettiin uusia vain korjaillaan.
- Anonyymi
Joo, ei tarvi rassata. Viedään vaan kahden viikon välein ohjelmanpäivitykseen.
- Anonyymi
korjaaminen on mukavaa puuhastelua....jokainen harrastaa jotain.. no kerropa mitä itse harrastat....käytkö vieraissa naisissa jne....tätäkin on nähty..
- Anonyymi
Autoista mitään ymmärtämättömiä on helppo kusettaa huolloissa ja korjauksissa.
- Anonyymi
jep näin..
- Anonyymi
Miten kusetetaan ja kuka kusettaa?
Millä perusteella merkkiliike kusettaisi, onko jotain näyttöä asiasta? Ehkä oikeuden pöytäkirja tms.
Olisko vaan että mutuilet peloissasi ja rahan puutteessasi.
- Anonyymi
Eihän sitä pitkän viikon perään tehtaalla rasvattua...
- Anonyymi
Miksi pitäisi tietää autoista yhtä paljon kuin huolto?
Eihän tämän keskustelun jampat tiedä tietotekniikastakaan niin paljon että voisi itse tehdä mitään. Miten se auton rassaaminen eroa elektroniikasta tai softatekniikasta, eli miksi autosta pitäisi tietää mutta ei elektroniikasta ja softasta?- Anonyymi
Entä sitten lääketiede, eikö jokaisen pitäisi omata tiedot kuin yleislääketieteen erikoislääkäri? Hänhän vain tietää siitä miten me itse toimimma. Eikö pitäisi tietää omasta kropasta ennemmin kuin autosta?
- Anonyymi
Pitäis pitäis mukko ei tiedä, eikä tiädä ylilääkäritkään kaikkea. Suht maallikko 80 luvulla tiesi autostaan oikeastaan kaiken miten se toimii ja korjataan.
Nyt ovat jo autot mennyt nii ufoleluiksi ettei edes tehtaan suunnittelija osaa selittää ihan kaikkea, merkkikorjaamon huoltomiehestä puhumattakaan. Noh, jollei tule kuntoon niin voihan sen romuttaa ja ostaa uusi.
Ennen oli sata kertaa paremmin.
Nyt kuluttajia viedään kuin paskaämpäriä.- Anonyymi
Taitaa vaan aika kullata muistot. Ei minulla ainakaan olisi mitään intoa palata 80-luvun autoihin, vaikka ne sinänsä teknisesti olivat yksinkertaisempia. Vähän väliä sai olla tekemässä jotain remppaa/säätöä ja ruoste iski jo muutamassa vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa vaan aika kullata muistot. Ei minulla ainakaan olisi mitään intoa palata 80-luvun autoihin, vaikka ne sinänsä teknisesti olivat yksinkertaisempia. Vähän väliä sai olla tekemässä jotain remppaa/säätöä ja ruoste iski jo muutamassa vuodessa.
Ja kyllä niissäkin oli tyyppivikoja. Vielä 80-luvun euromerkeissä oli tapana 100tkm välein tehdä kansiremppa. mitenkäs tänään?
- Anonyymi
Ei tässä mitään kultaisista muistoista ole kysymys. Tietenkin jos olet 80 luvulla ajanut volkkarilla ja viime vuodet vaikka hyundailla niin varmasti on muuttunut luotettavammaksi. 80 luku tai paremminkin 90 luku oli todistetusti luotettavimpien autojen aikaa. Saksalaisilla merkeillä on luotettavuus heikentynyt roimasti ja paljon enemmän epäonnistuttu luotettavuudessa jo suunnittelupöydällä. Jos nyt vertaa vaikka korealaisiin ja japanilaisiin niin ne ovat pysyneet paremmalla tasolla. Japsit päästävät tuotantoon vähemmän virheitä kuin vaikka vw, ford ja muut saksalaiset.
Tämän huomaa helposti kun on 30 vuotta ollut monimerkkikorjaamolla töissä.- Anonyymi
80-luvun autoista kokemusta mm. Nissan Cherrystä ja Mazda 323:sta. Nykymittapuun mukaan sanotaan nyt että aika vaatimattomia autoja, alle 200 tkm ajettuina kumpikin alkoi olla mm. koneremontin tarpeessa. Ruostumisesta tuskin tarvitseekaan mainita mitään....
Nuo sentään olivat japanilaisia autoja, sitten mm. italialaiset autot olivat vielä oma lukunsa. - Anonyymi
Jos jättää essonbaarin jorinat omaan arvoonsa ja keskittyy oikeasti tutkittuun tietoon niin on selvää että se on nimenomaan Toyota jolla on suuria laatuongelmia nykyään. Hybridien sähköjärjestelmä on täysi susi.
Nuorimmassa ikäryhmässä 2021 Toyota Yaris jätti kaikkein useimmiten tielle! Toyotan kehnoa sijoitusta täydensi Toyota C-HR, joka oli kolmanneksi heikoin nuorimmassa ikäryhmässä ja kaikkein heikoin neljässä seuraavassa ikäryhmässä. Käyttöönottovuoden 2020 Toyota CH-R on koko tilaston heikoin vikaindeksillä 51,5!
Myös Toyota RAV4 simahti usein akkuongelmien vuoksi, tuloksena viidenneksi heikoin sijoitus nuorimmassa ikäryhmässä ja punaisella hehkuva surkea tulos kolmessa muussakin ikäryhmässä.
Luotettavuuden perikuvana pidetyn Toyota Corollan tuloksessa ei myöskään ole hurraamista – akkuvikoja siinäkin. Tulokset ovat samansuuntaisia kuin esimerkiksi Saksan TÜV -katsastustilastossa, jossa aikaisemmin vuosikymmeniä parhaita arvosanoja kerännyt Toyota on tipahtanut kärjestä. Suunta on sama, vaikka katsastuksessa havaitut viat ovat täysin erilaisia kuin tielle pysäyttävät viat.
https://moottori.fi/uutinen/adacin-tiepalveluraportti-kaynnistysakun-ongelmat-piinaavat-edelleen-toyotaa/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833940
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342933Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992223Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?301860- 311760
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian231742Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell501587Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271527- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni81475