Kielilläpuhuminen - Puhetta ilman sisältöä

Anonyymi-ap

Siinä missä toiset opiskelevat vuosikausia kieliä tai kehittävät retorisia taitojaan, kielillä puhuja loikkaa suoraan mestaritasolle ilman turhia välivaiheita. Se on kuin oikotie henkisen asiantuntijuuden ytimeen, jossa ei tarvitse murehtia siitä, ymmärtääkö kukaan muu sinua – tärkeintä on, että sinä *tiedät* olevasi yhteydessä johonkin suurempaan.

**1. Kielillä puhuminen – kielitaito ilman kielioppia!**
Kaikki tietävät, kuinka vaikeaa uuden kielen oppiminen voi olla. Kielioppi, sanavarasto, ääntäminen – siinä on paljon muistettavaa. Mutta kielillä puhuminen ratkaisee tämän ongelman kädenkäänteessä! Ei tarvitse miettiä, missä on verbi tai mikä on substantiivi. Kun puhut kielillä, kukaan ei voi väittää, että puhut väärin – koska kukaan ei tiedä, mitä edes sanot. Tämä on kieltenopiskelun huippu, jossa kaikki voivat loistaa oman luovuuden ja mielikuvituksen varassa!

**2. Kun puhut kielillä, olet aina oikeassa.**
Kielillä puhumisessa parasta on, että sinua ei voi koskaan korjata. Kun puhut kielillä, olet immuuni kaikelle kritiikille. Mikä tahansa, mitä suustasi tulee, on suoraan taivaasta, ja jos joku ei ymmärrä sitä, ongelma on kuulijassa – ei sinussa. Tämä on täydellinen ratkaisu kaikille, jotka ovat kyllästyneet siihen, että heiltä odotetaan loogisia perusteluja tai ymmärrettäviä argumentteja. Kielillä puhuja voi sanoa mitä tahansa, ja se on aina oikein!

**3. Kielillä puhuminen on lahja – erityisesti, jos pidät huomiosta.**
Ei ole mitään tehokkaampaa tapaa kerätä huomiota kuin heittäytyä kielillä puhumisen syvyyksiin keskellä hengellistä tilaisuutta. Siinä missä muut seisovat hiljaa ja odottavat vuoroaan, sinä voit temmata kaikkien huomion huudahtelemalla mystisiä lauseita, joiden merkitystä kukaan ei tiedä. Tämä on täydellinen tapa varmistaa, että kaikki katseet kääntyvät sinuun, ja saat kokea henkisen yhteyden, josta kukaan muu ei voi väittää mitään.

**4. Ei rajoja, ei sääntöjä – kielillä puhuja on vapaa!**
Kielillä puhuessa ei ole mitään rajoituksia – kieli voi olla mitä tahansa, ja sisältö on pelkkää sanasalaattia. Tämä on kuin henkinen vapaudenhuippu, jossa mikään ei sido sinua todellisuuteen. Miksi pysytellä tylsissä ja arkisissa kielissä, kun voit vapauttaa mielesi ja suusi luomaan jotain täysin uutta ja käsittämätöntä? Se on vapautta parhaimmillaan – irti konventionaalisista kielistä ja kohti jumalallista inspiraatiota!

**5. Kun totuus on liian tylsää, keksitään jotain parempaa.**
Tavallinen keskustelu voi olla puuduttavaa. Samat vanhat sanat, samat vanhat ilmaisut… Mutta kielillä puhuminen antaa mahdollisuuden luoda aivan uutta sisältöä lennosta. Ei ole tarvetta pysyä faktapohjaisessa keskustelussa, kun voit heittäytyä tuntemattoman ja salaperäisen maailmaan. Miksi antaa faktojen pilata hyvän tarinan – tai tässä tapauksessa, hyvän hengellisen kokemuksen?

**6. Jumalallinen puhe ilman kielitaitoa – nyt se on mahdollista!**
Ennen kielillä puhumista luultiin, että yhteys jumalaan vaatii henkistä kasvua ja ymmärrystä. Mutta nyt tiedämme paremmin: kaikki mitä tarvitset, on kyky päästää irti ja antaa sanojen virrata. Ei enää monimutkaisia rukouksia tai harkittuja ajatuksia – pelkkä spontaani sanaryöppy riittää. Tämä on lopullinen todiste siitä, että kielillä puhuminen on lahja, joka on kaikkien ulottuvilla, riippumatta koulutuksesta, älykkyydestä tai ymmärryksestä.

Kielillä puhuminen on siis täydellinen valinta niille, jotka haluavat loistaa ilman turhaa vaivannäköä. Se on henkinen pikakelaus kohti asiantuntijuutta – ilman mutkikkaita sääntöjä tai raskasta ajattelua. Kuka tahansa voi olla mestari, kunhan vain uskaltaa puhua kielellä, jota kukaan ei voi ymmärtää – ei edes itse!

Iloisin terveisin,
Pastori Aukusti Hurskas

17

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tyypillinen pakkovauvakastettu pastori, joka on ulkona kristinuskosta.

    • Anonyymi

      Äläselitä ja turpakii-seurakunnat tehnyt tehtävänsä.

    • Anonyymi

      Raamattu puhuu armolahjoista, mm. kielilläpuhumisesta.

      Aloittaja taas vääntää pakanallista omaa agendaansa, jolla ei ole mitään tekemistä Jumalan armolahjojen suhteen.

      Kun Pyhä Henki rakentaa seurakuntaa - monin eri tavoin, pattipäiden on turhaa säheltää siihen aivopieruja, menee vain tupaansa itse- ja on hiljaa.
      Se on parempi lopputulos - viimeisellä mittapaikalla.

    • Anonyymi

      Aloittajelle..

      mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä. Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja; samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
      (Jak 3:8-10)

      Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet, pitää teitä niistä tietämättöminä. Te tiedätte, että kun olitte pakanoita, teitä vietiin mykkien epäjumalien luo, miten vain tahdottiin. Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama; ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama; ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

      Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
      (1Ko 12:1-7)


      Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta; toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä; toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
      (1Ko 12:8-11)

      Eli kyse ei ole koululäksyistä, eli Elleniläisen aloitus- profetoimisen henkeäkään hän ei kaivele Ellenhaudasta, vaan mittaa kirkkotapansa mukaan, läksykirjoja reptustaan ja luulee niistä löytyvät - sen koulukäyntiarvot, jolla sitten söheltää luulojaan.

      • Anonyymi

        Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.

        Jos jalka sanoisi: "Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti?

        Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut. Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi? Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis. Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä". Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä; ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme; mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse.

        Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian, ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.
        (1Ko 12:12-25)


        Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa. Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.
        (1Ko 12:26-27)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.

        Jos jalka sanoisi: "Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti?

        Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut. Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi? Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis. Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä". Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä; ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme; mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse.

        Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian, ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.
        (1Ko 12:12-25)


        Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa. Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.
        (1Ko 12:26-27)

        Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä. Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
        (1Ko 12:28-29)


        Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään? Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.
        (1Ko 12:30-31)


        Siis on puhe Pyhän Hengen antamista lahjoista--- ts. ---- armolahjoista.

        Se ei ole Ellenikirkon koululuokan kotiin kuljettamien läksyjen ja kieliopin sekä selitysten tietoa, siis pääntietoa.

        Armolahjat liikkuvat eivan eri kentällä ja tavoitelkaa niitä armolahjoja, sillä niitten kauttahan Pyhä Henki rakentaa seurakuntaa-------ymmärrättekö---`?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä. Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
        (1Ko 12:28-29)


        Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään? Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.
        (1Ko 12:30-31)


        Siis on puhe Pyhän Hengen antamista lahjoista--- ts. ---- armolahjoista.

        Se ei ole Ellenikirkon koululuokan kotiin kuljettamien läksyjen ja kieliopin sekä selitysten tietoa, siis pääntietoa.

        Armolahjat liikkuvat eivan eri kentällä ja tavoitelkaa niitä armolahjoja, sillä niitten kauttahan Pyhä Henki rakentaa seurakuntaa-------ymmärrättekö---`?

        Jumalan lain päämäärä on rakkaus- ja rakkauden kautta- Kristuksessa eläen, toimii armolahjatkin terveellä tavalla, siis Pyhä Henki toimii päämäärätietoisesti, rakentaen sitä Uuden, tulevan maan aikaa- tässä meidän ajassa.
        Mutta, todella rakkaus- Kristuksen rakkaus sydämesstä toimien. Silloin armolahjatkin ovat oikein mitoitettu.

        Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        (1Ko 13:1-7)

        Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista. Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
        (1Ko 13:8-11)


        Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.
        (1Ko 13:12-13)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan lain päämäärä on rakkaus- ja rakkauden kautta- Kristuksessa eläen, toimii armolahjatkin terveellä tavalla, siis Pyhä Henki toimii päämäärätietoisesti, rakentaen sitä Uuden, tulevan maan aikaa- tässä meidän ajassa.
        Mutta, todella rakkaus- Kristuksen rakkaus sydämesstä toimien. Silloin armolahjatkin ovat oikein mitoitettu.

        Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        (1Ko 13:1-7)

        Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista. Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
        (1Ko 13:8-11)


        Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.
        (1Ko 13:12-13)

        ts. Rakkauden Hengessä sitten uskova- tavoittelee armolahjoja, ja Jumala sitten täyttää Hengen siihen tarkoitusta varten, mitä seurakunnan rakentamisetarve on.

        Siis ei omassa hengessä ja repputiedossa, vaikka nekin on tärkeää, mutta se ei saa ohittaa Pyhän Hengen itsensä toimintamallia seurakunnassa, vaan Pyhä Henki on ensimmäinen Herran omalla, jotta Jumala täyttää ja käyttää toteuttaakseen kussakin ajassa, ja paikassa tahtonsa, uskovan kautta. Siksi kielillä puhtaan, mm. tuo armolahja, eri seurakunnissa, ettei se ole ---vain--- helluntaiseurakunnan omaisuutta.

        Siis tavoitelkaa- ja sitä on tavoitellut ja Henki toimii, vaikka luterilais- sielunhoitajan kohdalla, joka puhuu kaunista- kielilläpuhumisen armolahjan kautta uskoville.
        Sen saa aikaiseksi Jumalan Pyhä Henki.

        Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        (1Ko 14:1-2)

        Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        (1Ko 14:3-5)

        Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja? Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin? Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun? Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
        (1Ko 14:6-11)


        ts. seurakunnan keskellä, jos ei ole selittäjää, tai itsellä selittämisen armolahjaa- on silloin oltava hiljaa- - ja puhuu kielillä omassa rukouskammiossa.

        Seurakunnassahan oli, että kaksi, tahi korkeintaan kolme puhuu ja se selitetään... jne.


        Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja? Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin? Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun? Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
        (1Ko 14:6-11)

        Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti. Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
        (1Ko 14:12-13)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ts. Rakkauden Hengessä sitten uskova- tavoittelee armolahjoja, ja Jumala sitten täyttää Hengen siihen tarkoitusta varten, mitä seurakunnan rakentamisetarve on.

        Siis ei omassa hengessä ja repputiedossa, vaikka nekin on tärkeää, mutta se ei saa ohittaa Pyhän Hengen itsensä toimintamallia seurakunnassa, vaan Pyhä Henki on ensimmäinen Herran omalla, jotta Jumala täyttää ja käyttää toteuttaakseen kussakin ajassa, ja paikassa tahtonsa, uskovan kautta. Siksi kielillä puhtaan, mm. tuo armolahja, eri seurakunnissa, ettei se ole ---vain--- helluntaiseurakunnan omaisuutta.

        Siis tavoitelkaa- ja sitä on tavoitellut ja Henki toimii, vaikka luterilais- sielunhoitajan kohdalla, joka puhuu kaunista- kielilläpuhumisen armolahjan kautta uskoville.
        Sen saa aikaiseksi Jumalan Pyhä Henki.

        Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        (1Ko 14:1-2)

        Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        (1Ko 14:3-5)

        Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja? Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin? Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun? Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
        (1Ko 14:6-11)


        ts. seurakunnan keskellä, jos ei ole selittäjää, tai itsellä selittämisen armolahjaa- on silloin oltava hiljaa- - ja puhuu kielillä omassa rukouskammiossa.

        Seurakunnassahan oli, että kaksi, tahi korkeintaan kolme puhuu ja se selitetään... jne.


        Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja? Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin? Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun? Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
        (1Ko 14:6-11)

        Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti. Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
        (1Ko 14:12-13)

        Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön. Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.

        Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        (1Ko 14:14-17)


        Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan; mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, >>>opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.<<<
        (1Ko 14:18-19)

        (( Muistetaan edelleen, että puhutaan armolahjoista.. näin välimuistutuksena. ))

        Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".

        Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne? Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion, hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.
        (1Ko 14:20-25)


        Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön; mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
        (1Ko 14:26-28)


        [Jeesus sanoi aikoinaan, että te eksytte, ellette tunne kirjoituksia. Siksi on tärkeä nyt aloituksenkin takia, syventyä ----kirjoituksiin----]

        Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot; mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen. Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.

        Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset; sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
        (1Ko 14:29-33)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön. Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.

        Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        (1Ko 14:14-17)


        Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan; mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, >>>opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.<<<
        (1Ko 14:18-19)

        (( Muistetaan edelleen, että puhutaan armolahjoista.. näin välimuistutuksena. ))

        Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".

        Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne? Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion, hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.
        (1Ko 14:20-25)


        Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön; mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
        (1Ko 14:26-28)


        [Jeesus sanoi aikoinaan, että te eksytte, ellette tunne kirjoituksia. Siksi on tärkeä nyt aloituksenkin takia, syventyä ----kirjoituksiin----]

        Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot; mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen. Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.

        Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset; sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
        (1Ko 14:29-33)

        Lisäisin hieman tässä tuon profetoimisen suhteen, mitä se voi merkitä- mm. näin.

        Kun seurakunnassa kokoonnutte- ja luette kirjoituksia, voitte esim. lukea vaikka Ilmestyskirjaa, se kertoo tulevasta, ja siinä tulee esiin se- profetoimisen muoto, jossa nämä kirjoitukset ----profetoivat--- siitä, mitä on tulevaa.

        Siksi seurakunnassa voi aivan hyvin, "kukin vuorollaan" käydä lukemassa Sanaa- suoraan kirjoituksista ja sanoa loppun Amen.

        Ja tietenkin seurakunnassa voi ottaa tavan, että kokouksen vetäjälle- sopimuksen mukaan ilmoittaen, että todistaisin ja kun aika on, ehkä se maks. kymmenen minuuttia, että toisillekin jää aikaa- toimitaan, ----kukin vuorollaan--- ja järjestys tottakai, ettei puutaheinää ala omaa agendaansa ajamaan.

        Seurakunnassa on vanhimmat- sekä paimen, on yhteisesti katsottava, sitä Uuden taivaan ja maan rakentamise ohjetta, miten edetään.

        Sitä on opetuslapseus, kun seurataan Jumalan uhrikaritsaa Jeesusta, ts. Pyhä Henki kirkastaa juuri pelastusta- meidän kunkin elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.

        Jos jalka sanoisi: "Koska en ole käsi, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Jos koko ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan kuulona, missä silloin haisti?

        Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut. Vaan jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi? Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis. Silmä ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää jaloille: "En tarvitse teitä". Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä; ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin peitämme; mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse.

        Mutta Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian, ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan.
        (1Ko 12:12-25)


        Ja jos yksi jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa. Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.
        (1Ko 12:26-27)

        "Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut...Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoiselle suuremman kunnian, ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan. (1Ko 12:12-25)"

        Kielilläpuhujilla on erittäin tärkeä tehtävä toimia seurakuntaruumiin suolistona ja peräaukkona. Seurakuntaruumiin kärsiessä ummetuksesta ulos pullahtaa väkisin väännettyä pipanaa ja papanaa ja välillä taas seurakunnan ollessa sekaisin kuin seinäkello peräaukkona toimivan kielilläpuhujan suusta ryöpsähtää ulos pelkkää ripulipaskaa.


      • Anonyymi

        Yksi sisar sanoi minulle, että hän kirosi hirveästi Herraa kielillä. Tämä asia paljastui hänelle yllättäen. Hän oli ja on edelleen uskossa Jeesukseen. Ei vaan ymmärtänyt siansaksaa ja sai lopulta ajatuksen, että siinä kirotaan Herraa. Helluntailainen sisar.


    • Anonyymi

      Aloin puhua kielillä paineen vuoksi, kun muut puhuivat ja pidin sitä hengellisenä. Avasin suuni ja aloin päästellä sanoja suustani ylistäessäni rukouksessa Jeesusta. Seurassa puhuin ensin hiljaa, mutta vähitellen lisäsin ääntä, jotta muutkin huomaisivat ja pitäisivät minua hengellisenä.

      Kun lakkasin käymästä seurakunnassa, niin lopetin kielillä puhumisen. Uskoin edelleen, mutta ajattelin sen olevan itse tuotettua, sielullusta. Tajusin sen olevan siansaksaa, samoin kuin muilla. Olin pitänyt sitä ennen aitona, sillä olinhan itsekin rukouksessa hurmoksessa.

      Kun lakkasin uskomasta, niin häpesin "armolahjaani" ja mitä kaikkea olin pitänyt todellisena Raamatussa. Oma käytökseni ja Jeesuksesta todistaminen: yök! Onneksi minulla on ymmärtäväisiä sukulaisia ja ystäviä. Nolottaa edelleen, mutta elämä jatkuu.

    • Anonyymi

      Henkimaailma on pullollaan erilaista porukkaa, mm henkiä, jotka ovat kuollessa menettäneet fyysisen ruumiinsa, mutta heillä on vielä palavaa halua osallistua jo menetettyyn fyyiseen elämään.
      Tällaiset henget ajautuvat uskonnollisten kokousten läheisyyteen ja hurmostilassa olevat ihmiset avaavat heille kanavat omassa kehossa näille hengille.
      Ne voivat käyttää sitten näiden ihmisten huulia puhumiseen. Henkimaailmassa voi olla mitä kieltä tahansa puhuvia henkiä. Ja niinpä heille omassa kehossaan kanavat avaava ihminen, voi kuvitella puhuvansa ”kielillä”, vaikka itse asiassa tämä ko. Ihminen on vain antanut oman ruumiinsa ja huulensa vieraan ruumiittoman hengen käyttöön.
      Nämä henget saavat maalisten ihmisten yhteyksien kautta energiaa omaan olemassa oloonsa henkimaailmassa. Siksi he tuntevat erityistä vetoa hakeutua uskonnollisten kokousten läheisyyteen.

      Nykyisillä ”kielillä puhumisilla” ei ole enään mitään tekemistä Paavalin ajan kielillä puhumiseen. Fundamentalismi on vajonnut jo niin syvälle suohon.

      • Anonyymi

        Mistä nämä pakkovauvakastetut keksivät näitä satuja?


    • Anonyymi

      Aloittaja ei ymmärrä kielillä puhumisen oikeaa merkitystä.
      Siinä aloittaja on oikeassa, että nykyaikana kielillä puhumista käytetään väärin ja korostetaan väärin.

    • Anonyymi

      Kielilläpuhumisen lisäksi samat lahkolaiset harrastavat myös ihmeparantelua ja hurmostilassa lattialla sätkimistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe