Minulla on ollut vuosikymmeniä diagnoosina skitsoaffektiivinen häiriö. Nyt se oli yllättäen muutettu skitsofreniaksi, vaikka en ole yhtään harhainen. Minulla on jalat tukevasti maan pinnalla.
Huonosti osaavia diagnosoijia
32
276
Vastaukset
- Anonyymi00002
Tuo ettet ole harhainen on vain oma mielipiteesi
Skitsofrenialle tyypillistä on että sairastunut luulee itse olevansa terve- Anonyymi00003
Silti noin vanha diagnoosi muutos on vähän outoa
- Anonyymi00005
Anonyymi00003 kirjoitti:
Silti noin vanha diagnoosi muutos on vähän outoa
Asia on tarpeellinen toipumisesi kannalta. Esim sähköhoitoa , lääkkeitä voidaan tarvittaessa muuttaa
Voimia sinulle! - Anonyymi00008
Anonyymi00005 kirjoitti:
Asia on tarpeellinen toipumisesi kannalta. Esim sähköhoitoa , lääkkeitä voidaan tarvittaessa muuttaa
Voimia sinulle!Jos ollut vuosikymmeniä niin mikä syy muuttaa nyt?
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Jos ollut vuosikymmeniä niin mikä syy muuttaa nyt?
Oireesi sopivat paremmin skitsofrenian taudinkuvaan
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Oireesi sopivat paremmin skitsofrenian taudinkuvaan
Luulisi et olis jo vuosikymmeniä sit korjattu jos tarvetta
- Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
Luulisi et olis jo vuosikymmeniä sit korjattu jos tarvetta
Asiat ovat monitulkintaisia
- Anonyymi00004
Vaikka diagnoosit voivat joskus olla vääriä, niin ne voivat myös olla oikeita. Ja ne voivat myös vaihtua.
- Anonyymi00006
Ihmettelen miten diagnoosi voi vaihtua jos ei ole hoitosuhdetta. Oletan että ei ole hoitosuhdetta jos henkilö voi hyvin ja pärjää elämässä.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Ihmettelen miten diagnoosi voi vaihtua jos ei ole hoitosuhdetta. Oletan että ei ole hoitosuhdetta jos henkilö voi hyvin ja pärjää elämässä.
Myös skitsofreenikot voi pärjätä elämässään ja voida hyvin... Eikä diagnoosit mene vaihtumaan itsestään ilman hoitosuhdetta.
- Anonyymi00011
Anonyymi00007 kirjoitti:
Myös skitsofreenikot voi pärjätä elämässään ja voida hyvin... Eikä diagnoosit mene vaihtumaan itsestään ilman hoitosuhdetta.
Osa erittäin hyvin. Osa huonosti
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Osa erittäin hyvin. Osa huonosti
Minä ymmärrän että aloittaja voi hyvin ja jos häenllä ei ole hoitosuhdetta niin diagnoosi ei voi vaihtua näkemättä henkilöä.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Minä ymmärrän että aloittaja voi hyvin ja jos häenllä ei ole hoitosuhdetta niin diagnoosi ei voi vaihtua näkemättä henkilöä.
Lääkäri sen muuttaa eli käsitin et hoitosuhde on. Muutahan me ei voida tästä aloituksesta tietää varmaksi
- Anonyymi00020UUSI
Anonyymi00013 kirjoitti:
Lääkäri sen muuttaa eli käsitin et hoitosuhde on. Muutahan me ei voida tästä aloituksesta tietää varmaksi
Aloittaja sanoo että on yllättäen muutettu eli minä ymmärtäisin ettei hän ole lääkäriä nähnyt jos yllättäen on muutettu.
- Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Aloittaja sanoo että on yllättäen muutettu eli minä ymmärtäisin ettei hän ole lääkäriä nähnyt jos yllättäen on muutettu.
Sit on vielä oudompaa
- Anonyymi00014
Minullakin on ollut vuosikymmeniä skitsoaffektiivinen diagnoosina. Kun kävin kerran päivystävällä lääkärillä fyysisistä syistä, oli lääkäri kirjannut käyntitietoihin " potilaalla skitsofrenia ". Otin tietenkin yhteyttä sinne, jossa noin oli kirjattu, ja kerroin, ettei minulla ole koskaan ollut skitsofreniaa, lääkäri oli kirjoittanut väärin, ja se täytyy korjata, koska jatkossa muut terveysammattilaiset, jotka lukevat tietojani, luulisivat minulla olevan skitsofrenian.
Siellä korjattiin asia, skitsofrenia poistettiin tekstistä, useammastakin, koska sen jälkeen oli jo jotkut lääkärit kirjoittaneet samaa sen yhden lääkärin tekstin mukaisesti.
Kyllä väärät tiedot korjataan silloin, kun ne oikeasti ovat vääriä.- Anonyymi00015
Jos huomaat ajoissa.. Kaikki ei kato noita tietoja (valitettavan moni). Ja mulla itelläni tullu sellanen ongelma vastaan et kun alkuperästä tekijää ei enään ole (sote muutoksen takia+lakkautukset) niin kukaan ei halua ottaa vastuuta
- Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
Jos huomaat ajoissa.. Kaikki ei kato noita tietoja (valitettavan moni). Ja mulla itelläni tullu sellanen ongelma vastaan et kun alkuperästä tekijää ei enään ole (sote muutoksen takia lakkautukset) niin kukaan ei halua ottaa vastuuta
Miten koet, että mahdollinen väärä diagnoosi vaikuttaa elämääsi, muuttaako se elämääsi ?
Sinä itse et kuitenkaan ole se diagnoosi, sinulla vain on diagnoosi. Ja elämä jatkuu kaikesta huolimatta. - Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Miten koet, että mahdollinen väärä diagnoosi vaikuttaa elämääsi, muuttaako se elämääsi ?
Sinä itse et kuitenkaan ole se diagnoosi, sinulla vain on diagnoosi. Ja elämä jatkuu kaikesta huolimatta.Masennus mulla. Ei se muuten mut se aiheuttaa turhaa lisätyötä kun pitää aina selittää kun käy lääkäreissä. Ja turhauttaa. Aina selittää etten oo
- Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00019 kirjoitti:
Masennus mulla. Ei se muuten mut se aiheuttaa turhaa lisätyötä kun pitää aina selittää kun käy lääkäreissä. Ja turhauttaa. Aina selittää etten oo
Miten se teettää lisätöitä jos käyt terveydenhuollossa. Käyt siis lääkärissä somaattisista syistä. Jos sinulla on fyysinen vaiva niin eikö lääkäri tutki koska sinulla on joskus ollut masennus ja sen takia ei tutkita?
- Anonyymi00023UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
Miten se teettää lisätöitä jos käyt terveydenhuollossa. Käyt siis lääkärissä somaattisista syistä. Jos sinulla on fyysinen vaiva niin eikö lääkäri tutki koska sinulla on joskus ollut masennus ja sen takia ei tutkita?
No ne lukee sen diagnoosin ja alkaa kyselemään siitä joka ikinen kerta vaikka ei liity mitenkään asiaan.
- Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00023 kirjoitti:
No ne lukee sen diagnoosin ja alkaa kyselemään siitä joka ikinen kerta vaikka ei liity mitenkään asiaan.
Jos sinulla on masennus niin miten se liittyy fyysisiin vaivoihin vai millanen sun masennus oli? Tietääkseni masentunut voi olla fiksu ja järkevä ,mutta fyysinen ja psyykkinen energia on vähissä.
- Anonyymi00025UUSI
Anonyymi00024 kirjoitti:
Jos sinulla on masennus niin miten se liittyy fyysisiin vaivoihin vai millanen sun masennus oli? Tietääkseni masentunut voi olla fiksu ja järkevä ,mutta fyysinen ja psyykkinen energia on vähissä.
Sehän se kun diagnoosi on mutten ole masentunut. Se on se virhedaagnoosi siellä.
- Anonyymi00026UUSI
Anonyymi00023 kirjoitti:
Minulla on ollut ajoittain samanlaisia kokemuksia.
Somaattisten syiden takia kun olen mennyt lääkäriin, joskus on käynyt niin, että somaattiset vaivat on luokiteltu johtuvaksi korvien välistä.
Tuiki tuntematon lääkäri kun on ottamassa potilasta vastaan, hän katsoo etukäteen koneelta, kuka on seuraava potilas. Esitiedoissa lukee vanhatkin diagnoosit, ja lääkäri saattaa (siis saattaa) tehdä ennakkoasenteen itselleen, että nyt on tulossa tällainen ja tuollainen potilas, eli hän saattaa päätellä potilaan "sairaaksi päästään" jo ennen varsinaista vastaanottotilannetta (ainoastaan lukemiensa esitietojen pohjalta).
Vaikkakin käynti liittyy somaattisiin ongelmiin, voi juttu kääntyä psyyken puolen aiheisiin.
Ei tämä kamalan yleistä ole, mutta tällaista ikävä kyllä tapahtuu, minullakin on omaa kokemusta siitä. - Anonyymi00028UUSI
Anonyymi00025 kirjoitti:
Sehän se kun diagnoosi on mutten ole masentunut. Se on se virhedaagnoosi siellä.
Missä olet saanut masennus diagnoosin ja teitkö siitä ilmoituksen kun sait tietää että olet sanut diagnoosin vaikka et ole sen takia lääkärissö asioinut. Sinulla on siis diagnoosi josta ei ole mainintaa potilaskertomuksessa ja on vain pelkkä diagnoosi ?
- Anonyymi00030UUSI
Anonyymi00028 kirjoitti:
Missä olet saanut masennus diagnoosin ja teitkö siitä ilmoituksen kun sait tietää että olet sanut diagnoosin vaikka et ole sen takia lääkärissö asioinut. Sinulla on siis diagnoosi josta ei ole mainintaa potilaskertomuksessa ja on vain pelkkä diagnoosi ?
En itseasiassa varma. Oli parin vuoden tauko kun en tarttenu lääkäriä. Muutin siinä välissä paikkakuntaa ja Sote uudistus tuli ja mun vanha tk-lopetettu. Eli tällanen juttu.
- Anonyymi00031UUSI
Anonyymi00030 kirjoitti:
En itseasiassa varma. Oli parin vuoden tauko kun en tarttenu lääkäriä. Muutin siinä välissä paikkakuntaa ja Sote uudistus tuli ja mun vanha tk-lopetettu. Eli tällanen juttu.
Et ole varma missä olet diagnoosin saanut. Kyllähän se paikka näkyy siinä potilaskertomuksessa. Kait sä osaat lukea potilaskertomuksen ja sen mitä siitä masennuksesta on kirjoitettu jos et ole sen takia asioinut.
- Anonyymi00032UUSI
Anonyymi00031 kirjoitti:
Et ole varma missä olet diagnoosin saanut. Kyllähän se paikka näkyy siinä potilaskertomuksessa. Kait sä osaat lukea potilaskertomuksen ja sen mitä siitä masennuksesta on kirjoitettu jos et ole sen takia asioinut.
En oo varma millon. Tiedän kyllä missä koska en käyny muualla. Ennen soteuudistusta ja muuttoa mut eri asia millon. Olis pitäny varmaan lukea ne mut... En oo ikinä jaksanu :D
- Anonyymi00033UUSI
Anonyymi00032 kirjoitti:
En oo varma millon. Tiedän kyllä missä koska en käyny muualla. Ennen soteuudistusta ja muuttoa mut eri asia millon. Olis pitäny varmaan lukea ne mut... En oo ikinä jaksanu :D
Siellähän ne kannassa lukee.
- Anonyymi00018UUSI
Onko se automaattisesti diagnosoijan vika, jos ihmisen elämäntilanne ja elämä muuttuu?
Onko se diagnosoijan vika, jos he eivät jo lapselle anna jotain sydän ja verisuodni diagnoosia, kun sellainen nyt kuitenkin jossain vaiheessa tulee, ja sitä lääkitystäkin joudutaan varmaan useampaan otteeseen muuttamaan ajanoloon?- Anonyymi00027UUSI
Eihän diagnosoijan vika ole, että hän tekee diagnoosin.
Mutta ne diagnoosit jäävät koneille ja esitietoihin olemaan ja elämään, vaikka ihmisen elämäntilanteet voi muuttua paljonkin. Vanhat tekstit voivat johtaa myöhemminkin uudet lääkärit väärään luuloon potilaan juuri tämän hetkisestä tilanteesta.
Vanhoja tietoja siis tuijotetaan liikaa.
Kaipa sitä ajatellaan aika yleisesti esim. näin, kerran "hullu", aina "hullu". Harmillista. - Anonyymi00029UUSI
Anonyymi00027 kirjoitti:
Eihän diagnosoijan vika ole, että hän tekee diagnoosin.
Mutta ne diagnoosit jäävät koneille ja esitietoihin olemaan ja elämään, vaikka ihmisen elämäntilanteet voi muuttua paljonkin. Vanhat tekstit voivat johtaa myöhemminkin uudet lääkärit väärään luuloon potilaan juuri tämän hetkisestä tilanteesta.
Vanhoja tietoja siis tuijotetaan liikaa.
Kaipa sitä ajatellaan aika yleisesti esim. näin, kerran "hullu", aina "hullu". Harmillista.Eli masentunut ei voi olla fiksu ja järkevä,jos on vaikka töistä jäänyt pois uupumuksen vuoksi. Niin hän on sairauslomalla hulluuden takia?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 961619
- 741424
- 501347
Miltä se tuntuu
Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s1041238- 541233
SDP:n lyhyt selviytymisopas
1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p9965- 36827
- 60761
- 49754
Mitä se olisi
Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?41735