Huonosti osaavia diagnosoijia

Anonyymi-ap

Minulla on ollut vuosikymmeniä diagnoosina skitsoaffektiivinen häiriö. Nyt se oli yllättäen muutettu skitsofreniaksi, vaikka en ole yhtään harhainen. Minulla on jalat tukevasti maan pinnalla.

96

717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00002

Tuo ettet ole harhainen on vain oma mielipiteesi

Skitsofrenialle tyypillistä on että sairastunut luulee itse olevansa terve

• Anonyymi00003

Silti noin vanha diagnoosi muutos on vähän outoa

• Anonyymi00005
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Asia on tarpeellinen toipumisesi kannalta. Esim sähköhoitoa , lääkkeitä voidaan tarvittaessa muuttaa

Voimia sinulle!

• Anonyymi00008
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Asia on tarpeellinen toipumisesi kannalta. Esim sähköhoitoa , lääkkeitä voidaan tarvittaessa muuttaa

Voimia sinulle!

Jos ollut vuosikymmeniä niin mikä syy muuttaa nyt?

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Jos ollut vuosikymmeniä niin mikä syy muuttaa nyt?

Oireesi sopivat paremmin skitsofrenian taudinkuvaan

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Oireesi sopivat paremmin skitsofrenian taudinkuvaan

Luulisi et olis jo vuosikymmeniä sit korjattu jos tarvetta

• Anonyymi00017
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Asiat ovat monitulkintaisia

• Anonyymi00043
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Diagnoosi voi muuttua vaikka joka käynnillä. Itse valitset ripustaudutko siihen vai et.

• Anonyymi00045
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Tilanne on muuttunut. Siksi on kirjattu uusi dg. Se ei ole sinun mielipiteesi vaan lääkärin. Hänen työnkuvaansa kuuluu kirjata ajantasainen oirekuva.

• Anonyymi00004

Vaikka diagnoosit voivat joskus olla vääriä, niin ne voivat myös olla oikeita. Ja ne voivat myös vaihtua.

• Anonyymi00006

Ihmettelen miten diagnoosi voi vaihtua jos ei ole hoitosuhdetta. Oletan että ei ole hoitosuhdetta jos henkilö voi hyvin ja pärjää elämässä.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Ihmettelen miten diagnoosi voi vaihtua jos ei ole hoitosuhdetta. Oletan että ei ole hoitosuhdetta jos henkilö voi hyvin ja pärjää elämässä.

Myös skitsofreenikot voi pärjätä elämässään ja voida hyvin... Eikä diagnoosit mene vaihtumaan itsestään ilman hoitosuhdetta.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Myös skitsofreenikot voi pärjätä elämässään ja voida hyvin... Eikä diagnoosit mene vaihtumaan itsestään ilman hoitosuhdetta.

Osa erittäin hyvin. Osa huonosti

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Osa erittäin hyvin. Osa huonosti

Minä ymmärrän että aloittaja voi hyvin ja jos häenllä ei ole hoitosuhdetta niin diagnoosi ei voi vaihtua näkemättä henkilöä.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Minä ymmärrän että aloittaja voi hyvin ja jos häenllä ei ole hoitosuhdetta niin diagnoosi ei voi vaihtua näkemättä henkilöä.

Lääkäri sen muuttaa eli käsitin et hoitosuhde on. Muutahan me ei voida tästä aloituksesta tietää varmaksi

• Anonyymi00020
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Lääkäri sen muuttaa eli käsitin et hoitosuhde on. Muutahan me ei voida tästä aloituksesta tietää varmaksi

Aloittaja sanoo että on yllättäen muutettu eli minä ymmärtäisin ettei hän ole lääkäriä nähnyt jos yllättäen on muutettu.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Aloittaja sanoo että on yllättäen muutettu eli minä ymmärtäisin ettei hän ole lääkäriä nähnyt jos yllättäen on muutettu.

Sit on vielä oudompaa

• Anonyymi00044
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Sit on vielä oudompaa

Asiasta voi valittaa.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Jokaisella on hoitosuhde.

• Anonyymi00049
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Ei ole. Minullakin loppui hoitosuhde muutamia vuosia sitten, diagnoosit ovat olemassa edelleen, en käytä lääkkeitä enää.

• Anonyymi00054
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Ei ole. Minullakin loppui hoitosuhde muutamia vuosia sitten, diagnoosit ovat olemassa edelleen, en käytä lääkkeitä enää.

Voi alkaa uudelleen milloin tahansa.

• Anonyymi00059
        Anonyymi00054 kirjoitti:

Voi alkaa uudelleen milloin tahansa.

Tämäkin kyllä totta. Tulevastahan ei voi paljon mitään tietää. Kaikenlaista voi tapahtua.
        Olen pärjännyt ilman lääkkeitä jo pitkälti yli kymmenen vuotta, eli ei nyt välttämättä ihan ykskaks ala mikään uudestaan. Myöskin se varmasti vaikuttaa positiivisesti, että huonot elintavat, jotka aikoinaan johtivat psykooseihin, ovat jääneet pois elämästäni kauan sitten.
        Mutta siltikin, kaikkihan on toki mahdollista, ei sitä voi kieltääkään.

• Anonyymi00063

Harvemmin ne vääriä ovat, muistan tapauksia työvuosista kun eräs nainen väitti että oli saanut väärän diagnoosin koska hän oli juossut lääkärissä selkä kipunsa kanssa , elimellistä vikaa ei löytynyt ja alkoi taas voimaan paremmin kun sai lääkkeet mt sairauteensa.
        Toinen nainen vietiin sairaalaan tämän tästä kun sanoi että ottaa sydämmeen , mutta sydän oli terve ja hän kulki tämän tästä lääkärissä väittäen että hänellä oli sydämmessä vikaa. Sai mt lääkkeet ja sydän parani . Elää vieläkin vaikka diagnoosista on kauan . Niin että somaattiset sairaudet usein singnaleeraa psyykkistä sairautta. . Miksi se skitsofrenia on eräille niin vaikea paikka tunnustaa. Sairaus se on siinä kun muutkin sairaudet. Mutta monella on siitä ihan väärä kuva , ja yrittävät vääntää diagnoosin toiseksi .

• Anonyymi00064
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Sit on vielä oudompaa

Siis ei kukaan lääkäri selaa vanhoja journaaleita huvikseenPotilas on ollut lääkärissä ihan varmasti , ja sen käynnin perusteella saanut diagnoosi .
        Kuvittelu että lääkärillä olisi mielenkiintoa selailla jonkun journaaleita joka ei muka ole hoitosuhteessa, on utopiaa . Lääkärit ovat ylikuormitettuja jo niidenkin journaaleiden kanssa jotka ovat ajankohtaisia.

• Anonyymi00073
        Anonyymi00064 kirjoitti:

Siis ei kukaan lääkäri selaa vanhoja journaaleita huvikseenPotilas on ollut lääkärissä ihan varmasti , ja sen käynnin perusteella saanut diagnoosi .
        Kuvittelu että lääkärillä olisi mielenkiintoa selailla jonkun journaaleita joka ei muka ole hoitosuhteessa, on utopiaa . Lääkärit ovat ylikuormitettuja jo niidenkin journaaleiden kanssa jotka ovat ajankohtaisia.

Hyvä, jos lääkärit juuri ja juuri lukee potilastietoja edes viimeisimmän käynnin osalta, kun ihminen on menossa vastaanotolle. Eli hän tietää kohtaamastaan potilaasta suurin piirtein esitiedot. Jos ei ole tuttu lääkäri, vaan täysin uusi.

• Anonyymi00094
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Hoito on heti kun ajanvaraus on tehty
        ja voi mt puolella säilyä vuosikymmeniä

• Anonyymi00014

Minullakin on ollut vuosikymmeniä skitsoaffektiivinen diagnoosina. Kun kävin kerran päivystävällä lääkärillä fyysisistä syistä, oli lääkäri kirjannut käyntitietoihin " potilaalla skitsofrenia ". Otin tietenkin yhteyttä sinne, jossa noin oli kirjattu, ja kerroin, ettei minulla ole koskaan ollut skitsofreniaa, lääkäri oli kirjoittanut väärin, ja se täytyy korjata, koska jatkossa muut terveysammattilaiset, jotka lukevat tietojani, luulisivat minulla olevan skitsofrenian.
      Siellä korjattiin asia, skitsofrenia poistettiin tekstistä, useammastakin, koska sen jälkeen oli jo jotkut lääkärit kirjoittaneet samaa sen yhden lääkärin tekstin mukaisesti.
      Kyllä väärät tiedot korjataan silloin, kun ne oikeasti ovat vääriä.

• Anonyymi00015

Jos huomaat ajoissa.. Kaikki ei kato noita tietoja (valitettavan moni). Ja mulla itelläni tullu sellanen ongelma vastaan et kun alkuperästä tekijää ei enään ole (sote muutoksen takia+lakkautukset) niin kukaan ei halua ottaa vastuuta

• Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Jos huomaat ajoissa.. Kaikki ei kato noita tietoja (valitettavan moni). Ja mulla itelläni tullu sellanen ongelma vastaan et kun alkuperästä tekijää ei enään ole (sote muutoksen takia lakkautukset) niin kukaan ei halua ottaa vastuuta

Miten koet, että mahdollinen väärä diagnoosi vaikuttaa elämääsi, muuttaako se elämääsi ?
        Sinä itse et kuitenkaan ole se diagnoosi, sinulla vain on diagnoosi. Ja elämä jatkuu kaikesta huolimatta.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Miten koet, että mahdollinen väärä diagnoosi vaikuttaa elämääsi, muuttaako se elämääsi ?
        Sinä itse et kuitenkaan ole se diagnoosi, sinulla vain on diagnoosi. Ja elämä jatkuu kaikesta huolimatta.

Masennus mulla. Ei se muuten mut se aiheuttaa turhaa lisätyötä kun pitää aina selittää kun käy lääkäreissä. Ja turhauttaa. Aina selittää etten oo

• Anonyymi00022
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Masennus mulla. Ei se muuten mut se aiheuttaa turhaa lisätyötä kun pitää aina selittää kun käy lääkäreissä. Ja turhauttaa. Aina selittää etten oo

Miten se teettää lisätöitä jos käyt terveydenhuollossa. Käyt siis lääkärissä somaattisista syistä. Jos sinulla on fyysinen vaiva niin eikö lääkäri tutki koska sinulla on joskus ollut masennus ja sen takia ei tutkita?

• Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Miten se teettää lisätöitä jos käyt terveydenhuollossa. Käyt siis lääkärissä somaattisista syistä. Jos sinulla on fyysinen vaiva niin eikö lääkäri tutki koska sinulla on joskus ollut masennus ja sen takia ei tutkita?

No ne lukee sen diagnoosin ja alkaa kyselemään siitä joka ikinen kerta vaikka ei liity mitenkään asiaan.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

No ne lukee sen diagnoosin ja alkaa kyselemään siitä joka ikinen kerta vaikka ei liity mitenkään asiaan.

Jos sinulla on masennus niin miten se liittyy fyysisiin vaivoihin vai millanen sun masennus oli? Tietääkseni masentunut voi olla fiksu ja järkevä ,mutta fyysinen ja psyykkinen energia on vähissä.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Jos sinulla on masennus niin miten se liittyy fyysisiin vaivoihin vai millanen sun masennus oli? Tietääkseni masentunut voi olla fiksu ja järkevä ,mutta fyysinen ja psyykkinen energia on vähissä.

Sehän se kun diagnoosi on mutten ole masentunut. Se on se virhedaagnoosi siellä.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Minulla on ollut ajoittain samanlaisia kokemuksia.
        Somaattisten syiden takia kun olen mennyt lääkäriin, joskus on käynyt niin, että somaattiset vaivat on luokiteltu johtuvaksi korvien välistä.
        Tuiki tuntematon lääkäri kun on ottamassa potilasta vastaan, hän katsoo etukäteen koneelta, kuka on seuraava potilas. Esitiedoissa lukee vanhatkin diagnoosit, ja lääkäri saattaa (siis saattaa) tehdä ennakkoasenteen itselleen, että nyt on tulossa tällainen ja tuollainen potilas, eli hän saattaa päätellä potilaan "sairaaksi päästään" jo ennen varsinaista vastaanottotilannetta (ainoastaan lukemiensa esitietojen pohjalta).
        Vaikkakin käynti liittyy somaattisiin ongelmiin, voi juttu kääntyä psyyken puolen aiheisiin.
        Ei tämä kamalan yleistä ole, mutta tällaista ikävä kyllä tapahtuu, minullakin on omaa kokemusta siitä.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Sehän se kun diagnoosi on mutten ole masentunut. Se on se virhedaagnoosi siellä.

Missä olet saanut masennus diagnoosin ja teitkö siitä ilmoituksen kun sait tietää että olet sanut diagnoosin vaikka et ole sen takia lääkärissö asioinut. Sinulla on siis diagnoosi josta ei ole mainintaa potilaskertomuksessa ja on vain pelkkä diagnoosi ?

• Anonyymi00030
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Missä olet saanut masennus diagnoosin ja teitkö siitä ilmoituksen kun sait tietää että olet sanut diagnoosin vaikka et ole sen takia lääkärissö asioinut. Sinulla on siis diagnoosi josta ei ole mainintaa potilaskertomuksessa ja on vain pelkkä diagnoosi ?

En itseasiassa varma. Oli parin vuoden tauko kun en tarttenu lääkäriä. Muutin siinä välissä paikkakuntaa ja Sote uudistus tuli ja mun vanha tk-lopetettu. Eli tällanen juttu.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

En itseasiassa varma. Oli parin vuoden tauko kun en tarttenu lääkäriä. Muutin siinä välissä paikkakuntaa ja Sote uudistus tuli ja mun vanha tk-lopetettu. Eli tällanen juttu.

Et ole varma missä olet diagnoosin saanut. Kyllähän se paikka näkyy siinä potilaskertomuksessa. Kait sä osaat lukea potilaskertomuksen ja sen mitä siitä masennuksesta on kirjoitettu jos et ole sen takia asioinut.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Et ole varma missä olet diagnoosin saanut. Kyllähän se paikka näkyy siinä potilaskertomuksessa. Kait sä osaat lukea potilaskertomuksen ja sen mitä siitä masennuksesta on kirjoitettu jos et ole sen takia asioinut.

En oo varma millon. Tiedän kyllä missä koska en käyny muualla. Ennen soteuudistusta ja muuttoa mut eri asia millon. Olis pitäny varmaan lukea ne mut... En oo ikinä jaksanu :D

• Anonyymi00033
        Anonyymi00032 kirjoitti:

En oo varma millon. Tiedän kyllä missä koska en käyny muualla. Ennen soteuudistusta ja muuttoa mut eri asia millon. Olis pitäny varmaan lukea ne mut... En oo ikinä jaksanu :D

Siellähän ne kannassa lukee.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Ei minullakaan lue missään Kannassa tai muuallakaan, missä olen aikoinaan psyk. diagnoosit saanut. Ainoastaan diagnoosit näkyvät.
        Toisaalta, kun tuo yksi on vaihtanut paikkakuntaa, tiedot ovat koneilla, joten myös uudet lääkärit pystyvät näkemään vanhat tekstit paikkakunnan vaihdoksesta huolimatta.
        Joku uusi lääkäri on kirjannut tietoja vanhempien tekstien mukaisesti.
        Asian voi toki ottaa puheeksi asioidessaan lääkärillä, jos masennusta ei enää ole ollut, voi keskustella siitä lääkärin kanssa siellä uudella paikkakunnalla.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Tuo on vain oma mielipiteesi

• Anonyymi00039
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Tuo on vain oma mielipiteesi

Olisi outoa olla masentunu jos ei ikinä ole sen takia lääkärissä ollut eikä saanut lääkkeitäkää tai hoitoa siihen.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Ei minullakaan lue missään Kannassa tai muuallakaan, missä olen aikoinaan psyk. diagnoosit saanut. Ainoastaan diagnoosit näkyvät.
        Toisaalta, kun tuo yksi on vaihtanut paikkakuntaa, tiedot ovat koneilla, joten myös uudet lääkärit pystyvät näkemään vanhat tekstit paikkakunnan vaihdoksesta huolimatta.
        Asian voi toki ottaa puheeksi asioidessaan lääkärillä, jos masennusta ei enää ole ollut, voi keskustella siitä lääkärin kanssa siellä uudella paikkakunnalla.

Kyllä minulla lukee. Teillä ei siis lue potilaskertomuksessa "palveluyksikkö". Outoa koska minulla lukee. Ehkä teidän hyvinvointialueella sitten ei näy potilaskertomuksessa "palveluyksikköä" jossa olette asioineet.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Kyllä siellä on kohta "Palveluysikkö" jossa olette asioineet.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Ai potilaskertomusta ei ole tehty koskaan

• Anonyymi00047

Se että se on poistettu ei takaa sitä ettei sinulla olisi skitsofreniaa. Sairautta ei voi pyyhkiä pois pyyhkimällä se lappusista pois.

• Anonyymi00048
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Se että se on poistettu ei takaa sitä ettei sinulla olisi skitsofreniaa. Sairautta ei voi pyyhkiä pois pyyhkimällä se lappusista pois.

Ei takaa ei mut nyt puhutaan vääristä merkinnöistä ja ainahan ihmiset voi tehdä vääriä diagnooseja. Jos oot oireeton ja lääkkeetön tuskin sulla on skitsofrenia jos vuosia vielä vakaa

• Anonyymi00050
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Olisi outoa olla masentunu jos ei ikinä ole sen takia lääkärissä ollut eikä saanut lääkkeitäkää tai hoitoa siihen.

Jotkut saattavat olla pitkäänkin masentuneita, ennen kuin hakeutuvat lääkärin juttusille.

• Anonyymi00051
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Jotkut saattavat olla pitkäänkin masentuneita, ennen kuin hakeutuvat lääkärin juttusille.

Tottakai. Minä vain en ole ikinä hakeutunu tai saanut hoitoa masennukseen ja silti tollanen diagnoosi tullu jossain välissä.

• Anonyymi00052
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Tottakai. Minä vain en ole ikinä hakeutunu tai saanut hoitoa masennukseen ja silti tollanen diagnoosi tullu jossain välissä.

Sähköhoito on toimiva masennustapauksissa

• Anonyymi00053
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Ei takaa ei mut nyt puhutaan vääristä merkinnöistä ja ainahan ihmiset voi tehdä vääriä diagnooseja. Jos oot oireeton ja lääkkeetön tuskin sulla on skitsofrenia jos vuosia vielä vakaa

Kriteerit voi täyttää vaikka itsestä tuntuisi lääkkeettömältä ja vakaalta. Lääkäri on se joka päättää mitä papereissa on. Itse taas on se joka vaikuttaa omaan käytökseen. Jos käy lääkärissä ei pärjää oireidensa kanssa itse.

• Anonyymi00055
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Usein ihmiset joilla on skitsofrenia eivät hyväksy diagnoosia ja alkavat veivaamaan asiaa mielessään . Ovat muka terveitä .
        Kyllä lääkärit tavallisesti seuraavat ihmisen sairauskäyntejä ja mistä kulloinkin on oltu lääkärissä . Ei ne diagnoosit tyhjästä tule . Eikä se masennus ole mitenkään lievittävä diagnoosi , sillä skitsofrenikot ovat myös masennuksissa ,
        Jos ei hyväksy diagnoosiaan niin menee lääkäriin ja kertoo siellä asiansa. Ei näillä palstoilla diagnoosi muutu

• Anonyymi00056
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Kriteerit voi täyttää vaikka itsestä tuntuisi lääkkeettömältä ja vakaalta. Lääkäri on se joka päättää mitä papereissa on. Itse taas on se joka vaikuttaa omaan käytökseen. Jos käy lääkärissä ei pärjää oireidensa kanssa itse.

Siis mä en oo käyny ikinä masennuksen yms takia lääkrissä vaan ihan somaattisten syiden takia. Eli ei pitäs mitään syytä olla diagnoosia koska en oo ikinä kertaakaan käyny asian tiimoilta. Miten masennus liittyy huonoon polveen?

• Anonyymi00057
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Usein ihmiset joilla on skitsofrenia eivät hyväksy diagnoosia ja alkavat veivaamaan asiaa mielessään . Ovat muka terveitä .
        Kyllä lääkärit tavallisesti seuraavat ihmisen sairauskäyntejä ja mistä kulloinkin on oltu lääkärissä . Ei ne diagnoosit tyhjästä tule . Eikä se masennus ole mitenkään lievittävä diagnoosi , sillä skitsofrenikot ovat myös masennuksissa ,
        Jos ei hyväksy diagnoosiaan niin menee lääkäriin ja kertoo siellä asiansa. Ei näillä palstoilla diagnoosi muutu

Joo mä oon yrittäny mutkun ne ei halua poistaa virhettään kun sitä paikkaa ei enään ole kun sote uudistus ja lakkautus. Eli en pääse eroon koska nykyset ei halua koskea siihen/tai kerkeä.

En edes ole skitsoftreenikko vaan ihan oikeasti virheen saanu. Kävin omalla paikkakunnalla usein polven takia koska burana+lepo ei oikein riittäny

• Anonyymi00058
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Siis mä en oo käyny ikinä masennuksen yms takia lääkrissä vaan ihan somaattisten syiden takia. Eli ei pitäs mitään syytä olla diagnoosia koska en oo ikinä kertaakaan käyny asian tiimoilta. Miten masennus liittyy huonoon polveen?

Kyllähän se masentaa, jos terveys ei ole kunnossa. Huono polven kunto haittaa liikkumista ja voi johtaa masennukseen.

• Anonyymi00060
        Anonyymi00058 kirjoitti:

Kyllähän se masentaa, jos terveys ei ole kunnossa. Huono polven kunto haittaa liikkumista ja voi johtaa masennukseen.

Tottakai mut en oo ollu masentunu eikä siitä ikinä puhuttu eli laitettu ihan vaan kysymättä multa. Eikai lääkäri saa laittaa kysymättä potilaalta tollasta?

• Anonyymi00061
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Mielenterveysongelmat voidaan liittää vaikka mihin somaattisiinkin vaivoihin.
        Itselläni fyysiset pitkäaikaisoireet johtivat leikkauspöydälle, vaikka pitkään oli oireet lääkäreiden mielestä vain korvien välissä.
        On myönnettävä, että oli se aika rankkaa aikaa, kun ei uskottu oireiden ja ongelman olevan todellinen, somaattinen vika. Psykiatrian puolella kyllä heti uskoivat, että vika on muualla kuin korvien välissä.
        Psykiatriset merkinnät terveystiedoissa voivat ikävä kyllä joskus haitata somaattisen puolen terveysongelmien hoidattamista.

• Anonyymi00065

Vaikea uskoa tuota kun tietää miten journaaleja käsitellään . Muttta se on tietysti sinun totuutesi

• Anonyymi00066
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Masennus on myöskin yksi oire skitsofreniasta

• Anonyymi00067
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Mielenterveysongelmat voidaan liittää vaikka mihin somaattisiinkin vaivoihin.
        Itselläni fyysiset pitkäaikaisoireet johtivat leikkauspöydälle, vaikka pitkään oli oireet lääkäreiden mielestä vain korvien välissä.
        On myönnettävä, että oli se aika rankkaa aikaa, kun ei uskottu oireiden ja ongelman olevan todellinen, somaattinen vika. Psykiatrian puolella kyllä heti uskoivat, että vika on muualla kuin korvien välissä.
        Psykiatriset merkinnät terveystiedoissa voivat ikävä kyllä joskus haitata somaattisen puolen terveysongelmien hoidattamista.

Mua vaan ihmetyttää miten voi saada diagnoosin vaikka ei ikinä edes jutella asiasta. Eikä täs mitään, ollu varmaan.. jo olemassa ennen 2023, en vaan tienny asiasta ennen tätä vuotta

• Anonyymi00068
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Minulla on ollut ajoittain samanlaisia kokemuksia.
        Somaattisten syiden takia kun olen mennyt lääkäriin, joskus on käynyt niin, että somaattiset vaivat on luokiteltu johtuvaksi korvien välistä.
        Tuiki tuntematon lääkäri kun on ottamassa potilasta vastaan, hän katsoo etukäteen koneelta, kuka on seuraava potilas. Esitiedoissa lukee vanhatkin diagnoosit, ja lääkäri saattaa (siis saattaa) tehdä ennakkoasenteen itselleen, että nyt on tulossa tällainen ja tuollainen potilas, eli hän saattaa päätellä potilaan "sairaaksi päästään" jo ennen varsinaista vastaanottotilannetta (ainoastaan lukemiensa esitietojen pohjalta).
        Vaikkakin käynti liittyy somaattisiin ongelmiin, voi juttu kääntyä psyyken puolen aiheisiin.
        Ei tämä kamalan yleistä ole, mutta tällaista ikävä kyllä tapahtuu, minullakin on omaa kokemusta siitä.

Näinhän se eräillä on selitys. Lääkärillä on heti potilaan tullessa tarkka katse, ja huomioi eräitä asioita Joten kehonkieli kertoo usein paljon potilaasta .ei siinä tarvita vanhoja journaaleita .
        Eräillä on vaan tarve muuttaa diagnoosi mistä eivät pidä , juuri tuollainen epäluuloisuus todistaa että on hieman vainoharhainen

• Anonyymi00069
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Kyllä ne kaikki diagnoosit ovat tallella siellä uudessakin paikassa

• Anonyymi00070
        Anonyymi00051 kirjoitti:

No sitten olet hakenut apua johonkin somaattiseen sairauteen , joka myöskin voi olla masennusta.

• Anonyymi00071
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Siten että. Jos ei polvesta löydy eli,eleistä vikaa niin se johtuu masennuksesta. Selkäkivu5 ovat myös Aasia mikä monella onkin masennusta. Siis somaattiset sairaudet usein ovat myös masennusta kun ei mitään vikaa löydy ja silti potilas valittaa että on kipeä.

• Anonyymi00074
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Vaikea uskoa tuota kun tietää miten journaaleja käsitellään . Muttta se on tietysti sinun totuutesi

Niin, se on minun totuuteni, ja monen terveydenhuollon ammattilaisenkin totuus. Todeksi se tuli, kun sairastamisen syy selvisi. Vasta silloin uskottiin, että syy olikin somaattinen, ei psyykkinen. Vaikkakin psykiatrit ymmärsivät heti alkuun syyn olevan somaattinen, kun heidän kanssaan asiasta keskusteltiin.
        Keskusteltiin jopa siitä, kuinka joskus huonostikin mt-ongelmaisia kohdellaan somaattisen puolen terveydenhuollossa.
        Psykiatri tosin sanoi asian olevan yleisessä tiedossa, tarkoittaen ylipäänsä terveydenhuoltoa. Laittoihan se vähän miettimään, miten asiat voi noin olla, valitettavaa.

• Anonyymi00075
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Juuri tämä asenne mt-kuntoutujaa, tai potilasta kohtaan " se on tietysti sinun totuutesi ".
        Mitä tämä kertoo ????

• Anonyymi00076
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Siten että. Jos ei polvesta löydy eli,eleistä vikaa niin se johtuu masennuksesta. Selkäkivu5 ovat myös Aasia mikä monella onkin masennusta. Siis somaattiset sairaudet usein ovat myös masennusta kun ei mitään vikaa löydy ja silti potilas valittaa että on kipeä.

Mulla oli kyllä oikea somaattinen vika joka vaati leikkausta

• Anonyymi00077
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Näinhän se eräillä on selitys. Lääkärillä on heti potilaan tullessa tarkka katse, ja huomioi eräitä asioita Joten kehonkieli kertoo usein paljon potilaasta .ei siinä tarvita vanhoja journaaleita .
        Eräillä on vaan tarve muuttaa diagnoosi mistä eivät pidä , juuri tuollainen epäluuloisuus todistaa että on hieman vainoharhainen

Ikävää, että sinulla on ollut erittäin tarkka vääränlainen asennoituminen potilaita kohtaan.
        Ehkä on hyväkin, että olet jo eläkkeellä, tai muuten vetäytynyt ammattilaisen töistä.
        Olet saattanut olla jopa psykiatri, se tulee mieleen, kun lukee kommenttejasi.
        Et pysty näkemättä ja tuntematta ihmistä sanomaan yhtään kenestäkään minkäänlaista diagnoosin tynkää, vaikka kuinka mielesi tekisi. Harmittaako?

• Anonyymi00078
        Anonyymi00077 kirjoitti:

Ikävää, että sinulla on ollut erittäin tarkka vääränlainen asennoituminen potilaita kohtaan.
        Ehkä on hyväkin, että olet jo eläkkeellä, tai muuten vetäytynyt ammattilaisen töistä.
        Olet saattanut olla jopa psykiatri, se tulee mieleen, kun lukee kommenttejasi.
        Et pysty näkemättä ja tuntematta ihmistä sanomaan yhtään kenestäkään minkäänlaista diagnoosin tynkää, vaikka kuinka mielesi tekisi. Harmittaako?

Ja tän takia vääriä diagnooseja tulee

• Anonyymi00080
        Anonyymi00076 kirjoitti:

En puhu kenestäkään henkilökohtaisesti, mutta myös psykoosisairailla voi olla somaattisia vaivoja, eikä se vänkäys sieltä katoa minnekkään, vaikka somaattista puolta hoidettaisiin.

• Anonyymi00081
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Mulla ei lue kannassa, missä olen diagnoosit saanut, kun olen saanut ne yli 30 vuotta sitten.
        Kannassa ei niin vanhoja tietoja ole. Jostain esim. sairaalan arkistoista kyllä varmaan löytyisi.

• Anonyymi00082
        Anonyymi00076 kirjoitti:

Minulla oli sama juttu. Muutama yleislääkäri patisti vain menemään puhumaan psykiatrin kanssa, kun olin kipeänä ja oireilin.
        Loppujen lopuksi tehtiin kuitenkin iso leikkaus ongelman poistamiseksi. Leikkausta eivät olisi psykiatrit pystyneet suorittamaan.

• Anonyymi00083
        Anonyymi00080 kirjoitti:

En puhu kenestäkään henkilökohtaisesti, mutta myös psykoosisairailla voi olla somaattisia vaivoja, eikä se vänkäys sieltä katoa minnekkään, vaikka somaattista puolta hoidettaisiin.

Näinhän se on, että myös mt-ongelmaisilla voi olla niitä somaattisia vaivoja, ja monilla onkin.
        Terveydenhuolto kuitenkin joskus suhtautuu liian keveästi mt-ongelmaisen valittamiseen fyysisistä oireistaan.
        Psyykkiset ongelmat kun eivät kuitenkaan suojaa somaattisilta sairauksilta, jos sellaisia sattuu tulemaan.
        Voihan somaattisesti sairaskin sairastua psyykkisesti. Eivät sairaudet sulje toisiaan pois.

• Anonyymi00085
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Juuri tämä asenne mt-kuntoutujaa, tai potilasta kohtaan " se on tietysti sinun totuutesi ".
        Mitä tämä kertoo ????

Vaikka mielenterveyskuntoutujiin kohdistuu paljon perusteettomia ennakkoluuloja ja asenteita, niin sitä ei pidä mennä sekoittamaan siihen, ettei ihmiset lähtökohtaisesti hyväksy sairaudentunnottomien ihmisten narratiivia omaksi totuudekseen.

Ovat siis kaksi eri asiaa, joista toinen perustuu joihinkin epämääräisiin mielikuviin, epämääräistä ihmisjoukkoa kohtaan jota ei tunneta, kun taas toinen on suora syy ja seuraus suhde sairauden mukanaan tuomiin ongelmiin.

• Anonyymi00086
        Anonyymi00085 kirjoitti:

Vaikka mielenterveyskuntoutujiin kohdistuu paljon perusteettomia ennakkoluuloja ja asenteita, niin sitä ei pidä mennä sekoittamaan siihen, ettei ihmiset lähtökohtaisesti hyväksy sairaudentunnottomien ihmisten narratiivia omaksi totuudekseen.

Ovat siis kaksi eri asiaa, joista toinen perustuu joihinkin epämääräisiin mielikuviin, epämääräistä ihmisjoukkoa kohtaan jota ei tunneta, kun taas toinen on suora syy ja seuraus suhde sairauden mukanaan tuomiin ongelmiin.

Miksi sitten on yleinen luulo siitä, että psyykkisesti sairaat toisivat aina jotain ongelmia ?
        Psyykkisesti sairaita ihmisiäkään ei voi yleistää, kuten ei mitään muutakaan.

• Anonyymi00088
        Anonyymi00081 kirjoitti:

Mulla ei lue kannassa, missä olen diagnoosit saanut, kun olen saanut ne yli 30 vuotta sitten.
        Kannassa ei niin vanhoja tietoja ole. Jostain esim. sairaalan arkistoista kyllä varmaan löytyisi.

Noin vanhoja ei näy. Sinä voit tilata vanhoja potilasasiakirjoja joissa näkyy missä olet diagnoosin saanut. Mutta kyllä kannassa näkyy ainakin 10 vuotta sitten tehnyt potilasmerkinnät

• Anonyymi00089
        Anonyymi00086 kirjoitti:

Miksi sitten on yleinen luulo siitä, että psyykkisesti sairaat toisivat aina jotain ongelmia ?
        Psyykkisesti sairaita ihmisiäkään ei voi yleistää, kuten ei mitään muutakaan.

Kyllä se on totta, että ei pitäisi yleistää, mutta kerro sinä, miksi se yleistäminen tulee niin luonnostaan, että sinäkin puhut yleisestä luulosta, etkä siitä, että jokaisella ihmisellä on oma henkilökohtainen mielipide, joka perustuu opittujen tai perittyjen ennakkoluulojen lisäksi, myös omaan kokemukseen.

• Anonyymi00090
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Ei se ole silloin somaattinen sairaus, vaan somaattisia oireita. Luulisi ammattilaisen ymmärtävän tuon eron.

• Anonyymi00091
        Anonyymi00088 kirjoitti:

Noin vanhoja ei näy. Sinä voit tilata vanhoja potilasasiakirjoja joissa näkyy missä olet diagnoosin saanut. Mutta kyllä kannassa näkyy ainakin 10 vuotta sitten tehnyt potilasmerkinnät

Ei näykään. Mutta minun ei tarvitse tilata vanhoja potilasasiakirjoja, koska muistan kyllä missä, ja suurin piirtein milloin ( ehkä vuoden, parin heitolla ) minun diagnoosit on aikoinaan annettu.

• Anonyymi00092
        Anonyymi00089 kirjoitti:

Kyllä se on totta, että ei pitäisi yleistää, mutta kerro sinä, miksi se yleistäminen tulee niin luonnostaan, että sinäkin puhut yleisestä luulosta, etkä siitä, että jokaisella ihmisellä on oma henkilökohtainen mielipide, joka perustuu opittujen tai perittyjen ennakkoluulojen lisäksi, myös omaan kokemukseen.

Puhun yleisestä luulosta sen takia, koska se vaikuttaa olevan käytännössä sillä tavalla. Ainakin on tullut huomattua, kuinka ihmiset yleistävät asioita jo ihan näillä palstoillakin, toki myös muutenkin elämässä, ihmisten keskuudessa.
        Itse ymmärrän kyllä, että kokemukset ovat jokaisen omia, henkilökohtaisia. Ei toisen puolesta voi kokea asioita, tai ei voi sanoa, kuinka jonkun muka pitäisi kokea jotain. Muiden kokemuksia ei myöskään tulisi vähätellä, koska se on toisen kokemus, ei omakohtainen.

Ennakkoluulot vaikuttaa paljon, koska jos jostain asiasta ei ole mitään tietoa, tai edes kokemusta, negatiivisia ennakkoluuloja on aika helppo luoda.
        Esim. mt-ongelmat, tai muuten joku sairaus, josta ihmisellä ei ole tietoa, voi herättää jopa jonkinlaista pelkoa ongelmaista tai sairasta ihmistä kohtaan, juuri sen tiedonpuutteen takia.
        Vaikkakin se pelko tulee yleensä johtuen omasta itsestä, itseä kohtaan, kun on epävarmuutta, kuinka kohdata vähän erilainen, kenties sairaskin ihminen. Jos ei ole kokemusta sellaisista kohtaamisista. Ja toki muiden puheet, jos on tullut kuultua jotain ikävääkin kommenttia muiden kertomana, aiheuttaa ennakkoluuloja, mikä sekään ei ole hyvä asia.

• Anonyymi00018

Onko se automaattisesti diagnosoijan vika, jos ihmisen elämäntilanne ja elämä muuttuu?

Onko se diagnosoijan vika, jos he eivät jo lapselle anna jotain sydän ja verisuodni diagnoosia, kun sellainen nyt kuitenkin jossain vaiheessa tulee, ja sitä lääkitystäkin joudutaan varmaan useampaan otteeseen muuttamaan ajanoloon?

• Anonyymi00027

Eihän diagnosoijan vika ole, että hän tekee diagnoosin.
        Mutta ne diagnoosit jäävät koneille ja esitietoihin olemaan ja elämään, vaikka ihmisen elämäntilanteet voi muuttua paljonkin. Vanhat tekstit voivat johtaa myöhemminkin uudet lääkärit väärään luuloon potilaan juuri tämän hetkisestä tilanteesta.
        Vanhoja tietoja siis tuijotetaan liikaa.
        Kaipa sitä ajatellaan aika yleisesti esim. näin, kerran "hullu", aina "hullu". Harmillista.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Eihän diagnosoijan vika ole, että hän tekee diagnoosin.
        Mutta ne diagnoosit jäävät koneille ja esitietoihin olemaan ja elämään, vaikka ihmisen elämäntilanteet voi muuttua paljonkin. Vanhat tekstit voivat johtaa myöhemminkin uudet lääkärit väärään luuloon potilaan juuri tämän hetkisestä tilanteesta.
        Vanhoja tietoja siis tuijotetaan liikaa.
        Kaipa sitä ajatellaan aika yleisesti esim. näin, kerran "hullu", aina "hullu". Harmillista.

Eli masentunut ei voi olla fiksu ja järkevä,jos on vaikka töistä jäänyt pois uupumuksen vuoksi. Niin hän on sairauslomalla hulluuden takia?

• Anonyymi00035
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Eli masentunut ei voi olla fiksu ja järkevä,jos on vaikka töistä jäänyt pois uupumuksen vuoksi. Niin hän on sairauslomalla hulluuden takia?

Väitinkö jotenkin noin ? En mielestäni maininnut tuollaista. Miksi masentunut ei voisi olla fiksu ja järkevä ? Ei masennus ihmisestä mitään idioottia tee, masennus on pelkkä sairaus, ei se vaikuta fiksuuteen tai järkeen.
        Luetun ymmärtämiseen olisi hyvä panostaa, ettei tule käsitettyä asioita väärin.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Väitinkö jotenkin noin ? En mielestäni maininnut tuollaista. Miksi masentunut ei voisi olla fiksu ja järkevä ? Ei masennus ihmisestä mitään idioottia tee, masennus on pelkkä sairaus, ei se vaikuta fiksuuteen tai järkeen.
        Luetun ymmärtämiseen olisi hyvä panostaa, ettei tule käsitettyä asioita väärin.

No miksi joku kirjoittaa että "Kaipa sitä ajatellaan aika yleisesti esim. näin, kerran "hullu", aina "hullu". " ja miks masentunut ei saa hoito somaattisiin vaivoihin jos joutuu kertoo ettei ole masentunjut tai ollut koskaan masentunut.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

No miksi joku kirjoittaa että "Kaipa sitä ajatellaan aika yleisesti esim. näin, kerran "hullu", aina "hullu". " ja miks masentunut ei saa hoito somaattisiin vaivoihin jos joutuu kertoo ettei ole masentunjut tai ollut koskaan masentunut.

Minä se olin, joka kirjoitin "kaipa sitä ajatellaan" ..jne.
        Se tarkoittaa sitä, että ilmeisesti ajatellaan niin, tai saatetaan ajatella niin.
        Eivät toki kaikki ajattele, mutta sellaista silti tapahtuu, vaikka ei pitäisi tapahtua.
        Eikä tietenkään voi tietää, mitä tai miten kukakin ajattelee, koska kukaan ei osaa lukea toisen ihmisen ajatuksia. Mutta toisen käytöksestä voi huomata, millainen hänen ajatustapansa kenties on, hän saattaa sanoa ikävästi, tai kohdella muuten huonosti asenteensa takia esim. mt-ongelmaista.
        Toki tätä tapahtuu myös alkoholistien kohdalla, jopa vanhusten, ym.
        Ihan kuin sairaat tai vanhat olisivat muka jotenkin huonompia ihmisiä, eikä heistä tarvitsisi välittää. Jokaisella on kuitenkin ihmisarvo, ja ihmiset ovat yhtä arvokkaita, on elämä mennyt miten vaan.
        Etenkään sairaanhoidossa ei saisi syrjiä ketään, ei ohittaa sairaan oireita ja tarpeita, ym.

• Anonyymi00072
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Jaa että uupumus , sinulla on siitä eri käsitys kun lääkärillä . Ei hoitoalalla puhuta mistään hulluudesta vaan ihan vaan diagnooseista . Siis hulluus on ainoastaan sinun kertomaa ja niin kauan kun ihmiset käyttävät sitä sanaa niin se on väärin. Sen sanan lopettaminen näyttää olevan vaikeaa suomalaiselle . Siis sellaista diagnoosia ei edes ole ole,assa että joku olisi hullu.

• Anonyymi00087
        Anonyymi00072 kirjoitti:

Jaa että uupumus , sinulla on siitä eri käsitys kun lääkärillä . Ei hoitoalalla puhuta mistään hulluudesta vaan ihan vaan diagnooseista . Siis hulluus on ainoastaan sinun kertomaa ja niin kauan kun ihmiset käyttävät sitä sanaa niin se on väärin. Sen sanan lopettaminen näyttää olevan vaikeaa suomalaiselle . Siis sellaista diagnoosia ei edes ole ole,assa että joku olisi hullu.

Voi luoja, Minä en sanonut ketään hulluksi vaan tuo yksi kirjoittaja mainitsi "Kaipa sitä ajatellaan aika yleisesti esim. näin, kerran "hullu", aina "hullu". " Minä en kirjoittanut tuota viestiä.

Minä kommentoin toisen viestiä . Minä en ajattele noin. Vaan kommentoin sitä että he jotka pitävät mt diagnoosin saaneita pitävät masentuneitakin hulluina.

• Anonyymi00093
        Anonyymi00087 kirjoitti:

Voi luoja, Minä en sanonut ketään hulluksi vaan tuo yksi kirjoittaja mainitsi "Kaipa sitä ajatellaan aika yleisesti esim. näin, kerran "hullu", aina "hullu". " Minä en kirjoittanut tuota viestiä.

Minä kommentoin toisen viestiä . Minä en ajattele noin. Vaan kommentoin sitä että he jotka pitävät mt diagnoosin saaneita pitävät masentuneitakin hulluina.

Arvaapas, miksi laitoin "hullu"-sanan sitaatteihin ?
        Ihan sen takia, koska lainasin sanaa, en itse sitä käytä. En käytä sitä siitä syystä, koska olen itsekin kärsinyt aikoinaan pahoistakin mt-ongelmista. Eikä sitä sanaa ole käytetty kuin joskus kaukaisemmassa historiassa.

• Anonyymi00095
        Anonyymi00093 kirjoitti:

Arvaapas, miksi laitoin "hullu"-sanan sitaatteihin ?
        Ihan sen takia, koska lainasin sanaa, en itse sitä käytä. En käytä sitä siitä syystä, koska olen itsekin kärsinyt aikoinaan pahoistakin mt-ongelmista. Eikä sitä sanaa ole käytetty kuin joskus kaukaisemmassa historiassa.

joo ja joku muu syytti minua kun sinä olit lainannut tuota hullu sanaa.

• Anonyymi00096
        Anonyymi00095 kirjoitti:

joo ja joku muu syytti minua kun sinä olit lainannut tuota hullu sanaa.

Ei sinua ole kukaan syyttänyt, ole ihan rauhassa.

• Anonyymi00097
        Anonyymi00096 kirjoitti:

Ei sinua ole kukaan syyttänyt, ole ihan rauhassa.

no ei . niin olen

• Anonyymi00062

Kyllä jalat voi olla tukevasti maanpinnalla vaikka olisikin skitsofrenia .
      Ei ole pakko olla harhainen vaikka onkin diagnoosi .
      Sairaus ilmenee niin monella eri tavalla .
      Usein skitsofrenia potilaat vaan tuntevat olevansa tasapainoisia vaan muut näkevät toisin kokemus hoitoalalta on saanut minut näkemään eri muotoja tästä sairaudesta .
      Mini menee kymmenenkin vuotta ilman masennusta tai muuta oiretta , toiset taas eri tavalla .
      Ei se skitsofrenia ole mikään kauhu juttu ainostaan pieni eroavaisuus siitä minkä lääkäri näkee ja sinä et. Sillä kenellekkään ei muuteta diagnoosia . Ilman että olisi käynyt lääkärissä

• Anonyymi00079

Kuinka todennäköisenä ite pidät et väärä diagnoosi jos oireita on eka 500+mg klotsapiinia +3 muuta ja oireita ei ole kun 275mg+1 toinen AP?

• Anonyymi00084

Vajaan kolmenkymmenen vuoden kokemuksella potilaspuolelta voin sanoa, että kyllä on laitoksissa tullut tosiaan nähtyä hyvin eri tavalla sairastavia ihmisiä. Avohoidossa myös.
        On todella huonovointisia, on parempivointisia, ja kaikkea siltä väliltä.
        Itse potilaana näkee myös ympärillään tapahtuvia asioita, muiden potilaiden saamaa kohtelua, ym. Harva potilas osastoillakaan pystyy ummistamaan silmänsä kaikelta, mitä ympärillä tapahtuu.
        On niiden vuosien aikana ehtinyt näkemään kyllä monia erilaisia psykiatrejakin, ja muita alan ammattilaisia.
        Ammattilaisetkin suhtautuvat potilaisiin monin eri tavoin, jotkut hyvin, jotkut huonommin, sekä myös siltä väliltä. Hekin ovat vain ihmisiä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      86
      4650
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3847
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      182
      3660
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      69
      2098
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1298
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1152
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      148
      1099
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      50
      1010
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      914
    Aihe