Top 3 kuntaa, joista löytyy väkilukuunsa nähden eniten sähköautoja.
Espoo 1,3 %
Kirkkonummi 1,2 %
Jaetulla sijalla Vantaa, Nurmijärvi sekä Lempäälä 1 %
https://autovex.fi/blogi/sahkoautojen-maara-suomen-kunnissa
Sähköauto ei ole koko kansan juttu
66
444
Vastaukset
- Anonyymi
Varakkuus eri kuntien välillä näkyy suoraan tuossa listassa.
Kyllä se kohta muuttuu kun sähköautoja saa paremmin käytettyinä ja hinnat alkaa kiinnostaa.- Anonyymi
Älä muuta sano, kyseisillä paikkakunnilla asuu paljon köyhiä ja vähävaraisia ja siitä huolimatta hankitaan ylihintaisia sähköleluja, kun yritetään näyttää jotain.
Oikeasti varakkaita ei tuollaiset köyhien rimpulat kiinnosta, vaan he ajavat lämpöisillä ja hyvin varustetuilla diesel- tai bensa-autoilla.
PATTERIPELLET HOITOON - Anonyymi
Ei se muutu, koska kun sähköautosta tulee tarpeeksi vanha ja halpa persaukiselle perusduunarille, siitä ei enää ole tarkoitettuun virkaansa perus henkilöautona.
- Anonyymi
Sähköauto ei tule koskaan olemaan vähävaraisempien juttu. Ei tule toimivia halpis-sähkiksiä käytettyjen markkinoille. Kun polttomoottoriautot loppuu, loppuu pienituloisten autoilu.
12-vuotiaan täysin kunnossa olevan polttiksen saa 2000-3000 € hintaan ja valikoimaa riittää. 12-vuotiaasta sähköautosta pyydetään vielä 6000-8000 € ja niiden akut on usein jo hyvinkin heikossa kunnossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto ei tule koskaan olemaan vähävaraisempien juttu. Ei tule toimivia halpis-sähkiksiä käytettyjen markkinoille. Kun polttomoottoriautot loppuu, loppuu pienituloisten autoilu.
12-vuotiaan täysin kunnossa olevan polttiksen saa 2000-3000 € hintaan ja valikoimaa riittää. 12-vuotiaasta sähköautosta pyydetään vielä 6000-8000 € ja niiden akut on usein jo hyvinkin heikossa kunnossa."12-vuotiaan täysin kunnossa olevan polttiksen saa 2000-3000 € hintaan ja valikoimaa riittää."
No ei kovin kummoista valikoimaa kyllä löydy jos kriteerit on vm. 2012 ja hinta 2000- 3000 euroa. Alle 50 autoa Nettiautossa, ja alle 200 tkm ajettuina lähinnä muutama pikkuauto. Sitten kun mennään pykälää tai kahta suurempiin autoihin niin kilometrejä on tyypillisesti jo 350-400 tkm. Tuolta hyvän yksilön löytäminen on aivan tuuripeliä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"12-vuotiaan täysin kunnossa olevan polttiksen saa 2000-3000 € hintaan ja valikoimaa riittää."
No ei kovin kummoista valikoimaa kyllä löydy jos kriteerit on vm. 2012 ja hinta 2000- 3000 euroa. Alle 50 autoa Nettiautossa, ja alle 200 tkm ajettuina lähinnä muutama pikkuauto. Sitten kun mennään pykälää tai kahta suurempiin autoihin niin kilometrejä on tyypillisesti jo 350-400 tkm. Tuolta hyvän yksilön löytäminen on aivan tuuripeliä.No mikäs oli vastaavien sähkisten tilanne, katsoitko?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"12-vuotiaan täysin kunnossa olevan polttiksen saa 2000-3000 € hintaan ja valikoimaa riittää."
No ei kovin kummoista valikoimaa kyllä löydy jos kriteerit on vm. 2012 ja hinta 2000- 3000 euroa. Alle 50 autoa Nettiautossa, ja alle 200 tkm ajettuina lähinnä muutama pikkuauto. Sitten kun mennään pykälää tai kahta suurempiin autoihin niin kilometrejä on tyypillisesti jo 350-400 tkm. Tuolta hyvän yksilön löytäminen on aivan tuuripeliä.Jep. Ja kun laittaa omat pari kriteeriä seuraavalle autolle kuntoon, eli automaatti ja vetokoukku niin kolme autoa joista yksi on rikki, toinen on Skoda ja kolmas Opel jotka eivät loppuja kriteerejä täytä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto ei tule koskaan olemaan vähävaraisempien juttu. Ei tule toimivia halpis-sähkiksiä käytettyjen markkinoille. Kun polttomoottoriautot loppuu, loppuu pienituloisten autoilu.
12-vuotiaan täysin kunnossa olevan polttiksen saa 2000-3000 € hintaan ja valikoimaa riittää. 12-vuotiaasta sähköautosta pyydetään vielä 6000-8000 € ja niiden akut on usein jo hyvinkin heikossa kunnossa.Kun ei lopu.Muista synteettinen bensa.
Ja Hybridit - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jep. Ja kun laittaa omat pari kriteeriä seuraavalle autolle kuntoon, eli automaatti ja vetokoukku niin kolme autoa joista yksi on rikki, toinen on Skoda ja kolmas Opel jotka eivät loppuja kriteerejä täytä.
Nettiautossakin tuli enemmän. Tuli C5 ym. Jos laittaa 20 000€ max ja vetokoukun ja sähköauton, niin tulee tasan 1 kpl.
- Anonyymi
Nuo luvut ovat jo vanhentuneita, koska nykyisin sähköautoja on Suomessa 3 kertaa enemmän kuin blogin aikaan. Nimittäin blogissa lukee
"Tällä hetkellä Suomen 2,83 miljoonan auton autokannasta vain noin 34 000 ovat sähköautoja. "
Juuri kesällä ylittyi 100 000 täyssähköauton raja.- Anonyymi
Lisään... Ja tietenkään nuo luvut eivät sisällä ollenkaan ladattavia hybrideitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Ja tietenkään nuo luvut eivät sisällä ollenkaan ladattavia hybrideitä.
Sähköautot ovat vielä liian keskeneräisiä perinteisille autonkäyttäjille. Polttarit ovat osoittautuneet niin monipuolisen toimiviksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot ovat vielä liian keskeneräisiä perinteisille autonkäyttäjille. Polttarit ovat osoittautuneet niin monipuolisen toimiviksi.
Ehkä, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että sähköautoja on monta kertaa enemmän kuin blogin aikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että sähköautoja on monta kertaa enemmän kuin blogin aikaan.
Totta. Millä muulla autotekniikalla ajelisin kesät ja talvet ilman ongelmia ja kuukauden lyhyet matkat ja parin päivän tosi pitkät matkat yhdellä tankkaamisella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta. Millä muulla autotekniikalla ajelisin kesät ja talvet ilman ongelmia ja kuukauden lyhyet matkat ja parin päivän tosi pitkät matkat yhdellä tankkaamisella.
" Millä muulla autotekniikalla ajelisin kesät ja talvet ilman ongelmia ja kuukauden lyhyet matkat ja parin päivän tosi pitkät matkat yhdellä tankkaamisella."
Noilla kriteereillä autosi täytyy olla diesel, toki bensakin käy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta. Millä muulla autotekniikalla ajelisin kesät ja talvet ilman ongelmia ja kuukauden lyhyet matkat ja parin päivän tosi pitkät matkat yhdellä tankkaamisella.
Ilman ongelmia kesät talvet, tietenkin sähköauto.
Miksi pitäisi päästä tosi pitkä matka tankkaamatta? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että sähköautoja on monta kertaa enemmän kuin blogin aikaan.
Aha.Monta prosenttia autokannastamme?
Ruotsissa putosi myynti 15%,Sveitsissä 18%.
- Anonyymi
30.06.2024
Helsingissä 17 347 sähköautoa
Espoossa 11 161 sähköautoa
26 kuntaa, joissa alle 10 sähköautoa.- Anonyymi
Mitenkähän pitkään niitäkin pitää katsella liikenteessä?
- Anonyymi
Nuo 26 kuntaa ovat todella pikkuruisia, kuolevia ja köyhiä maalaiskuntia, joten eipä niillä ole kokonaisuuden kannalta suurta väliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenkähän pitkään niitäkin pitää katsella liikenteessä?
Aika kauan ja niitä on liikenteessä vuosi vuodelta enemmän. Jo muutaman vuoden päästä sähköautoja on monta kertaa enemmän liikenteessä kuin nyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo 26 kuntaa ovat todella pikkuruisia, kuolevia ja köyhiä maalaiskuntia, joten eipä niillä ole kokonaisuuden kannalta suurta väliä.
Uusimaa 47 972, Varsinais-Suomi 9 188, Pirkanmaa 9 193, Pohjois-Pohjanmaa 5 720 kpl sähköautoja. Yhteensä 72 073 kpl, koko Suomessa 99 343 kpl (30.06.2024).
Sähköautot ovat isojen kaupunkien autoja, muualla Suomessa niitä ei paljoa (vielä) ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusimaa 47 972, Varsinais-Suomi 9 188, Pirkanmaa 9 193, Pohjois-Pohjanmaa 5 720 kpl sähköautoja. Yhteensä 72 073 kpl, koko Suomessa 99 343 kpl (30.06.2024).
Sähköautot ovat isojen kaupunkien autoja, muualla Suomessa niitä ei paljoa (vielä) ole.Uudellamaalla asuu 1,8 miljoonaa asukasta eli kolmasosa suomalaisista. Itse asiassa noissa luettelemissasi maakunnissa asuu yhteensä yli 3,2 miljoonaa, joten noin 60%. Joten tietenkin noissa maakunnissa on eniten sähköautoja, koska valtaosa suomalaisista asuu kyseisissä maakunnissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uudellamaalla asuu 1,8 miljoonaa asukasta eli kolmasosa suomalaisista. Itse asiassa noissa luettelemissasi maakunnissa asuu yhteensä yli 3,2 miljoonaa, joten noin 60%. Joten tietenkin noissa maakunnissa on eniten sähköautoja, koska valtaosa suomalaisista asuu kyseisissä maakunnissa.
60% ihmisistä, mutta 73% sähköautoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
60% ihmisistä, mutta 73% sähköautoista.
Ei siis läheskään niin dramaattinen ero kuin sinä yritit sanoa. Muuallakin on kuitenkin jonkin verran sähköautoja vaikka ei niin paljon kuin isoissa kaupungeissa. Itsekin olen usein maaseudulla ja sielläkin monet ovat alkaneet ostaa sähköautoja.
Noilla alueilla ajetaan muutenkin paljon vanhemmilla autoilla eikä uusia autoja ylipäätään pahemmin myydä. Käytännössä noilla neljällä alueella ajetut autot myydään usein käytettynä muille alueille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siis läheskään niin dramaattinen ero kuin sinä yritit sanoa. Muuallakin on kuitenkin jonkin verran sähköautoja vaikka ei niin paljon kuin isoissa kaupungeissa. Itsekin olen usein maaseudulla ja sielläkin monet ovat alkaneet ostaa sähköautoja.
Noilla alueilla ajetaan muutenkin paljon vanhemmilla autoilla eikä uusia autoja ylipäätään pahemmin myydä. Käytännössä noilla neljällä alueella ajetut autot myydään usein käytettynä muille alueille."Ei siis läheskään niin ero kuin sinä yritit sanoa".
Jos katsotaan prosentteja Suomen pinta-alasta, niin pienellä alueella ovat sähköautot.
Ongelmana on se, että Etelä- Suomesta menee lomilla esim. Lappiin sähköautoilijoita pilvin pimein, koska Siellä 70 000 sähköautoa, niin näille täytyisi löytyä latauspaikkoja. Mutta koko Lapissa on sähköautoja vain1664 kpl, joten suuri osa näistä Lapin latauspaikoista täytyisi pärjätä näillä lomalaisten latauksilla.
Sama ongelma toisinpäin; esim. Linnanmäellä ja Särkänniemessä vierailee vuosittain satoja tuhansia turisteja ja jos heistä iso osa ajelisi sähköautoilla, niin pääkaupunkiseudulla ja Tampereella täytyisi olla valtava määrä latureita ja näiden täytyisi "elää" näiden turistien latauksilla, koska paikalliset eivät juurikaan lataisi näillä latureilla, koska he lataavat pääsääntöisesti kotonaan.
Mieti, jos sähköautojen määrä tosiaan kasvaa, niin tilanne on se, että niillä paikkakunnilla, missä käy paljon vieraita lomilla. Siellä täytyisi olla latausta sadoille tuhansille turisteille, mutta näitä latureita eivät paikalliset käyttäisi, koska he lataisivat kotonaan. Eli suurin osa latauspaikoista joutuisi elämään pelkästään turistien varassa.
Sähköauton lataus on ollut se syy, miksi me nykyään ajelemme polttomoottoriautoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei siis läheskään niin ero kuin sinä yritit sanoa".
Jos katsotaan prosentteja Suomen pinta-alasta, niin pienellä alueella ovat sähköautot.
Ongelmana on se, että Etelä- Suomesta menee lomilla esim. Lappiin sähköautoilijoita pilvin pimein, koska Siellä 70 000 sähköautoa, niin näille täytyisi löytyä latauspaikkoja. Mutta koko Lapissa on sähköautoja vain1664 kpl, joten suuri osa näistä Lapin latauspaikoista täytyisi pärjätä näillä lomalaisten latauksilla.
Sama ongelma toisinpäin; esim. Linnanmäellä ja Särkänniemessä vierailee vuosittain satoja tuhansia turisteja ja jos heistä iso osa ajelisi sähköautoilla, niin pääkaupunkiseudulla ja Tampereella täytyisi olla valtava määrä latureita ja näiden täytyisi "elää" näiden turistien latauksilla, koska paikalliset eivät juurikaan lataisi näillä latureilla, koska he lataavat pääsääntöisesti kotonaan.
Mieti, jos sähköautojen määrä tosiaan kasvaa, niin tilanne on se, että niillä paikkakunnilla, missä käy paljon vieraita lomilla. Siellä täytyisi olla latausta sadoille tuhansille turisteille, mutta näitä latureita eivät paikalliset käyttäisi, koska he lataisivat kotonaan. Eli suurin osa latauspaikoista joutuisi elämään pelkästään turistien varassa.
Sähköauton lataus on ollut se syy, miksi me nykyään ajelemme polttomoottoriautoilla.Ensinnäkin, valtaosa Etelä-Suomalaisista ei ikinä matkusta omalla autolla Lappiin (itse en ole käynyt Lapissa omalla autolla kertaakaan elämässäni). Suurinta osaa ei edes kiinnosta olla lomalla Lapissa. Eikä matkusta valtaosa sähköautoilijoistakaan. Noista 70 000 sähköautosta korkeintaan 10 000 matkustaa Lappiin ja tuokin on luultavasti liioittelua. Lisäksi Lappi on jo täynnä latauspaikkoja, joten ei tuokaan ole ongelma.
Ja miksi sähköautoilijaa kiinnostaisi aivoton ruikutuksesi? Sähköautoilijaa kiinnostaa ainoastaan saako hän ladattua autonsa. Ja muuten, Linnanmäen lähellä on jo satoja julkisia latureita, toki valtaosa hitaita latureita. Pelkästään Redissä ja Triplassa on useita satoja latureita.
"Jos katsotaan prosentteja Suomen pinta-alasta, niin pienellä alueella ovat sähköautot."
Pinta-alalla ei ole paskankaan väliä vaan sillä missä ihmiset elävät ja missä he ajavat autoilla. Suurin osa Suomesta on tyhjää eikä ihmisiä ole missään. Autot myydään ihmisille ja he ajavat 99% ajasta siellä missä he asuvat.
Ylipäätään, jos henkilö asuu pk-seudulla niin häntä kiinnostaa lähinnä autolla ajaminen pk-seudulla, ei jossain vitun Lapissa. Ja useimmilla autoilijoista ei ole lapsia, joten Särkänniemestä ja Linnanmäestä höpiseminen on typeryyttä. Itse asiassa vain noin 20% kotitalouksista on alaikäisiä lapsia. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ensinnäkin, valtaosa Etelä-Suomalaisista ei ikinä matkusta omalla autolla Lappiin (itse en ole käynyt Lapissa omalla autolla kertaakaan elämässäni). Suurinta osaa ei edes kiinnosta olla lomalla Lapissa. Eikä matkusta valtaosa sähköautoilijoistakaan. Noista 70 000 sähköautosta korkeintaan 10 000 matkustaa Lappiin ja tuokin on luultavasti liioittelua. Lisäksi Lappi on jo täynnä latauspaikkoja, joten ei tuokaan ole ongelma.
Ja miksi sähköautoilijaa kiinnostaisi aivoton ruikutuksesi? Sähköautoilijaa kiinnostaa ainoastaan saako hän ladattua autonsa. Ja muuten, Linnanmäen lähellä on jo satoja julkisia latureita, toki valtaosa hitaita latureita. Pelkästään Redissä ja Triplassa on useita satoja latureita.
"Jos katsotaan prosentteja Suomen pinta-alasta, niin pienellä alueella ovat sähköautot."
Pinta-alalla ei ole paskankaan väliä vaan sillä missä ihmiset elävät ja missä he ajavat autoilla. Suurin osa Suomesta on tyhjää eikä ihmisiä ole missään. Autot myydään ihmisille ja he ajavat 99% ajasta siellä missä he asuvat.
Ylipäätään, jos henkilö asuu pk-seudulla niin häntä kiinnostaa lähinnä autolla ajaminen pk-seudulla, ei jossain vitun Lapissa. Ja useimmilla autoilijoista ei ole lapsia, joten Särkänniemestä ja Linnanmäestä höpiseminen on typeryyttä. Itse asiassa vain noin 20% kotitalouksista on alaikäisiä lapsia."Suurinta osaa ei edes kiinnosta olla lomalla Lapissa."
"Kotimaisten matkailijoiden yöpymisten määrä 1,03 miljoonaa joulukuussa 2023. (Tilastokeskus).
Särkänniemessä kävijämäärä n. 655 000/ vuosi, kesäkautena 599 000. Helsingin juhlaviikoilla ja Lux festivaaleilla käy n. 600 000. Siinä ei sadat laturit riitä.
Lapsiperheitä on n. 550 000. Ja suurimmalla osalla on auto.
Suurista ruuhkista varoitellaan esimerkiksi Tampere- Jyväskylä, Oulu- Pudasjärvi.
Aika paljon kommenttisi kohdistuu minuun, eikä tilastoihin ym. faktoihin.
- Anonyymi
Ei ollut aikanaan mukana kannettava puhelin, kahvinkeitin, atk kotona, jne…. Mutta on nykyään melko laajasti kaikilla ja lähes välttämättömiä.
- Anonyymi
Nyt puhut soopaa. Mainitsemasi uudet tuotteet ovat selkeitä parannuksia vanhoihin verrattuna. Mutta sähköauto ei ole parannus vaan monessa suhteessa huonompi vaihtoehto vanhaan verrattuna.
- Anonyymi
Vähän totuutta sun mutullesi. "Vuonna 2005 jo lähes puolet kotitalouksista oli sellaisia, jossa kaikki puhelut hoidettiin kännykällä, ja kahden vuoden kuluttua enää alle viidessä prosentissa talouksia oli lankapuhelin."
Lankapuhelinta pidettiin netin vuoksi pitkään. Tietokone ei yleistynyt kovinkaan nopeasti
"Ensimmäiset varsinaiset ohjelmoitavat tietokoneet rakennettiin 1940-luvulla" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän totuutta sun mutullesi. "Vuonna 2005 jo lähes puolet kotitalouksista oli sellaisia, jossa kaikki puhelut hoidettiin kännykällä, ja kahden vuoden kuluttua enää alle viidessä prosentissa talouksia oli lankapuhelin."
Lankapuhelinta pidettiin netin vuoksi pitkään. Tietokone ei yleistynyt kovinkaan nopeasti
"Ensimmäiset varsinaiset ohjelmoitavat tietokoneet rakennettiin 1940-luvulla"Sähköauton nopeaa yleistymistä hehkuttavilta kysyisin, että minkähänlainen tilanne olisi vapaassa markkinataloudessa?
Kahvinkeittimet, kännykät ja tietokoneet tulivat koteihin käsittääkseni ilman suurempaa poliittista ohjailua.
Uusi teknologia korvaa vanhan ihan luonnostaan ja pakottamatta, jos se on tarpeeksi paljon parempaa kuin vanha.
Sähköautot eivät ilmeisesti ole, koska niihin käytännössä pakotetaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton nopeaa yleistymistä hehkuttavilta kysyisin, että minkähänlainen tilanne olisi vapaassa markkinataloudessa?
Kahvinkeittimet, kännykät ja tietokoneet tulivat koteihin käsittääkseni ilman suurempaa poliittista ohjailua.
Uusi teknologia korvaa vanhan ihan luonnostaan ja pakottamatta, jos se on tarpeeksi paljon parempaa kuin vanha.
Sähköautot eivät ilmeisesti ole, koska niihin käytännössä pakotetaan.Sähköauto keksittiin ennen polttomoottoriautoa. Suomessa liikennekäytössä 2,9 miljoonaa henkilöautoa ja niistä vain 100 000 sähköautoja.
- Anonyymi
Niin koska ovat nykyään nämä kaikki halpoja eli kaikkien ostettavissa.
Ekat kännykät noin vuonna 1989 maksoivat 28 000 mk.
Sairaanhoitajan kuukausipalkka oli muistaakseni jotain 6 000 mk . Arvaas monenko taskusta moinen ylellinen puhelin löytyi?
Sama tilanne nyt sähköautojen kanssa.
Enemmistöllä ei ole pitkään aikaan rahaa sähköautoon. On tähdellisempääkin hankittavaa heillä.
- Anonyymi
Jos PK- seudulla on oma laturi, niin sähkis on ok.
Lämpimissä maissa missä pakkanen ei puolita rangea, sähkis on ok.
Valitettavasti Suomi on pääosin landea ja arktisia olosuhteita missä sähkökärry ei ole mielekäs valinta.
Mutta ei hätää, ranget kasvavat ja Vety ( ainakin raskaalle kalustolle ) tulee voimalla.
Ruotsissa Vetyyn panostetaan kunnolla.
Kuten myös Suomessa, toistaiseksi vähemmän. - Anonyymi
Auto ei ole koko kansan juttu, eikä polkupyörä.
- Anonyymi
"Suomessa on kohta enemmän työsuhdepyöriä kuin -autoja". (Mtv-uutiset 3.5.2023).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suomessa on kohta enemmän työsuhdepyöriä kuin -autoja". (Mtv-uutiset 3.5.2023).
Työsuhdepyörä on tosin halvempi ja työnantaja tarjoaa niitä useammille. Useimmat työntekijät eivät voi saada työsuhdeautoa, mutta työsuhdepyörän voi saada useampi.
Tosin asialla ei ole merkitystä, koska vain muutamalla prosentilla suomalaisia on työsuhdeauto. Ylivoimaisella valtaosalla suomalaisia ei ole mitään mahdollisuutta saada työsuhdeautoa. Tuo otsikkokin on vain spekulointia, koska siinä lukee "kohta enemmän". Eli otsikon aikaan ei ollut enemmän työsuhdepyöriä vaan arvailtiin, että tulevaisuudessa on enemmän.
Edelleen, jos 2% suomalaisista ajaa työsuhdeautolla ja 3% suomalaisista on työsuhdepyörä niin onko tuo koko kansan juttu? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työsuhdepyörä on tosin halvempi ja työnantaja tarjoaa niitä useammille. Useimmat työntekijät eivät voi saada työsuhdeautoa, mutta työsuhdepyörän voi saada useampi.
Tosin asialla ei ole merkitystä, koska vain muutamalla prosentilla suomalaisia on työsuhdeauto. Ylivoimaisella valtaosalla suomalaisia ei ole mitään mahdollisuutta saada työsuhdeautoa. Tuo otsikkokin on vain spekulointia, koska siinä lukee "kohta enemmän". Eli otsikon aikaan ei ollut enemmän työsuhdepyöriä vaan arvailtiin, että tulevaisuudessa on enemmän.
Edelleen, jos 2% suomalaisista ajaa työsuhdeautolla ja 3% suomalaisista on työsuhdepyörä niin onko tuo koko kansan juttu?Olen 80 v. Toivottavasti saan elää elämäni loppuun ilman sähköautoa. Ajan vielä dieselilläni 30.000 km vuodessa ja lähes pelkstään pitkiä matkoja eli noin1000km per siivu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen 80 v. Toivottavasti saan elää elämäni loppuun ilman sähköautoa. Ajan vielä dieselilläni 30.000 km vuodessa ja lähes pelkstään pitkiä matkoja eli noin1000km per siivu.
Pian kasvat horsmaa niin turha murehtia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen 80 v. Toivottavasti saan elää elämäni loppuun ilman sähköautoa. Ajan vielä dieselilläni 30.000 km vuodessa ja lähes pelkstään pitkiä matkoja eli noin1000km per siivu.
Hienoo, että jaksat vielä ajaa pitkiä matkoja. Luulen, että olet turvallisempi kuski kuin nuoret sähköautoilijat. On itsestään selvää, ettet olel ähtenyt mukaan sähköautojen koeajovaiheeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suomessa on kohta enemmän työsuhdepyöriä kuin -autoja". (Mtv-uutiset 3.5.2023).
Työsuhdepolkupyörä se vasta onkin yksi vitsi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pian kasvat horsmaa niin turha murehtia.
Horsmaa hyvinkin! Vanhalla on kaksi vaihtoehtoa. Ajaa vanha dieseli loppuun tai lopettaa koko autoilu. Loppuun ajaminen kestänee 15vuotta. Olisi mielenkiintoista nähdä, montako sukupolvea sähköautoja ajetaan hautaan 15 vuodessa. Kyllä siinä horsmat leviää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen 80 v. Toivottavasti saan elää elämäni loppuun ilman sähköautoa. Ajan vielä dieselilläni 30.000 km vuodessa ja lähes pelkstään pitkiä matkoja eli noin1000km per siivu.
Itseajava Tesla voisi olla seuraava auto. Meidän äidille kun se on melkein kuuro ei voitu ostaa radiota ja melkein sokea ilman laseja ei voitu ostaa televisiota 95 vuotispäiväksi. Veipoika ehdotti mopoa, siskon mies Teslaa. Ostettiin Tesla, ajaa melkein itse ja hakee latauspaikat. Menee tonni per siivu leikiten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itseajava Tesla voisi olla seuraava auto. Meidän äidille kun se on melkein kuuro ei voitu ostaa radiota ja melkein sokea ilman laseja ei voitu ostaa televisiota 95 vuotispäiväksi. Veipoika ehdotti mopoa, siskon mies Teslaa. Ostettiin Tesla, ajaa melkein itse ja hakee latauspaikat. Menee tonni per siivu leikiten.
Mitään itseajavaa Teslaa ei ole olemassa ainakaan vielä ja tuskin olemaan ainakaan kymmeneen vuoteen. Nykyinenkin FSD vaatii kuskin ja se tekee jatkuvasti virheitä. FSD on vain ylimainostettu ajoavustin. Itse en maksaisi FSD:stä euroakaan.
- Anonyymi
Sähköautosta ei koskaan tule samanlaista koko kansan kulkinetta kuin polttomoottoriauto on nyt.
Siitä pitää akkujen korkea hinta ja rajallinen käyttöikä huolen.
Kun nyt pienituloisemmallakin on mahdollisuus ostaa vanha halpa polttis, joka ei enää varakkaammille kelpaa, mutta joka vielä toimii ihan samalla tavoin kuin uutenakin, niin tulevaisuudessa tilanne ei olekaan sama. Vanha halpa sähköauto ei enää ole läheskään yhtä käyttökelpoinen kuin uusi, koska sen akut ovat jo heikot ja niiden uusiminen maksaisi enemmän kuin on auton arvo eli se ei kannattaisi vaikka olisi rahaakin, ja pienituloisella ei edes ole.
12 vuotta vanha tonnin parin polttis pystyy pääsääntöisesti kaikkeen siihen mihin on pystynyt uutenakin, mutta 12 vuotta vanhasta sähköautosta on pahimmillaan puolet akkukapasiteetista kadonnut ja toimintamatka lyhempi kuin sopivien latausasemien väli. Ongelma jota ei koskaan ole polttomoottoriautossa,- Anonyymi
Otsikon olisi pitänyt olla: Sähköauto ei ole koko kansan lelu.
- Anonyymi
Sähköauto on tullut jäädäkseen ja se halpenee ja kehittyy kokoajan ja kun siitä on poliittinen päätös EU:ssa ja yleisesti hyväksytty ajatus maailmalla, niin ei siinä auta vaikka kuinka intoilee vastaa Suolessa ja keksii vaikka mitä ongelmia jne...
Se on vähän vastaavaa kuin kun kieltäsi että paskat on housuissa, vaikka se oli yhtä hyvä ajatus alkuun kuin ikuinen bensa-auto. - Anonyymi
Nettiautosta;
Halpa vähän ajettu sähköauto Nissan Leaf 2012 89 000 km ajettu ja hinta 6 800€. Autolla pääsee ehkä hyvissä olosuhteissa 80 km akullisella.
6 800 € saa jo kelpo polttiksen. - Anonyymi
Minun edellisellä polttomoottorikäyttöisellä Toyotalla ajettin jokapäiväistä pyöritysajoa peräti 28 vuotta. Auton suorituskyvyssä ei ollut vielä havaittavissa mitään heikkenemistä uuteen autoon verrattuna. Sähköautot eivät taatusti kestä näin pitkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto on tullut jäädäkseen ja se halpenee ja kehittyy kokoajan ja kun siitä on poliittinen päätös EU:ssa ja yleisesti hyväksytty ajatus maailmalla, niin ei siinä auta vaikka kuinka intoilee vastaa Suolessa ja keksii vaikka mitä ongelmia jne...
Se on vähän vastaavaa kuin kun kieltäsi että paskat on housuissa, vaikka se oli yhtä hyvä ajatus alkuun kuin ikuinen bensa-auto.Mitään kunnollista poliittista päätöstä ei ole ja jos olisikin niin se voidaan muuttaa hetkessä. Jos autoteollisuus on pulassa tai jokin muu tekniikka toimii hyvin niin päätös katoaa. Vuoteen 2035 saakka päätöstä voidaan missä vaiheessa tahansa muuttaa.
Lisäksi tuossa alustavassa suunnitelmassakin synteettisillä polttoaineilla kulkevat polttomoottoriautot olisi sallittuja.
Missään päin maailmaa ei ole olemassa hyväksyttyä ajatusta, että sähköautot tulevat korvaamaan kaikki autot. Tuo on aivottoman typerä vale.
Ja muuten, vetyautot luokitellaan sähköautoiksi. Joten vetyautot ovat edelleen uhka nykyisille pattereilla kulkeville sähköautoille. On edelleen täysin mahdollista, että akkusähköautot katoavat tulevaisuudessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun edellisellä polttomoottorikäyttöisellä Toyotalla ajettin jokapäiväistä pyöritysajoa peräti 28 vuotta. Auton suorituskyvyssä ei ollut vielä havaittavissa mitään heikkenemistä uuteen autoon verrattuna. Sähköautot eivät taatusti kestä näin pitkään.
Toyota kestää ja kestää....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota kestää ja kestää....
Akkusähköautot eivät ole vielä kehityksen siinä vaiheessa, että niistä tulisi koko kansan autoja. VW-kupla oli aikanaan todellinen kansanauto mutta nykyisistä akkuautoista ei mikään tule saavuttamaan vastaavaa menestystä. Tosin on tuo markkinatilannekin aika erilainen mutta autojen määrä on kasvanut rajusti kuplan loistovuosista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitään kunnollista poliittista päätöstä ei ole ja jos olisikin niin se voidaan muuttaa hetkessä. Jos autoteollisuus on pulassa tai jokin muu tekniikka toimii hyvin niin päätös katoaa. Vuoteen 2035 saakka päätöstä voidaan missä vaiheessa tahansa muuttaa.
Lisäksi tuossa alustavassa suunnitelmassakin synteettisillä polttoaineilla kulkevat polttomoottoriautot olisi sallittuja.
Missään päin maailmaa ei ole olemassa hyväksyttyä ajatusta, että sähköautot tulevat korvaamaan kaikki autot. Tuo on aivottoman typerä vale.
Ja muuten, vetyautot luokitellaan sähköautoiksi. Joten vetyautot ovat edelleen uhka nykyisille pattereilla kulkeville sähköautoille. On edelleen täysin mahdollista, että akkusähköautot katoavat tulevaisuudessa.Vetypommiautot ovat uhka veronmaksajien kukkarolle. Tähän floppiin on kaadettu rahaa yli 20 vuotta ja edelleen ollaan lähtökuopissa. Optimististen arvioiden mukaan pitäsi kaataa rahaa kankkulan kaivoon vielä vähintään 10 vuotta ja realistien mukaan 30 vuotta...
Tosin alkaan olla vaikeaa nähdä, mikä tekisi vetypommiautoilusta kannattavaa tulevaisuudessa. Nykyiset sähköautot ovat paljon halvempia kuin vetypommiautot ja toimintasädekin alkaa olla samaa luokkaa kuin mitä 1. vetykiiman aikaan luvattiin vetypommiautoille.
Vetypommiauto kuulosti kivalta silloin, kun tyypillisen sähköauton toimintamata oli paperilla 150 km ja käytännöss ei tahtonut talvella päästä edes Helsingistä hämeenlinnaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetypommiautot ovat uhka veronmaksajien kukkarolle. Tähän floppiin on kaadettu rahaa yli 20 vuotta ja edelleen ollaan lähtökuopissa. Optimististen arvioiden mukaan pitäsi kaataa rahaa kankkulan kaivoon vielä vähintään 10 vuotta ja realistien mukaan 30 vuotta...
Tosin alkaan olla vaikeaa nähdä, mikä tekisi vetypommiautoilusta kannattavaa tulevaisuudessa. Nykyiset sähköautot ovat paljon halvempia kuin vetypommiautot ja toimintasädekin alkaa olla samaa luokkaa kuin mitä 1. vetykiiman aikaan luvattiin vetypommiautoille.
Vetypommiauto kuulosti kivalta silloin, kun tyypillisen sähköauton toimintamata oli paperilla 150 km ja käytännöss ei tahtonut talvella päästä edes Helsingistä hämeenlinnaan.Ja kannattaa myös huomata, että metaanikäyttöisiä autoja saa 2-3 yhden vetypommiauton hinnalla. Suomessa 70 vs. 0 tankkausasemaa. Suomessa on enemmän metaanikäyttöisiä autoja ja enemmän tankkausasemia niille kuin USA:ssa vetypommiautoja ja tankkausasemia, vaikka vetyyn on USA:ssa panostettu jo 20 vuotta ja yli 250 miljoonaa dollaria!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vetypommiautot ovat uhka veronmaksajien kukkarolle. Tähän floppiin on kaadettu rahaa yli 20 vuotta ja edelleen ollaan lähtökuopissa. Optimististen arvioiden mukaan pitäsi kaataa rahaa kankkulan kaivoon vielä vähintään 10 vuotta ja realistien mukaan 30 vuotta...
Tosin alkaan olla vaikeaa nähdä, mikä tekisi vetypommiautoilusta kannattavaa tulevaisuudessa. Nykyiset sähköautot ovat paljon halvempia kuin vetypommiautot ja toimintasädekin alkaa olla samaa luokkaa kuin mitä 1. vetykiiman aikaan luvattiin vetypommiautoille.
Vetypommiauto kuulosti kivalta silloin, kun tyypillisen sähköauton toimintamata oli paperilla 150 km ja käytännöss ei tahtonut talvella päästä edes Helsingistä hämeenlinnaan.Eipä akkusähköautotkaan näytä kovin nopeasti yleistyvän. Ei ainakaan ilman suuria tukia. Ja polttiksilla ajellaan vielä kymmeniä vuosia joten tilanne voi muuttua vielä moneen kertaan.
- Anonyymi
Kaikki uusi ja kallis ei leviä hetkessä kansalle.
Se on ehkä tyhmälle vaikea hahmottaa, mutta esimerkkinä matkapuhelin on hyvä. Se maksoi aikanaan duunarin munien kuukauden palkan ja niitä oli vain johtajilla ja paremmilla myyntitykeillä. Nyt se on kaikilla.- Anonyymi
Kaikki uusi ja kallis ei ikinä leviä kansalle. Ei ole mitenkään taattua, että sähköautot ikinä leviää kansalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki uusi ja kallis ei ikinä leviä kansalle. Ei ole mitenkään taattua, että sähköautot ikinä leviää kansalle.
Ei näytä siltä, että kansa olisi hyväksynyt patteriautot. Mutta viiden vuoden päästä pitäisi tuo hyväksyntä olla viimeisen päälle totta. Vielä on autotehtailta paljon tekemistä.
- Anonyymi
"Maailman ensimmäinen kännykkä myytiin Yhdysvalloissa maaliskuussa 1984".
"Vuonna 2005 jo lähes puolet kotitalouksista oli sellaisia, jossa kaikki puhelut hoidettiin kännykällä, ja kahden vuoden kuluttua enää alle viidessä prosentissa talouksia oli lankapuhelin." Kaikki tämä ilman minään laisia tukia.
Jos uusi tuote on parempi kuin vanha, niin leviäminen on tosi nopeata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Maailman ensimmäinen kännykkä myytiin Yhdysvalloissa maaliskuussa 1984".
"Vuonna 2005 jo lähes puolet kotitalouksista oli sellaisia, jossa kaikki puhelut hoidettiin kännykällä, ja kahden vuoden kuluttua enää alle viidessä prosentissa talouksia oli lankapuhelin." Kaikki tämä ilman minään laisia tukia.
Jos uusi tuote on parempi kuin vanha, niin leviäminen on tosi nopeata.Kännykät ovat nykyään tosi hyviä mutta eivät olleet alkuvaiheesssa edes käyttökelpoisi kuin pienellä alueella. Vielä on tosi paljon parantamista sähköautoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kännykät ovat nykyään tosi hyviä mutta eivät olleet alkuvaiheesssa edes käyttökelpoisi kuin pienellä alueella. Vielä on tosi paljon parantamista sähköautoissa.
Kännykät toi puhelimen käytettävyyttä tolkuttomasti lisä lankapuhelimien verrattuna. Sähköauto ei tuo valitettavsti mitää lisää verrattuna polttareiden käytettävyyteen. Oikeasti sähkäreillä on huonompi käytettävyys.
- AnonyymiUUSI
Mikään uusi ja kallis ei ole heti koko kansan juttu.
Kun kännykät ilmestyi niin ei niitä köyhät ostelleet. Ihan sama juttu nyt sähköautojen kanssa, kunhan määrä lisääntyy niin halvempiakin alkaa löytyä ja valinnanvaraa on muillekin kuin rikkaille.- AnonyymiUUSI
Sama sähköautoilijan liturgia aina. Tosiasia kuitenkin on toinen. Sähköautoja ostettaisiin moninkertaisesti nykyiseen verrattuna, jos ne olisi parempia kuin polttarit.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sama sähköautoilijan liturgia aina. Tosiasia kuitenkin on toinen. Sähköautoja ostettaisiin moninkertaisesti nykyiseen verrattuna, jos ne olisi parempia kuin polttarit.
Sähköautot kompastuvat edelleen samaan asiaan kuin sata vuotta sitten eli akkuihin. Kehitys on hidasta.
- AnonyymiUUSI
Vetokoukku on Suomessa yleisin lisävaruste. (Iltasanomat 11.2.2024).
Jos laittaa Nettiautoon haun "henkilöauto, käyttövoima sähkö ja vetokoukku". tulee 1400 kpl.
Halvin 19 350 €, toiseksi halvin 20 880 €.
Ei ehkä vielä ole sähköauto koko kansan auto.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle
"voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On7049279Suomi on täysin sekaisin
Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-20000103863880Sano vain suoraan, että nyt riittää
ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh432805Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.
Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja872720Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)
Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "1752515Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."
Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb552514- 1521783
Luokatonta toimintaa
Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista681622Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka
minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa141570Maailmankuulu homopingviini on kuollut
Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k61393