Sähköauto ei ole koko kansan juttu

Anonyymi-ap

66

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varakkuus eri kuntien välillä näkyy suoraan tuossa listassa.
      Kyllä se kohta muuttuu kun sähköautoja saa paremmin käytettyinä ja hinnat alkaa kiinnostaa.

      • Anonyymi

        Älä muuta sano, kyseisillä paikkakunnilla asuu paljon köyhiä ja vähävaraisia ja siitä huolimatta hankitaan ylihintaisia sähköleluja, kun yritetään näyttää jotain.
        Oikeasti varakkaita ei tuollaiset köyhien rimpulat kiinnosta, vaan he ajavat lämpöisillä ja hyvin varustetuilla diesel- tai bensa-autoilla.


        PATTERIPELLET HOITOON


      • Anonyymi

        Ei se muutu, koska kun sähköautosta tulee tarpeeksi vanha ja halpa persaukiselle perusduunarille, siitä ei enää ole tarkoitettuun virkaansa perus henkilöautona.


      • Anonyymi

        Sähköauto ei tule koskaan olemaan vähävaraisempien juttu. Ei tule toimivia halpis-sähkiksiä käytettyjen markkinoille. Kun polttomoottoriautot loppuu, loppuu pienituloisten autoilu.
        12-vuotiaan täysin kunnossa olevan polttiksen saa 2000-3000 € hintaan ja valikoimaa riittää. 12-vuotiaasta sähköautosta pyydetään vielä 6000-8000 € ja niiden akut on usein jo hyvinkin heikossa kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto ei tule koskaan olemaan vähävaraisempien juttu. Ei tule toimivia halpis-sähkiksiä käytettyjen markkinoille. Kun polttomoottoriautot loppuu, loppuu pienituloisten autoilu.
        12-vuotiaan täysin kunnossa olevan polttiksen saa 2000-3000 € hintaan ja valikoimaa riittää. 12-vuotiaasta sähköautosta pyydetään vielä 6000-8000 € ja niiden akut on usein jo hyvinkin heikossa kunnossa.

        "12-vuotiaan täysin kunnossa olevan polttiksen saa 2000-3000 € hintaan ja valikoimaa riittää."

        No ei kovin kummoista valikoimaa kyllä löydy jos kriteerit on vm. 2012 ja hinta 2000- 3000 euroa. Alle 50 autoa Nettiautossa, ja alle 200 tkm ajettuina lähinnä muutama pikkuauto. Sitten kun mennään pykälää tai kahta suurempiin autoihin niin kilometrejä on tyypillisesti jo 350-400 tkm. Tuolta hyvän yksilön löytäminen on aivan tuuripeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "12-vuotiaan täysin kunnossa olevan polttiksen saa 2000-3000 € hintaan ja valikoimaa riittää."

        No ei kovin kummoista valikoimaa kyllä löydy jos kriteerit on vm. 2012 ja hinta 2000- 3000 euroa. Alle 50 autoa Nettiautossa, ja alle 200 tkm ajettuina lähinnä muutama pikkuauto. Sitten kun mennään pykälää tai kahta suurempiin autoihin niin kilometrejä on tyypillisesti jo 350-400 tkm. Tuolta hyvän yksilön löytäminen on aivan tuuripeliä.

        No mikäs oli vastaavien sähkisten tilanne, katsoitko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "12-vuotiaan täysin kunnossa olevan polttiksen saa 2000-3000 € hintaan ja valikoimaa riittää."

        No ei kovin kummoista valikoimaa kyllä löydy jos kriteerit on vm. 2012 ja hinta 2000- 3000 euroa. Alle 50 autoa Nettiautossa, ja alle 200 tkm ajettuina lähinnä muutama pikkuauto. Sitten kun mennään pykälää tai kahta suurempiin autoihin niin kilometrejä on tyypillisesti jo 350-400 tkm. Tuolta hyvän yksilön löytäminen on aivan tuuripeliä.

        Jep. Ja kun laittaa omat pari kriteeriä seuraavalle autolle kuntoon, eli automaatti ja vetokoukku niin kolme autoa joista yksi on rikki, toinen on Skoda ja kolmas Opel jotka eivät loppuja kriteerejä täytä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto ei tule koskaan olemaan vähävaraisempien juttu. Ei tule toimivia halpis-sähkiksiä käytettyjen markkinoille. Kun polttomoottoriautot loppuu, loppuu pienituloisten autoilu.
        12-vuotiaan täysin kunnossa olevan polttiksen saa 2000-3000 € hintaan ja valikoimaa riittää. 12-vuotiaasta sähköautosta pyydetään vielä 6000-8000 € ja niiden akut on usein jo hyvinkin heikossa kunnossa.

        Kun ei lopu.Muista synteettinen bensa.
        Ja Hybridit


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ja kun laittaa omat pari kriteeriä seuraavalle autolle kuntoon, eli automaatti ja vetokoukku niin kolme autoa joista yksi on rikki, toinen on Skoda ja kolmas Opel jotka eivät loppuja kriteerejä täytä.

        Nettiautossakin tuli enemmän. Tuli C5 ym. Jos laittaa 20 000€ max ja vetokoukun ja sähköauton, niin tulee tasan 1 kpl.


    • Anonyymi

      Nuo luvut ovat jo vanhentuneita, koska nykyisin sähköautoja on Suomessa 3 kertaa enemmän kuin blogin aikaan. Nimittäin blogissa lukee

      "Tällä hetkellä Suomen 2,83 miljoonan auton autokannasta vain noin 34 000 ovat sähköautoja. "

      Juuri kesällä ylittyi 100 000 täyssähköauton raja.

      • Anonyymi

        Lisään... Ja tietenkään nuo luvut eivät sisällä ollenkaan ladattavia hybrideitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja tietenkään nuo luvut eivät sisällä ollenkaan ladattavia hybrideitä.

        Sähköautot ovat vielä liian keskeneräisiä perinteisille autonkäyttäjille. Polttarit ovat osoittautuneet niin monipuolisen toimiviksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot ovat vielä liian keskeneräisiä perinteisille autonkäyttäjille. Polttarit ovat osoittautuneet niin monipuolisen toimiviksi.

        Ehkä, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että sähköautoja on monta kertaa enemmän kuin blogin aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että sähköautoja on monta kertaa enemmän kuin blogin aikaan.

        Totta. Millä muulla autotekniikalla ajelisin kesät ja talvet ilman ongelmia ja kuukauden lyhyet matkat ja parin päivän tosi pitkät matkat yhdellä tankkaamisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Millä muulla autotekniikalla ajelisin kesät ja talvet ilman ongelmia ja kuukauden lyhyet matkat ja parin päivän tosi pitkät matkat yhdellä tankkaamisella.

        " Millä muulla autotekniikalla ajelisin kesät ja talvet ilman ongelmia ja kuukauden lyhyet matkat ja parin päivän tosi pitkät matkat yhdellä tankkaamisella."

        Noilla kriteereillä autosi täytyy olla diesel, toki bensakin käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Millä muulla autotekniikalla ajelisin kesät ja talvet ilman ongelmia ja kuukauden lyhyet matkat ja parin päivän tosi pitkät matkat yhdellä tankkaamisella.

        Ilman ongelmia kesät talvet, tietenkin sähköauto.
        Miksi pitäisi päästä tosi pitkä matka tankkaamatta?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että sähköautoja on monta kertaa enemmän kuin blogin aikaan.

        Aha.Monta prosenttia autokannastamme?
        Ruotsissa putosi myynti 15%,Sveitsissä 18%.


    • Anonyymi

      30.06.2024
      Helsingissä 17 347 sähköautoa
      Espoossa 11 161 sähköautoa
      26 kuntaa, joissa alle 10 sähköautoa.

      • Anonyymi

        Mitenkähän pitkään niitäkin pitää katsella liikenteessä?


      • Anonyymi

        Nuo 26 kuntaa ovat todella pikkuruisia, kuolevia ja köyhiä maalaiskuntia, joten eipä niillä ole kokonaisuuden kannalta suurta väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkähän pitkään niitäkin pitää katsella liikenteessä?

        Aika kauan ja niitä on liikenteessä vuosi vuodelta enemmän. Jo muutaman vuoden päästä sähköautoja on monta kertaa enemmän liikenteessä kuin nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo 26 kuntaa ovat todella pikkuruisia, kuolevia ja köyhiä maalaiskuntia, joten eipä niillä ole kokonaisuuden kannalta suurta väliä.

        Uusimaa 47 972, Varsinais-Suomi 9 188, Pirkanmaa 9 193, Pohjois-Pohjanmaa 5 720 kpl sähköautoja. Yhteensä 72 073 kpl, koko Suomessa 99 343 kpl (30.06.2024).
        Sähköautot ovat isojen kaupunkien autoja, muualla Suomessa niitä ei paljoa (vielä) ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusimaa 47 972, Varsinais-Suomi 9 188, Pirkanmaa 9 193, Pohjois-Pohjanmaa 5 720 kpl sähköautoja. Yhteensä 72 073 kpl, koko Suomessa 99 343 kpl (30.06.2024).
        Sähköautot ovat isojen kaupunkien autoja, muualla Suomessa niitä ei paljoa (vielä) ole.

        Uudellamaalla asuu 1,8 miljoonaa asukasta eli kolmasosa suomalaisista. Itse asiassa noissa luettelemissasi maakunnissa asuu yhteensä yli 3,2 miljoonaa, joten noin 60%. Joten tietenkin noissa maakunnissa on eniten sähköautoja, koska valtaosa suomalaisista asuu kyseisissä maakunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudellamaalla asuu 1,8 miljoonaa asukasta eli kolmasosa suomalaisista. Itse asiassa noissa luettelemissasi maakunnissa asuu yhteensä yli 3,2 miljoonaa, joten noin 60%. Joten tietenkin noissa maakunnissa on eniten sähköautoja, koska valtaosa suomalaisista asuu kyseisissä maakunnissa.

        60% ihmisistä, mutta 73% sähköautoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        60% ihmisistä, mutta 73% sähköautoista.

        Ei siis läheskään niin dramaattinen ero kuin sinä yritit sanoa. Muuallakin on kuitenkin jonkin verran sähköautoja vaikka ei niin paljon kuin isoissa kaupungeissa. Itsekin olen usein maaseudulla ja sielläkin monet ovat alkaneet ostaa sähköautoja.

        Noilla alueilla ajetaan muutenkin paljon vanhemmilla autoilla eikä uusia autoja ylipäätään pahemmin myydä. Käytännössä noilla neljällä alueella ajetut autot myydään usein käytettynä muille alueille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siis läheskään niin dramaattinen ero kuin sinä yritit sanoa. Muuallakin on kuitenkin jonkin verran sähköautoja vaikka ei niin paljon kuin isoissa kaupungeissa. Itsekin olen usein maaseudulla ja sielläkin monet ovat alkaneet ostaa sähköautoja.

        Noilla alueilla ajetaan muutenkin paljon vanhemmilla autoilla eikä uusia autoja ylipäätään pahemmin myydä. Käytännössä noilla neljällä alueella ajetut autot myydään usein käytettynä muille alueille.

        "Ei siis läheskään niin ero kuin sinä yritit sanoa".
        Jos katsotaan prosentteja Suomen pinta-alasta, niin pienellä alueella ovat sähköautot.
        Ongelmana on se, että Etelä- Suomesta menee lomilla esim. Lappiin sähköautoilijoita pilvin pimein, koska Siellä 70 000 sähköautoa, niin näille täytyisi löytyä latauspaikkoja. Mutta koko Lapissa on sähköautoja vain1664 kpl, joten suuri osa näistä Lapin latauspaikoista täytyisi pärjätä näillä lomalaisten latauksilla.

        Sama ongelma toisinpäin; esim. Linnanmäellä ja Särkänniemessä vierailee vuosittain satoja tuhansia turisteja ja jos heistä iso osa ajelisi sähköautoilla, niin pääkaupunkiseudulla ja Tampereella täytyisi olla valtava määrä latureita ja näiden täytyisi "elää" näiden turistien latauksilla, koska paikalliset eivät juurikaan lataisi näillä latureilla, koska he lataavat pääsääntöisesti kotonaan.
        Mieti, jos sähköautojen määrä tosiaan kasvaa, niin tilanne on se, että niillä paikkakunnilla, missä käy paljon vieraita lomilla. Siellä täytyisi olla latausta sadoille tuhansille turisteille, mutta näitä latureita eivät paikalliset käyttäisi, koska he lataisivat kotonaan. Eli suurin osa latauspaikoista joutuisi elämään pelkästään turistien varassa.
        Sähköauton lataus on ollut se syy, miksi me nykyään ajelemme polttomoottoriautoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei siis läheskään niin ero kuin sinä yritit sanoa".
        Jos katsotaan prosentteja Suomen pinta-alasta, niin pienellä alueella ovat sähköautot.
        Ongelmana on se, että Etelä- Suomesta menee lomilla esim. Lappiin sähköautoilijoita pilvin pimein, koska Siellä 70 000 sähköautoa, niin näille täytyisi löytyä latauspaikkoja. Mutta koko Lapissa on sähköautoja vain1664 kpl, joten suuri osa näistä Lapin latauspaikoista täytyisi pärjätä näillä lomalaisten latauksilla.

        Sama ongelma toisinpäin; esim. Linnanmäellä ja Särkänniemessä vierailee vuosittain satoja tuhansia turisteja ja jos heistä iso osa ajelisi sähköautoilla, niin pääkaupunkiseudulla ja Tampereella täytyisi olla valtava määrä latureita ja näiden täytyisi "elää" näiden turistien latauksilla, koska paikalliset eivät juurikaan lataisi näillä latureilla, koska he lataavat pääsääntöisesti kotonaan.
        Mieti, jos sähköautojen määrä tosiaan kasvaa, niin tilanne on se, että niillä paikkakunnilla, missä käy paljon vieraita lomilla. Siellä täytyisi olla latausta sadoille tuhansille turisteille, mutta näitä latureita eivät paikalliset käyttäisi, koska he lataisivat kotonaan. Eli suurin osa latauspaikoista joutuisi elämään pelkästään turistien varassa.
        Sähköauton lataus on ollut se syy, miksi me nykyään ajelemme polttomoottoriautoilla.

        Ensinnäkin, valtaosa Etelä-Suomalaisista ei ikinä matkusta omalla autolla Lappiin (itse en ole käynyt Lapissa omalla autolla kertaakaan elämässäni). Suurinta osaa ei edes kiinnosta olla lomalla Lapissa. Eikä matkusta valtaosa sähköautoilijoistakaan. Noista 70 000 sähköautosta korkeintaan 10 000 matkustaa Lappiin ja tuokin on luultavasti liioittelua. Lisäksi Lappi on jo täynnä latauspaikkoja, joten ei tuokaan ole ongelma.

        Ja miksi sähköautoilijaa kiinnostaisi aivoton ruikutuksesi? Sähköautoilijaa kiinnostaa ainoastaan saako hän ladattua autonsa. Ja muuten, Linnanmäen lähellä on jo satoja julkisia latureita, toki valtaosa hitaita latureita. Pelkästään Redissä ja Triplassa on useita satoja latureita.

        "Jos katsotaan prosentteja Suomen pinta-alasta, niin pienellä alueella ovat sähköautot."

        Pinta-alalla ei ole paskankaan väliä vaan sillä missä ihmiset elävät ja missä he ajavat autoilla. Suurin osa Suomesta on tyhjää eikä ihmisiä ole missään. Autot myydään ihmisille ja he ajavat 99% ajasta siellä missä he asuvat.

        Ylipäätään, jos henkilö asuu pk-seudulla niin häntä kiinnostaa lähinnä autolla ajaminen pk-seudulla, ei jossain vitun Lapissa. Ja useimmilla autoilijoista ei ole lapsia, joten Särkänniemestä ja Linnanmäestä höpiseminen on typeryyttä. Itse asiassa vain noin 20% kotitalouksista on alaikäisiä lapsia.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin, valtaosa Etelä-Suomalaisista ei ikinä matkusta omalla autolla Lappiin (itse en ole käynyt Lapissa omalla autolla kertaakaan elämässäni). Suurinta osaa ei edes kiinnosta olla lomalla Lapissa. Eikä matkusta valtaosa sähköautoilijoistakaan. Noista 70 000 sähköautosta korkeintaan 10 000 matkustaa Lappiin ja tuokin on luultavasti liioittelua. Lisäksi Lappi on jo täynnä latauspaikkoja, joten ei tuokaan ole ongelma.

        Ja miksi sähköautoilijaa kiinnostaisi aivoton ruikutuksesi? Sähköautoilijaa kiinnostaa ainoastaan saako hän ladattua autonsa. Ja muuten, Linnanmäen lähellä on jo satoja julkisia latureita, toki valtaosa hitaita latureita. Pelkästään Redissä ja Triplassa on useita satoja latureita.

        "Jos katsotaan prosentteja Suomen pinta-alasta, niin pienellä alueella ovat sähköautot."

        Pinta-alalla ei ole paskankaan väliä vaan sillä missä ihmiset elävät ja missä he ajavat autoilla. Suurin osa Suomesta on tyhjää eikä ihmisiä ole missään. Autot myydään ihmisille ja he ajavat 99% ajasta siellä missä he asuvat.

        Ylipäätään, jos henkilö asuu pk-seudulla niin häntä kiinnostaa lähinnä autolla ajaminen pk-seudulla, ei jossain vitun Lapissa. Ja useimmilla autoilijoista ei ole lapsia, joten Särkänniemestä ja Linnanmäestä höpiseminen on typeryyttä. Itse asiassa vain noin 20% kotitalouksista on alaikäisiä lapsia.

        "Suurinta osaa ei edes kiinnosta olla lomalla Lapissa."
        "Kotimaisten matkailijoiden yöpymisten määrä 1,03 miljoonaa joulukuussa 2023. (Tilastokeskus).
        Särkänniemessä kävijämäärä n. 655 000/ vuosi, kesäkautena 599 000. Helsingin juhlaviikoilla ja Lux festivaaleilla käy n. 600 000. Siinä ei sadat laturit riitä.
        Lapsiperheitä on n. 550 000. Ja suurimmalla osalla on auto.
        Suurista ruuhkista varoitellaan esimerkiksi Tampere- Jyväskylä, Oulu- Pudasjärvi.
        Aika paljon kommenttisi kohdistuu minuun, eikä tilastoihin ym. faktoihin.


    • Anonyymi

      Ei ollut aikanaan mukana kannettava puhelin, kahvinkeitin, atk kotona, jne…. Mutta on nykyään melko laajasti kaikilla ja lähes välttämättömiä.

      • Anonyymi

        Nyt puhut soopaa. Mainitsemasi uudet tuotteet ovat selkeitä parannuksia vanhoihin verrattuna. Mutta sähköauto ei ole parannus vaan monessa suhteessa huonompi vaihtoehto vanhaan verrattuna.


      • Anonyymi

        Vähän totuutta sun mutullesi. "Vuonna 2005 jo lähes puolet kotitalouksista oli sellaisia, jossa kaikki puhelut hoidettiin kännykällä, ja kahden vuoden kuluttua enää alle viidessä prosentissa talouksia oli lankapuhelin."
        Lankapuhelinta pidettiin netin vuoksi pitkään. Tietokone ei yleistynyt kovinkaan nopeasti
        "Ensimmäiset varsinaiset ohjelmoitavat tietokoneet rakennettiin 1940-luvulla"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän totuutta sun mutullesi. "Vuonna 2005 jo lähes puolet kotitalouksista oli sellaisia, jossa kaikki puhelut hoidettiin kännykällä, ja kahden vuoden kuluttua enää alle viidessä prosentissa talouksia oli lankapuhelin."
        Lankapuhelinta pidettiin netin vuoksi pitkään. Tietokone ei yleistynyt kovinkaan nopeasti
        "Ensimmäiset varsinaiset ohjelmoitavat tietokoneet rakennettiin 1940-luvulla"

        Sähköauton nopeaa yleistymistä hehkuttavilta kysyisin, että minkähänlainen tilanne olisi vapaassa markkinataloudessa?
        Kahvinkeittimet, kännykät ja tietokoneet tulivat koteihin käsittääkseni ilman suurempaa poliittista ohjailua.
        Uusi teknologia korvaa vanhan ihan luonnostaan ja pakottamatta, jos se on tarpeeksi paljon parempaa kuin vanha.
        Sähköautot eivät ilmeisesti ole, koska niihin käytännössä pakotetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton nopeaa yleistymistä hehkuttavilta kysyisin, että minkähänlainen tilanne olisi vapaassa markkinataloudessa?
        Kahvinkeittimet, kännykät ja tietokoneet tulivat koteihin käsittääkseni ilman suurempaa poliittista ohjailua.
        Uusi teknologia korvaa vanhan ihan luonnostaan ja pakottamatta, jos se on tarpeeksi paljon parempaa kuin vanha.
        Sähköautot eivät ilmeisesti ole, koska niihin käytännössä pakotetaan.

        Sähköauto keksittiin ennen polttomoottoriautoa. Suomessa liikennekäytössä 2,9 miljoonaa henkilöautoa ja niistä vain 100 000 sähköautoja.


      • Anonyymi

        Niin koska ovat nykyään nämä kaikki halpoja eli kaikkien ostettavissa.

        Ekat kännykät noin vuonna 1989 maksoivat 28 000 mk.
        Sairaanhoitajan kuukausipalkka oli muistaakseni jotain 6 000 mk . Arvaas monenko taskusta moinen ylellinen puhelin löytyi?

        Sama tilanne nyt sähköautojen kanssa.
        Enemmistöllä ei ole pitkään aikaan rahaa sähköautoon. On tähdellisempääkin hankittavaa heillä.


    • Anonyymi

      Jos PK- seudulla on oma laturi, niin sähkis on ok.
      Lämpimissä maissa missä pakkanen ei puolita rangea, sähkis on ok.
      Valitettavasti Suomi on pääosin landea ja arktisia olosuhteita missä sähkökärry ei ole mielekäs valinta.
      Mutta ei hätää, ranget kasvavat ja Vety ( ainakin raskaalle kalustolle ) tulee voimalla.
      Ruotsissa Vetyyn panostetaan kunnolla.
      Kuten myös Suomessa, toistaiseksi vähemmän.

    • Anonyymi

      Auto ei ole koko kansan juttu, eikä polkupyörä.

      • Anonyymi

        "Suomessa on kohta enemmän työsuhdepyöriä kuin -autoja". (Mtv-uutiset 3.5.2023).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomessa on kohta enemmän työsuhdepyöriä kuin -autoja". (Mtv-uutiset 3.5.2023).

        Työsuhdepyörä on tosin halvempi ja työnantaja tarjoaa niitä useammille. Useimmat työntekijät eivät voi saada työsuhdeautoa, mutta työsuhdepyörän voi saada useampi.

        Tosin asialla ei ole merkitystä, koska vain muutamalla prosentilla suomalaisia on työsuhdeauto. Ylivoimaisella valtaosalla suomalaisia ei ole mitään mahdollisuutta saada työsuhdeautoa. Tuo otsikkokin on vain spekulointia, koska siinä lukee "kohta enemmän". Eli otsikon aikaan ei ollut enemmän työsuhdepyöriä vaan arvailtiin, että tulevaisuudessa on enemmän.

        Edelleen, jos 2% suomalaisista ajaa työsuhdeautolla ja 3% suomalaisista on työsuhdepyörä niin onko tuo koko kansan juttu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työsuhdepyörä on tosin halvempi ja työnantaja tarjoaa niitä useammille. Useimmat työntekijät eivät voi saada työsuhdeautoa, mutta työsuhdepyörän voi saada useampi.

        Tosin asialla ei ole merkitystä, koska vain muutamalla prosentilla suomalaisia on työsuhdeauto. Ylivoimaisella valtaosalla suomalaisia ei ole mitään mahdollisuutta saada työsuhdeautoa. Tuo otsikkokin on vain spekulointia, koska siinä lukee "kohta enemmän". Eli otsikon aikaan ei ollut enemmän työsuhdepyöriä vaan arvailtiin, että tulevaisuudessa on enemmän.

        Edelleen, jos 2% suomalaisista ajaa työsuhdeautolla ja 3% suomalaisista on työsuhdepyörä niin onko tuo koko kansan juttu?

        Olen 80 v. Toivottavasti saan elää elämäni loppuun ilman sähköautoa. Ajan vielä dieselilläni 30.000 km vuodessa ja lähes pelkstään pitkiä matkoja eli noin1000km per siivu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 80 v. Toivottavasti saan elää elämäni loppuun ilman sähköautoa. Ajan vielä dieselilläni 30.000 km vuodessa ja lähes pelkstään pitkiä matkoja eli noin1000km per siivu.

        Pian kasvat horsmaa niin turha murehtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 80 v. Toivottavasti saan elää elämäni loppuun ilman sähköautoa. Ajan vielä dieselilläni 30.000 km vuodessa ja lähes pelkstään pitkiä matkoja eli noin1000km per siivu.

        Hienoo, että jaksat vielä ajaa pitkiä matkoja. Luulen, että olet turvallisempi kuski kuin nuoret sähköautoilijat. On itsestään selvää, ettet olel ähtenyt mukaan sähköautojen koeajovaiheeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomessa on kohta enemmän työsuhdepyöriä kuin -autoja". (Mtv-uutiset 3.5.2023).

        Työsuhdepolkupyörä se vasta onkin yksi vitsi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pian kasvat horsmaa niin turha murehtia.

        Horsmaa hyvinkin! Vanhalla on kaksi vaihtoehtoa. Ajaa vanha dieseli loppuun tai lopettaa koko autoilu. Loppuun ajaminen kestänee 15vuotta. Olisi mielenkiintoista nähdä, montako sukupolvea sähköautoja ajetaan hautaan 15 vuodessa. Kyllä siinä horsmat leviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 80 v. Toivottavasti saan elää elämäni loppuun ilman sähköautoa. Ajan vielä dieselilläni 30.000 km vuodessa ja lähes pelkstään pitkiä matkoja eli noin1000km per siivu.

        Itseajava Tesla voisi olla seuraava auto. Meidän äidille kun se on melkein kuuro ei voitu ostaa radiota ja melkein sokea ilman laseja ei voitu ostaa televisiota 95 vuotispäiväksi. Veipoika ehdotti mopoa, siskon mies Teslaa. Ostettiin Tesla, ajaa melkein itse ja hakee latauspaikat. Menee tonni per siivu leikiten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseajava Tesla voisi olla seuraava auto. Meidän äidille kun se on melkein kuuro ei voitu ostaa radiota ja melkein sokea ilman laseja ei voitu ostaa televisiota 95 vuotispäiväksi. Veipoika ehdotti mopoa, siskon mies Teslaa. Ostettiin Tesla, ajaa melkein itse ja hakee latauspaikat. Menee tonni per siivu leikiten.

        Mitään itseajavaa Teslaa ei ole olemassa ainakaan vielä ja tuskin olemaan ainakaan kymmeneen vuoteen. Nykyinenkin FSD vaatii kuskin ja se tekee jatkuvasti virheitä. FSD on vain ylimainostettu ajoavustin. Itse en maksaisi FSD:stä euroakaan.


    • Anonyymi

      Sähköautosta ei koskaan tule samanlaista koko kansan kulkinetta kuin polttomoottoriauto on nyt.
      Siitä pitää akkujen korkea hinta ja rajallinen käyttöikä huolen.
      Kun nyt pienituloisemmallakin on mahdollisuus ostaa vanha halpa polttis, joka ei enää varakkaammille kelpaa, mutta joka vielä toimii ihan samalla tavoin kuin uutenakin, niin tulevaisuudessa tilanne ei olekaan sama. Vanha halpa sähköauto ei enää ole läheskään yhtä käyttökelpoinen kuin uusi, koska sen akut ovat jo heikot ja niiden uusiminen maksaisi enemmän kuin on auton arvo eli se ei kannattaisi vaikka olisi rahaakin, ja pienituloisella ei edes ole.
      12 vuotta vanha tonnin parin polttis pystyy pääsääntöisesti kaikkeen siihen mihin on pystynyt uutenakin, mutta 12 vuotta vanhasta sähköautosta on pahimmillaan puolet akkukapasiteetista kadonnut ja toimintamatka lyhempi kuin sopivien latausasemien väli. Ongelma jota ei koskaan ole polttomoottoriautossa,

      • Anonyymi

        Otsikon olisi pitänyt olla: Sähköauto ei ole koko kansan lelu.


      • Anonyymi

        Sähköauto on tullut jäädäkseen ja se halpenee ja kehittyy kokoajan ja kun siitä on poliittinen päätös EU:ssa ja yleisesti hyväksytty ajatus maailmalla, niin ei siinä auta vaikka kuinka intoilee vastaa Suolessa ja keksii vaikka mitä ongelmia jne...
        Se on vähän vastaavaa kuin kun kieltäsi että paskat on housuissa, vaikka se oli yhtä hyvä ajatus alkuun kuin ikuinen bensa-auto.


      • Anonyymi

        Nettiautosta;
        Halpa vähän ajettu sähköauto Nissan Leaf 2012 89 000 km ajettu ja hinta 6 800€. Autolla pääsee ehkä hyvissä olosuhteissa 80 km akullisella.
        6 800 € saa jo kelpo polttiksen.


      • Anonyymi

        Minun edellisellä polttomoottorikäyttöisellä Toyotalla ajettin jokapäiväistä pyöritysajoa peräti 28 vuotta. Auton suorituskyvyssä ei ollut vielä havaittavissa mitään heikkenemistä uuteen autoon verrattuna. Sähköautot eivät taatusti kestä näin pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on tullut jäädäkseen ja se halpenee ja kehittyy kokoajan ja kun siitä on poliittinen päätös EU:ssa ja yleisesti hyväksytty ajatus maailmalla, niin ei siinä auta vaikka kuinka intoilee vastaa Suolessa ja keksii vaikka mitä ongelmia jne...
        Se on vähän vastaavaa kuin kun kieltäsi että paskat on housuissa, vaikka se oli yhtä hyvä ajatus alkuun kuin ikuinen bensa-auto.

        Mitään kunnollista poliittista päätöstä ei ole ja jos olisikin niin se voidaan muuttaa hetkessä. Jos autoteollisuus on pulassa tai jokin muu tekniikka toimii hyvin niin päätös katoaa. Vuoteen 2035 saakka päätöstä voidaan missä vaiheessa tahansa muuttaa.

        Lisäksi tuossa alustavassa suunnitelmassakin synteettisillä polttoaineilla kulkevat polttomoottoriautot olisi sallittuja.

        Missään päin maailmaa ei ole olemassa hyväksyttyä ajatusta, että sähköautot tulevat korvaamaan kaikki autot. Tuo on aivottoman typerä vale.

        Ja muuten, vetyautot luokitellaan sähköautoiksi. Joten vetyautot ovat edelleen uhka nykyisille pattereilla kulkeville sähköautoille. On edelleen täysin mahdollista, että akkusähköautot katoavat tulevaisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun edellisellä polttomoottorikäyttöisellä Toyotalla ajettin jokapäiväistä pyöritysajoa peräti 28 vuotta. Auton suorituskyvyssä ei ollut vielä havaittavissa mitään heikkenemistä uuteen autoon verrattuna. Sähköautot eivät taatusti kestä näin pitkään.

        Toyota kestää ja kestää....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota kestää ja kestää....

        Akkusähköautot eivät ole vielä kehityksen siinä vaiheessa, että niistä tulisi koko kansan autoja. VW-kupla oli aikanaan todellinen kansanauto mutta nykyisistä akkuautoista ei mikään tule saavuttamaan vastaavaa menestystä. Tosin on tuo markkinatilannekin aika erilainen mutta autojen määrä on kasvanut rajusti kuplan loistovuosista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään kunnollista poliittista päätöstä ei ole ja jos olisikin niin se voidaan muuttaa hetkessä. Jos autoteollisuus on pulassa tai jokin muu tekniikka toimii hyvin niin päätös katoaa. Vuoteen 2035 saakka päätöstä voidaan missä vaiheessa tahansa muuttaa.

        Lisäksi tuossa alustavassa suunnitelmassakin synteettisillä polttoaineilla kulkevat polttomoottoriautot olisi sallittuja.

        Missään päin maailmaa ei ole olemassa hyväksyttyä ajatusta, että sähköautot tulevat korvaamaan kaikki autot. Tuo on aivottoman typerä vale.

        Ja muuten, vetyautot luokitellaan sähköautoiksi. Joten vetyautot ovat edelleen uhka nykyisille pattereilla kulkeville sähköautoille. On edelleen täysin mahdollista, että akkusähköautot katoavat tulevaisuudessa.

        Vetypommiautot ovat uhka veronmaksajien kukkarolle. Tähän floppiin on kaadettu rahaa yli 20 vuotta ja edelleen ollaan lähtökuopissa. Optimististen arvioiden mukaan pitäsi kaataa rahaa kankkulan kaivoon vielä vähintään 10 vuotta ja realistien mukaan 30 vuotta...

        Tosin alkaan olla vaikeaa nähdä, mikä tekisi vetypommiautoilusta kannattavaa tulevaisuudessa. Nykyiset sähköautot ovat paljon halvempia kuin vetypommiautot ja toimintasädekin alkaa olla samaa luokkaa kuin mitä 1. vetykiiman aikaan luvattiin vetypommiautoille.

        Vetypommiauto kuulosti kivalta silloin, kun tyypillisen sähköauton toimintamata oli paperilla 150 km ja käytännöss ei tahtonut talvella päästä edes Helsingistä hämeenlinnaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetypommiautot ovat uhka veronmaksajien kukkarolle. Tähän floppiin on kaadettu rahaa yli 20 vuotta ja edelleen ollaan lähtökuopissa. Optimististen arvioiden mukaan pitäsi kaataa rahaa kankkulan kaivoon vielä vähintään 10 vuotta ja realistien mukaan 30 vuotta...

        Tosin alkaan olla vaikeaa nähdä, mikä tekisi vetypommiautoilusta kannattavaa tulevaisuudessa. Nykyiset sähköautot ovat paljon halvempia kuin vetypommiautot ja toimintasädekin alkaa olla samaa luokkaa kuin mitä 1. vetykiiman aikaan luvattiin vetypommiautoille.

        Vetypommiauto kuulosti kivalta silloin, kun tyypillisen sähköauton toimintamata oli paperilla 150 km ja käytännöss ei tahtonut talvella päästä edes Helsingistä hämeenlinnaan.

        Ja kannattaa myös huomata, että metaanikäyttöisiä autoja saa 2-3 yhden vetypommiauton hinnalla. Suomessa 70 vs. 0 tankkausasemaa. Suomessa on enemmän metaanikäyttöisiä autoja ja enemmän tankkausasemia niille kuin USA:ssa vetypommiautoja ja tankkausasemia, vaikka vetyyn on USA:ssa panostettu jo 20 vuotta ja yli 250 miljoonaa dollaria!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetypommiautot ovat uhka veronmaksajien kukkarolle. Tähän floppiin on kaadettu rahaa yli 20 vuotta ja edelleen ollaan lähtökuopissa. Optimististen arvioiden mukaan pitäsi kaataa rahaa kankkulan kaivoon vielä vähintään 10 vuotta ja realistien mukaan 30 vuotta...

        Tosin alkaan olla vaikeaa nähdä, mikä tekisi vetypommiautoilusta kannattavaa tulevaisuudessa. Nykyiset sähköautot ovat paljon halvempia kuin vetypommiautot ja toimintasädekin alkaa olla samaa luokkaa kuin mitä 1. vetykiiman aikaan luvattiin vetypommiautoille.

        Vetypommiauto kuulosti kivalta silloin, kun tyypillisen sähköauton toimintamata oli paperilla 150 km ja käytännöss ei tahtonut talvella päästä edes Helsingistä hämeenlinnaan.

        Eipä akkusähköautotkaan näytä kovin nopeasti yleistyvän. Ei ainakaan ilman suuria tukia. Ja polttiksilla ajellaan vielä kymmeniä vuosia joten tilanne voi muuttua vielä moneen kertaan.


    • Anonyymi

      Kaikki uusi ja kallis ei leviä hetkessä kansalle.
      Se on ehkä tyhmälle vaikea hahmottaa, mutta esimerkkinä matkapuhelin on hyvä. Se maksoi aikanaan duunarin munien kuukauden palkan ja niitä oli vain johtajilla ja paremmilla myyntitykeillä. Nyt se on kaikilla.

      • Anonyymi

        Kaikki uusi ja kallis ei ikinä leviä kansalle. Ei ole mitenkään taattua, että sähköautot ikinä leviää kansalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki uusi ja kallis ei ikinä leviä kansalle. Ei ole mitenkään taattua, että sähköautot ikinä leviää kansalle.

        Ei näytä siltä, että kansa olisi hyväksynyt patteriautot. Mutta viiden vuoden päästä pitäisi tuo hyväksyntä olla viimeisen päälle totta. Vielä on autotehtailta paljon tekemistä.


      • Anonyymi

        "Maailman ensimmäinen kännykkä myytiin Yhdysvalloissa maaliskuussa 1984".
        "Vuonna 2005 jo lähes puolet kotitalouksista oli sellaisia, jossa kaikki puhelut hoidettiin kännykällä, ja kahden vuoden kuluttua enää alle viidessä prosentissa talouksia oli lankapuhelin." Kaikki tämä ilman minään laisia tukia.
        Jos uusi tuote on parempi kuin vanha, niin leviäminen on tosi nopeata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Maailman ensimmäinen kännykkä myytiin Yhdysvalloissa maaliskuussa 1984".
        "Vuonna 2005 jo lähes puolet kotitalouksista oli sellaisia, jossa kaikki puhelut hoidettiin kännykällä, ja kahden vuoden kuluttua enää alle viidessä prosentissa talouksia oli lankapuhelin." Kaikki tämä ilman minään laisia tukia.
        Jos uusi tuote on parempi kuin vanha, niin leviäminen on tosi nopeata.

        Kännykät ovat nykyään tosi hyviä mutta eivät olleet alkuvaiheesssa edes käyttökelpoisi kuin pienellä alueella. Vielä on tosi paljon parantamista sähköautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kännykät ovat nykyään tosi hyviä mutta eivät olleet alkuvaiheesssa edes käyttökelpoisi kuin pienellä alueella. Vielä on tosi paljon parantamista sähköautoissa.

        Kännykät toi puhelimen käytettävyyttä tolkuttomasti lisä lankapuhelimien verrattuna. Sähköauto ei tuo valitettavsti mitää lisää verrattuna polttareiden käytettävyyteen. Oikeasti sähkäreillä on huonompi käytettävyys.


    • Anonyymi
      UUSI

      Mikään uusi ja kallis ei ole heti koko kansan juttu.
      Kun kännykät ilmestyi niin ei niitä köyhät ostelleet. Ihan sama juttu nyt sähköautojen kanssa, kunhan määrä lisääntyy niin halvempiakin alkaa löytyä ja valinnanvaraa on muillekin kuin rikkaille.

      • Anonyymi
        UUSI

        Sama sähköautoilijan liturgia aina. Tosiasia kuitenkin on toinen. Sähköautoja ostettaisiin moninkertaisesti nykyiseen verrattuna, jos ne olisi parempia kuin polttarit.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama sähköautoilijan liturgia aina. Tosiasia kuitenkin on toinen. Sähköautoja ostettaisiin moninkertaisesti nykyiseen verrattuna, jos ne olisi parempia kuin polttarit.

        Sähköautot kompastuvat edelleen samaan asiaan kuin sata vuotta sitten eli akkuihin. Kehitys on hidasta.


      • Anonyymi
        UUSI

        Vetokoukku on Suomessa yleisin lisävaruste. (Iltasanomat 11.2.2024).
        Jos laittaa Nettiautoon haun "henkilöauto, käyttövoima sähkö ja vetokoukku". tulee 1400 kpl.
        Halvin 19 350 €, toiseksi halvin 20 880 €.
        Ei ehkä vielä ole sähköauto koko kansan auto.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9279
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3880
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2805
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2720
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2515
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2514
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1622
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1570
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe