Kenestä seuraava arkkipiispa?

Anonyymi-ap

Mitä uudelta Helsingin ja koko Suomen ortodoksiselta arkkipiispalta vaaditaan?

Ainakin näitä ominaisuuksia:

1. Kunnioitus kaikkea elämää kohtaan.
2. Luonnollinen vilpittömyys.
3. Lempeys.
4. Kyky antaa tukea.
5. Antiikin hyveitä kuten viisaus, oikeamielisyys, rohkeus ja kohtuullisuus.
6. Rukouksellinen ja hengellinen johtamisen taito.

Jos otetaan käyttöön vanhan kansakoululaitoksen arviointi (10 kiitettävä, 9 hyvä, 8-7 tyydyttävä, 6-5 välttävä ja 4 heikko), voisi pääehdokkaat jollakin hyvin subjektiivisella ja puutteellisella tavalla laittaa seuraavaan paremmuusjärjestykseen.

Arkkimandriitta Mikael/ Valamo, hyvä
Haminan piispa Sergei, tyydyttävä
Pappismunkki Damaskinos/ Athos, välttävä
Kuopion ja Karjalan metropoliitta Arseni, välttävä
Oulun metropoliitta Elia, välttävä
Arkkimandriitta Andreas/ Lintula, heikko

133

3073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      no nyt tuli tarkkaa dataa :D

      • Anonyymi

        Oulun lestadiolaiset. Ortodokseja käy upotuskasteilla hellareissa.


    • Anonyymi

      mutta miksi piispalla pitäisi olla nimenomaan esikristillisen pakanamaailman hyveet?

      Ja onko varmaa, että Elia on rohkeampi kuin Andreas ja Sergei on rohkeampi kuin Damaskinos? Ei tämä nyt ihan vakuuta.

      • Anonyymi

        JEESUS SENTÄÄN RAKASTAA LUTERILAISIA NIIN ETTÄ KÄRSI RISTIN HÄPEÄSTÄ VÄLITTÄMÄTTÄ. KOSKA RAKKAUS ON SUURIN. AMEN.


    • Anonyymi

      Metropoliitta Arseni osaa käyttäytyä niin töykeästi, että sitä ei ikinä uskoisi. Olen todistanut tilannetta, jossa hän huusi julkisesti papille Valamossa.

      • Anonyymi

        Piispuus samoin kuin kirkon kanonit on eräs vallankäytön muoto, joka myydään ja ostetaan vapauden aatteella. Valta on sama asia kuin energia fysiikassa. Sitä halua harva pystyy vastustamaan ja siihen pahimmillaan voi kuulua epäterve vihamielisyys ja käytös, turhamaisuus. Se voi mädättää jopa aivot. Eräällä seksuaalisesti suuntautuneella vähemmistöllä nämä ominaisuudet saattavat aiheuttaa käyttäytymisessä dopamiiniorkun, koska valta heille on tarpeista voimakkaimpia.


      • Anonyymi

        Ja osaa se sergeikin ihan minulle kettuili nikolauksen naulakolla kuin mikäkin diiva

        Arsenin maine on jo tiedossa ollut kauan on äkkipikainen mutta yhtä tuulellakäypä se on makkonenkin ja huutanu lintulassa näitten lammilaisten asioissa ruokapäuvässä niin että nunnat oli sen puolesta anteekspyyvelleet ja ei marinakaan nuita pokkuroijia eikä AP sietänyt keksi jotain muuta tekemista omien sanojensa mukaan kun olivat tulossa käymään luostarilla ja ihan omin korvin kuulin ja nyt sanon julkisesti kun molemnat siinä läsnäolleet on jo edesmenneitä se tuo makkonen on varsin autoritäärinen ja huono johtaja jokainen noista purjehtii ylimielisenä patsastellen paitsi damaskinos jolla on tietoa nöyryyttä mutta asiallista napakkuutta


      • Anonyymi

        Ortodokseja on paljon käynyt upotuskasteella helluntaissa vapaamuurareita.


    • Anonyymi

      Piispat eivät varmasti nytkään hyväksy ehdolle muuta kuin itsensä ja toisensa, kuten viimeksikin jo torppasivat Damaskinoksen, joten tuosta voi puolet nimistä pyyhkiä pois.

      • Anonyymi

        Näinhän se toki menee. Piispainkokous päättää ehdokkaat. Jos kaikki kolme piispaa ovat halukkaita tehtävään, ei ole heidän etunsa mukaista nostaa esiin muita ehdokkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se toki menee. Piispainkokous päättää ehdokkaat. Jos kaikki kolme piispaa ovat halukkaita tehtävään, ei ole heidän etunsa mukaista nostaa esiin muita ehdokkaita.

        Ne piispat, joita kirkolliskokousedustajat ovat ehdottaneet arkkipiispakandidaateiksi, eivät voi olla mukana päättämässä silloin, kun piispainkokous päättää siitä, ketä asetetaan ehdolle. Toisin sanoen, jos kaikki kolme toimessa olevaa piispaa ovat ehdokkaina, tarvitaan vähintään kaksi muuta piispaa korvaamaan heitä, jotta saadaan kasaan äänivaltainen piispainkokous. Lähtökohtaisesti nuo täydennyspiispat saadaan kahdesta eläkkeellä olevasta Suomen ortodoksisen kirkon piispasta (Ambrosius ja Panteleimon), mutta periaatteessa nuo täydennyspiispat voivat olla myös ulkomaisia lainapiispoja, esim Virosta tai Ruotsista (Stefanos, Kleopas jne).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne piispat, joita kirkolliskokousedustajat ovat ehdottaneet arkkipiispakandidaateiksi, eivät voi olla mukana päättämässä silloin, kun piispainkokous päättää siitä, ketä asetetaan ehdolle. Toisin sanoen, jos kaikki kolme toimessa olevaa piispaa ovat ehdokkaina, tarvitaan vähintään kaksi muuta piispaa korvaamaan heitä, jotta saadaan kasaan äänivaltainen piispainkokous. Lähtökohtaisesti nuo täydennyspiispat saadaan kahdesta eläkkeellä olevasta Suomen ortodoksisen kirkon piispasta (Ambrosius ja Panteleimon), mutta periaatteessa nuo täydennyspiispat voivat olla myös ulkomaisia lainapiispoja, esim Virosta tai Ruotsista (Stefanos, Kleopas jne).

        Kleopsit laittaa laittomasti piilolaseja ihmisten silmiin vakoillakseen. Ahneet antimessiaat. Ja mikään ARKKI pappi ei voi olla muussa kuin juutalaisesta tarustossa . Jeesuksen pappeus on taivaasta eikä täältä. Ja Jeesuksen ARKKI ELI LIITOT ON TAIVAASSA eikä täällä. Vanha liitto vanheni kun Jeesus tuli ja meni.


      • Anonyymi

        Hän ei kyllä itse halunnut joten jispa et omiasi levittelisi ja mustamaalaisi täällä damaskinosta senkin kateuden sarvi


      • Anonyymi

        Da maskus Arabiassa missä kristittyjen vainoaja Saul juutalainen sai Jeesuksen puhuttelun ja alkoi kääntyä. Juutalainen hebreankielinen Saul. Paul. Häneltä sujui myös latina Italia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne piispat, joita kirkolliskokousedustajat ovat ehdottaneet arkkipiispakandidaateiksi, eivät voi olla mukana päättämässä silloin, kun piispainkokous päättää siitä, ketä asetetaan ehdolle. Toisin sanoen, jos kaikki kolme toimessa olevaa piispaa ovat ehdokkaina, tarvitaan vähintään kaksi muuta piispaa korvaamaan heitä, jotta saadaan kasaan äänivaltainen piispainkokous. Lähtökohtaisesti nuo täydennyspiispat saadaan kahdesta eläkkeellä olevasta Suomen ortodoksisen kirkon piispasta (Ambrosius ja Panteleimon), mutta periaatteessa nuo täydennyspiispat voivat olla myös ulkomaisia lainapiispoja, esim Virosta tai Ruotsista (Stefanos, Kleopas jne).

        Sitten on metodisti kirkko babtistit ja epskopaalit ja vapaakirkko. Osa vapaa muurareita. Ja katoliset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Da maskus Arabiassa missä kristittyjen vainoaja Saul juutalainen sai Jeesuksen puhuttelun ja alkoi kääntyä. Juutalainen hebreankielinen Saul. Paul. Häneltä sujui myös latina Italia.

        Nimet John johannes ja Maria on juutalaisia kuin Jeesus on. Mutta vanha liitto vanheni siksi uusi tuli. Evankeliumi kaikille. Kaiken nimisille.


    • Anonyymi

      Paras vaihtoehto ylivoimaisesti olisi pappismunkki Serafim Seppälä, mutta ei taida valitettavasti olla kiinnostunut arkkipiispan virasta.

      • Anonyymi

        Hänellä on sen verran osaamista, viisautta ja taitoja, että onneksi hän ei suostu ehdokkaaksikaan. Liian hyvä mies hallintotehtävään.


    • Anonyymi

      Aika monet kannat isä Mikaelia.

      • Anonyymi

        Kannattavat, siis.


      • Anonyymi

        Keitä ovat nämä monet?

        Ajanlaskuasian esiin tuominen kirkon autonomian 100-vuotisjuhlan ja Patriarkan vierailun alla oli kyllä isänmurha.

        Luostarin jumalanpalveluskieli tuntuu nykyään olevan venäjä. Pääsiäisenäkin. Mikä lienee tarkoitus?

        Valamon luostarin johdossa ei ole ig Panteleimonin jälkeen ollut tolkun miestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keitä ovat nämä monet?

        Ajanlaskuasian esiin tuominen kirkon autonomian 100-vuotisjuhlan ja Patriarkan vierailun alla oli kyllä isänmurha.

        Luostarin jumalanpalveluskieli tuntuu nykyään olevan venäjä. Pääsiäisenäkin. Mikä lienee tarkoitus?

        Valamon luostarin johdossa ei ole ig Panteleimonin jälkeen ollut tolkun miestä.

        Pääsiäisen ajankohdan muutoshan olisi sopinut hienosti juhlistamaan autonomian 100-vuotisjuhlaa, ja samoin patriarkan vierailuun olisi sopinut hyvin, että olisi siirrytty viettämään pääsiäistä yhtä aikaa patriarkan kanssa.

        Valamon luostarissa ei ole koskaan käytetty venäjää jumalanpalveluskielenä, mutta kirkkoslaavia kylläkin. Kirkkoslaavia käytettiin vielä joitain vuosia sitten Valamossa paljon enemmän kuin nykyään, koska Venäjältä kävi paljon ihmisiä. Nykyään vähemmän, mikä sinänsä on toisaalta vähän erikoista ottaen huomioon, että veljestössä on useita venäjänkielisiä jäseniä.


      • Anonyymi

        Ei ole mitään isä mikaelia. Enkeli Mikael oli suojelukseksi . Ja vanhassa liitossa. Isä on luoja ja Jeesus taivaassa . Ette te. Jumalan poika on Jumala taivaassa. Ette te. Ja maan päällä ette te.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keitä ovat nämä monet?

        Ajanlaskuasian esiin tuominen kirkon autonomian 100-vuotisjuhlan ja Patriarkan vierailun alla oli kyllä isänmurha.

        Luostarin jumalanpalveluskieli tuntuu nykyään olevan venäjä. Pääsiäisenäkin. Mikä lienee tarkoitus?

        Valamon luostarin johdossa ei ole ig Panteleimonin jälkeen ollut tolkun miestä.

        Patriarkkoja oli vanhan Mooseksen jälkeiset vanhassa liitossa ette te. Apostolit on Jeesuksen todistajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keitä ovat nämä monet?

        Ajanlaskuasian esiin tuominen kirkon autonomian 100-vuotisjuhlan ja Patriarkan vierailun alla oli kyllä isänmurha.

        Luostarin jumalanpalveluskieli tuntuu nykyään olevan venäjä. Pääsiäisenäkin. Mikä lienee tarkoitus?

        Valamon luostarin johdossa ei ole ig Panteleimonin jälkeen ollut tolkun miestä.

        Eikös ne kaik oo entisiä luterlaisia


    • Anonyymi

      Kannattaa huomioida ketkä (36) valinnan tekevät. Siinä porukassa Mikaelilla ei ole kannatusta, minkä hänen ajanlasku-ehdotuksensa vastaanotto osoitti.

      Ja arkkipiispan valitseminen ohi kolmen piispan olisi erikoista, jonkun mielestä ehkä jopa radikaalia, eikä kirkolliskokous liene koskaan tehnyt yhtään erikoista tai edes hiukan odottamatonta päätöstä.

      • Anonyymi

        "ajanlasku-ehdotuksensa"

        Kyse oli erittäin järkevästä ja myös maahanmuuttajaortodoksien ja Ukrainan pakolaisten integroimisen kannalta elintärkeästä maailmanlaajuisen kirkon pääsiäiseen siirtymisestä! Pisteet rohkeudesta muistuttaa siitä, että Suomen ulkopuolella meitä pidetään vähän friikkeinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ajanlasku-ehdotuksensa"

        Kyse oli erittäin järkevästä ja myös maahanmuuttajaortodoksien ja Ukrainan pakolaisten integroimisen kannalta elintärkeästä maailmanlaajuisen kirkon pääsiäiseen siirtymisestä! Pisteet rohkeudesta muistuttaa siitä, että Suomen ulkopuolella meitä pidetään vähän friikkeinä.

        Kyllä, mutta 34 ajatteli toisin, ja he valitsevat piispat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta 34 ajatteli toisin, ja he valitsevat piispat.

        Juuri näin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ajanlasku-ehdotuksensa"

        Kyse oli erittäin järkevästä ja myös maahanmuuttajaortodoksien ja Ukrainan pakolaisten integroimisen kannalta elintärkeästä maailmanlaajuisen kirkon pääsiäiseen siirtymisestä! Pisteet rohkeudesta muistuttaa siitä, että Suomen ulkopuolella meitä pidetään vähän friikkeinä.

        100 vuotta olemme olleet itsenäisiä ja omillamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        100 vuotta olemme olleet itsenäisiä ja omillamme.

        100 % valhe. Konstantinopolin patriarkaatin alaisuudessa.


      • Anonyymi

        Miksi te keksitte vaihto nimiä. Vanhoista nimistä. Lapsettaako. Jeesus kun on kutsunut ainakin luterilaiset ja anglikaanit ihan oman nimensä kautta ja ristin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        100 % valhe. Konstantinopolin patriarkaatin alaisuudessa.

        Konsta oli AASIAN nykyinen Istanbul . Egyptin orjat miehitti aluetta arabit. Sitä ennen Kreikka ja italia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        100 vuotta olemme olleet itsenäisiä ja omillamme.

        Olemme olleet karjalaisuus despootin alla


    • Anonyymi

      Eroan kirkosta perheeni kanssa, mikäli Arsenista tulee arkkipiispa.

      • Anonyymi

        Miksi perheesi päätyi tähän ratkaisuun klo 4 aamulla?


      • Anonyymi

        Äänestä Lupin olikin varas. Kuin Juudas.


    • Anonyymi

      Oliko se Leo jonka tilalle uutta etsitään.
      Pitää uudella arkkipiispalla olla myös taloudellista taitoa.
      Eikö Leo ole tutkinnassa Karjalan seuran rahojen käytön epäselvyyksistä.
      Taisi olla 350 000 varat

      • Anonyymi

        Ortodoksit ovat kunnostautuneet viime vuosikymmeninä turhissa oikeudenkäynneissä. Rahaa on palanut satoja tuhansia, jopa miljoonia. Ihmetellä sopii kirkon huonoa johtamista. Kaikki pyritään lakaisemaan maton alle ja unohtamaan. Se ei tule onnistumaan. Likapyykin aika tulee. Koskaan häkkiin suljettu kirkko ja sen työntekijät eivät pysty aidosti innovatiivisuuteen, luovuuteen, rohkeuteen ja työniloon. Pitää muistaa myös, ettei Jumala ole uskonnossa, vaan elämässä, siellä, missä me olemme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ortodoksit ovat kunnostautuneet viime vuosikymmeninä turhissa oikeudenkäynneissä. Rahaa on palanut satoja tuhansia, jopa miljoonia. Ihmetellä sopii kirkon huonoa johtamista. Kaikki pyritään lakaisemaan maton alle ja unohtamaan. Se ei tule onnistumaan. Likapyykin aika tulee. Koskaan häkkiin suljettu kirkko ja sen työntekijät eivät pysty aidosti innovatiivisuuteen, luovuuteen, rohkeuteen ja työniloon. Pitää muistaa myös, ettei Jumala ole uskonnossa, vaan elämässä, siellä, missä me olemme.

        Jos "uskonto" määritellään elämän ulkopuoliseksi asiaksi, niin näin varmasti on.

        Yleensähän uskontoa ei näin määritellä.


      • Anonyymi

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Järkyttävää!
        Itsevaltiuden elkeitä. Ei tiedä hyvää kirkolle.


    • Anonyymi

      Paavi ei ole vieläkään paljastanut oliko kirves tyynyn alla ennen synnytystuskaansa.

    • Anonyymi

      Ortodoksisen kirkon kaikenlainen tervehtyminen ja uuden ihmiskuvan luominen maailmanlaajuisesti alkaa siitä, kun kirkko avaa pappeuden naisille ja hyväksyy piispojen avioliitot. Tällä hetkellä kaikilla mittareilla mitattuna ortodoksisuus kristillisyytenä on kristillisistä kirkoista taantumuksellisin ja tunkkaisin eikä anna oikeita lähtökohtia ihmiseksi kasvamisen ihmeestä. Todellisuuden keskeisin ominaisuus on rakkaus ja rakkauden keskeisin ominaisuus on totuus. Nämä ovat erottamattomia. Löytääkö nykyajassa elävä kristitty ortodoksisuudesta riittävästi totuutta, jakamatonta ihmisarvoa, kykyä muutokseen ja rakkautta?

      • Anonyymi

        Juuri tuohon menoon on Suomen ev.lut kirkko mennyt, eikä hyvin mene. Tiedätkö että mikään liberaalikirkko ei kasva länsimaissa tällä hetkellä? Ne ovat kutistuvia kirkkoja.

        Suvaitsevaisuuden ideologia pyrkii nujertamaan kristillisen kirkon sananvapauden. Kirkot vallataan sisältä käsin ja konservatiivinen kristillisyys pyritään tukahduttamaan .

        Woken kirous on lähinnä se, miten ikään kuin mm. tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden varjolla ja niitä väärinkäyttäen pyritään vaientamaan eri tavoin ajattelevat sekä syyttämään mm. valkoisen miehen taakasta.


        Go woke get broke


      • Anonyymi

        Ortodoksiseen kirkkoon liittyy nyt paljon nuoria aikuisia. Syitä ovat mm. traditiossa pitäytyminen, yhteys alkukirkkoon ja ylipäätään se, ettei kirkko yritä olla ”kaikille kaikkea”. Myös ortodoksisen liturgian kauneus sekä se, että jumalanpalvelukset puhuttelevat niin monia aisteja, ovat osa ortodoksisen kirkon vetovoimaa.

        Ortodoksisessa kirkossa just parasta on pysyvyys ja muuttumattomuus. Naispappeutta ja avioliitossa olevia piispoja tuskin kukaan haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ortodoksiseen kirkkoon liittyy nyt paljon nuoria aikuisia. Syitä ovat mm. traditiossa pitäytyminen, yhteys alkukirkkoon ja ylipäätään se, ettei kirkko yritä olla ”kaikille kaikkea”. Myös ortodoksisen liturgian kauneus sekä se, että jumalanpalvelukset puhuttelevat niin monia aisteja, ovat osa ortodoksisen kirkon vetovoimaa.

        Ortodoksisessa kirkossa just parasta on pysyvyys ja muuttumattomuus. Naispappeutta ja avioliitossa olevia piispoja tuskin kukaan haluaa.

        Kirkko perinteineen ja muuttumattomine dogmeineen on taantumuksen konservatiivinen voima, joka valta-asemansa ylläpitämiseksi joutuu vastustamaan edistystä, muutosta ja valistusta. Joitakin tämä lohduttaa, kaikkia se haittaa. Kirkolle ei ole tärkeää, uskovatko sen jäsenet vai ei. Tärkeintä on se, että he ovat kirjoilla meillä eivätkä jossakin muualla. Ei siis ole tärkeää uusintaa kirkon oppia, vaan kirkon jäsenyyttä keksimällä mitä ihmeellisempiä toiminta- ja palvelumuotoja, tekemällä kirkosta "sekatavarakaupan". Pitää muistaa, että kirkko ja usko ovat aina myös politiikkaa niin kuin näemme hyvin Yhdysvalloista ja Venäjästä. Jälkimmäisessä nuorten ajattelijoiden mielestä ortodoksisesta kirkosta on tullut taantumuksen ja takaperoisuuden airut vailla vertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkko perinteineen ja muuttumattomine dogmeineen on taantumuksen konservatiivinen voima, joka valta-asemansa ylläpitämiseksi joutuu vastustamaan edistystä, muutosta ja valistusta. Joitakin tämä lohduttaa, kaikkia se haittaa. Kirkolle ei ole tärkeää, uskovatko sen jäsenet vai ei. Tärkeintä on se, että he ovat kirjoilla meillä eivätkä jossakin muualla. Ei siis ole tärkeää uusintaa kirkon oppia, vaan kirkon jäsenyyttä keksimällä mitä ihmeellisempiä toiminta- ja palvelumuotoja, tekemällä kirkosta "sekatavarakaupan". Pitää muistaa, että kirkko ja usko ovat aina myös politiikkaa niin kuin näemme hyvin Yhdysvalloista ja Venäjästä. Jälkimmäisessä nuorten ajattelijoiden mielestä ortodoksisesta kirkosta on tullut taantumuksen ja takaperoisuuden airut vailla vertaa.

        Ortodoksisuuden kipukohtina pidän etnonationalismia ja siitä seuraavia harhoja ja skismoja, "itäistä hallintoa", uudelleenkastamisia, ohjaajavanhusten liian vahvaa asemaa vs. kirkon virka, maallikkojen hengellisen elämän toissijaisuutta suhteessa monastisuuteen sekä joitain innovaatioita moraaliteologiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkko perinteineen ja muuttumattomine dogmeineen on taantumuksen konservatiivinen voima, joka valta-asemansa ylläpitämiseksi joutuu vastustamaan edistystä, muutosta ja valistusta. Joitakin tämä lohduttaa, kaikkia se haittaa. Kirkolle ei ole tärkeää, uskovatko sen jäsenet vai ei. Tärkeintä on se, että he ovat kirjoilla meillä eivätkä jossakin muualla. Ei siis ole tärkeää uusintaa kirkon oppia, vaan kirkon jäsenyyttä keksimällä mitä ihmeellisempiä toiminta- ja palvelumuotoja, tekemällä kirkosta "sekatavarakaupan". Pitää muistaa, että kirkko ja usko ovat aina myös politiikkaa niin kuin näemme hyvin Yhdysvalloista ja Venäjästä. Jälkimmäisessä nuorten ajattelijoiden mielestä ortodoksisesta kirkosta on tullut taantumuksen ja takaperoisuuden airut vailla vertaa.

        Täysin päättömiä väitteitä, kuin Trumpin tasi Putinin suusta. Eihän useimmissa ort. paikalliskirkoissa edes ole mitään "kirjoilla olemista".

        Vasemmistolaisessa maailmankuvassa ei nähdä hengellisyyttä, sen sijaan luullaan että kaikkialla on vain valta-asemia. Nämä amerikkalaisesta kulttuurivasemmistolaisuudesta kopsatut ajatukset ovat erityisen naurettavia tällaisen pienen kirkon tapauksessa Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuohon menoon on Suomen ev.lut kirkko mennyt, eikä hyvin mene. Tiedätkö että mikään liberaalikirkko ei kasva länsimaissa tällä hetkellä? Ne ovat kutistuvia kirkkoja.

        Suvaitsevaisuuden ideologia pyrkii nujertamaan kristillisen kirkon sananvapauden. Kirkot vallataan sisältä käsin ja konservatiivinen kristillisyys pyritään tukahduttamaan .

        Woken kirous on lähinnä se, miten ikään kuin mm. tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden varjolla ja niitä väärinkäyttäen pyritään vaientamaan eri tavoin ajattelevat sekä syyttämään mm. valkoisen miehen taakasta.


        Go woke get broke

        Juutalainen helluntailainen pelleilee elokuva teattereissa kiinteistö bisneksillä ja hotellilla. Sirkus näytökset taikatemput.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ortodoksiseen kirkkoon liittyy nyt paljon nuoria aikuisia. Syitä ovat mm. traditiossa pitäytyminen, yhteys alkukirkkoon ja ylipäätään se, ettei kirkko yritä olla ”kaikille kaikkea”. Myös ortodoksisen liturgian kauneus sekä se, että jumalanpalvelukset puhuttelevat niin monia aisteja, ovat osa ortodoksisen kirkon vetovoimaa.

        Ortodoksisessa kirkossa just parasta on pysyvyys ja muuttumattomuus. Naispappeutta ja avioliitossa olevia piispoja tuskin kukaan haluaa.

        Katolinen on yhtä samaa alkukirkkoa kuin muutkin vapaamuurarit rapparit. Ollaan vaan niin itsekkäitä. Evankeliumi on julistettu kaikille kielille eikä venäjän kieltä ollut olemassakaan alkuhebrea latinassa eikä Kreikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ortodoksisuuden kipukohtina pidän etnonationalismia ja siitä seuraavia harhoja ja skismoja, "itäistä hallintoa", uudelleenkastamisia, ohjaajavanhusten liian vahvaa asemaa vs. kirkon virka, maallikkojen hengellisen elämän toissijaisuutta suhteessa monastisuuteen sekä joitain innovaatioita moraaliteologiassa.

        Apogryfit kabbala numerologiat helluntaissa on pelkkää noituutta 666. Synagogaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin päättömiä väitteitä, kuin Trumpin tasi Putinin suusta. Eihän useimmissa ort. paikalliskirkoissa edes ole mitään "kirjoilla olemista".

        Vasemmistolaisessa maailmankuvassa ei nähdä hengellisyyttä, sen sijaan luullaan että kaikkialla on vain valta-asemia. Nämä amerikkalaisesta kulttuurivasemmistolaisuudesta kopsatut ajatukset ovat erityisen naurettavia tällaisen pienen kirkon tapauksessa Suomessa.

        Amerikassa on helluntai helvetti. Juutalaiset mansonit. Kabbala noituus joogat meditaatiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ortodoksiseen kirkkoon liittyy nyt paljon nuoria aikuisia. Syitä ovat mm. traditiossa pitäytyminen, yhteys alkukirkkoon ja ylipäätään se, ettei kirkko yritä olla ”kaikille kaikkea”. Myös ortodoksisen liturgian kauneus sekä se, että jumalanpalvelukset puhuttelevat niin monia aisteja, ovat osa ortodoksisen kirkon vetovoimaa.

        Ortodoksisessa kirkossa just parasta on pysyvyys ja muuttumattomuus. Naispappeutta ja avioliitossa olevia piispoja tuskin kukaan haluaa.

        En minä ainakaan mutta naisdiakoneja oli alkukirkossa eikä ihme ne on sielläpäin edelleenkin jo lähtökohtaisesti patriarkaalisia kulttuureita.

        Ennen suurta skismaahan kirkko oli yksi kunnes ortodoksit ja katoliset eriytyi omikseen avioliitotkin olivat katolisille papeilld sallittua kunnes katolinen kirkko köyhtyi eikä kyennyt ylläpitämään kokonaisia perheitä.

        Se siitä oliko muita kysymyksiä?


    • Anonyymi

      Luulen että Sergei valitaan

      • Anonyymi

        Luulo ei ole tiedon väärtti. Tai jos kirkkomme haluaa venäjämieliseksi ja 50 vuotta ajassa taaksepäin, niin sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulo ei ole tiedon väärtti. Tai jos kirkkomme haluaa venäjämieliseksi ja 50 vuotta ajassa taaksepäin, niin sitten.

        Arseni(1957). Elia(1961). Sergei(1965).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arseni(1957). Elia(1961). Sergei(1965).

        Venäjämielisyys ei riipu syntymävuodesta.

        Eikä muutenkaan kirkko synny arkkipiispan syntymävuoden mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arseni(1957). Elia(1961). Sergei(1965).

        Juutalainen synagoga jäi kun Jeesus tuli. Vanha liitto vanheni uusi tuli. Älyttömät galatalaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjämielisyys ei riipu syntymävuodesta.

        Eikä muutenkaan kirkko synny arkkipiispan syntymävuoden mukaan.

        Venäjän maata ei ollut olemassa 2000 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arseni(1957). Elia(1961). Sergei(1965).

        Her- ho- hö-

        sanaleikki keksi loppu...

        mo lömö moheikko


    • Anonyymi

      Miten on Raamatun sanan kunnioitus ja siihen pitäytyminen? Entä usko Jeesukseen ja Hänen tahtonsa tekeminen? Luterilainen kirkko alkaa olla vitsi, jolla ei ole enää mitään tekemistä Jumalan seurakunnan kanssa.

      • Anonyymi

        Kirkko uskoo kolmiyhteiseen Jumalaan, sen myötä myös Jeesukseen Kristukseen.

        Raamattu on kirkon kirja, kirkolle annettu, kirkon tulkitsema. Kirkko taas on Pyhän Hengen työtä, ei mikään satunnainen ihmisten yhteenliittymä. Tässä protestantit erehtyvät, kun luulevat, että kirkko on jotakin ihmisten itse pystyttämää, ja että ilman kirkkoakin voisi olla pelkän oman järjen ohjaaman raamatunlukemisen varassa. Se ei edes ole mitään oikeaa Raamatun kunnioittamista, vaan sen omimista itselleen.


      • Anonyymi

        Jeesuksen uskoisia on kaikki Jeesukseen uskovat kaikissa kielissä heimoisia ja kansoista.


      • Anonyymi

        ITSE OLET KRISTITTYJEN VIHAAJA VITSI . OLET OLEVINASI JOKU JEESUS JOKA VIHAA KRISTITTYJÄ.


    • Anonyymi

      Onko yhtään homoseksuaalia arkkipiispa kanditaattia?

      • Anonyymi

        Ymmärtääkseni useita. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä valinnan kanssa. Tai se antaisi hengitysilmaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille, mikäli AP nostaisi asian framille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtääkseni useita. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä valinnan kanssa. Tai se antaisi hengitysilmaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille, mikäli AP nostaisi asian framille.

        Konstantinopolin patriarkaatti ja tätä kautta koko ortodoksinen yhteisö palautti ex-metropoliitta Ambrosiuksen ruotuun hänen ruvettua toimimaan kristinuskon traditiota vastaan noissa kysymyksissä.


      • Anonyymi

        Homoseksuaalisuus on ortodoksisen kirkon akilleen kantapää. Kaikki sen tietävät, mutta avoimesti siitä ei saa puhua. Erityisesti se näkyy luostareissa, piispoissa ja selibaattipapeissa. Olisiko aika korjata asian heikko kohta uuden arkkipiispan valinnan yhteydessä ennen kuin on liian myöhäistä?

        Ortodoksinen kirkko vetää puoleensa seksuaalisten vähemmistöjen edustajia, hyvä niin, mutta onko heidän paikkansa välttämättä kirkon johtavilla paikoilla?

        Kirkosta on tämän johdosta tullut lahko, jonka vallankäyttö on saanut arveluttavia piirteitä. Kuinka monista kirkon piirissä tapahtuneista hyväksikäyttötapauksista olemmekaan lukeneet ja kuinka monien tuollaisten tapausten voikaan olettaa jääneen yhä pimentoon.

        Seksuaalisuutta ei tule koskaan tungeta varjoon, koska varjoon tungettuna se aina löytää yhä uusia purkautumisteitä. Terveeseen inhimillisyyteen kuuluu tarpeita ja tunteita.

        Kirkon olemassaolo edellyttää vallankäyttöä, koska valta on saatu suoraan Jumalalta. Sitä on äärimmäisen vaikea kyseenalaistaa. Seksuaalikysymyksissä kirkko seisoo kuitenkin savijaloilla eikä kykene tunnustamaan tosiasioita. Kirkon jäsen ei uskalla tietää, mitä hän tietää.

        Tilanteen voi korjata hyvin yksinkertaisella tavalla. Hyväksytään ortodoksisessa kirkossa piispojen avioliitot niin samaa sukupuolta kuin myös eri sukupuolta olevien kanssa. Epämääräisessä välimaastossa eläminen sulkee niin piispan kuin hänen kaittavansa häkkiin. Kukaan ei kykene kuuntelemaan sydämensä ääntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtääkseni useita. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä valinnan kanssa. Tai se antaisi hengitysilmaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille, mikäli AP nostaisi asian framille.

        Miten voi mualimassa kaikki pyörii yhen elimen ympärillä aina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homoseksuaalisuus on ortodoksisen kirkon akilleen kantapää. Kaikki sen tietävät, mutta avoimesti siitä ei saa puhua. Erityisesti se näkyy luostareissa, piispoissa ja selibaattipapeissa. Olisiko aika korjata asian heikko kohta uuden arkkipiispan valinnan yhteydessä ennen kuin on liian myöhäistä?

        Ortodoksinen kirkko vetää puoleensa seksuaalisten vähemmistöjen edustajia, hyvä niin, mutta onko heidän paikkansa välttämättä kirkon johtavilla paikoilla?

        Kirkosta on tämän johdosta tullut lahko, jonka vallankäyttö on saanut arveluttavia piirteitä. Kuinka monista kirkon piirissä tapahtuneista hyväksikäyttötapauksista olemmekaan lukeneet ja kuinka monien tuollaisten tapausten voikaan olettaa jääneen yhä pimentoon.

        Seksuaalisuutta ei tule koskaan tungeta varjoon, koska varjoon tungettuna se aina löytää yhä uusia purkautumisteitä. Terveeseen inhimillisyyteen kuuluu tarpeita ja tunteita.

        Kirkon olemassaolo edellyttää vallankäyttöä, koska valta on saatu suoraan Jumalalta. Sitä on äärimmäisen vaikea kyseenalaistaa. Seksuaalikysymyksissä kirkko seisoo kuitenkin savijaloilla eikä kykene tunnustamaan tosiasioita. Kirkon jäsen ei uskalla tietää, mitä hän tietää.

        Tilanteen voi korjata hyvin yksinkertaisella tavalla. Hyväksytään ortodoksisessa kirkossa piispojen avioliitot niin samaa sukupuolta kuin myös eri sukupuolta olevien kanssa. Epämääräisessä välimaastossa eläminen sulkee niin piispan kuin hänen kaittavansa häkkiin. Kukaan ei kykene kuuntelemaan sydämensä ääntä.

        Eikö nää ennää nyr**i kyllikki riitä...


    • Anonyymi

      Tykkäättekö munkeista?

      • Anonyymi

        Mistä tunnistaa protestantin? Siitä että hän luulee keksineensä tämän uuden vitsin.


      • Anonyymi

        Munkki päiv... ei kun yössä pitää jumalan loitolla.


    • Anonyymi

      Suosittelen veltto virtasta.

    • Anonyymi

      https://aamunkoitto.fi/ajassa/nyt-myos-oulun-metropoliitta-elia-ilmoitti-olevansa-kaytettavissa-arkkipiispan-tehtavaan

      Elia ilmoittautui, Arsenikin varmaan tulossa myös ehdolle. Aikoinaan Elia valittiin yllättäen Oulun metropoliitaksi, Helsingin hpk:n kokousedustajat eivät Arsenia tuolloin huolineet piispaksi. Onkohan Helsingin nykyinen kokousväki Elian takana isosti? Jos niin hän vahvoilla uudeksi arkkipiispaksi.
      Sergei kyllä puolestaan hyvä valinta, luostaritausta ja apulaispiispan tehtäviä hoitanut ihan kiitettävästi.
      Eikä Arsenikaan mitenkään huono valinta olisi, laajasti tuntee koko kirkkokuntaa etelää, itää ja pohjoista myöten.

    • Anonyymi

      Yksi ominaisuus vaatimuslistalle lisää. Ei taipumusta korruptioon tai vakaviin talousrikoksiin. Ei korruptiota tai talousrikoksia taustalla. Viittaan tällä uutisointiin koskien karjalan kielen seuraa.

    • Anonyymi

      Näyttää uusi Aamun Koitto-lehti valinneen metropoliitta Elian ykkösehdokkaaksi arkkipiispan valinnassa. Kannattaa kirkolliskokousedustajien valintatilanteessa kysyä Matti Wallgrenilta, että onko hänellä olemassa mitään psyykkisiä tai fyysisiä ominaisuuksia, jotka voisivat estää arkkipiispan tehtävän menestyksellistä hoitoa?

      • Anonyymi

        Arkki on taivaassa uudessa liitossa. Sinne ette yletä.


    • Anonyymi

      Kirkon juuri julkaisema tuore barometri kirkon työilmapiiristä on huolestuttavaa luettavaa. Jos vain 33 % kokee piispojen onnistuneen työssään, kannattaa tuosta tuloksesta tehdä selvä ja oikea johtopäätös.

      Kumpikaan virassa olevista metropoliitoista ei ole sovelias arkkipiispan tehtävien hoitoon. Taustalla on piispojen sisäisiä ristiriitoja, huonoa johtamista, väärinkäytöksiä, oikeudenkäyntejä sekä huonoa keskustelu- ja hallintokulttuuria.

      Arseni voisi jatkossa keskittyä vain leipälajiinsa ikonimaalaukseen ja Elia siirtyä nauttimaan eläkepäiviä rakastamalleen kakkoskodille.

      Kenellä on eniten osaamista, kielitaitoa, johtamisen kykyä, empatiaa, palvelemisen paloa, teologista tietämystä, sinnikkyyttä, iloa, ahkeruutta, huumorintajua, itsehillintää ja oikeamielisyyttä, se valittakoon?

      Ortodoksisen kirkon mystistä ihmiskäsitystä, jumalanpalvelusten draamaa ja kauneutta tarvitaan myös tulevaisuudessa, koska kirkko on henkisen maanpuolustuksen viimeisiä linnakkeita.

      Merkitys kirkosta ja sen hyvästä arkkipiispasta kytkee ihmisen aina hänen syviin voimavaroihinsa. Ihmisen väkevin voima on aina hänen oma identiteettinsä, joka syntyy aina siitä maailmankatsomuksesta, jota hän edustaa ja niistä positiivisista ja kauniista hetkistä, jotka määrittelevät hänen elämäänsä.

      • Anonyymi

        Kaikille kielille julistaa evankeliumia. UNOHTUUKO TÄMÄ .


    • Anonyymi

      Milloinka meidän piispat on ollut puheväleissä keskenään?

      • Anonyymi

        Ja miten näin olemattoman pienessä paikalliskirkossa voi ylipäänsä olla näin monta piispaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja miten näin olemattoman pienessä paikalliskirkossa voi ylipäänsä olla näin monta piispaa?

        Autonomisessa kirkossa on oltava vähintään kolme piispaa, koska piispainkokoukseen tarvitaan vähintään kolme. Muussa tapauksessa pitäisi aina lainata piispoja ulkomailta. Mutta vaihtoehto tietenkin sekin, että Suomen kirkko luopuisi autonomisesta asemastaan, ja silloin selvittäisiin vähemmälläkin määrällä piispoja. Historiallisesti muinaisina aikoina tyypillisesti piispoja oli paljon ja piispat olivat lähellä kansaa. Sittemmin piispojen määrä on vähentynyt. Mutta nykyäänkin on maantieteellisiä eroja. Esimerkiksi Kreikassa on valtavan paljon enemmän piispoja suhteessa seurakuntiin ja kansaan kuin Venäjällä. Se tekee sen, että Venäjällä piispa on enemmän kirkkoruhtinas, kun taas Kreikassa lähempänä seurakuntia ja kansaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autonomisessa kirkossa on oltava vähintään kolme piispaa, koska piispainkokoukseen tarvitaan vähintään kolme. Muussa tapauksessa pitäisi aina lainata piispoja ulkomailta. Mutta vaihtoehto tietenkin sekin, että Suomen kirkko luopuisi autonomisesta asemastaan, ja silloin selvittäisiin vähemmälläkin määrällä piispoja. Historiallisesti muinaisina aikoina tyypillisesti piispoja oli paljon ja piispat olivat lähellä kansaa. Sittemmin piispojen määrä on vähentynyt. Mutta nykyäänkin on maantieteellisiä eroja. Esimerkiksi Kreikassa on valtavan paljon enemmän piispoja suhteessa seurakuntiin ja kansaan kuin Venäjällä. Se tekee sen, että Venäjällä piispa on enemmän kirkkoruhtinas, kun taas Kreikassa lähempänä seurakuntia ja kansaa.

        Varhaiskirkossa piispa oli jokaisessa kaupungissa. Piispa vastaa maantieteellisistä alueista eikä heitä valita kristittyjen lukumäärän mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varhaiskirkossa piispa oli jokaisessa kaupungissa. Piispa vastaa maantieteellisistä alueista eikä heitä valita kristittyjen lukumäärän mukaan.

        Alkukirkossa ei puhuttu venäjää.


    • Anonyymi

      Luterilaisen kirkon piispoja on Suomessa yhdeksän, ja kirkkoon kuuluu noin 60 % väestöstä. Ortodoksisen kirkon piispoja on neljä, ja kirkkoon kuuluu alle 1 % väestöstä. Suhdeluku on paljastava ja kertoo paljon rahan käytöstä. Pienelle kirkkokunnalle neljä piispaa on iso taloudellinen rasite, kolmella pärjättäisiin. Tai pärjättäisiin oikeastaan yhdellä, jos väkimäärä olisi peruste. Jäisi diakoniaan ja lapsi- ja nuorisotyöhön varoja, kun valtionosuudet vähenevät isosti.

      • Anonyymi

        Piispoja ei valita kristittyjen lukumäärän mukaan vaan maantieteellisesti.

        Jos on liian kallista, voi laskea palkat puoleen nykyisestä. Ja kannattaisikin. Mutta se on eri asia.


      • Anonyymi

        Turha laskea luterilaisten prosentteja. Täysin irrelevanttia ortodoksisen kirkon kannalta. Relevantteja vertailukohtia ovat esim. Viron ja Puolan ortodoksiset kirkot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha laskea luterilaisten prosentteja. Täysin irrelevanttia ortodoksisen kirkon kannalta. Relevantteja vertailukohtia ovat esim. Viron ja Puolan ortodoksiset kirkot.

        On relevanttia. Kumpikin kansankirkko saa valtionosuuksia. Kuinka ne käytetään, on hyvä kysymys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha laskea luterilaisten prosentteja. Täysin irrelevanttia ortodoksisen kirkon kannalta. Relevantteja vertailukohtia ovat esim. Viron ja Puolan ortodoksiset kirkot.

        Luterilaiset anglikaanit ja katoliset ovat oppiriitoja ja kieli riitoja käyneet läpi johtuen siitä kun alkukieli latina. Hebrea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On relevanttia. Kumpikin kansankirkko saa valtionosuuksia. Kuinka ne käytetään, on hyvä kysymys?

        Katolinen ja luterilainen on kansan kirkkoja. Eri heimojen kansojen kielien myös anglikaanit. Kaikilla on SODOMASSA omat kirkkolaitokset JEESUKSEN syntymäpaikka. Ristin paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katolinen ja luterilainen on kansan kirkkoja. Eri heimojen kansojen kielien myös anglikaanit. Kaikilla on SODOMASSA omat kirkkolaitokset JEESUKSEN syntymäpaikka. Ristin paikka.

        Apostolit puhui hebreaa ja latinaa italiaa sen ajan mukaan . Kreikkaa puhui vain osa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Samaa mieltä.
        Aivan kamalaa koko kirkon maineelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä.
        Aivan kamalaa koko kirkon maineelle.

        tuskastuttavinta on että ei edes tajua tehneensä väärin vaan syyttää mediaa.

        todella ison luokan töppäys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tuskastuttavinta on että ei edes tajua tehneensä väärin vaan syyttää mediaa.

        todella ison luokan töppäys.

        Kyseessä ei ole pelkästään töppäyksestä, vaan se on epäilty vakava talousrikos.

        Jos syyte tulee ja oikeuteen mennään, pahimmillaan kyse on vankeustuomiosta. Eettisesti on myös järkyttävää, että AP syyttelee seuran työntekijöitä, joista osalla on vielä palkkasaatavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä ei ole pelkästään töppäyksestä, vaan se on epäilty vakava talousrikos.

        Jos syyte tulee ja oikeuteen mennään, pahimmillaan kyse on vankeustuomiosta. Eettisesti on myös järkyttävää, että AP syyttelee seuran työntekijöitä, joista osalla on vielä palkkasaatavia.

        no jos vankilaan joutuu, niin on tullut töpättyä. Mikä sinua vaivaa kun jankkaat yhdestä sanasta? Oletko protestantti?


      • Anonyymi

        Venäläiset poltteli katolisia ja luterilaisia kirkkoja jo 1600 luvulla ruotsi Suomen mailla. Onnittelut tulee Jeesukselta. Samoin stalinistit ammuskelu katolisen ja luterilaisten kirkkoja. Jeesus palkitsee. Viipurissa . Luterilaisten kouluja pommitti Jeesus palkitsee.


      • Anonyymi

        Ei kirkolle vaan makkoselle itselleen ite on huttunsa keittänyt


    • Anonyymi

      Suomen luterilainen kirkko on onnistunut valitsemaan nykytilanteessa kaksi loistavaa naispiispaa tehtävään, Mari Leppäsen ja Mari Parkkisen. Molemmat ovat loistavia esimerkkejä siitä, kuinka kirkon pitää elää ajassa, kuinka kristillinen perinne on moninainen sekä kehittyy ja muuttuu koko ajan. On monia tapoja ajatella asioista ja on tunnustettava se tosiasia, että länsimaat ja niiden elämäntyyli jatkavat maallistumistaan. Siksi missään uskonnossa ei ole yhtä totuutta vaan eri uskonnoissa on erilaisia näkökulmia, jotka ovat joko hyviä tai huonoja.

      Ortodoksisen kirkon käytännön applikaatiot piispan valitsemisesta ja yleensä piispuudesta perustuvat kirkon perinteeseen. Ne ovat muodostuneet kultin omaisiksi toimintamalleiksi, joilla ei ole välttämättä mitään tekemistä ymmärryksen, suvaitsevaisuuden tai tasa-arvon kanssa. Ortodoksisella kirkolla on paljon opissaan ja ajattelussaan mustia pisteitä, jotka estävät avarakatseista ajattelua ja ymmärryksen syntymistä.

      • Anonyymi

        jee miehet huonoja naiset hyviä - siinäpä ymmärrystä suvaitsevaisuutta ja tasa-arvoa.

        noin käy kun arvot leikataan iltalehdestä.


      • Anonyymi

        Suomen luterilainen kirkko on kadotuksen kirkko kysyessäään tavan takaa, sanoiko Jeesus todella niin, jos Hän kirkon mielestä oli edes Jumalan Poika, kivikään ei muuttunut leiväksi, enkelit eivät ilmestyneet valmistautuen kantamaan Jeesusta käsillään eikä Hän hallinnut kansoja kuin Stalin, Hitler tai Putin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen luterilainen kirkko on kadotuksen kirkko kysyessäään tavan takaa, sanoiko Jeesus todella niin, jos Hän kirkon mielestä oli edes Jumalan Poika, kivikään ei muuttunut leiväksi, enkelit eivät ilmestyneet valmistautuen kantamaan Jeesusta käsillään eikä Hän hallinnut kansoja kuin Stalin, Hitler tai Putin.

        Missä luterilainen kirkko näin kysyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen luterilainen kirkko on kadotuksen kirkko kysyessäään tavan takaa, sanoiko Jeesus todella niin, jos Hän kirkon mielestä oli edes Jumalan Poika, kivikään ei muuttunut leiväksi, enkelit eivät ilmestyneet valmistautuen kantamaan Jeesusta käsillään eikä Hän hallinnut kansoja kuin Stalin, Hitler tai Putin.

        1 oli kirkko 2 kirkosta irtaantui katolinen..koptit jne ja ortodoksinen kirkko.maroniitit armenian kirkko 3 katolisesta kirkosta irtaantui luterilaisuus....4 luterilaisuudesta helluntailaiset lestadiolaiset ..jotka tokion amerikkalaista perua kuten mormoonit ja luterilaiset
        Suomiperinnettä edustaa körtit kartanolaisuus yms
        Islam alkoi aavikolla beduiinienkin arvoasteikkoa alempien aavikolla elävien vähävaraisten joukossa islamista eriytyi druusit yms sunnit shiiat ja sadat muut lahkot

        Idässä on hindut ja buddhat jne

        En mää jaksa jatkakoon viisaammat listasta puuttuu vielä useita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1 oli kirkko 2 kirkosta irtaantui katolinen..koptit jne ja ortodoksinen kirkko.maroniitit armenian kirkko 3 katolisesta kirkosta irtaantui luterilaisuus....4 luterilaisuudesta helluntailaiset lestadiolaiset ..jotka tokion amerikkalaista perua kuten mormoonit ja luterilaiset
        Suomiperinnettä edustaa körtit kartanolaisuus yms
        Islam alkoi aavikolla beduiinienkin arvoasteikkoa alempien aavikolla elävien vähävaraisten joukossa islamista eriytyi druusit yms sunnit shiiat ja sadat muut lahkot

        Idässä on hindut ja buddhat jne

        En mää jaksa jatkakoon viisaammat listasta puuttuu vielä useita

        P.S. kaikkien itseään uskovaisiksi luulevien kannattaa kiistellä näistä.


    • Anonyymi

      Timo Soini sopisi arkkipiispaksi.

      • Anonyymi

        Karvat kun ajaa pois ja lopettaa vatsansa palvonnan.


    • Anonyymi

      Sergei ei ainalaan ole homoseksuaali, vaan ihan oikea poikamies.

      • Anonyymi

        No sitä en ainakaan kyseenalaista...


    • Anonyymi

      Kirkon tämän päivän mantra on rakkaus. Siellä rakastetaan kaikkia, maahanmuuttajia, sateenkaariporukkaa, kirkkoon liittyneitä, eri kansoja ja heimoja niin, että sattuu. Kirkon dogmit eivät kiinnosta vaan kauniit ulkoiset puitteet ja draama. Perinnekeskeisyys on katoamassa kirkosta, vaikka se on pitänyt yhteistä ortodoksista yhtenäiskulttuuria elinvoimaisena. Kannattaako nostaa tässä tilanteessa kädet ylös ja antautua? Kannattaako hautautua perunakuoppaan odottamaan ortodoksisuuden loppua Suomessa vai kannattaako luopua ja kuolla oman yhteisönsä silmissä? Minulle on aivan sama, kuka valitaan arkkipiispaksi!

    • Anonyymi

      Sodan jälkeisen historian kaksi merkittävintä emerituspiispaa ortodoksisessa kirkossa ovat olleet KS Piispa Aleksi ja KP Arkkipiispa Paavali. He olivat ihmisinä, hengellisinä johtajina ja esikuvina taideteoksia. He kasvoivat tehtäviensä mukana. Tällaisia esikuvia, jotka mahdollistivat ja todistivat sekä henkisyyden että hengellisyyden paradoksin olemassaolon mahdollisuuden sekä kirkossa että sen jäsenistössä, tarvittaisiin nyt arkkipiispaksi enemmän kuin koskaan. Vaikea on kuvitella, että joku nykyisistä ehdolla olevista piispoista voisi kasvaa näiden esikuviensa kaltaiseksi ja täyttää henkisen tyhjiön. Mutta yhtä vaikeaa on myös kuvitella, mistä löytyisi arkkipiispaksi sopiva henkilö? Ehkä kirkolliskokousedustajat hiljentyessään valintatilanteessa ja keskusteluissa korkeimpien arvojen äärellä, löytävät tähänkin hengen ja järjen ratkaisun.

      • Anonyymi

        Mielestäni Sergei on ehdokkaista ainut, jolla on tätä hengellisyyden ja kasvun potentiaalia.

        Tämän arkkipiispavalinnan yhteydessä kannattaa myös tehdä selvä pesäero homoseksuaalisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni Sergei on ehdokkaista ainut, jolla on tätä hengellisyyden ja kasvun potentiaalia.

        Tämän arkkipiispavalinnan yhteydessä kannattaa myös tehdä selvä pesäero homoseksuaalisuuteen.

        Ihan sama mikä on arkkipiispan seksuaalinen suuntautuneisuus, kunhan elää siveästi eikä opeta vastoin kirkon oppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama mikä on arkkipiispan seksuaalinen suuntautuneisuus, kunhan elää siveästi eikä opeta vastoin kirkon oppia.

        Miten silloin voi edes tulla moinen suuntautuneisuus edes kysymykseen kun siihen ei kuulu mitään sksuaalista koko konseptiin!


    • Anonyymi

      Piispa Sergei on kokonaisvaltaisesti arvioiden aivan omassa luokassaan noista kolmesta ehdokkaana todennäköisesti olevasta piispasta. Hänellä on siihen luostarin rauhassa ja rukouksessa kertynyttä hengellistä syvyyttä ja kypsyyttä, kirkon ja sen palvelusten rakkautta sekä luostarin johtajana kertynyttä erittäin monipuolista osaamista myös kaikenlaisista kirkkoon liittyvistä käytännön asioista. Hänessä on sekä lujuutta että rakkaudellisuutta ja ymmärtäväisyyttä. Omien kohtaloidensa kautta hän on oppinut myös nöyryyttä. Lausunnoissaan hänen voi odottaa olevan sellainen, joka ei ole jatkuvasti kommentoimassa äkkipikaisesti kaikenlaisia pikkuasioita, mutta silloin kun siihen oikeasti on tarvetta, antaisi harkittuja lausuntoja. Hän on apulaispiispana toimiessaan oppinut jo tuntemaan Helsingin hiippakunnan ja olisi sillä tavoinkin luonnollinen jatkumo. Piispa Sergei on kansaa lähellä, hän rakastaa palvelusten toimittamista ja on sen kautta jatkuvasti kirkkokansan keskellä.

      • Anonyymi

        Olipa kauniisti kirjoitettu, harvinaista tällä palstalla.


      • Anonyymi

        Jumala ilmoitti aikoinaan oman nimensä sanomalla MINÄ OLEN SE, MIKÄ MINÄ OLEN. Ihmisen nimi siis on MINÄ OLEN. Valittavan arkkipiispan ylivoimaisesti tärkein ominaisuus on IHMISENÄ oleminen. Sodan käyneet piispat ja papit sen tiesivät. Heillä oli syvä kunnioitus ihmisyyttä kohtaan. Kuka näistä ehdokkaista on eniten ihminen? Kuka näistä kolmesta pääehdokkaasta kunnioittaa itseään ja muita, ottaa vastuun teoistaan ja elämästään, on nöyrä sekä haluaa palvella muita. Hän ei ole Elia, kaikkein vähiten Arseni. Hän on Sergei. Hänen valintansa aukaisee Suomen ortodoksiselle kirkolle valoisamman, tasapainoisemman, paremman ja raikkaamman tulevaisuuden.


    • Anonyymi

      Löytyykö yhtään heteroa siihen virkaan?

    • Anonyymi

      Vaikuttaa siltä, että tehtävä on pedattu metropoliitta Eliaalle. Viimeksi apulaispiispan tehtävää täytettäessä piispainkokous asetti vain yhden ehdokkaan, uskottavasti näin myös tällä kertaa.

      • Anonyymi

        Metropoliitta Elia arkkipiispaksi ei ole hyvä vaihtoehto. Hänellä on hyvä kielitaito ja kohtuullinen teologinen tietämys, mutta ei juuri lainkaan hengellisyyttä ja henkisyyttä. Jos hänet valittaisiin, kirkossa kukoistaisi monikansallisuus, monikulttuurisuus, vihervasemmistolaisuus ja seksuaalivähemmistöt perinteiden ja turvallisuuden kustannuksella. Nämä kaksi viimeksi mainittua ovat mm. pitäneet juutalaisuuden olemassa ja kukoistamassa monen tuhannen vuoden ajan. Ei ole olemassa siipiä ilman juuria. Synkretismi johtaa aina tuhoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metropoliitta Elia arkkipiispaksi ei ole hyvä vaihtoehto. Hänellä on hyvä kielitaito ja kohtuullinen teologinen tietämys, mutta ei juuri lainkaan hengellisyyttä ja henkisyyttä. Jos hänet valittaisiin, kirkossa kukoistaisi monikansallisuus, monikulttuurisuus, vihervasemmistolaisuus ja seksuaalivähemmistöt perinteiden ja turvallisuuden kustannuksella. Nämä kaksi viimeksi mainittua ovat mm. pitäneet juutalaisuuden olemassa ja kukoistamassa monen tuhannen vuoden ajan. Ei ole olemassa siipiä ilman juuria. Synkretismi johtaa aina tuhoon.

        En tunne Eliaa. Voisitko kertoa, millä ja miten mittaat hänen hengellisyden ja henkisyyden?

        Erityisesti henkisyyden puute on hämmentävä väite. En aiemmin muista kuulleeni, että elävällä ihmisellä ei olisi henkisyyttä.

        Ja mitä tarkoittaa, että kirkossa ei saisi olla monikansallisuutta? Pitäisikö kaikkien alkaa puhua kreikkaa, kuten äitikirkossamme?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tunne Eliaa. Voisitko kertoa, millä ja miten mittaat hänen hengellisyden ja henkisyyden?

        Erityisesti henkisyyden puute on hämmentävä väite. En aiemmin muista kuulleeni, että elävällä ihmisellä ei olisi henkisyyttä.

        Ja mitä tarkoittaa, että kirkossa ei saisi olla monikansallisuutta? Pitäisikö kaikkien alkaa puhua kreikkaa, kuten äitikirkossamme?

        Vastaan suulla suuremmalla. Moraalifilosofi professori Timo Airaksinen kertoo kirjassaan Jäähyväiset uskonnolle henkisyydestä ja hengellisyydestä näin:

        "Henkinen ja henkistynyt kuten henkinen elämä ja henkisyyden kokeminen, merkitsevät suuntautumista pois aineellisesta maailmasta, yhteiskunnasta ja ihmisistä kohti jotakin korkeampaa, olennaista, tuonpuoleista ja suurenmoista ilman, että antaisi sille muodon ja loisi siitä kuvan.

        Näin ajatellen henkistyminen perustuu kyvylle kuvitella maailma maailman tuolla puolen - maailma ilman ominaisuuksia. Henkistyminen tarkoittaa kaiken aineellisen ja ruumiillisen hylkäämistä ja kokemusta, joka on mystinen kokemus.

        Hengellisyys on kuin jatkoa henkisyydelle, mutta samalla henkisyyden mystisen piirteen tuho. Hengellisyys on henkisyyden mystisyyden kokemuksen konkretisointia, hahmon antamista hahmottomuudelle, uskomisen lupauksen lunastamista. Hengellisyys tarvitsee uskonnon tuekseen. Uskonto on hengellisyyden ilmaus. Samalla uskonto on henkisyyden tuho. Henkisyys ei konkretisoi, uskonto on konkreettista.

        Filosofia ja taide sopivat parhaiten niille, jotka kokevat henkisyyden kutsun."

        Muutama ajatus monikansallisuudesta. Maahanmuuton mukana Suomeen on tullut monia etnisiä uskonnollisia ryhmiä, myös ortodoksisia. On perusteltua, että nämä ihmiset säilyttävät oman kansallisen ja kulttuurisen identiteettinsä ja käyttävät äidinkieltään.

        Mutta ainut oikea ratkaisu kirkkopoliittisesti turvallisuuden ja toivon näkökulmasta on se, että kaikki ortodoksit Suomessa toimivat saman sateenvarjon alla kuuluen Suomen ortodoksiseen kirkkoon ja maksaen sille kirkollisveronsa. Ainut oikea ratkaisu kotouttamisen ja yhtenäiskulttuurin säilyttämisen näkökulmasta on se, että liturgisena kielenä käytetään kaikissa olosuhteissa vain ja ainoastaan suomea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaan suulla suuremmalla. Moraalifilosofi professori Timo Airaksinen kertoo kirjassaan Jäähyväiset uskonnolle henkisyydestä ja hengellisyydestä näin:

        "Henkinen ja henkistynyt kuten henkinen elämä ja henkisyyden kokeminen, merkitsevät suuntautumista pois aineellisesta maailmasta, yhteiskunnasta ja ihmisistä kohti jotakin korkeampaa, olennaista, tuonpuoleista ja suurenmoista ilman, että antaisi sille muodon ja loisi siitä kuvan.

        Näin ajatellen henkistyminen perustuu kyvylle kuvitella maailma maailman tuolla puolen - maailma ilman ominaisuuksia. Henkistyminen tarkoittaa kaiken aineellisen ja ruumiillisen hylkäämistä ja kokemusta, joka on mystinen kokemus.

        Hengellisyys on kuin jatkoa henkisyydelle, mutta samalla henkisyyden mystisen piirteen tuho. Hengellisyys on henkisyyden mystisyyden kokemuksen konkretisointia, hahmon antamista hahmottomuudelle, uskomisen lupauksen lunastamista. Hengellisyys tarvitsee uskonnon tuekseen. Uskonto on hengellisyyden ilmaus. Samalla uskonto on henkisyyden tuho. Henkisyys ei konkretisoi, uskonto on konkreettista.

        Filosofia ja taide sopivat parhaiten niille, jotka kokevat henkisyyden kutsun."

        Muutama ajatus monikansallisuudesta. Maahanmuuton mukana Suomeen on tullut monia etnisiä uskonnollisia ryhmiä, myös ortodoksisia. On perusteltua, että nämä ihmiset säilyttävät oman kansallisen ja kulttuurisen identiteettinsä ja käyttävät äidinkieltään.

        Mutta ainut oikea ratkaisu kirkkopoliittisesti turvallisuuden ja toivon näkökulmasta on se, että kaikki ortodoksit Suomessa toimivat saman sateenvarjon alla kuuluen Suomen ortodoksiseen kirkkoon ja maksaen sille kirkollisveronsa. Ainut oikea ratkaisu kotouttamisen ja yhtenäiskulttuurin säilyttämisen näkökulmasta on se, että liturgisena kielenä käytetään kaikissa olosuhteissa vain ja ainoastaan suomea.

        todella outo määritelmä Airaksiselta, mutta auttaaa ymmärtämään sitä, miksi hän ei ymmärrä uskontoa.

        Tiedä sitten onko tämä relevanttia piispanvaalin kannalta. Tuon määritelmän perusteella Sergei olisi se vähiten "henkinen ja henkistynyt".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        todella outo määritelmä Airaksiselta, mutta auttaaa ymmärtämään sitä, miksi hän ei ymmärrä uskontoa.

        Tiedä sitten onko tämä relevanttia piispanvaalin kannalta. Tuon määritelmän perusteella Sergei olisi se vähiten "henkinen ja henkistynyt".

        Airaksinen kyllä ymmärtää uskontoja todella hyvin. Olen opiskellut Helsingin Yliopistossa hänen alaisuudessaan filosofiaa. Raikas, syvällinen ja tulevaisuuteen katsova ajattelija ja analyytikko.

        Hänen kaltaisiaan uskontoja käsitteleviä tuoreita ajattelijoita löytyy muitakin. Professorit Tarmo Kunnas kirjassaan Mikä mieli uskonnoissa ja Paavo Kettunen kirjassaan Kuka minä todella olen? sekä kirjailija/sosiologi Jari Ehrnrooth kirjassaan Tietämättä uskon.

        Lukeminen, itsensä sivistäminen ja haastaminen kannattaa aina.

        Voi perustellusti kysyä, mikä on uskontojen tase suhteessa ihmiskunnan menneeseen vaellukseen ja nykyhetkeen?

        Tätä taustaa vasten arkkipiispan valinta on hyvin toisarvoinen tapahtuma.

        Valittakoon kuitenkin se, joka kykenee tulevaisuudessa löytämään eniten positiivisia rasteja kirkon toimintakentästä ja ajattelusta. Iloa, vuorovaikutusta ja ahkeruutta kehiin!


      • Anonyymi

        Ei se ole mikään Elis . Elia oli ja meni. Johannes oli ja meni . Et sä ole mikään uus Johannes joka murhattiin . Et sä ollut Jeesuksen kanssa silloin siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tunne Eliaa. Voisitko kertoa, millä ja miten mittaat hänen hengellisyden ja henkisyyden?

        Erityisesti henkisyyden puute on hämmentävä väite. En aiemmin muista kuulleeni, että elävällä ihmisellä ei olisi henkisyyttä.

        Ja mitä tarkoittaa, että kirkossa ei saisi olla monikansallisuutta? Pitäisikö kaikkien alkaa puhua kreikkaa, kuten äitikirkossamme?

        Mitään äiti kirkkoa ole. Alkuseurakunnan oli monen kielisiä. Apostolisit julisti jo helluntaina kaikille kielille . Evankeliumia. Kristityt on yksi uusi kansa ja kaikilla kielillä. Ei Jeesus missään Kreikassa asunut . Helvetti kun tyhmiä ku juutalaiset ottaa kirjaimen vanhassa kirjaimellisesti. Etsitte elämää kirjoituksista. Just niin . Sokeat taluttaa sokeita. Jeesus syntyi ihmiseksi eikä kirjaimeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metropoliitta Elia arkkipiispaksi ei ole hyvä vaihtoehto. Hänellä on hyvä kielitaito ja kohtuullinen teologinen tietämys, mutta ei juuri lainkaan hengellisyyttä ja henkisyyttä. Jos hänet valittaisiin, kirkossa kukoistaisi monikansallisuus, monikulttuurisuus, vihervasemmistolaisuus ja seksuaalivähemmistöt perinteiden ja turvallisuuden kustannuksella. Nämä kaksi viimeksi mainittua ovat mm. pitäneet juutalaisuuden olemassa ja kukoistamassa monen tuhannen vuoden ajan. Ei ole olemassa siipiä ilman juuria. Synkretismi johtaa aina tuhoon.

        Jos Elian arvot ja toiminta ovat tuota lajia, niin hän tulee olemaan jatkuvasti Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin ohjauksessa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onko Röllipeikolta kysytty?

    • Anonyymi

      Pappismunkki Damaskinos/ Athos, AINOA VARTEENOTETTAVA
      Kuopion ja Karjalan metropoliitta Arseni, No jaa jos edellinen ei halua.....

    • Anonyymi
      UUSI

      Varteenotettava on vähän kaksimielinen ilmaisu.

    Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      87
      2362
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      20
      2285
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      1838
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1492
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      105
      1487
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      161
      1255
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      257
      1052
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      70
      971
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      919
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      174
      903
    Aihe