Tarvitsisin pikaisesti neuvoja. Isäni, 81 vuotta, sai aivoinfarktin heinäkuun lopussa. Hänelle tehtiin trombektomia, ja hän oli keskussairaalan kuntoutuksessa puolitoista viikkoa ennen kuin sairastui koronaan. Koronan jälkeen hänet siirrettiin väsymyksen vuoksi terveyskeskuksen vuodeosastolle. Aivoinfarktin seurauksena hän menetti puhekykynsä, ja hänen oikea puolensa on heikompi. Hän ei pysty liikkumaan omin avuin, ja hänelle syötetään soseutettua ruokaa. Nyt terveyskeskuksessa annettiin hakulomake ympärivuorokautiseen palveluasumiseen. Yliopistollisessa sairaalassa, jossa trombektomia tehtiin, sanottiin kuitenkin, että hän tarvitsee pitkän kuntoutusjakson. Tuntuu siltä, että palveluasumisen suunnittelu on vielä liian aikaista.
Toiveena olisi, että hän kuntoutuisi sen verran, että voisi palata kotiin. Tarpeen vaatiessa voisin ryhtyä omaishoitajaksi. Miten minun tulisi edetä tässä tilanteessa? Lisäksi minulla on vahvistamaton edunvalvontavaltuutus. Missä tilanteessa ja miten se tulisi vahvistaa?
Aivoinfarktin jälkeinen hoito: Miten edetä?
8
160
Vastaukset
- Anonyymi
Vahvista edunvalvonta. Digitalisoi se ja kysy vaikka laki mieheltä neuvoa. Noinkin vanha henkilö tarvitsee kaiken sinun apusi. Ota vastaan kaikki apu mitä saat.
- Anonyymi
Jos alat soveltaa tämän palstan älykääpiöiltä saamiasi neuvoja isäsi hoitamiseen, voit olla varma että hän ei näe seuraavaa päivää.
- Anonyymi
kyllä näin
edunvalvonta allekirjoitukset voit unohtaa
toimit lähiomaisen valtuutuksella
palvelutaloon heti hakemukset
niitä paikkoja on vähän
joten joudut omaishoitajaksi automaattisesti
ei kannata sellaseen raskaaseen työhön ruveta meet sitte sinne palvelutaloon autteleen
- Anonyymi
Ota maistraattiin yhteyttä. Siellä neuvovat.
Kuntoutus on vaikeaa tuon ikäisenä. Veljeni halvaantui 60 kymppisenä, ei päässyt enää asumaan kotiin. Tarvitsi niin paljon apua. Mutta jos pystyt olemaan omaishoitajana, se on hyvä. Mutta vaatii sinulta paljon. Voimia - Anonyymi
Mahdotonta tietenkin näillä spekseillä antaa mitään yleispätevää ohjetta.
Mikä oli isäsi kunto ja pärjääminen ennen aivoinfarktia? Millaiset ovat hänen kognitiiviset kykynsä nyt? Pystyykö isäsi itse arvioimaan tilaansa ja pärjäämistään, pystyykö hän realistisesti ilmaisemaan omat toiveensa? Kuinka paljon itse ymmärrät kuntoutuksesta ja mihin kaikkeen olet valmis? Oletko omaisena oikea ihminen arvioimaan, mitkä ovat realistiset odotukset? Onko sinulla yleensäkään edellytyksiä hoitotyöhön? Jne.
81-vuotiaan kuntoutus tuossa tilanteessa todella harvoin tarkoittaa sitä, että kuntoutuisi itsenäiseen elämään, saisi liikuntakykynsä takaisin tai edes pärjäisi omassa kotona edes avun turvin. Ikävää, mutta totta.
Ota huomioon myös se, että ympärivuorokautista hoivapaikaa on nykyään vaikea saada. Nyt kun siihen olisi mahdollisuus, mieti tarkkaan, kannattaisiko tuo mahdollisuus käyttää hyväksi. Onko sen suunnittelu liian aikaista vain SINUN mielestäsi? Jos terveydenhoidon ammattilainen sitä suosittelee, muista että hän pystyy ajattelemaan objektiivisesti.
Suosittelisin, että sairaalan kautta hakisit nyt aluksi sitä kuntoutuspaikkaa isällesi, katsoisit, miten se lähtee käyntiin. Näin kuukauden jälkeen mitään ei oikein voi vielä sanoa, mitä hyötyä siitä on. Saattaa tulla eteen vaikka mitä yllättäviä tilanteita, joita et osaa ajatellakaan, osaatko niissä sitten kotona isäsi kanssa toimia? Olisi hänellä ainakin osaava henkilökunta lähellä.
Omaishoitajuuteen liittyvissä asioissa kannattaa ottaa aluksi yhteyttä omaishoitajaliittoon. He ovat sinun ja isäsi puolella ja osaavat neuvoa sinua kaikesa mahdollisessa ihan alusta alkaen.
Edunvalvonta-asioissa taas ratkaisevaa on isäsi oma kyky hoitaa asioitaan. Myös ikääntyneellä ja sairaalla on oikeus siihen, jos siihen vain pystyy.- Anonyymi
Hän oli ennen aivoinfarktia hyvässä kunnossa. Ei lääkitystä. Teki päivittäin puutarhatöitä, raivasi ruohoa alueelta jonka raivaaminen kestää pari tuntia, ja teki polttopuita.
Mitä olen kuullut ihmisiltä, joilla on ollut omaisia hoivapaikoissa, niin mitään paluuta ei ole jos sinne joutuu.
Mielestäni pystyn ajattelemaan objektiivisesti, että hoivakodin suunnittelu on liian aikaista, koska 81-vuotiaan palautuminen kestää kauemmin. Tiedän esim. tapauksia, joissa puhekyky on palautunut puolen vuoden kuluttua.
Mutta kiitos vastauskesta. Selvitän mitä edellytyksiä on ja mitä apua on saatavilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hän oli ennen aivoinfarktia hyvässä kunnossa. Ei lääkitystä. Teki päivittäin puutarhatöitä, raivasi ruohoa alueelta jonka raivaaminen kestää pari tuntia, ja teki polttopuita.
Mitä olen kuullut ihmisiltä, joilla on ollut omaisia hoivapaikoissa, niin mitään paluuta ei ole jos sinne joutuu.
Mielestäni pystyn ajattelemaan objektiivisesti, että hoivakodin suunnittelu on liian aikaista, koska 81-vuotiaan palautuminen kestää kauemmin. Tiedän esim. tapauksia, joissa puhekyky on palautunut puolen vuoden kuluttua.
Mutta kiitos vastauskesta. Selvitän mitä edellytyksiä on ja mitä apua on saatavilla.Naapurin vanha rouva halvaantui, menetti puhe ja osittain liikunta kykynsä
Mutta kas kummaa noin puolen vuoden päästä hän oppi puhumaan, tosin vajavaisesti ja eläkkeellä oleva tytär oli omaishoitajana, muutti asumaan äitinsä luo - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kiitos vastauskesta. Selvitän mitä edellytyksiä on ja mitä apua on saatavilla.No, ympärivuorokautisen hoidon tarpeessa oleville hoivakoti on lähtökohtaisestikin se viimeinen koti. Ei siellä ole tarkoituskaan yrittää kuntouttaa kotona pärjääväksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marin pyöräili jalkakäytävällä. Aikuinen ihminen! Vai onko?
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/hups-sanna-marin-ja-joni-rakas-kaahasivat-fillareilla-jalkakaytavalla-paljonkertova2463626TULI PALO HAAPAVEELLÄ
Omakotitalo tuhoutui tulipalossa Haapavedellä varhain torstaiaamuna, pelastuslaitos kertoo. Palokunnan saapuessa kohtee212601Toivon vain
Ettet enää välittäisi. Kun näet niin ohitatko. Ettei silmissäsi loistaisi enää mikään minut nähdessäni. Ei sitä pilkettä51625Jenni Haukio ja Sauli Niinistö
Ero. Näinhän se menee kun ikäeroa on riittävästi. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/1c94ff48-185d-4d95-aff5-3e93351504Tampereella Hämeenkadulla Silmäaseman edustalla on ammuttu
Tampereen(kin) keskusta alkaa olemaan menetettyä aluetta, samoin lähiöt. Väkivaltaa ja huumeita ym häiriötä. En ihmettel931473Miten sua nyt
Pitäisi lähestyä tai ylipäätään suhtautua mihinkään. Kyselenkö kuulumisia vai juttelenko päivän säästä. Vai hymyilenkö p821219Harmailla autoilla liikkuvat vorot
Keitäs sankareita nämä ovat? https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/harmailla-autoilla-liikkuvat-vorot-ovat-tehneet-us211185Niina Lahtinen avautuu erikoisesta "krapula-metodista" ennen suoraa lähetystä: "Kuin mulla olisi..."
Kiitos, Niina! Upeasti vedit TTK-parketilla. Tsemppiä tuleviin tansseihin vaikkapa tuolla "krapulametodilla"! Lue Lahti251162Kuka on tämä henkilö
jonka pullukkaprinsessa kertoilee haisevan? Ennen nykyistä se oli erään seksuaalirikoksesta tuomitun tyypin kanssa, muit1121116Minä näen sinut
Näen kuka olet. Osaan laskea. Olen todella, siis todella hämmentynyt, ihastunut, vaivautunut ja ehkä eniten todella epäu311020