Monet ajattelevat, että ateismi ei tarjoa älyllistä haastetta, koska siinä on uskottava se mitä toiset ateistit sanovat ja siksi liikenne on ateistisesta liikehdinnästä poispäin. Mitä tämän ongelman selättämiseksi oikein voitaisiin tehdä? Vai onko se ihan OK, että ihmiset siirtyvät liikehdinnöistä toiseen oman mielensä mukaan kerättyään tietoa niissä harjoitettavista asioita? Vai tulisiko ateismin sallia ihmiselle omaa vapaata tahtoa?
Ateistisen liikehdinnän kuihtumisen syyt?
19
235
Vastaukset
”Monet ajattelevat, että ateismi ei tarjoa älyllistä haastetta…”
Tämä on ihan totta. Ateismi on jumaluskon olemattomuutta. Ei se tarvitse älyä. Kivet, kärpäset ja pikkuvauvatkin ovat ateistisia.
”…siinä on uskottava se mitä toiset ateistit sanovat ja siksi liikenne on ateistisesta liikehdinnästä poispäin.”
Höpsistä, pikkuvauva syntyy ateistisena ja hän on sellainen vaikka kukaan ei ole asiasta vielä mitään puhut. Liikenne ateismista poispäin ei johdu ateismista vaan teistien uskonnon tuputtamisesta, johon lapset valitettavan usein lankeavat.
”Mitä tämän ongelman selättämiseksi oikein voitaisiin tehdä?”
Kielletään uskontojen tuputtaminen alaikäisille.
”Vai tulisiko ateismin sallia ihmiselle omaa vapaata tahtoa?”
Jos ihmisellä ylipäätänsä on vapaata tahtoa niin kyllä sitä on eniten ollut rajoittamassa teistit.- Anonyymi
Hessu tässä moi!
Osta itsellesi mopo ja ajele sillä kesällä maaseudulla!
Siitä tulee hyvä mieli. 😁 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hessu tässä moi!
Osta itsellesi mopo ja ajele sillä kesällä maaseudulla!
Siitä tulee hyvä mieli. 😁Mopoa Varma Tietokin suosittelee
Ei tuo jankuttaminen muuten lopu jos silloinkaan.
- Anonyymi
Miten ateismi on kuihtunut? Minä luulen, että ateistien määrä kasvaa koko ajan esim. Suomessa. Ateistien määrä kasvaa jopa "Amerikassa".
- Anonyymi
Tarkoitatko ateististen henkilöiden lukumäärää, vai ateistien osuutta ihmisistä? Osalle ateisteja mm. kivet, kävyt jne. ovat ateistisen ilmentymän manifestaatioita (tosin tämän ateistisen suuntauksen edustajia ei ole kuin suomi24 palstalla). Tai sitten voi olla siihen keskittynyt ateismin salainen lahko tai haara kirjallisuuksineen ja teorioineen, jollaisen olemassaolon taas toiset palsta-ateistit ehdottomasti kieltävät.
Joten olisi hyvä, että aina ensin määriteltäisiin se, mitä tarkoitetaan ja mistä näkökulmasta ateismia käsitellään. Käsitelläänkö sitä esim. kivi, käpy näkökulmasta, vai jostain realistisesta konkretiasta käsin? Eli onko ateismi tiedostamista vai tiedostamattomuutta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko ateististen henkilöiden lukumäärää, vai ateistien osuutta ihmisistä? Osalle ateisteja mm. kivet, kävyt jne. ovat ateistisen ilmentymän manifestaatioita (tosin tämän ateistisen suuntauksen edustajia ei ole kuin suomi24 palstalla). Tai sitten voi olla siihen keskittynyt ateismin salainen lahko tai haara kirjallisuuksineen ja teorioineen, jollaisen olemassaolon taas toiset palsta-ateistit ehdottomasti kieltävät.
Joten olisi hyvä, että aina ensin määriteltäisiin se, mitä tarkoitetaan ja mistä näkökulmasta ateismia käsitellään. Käsitelläänkö sitä esim. kivi, käpy näkökulmasta, vai jostain realistisesta konkretiasta käsin? Eli onko ateismi tiedostamista vai tiedostamattomuutta?Ateismi vastaan islam, se on tulevaisuutta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko ateististen henkilöiden lukumäärää, vai ateistien osuutta ihmisistä? Osalle ateisteja mm. kivet, kävyt jne. ovat ateistisen ilmentymän manifestaatioita (tosin tämän ateistisen suuntauksen edustajia ei ole kuin suomi24 palstalla). Tai sitten voi olla siihen keskittynyt ateismin salainen lahko tai haara kirjallisuuksineen ja teorioineen, jollaisen olemassaolon taas toiset palsta-ateistit ehdottomasti kieltävät.
Joten olisi hyvä, että aina ensin määriteltäisiin se, mitä tarkoitetaan ja mistä näkökulmasta ateismia käsitellään. Käsitelläänkö sitä esim. kivi, käpy näkökulmasta, vai jostain realistisesta konkretiasta käsin? Eli onko ateismi tiedostamista vai tiedostamattomuutta?Ateismi on käsitys, joten se vaatii tietoisuutta ja ajattelukykyä.
Joskus kyllä tuntuu, että uskovaisilla ei ole ajattelukykyä. Toistavat vain muilta kuulemiaan juttuja... - Anonyymi
Samasta syystä kasvaa ateismikin kuin lahkolaisuus, uskotaan valheisiin, vaikka totuus on nenän edessä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ateismi on käsitys, joten se vaatii tietoisuutta ja ajattelukykyä.
Joskus kyllä tuntuu, että uskovaisilla ei ole ajattelukykyä. Toistavat vain muilta kuulemiaan juttuja...Onko se älykkyyttä, että uskoo juoruja!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se älykkyyttä, että uskoo juoruja!
Ei ole älykästä uskoa juoruja.
Uskontohan on juuri joukko juoruja, keksittyjä tarinoita. Jotkut sitten ottavat ne tosissaan...
Ihan samaa kuin uskottaisiin populistien valeuutisia. Mutta vanha totuushan on: Mitä älyttömämpi juttu, sitä varmemmin siihen uskotaan.
- Anonyymi
voisiko olla ateisteja, jotka tarpeeksi etuja kirkolta saatuaan teeskentelevät uskovaista 🤣 näin varmasti on koska se on vain eduista kiinni
- Anonyymi
"koska siinä on uskottava se mitä toiset ateistit sanovat"
Miksi olisi uskottava, mitä toiset ateistit sanovat? Minä ainakin olen ihan itse uskomatta, että jumalia olisi olemassa.
Ja jos minulle sanotaan, ateismi on sitä, että ei uskota jumalien olemassaoloon, ja jos en usko jumalien olemassaoloon, ymmärrän aika äkkiä, että olen siis ateisti.
Uskontohan juuri perustuu siihen, että uskotaan, mitä toiset sanovat. Eihän ihminen voi itsestään keksiä, mitä toiset ovat joskus keksineet sanoa uskonnosta (dogmit). - Anonyymi
minusta tuli aivan äärimmäinen ateisti , koska tiedän kuolemaan kaiken päättyvän
- Anonyymi
Avaaja lisää: Joo koin saman kuoleman tunteen, kun yritin asentaa vanhaa hyvää tulostintani Windows Vistaan.
Edes Herra, insinööri tai saatanakaan ei auttanut, saati buuttaus.
- Anonyymi
Ateistit elävät omaa elämäänsä, eikä se ole mikään kansanliike tms., joka jotenkin liikehtisi. Miten sellainen voisi "kuihtua"? Se on vain elämää ilman uskonnollisten oppien väliintuloa ja johdattelua.
Teismi on vanhan koulukunnan elämäntapaa, joka perustuu muinaiseen tuntemattoman pelkoon ja utelaisuuteen, sekä tuntemattoman selittämiseen luovilla keinoilla. Muinaisille ihmisille oli tyypillistä siirtää mielikuvallisesti tuttuja asioita selittämään tuntemattomia ilmiöitä, mutta mielikuvituksellisin lopputuloksin. Esim. ukkosen jyrähdys ja salama sai yli-inhimillisiä muotoja. Se edusti aikalaisille tyypillistä irrationaalista ajattelutapaa. Kun tieteellinen ajattelu kehittyi, opittiin ymmärtämään, ettei salama ja jyrähdys olekaan mitään "ukkosen jumalan puhetta tai vihaa", vaan jääkieteiden hankauksesta syntyvästä sähkövarauksesta syntyvä purkaus. Se taas edustaa rationaalista ajattelua.
Rationalisoituminen tulee väistämättä kasvamaan, koska uskonnot ja jumalat menettävät vähitellen asemansa ja merkityksensä ihmisten elämässä. - Anonyymi
Olipa typerä avaus, selvä provo. Ateismihan syntyy juuri siitä että ei usko hihhulien satuja, koska ne ovat niin typeriä, lapsellisia ja vailla ainoatakaan todistetta.
Eikä sitä ole kukaan toinen ateisti minulle koskaan kertonut, vaan se on vain oman pohdinnan ja päättelyn tulosta. En edes tuntenut ketään toisia ateisteja silloin kun nuorempana pohdiskelin näitä asioita. Vanhemmat olivat tiukan linjan uskovaisia.
Uskonnot eli hihhulismi on juuri sitä että uskotaan sokeasti kaikki sadut mitä kerrotaan, eikä koskaan epäillä mitään. Kriittinen ajattelu on uskovilta ehdottoman jyrkästi kokonaan kielletty, eivätkä näytä sitä myöskään osaavan. >>Monet ajattelevat, että ateismi ei tarjoa älyllistä haastetta, koska siinä on uskottava se mitä toiset ateistit sanovat ja siksi liikenne on ateistisesta liikehdinnästä poispäin.
Mä harrastan uskontojen kulttuurihistoriaa ja harhaoppeja. Psykologisesti, sosiologisesti ja historiallisesti on mielekästä tuntea kristinuskon juuret ja erilaisia kristinuskon manifestaatioita.
Länsimainen esoterismi koostuu aatteista ja uskomuksista, jotka eivät kelpaa ortodoksiselle uskonnolle tai tieteelle. Salatut opit kuuluvat uskontojen kiellettyyn alakulttuuriin. Ne ovat kapinaa valtavirtaistumista vastaan.
Löysin hiljattain Johannes Trithemiuksen, joka vuonna 1483 vain 21-vuotiaana valittiin Spoheimin Benediktiiniluostarin apotiksi. Trithemius erikoistui magiaan, nekromantiaan ja demonologiaan sekä muihin salaoppeihin. Hän laajensi luostarin 40 kirjan kokoelman aikalaisittain merkittäväksi 2000 kirjan kirjastoksi. Lisäksi hän opetti.
Hänen opilaitaan olivat historian merkittävimpiin mystikoihin kuuluneet Heinrich Cornelius Agrippa von Nettesheim (saksalainen alkemisti, okkultisti, maagi ja astrologi) ja Paracelsus, eli Theophrastus Philippus Aureolus Bombastus von Hohenheim (sveitsiläissyntyinen alkemisti, lääkäri, astrologi, psykologi ja okkultisti).
Trithemius kirjoitti tunnetuimman työnsä Steganographia noin vuonna 1499. Kolmiosaisen kirjan uskottiin käsittelevän mustaa magiaa - tarkemmin sanottuna henkien käyttämistä kommunikointiin suurten etäisyyksien välillä. Trithemius uskoi, että enkeleitä voi käyttää viestien viemiseen.
Trithemius jakoi prekessiojakson 25 920 vuotta (todellisuudessa n. 25 700 vuotta) kahteentoista osaan eläinradan merkkien mukaan ja sitten seitsemään osaan planeettojen mukaan. Suuri kierroskausi jakaantui 84 osaan, joista kukin kesti 308 vuotta ja kutakin hallitsi vastaava planeetta.
Trithemius laski, että Marsin johtama kausi loppui 21. joulukuuta 1880, jolloin alkaa vuoteen 2188 kestävä Auringon ja Vesimiehen hallitusaika.
Trithemius sanoi Auringon hallitusajasta:
”Se tulee olemaan suurten hallitusten aika – – Suuret valtakunnat tulevat loistamaan kunniassaan, ihmisäly saa suurimman valtansa ja kaikki kirkot, uskot ja jumaluusopilliset dogmit tulevat sortumaan ja muuttumaan muinaisjäännöksiksi.”
Oliko hän väärässä?Jos Trithemiuksen ajatusta "viestinnästä suurten etäisyyksien välillä" tarkastelee uskonnon näkökulmasta, on ajatus looginen. Kristityt uskovat enkeleihin ja teurgiaan, jolla enkeleihin voi vaikuttaa. Miksei siis olisi mahdollista välittää viestejä enkeleiden välityksellä?
Renessanssiajan mielenkiintoisiin henkilöihin kuuluivat myös Marsilio Ficino, Lodovico Lazzarelli ja Giovanni Pico della Mirandola, jotka uskoivat perenniaaliseen filosofiaan.
Philosophia perennis (lat., ”pysyvä/ikuinen filosofia”; myös philosophia perennis et universalis) eli perenniaalinen filosofia on ajatus siitä, että tietyt filosofiset ajatukset toistuvat historiassa aikakaudesta ja kulttuurista riippumatta.
Perenniaalisen filosofian mukaan on olemassa tiettyjä universaaleja ja ikuisia totuuksia, jotka koskevat esimerkiksi todellisuuden luonnetta, ihmisluontoa tai tietoisuutta. Tämä on varsin hermetistinen oppi (vrt. Hermes Trismegistus).
Termi philosophia perennis esiintyy ensimmäisen kerran 1500-luvulla Agostino Steucon teoksessa De perenni philosophia libri X (1540), jossa uusplatonistinen kristillinen filosofia nähdään viisauden huipentumana, jota kohti kaikki muut filosofiset suuntaukset osoittavat tavalla tai toisella.
Steucon mukaan ihmiskunnan hallussa on ollut aina jumalallista alkuperää oleva ikuinen viisaus, joka sisältää muun muassa todistukset Jumalan olemassaololle, maailman luomiselle ja sielun kuolemattomuudelle. Kreikkalaiset olivat saaneet tämän filosofian juutalaisilta, egyptiläisiltä ja muilta kansoilta, ja kreikkalaisilta se oli välittynyt edelleen kristilliseen skolastiikkaan. Mutta nämä ovat harhaoppeja. Vastaavien oppien vuoksi Giordano Bruno poltettiin roviolla.
Palataan Picoon.
Pico lähti Roomaan järjestämään "kongressia", jossa eurooppalaisten oppineiden kesken käsiteltäisiin 900 teesiä. Matkalla Roomaan Pico pysähtyi Arezzossa, jossa rakastui Lorenzo de' Medicin serkun vaimoon ja yritti karata tämän kanssa. Pakomatka päättyi, kun pari saatiin kiinni, ja petetty aviomies pahoinpiteli Picon ja heitti hänet tyrmään.
Pico vapautettiin vasta itse Lorenzo de' Medicin käytettyä vaikutusvaltaansa. Hän vietti useita kuukausia Perugiassa toipunassa vammoistaan. Tällöin hän sanoo saaneensa "taivaan lahjana" käsiinsä tiettyjä kaldealaisia kirjoituksia, Esdrasin, Zoroasterin ja Melchiorin kirjat, jotka käsittelevät kaldealaisten filosofiaa, oraakkelien ja maagien mystisiä kirjoituksia.
Perugiassa Pico tutustui myös heprealaiseen Kabbalaan sekä Hermes Trismegistoksen nimiin laitettuihin klassisen hermetismin teksteihin. Molemmat olivat Picon mielestä kiehtovia, sillä niiden oletettiin olevan samalta aikakaudelta kuin Vanha testamentti.
Picon lähestymistapa perustui pääosin Platoniin, mutta hän kunnioitti suuresti myös Aristotelesta. Vaikka hän oli opiskellut humanistisissa kouluissa, hän itse oli ehdottomasti eklektikko, ja hänen työnsä katsotaankin oleva reaktio aikakauden puristiselle humanismille.
Hän uskoi, että oppineiden tulisi opiskella Vanhan testamentin ohella myös Talmudia ja Hermeticaa (Corpus Hermeticum), sillä ne kaikki sisälsivät "Jumalan sanan", vain eri kielillä ilmaistuna. Pico julkaisi mm. kirjan nimeltä Conclusiones philosophicae, cabalasticae et theologicae.
Pointti on siis se, että lähes kaikkien kristittyjen usko nojaa Raamattuun, mutta vain harva kristitty ymmärtää, että Raamattu on katolisen kirkon 300-luvulla kokoama kirjoituskokoelma, joka on editoitu yhteensopivaksi Heprealaisen Raamatun kanssa.
Raamattu ei ole kristinusko, vaan katolisen kirkon (proto-ortodoksien) "kirjoittama" kristinusko. Esimerkiksi evankeliumit ovat pseudoepigrafeja, jotka kirjoittitti tuntemattomat henkilöt 60-100 jaa. Sittemmin Raamattu on kirjoitettu ja käännetty lukemattomia kertoja ja jokainen käännös on tuonut kirjoituksiin kääntäjän näkemyksen ja painotuksen.
Mitään alkuperäistä Raamattua ei ole olemassa. On vain erilaisia varhaiskristillisiä opinkappaleita ja sekavaa kirjeenvaihtoa seurakuntien ja opettajien välillä, mutta ne eivät suinkaan ole yhteismitallisia. Ensimmäisen kanonisoidun Uuden testamentin väänsi 100-luvulla Markion, joka uskoi, että on kaksi Jumalaa: Vanhan testamentin paha luoja ja Jeesuksen korkeampi Jumala. Näin uskoi myös basilidelaiset, valentinolaiset, setiläiset ja monet muut. Marcellinalaiset uskoivat, että Jeesus oli vain mies, mutta yhtä merkittävä kuin vaikkapa Platon ja Aristoteles.
Vanha testamentti ei liity kristinuskoon ja Jeesukseen millään muulla tavalla kuin, että kirkkoisät halusivat kristinuskolle prologin. Tosiasiassa varhaiskristillisyys oli juutalainen lahko, joka rimpuili irti Heprealaisen Raamatun opeista. Juutalaisile Jeesus oli harhaoppinen opettaja ja kansanvillitsijä ja sellaisena hänet tuomittiin kuolemaan.AtominusBibBib kirjoitti:
Jos Trithemiuksen ajatusta "viestinnästä suurten etäisyyksien välillä" tarkastelee uskonnon näkökulmasta, on ajatus looginen. Kristityt uskovat enkeleihin ja teurgiaan, jolla enkeleihin voi vaikuttaa. Miksei siis olisi mahdollista välittää viestejä enkeleiden välityksellä?
Renessanssiajan mielenkiintoisiin henkilöihin kuuluivat myös Marsilio Ficino, Lodovico Lazzarelli ja Giovanni Pico della Mirandola, jotka uskoivat perenniaaliseen filosofiaan.
Philosophia perennis (lat., ”pysyvä/ikuinen filosofia”; myös philosophia perennis et universalis) eli perenniaalinen filosofia on ajatus siitä, että tietyt filosofiset ajatukset toistuvat historiassa aikakaudesta ja kulttuurista riippumatta.
Perenniaalisen filosofian mukaan on olemassa tiettyjä universaaleja ja ikuisia totuuksia, jotka koskevat esimerkiksi todellisuuden luonnetta, ihmisluontoa tai tietoisuutta. Tämä on varsin hermetistinen oppi (vrt. Hermes Trismegistus).
Termi philosophia perennis esiintyy ensimmäisen kerran 1500-luvulla Agostino Steucon teoksessa De perenni philosophia libri X (1540), jossa uusplatonistinen kristillinen filosofia nähdään viisauden huipentumana, jota kohti kaikki muut filosofiset suuntaukset osoittavat tavalla tai toisella.
Steucon mukaan ihmiskunnan hallussa on ollut aina jumalallista alkuperää oleva ikuinen viisaus, joka sisältää muun muassa todistukset Jumalan olemassaololle, maailman luomiselle ja sielun kuolemattomuudelle. Kreikkalaiset olivat saaneet tämän filosofian juutalaisilta, egyptiläisiltä ja muilta kansoilta, ja kreikkalaisilta se oli välittynyt edelleen kristilliseen skolastiikkaan. Mutta nämä ovat harhaoppeja. Vastaavien oppien vuoksi Giordano Bruno poltettiin roviolla.
Palataan Picoon.
Pico lähti Roomaan järjestämään "kongressia", jossa eurooppalaisten oppineiden kesken käsiteltäisiin 900 teesiä. Matkalla Roomaan Pico pysähtyi Arezzossa, jossa rakastui Lorenzo de' Medicin serkun vaimoon ja yritti karata tämän kanssa. Pakomatka päättyi, kun pari saatiin kiinni, ja petetty aviomies pahoinpiteli Picon ja heitti hänet tyrmään.
Pico vapautettiin vasta itse Lorenzo de' Medicin käytettyä vaikutusvaltaansa. Hän vietti useita kuukausia Perugiassa toipunassa vammoistaan. Tällöin hän sanoo saaneensa "taivaan lahjana" käsiinsä tiettyjä kaldealaisia kirjoituksia, Esdrasin, Zoroasterin ja Melchiorin kirjat, jotka käsittelevät kaldealaisten filosofiaa, oraakkelien ja maagien mystisiä kirjoituksia.
Perugiassa Pico tutustui myös heprealaiseen Kabbalaan sekä Hermes Trismegistoksen nimiin laitettuihin klassisen hermetismin teksteihin. Molemmat olivat Picon mielestä kiehtovia, sillä niiden oletettiin olevan samalta aikakaudelta kuin Vanha testamentti.
Picon lähestymistapa perustui pääosin Platoniin, mutta hän kunnioitti suuresti myös Aristotelesta. Vaikka hän oli opiskellut humanistisissa kouluissa, hän itse oli ehdottomasti eklektikko, ja hänen työnsä katsotaankin oleva reaktio aikakauden puristiselle humanismille.
Hän uskoi, että oppineiden tulisi opiskella Vanhan testamentin ohella myös Talmudia ja Hermeticaa (Corpus Hermeticum), sillä ne kaikki sisälsivät "Jumalan sanan", vain eri kielillä ilmaistuna. Pico julkaisi mm. kirjan nimeltä Conclusiones philosophicae, cabalasticae et theologicae.
Pointti on siis se, että lähes kaikkien kristittyjen usko nojaa Raamattuun, mutta vain harva kristitty ymmärtää, että Raamattu on katolisen kirkon 300-luvulla kokoama kirjoituskokoelma, joka on editoitu yhteensopivaksi Heprealaisen Raamatun kanssa.
Raamattu ei ole kristinusko, vaan katolisen kirkon (proto-ortodoksien) "kirjoittama" kristinusko. Esimerkiksi evankeliumit ovat pseudoepigrafeja, jotka kirjoittitti tuntemattomat henkilöt 60-100 jaa. Sittemmin Raamattu on kirjoitettu ja käännetty lukemattomia kertoja ja jokainen käännös on tuonut kirjoituksiin kääntäjän näkemyksen ja painotuksen.
Mitään alkuperäistä Raamattua ei ole olemassa. On vain erilaisia varhaiskristillisiä opinkappaleita ja sekavaa kirjeenvaihtoa seurakuntien ja opettajien välillä, mutta ne eivät suinkaan ole yhteismitallisia. Ensimmäisen kanonisoidun Uuden testamentin väänsi 100-luvulla Markion, joka uskoi, että on kaksi Jumalaa: Vanhan testamentin paha luoja ja Jeesuksen korkeampi Jumala. Näin uskoi myös basilidelaiset, valentinolaiset, setiläiset ja monet muut. Marcellinalaiset uskoivat, että Jeesus oli vain mies, mutta yhtä merkittävä kuin vaikkapa Platon ja Aristoteles.
Vanha testamentti ei liity kristinuskoon ja Jeesukseen millään muulla tavalla kuin, että kirkkoisät halusivat kristinuskolle prologin. Tosiasiassa varhaiskristillisyys oli juutalainen lahko, joka rimpuili irti Heprealaisen Raamatun opeista. Juutalaisile Jeesus oli harhaoppinen opettaja ja kansanvillitsijä ja sellaisena hänet tuomittiin kuolemaan.Ihmiset keksivät tarinoita. Osa tarinoista jää elämään. Kulttuurillisesti tarinoill on merkitystä. Tärkeät myytit, legendat ja arvot kulkevat sukupolvelta seuraavalle hieman samaan tapaan kuin vaikkapa jouluperinne: lapset rakastavat joulua, lahjoja, ruokia, joululauluja jne. ja haluavat jakaa saman kokemuksen omille lapsilleen, mutta usein merkitykset ja painotukset muuttuvat sukupolvelta seuraavalle.
Joulu, joka on pitkälti amerikkalaisen kaupallisuuden manifestaatio on korvannut Suomessa pakanallisen joulun (Jule) ja omaksunut piirteitä pakanallisen kekrin vietosta ja Coca-Cola companyn mainoksista.
Joululla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Talvipäivänseisauksen juhlat ovat kristinuskoa vanhempaa perua (mm. Sol Invictus Roomassa). Kristittyjen omittua joulun, se syrjäytti pakanallisia juhlia ja jäi elämään sukupolvet ylittävänä perinteenä, joka on liimattu kristillisyyden osaksi jouluevankeliumina.
Mutta nekin tarinat ja perinteet, jotka kulkevat sukupolvelta toiselle, muuttuvat aikojen saatossa, kuten on käynyt joululle, pääsiäiselle ja pyhäinpäivälle, jotka kaikki ovat kristinuskon aiemmista pakanallisista perinteistä varastamia juhlia. Niihin on siis lyöty kristillisyyden leima.
Jos kristinuskon historiaa lukee yhtään, havaitsee, että se on kaikkea muuta kuin jouluevankeliumin ihastuttava taru. Se on verenhurmosta, selkäänpuukotuksia ja väkivaltaa.
Kristinuskon kulttuurihistoria on harhaoppien historiaa. Erilaisia kristillisiä oppisuuntia on tuhansia ja jokainen väittää muita kristillisiä oppeja ja niiden painotuksia harhaoppisiksi; itse asiassa jokainen kristitty uskoo erilaiseen Jumalaan ja pitää muiden uskoa harhaoppisina.
Se, mikä tunnetaan kristillisyytenä on joukko löyhästi toisiinsa kytkeytyviä arvoja ja uskomuksia, jotka historian aikana ovat sotineet lukemattomia kertoja toisiaan vastaan (esim. Ranskan uskonsodat, reformaatio, vasta-reformaatio). Kristinusko on sitä, mitä paavi tai arkkipiispa tai kulttijohtaja väittää sen olevan.
Näiden kristillisten oppien vuoksi miljoonia on murhattu. Usko on narsistisen psykopatian muoto: siis henkilökohtainen usko siitä, että minä tiedän ja sinun on uskottava, kuten minä uskon, koska se on ainoa oikea tapa. Siitä tämänkin ateismi-aloitus kertoo - halusta hallita muiden ajattelua omilla pakkomielteisillä fantasioillaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563091Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472881Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242689Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3521772- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193951- 44809
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101802Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26800