Varhaisimmat muistot

Leny

Minua kiinnostaisi tietää, mitkä ovat varhaisimmat muistot joita teillä on lapsuudestanne. Itse muistan joitakin tapahtumia, kun oli 2,5 vuoden ikäinen. Muistan ikkunan edessä olevan kukan (verenpisara), jossa oli pyöreitä punaisia nuppuja. Minä napsuttelin niitä nuppuja ja sain toruja äidiltä. Toinen muisto oli, kun olin isomman tytön kanssa käynyt ilman lupaa tätini mansikkamaalla. Minä olin sulloin mansikoita essun taskuun viedäkseni niitä veljelleni, joka oli puolivuotias. Tuli taas toruja. Ensimmäiset muistot liittyvät siis tilanteisiin, mitä ei olisi saanut tehdä.

32

3834

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eltk

Kun elettiin niitä aikoja kun lapsia vietiin ulkomaille sotaa pakoon. Me lapsi katras kuunneltiin kun isä ja åiti keskusteli, kuka haluaa lähteä Ruotsiin? Kukaan muu ei vastannut mitään, minä joukon nuorimmainen rupesin inttämään että minä ja väänsin oikein itkua kun ei suostuttu. Olin noi 3-4v. Olen jälkeenpäin monasti miettinyt, miksi halusin lähteä yksin Ruotsiin.

• señora lyyli

oon tämän ensimmäisen muistoin kertontkin täällä aikasemmin, mutta ko kysyt puhun sen uuvellee. tämän sanon sen takkia, ettei lukija luule lyylin muistin männeen kokonaa,ko kertoo samoja juttuja uuvellee;)))

on vaikia sannoo minkäikänen olen olt varhaisemmassa muistossa,mutta hyvin pieni vissii.olin jotenkin kovin tiukkaa puettu, olin ikkäänkuin paketissa.:))

joskus oon aatellu että oisko olt kapalot,mutta ei ihminen varmaa voi muistaa niin kaukasii asioita,sillohan joku vois muistaa syntymänkin:)))

minnuu heitettii ilmaa näin vaa naaman alapuolellain, hää joka minnuu heitti.osuin välil kattoo tai johonkin hirtee , ja huusin niin mahottomast,mutta ihmiset vaa nauroi.

sitte minul on kuva itestäin, istun uimarannalla peiton päällä ilkosillaa, oon siin ehkä vuuen tai toisella. kuva on otettu karjalassa en tiiä tarkkaa paikkaa.

minul on muistikuva että istun rantaveessä, ja työnnän sormii veen alle hiekkaan. ei ole tietoo onko se tuo kuvan muistoja tai vähän myöhemmin.

sitte muistan ehkä kolmen vuuen ikäsenä,ko oltii äitin kanssa terijoen lähettyvillä isossa talossa töissä. talon emäntä oli tuima ilmeinen ja kova komentammaa kuuluvalla äänellä.

mie pelkäsin häntä kovasti. kerra hää paisto keittiös lettuja ,pani minut istumaa pöyän ääree ja lautaselle ison lettukasan ja hienoo sokerii päälle ja sano syö pentu.

sehän oli herkkua,mutta ei nyt ,maistoin yhestä letusta ja se maistu ihan vihaselle emännälle , en kyllä ossaa sannoo mille emäntä maistuu, :))mutta pahalle kuitenki.

niin en saant palaakaa alas. mie piilotin letut esiliinan taskuu ja vaivihkaa siiryin kanalaan jossa syötin ne kanoille.

tämmösii muistoja minul on. mikähän muute täällä netissä on olt koko aamun,ko en ole saant kirjotuksii perille ,enneko vast kaheksan aikaa.

no eihä se mittää kirjotan ain varastoon pageen, ja paan päivemmällä jos ylläpito remontteeraa palstaa. ylleensä hyö ilmottaa etusivul,jossa on olt avaimenkuva että operoiaa.

mutta nyt taas meiän mukava keskustelupalsta pellaa. mie hoian tännää jehuu ja garboa neljä tuntii, jote hauska päivä on tiiossa.
      yhtä mukavaa päivää teillekkin toivoo lyyli

• Leny

Minä voin päätellä, että muistoni ovat ennen Karjalasta evakkoon lähtöä. Lähtö oli marraskuussa ja joulukuussa olisin täyttänyt 3 vuotta. Ja muistot ovat kesäajalta.
        Sain käydä silloin lähikaupasta karamelliä ostamassa. Kauppias laittoi ne paperitötteröön ja muistan että kotini ja kaupan välillä oli rakennus, jonka seinustalla maassa olivat tikapuut. Siihen istahdin aina karkkeja syömään. Tämä muisto varmistui, kun aikuisena olen nähnyt valokuvan paikasta, joka vastasikin muistikuvaani. Muistan kun lauloin kylässä keinutuolissa istuen: "Teikkali te toomenlahten helmi te on..." Olin yllytyshullu, koska kaikki nauroivat ja oli hyvä fiilinki.
        Evakkoon lähdöstä muistan sen, että meidät vietiin laivalla saaresta turvaan. Se ahtauden tunne syöpyi mieleeni. Ihmisiä oli sullottu tiukkaan ja oli jotenkin tukala olla. Mutta Sinulla Lyyli on ilmeisesti muistikuvia tosi nuoresta asti.

• matteus

"Itse muistan joitakin tapahtumia, kun oli 2,5 vuoden ikäinen."

Kun olin parivuotias, tapahtui paljon asioita, joiden ajoituksesta olen voinut varmistaa jälkikäteen muisti-ikäni takarajan. Olen dokumentoinut muistikuvat kotisivulleni.

• Annuli

Olin n.3vuoden ikäinen kun sairastimme 9kk:n ikäisen siskon kanssa hinkuyskää kotioloissa.

Yht´äkkiä huoneeseen tuli kova hässäkkä, näin miten siskoa yritettiin virotella, Isomummo kappasi minut syliinsä vei alakerran saliin keinutuoliin,puristi rintaansa vasten ja lauloi jotakin lastenlaulua. Sisko oli lentänyt enkeleiden luokse, ikävöin häntä pitkään.

Toinen muisto 3 vuoden vaiheilta oli luukkuhousut,kotitekoiset liivit ja sukkanauhat joita oli kiva venytellä ja laittaa sukan nappiin kiinni.
        Samoin ikioma kissa Mirri, joka oli sydänystävä yli 12 vuotta. Opettelin eläinten nimiä joita maalaistalossa oli
        paljon, muutamia eläinten nimiä muistan vieläkin.

Opin tekemään käpylehmiä ja lampaita Alman opastuksella ja yritin laulaa niille Alman kanssa laulua, Nytpä tahdon olla mä, pienen mökin laittaja......

• on varmaankin aikaisin hämärä muistikuva, ja olin n vuoden ikäinen.
      Äiti istutti minut keinutuoliin ja käski ison siskon pidellä minusta kiinni etten putoa tuolilta.

Toinen varhainen muistikuva on junamatka mummolaan.
      Olin 1-2 v vanha. Olin nukahtanut äidin syliin jo ennen junaan nousua ja kun heräsin, heilui lamppu katossa, niinkuin koko "huonekin" (junanvaunu). Aloin huutaa kauhusta ja äiti selitti että ollaan junan kyydissä. Enhän minä tiennyt mikä juna on.

Sitten muistan erään kerran kun isä oli rintamalta lomalla.
      Silloin olin jo ehkä 3-vuotias, koska osasin puhua, vieläpä karjalan murteella, koska meillä oli karjalaisia evakossa.
      Syytä en muista mutta isä antoi kurinpalautusta ja pisti minut kamariin arestiin, nosti penkin oven eteen ja istui itse penkin painoksi, joten minun oli mahdotonta saada ovea auki.
      Huusin ja kiljuin oven takana. Hakkasin nyrkeillä ovea. Mikään ei auttanut.
      Siinä huutaessa tuli pissahätä ja kiljaisin karjalanmurteella: - Minnuu pissittää!
      Äiti tuntui sanovan että päästä se ulos ettei pissi housuunsa.
      Isä aukaisi oven ja toi potan ja käski pissiä heti "eikä viijes päevä". Hän luuli varmaankin että hätä ei ollut todellista.
      Olen saanut värikkään kuvauksen siitä kun pikkuneiti tuohtuneena heilautti hameen helmat korviinsa, laski housut alas ja istahti potalle, koko ajan isää silmiin napittamalla ja vettä tuli niin että potan korva tärisi!

• jälkeen

Asuimme "navetassa" seinän takana oli lehmä hevonen ja lammas.Olin rapeat 2 v kun äiti kantoi karitsan huoneesen meille lapsille nähtäväksi.
        Myös veljeni kuolema nuilta ajoilta on jäänyt muistiini.Sellainen pieni valkoinen arkku "navetan" edessä.

• Muistan että pelkäsin mummua, joka asui meillä.
        Hänellä oli mustat körttivaatteet päällä ja oli aina tuiman näköinen, "koivuniemen herra" oli hänen aseistuksensa.

Kun mummua ei enää ollut niin pelkäsin hänen kuvaansa, joka oli kamarin seinällä suurennettuna piirongin päällä. Kuvassa hän oli ukin kanssa, mutta katsoin vaan mummua jonka katse näytti seuraavan kaikkialle.
        Testasin ja menin piiloon eri paikkoihin, ja kun kurkistin niin mummo katsoi suoraan silmiin vaikka olisin ollut sängyn alla!

Kun pyhäkoulun opettaja kertoi että Jumala näkee kaiken niin tokaisin: - Ja meijän mummu!

• Leny
        MdK-MdK kirjoitti:

Muistan että pelkäsin mummua, joka asui meillä.
        Hänellä oli mustat körttivaatteet päällä ja oli aina tuiman näköinen, "koivuniemen herra" oli hänen aseistuksensa.

Kun mummua ei enää ollut niin pelkäsin hänen kuvaansa, joka oli kamarin seinällä suurennettuna piirongin päällä. Kuvassa hän oli ukin kanssa, mutta katsoin vaan mummua jonka katse näytti seuraavan kaikkialle.
        Testasin ja menin piiloon eri paikkoihin, ja kun kurkistin niin mummo katsoi suoraan silmiin vaikka olisin ollut sängyn alla!

Kun pyhäkoulun opettaja kertoi että Jumala näkee kaiken niin tokaisin: - Ja meijän mummu!

Minäkin muistan äitini siskon, jonka luona usein kävin. Hän oli kova kasvattaja. Ruokailun jälkeen hän komensi kävelemään vaikka tuvan lattialla ympyrää. Hän sanoi, että ruoan jälkeen ei saa mennä makaamaan, sillä sellainen on laiska. Ja kaiken lisäksi suolet voi mennä solmuun.
        Minä olen aikuisena tuota opetusta uhmannut oikein rutosti.

• Leny

Minusta ottivat valokuvan, kun olin nyrhinyt otsatukkani kuin rotan syömäksi. Altakulmain kuvassa katselen, edessäni pitkä valkoinen esiliina. Muistan sen tunteen, taas ei olisi saanut näin tehdä. Tätä en muista, mutta kertoivat, että silloin kaksivuotiaana voitelin kissan lamppuöljyllä. Onneksi en sytyttänyt tuleen.

• soilike

välirauhan tienoilta .
      Sitä aiemmat muistot pelkään toisten kertomusten muokkaamiksi
      Sortavalassa asuimme Puikkolan mäellä, isäni oli rautatieläinen.
      Muistelen käyneeni pommitetussa talossa, ilman lupaa tietenkin, sieltä sosialisoin kynsienhoitopakkauksen, mihin lie sitten unohtunutkaan.
      Näin tulipalon, jossa nainen juoksi ulos, selkä liekeissä
      .Olimme siskon kanssa lautaisessa ullakkokomerossa, kun pappilan pellolle putosi kaksi pommia. Juoksimme ulos ja korkeaan heinikkoon piiloon.
      Vuosalmella Mummolan taloon oli pudonnut pommi molempiin päihin, asuimme keskiosassa
      Oli joulu ja Aino-täti tuli käymään. Hänellä oli appelsiini, josta minäkin sain viipaleen, elämäni ensimmäisen.
      Joulupukki kysyi, mitähän tämä pikkutyttönen toivoisi. ” Puuteria ja huulipunaa” kerrotaan sanoneen
      Samantapaisia muiston pätkiä putkahtaa esiin ja unohtuu taas, aivan kuin ponnahdusikkunat.

• Silloinen vauva

Kaikkein ensimmäinen muistoni on ajalta, kun olin vielä vaunuissa nukkumassa pihalla. Oli lunta maassa, syntymäpäiväni on toukokuussa. Minun on täytynyt olla alle vuoden ikäinen.

Heräsin päiväuniltani, olin vääntänyt tortut vaippoihin, ja sitten näin meidän kotiapulaisen tulevan portaita pitkin pihalle, ja hän nosti minut pois vaunuista ja vei sisälle. - Merkillistä, etten muista varhaislapsuudestani juuri ollenkaan äitiäni. En muista ikinä olleeni hänen sylissään. Muistan hänestä kaksi asiaa: Hän poltti tupakkaa, vaikka hän myöhemmin sanoi, ettei ole ikinä polttaanut sitä. Toinen tapaus oli se, että hän oli kutomassa olohuoneessa. Minä konttasin lattialla ja työnsin sukkapuikon sähkörasiaan ja sain kamalan sähköiskun.

• Olle Karlsson

Lienen ollut komivuotias. Olin saanut lahjaksi puusta tehdyn lelukiväärin. Sen tukki oli kirkkaan punainen ja piippu vaaleansininen.

Kadun toisella puolella oli holkkitehdas, jonka edessäolevalla trotuaarilla käveli vartiomies kivääri hihnasta olalla. Marssin hänen takanaan parin askeleen päässä.

Minulle on jäänyt mielikuva, että sotapoikaa potutti äärettömästi, kun sai minut kaverikseen vartiotehtäviin.

• Leny

Olen ollut melkein kolmen vanha, josta tämä muisto. Evakkomatkan alkutaipaleella yhteismajoituspaikka, josta äidin mukana ruoanhakumatkalla. Kävelimme kuusiaidan vierustalla ja äidin hinkissä oli lihasoppaa, jonka tuoksun saan vieläkin mieleeni. Lapsella oli varmaan silloin kova nälkä.

• mustaa

Mulla on vuosia kadoksissa lapsuudestani. Ensimmäiset muistot on kun olin n. 6 vanha. Seuraavat muistan ollessani 11 vuoden vanha.

• Leny

Olisiko se aivojen kanssa niinkuin tietokoneenkin, että siellä on automaattinen suojausohjelma. Se poistaa ne kokemukset, joista olisi vahinkoa kehityksellemme. Silloin syntyy muistiaukko. Mutta sanotaan, että ne ovat kuitenkin piiloitettu alimpiin kerroksiin, joista ne voivat jotenkin arvaamattomasti olla vaikuttamassa meihin.

• myös

En myöskään muista mitään lapsuudestani, vasta yli 10-vuotiaasta. Tosin oli aika repalaista touhua että varmaankin jokin "suojaus".

• tahrattu
        myös kirjoitti:

En myöskään muista mitään lapsuudestani, vasta yli 10-vuotiaasta. Tosin oli aika repalaista touhua että varmaankin jokin "suojaus".

Muistan kun isäni raahasi mua johonkin. Potkin, raavin, huusin ja lopulta kyynelet valuivat pitkin poskiani, koska tiesin saman kivun ja järjettömän kauhun. Nyt aikuisena käyn tätä läpi, koska en voi jäädä kahdestaan kenenkään ihmisen kanssa samaan suljettuun tilaan??? Kyse on törkeästä lapsen hyväksikäytöstä, josta ei isälleni koitunut mitään rangaistusta ja minä menetin kaiken elämäni mielekkyyden??? Että näin!

• tapaus
        tahrattu kirjoitti:

Muistan kun isäni raahasi mua johonkin. Potkin, raavin, huusin ja lopulta kyynelet valuivat pitkin poskiani, koska tiesin saman kivun ja järjettömän kauhun. Nyt aikuisena käyn tätä läpi, koska en voi jäädä kahdestaan kenenkään ihmisen kanssa samaan suljettuun tilaan??? Kyse on törkeästä lapsen hyväksikäytöstä, josta ei isälleni koitunut mitään rangaistusta ja minä menetin kaiken elämäni mielekkyyden??? Että näin!

Minä en myöskään muista ennenkuin 10-vuotiaasta asti.Koko aiempi lapsuus on aivan pimeää, johtuen myöskin isäni harjoittamasta insestistä,jota en itse edes muista lainkaan. Tietooni se tuli vasta aikuisena kun äitini minut haukkui siitä että makasin isäni kanssa syyttäen minua siitä.Minäkö syyllinen???

• 37v

Voisin kertoa paljon merkillisiä asioita siitä, mitä muistiini on palautunut pitkienkin aikojen jälkeen. Minulla on harvinainen kyky muistaa vauva-ajasta asioita, siksi vastaan tänne foorumiin, kun tämä aihe täällä on puheena.

Muistan ihan muutaman kuukauden ikäisestä alkaen joitakin hetkiä, kun olen mummolan keittiön pöydällä hoidettavana nakupellenä, kun minulle annettiin D-vitamiinia, tutkin neuvolakorttiani ja katselin kuvaa, joka oli D-vitamiinimainos. Kun en osannut vielä kävellä, raahauduin eteenpäin istuallani jalkojen avulla. Istuin potalla ja maistelin äidin huulipunapuikkoa, äiti suuttui kovasti. Myöhemmin en tykännyt tutista, vaan heitin sen menemään. Alle vuoden ikäisenä menin tarhaan hoitoon. Muistan tutustumiskäynnin, Pirjo-tädin, joka piti minua ihastuneena sylissään ja hymyili.

Myöhemmin aikuisena sain itsesuggestiolla aikaan muistuman jopa syntymähetkestäni. Näin ulkopuolisena äitini polvet koukussa synnyttämässä ja huutaen tuskasta synnytyssairaalan pedillä. Paikalla oli mieslääkäri ja kaksi naiskätilöä. Olin "ulkopuolella" ruumiistani ja välillä siinä pienessä vastasyntyneessä ruumiissa. Tunsin kaikkien ajatukset sillä hetkellä, aivan kuin olisin ollut yhtä läsnäolijoiden kanssa. Katselin kattoa, lamppuja ja koko lopputilannetta ulkopuolisen silmin ja olin silti siinä paikalla, juuri syntyneenä ihmisenä.

Muistan siis koko elämänkaareni. Ja ajassa taaksekin päin olen päässyt vielä tästäkin elämästä, aikaan ennen syntymääni. Olen jotenkin erilainen tapaus ;)

• muisti_

Tiedän, kuten ehkä sinäkin tiedät, että teitä "rajattoman muistin" omaavia on olemassa muitakin. :) Itselläni kehomuisti muistaa syntymähetken fyysisenä, selvästi syntymääni liittyvänä kipuna. Uskon, että kaikilla on alitajunnassa paljon tarkemmat muistikuvat menneisyydestään kuin mitä "normaalimuisti" antaa periksi.

• Tuula

Muistan selvästi kun aloitimme muuton maaseudulta uuteen kotiin.Muistan automatkan,autonmallin,värin ja ikkunan josta näkyi lavalle jossa veljeni istuivat,itse istuin äidin sylissä.Uusi koti oli vasta rakennettu.Siellä tuoksui puhtaalta ja uudelta puulta.Muistan myös kun naapurissa itki lapsi ja isä puhui minulle siitä lapsesta. Olin 1.5 vuotias.

• Leny

Kunpa olisin jättänyt lasteni ja lastenlasten syvämuistiin jotain sellaista hyvää ja turvaa antavaa, että sen voisi vielä 70 vuotiaanakin muististaan kaivaa. Varhaislapsuuden muistikuviin liittyy olennaisesti tunnepuolen muistielämys.

• Maalaismies*

Minulla oli paha tauti nivelissä. En pystynyt liikkumaan. Äitini kantoi päivittäin minut Patterinmäelle kukkien sekaan. Tunsin niiden tuoksut, näin mehiläisten lennot. En tiennyt enkä ymmärtänyt, miksi mummu oli viety arkussa pois meiltä kotoa. Isot tytöt ajelivat polkupyörillä edestakaisin Otavankadulla.

Itkin, koska jalkojani särki.

• Sisko

Täytin evakkojunassa 2 vuotta, matkalla jonnekin.Laulaa rallattelin junan käytävällä : paljon on kärsitty vilua ja nälkää Balkanin vuorilla taistellessa. . . .En tiedä, mistä olin oppinut laulun, mutta sanat muistan vieläkin, 65 v: jälkeen.
      Luin tämän palstan kaikki kirjoitukset ja huomasin, että melkein kaikki oli muistoja sota-ajasta tai sitä ennen. Oliko se aika niin dramaattista, että ne on kaikilla muistissa.
      Onhan ne nuoremmatkin olleet joskus pieniä.

• BrideOfFrankie

Varhaisimmat muistoni ovat kahdesta voimakkaasti vaikuttaneesta painajaisunesta.
      Luulisin ainakin näin, sillä tältä ajalta on pari muutakin hataraa kuvaa.

• 2-vuotias

Tosiaan olin kaksi vuotias kun päälleni kaatui tulikuuma keitto päälleni. Muistan sen oikeastaan kuin eilisen päivän. Kyynärpäälläni kaadoin..minulle tuli pahat palovammat mahaan ja oikeaan jalkaan..minulta riisuttiin vaatteet ja iskä heitti jalkaani kylmää vettä..
      sairaalasta muistan että minulle annettiin perunamuusia..kädet oli sidottu pedin reunoilla oleviin semmosiin esteihin, ettei tipu..minulle soitettiin myös musiikkia josta muistan kappaleen karhunpoika sairastaa..suihku oli kaikista kauheinta...ei olluna kivaa ollenkaan..

• olin noin kaksivuotias,kun tuli hälytys ja äiti kietaisi minut täkkiin ja menimme maakellariin.
        Samoin on jäänyt mieleen pimennysverhot ja se kuinka ulkoa joku katsoi näkyikö valoa,siis samoihin aikoihin.

Vielä senkin muistan ,kuinka isä toi veriappelsiiniä palkkapäivänä ja ne oli todella "verisiä" ja ihania.
        Karamelli nimeä en myös tiennyt ja kun Helsingistä tuli paketti,pyysin saanko niitä "nyyttipapereita".

• Leny
        SkillaN kirjoitti:

olin noin kaksivuotias,kun tuli hälytys ja äiti kietaisi minut täkkiin ja menimme maakellariin.
        Samoin on jäänyt mieleen pimennysverhot ja se kuinka ulkoa joku katsoi näkyikö valoa,siis samoihin aikoihin.

Vielä senkin muistan ,kuinka isä toi veriappelsiiniä palkkapäivänä ja ne oli todella "verisiä" ja ihania.
        Karamelli nimeä en myös tiennyt ja kun Helsingistä tuli paketti,pyysin saanko niitä "nyyttipapereita".

Minä muistan pettymyksen tunteen, kun avasin herkullisen näköisen kuusenkaramellin (päälinen valkoisesta silkkipaperista hapsuin ja enkelinkuva päällä) niin sisällä oli vain puun palanen. Se oli sota-aikaa.

• Leny

Jos muisteltaisi koko elinajan muistoja, niin monia kauheita asioita löytyisi. Mutta kun luen noita kauheuksia, mitä on tapahtunut teille noin pienenä, riipaisee sydänjuuaria myöten ja tunnen suurta myötätuntoa teitä kohtaan.

• Ulla Pelkonen

Minun varhaisin varma muistoní on se, että neuvolantäti otti pituuden ja painon ollessani 2 vuotias. Oli talvi ja muistan sen kylmäntunteen iholla kun piti riisuutua. Muistan myös kuinka hän sanoi että "yleensä me otetaan tuonikäisiltä mitat seinää vasten, mutta kun tuo on niin pienikokoinen niin laitetaan hänet tähän mittapöydälle makaamaan". Muistan kuinka hän lonksutti mittapuuta päähän kiinni. Se oli koivua. Pöytälevy oli punainen. Sitten minut punnittiin vauvavaaálla, semmoisella metallisella koveralla. Kauhulla katsoin kun hän otti siitä valkoisen muovitetun pehmusteen pois, se tulisi olemaan KYLMÄ selkää vasten. Neuvolantäti sanoi kuitenkin että; " sinun pitää mennä siihen istumaan, et sinä siihen muuten mahdu, ota käsillä polvista kiinni..." Odotushuoneesta muistan jonkun muovisen lelun, ulkonäköä en muista mutta se muovin tuoksu! Se oli aivan ihana. Miksiköhän muovi ei enää tuoksu samalle? Semmoinen imelänoloinen haju...muistan myös yhden toisen neuvolakeikan, silloin olin 3 v. ja minulle hakattiin isorokkorokotus. Muistan "laskeneeni" ne tökkäisyt. En ole tietenkään varma mutta muistelisin että niitä oli 7. Ne kaikki osuivat tosi ilkeästi ja sainkin siitä ison arven vasempaan olkapäähäni.
      Viisivuotiaana tajusin olevani "minä" ja senjälkeiset muistot ovatkin sitten ihan selviä.
      Ehkä ensimmäinen varhainen muistikuva on 1-vuotiaasta, seisoin silloin valokuvattavana ja nojasin nurkkaan. Yritin piiloutua verhon taakse, mutta isä sanoi että "älä mene piiloon, nyt otetaan valokuva". Haparoin sitten hermostuneena käsilläni essumekkoani (tummansininen samettinen), muistan myös sen rutistuksen tunteen kulmissani kun yritin olla reipas vaikka kamera pelotti. Sitten on paljon muistoja n. 3 v. eteenpäin. Juuri 3 v. täyttäneenä söin kynttilää joka oli tehty lumiukon näköiseksi, 6 vuotias isoveljeni sanoi: "se on steariinia, ei sitä voi syödä!" 3,5 v. opin ajamaan ilman tukipyöriä, se oli ihanan vapauttava tunne. Mulla oli semmoiset värikkäät viuhkat stongan molemminpuolin. Ne viuhu tuulessa iloisesti.

• Maalaismies*

Kirvoitit Leny esille hienot muistelukset. Kuinka tarkka onkaan muistimme. Tuoksut, värit, ilmeet, maisemat kimpoavat lasten katseista ja kokemuksista. Tämä on parasta mahdollista nettikirjallisuutta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      201
      1631
    2. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      58
      1061
    3. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      140
      964
    4. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      922
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      61
      916
    6. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      810
    7. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      268
      795
    8. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      765
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      61
      732
    10. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      342
      731
    Aihe