“– Ennen karavaanarit olivat teiden tukko, nykyään sähköautoilijat. Etenkin täällä pohjoisessa, jossa latauspisteitä harvassa ja keväällä turistiaikaan ilmiö korostuu, eräs sanoo.”
“– Ajoin Norjassa sähköautolla 2 500 kilometriä ja pakko oli ajaa hiljaa jos ei halunnut koko ajan istua lataamassa, harmittelee puolestaan toinen.”
“– Yhden epätoivoisen reissun Helsinki–Kemi välillä heittänyt ja sitä järkytyksen määrää, kun huomasin kulutuseron 80 km/h ja 100 km/h -nopeuksien välillä. Ei ole tekniikka lähimainkaan valmista, kolmas kertoo.”
“– Näyttää pahasti siltä, että ”säästösyistä” alinopeutta ajavista sähköautoilijoista on tulossa samankaltaisia pitkien letkojen vetäjiä kuin karavaanareista. Molemmat aiheuttavat muille tiellä liikkujille ylimääräisiä vaaratilanteita ohitusten takia. Ei myöskään käy kiittäminen kanssa-autoilijoiden matkanteon hidastamisesta.”
Sähköautoilijoiden silmiinpistävä ajotapa rantautui myös Suomeen
https://www.is.fi/autot/art-2000010674756.html
Sähköautot ovat tientukkoja
29
298
Vastaukset
- Anonyymi
Olen huomannut saman asian jo vuosia sitten. erityisesti moottoritiellä tulee peräedellä vastaan sähköautoja, joiden nopeus on noin 100 km/h. Tämä aiheuttaa vaaratilanteita, kun sitä olettaa henkilöauton kulkevan normaalisti.
Sähköautojen perään voisi lisätä pakollisen merkin, että ne ovat sähköautoja. Näin niitä osaisi varoa paremmin.- Anonyymi
Voihan sitä sähköautolla prseillä monella tapaa.
Linkin takaa löytyvä video näyttää Tesla-pellen tyylipuhtaan suorituksen.
https://www.is.fi/autot/art-2000010542659.html - Anonyymi
Jos moottoritiellä 100km/h etenevä henkilöauto aiheuttaa vaaratilanteita niin omassa liikenteen havainnoinnissa on silloin kyllä sen verran puutteita että olisi ehkä parempi pysyä pois liikenteestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos moottoritiellä 100km/h etenevä henkilöauto aiheuttaa vaaratilanteita niin omassa liikenteen havainnoinnissa on silloin kyllä sen verran puutteita että olisi ehkä parempi pysyä pois liikenteestä.
Ei ole havainnoississa vikaa, vaan norminopeudella 150 edetään, jolloin nopeusero on vaarallisen suuri. Joo, ylinopeutta on, mutta miksi tientukkoja sallitaan moottoriteillä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole havainnoississa vikaa, vaan norminopeudella 150 edetään, jolloin nopeusero on vaarallisen suuri. Joo, ylinopeutta on, mutta miksi tientukkoja sallitaan moottoriteillä?
Provohan tuo sun juttusi on, mutta kyllä moottoritiellä sujuvuuden näkökulmasta paljon suurempi ongelma on esim. toisiaan ohittavat rekat, kun ohitus jollain 1-2 km/h nopeuserolla kestää pari kilometriä. Ja aina on ollut ja tulee olemaan henkilöautoja jotka ajavat kuitenkin esim. sitä satasta, vaikka olisi 120 km/h rajoitus. Ajan viikottain Hki-Tre -väliä ja ei siellä ainakaan sähköautot ole mitenkään yliedustettuina hitaammin ajavien joukossa.
- Anonyymi
"Sähköautojen perään voisi lisätä pakollisen merkin, että ne ovat sähköautoja. Näin niitä osaisi varoa paremmin."
Hitaan ajoneuvon kolmio olisi paikallaan.
https://www.motonet.fi/tuote/hitaan-ajoneuvon-kolmio?product=48-1299
- Anonyymi
“Sähköauto saattaa sijaita letkan keulalla hieman turhankin kirjaimellisesti, ihmettelee Iltalehden Henri Posa.”
“Pohjoisesta hiihtolomalta palannut toimittajakollega yllättyi viime viikolla, kun useamman kerran letkan keulalta löytyikin rauhallista vauhtia mateleva Tesla. Se taas oli kerännyt peräänsä matkailuajoneuvot, jotka eivät päässeet hitaasta sähköautosta ohi.”
“Iltalehden politiikan toimittaja oli talven aikana havainnut useita kertoja Lahdenväylällä Tesloja, jotka matelevat moottoritien oikeaa kaistaa alle 80 km/h -nopeudella, vaikka sää on hyvä ja tien pinta kuiva.”
“Toimintamatka-ahdistus on voinut iskeä kesken kotimatkan tai akun varaus on lipsahtanut niinkin alhaiseksi, että on pakko nilkuttaa ilman lämmityslaitetta lähimmälle laturille, ja silloin nopeutta on pakko pudottaa.”
“Nopeuden laskeminen 100 kilometrin tuntinopeudesta 80 kilometrin tuntinopeuteen säästää merkittävästi energiaa. Hyötysuhteeltaan heikommalla polttomoottoriautolla eroa ei huomaa yhtä suuresti – eikä sillä ehkä ole kuljettajalle niin väliäkään.”
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2d8c90b1-e7f4-4af0-b88e-3b3dccb5a0ec - Anonyymi
Tulee taas mieleen, että aina pitää etsiä joku jota mollata liikkumisesta joka ei teille passaa. Varmaan moititte ainakin mielessänne kun joku kävelee jalkakäytävällä teitä hitaammin. Älkää nyt viitsikö kitistä tuollaiseta asiasta kun ette ymmärrä, että ei muiden tarvitse liikkua teidän aikataulujen tai kiireiden mukaan. Teidän kiire ei vaikuta mitenkään muiden liikkumiseen. Siellä tien varrella on vain SUURINsallittunopeus merkittynä ei mitään muuta vauhtiin liittyvää. Kukaan ei tee väärin jos ajaa alle suurimmansallitunnopeuden.
Antakaa muiden liikkua omaan tahtiin ja ajakaa perässä jos ette osaa tai voi ohittaa. Lisäksi voitte pysähtyä turvalliseen paikkaan ja soittaa paikkaan mistä varmasti myöhästytte. - Anonyymi
Tämä koko "keskusteluareena" on feikkiä.
- Anonyymi
Itse haluan liikkua nopeasti, vaivattomasti ja mukavasti. Siksi ajan polttomoottoriautolla.
- Anonyymi
Itse haluan liikkua nopeasti, vaivattomasti, mukavasti ja edullisesti, siksi ajan Teslalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse haluan liikkua nopeasti, vaivattomasti, mukavasti ja edullisesti, siksi ajan Teslalla.
Tämäpä mielenkiintoista, tuossa juuri löytyikin sopivasti videokuvaa siitä ajamisestasi.
https://www.is.fi/autot/art-2000010542659.html
- Anonyymi
Menkää helevettiin kuhnimasta ihmisten tieltä. Väistäkää bussipysäkeille ja päästäkää jonot purkautumaan. Mieluiten pysyisitte kotona. Kotona pysymällä säästää eniten ja on myös ekologista.
- Anonyymi
Tässä tyypillinen kirjoitus vuokrayksiöstä kun ei ole autoa, ei ajokorttia eikä oikeastaan edes elämää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä tyypillinen kirjoitus vuokrayksiöstä kun ei ole autoa, ei ajokorttia eikä oikeastaan edes elämää.
No minulla on velaton omakotitalo, mökki ja useampi auto. Olen samaa mieltä, että sähköautoilijat voisivat käydä bussipysäkeillä päästämässä jonot ohi. Sama koskee karavaanareita, Toyotia ja muita hitaasti liikkuvia ajoneuvoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No minulla on velaton omakotitalo, mökki ja useampi auto. Olen samaa mieltä, että sähköautoilijat voisivat käydä bussipysäkeillä päästämässä jonot ohi. Sama koskee karavaanareita, Toyotia ja muita hitaasti liikkuvia ajoneuvoja.
Oliko hiki kun heräsit unestas
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No minulla on velaton omakotitalo, mökki ja useampi auto. Olen samaa mieltä, että sähköautoilijat voisivat käydä bussipysäkeillä päästämässä jonot ohi. Sama koskee karavaanareita, Toyotia ja muita hitaasti liikkuvia ajoneuvoja.
Toki kaikkien hitaammin kulkevien olisi hyvä päästä jono aina välillä ohi. Ylivoimaisesti suurin ongelmaryhmä on kuitenkin Toyota-kuskit, jotka tyypillisesti hinaavat todellista nopeutta 10-15 km/h alle rajoituksen. Tuohon lukumäärään verrattuna muutama Tesla tms. ei tunnu missään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No minulla on velaton omakotitalo, mökki ja useampi auto. Olen samaa mieltä, että sähköautoilijat voisivat käydä bussipysäkeillä päästämässä jonot ohi. Sama koskee karavaanareita, Toyotia ja muita hitaasti liikkuvia ajoneuvoja.
Tosin mökin lammessa on järvisyyhyä.
- Anonyymi
Rahaton ressukka alitehoisella pakoputkiromullaan kiukuttelee kun ei osaa ohittaa😂😂😂
- Anonyymi
Köyhä ja vajaaälyinen patteripelle on tientukko joka paikassa.
😂😂😂 HEH HEH 😂😂😂 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhä ja vajaaälyinen patteripelle on tientukko joka paikassa.
😂😂😂 HEH HEH 😂😂😂Menepäs persaukinen pakoputkipoika taas keräämään pulloja, niin saat rahaa pariin bensalitraan😂
Se onkin se suurin käteisostosi😂😂😂
- Anonyymi
Ei kyllä pidä paikkaansa ainakaan näin kesäkeleillä kuin ehkä 120 km/h alueilla, missä on vasen kaista mitä pitkin ohittaa. Ylinopeuden eli sakkorajalla (105-107 km/h) ajaminen saattaa kyllä olla vähentynyt. Yleispätevä totuus on kuitenkin, että nopeimmin perille pääsee nopeasti lähtemällä liikkeelle, kun on vähän liikennettä. Ajamalla ruuhkassa hampaat irvessä kyttäillen puolittaisia ohituspaikkoja taistelet tuulimyllyjä vastaan ja menetät hermosi. Sitä enemmän tien tukkoja tulee vastaan mitä kovempaa yrität ajaa. Nykyisin koneoppivat navigaatiojärjestelmät osaavat ennustaa ajoajan yllättävän tarkasti ja ajonopeudella on parin prosentin merkitys eli noin minuutti tuntia kohden. Hyvällä tuurilla saattaa säästyä 10 minuuttia 500 kilometrillä. Loput menevät tuurin ja satunnaistekijöiden piikkiin.
Pääteillä ajaminen on nykyisin suorastaan luksusta, kun muutaman kilometrin välein löytyy ohituskaistaa. Ajaminen on huomattavasti rennonmpaa kuin suhtautuu siihen älyllisesti, eikä yritä pettää itseään kuinka paljon säästää aikaa. Se on enemmän tunne kuin faktaa. - Anonyymi
Hehheh. Nyt sitten munitaan etanan vauhtia ettei tarvitse käydä popsimassa apsiapinan nakkeja latausasemalla.
- Anonyymi
On se 20-30 min pikalataus niin helppoa ja HALPAA, että mieluummin kihnutetaan Helsinki-Tampere tai Helsinki-Turku väli 85-100 km/h. Osa Tesloistakin nimittäin tyytyy "työntämään" rekkaan vauhtia.
½ h lisää matka-aikaa, mutta sen tietää ennalta. Taitaa "pikalataus" usein olla ½ h jonotus + ½ h lataus....
Myös hinaustilastoista paljastuu hauska fakta. Patterivatkaimia hinataan PALJON useammin kuin saman ikäisiä polttomoottoriautoja. Toki petterit mieluummin vertaa parin vuoden ikäistä vatkainta polttomoottoriautojen keskiarvoon... ja keski-ikähän on polttomoottoriautoilla reilu 13 vuotta.
Yleisimpiä patterivatkaimen hinauksen syitä ovat juuttuminen (ei taida olla reilun 2000 kg massa ja kehno luistonesto hyvä yhdistelmä?) sekä käyttövoiman loppuminen.
Vatkaimet harvoin uupuvat tienposkeen.... mutta sitäkin useammin latausasemille!
On latausluukku jäässä tms ongelma estää latauksen eikä akku enää riitä ajoon seuraavan latauspömpelin äärelle!
Sehän on selvä, että uskovaiset ovat jo vuosia selittäneet, ettei mitään ongelmaa ikinä kellään. Mutta kaikkihan jo tietävät, että uskovaiset valehtelevat aina ja poikkeuksetta, kun suunsa avaavat. - Anonyymi
Kun tankkaus vie 3 minuuttia ja taas edetään 1000km niin ei tarvi apinan nakkeja mutustaa.
- Anonyymi
Sähköautoille pitäisi olla oma ryömimiskaista.
- Anonyymi
Siihen rekkakaistan oikealle puolelle, että rekat pääsee sähköautosta ohi.
😂😂😂 HEH HEH 😂😂😂
- Anonyymi
Moottoritien alussa, kun nopeus vaihtuu 120 km/h:ssa sähköautoilija ottaa hetkellisen spurtin ikäänkuin näyttääkseen miten se kovamuovinen Teslan räppänä kiihtyy. Muutaman kilometrin päästä se tulee sitten kiltisti perä edellä vastaan.
- Anonyymi
Eikös se sähkö olekaan niin halpaa, ettei kulutuksella ole mitään merkitystä? Väitätte, että parin tunnin välein on hyvä pitää muutenkin tauko, joten ei kai pikalataus haittaa matkantekoa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412765Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4282316Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens212176Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau182040Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1411779Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1371709Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat221236Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,11154- 741069
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.67987