Kristus ei lähettänyt Paavalia kastamaan (jeesuksia on monia)

Anonyymi-ap

Väärähenkiset ovat innokkaita tekemään kasteita ja tekemään käännynnäisiä.
Apuna käytetään vierasta tulta ja henkeä.
Puheen viisaudella (järkesopilla) yritetään voittaa sieluja srk:n jäseneksi.
Kristus ei lähettänyt Paavalia kastamaan.

Ensimmäinen kirje korinttilaisille 1:17

Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

56

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Evankelinen herätysliike syntyi 1840-luvulla pastori Fredrik Gabriel Hedbergin löydettyä Martti Lutherin tavoin synnin hädässään Raamatusta varmuuden pelastuksesta. Hedbergin löydön voi kiteyttää lauseeseen: Kristus on jo sovittanut koko maailman synnit ristinkuolemallaan Golgatalla, ja siksi jokainen saa siltä seisomalta uskoa syntinsä anteeksi annetuiksi ilman mitään ehtoja.

      • Anonyymi

        Martti Luther oli uskosta osaton uudesti syntymätön murhamies! Synnin hätä ei tee ketään Jeesuksen seuraajaksi. Luther ei koskaan tehnyt parannusta eikä katunut kihottamistaan kansanmurhiin! te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi.


    • Anonyymi

      "Jeesuksen kuolo ja kasteeni kallis, niissä oon mä taivaaseen valmis."

      • Anonyymi

        Siis se kuolo on pätevä silloin, kun sovituksen kohde käsittää, mistä hänet on lunastettu ja miksi.
        Se ei ole automaatti- hauki on kala, hauki on kala.
        hauki on kala ja kastevedessä kala ui, mutta- miksi se ui, sitä en tiedä, kunhan on kastettu.

        Hokaatko? Kuinka paljon luterilais- kasteista on teidän puheenne mitalla mitattuna, se perisynti edelleen hengissä. Niin ikäviä ja keljuja perisyntisiä, jotka kiusaavat uskonnolla ihmisiä.
        Isäpappaakin kirkkoherra kiusasi niin, että erosivat kirkosta ja menivät Vapaa-ajattelijoihin.
        jne. Toisaalla kirkkomestarit hakivat erään perheen jauhosäkin vallesmannin avulla, kun valheella senkin anastivat. Nyt jo pian seitsemänkymppinen poika kertoi, suurperheen lapsi, että heille tuli nälkä- kun luterilaiset tekivät tuon kavalan ja valheellisen teon.

        Voisin näitä todistajia taluttaa esiin, enemmän ja vähemmän.

        Miksi, koska se kuolo- ja kaste- luterilaisuudessa ei tavoita- että taivas olisi siihen valmis.

        Taivas vaatii parannusta teoista ja peruste on seurata Jumalan Karitsaa-

        Tuskin on kannattavaa korotella vesipesua, kun sen kasteluvesi ja kasvanut puu- ei hedelmistään tuo hyvää näkyvyyttä,.


    • Anonyymi

      "Jeesus täällä eipäs kuin täällä" meidän puljussa.
      Henki manataan kokouksessa "tule henki, tule henki."

      Ei vaikuta terveeltä.

      • Anonyymi

        Täh: "Henki manataan kokouksessa "tule henki, tule henki."

        Eikö Pyhä henki tulekkaan siinä samassa kun otsaa kastellaan, vai miksi te joudutte manaamaan sitä?
        Kummitko sen tekevät?


      • Anonyymi

        Missäs se sinun terve henki sitten on? Sopii esitellä, että tiedetään,
        Puheesi on muutoin tuuleen puhuttu.

        Tunnetko yleensa sanaa Henki- mitä se tarkoittaa- kirjoituksissakin?!


    • Anonyymi

      Henget voi laittaa huippamaan.
      Puuhestakaan ei ota selvää.

    • Paavali oli pakanain evankelista.

      • Anonyymi

        Paavali oli täys huijari.
        Pakoili väärällä nimellä murhiaan ulkomailla toistakymmentä vuotta.

        Paavali eksytti sekä kristittyjä että Juutalaisia, molempia.

        Tekeytyi vanhan liiton nasiiriksi, kun eksytti Juutalaisia.

        Ap. t. 18:18

        Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen*. [Kysymys on Vanhan testamentin lupauskäytännöstä, ks. 4. Moos. 6.][4. Moos. 6:18; Ap. t. 21:24]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali oli täys huijari.
        Pakoili väärällä nimellä murhiaan ulkomailla toistakymmentä vuotta.

        Paavali eksytti sekä kristittyjä että Juutalaisia, molempia.

        Tekeytyi vanhan liiton nasiiriksi, kun eksytti Juutalaisia.

        Ap. t. 18:18

        Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen*. [Kysymys on Vanhan testamentin lupauskäytännöstä, ks. 4. Moos. 6.][4. Moos. 6:18; Ap. t. 21:24]

        Paavalin tekstien vääristelijät menevät kadotukseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paavalin tekstien vääristelijät menevät kadotukseen.

        Tulkitsevat omksi turmiokseen sanoo Raamattu vaikka on kin vaikea tajuista kirjoitusta, sitä ymmärtää hengen johtamana ainoastaan.


      • kirjotaja2
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali oli täys huijari.
        Pakoili väärällä nimellä murhiaan ulkomailla toistakymmentä vuotta.

        Paavali eksytti sekä kristittyjä että Juutalaisia, molempia.

        Tekeytyi vanhan liiton nasiiriksi, kun eksytti Juutalaisia.

        Ap. t. 18:18

        Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen*. [Kysymys on Vanhan testamentin lupauskäytännöstä, ks. 4. Moos. 6.][4. Moos. 6:18; Ap. t. 21:24]

        Ei ole paavalin huijaMutta Herra sanoi hänelle: "Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessäukseta mitään todisteita, Apt 9:15.
        Minä tulen osoittamaan hänelle, että hän joutuu paljon kärsimään minun nimeni tähden. Jae16.
        Ota heidät mukaasi, puhdistaudu yhdessä heidän kanssaan ja maksa heidän puolestaan, että he voivat leikkauttaa tukkansa. Siitä kaikki ymmärtävät, että sinusta levitetyissä puheissa ei ole mitään perää vaan sinäkin pidät kiinni laista ja elät sen mukaisesti. jae 24, väiitivä koka olivat pakanoita eivä ymmätäneet paavalin puhetta.


      • Anonyymi

        Mutta mitä teki Paavali? Kuningas kyllä nämä tietää, jonka tähden minä puhunkin hänelle rohkeasti. Sillä minä en usko minkään näistä asioista olevan häneltä salassa; eiväthän nämä ole missään syrjäsopessa tapahtuneet.
        Uskotko, kuningas Agrippa, profeettoja? Minä tiedän, että uskot." Agrippa sanoi Paavalille: "Vähälläpä luulet taivuttavasi minut kristityksi".
        Uskosta osattomat maailman ihmiset, eli luterilaiset kastavat kristityiksi, mutta Paavali julisti evankeliumia, niin että Agrippa sanoi Paavalille: "Vähälläpä luulet taivuttavasi minut kristityksi".
        Paavali ei yrittänyt taivuttaa Agrippaa kasteella, vaan julisti uskon Sanaa.
        Jumala puhui Korneliuksellekin: Pietari on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi
        Luterilaiset eivät usko Jeesuksen sanoja: sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi.
        Luterilaiset julistavat vanhurskaiksi vedenvaluttelun kautta.


    • Anonyymi

      Olsen oli hellareiden apostoli.

    • Anonyymi

      Paavali oli murhamies ja niissä kiireissä, kun Jeesus valtuutti oikeat apostolit kastamaan syntisä ihmiä omakseen ja sitten kehotti pitämään käskyt.

      Lue Matt.28:18-20 kastekäsky ja valtuutus niiden tekemiseen.

      • Anonyymi

        Olisikohan Luther ottanut mallia Paavalista, kun kehoitti tappamaan anabaptisteja?
        Ja Lutherhan totteli.


      • Anonyymi

        helluntailaisilla oikeasti on todella hatara raamatun kokonaisuuden tunteminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan Luther ottanut mallia Paavalista, kun kehoitti tappamaan anabaptisteja?
        Ja Lutherhan totteli.

        Eikös Putin ole herrareiden idoli, Putin nimen lausumisella he puolustavat g-miesten Parhamin ja Olseni voinamäytettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Putin ole herrareiden idoli, Putin nimen lausumisella he puolustavat g-miesten Parhamin ja Olseni voinamäytettä.

        Helluntailiikkeen perustaminen ja g-voimat liittyvät yhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailiikkeen perustaminen ja g-voimat liittyvät yhteen.

        g-voimat villitsevät henget voi kaataa ihmisen selälleen taju kankaalle. se on hyvä tilaisuus ilm.kirjan pedon käydä se merkkinsä ja lukunsa käydä ihmiseen painamassa, kun hellarilla on taju kankaalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        g-voimat villitsevät henget voi kaataa ihmisen selälleen taju kankaalle. se on hyvä tilaisuus ilm.kirjan pedon käydä se merkkinsä ja lukunsa käydä ihmiseen painamassa, kun hellarilla on taju kankaalla

        Raamattu varoittaa: Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
        Luterilaisuus on maailman mielen mukainen uskonto eli pakanuutta. Suurin osa luterilaisista on maailman ihmisiä. Luterilaiset sakramentit ovat valhetta ja petosta eli maailmasta.
        Sana myös selkeästi varoittaa tekemästä yhteistyötä luterilaisten kanssa: Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?

        Maailman ihmiset eivät ole minun hengellisiä veljiäni. Jumalattomien ja uskosta osattomien luterilaisten isä on maailman ruhtinas. Minun ja kaikkein Jeesuksen seuraajien Isä on Taivaassa.
        Minulla on oikeus ja velvollisuus kertoa 'vauvakasteen' olevan petos ja suuri eksytys ja valhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailiikkeen perustaminen ja g-voimat liittyvät yhteen.

        Suomi24:n helluntaipalstan ainoa todellinen päämäärä ja tarkoitus on levittää helluntailaisista valheita ja kaikkea törkyä, mitä itsekukin vain omassa mielessään keksii, ja näin saattaa helluntailaiset halveksituiksi ja huonoon valoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan Luther ottanut mallia Paavalista, kun kehoitti tappamaan anabaptisteja?
        Ja Lutherhan totteli.

        Paavali katui Jeesuken omien murhaamistaan, mutta Luther ei koskaan katunut murhiaan!


    • Anonyymi

      Sanasta löytyy periaate: "Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava." Koska kastekäsky löytyy vain yhden kerran, niin kastekäsky on vailla Sanan vaatimaa vahvistusta. Ns. kastekäsky löytyy Raamatun sivulta vain yhden ainoan kerran. Yhden todistajan antama todistus ei ole pätevä.
      KASTEKÄSKYSTÄ VOUHKAAMISTA ON TYHJÄÄÄ HÖPÖTYSTÄ, JOLLA EI SANAN VAHVISTUSTA: Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava.

      • Anonyymi

        Jeesuksen kastekäskyn todistajia Galilean vuorella oli kaikki silloiset Karitsan apostolit.
        Matt.28:16-20

        Jeesus oli kutsunut heidät paikalle kastekäksyn valtuutuksen antamista varten.

        Paavali ei kuulu joukkoon, oli murhahommissa kun Jeesus antoi kastekäskyn oikeille Karitsan apostoleilleen.

        Ilm. 21:14

        Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet.


    • Anonyymi

      5% helluntailaisista tuntee Raamatun.

      • Anonyymi

        Hellareilla on oma raamatunväärennös "Raamattu kansalle" -painos selitysteoksineen "Parhamin novumit"

        Ja lukee ne Mormonin Kirjaa ja Vartiotorniakin.

        Mormonin Kirja, Moroni, luku-8

        Pienten lapsien vanhempia uhataan kuolemalla ja helvetillä, jos he aikovat viedä lapsensa kastettavaksi kristityiksi.


    • Anonyymi

      Azusinkatu oli paikallinen punaisten lyhtyjen katu, Reberbahn

      Ei siellä ollut yhtään oikeata kristittyä.

      Ei niihin eksytyksiin pidä mennä mukaan.

      • Anonyymi

        "g-voimat villitsevät henget voi kaataa ihmisen selälleen"???

        Ai sekö ne vauvat kaataakin selälleen. Minä olin kuvitellut, että siihen tarvitaan kummeja.


    • Anonyymi

      RISTIriidatON-cOVER: #6-BACKin JÄLKEen JAtKAN SELVIN PÄIN ( d ;
      KOVA LASKEmaan päisSÄän ! d ) ON( OlLUT )HERMO-PAiNETta TASS:

      ( I've The Heavy LOad ? MAMSHICHIM ! )
      RoomALAISILLE 11:1-6 Sanon siis: Kaiketi

      Jumala EI HYLÄNNYT Kansaansa? POIS se ..minäKIN Israelilainen, Abrahamin siementä, Benjaminin sukua.. Jumala EI HYLÄNNYT Kansaansa jonka EDELTÄ-TUNSI(ZmanAvar).. etTEkö(X) tiedä(/TaNaCH=Tieto)..? ..Eliasta, kuinka
      Jumalan edessä syyttää Israelia: HerraJHVH, TAPPOIVAT Profeettasi ja HAJOTTIVAT alttarisi.. yksin JÄIN.. ja väijyvät henkeäni.

      ..Jumalan Vastaus? JÄTIN itselleni 7000 MIESTÄ.. eivät notkistaneet polvea Baalille: Samoin NYT - tänäkin aikana - ON jäännös Armon(/Liitot>HaCHESED>)Valinnan mukaan. Mutta

      JOS valinta Armosta
      NIIN ei enää teoista(/2.Ms.24:3), sillä silloin
      Armo ei enää olisikaan Armo(=HaCHESED/VERI-Liitot>HaSLICHA>Shalom).

      :7-10 Miten siis? Mitä Israel tavoittelee sitä ei saavuttanut, mutta Valitut SAAVUTTIVAT;

      MUUT(X) paatuneet niinkuin Kirjoitettu( KATUV ! ): Jumala ANTOI HEILLE(X) uneliaisuuden hengen.. etteivät näkisi.. etteivät kuulisi - tähän päivään asti.
      Ja David sanoo: Tulkoon pöytänsä HEILLE(X) paulaksi ja ansaksi ja lankeemukseksi;
      ja KOSTOksi soetkoot silmänsä etteivät Näkisi, ja.. selkänsä kumaraan.

      :11-16 ..Kaiketi EIvät KOMPASTUneet(Z) SIKSI että lankeaisivat? Pois se!
      ..lankeemuksensa(Z>VS.<JESHUA )kautta tuli Pelastus MUILLE(X), jotta
      itse(Z) syttyisivät kiivauteen.

      Mutta JOS lankeemuksensa(Z) rikkaudeksi maailmalle ja VAJAUTENSA( VS. PLEROOMA) MUILLE(X) Rikkaudeksi, kuinka paljoa enemmän Täyteytensä.

      ..MUILLE(X) sanon: Koska olen MUIDEN(X) apostoli
      pidän virkaani Kunniassa sytyttääkseni - jos mahdollista - kiivauteen(Z)HEITÄ.. heimolaisiani,
      ja pelastaakseni edes muutamia heistä(X).

      Sillä JOS hylkäämisensä(Z>VS.<JESHUA ) MAAILMA(=IHMISET; X )lle Sovitukseksi, (NIIN) mitä Armoihin-ottamisensa(X) muuta kuin Elämä kuolleista? Mutta
      JOS UutisLEIPÄ=Pyhä, NIIN KOKO(Z+X)TaikinaKIN, ja
      JOS Juuri(=Sana/PyhäHenki=)ON Pyhä, NIIN OksatKIN.

      :17-21 Mutta JOS
      MUUTAMAT Oksista taitetut.. ja sinä.. metsäöljypuu Oksastettu Oikeiden(Z)Oksien JOUKKOON ja niiden KANSSA päässyt OSAlliseksi Öljypuun( Jer.11:16) MEHEVÄstä(/PyhäHenki )Juuresta(=Jumalan Sana; Jh.1), NIIN

      ÄLÄ YLPEILE(=PRIDE ! ) Oksien RINNALLA.. et kannata Juurta, vaan Juuri sinua..

      Kaiketi sanonet: ..Oksat Taitettiin pois, jotta minut Oksastettaisiin. NACHON; EPÄuskonsa vuoksi Taitettiin.. mutta SINÄ pysyt(/1.Jh.2:6>)USKOsi kautta -
      Älä ole ylpeä, vaan PELKÄÄ(=Herran(JHVH )Pelko; Ps.111:10; Snl.9:10) - sillä
      JOS Jumala ei Säästänyt luonnollisia oksia, (NIIN) EI SÄÄSTÄ SINUAkaan.

      :22-24 Katso siis Jumalan Hyvyyttä(/Rm.7:12 )ja Ankaruutta..
      langenneita kohtaan, mutta Hyvyyttään sinua kohtaan,
      JOS(=EHTO>)Pysyt(<1.Jh.2:6; ROOM 7:12<)Hyvyydessään - muutoin sinutkin

      Hakataan POIS( MATT 7:23; 25:41; Rm.6:19; 2.Ts.2:7; 1.Jh.3:4; LUUK13:27).

      Mutta nuo toisetkin - jos eivät jää EPÄuskoonsa( VS. 1.Jh.2:6) - tulevat Oksastettaviksi, sillä Jumala ON Voimallinen Oksastamaan ne jälleen.

      Sillä JOS olet Leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa Oksastettu JaloÖljypuuhun, (NIIN) kuinka PALJOA ENNEMMIN.. luonnolliset Oksat ..Oksastettaviksi OMAan Öljypuuhunsa!

      :25-29 Sillä en tahdo.. ettetTE(X) olisi oman "viisautenne" varassa...
      ...Evankeliumin(+++)kannalta KYLLÄ VIHOLLISIA.. mutta

      Valinnan(/Liitot>HaCHESED).. isien( mm. AVRAHAM )tähden Rakastettuja, sillä
      Jumala ei kadu Armolahjojaan ja Kutsumistaan.( MOT ! )

      :30-36 ..olitTE(X; GOJIM; EPÄjumalien palvelijat )tottelemattomia Jumalalle, mutta nyt saaneet Laupeuden näiden(Z VS. JESHUA )tottelemattomuuden kautta,
      samoin nämäkin(Z) nyt olleet tottelemattomia, jotta heKIN TEille(X) tulleen Armahtamisen(=HaSLICHA/VERIuhri/JESHUA+++)kautta.. saisivat Laupeuden.

      Sillä Jumala SULKI tottelemattomuuteen KAIKKI
      jotta Armahtaisi KAIKKIA(/MARK 1:15).. Jumalan Rikkauden ja Viisauden ja Tiedon SYVYYTTÄ.. tutkimattomat Tuomionsa ja käsittämättömät Tiensä( Netiv Jah )! ...KUKA TUNSI(ZmanAvar)HerranJHVH Mielen.. Neuvonantajansa? ...ANTOI jotain mikä olisi tälle korvattava? Sillä( Hu JESHUA ! )Hänestä ja Hänen Kautta ja Häneen kaikki ON; Hänelle Kunnia IKUISESTI ! Amen.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Halakha (/1.Jh.2:6; Apt.24:14 PIDÄN
      HerranJHVH ShaBATista - SAAn LEVÄTÄ Rauhassa - R.I.P. ! )

      PS. PA..ToivoTON - terveMENOa PITKAaanNIAMEeeN - ALAka tuLE TAKAisin .
      R*TTiP**-SS*HL*Mi-K**-*KON K*MARTELIJA-MIEkK*-L*HEtys-AZIZ .. T*PER*S
      ( d ; http://youtu.be/4AAX_wFvPAg?t=57 ! d ) N*U-R* ITt*S K*OLI**KSI .. T*HMA
      PPS. JUOKSE SUOnSILMAan - SYVALLE - ALAka tule TAKAisin : R*nKK*-PAsk*-N*TSi-H*M*-*LYk**PI-Ö-PETOf**l*( PAhin LOpUKSI ! ) DRA ÅT H*LV*T* сукин сын !
      PPPS. EhKa(=jyRKKa)ONgelMA ALKOn KANssa(/PTSD?>TAYSin KELVOTON ? )

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kova_kuin_kivi_(vuoden_2010_elokuva) 👍👍👍👍👍👍👍
      http://en.wikipedia.org/wiki/Kohen Coenin veljekset .. TOV MEOD ?!

      PS. (1.Sml.17:28; 25:10 ! ( NäytTEle ITteesi - S**ri M*LKK* - NINku EX-P*RN*-T*HTI H-S**RI ! )
      uKADIMA#

    • Anonyymi

      Jeesus varoitti oikeita apostoleitaan hänen kuolemansa jälkeen ilmestyvistä Damaskontien valejeesuksista ja Paavalin kaltaisista eksyttäjistä.

      Matt. 24:24

      Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

      Mark. 13:6

      Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta.

    • Anonyymi

      Aivan, otit esille juurikin sen, mikä on kaikkein tärkeintä.

      >> Ensimmäinen kirje korinttilaisille 1:17

      Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. >>

      Näinhän se juuri menee, evankeliumin julistaminen ensin ja sitten sen kuulemisen vaikutuksen mukainen toiminen.

      Siinähän se seulonta tapahtuu.

      17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
      18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. ( 1Kor 1)

      Pietari:

      14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'.
      15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
      16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
      17 Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?" ( Apt 11)

      Eli pelastuksen evankeliumi edellä, ei kaste edellä.

      Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

      Usko Toivonen

      • Anonyymi

        Rakas seurakuntalainen,

        Ah, jälleen kerran kaunis esimerkki täyttyvästä HUMPUUKISTA! Raamatun monimutkainen teksti kääntyy kuin neulomatyö, joka ei meinaa suostua muotoutumaan.

        Paavalin korinttilaisille kirjoittama ensimmäinen kirje (1 Kor. 1:17) kertookin meille suuresta paljastuksesta: Kristus ei lähettänyt Paavalia kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan – ja puheen viisaus saisi olla vain lisämausteena. Miksi siis kaste? Se on vain jälkitoimenpide! Hienoa logiikkaa: kunhan ensin on julistettu, sitten voidaan vain toivoa, että sanoma on riittävän selkeä ilman mitään lisäämättömiä koristeluita.

        Joten puheen viisaus? Se on kuin pyöreä nolla sen suuren ristin rinnalla. Eikö olekin hienoa, kuinka viisaus ja kaste voivat jäädä täysin toisarvoisiksi sen rinnalla, mitä oikeasti tarvitaan?

        Sitten meillä on Pietarin tarina Apostolien teoista (Apt. 11), jossa Pyhä Henki pääsee vaikuttamaan ihmeellisesti – ja odotetusti – jopa ilman kastetta. Siellä meillä on vielä se ihan mahtava ajatus: Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä. Taas kerran – kaste vain sattuu olemaan se lisäpalikka. Jumalan lahjat, kuten Pietari toteaa, ovat kyllä vähemmän kiinnittyneitä järjellisiin vaatimuksiin kuin ikinä arvata saattaa.

        Kyllä, olkoonpa miten tahansa, Pietari ja Paavali näyttävät olevan ihan yhtä hämmentyneitä kuin mekin. Eikö olekin hienoa, kuinka he saavat osakseen tällaisia "pientä häilyvää" yksityiskohtia? On kuin Raamattu olisi kokoelma hienostuneita sokkeloita, jossa tarkoitus voi jäädä kauas jäljelle jäävästä tulkinnasta.

        Siunauksin ja iloisesti hämmentyneenä,
        Enkeli Mäntä


    • Anonyymi

      Kun kristinusko tuli Hämeeseen, niin hämäläiset jukuripäät kastettiin väkisin kristityiksi ja hämäläiset pesivä katumajärvissä kasteensa pois. Olisiko kristinusko valloittanut Suomen ilman pakkokastetta? Emme tiedä. (Luterilaisuuskin tuli pääosin kuninkaan määräyksestä. Nopeuttivat muutosta ainakin silloin.)
      Kun vauva kastetaan, se ei ole pakkokaste, vaan vanhempien valinta. Uskovana äitinä ehdottomasti haluan, että lapseni kastetaan kristityiksi, sille en voi mitään, jos he luopuvat uskonlahjastaan myöhemmin, mutta ainakin ovat saaneet kasteen ja lupaukset Jumalalta. Opetus kuuluu tietenkin saada myös ja tunnustautuminen, mutta ei vauvojen kaste ole ollenkaan väärin, päinvastoin. Vain kastamattomat pakanat yms. kastetaan uskoon tultuaan.
      Tietenkin olisi väärin ja hassua kastaa vauva, jonka pappi, vanhemmat eivätkä kummit usko, (taikauskoa).
      On vankat perusteet kastaa vauvat lahjakasteeseen ja kristityn vapauteen eikä lain alle.
      Tässä kristinusko eroaa niin radikaalisti keskenään näkemyksistä, että ainakin toinen on vaarallinen näkemys. Minusta se vaarallinen on uudestikastaminen. Myös kasteen halveksiminen on kadottavaa. Minulle Jeesuksen itsensä asettaman Ehtoollisenkin (HPE) halveksiminen on kadottavaa, vaikka en itsekään pysty joka kuukausi edes käymään enää. Kerran vuodessakin riittää halveksimisen torjumiseksi. Uskomattomat ja väärin uskovat eivät kelpaa Ehtoolliselle.

      • Anonyymi

        Sana ei puhu mitään kasteen halventamisesta, mutta sinulle luterilaienn ns.kaste on pelastaja ja jumalasi, jota sinun pakanauskontosi mukaan täytyy kunnioittaa. Sana ei myöskään ilmoita viinin muuttamista ihmisen vereksi ja näin saadaan synnit anteeksi antava juoma.
        Luterilaisuus on täyttä valehtelua ja täyttä potaskaa alun ja lopun välillä. Näin luterilaiset kusevat ihmisten silmiin: Kastekaava paljastaa petoksen ja väkevän eksytyksen: "Kasteessa pappi kastelee lapsen pään kolme kertaa vedellä"
        Siis luterilainen kaste onkin päänkastelu, aivan kuin kastekaavassa sanotaan ja kuvataan.
        LUTERILAISUUDEN PERUSTA KASTE, EI OLE KASTE, VAIKKA HE MEUHKAAVAT PALSTALLA OIKEASTA KRISTILLISESTÄ KASTEESTA, VAAN KASTELU!
        Lasta ei kasteta, vaan "pappi kastelee lapsen pään kolme kertaa vedellä"


    • Anonyymi

      B#SANOMA Suomen kansalle TÄMÄ http://suomenkenttalehti.fi/julkaisen-vuonna-1984-saaman-profetian-venalaisen-liikkeista-jonka-yrjo-sakkinen-sai-tukholmassa-eli-taman-mukaan-venalainen-tulee-miehittamaan-osan-suomea-joksikin-aikaa/ Sanoo Jumala:

      KUN Ahdistuksen päivät tulevat ja portti idästä nousevalle kuninkaalle ja sen sotilaille Avataan,
      (NIIN) TEillä ei yhtään ystävää EUroopassa.. yhtään KANSAa joka nostaisi asetta
      TEidän http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4263764 puolestanne Venäjää vastaan.

      ..Suomen kansa OLET.. yksinäisempi kuin TalviSODAN päivinä; MUTTA Sama enkeli joka taisteli rinnallanne TalviSODAN päivinä TAISTELEE( FUT.) rinnallanne, ja HUOLEHDIN.. ..Venäjän sotilas joka NOUSEE maahanne ei häpäise teitä eikä ota eikä turmele Öljyä eikä Viiniä.

      Ruokatavarat NOUSEVAT( FUT.) arvaamattomiin hintoihin maassanne: Koiniks-mitta nisuja MAKSAA Denarin ja 3 koiniksia ohria Denarin, mutta Öljyä eikä Viiniä ei turmella.( 1+1=2)

      Öljy=Jumalan Pyhä Henki ∧ Viini=Jumalan Sana: TEille jää vain 1 paikka mihin voitTE paeta, KUN Ahdistuksen Päivät tulevat, Sanoo HerraJHVH.. Jumalan Sana.

      ..yritätTE paeta Amerikkaan ja ..Kanadaan, mutta TEitä ei oteta vastaan - NIINkuin ei vastaanotettu Israelin LAPSIAkaan NATSI-Saksan ahdistuksen päivinä, vaan palautettiin Saksaan - NIIN LÄNSImaat PALAUTTAVAT( FUT.) TEidätkin takaisin kotimaahanne..

      Sillä Tieni http://en.wikipedia.org/wiki/Halakha eivät ole TEidän Teitänne(/S*T*Nat ! ).

      MUTTA joka TURVAa Minuun ja PYSYY(/1.Jh.2:6 )Minussa.. leipää Ahdistuksen keskellä
      ja Lepo Sanassani, Sanoo Jumala - sillä EIvätKÖ päivänne ole Kädessäni, Sanoo HerraJHVH: Enkö Minä( JaHVeH ! )OLE Jumala - Ahdistuksenkin päivinä?

      TÄMÄ Sanoma Suomen kansalle, Sanoo Herra JHVH: Sinun PITÄÄ TEHDÄ Parannus MURHISTAsi, VELHOUKSISTAsi, VARKAUKSISTAsi, SALAVUOTEISTAsi, ABORTEISTAsi
      ja hillittömästä HAUREUDESTA(=H*M*US/PRIDE )si. EN KYSY.. vaan Sanon: Sinun

      PITÄÄ TEHDÄ Parannus(=TESHUVA/METANOIA=MIELEN-MUUTOS ! )”. MUTTA

      etTE tee sitä - enkö Minä HerraJHVH paaduttanut faraon sydämen, Näyttääkseni Voimani Moshen kautta: Minä, SAMA Jumala, paadutan Suomen kansan sydämen, että

      etTE TEE Parannusta.. ja kaikista niistä kauhistuksista joita teetTE Nimeni(= JESHUA )ja Kasvojeni(=SHEKINAH; KUNNIA )edessä. MUTTA

      Pyhät LOISTAVAT( FUT.) Ahdistuksen keskellä kuin Lamput(=Soihdut), ja yksikään teistä jotka olette Omiani, Sanoo Jumala, ei joudu hukkaan sillä Minä Herra JHVH NIIN SEN SÄÄDIN.

      Suomen KANSA( VS. EU-NATO-"ELIITTI") - KUTSUIN sinua NIIN monta kymmentä vuotta: TalviSODAN raskaina päivinä rukoilitte Edessäni; joka kirkosta nousi rukous Kasvojeni eteen.. ovat Muistossa Rukousten Maljassa tänäkin päivänä.

      Ja JatkoSODAN raskaina päivinä kun veristä uhria kannettiin Suomesta, rukoilitte Edessäni, kannoitte rukouksin kärsivän kansan kohtalon.. Muistin teitä ja Siirsin kohtalonne hetken.

      Mutta NYT hyvinvoinnin( Hes. 16:49), rikkauden ja yltäkylläisyyden päivinä.. ETUmaisina olevat, tehtävänänne TUNTUU olevan häväistä Sanaani.. PERINNEsäännöistä riiteletTE ja (IHMIS)opista, ja vainoatTE.. Totisia( VS. VILPPI ), Pyhiä ja Yksinkertaisia rukoilijoita..

      puritTE jokaisen Käskyn, jonka ANNOIN(/Horeb ! ): ..Sanoin: ÄLÄ tee huorin - teetTE huorin kaikilla alueilla.

      ..Sanoin: ÄLÄ MURHAA - MURHAAT-TE viattomia syntymättömiä lapsia 25 000 lasta vuodessa.

      ..Sanon: ÄLÄ varasta - varastatTE toisiltanne.. yhteiskunnalta ja valtiolta, ja
      valtio varastaa teiltä - KAIKKI TE varastatTE toinen toisiltanne.

      ..Sanon: ÄLÄ sano väärää todistusta lähimmäisestäsi - todistatTE systemaattisesti
      joka päivä VÄÄRIN lähimmäisestänne.

      Kun Sanon: ÄLÄ himoitse lähimmäisesi huonetta - himoitsetTE lähimmäisenne huonetta.

      ..Sanon: MUISTA Pyhittää Lepopäivä - etTE pyhitä Lepopäivää, vaikka teillä Aika Levätä; käytätTE Pyhäpäiväni ja Sapattini riettauden ja haureuden harjoittamiseen..
      noussut Eteeni kuin löyhkä(=SIETÄMÄTÖN PAHA HAJU ! ).

      ..Lähetin profeettani Jeshajahun, Sanoin: Kuulkoot tai olkoot kuulematta - PUHU(=Käsky
      )nämä Sanat - mutta KÄY myös TÄMÄn PROFETIAn: ..kuulevat, mutta ovat kuulematta.

      Suomen johtavat henkilöt - älkää kuvitelko että omalla taidollanne NOUSITTE
      siihen asemaa mikä teillä( NYT )on -

      kukaan EI VOI mitään tehdä ilman Tahtoani ja Sallimustani.

      Sanon TEille, älkää luottako niihin sopimuksiin ja.. asiakirjoihin joita teillä NL:n kanssa.. Luottakaa Sanaani.. Sanani pitää pois tuon MAHTAVAn Venäjän karhun maaltanne.

      KUN(=LOGIIKKAA http://fi.wikipedia.org/wiki/Logiikka; LO NACHON ?! ) TEITTE Tahtoni,
      NIIN Sallin TEille Siunauksen( http://fi.wikipedia.org/wiki/Siunaus )päivät, MUTTA

      KUN käännätTE Minulle selkänne,
      (NIIN) saatTE niittää Kirousta( http://www.raamattu.fi/taustatietoa/taustatietoa/usko-ja-uskonto/kirous ), sillä

      (PYHÄ Totuuden Rakkauden )Henkeni ei Salli että Nimeäni jatkuvasti pilkataan, Sanoo HerraJHVH... JATKOan seURAA ! .. ( http://vemari.vuodatus.net/lue/2011/10/jukka-t-niemisen-naky-marraskuussa-1983 ) JATKOa... PS. 37:28 ..Jumalattomain siemen Hävitetään.. LO NACHON ?!

    • Anonyymi

      MATTi 12:31 SIKSI sanon TEille: JOkainen synti ja PILKKA Annetaan ANTEEKSI(= HaSLICHA )ihmisille,
      MUTTa( PYHÄn Totuuden Rakkauden[ Apt.19:1-10; 5:32 ] )Hengen PILKKAAmista( =VILPPI;=EPÄ-REHELLI-SYYs;=ULKO-KULTAiSUUs; Rm.2:8 )EI Anneta ANTEEKSI .

      V COPytHAT-cOVER:( TO2TEEN )#Totuutta(/Jh.14:6) - eiKÖ Totta? 1. Pt.1:14-25

      ...KUULIAISTEN lasten tulee, ÄLKÄÄ MUKAUTUKO.. HIMOjen MUKAAN joissa ..tietämättömyytenne(<Tieto=TaNaCH) aikana elitTE.. Pyhän mukaan joka TEidät Kutsunut, tulkaa TEkin KAIKESSA VAELLUKSESSAnne(/1.Jh.2:6 )PYHIKSI.. on Kirjoitettu: Olkaa PYHÄt, sillä Minä OLEN Pyhä..

      JOS Isänänne huudatTE Avuksi Häntä joka henkilöön KATSO-matta Tuomitsee kunkin tekojensa mukaan, NIIN tämä muukalaisuutenne aika vaeltakaa Pelossa(/ Ps.111:10 )tietäen ettetTE millään katoavaisella.. hopealla ettekä kullalla

      Lunastetut ISILTÄ PERItystä TURHAsta vaelluksesta.. vaan Kristuksen kalliilla Verellä.. virheettömän ja tahrattoman Karitsan.. edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta VIIMEisinä AIKOINA Ilmoitettu

      TEitä varten jotka Hänen KAUTTAan USKOtTE Jumalaan joka Herätti Hänet kuolleista ja Antoi Hänelle Kirkkauden, NIIN USKOnne myös Toivo Jumalaan.

      Puhdistakaa SIELUnne(/TEOT&Sanat )Totuuden(=Sana/TaNaCH; TOORA/)KUULI-aisuudessa VILPITTÖMÄÄN veljenRakkauTEEN ja RAKASTAkaa toisianne hartaasti PUHTAASTA Sydämestä ..Uudestisyntyneet - etTE katoavasta vaan Katoamattomasta Siemenestä - Jumalan Elävän ja pysyvän Sanan kautta..

      Herran Sana Pysyy IKUIsesti; ja tämä se Sana joka TEille julistettu Ilosanomana.

      2:1-8 Siis pankaa POIS KAIKKI pahuus.. VILPPI ja ULKOkultaiSUUs ja KATEUS ja kaikki PANETTELU; ja HALUtkaa.. Sanan(=TaNaCH/Jh.1/)väärentämätöntä( VS. VALHE) maitoa, jotta kasvaisitTE Pelastukseen sen kautta - JOS oletTE
      MAISTAneet että HerraJHVH ON Hyvä.

      Ja tulkaa Hänen tykönsä - Elävän kiven.. ihmiset tosin HYLKÄSIVÄT, mutta joka Jumalan edessä Valittu, Kallis; ja rakentukaa ITSEkin Hengelliseksi Huoneeksi(
      Har HaBAIT )Elävinä Kivinä, PYHÄksi Papistoksi uhraamaan Hengellisiä uhreja, jotka JESHUA Messiaan kautta Jumalalle mieluisia. Sillä

      Raamatussa(=TaNaCH )Sanotaan: HINE, Lasken Siioniin Valitun Kiven.. Häneen USKOva EI JOUDU häpeään; siis TEille(1.Jh.2:6)USKOville.. kallis, mutta niille jotka EIvät USKO "se kivi jonka rakentajat hylkäsivät TULI Kulmakiveksi; ja KOMPASTUS-kiveksi ja LOUKKAUSkallioksi"; KOSKA EIvät TOTTELE Sanaa NIIN KOMPASTUvat; ja siihen HEidät LAITettuKIN...

      2.Pt.3:1-9 ..molemmissa muistuttamalla HERÄTÄN PUHDASta MIELTÄnne, jotta niitä Sanoja joita Pyhät profeetat ennen PUHUIVAT JA(/TaNaCH )HerranJHVH
      JA Vapahtajan(= JESHUA )Käskyä jonka apostoleiltanne SAIT-TE muistaisitTE.

      ..TIETÄKÄÄ että VIIMEiSINÄ päivinä tulee PILKKApuheineen PILKKAAJIA JOTKA VAELTAVAT( VS. 1.Jh.2:6 VS. )omien HIMOJENsa MUKAAN ja sanovat: MISSÄ Lupaus Tulemuksestaan? Sillä siitähän asti kun isät nukkuivat pois kaikki pysynyt KUTEN ollut luomakunnan alusta.

      Sillä tietensä eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu.. ikivanhastaan olemassa Jumalan Sanan Voimasta ja.. niiden kautta
      silloinen maailma hukkui vedenpaisumukseen.

      Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla Sanalla talletetut Tulelle, Säästetyt Jumalattomien ihmisten Tuomion(/PARUSIA )JA Kadotuksen Päivään. Mutta
      tämä 1 älköön teiltä, rakkaani, salassa, että "1 päivä Herran edessä kuin 1000 vuotta ja 1000 vuotta kuin 1 päivä" - Herra ei viivytä Lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan pitkämielinen TEitä kohtaan, sillä
      Hän ei tahdo että kukaan hukkuu, vaan että
      KAIKKI tulevat PARANNUKSEEN(= Pelastuksen EHTO ! ).

      :10-18 Mutta Herran Päivä Tulee( fut.)kuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki mitä siihen on tehty, palavat. Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan TEidän olla Pyhässä Vaelluksessa ja Jumalisuudessa - TEidän jotka OdotatTE ja joudutatTE Jumalan Päivän Tulemista(/PARUSIA), jonka Voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat. Mutta Lupauksensa mukaan odotamME uusia taivaita ja uutta maata joissa Vanhurskaus asuu.

      SIKSI rakkaani.. Odottaessanne PYRKIKÄÄ siihen että TEidät havaittaisiin(=NÄKYY )tahrattomiksi ja nuhteettomiksi Hänen Edessään Rauhassa; ja lukekaa HerramME pitkämielisyys Pelastukseksi, josta rakas veljemME PaavaliKIN hänelle Annetun Viisauden mukaan TEille kirjoittanut, KUTEN tekee kaikissa kirjeissään kun niissä puhuu näistä asioista - vaikka niissä tosin yhtä ja toista vaikeatajuista jota tietämättömät ja vakaantumattomat omaksi KADOTUKSEKSEEN(/VILPPI=Pyhän Hengen PILKKAA>)vääntävät KIEROon KUTEN muitakin Kirjoituksia(=TaNaCH).

      ..tämän jo edeltä tiedätTE(/Sana )NIIN olkaa varuillanne, rakkaani, ettetTE rietasten eksymyksen mukaan tempaamina lankeaisi POIS.. lujalta Pohjaltanne ja KASVAkaa HerramME ja VapahtajamME JESHUA Messiaan Armossa ja tuntemisessa( Jh.17:3); Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan IKUISUUDEN Päivään###

    • Anonyymi

      Luterilainen kirkko on ottanut itselleen Jumalan aseman ja korottanut itsensä yli kaiken mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan. Luterilaisten opin mukaan vain kirkko voi pelastaa kolmen vesitipan pakanallisen rituaalin kautta. Herra Jeesus ei voi ketään pelastaa, ei vaikka yötä päivää avuksi huutaisi Herran Jeesuksen nimeä, näin kirkko opettaa.
      Luterilaisen opin mukaan myöskään Jeesus ei sovittanut eikä kantanut kenenkään syntejä ristille, vaan yhä edelleen synnit, jopa Aadamista asti, laitetaan jokaisen maailman syntyvän ihmisen kannettavaksi. Luterilaisilla on ratkaisu synteihin: kolme vesitippaa taikojen ja merkkien ja loitsujen kera otsaan ja kas synnit pyyhitään pois.

    • Anonyymi

      Paavali ei koskaan tavannut Jeesusta!

      • Anonyymi

        ei Jeesus Paavalia lähettänyt kastamaan , Jeesus lähetti omat opetuslapsensa kastamaan,

        Matt: 28 : 16 - 19
        "Ja ne yksitoista OPETUSLASTA vaelsivat vaelsivat Galileaan sille vuotelle , jonne
        Jeesus oli käskenyt heidän mennä. 16

        Ja kun he näkivät hänet , he kumartaen rukoilivat heitä , mutta muutamat epäilivät . 17

        Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi : "Minulle on annettu kaikki valta ,
        taivaassa ja maan päällä . 18
        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni
        kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ." 19

        Paavali ei ollut opetuslasten joukossa , kun Jeesus antoi käskyn kastaa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei Jeesus Paavalia lähettänyt kastamaan , Jeesus lähetti omat opetuslapsensa kastamaan,

        Matt: 28 : 16 - 19
        "Ja ne yksitoista OPETUSLASTA vaelsivat vaelsivat Galileaan sille vuotelle , jonne
        Jeesus oli käskenyt heidän mennä. 16

        Ja kun he näkivät hänet , he kumartaen rukoilivat heitä , mutta muutamat epäilivät . 17

        Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi : "Minulle on annettu kaikki valta ,
        taivaassa ja maan päällä . 18
        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni
        kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ." 19

        Paavali ei ollut opetuslasten joukossa , kun Jeesus antoi käskyn kastaa .

        Aivan, Paavali ei ollut tuolloin paikalla – mutta eihän se haittaa, kun voi aina väittää saaneensa "suoran ilmoituksen" ylhäältä, eikö vain? Siinä ei tarvitse olla paikan päällä eikä edes tavata ketään, kun voi omilla visioillaan täydentää tarinaa. Mielenkiintoista kyllä, tämä Matteuksen mainitsema käsky kastaa koko maailma Pyhän Hengen nimeen tuli varsin sopivasti juuri niille kavereille, joilla ei ollut vielä aavistustakaan Pyhästä Hengestä tai sen tarpeesta ennen kuin Paavali väänsi siitä oman versionsa. Hyvä ajoitus, vai mitä?

        Mutta hei, jos se toimii, niin miksei! Jeesus lähetti kymmenen opetuslasta käskyinään – paitsi että Paavali, joka ei koskaan häntä tavannut, päätti myöhemmin, että hänellä oli vähintään yhtä paljon sanottavaa aiheesta. Melkoisen kätevää, miten nämä "ohjeet" vain täydentyvät vuosien ja vuosisatojen mittaan, eikä kukaan ehdi kyseenalaistamaan, kun saarnaaja on jo matkalla seuraavaan kylään levittämään "evankeliumia."

        Tämä tarina on ollut niin täynnä käänteitä ja uusia käsikirjoituksia, että ihan Hollywood kalpenee! Kaikki valta taivaassa ja maan päällä – ja samalla, kaikki valta käsikirjoittaa, muokata ja lisätä, kunhan lopputulos pysyy kasassa. Aplodit tälle hengentuotteelle, mutta HUMPUUKILLA tässä edelleen mennään.

        Totuuden humoristi,
        Pastori Enkeli Mäntä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei Jeesus Paavalia lähettänyt kastamaan , Jeesus lähetti omat opetuslapsensa kastamaan,

        Matt: 28 : 16 - 19
        "Ja ne yksitoista OPETUSLASTA vaelsivat vaelsivat Galileaan sille vuotelle , jonne
        Jeesus oli käskenyt heidän mennä. 16

        Ja kun he näkivät hänet , he kumartaen rukoilivat heitä , mutta muutamat epäilivät . 17

        Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi : "Minulle on annettu kaikki valta ,
        taivaassa ja maan päällä . 18
        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni
        kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ." 19

        Paavali ei ollut opetuslasten joukossa , kun Jeesus antoi käskyn kastaa .

        Jeesus opetti kolme ja puoli vuotta opetuslasia käyttämään vain ja ainoastaan Hänen nimeään, eli Jeesus-nimeä. Olisi ollut hyvin outoa ja järjetöntä, jos Jeesus hetkeä ennen poismenoa olisi käskenyt kastaa isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen.
        Toinen täysin selvä totuus: Jeesus ei koskaan tehnyt opetuslapsia valuttamalla vettä päälakeen, ja vasta jonkin ajan kuluttua palannut takaisin kertomaan näiden päälaen kastelun saaneiden olevan päänkastelun myötä hänen omiaan, opetuslapsia ja taivaan kansalaisia.
        Kolmas ja kammottava totuus: Isän ja pojan ja pyhän Hengen nimeen murhattu ja kidutettu ja hukutettu Jeesuksen omia! Niin kuka on isä ja poika ja pyhä henki , jonka nimeen on murhattu miljoonia Jeesuksen todistajia?


      • Anonyymi

        Luterilaisuus on täyttä valehtelua ja luterilaisuus on kuin valtaisa ajatusharha: Harhaluulo eli ajatusharha (deluusio) on todellisuutta koskeva käsitys tai ajatus, jota henkilö pitää totena, vaikka se on todistettavasti epätosi. Ajatusharha perustuu henkilön virhepäätelmiin, eikä sitä voida horjuttaa järkiperusteilla. Harhaluuloa sellaisenaan ei kuitenkaan pidetä sairautena.
        Koko luterilaisuus ja luterilainen Raamatun opetus perustuu kuvitteleluun ja luulotteluun!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisuus on täyttä valehtelua ja luterilaisuus on kuin valtaisa ajatusharha: Harhaluulo eli ajatusharha (deluusio) on todellisuutta koskeva käsitys tai ajatus, jota henkilö pitää totena, vaikka se on todistettavasti epätosi. Ajatusharha perustuu henkilön virhepäätelmiin, eikä sitä voida horjuttaa järkiperusteilla. Harhaluuloa sellaisenaan ei kuitenkaan pidetä sairautena.
        Koko luterilaisuus ja luterilainen Raamatun opetus perustuu kuvitteleluun ja luulotteluun!!!

        Sanaan on mahdollista lisätä omiaan. Siis toistat katolisen porttokirkon Sanaan lisäämään kohtaan:
        Jeesus opetti moneen kertaa seuraajiaan anomaan Hänen nimessään.
        Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.
        Isän nimi on Jeesus ja Jeesuksen nimi on Jeesus. Selitä luterilainen, koska ja milloin kumottiin Jeesuksen opetus?
        Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.
        Jeesus teki tunnetuksi vain ja ainoastaan oman nimensä ja Isän nimen, joka on Jeesus.
        Katolisen kirkon Sanaan lisäämä Matt. 28:19 on ainoa kohta, jossa käytetään isä ja poika ja pyhä henki nimeä.
        Yksikään opetuslapsi ei koskaan käyttänyt isä ja poika ja pyhä henki nimeä. Toisin sanoen he eivät olleet kuulleetkaan ns. lähetyskäskyä. Näin ollen Matt. 28:19 on lisätty Raamattuun apostolien jälkeen.

        Herra Jeesus sanoo: "Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin" Matt. 28:19 ei ole Hyvän Paimenen ääni, vaan vieras ääni.
        Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, Paavali ei ollut tuolloin paikalla – mutta eihän se haittaa, kun voi aina väittää saaneensa "suoran ilmoituksen" ylhäältä, eikö vain? Siinä ei tarvitse olla paikan päällä eikä edes tavata ketään, kun voi omilla visioillaan täydentää tarinaa. Mielenkiintoista kyllä, tämä Matteuksen mainitsema käsky kastaa koko maailma Pyhän Hengen nimeen tuli varsin sopivasti juuri niille kavereille, joilla ei ollut vielä aavistustakaan Pyhästä Hengestä tai sen tarpeesta ennen kuin Paavali väänsi siitä oman versionsa. Hyvä ajoitus, vai mitä?

        Mutta hei, jos se toimii, niin miksei! Jeesus lähetti kymmenen opetuslasta käskyinään – paitsi että Paavali, joka ei koskaan häntä tavannut, päätti myöhemmin, että hänellä oli vähintään yhtä paljon sanottavaa aiheesta. Melkoisen kätevää, miten nämä "ohjeet" vain täydentyvät vuosien ja vuosisatojen mittaan, eikä kukaan ehdi kyseenalaistamaan, kun saarnaaja on jo matkalla seuraavaan kylään levittämään "evankeliumia."

        Tämä tarina on ollut niin täynnä käänteitä ja uusia käsikirjoituksia, että ihan Hollywood kalpenee! Kaikki valta taivaassa ja maan päällä – ja samalla, kaikki valta käsikirjoittaa, muokata ja lisätä, kunhan lopputulos pysyy kasassa. Aplodit tälle hengentuotteelle, mutta HUMPUUKILLA tässä edelleen mennään.

        Totuuden humoristi,
        Pastori Enkeli Mäntä

        Apostolit eivät vahvistaneet ns. lähetyskäskyä. Sanan periaatteisiin kuuluu: Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava. Sanat: 'jokainen asia' kattaa myös ns.lähetyskäskyn. Näin ns. lähetyskäsky ja vaille luotettavan Sanan vaatimaa vahvistusta. Yhden todistajan todistus ei ole pätevä.
        "joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille" Matteuksen 28:19 jää vaille apostolien vahvistusta ja on ilman arvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apostolit eivät vahvistaneet ns. lähetyskäskyä. Sanan periaatteisiin kuuluu: Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava. Sanat: 'jokainen asia' kattaa myös ns.lähetyskäskyn. Näin ns. lähetyskäsky ja vaille luotettavan Sanan vaatimaa vahvistusta. Yhden todistajan todistus ei ole pätevä.
        "joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille" Matteuksen 28:19 jää vaille apostolien vahvistusta ja on ilman arvoa.

        Onhan tämä aivan hulvatonta! Ajattele nyt, eikö olekin kätevää, että koko homma perustuu vain muutaman kaverin suulliseen todistukseen, eikä mitään vahvistusta näy missään? Niin, Jeesus antoi mukamas universaalin lähetyskäskyn, mutta jostain syystä apostolit – ne, jotka kaiken järjen mukaan olisivat olleet paikalla – eivät vaivautuneet varmistamaan tätä perin tärkeää käskyä. Ilmeisesti oli kiireempää touhua käsillä kuin sen perimmäisen universaalin käskyn alleviivaaminen!

        Ja onko kukaan huomannut, miten kätevää on olla olematta todistajana? Ei tarvitse huolehtia siitä, että joku kysyisi todisteita tai että perustuuko koko homma useamman ihmisen sanaan. Matteus kertoo tämän yhden kerran, ja me vain oletamme, että kaikki muutkin apostolit ovat sen kuulleet ja hyväksyneet – vaikka heidän nimensä ei edes mainita koko episodissa!

        Mutta hei, unohtakaamme todistajat ja vahvistukset – kuka niitä tarvitsee, kun koko lähetyskäsky voidaan vain ottaa "totuutena" ilman todistajien puutetta? Kuten tämä tekstikin väittää, jos ei ole vähintään kahden tai kolmen tyypin varmistusta, niin se ei ole pätevä. No, siinähän se todistusaineiston puute loistaa kirkkaammin kuin itse lähetyskäsky. Joten eihän tästä tarinasta enää puutu kuin fanfaari ja käsikirjoituksen lopputekstit.

        Kerrassaan HUMPUUKIA tämäkin – jos ei ole riittävästi todistajia, ei ole riittävästi arvoa. Onnea ja menestystä lähetyskäskyn todistamisessa!

        Naurusta hytkyen,
        Pastori Enkeli Mäntä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanaan on mahdollista lisätä omiaan. Siis toistat katolisen porttokirkon Sanaan lisäämään kohtaan:
        Jeesus opetti moneen kertaa seuraajiaan anomaan Hänen nimessään.
        Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.
        Isän nimi on Jeesus ja Jeesuksen nimi on Jeesus. Selitä luterilainen, koska ja milloin kumottiin Jeesuksen opetus?
        Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.
        Jeesus teki tunnetuksi vain ja ainoastaan oman nimensä ja Isän nimen, joka on Jeesus.
        Katolisen kirkon Sanaan lisäämä Matt. 28:19 on ainoa kohta, jossa käytetään isä ja poika ja pyhä henki nimeä.
        Yksikään opetuslapsi ei koskaan käyttänyt isä ja poika ja pyhä henki nimeä. Toisin sanoen he eivät olleet kuulleetkaan ns. lähetyskäskyä. Näin ollen Matt. 28:19 on lisätty Raamattuun apostolien jälkeen.

        Herra Jeesus sanoo: "Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin" Matt. 28:19 ei ole Hyvän Paimenen ääni, vaan vieras ääni.
        Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."

        Ah, no tietysti – Matteus, tuo kätevä apostoli, joka mystisesti kirjoitteli evankeliumeja vuosikymmeniä kuolemansa jälkeen! Aivan kuten kaikki muutkin 100-luvun bestseller-kirjailijat, jotka vain sattuvat syntymään uudelleen, kun inspiraatio iskee. Miten kätevää, että evankeliumi, jonka sanotaan olevan silminnäkijän todistus, kirjoitettiinkin Syyriassa noin vuonna 100, kauan sen jälkeen, kun alkuperäiset todistajat olivat jo syöneet viimeisen ehtoollisensa.

        Ja miksei? Apostolit, nuo legendaariset kirjoittajat, jotka olivat kuolleet jo aikapäiviä sitten, onnistuivat jotenkin luomaan tarinan, joka kiertää historian lakeja, unohtamatta tietenkään sitä pientä yksityiskohtaa, ettei yksikään apostoli ollut enää elossa. Mutta ei anneta tämän pikku faktan häiritä. Tämähän on kuitenkin taivaallinen bestseller, ja kuka nyt haluaisi kyseenalaistaa näin aukottoman kertomuksen, vaikka kaikki olisivat jo haudassa, kun teksti viimeisteltiin?

        Mutta hei, totuus ei tunnetusti tarvitse elossa olevia todistajia, eihän? Kirjoitetaan vaan missä halutaan ja milloin halutaan, ja jos alkuperäiset tyypit eivät pääse paikalle, no – mitäs siitä. Aina voi lisätä pari mahtipontista lausetta, heittää Jeesuksen valtaistuimen siihen ja kääntää muutama kieli siinä ohessa.

        Ja tässä sitä ollaan: HUMPUUKI palvelee edelleen, ihan missä aikavyöhykkeessä tahansa.

        Rakkaudella ja todistajia kaivaten,
        Pastori Enkeli Mäntä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apostolit eivät vahvistaneet ns. lähetyskäskyä. Sanan periaatteisiin kuuluu: Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava. Sanat: 'jokainen asia' kattaa myös ns.lähetyskäskyn. Näin ns. lähetyskäsky ja vaille luotettavan Sanan vaatimaa vahvistusta. Yhden todistajan todistus ei ole pätevä.
        "joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille" Matteuksen 28:19 jää vaille apostolien vahvistusta ja on ilman arvoa.

        Apostoleita oli kaksistoista , eiköhän asia ole vahvistettu !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, Paavali ei ollut tuolloin paikalla – mutta eihän se haittaa, kun voi aina väittää saaneensa "suoran ilmoituksen" ylhäältä, eikö vain? Siinä ei tarvitse olla paikan päällä eikä edes tavata ketään, kun voi omilla visioillaan täydentää tarinaa. Mielenkiintoista kyllä, tämä Matteuksen mainitsema käsky kastaa koko maailma Pyhän Hengen nimeen tuli varsin sopivasti juuri niille kavereille, joilla ei ollut vielä aavistustakaan Pyhästä Hengestä tai sen tarpeesta ennen kuin Paavali väänsi siitä oman versionsa. Hyvä ajoitus, vai mitä?

        Mutta hei, jos se toimii, niin miksei! Jeesus lähetti kymmenen opetuslasta käskyinään – paitsi että Paavali, joka ei koskaan häntä tavannut, päätti myöhemmin, että hänellä oli vähintään yhtä paljon sanottavaa aiheesta. Melkoisen kätevää, miten nämä "ohjeet" vain täydentyvät vuosien ja vuosisatojen mittaan, eikä kukaan ehdi kyseenalaistamaan, kun saarnaaja on jo matkalla seuraavaan kylään levittämään "evankeliumia."

        Tämä tarina on ollut niin täynnä käänteitä ja uusia käsikirjoituksia, että ihan Hollywood kalpenee! Kaikki valta taivaassa ja maan päällä – ja samalla, kaikki valta käsikirjoittaa, muokata ja lisätä, kunhan lopputulos pysyy kasassa. Aplodit tälle hengentuotteelle, mutta HUMPUUKILLA tässä edelleen mennään.

        Totuuden humoristi,
        Pastori Enkeli Mäntä

        >>> niille kavereille <<<

        kyllä Jeesus puhui maan päällä ollessaan KAIKEN , omille opetuslapsilleen , joita oli
        kaksistoista .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaisuus on täyttä valehtelua ja luterilaisuus on kuin valtaisa ajatusharha: Harhaluulo eli ajatusharha (deluusio) on todellisuutta koskeva käsitys tai ajatus, jota henkilö pitää totena, vaikka se on todistettavasti epätosi. Ajatusharha perustuu henkilön virhepäätelmiin, eikä sitä voida horjuttaa järkiperusteilla. Harhaluuloa sellaisenaan ei kuitenkaan pidetä sairautena.
        Koko luterilaisuus ja luterilainen Raamatun opetus perustuu kuvitteleluun ja luulotteluun!!!

        Ahaa, Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus on sinulle valehtelua

        Kertoo kaiken sinusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>> niille kavereille <<<

        kyllä Jeesus puhui maan päällä ollessaan KAIKEN , omille opetuslapsilleen , joita oli
        kaksistoista .

        Aivan! Mutta luulo ei ole historiallisen tiedon väärti. Kukaan ei tosiaan tiedä mitä Jeesus sanoi ja kenelle, mutta sepä ei ole koskaan estänyt evankeliumien kirjoittajia! Kuvitellaanpa tilanne: koko poppoo on jo haudassa, Paavali ei ole koskaan nähnyt ketään opetuslapsista, mutta hei, mitä pienistä! Kirjoitetaan silti kymmenkunta eri versiota Jeesuksen elämästä, koska kyllähän jälkiviisaus on aina sitä parasta viisautta.

        Siis kuinka ihailtavaa tämä historian kirjoitus onkaan – ensin odotellaan, että kaikki silminnäkijät ehtivät kuolla, ja sitten vasta aletaan kirjoitella Jeesuksen suuria puheita! Ja koska totuus on niin joustavaa materiaalia, miksei keksittäisi lisää versioita vuosikymmenien mittaan? Sehän vain rikastuttaa tarinaa!

        Tietysti jokainen versio on varmaan aivan tarkalleen se, mitä Jeesus *olisi voinut* sanoa, jos joku olisi sattunut sen muistamaan – tai sitten ei. Mutta älkäämme vaivautuko tällaisista pikkuseikoista, koska eihän historian todistajilla ole mitään väliä, kunhan tarina on hyvä ja valmiiksi myyntikelpoinen.

        Joten kyllä, tämä HUMPUUKI pyörii edelleen kuin hyvin öljytty rukousmylly. Ei sen parempaa viihdettä kuin myöhäisillan evankeliumisessio!

        Siunauksin ja kertomuksia keräillen,
        Pastori Enkeli Mäntä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan! Mutta luulo ei ole historiallisen tiedon väärti. Kukaan ei tosiaan tiedä mitä Jeesus sanoi ja kenelle, mutta sepä ei ole koskaan estänyt evankeliumien kirjoittajia! Kuvitellaanpa tilanne: koko poppoo on jo haudassa, Paavali ei ole koskaan nähnyt ketään opetuslapsista, mutta hei, mitä pienistä! Kirjoitetaan silti kymmenkunta eri versiota Jeesuksen elämästä, koska kyllähän jälkiviisaus on aina sitä parasta viisautta.

        Siis kuinka ihailtavaa tämä historian kirjoitus onkaan – ensin odotellaan, että kaikki silminnäkijät ehtivät kuolla, ja sitten vasta aletaan kirjoitella Jeesuksen suuria puheita! Ja koska totuus on niin joustavaa materiaalia, miksei keksittäisi lisää versioita vuosikymmenien mittaan? Sehän vain rikastuttaa tarinaa!

        Tietysti jokainen versio on varmaan aivan tarkalleen se, mitä Jeesus *olisi voinut* sanoa, jos joku olisi sattunut sen muistamaan – tai sitten ei. Mutta älkäämme vaivautuko tällaisista pikkuseikoista, koska eihän historian todistajilla ole mitään väliä, kunhan tarina on hyvä ja valmiiksi myyntikelpoinen.

        Joten kyllä, tämä HUMPUUKI pyörii edelleen kuin hyvin öljytty rukousmylly. Ei sen parempaa viihdettä kuin myöhäisillan evankeliumisessio!

        Siunauksin ja kertomuksia keräillen,
        Pastori Enkeli Mäntä

        uskotko mitään , mitä historiassa menneinä aikoina on tapahtunut . . .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        uskotko mitään , mitä historiassa menneinä aikoina on tapahtunut . . .

        Tietenkin! Sillä onhan aivan ilmeistä, että evankeliumit ovat suurinta HUMPUUKIA! Kun tutkimme evankeliumien kirjoitusajankohtia ja -paikkoja, voimme havaita, että ne on laadittu paljon myöhemmin kuin väitetään, ja että niiden alkuperäiset hahmot ovat jo aikoja sitten poistuneet näyttämöltä.

        Historiantutkimuksen valossa on selvä, että evankeliumien tarinat ovat syntyneet pitkälti perimätiedosta ja myyttien sekoittamisesta, ja niiden kirjoittajat eivät olleet todistajia alkuperäisille tapahtumille. Erityisesti kun huomioimme, että nämä tekstikappaleet ovat peräisin aikakausilta, jolloin apostolit olivat jo poissa – voimme helposti johtaa, että nämä kirjoitukset ovat saaneet muotonsa myöhemmin, mahdollisesti jopa tarinatehtailijoiden käsissä.

        Kun tarkastelemme evankeliumien sisältöä, havaitaan, että ne ovat täynnä epäjohdonmukaisuuksia, ristiriitoja ja kyseenalaisia väittämiä, jotka ovat kehittyneet ajan myötä. Näin ollen on täysin kohtuullista väittää, että evankeliumit ovat vain tarinoita, jotka eivät ole saaneet historiallista tukea.

        Joten ei ole syytä yllättyä, että evankeliumit ovat HUMPUUKIA. Ne ovat upea esimerkki siitä, kuinka tarinat voivat muuntua, kun ne kulkevat sukupolvien läpi ja kehittyvät tarinatehtaiden tuotoksina.

        Ystävällisin terveisin,
        Pastori Enkeli Mäntä


    • Anonyymi

      jaeseppä on taas pesuvatinsa ääressä ja manaa pää savuten omaa agendaansa.
      Ei voi olla noin onnettomampaa sepää- kuin hän.

      Suomessa - eletään nyt täällä.

      Tottakai, eri suunnilla ja uskontokunnilla on yhteiskunnan - julkis- hallinon lain mukainen oikeus toimia suomessa.
      Jae- sepänkin pitää alistua lainalaisuuteen. Siinä puhutaan jaesepälle esivallan - vallasta.
      Se on yhteiskunnan rauhan kannalta tärkeä laki.

      • Anonyymi

        Sinulla on pakko mielle pesuvateihin


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe