POIKETKAA MÖKILLÄNI!
Parhaassa tapauksessa saat ison perheen viikoksi luoksesi jota syötät ja passaat ilman korvausta!
Sain kahvipaketin tuliaisiksi;))
VAROITUS, älä koskaan sano....
17
1410
Vastaukset
- señora lyyli
mitäs jos sie panisit vieraat töihi.;)) mökillähän on usein kaikennäköstä hommaa. paa tekemää kesän lapit, maalauta mökki uuvellee, tai pane suursiivous käyntii.
saat kaikki ruokapalkalla ja jos sattuu että vierais on jokin alan ammattimies mitä tarviit, paa vaan hommiin. ammatti miehet tienaa vähintää 50 euroo tunti .
hyö ko ajjaa pihhaa kiljase ilosesti. ihanaa ko tulitte,nyt saatii työ väkkee ja luettele mitä töitä tehhää.
saattaahan hyö tehhä mielelläänkin,mistä sitä tietää.jos hyö ei vaa tule aatelleeksi että isäntäväki tahtoo olla keskenää.
seuraavan kesän hyö soittaa ja kyssyy onko sinul hommii tai sitte ei kuulu mittää ,saat olla ihan rauhassa omisoloissa:)))
terveisin lyyli- my.mm.eli
Aivan ihastuksissani luin señora lyylin ohjeita mökkivieraiden työllistämiseksi. Tuohon lisäisin vain, että jos työllistäminen ei onnistu niin seuraava keino on toisena/kolmantena päivänä laatia kauppalista kaikesta tarvittavista ruokatarvikkeista ja lähettää vieraat kauppareissulle keskenään (itsellähän on tietenkin juuri silloin joku "pätevä" syy olla lähtemättä mukaan!) Hyvä tietysti esim. edellisenä iltana kysellä vierailtaan kuinka kauan heillä on "aikaa viipyä täällä" ja laatia kauppalista sen mukaan. Etkä anna rahaa kauppalistan mukana, ei tietenkään! Ja kun tarvikkeet tuodaan maksat "oman osuutesi". Jos vieraita esim. 4 kpl maksat viidesosan kauppalaskun loppusummasta. Näin vieraat edes maksavat syömisensä/juomisensa itse.
Jos tulevat seuraavana kesänä, uskoisin tuliaisina olevan muutakin kuin kahvipaketti!! - Tulisia hiiliä pään päälle
my.mm.eli kirjoitti:
Aivan ihastuksissani luin señora lyylin ohjeita mökkivieraiden työllistämiseksi. Tuohon lisäisin vain, että jos työllistäminen ei onnistu niin seuraava keino on toisena/kolmantena päivänä laatia kauppalista kaikesta tarvittavista ruokatarvikkeista ja lähettää vieraat kauppareissulle keskenään (itsellähän on tietenkin juuri silloin joku "pätevä" syy olla lähtemättä mukaan!) Hyvä tietysti esim. edellisenä iltana kysellä vierailtaan kuinka kauan heillä on "aikaa viipyä täällä" ja laatia kauppalista sen mukaan. Etkä anna rahaa kauppalistan mukana, ei tietenkään! Ja kun tarvikkeet tuodaan maksat "oman osuutesi". Jos vieraita esim. 4 kpl maksat viidesosan kauppalaskun loppusummasta. Näin vieraat edes maksavat syömisensä/juomisensa itse.
Jos tulevat seuraavana kesänä, uskoisin tuliaisina olevan muutakin kuin kahvipaketti!!Jos työt eivät kelpaa, niin kauppaan lähettäminen on hyvä juttu. Ei tehdä mitään ylenmääräistä kauppalistaa, vaan sanotaan, että näitä nyt välttämättä tarvitaan, kun on niin monta henkeäkin talossa. Ja sitten vielä: "Tuokaa kuitti, niin maksan ostokset." - Jos kehtaavat tuoda kuitin, niin seuraavan kerran kun tulevat sanotaan: "Voi sentään, mutta olemme lähdössä tänään kaupunkiin pariksi päiväksi, kun on hoidettava asoita. Voittehan tietysti jäädä tänne yöksi. Avainta pidetään täällä kuistin katon rajassa."
Sitten voi tietysti sanoa, että voihan se meidän lähtö odottaa huomiseen ja näyttä kaikin tavoin, miten paljon ylimääräistä hankaluutta vieraat aiheuttavat, kun oltiin juuri menossa pois.
"Puhtaat lakanat pääsivät loppumaan edellisten vieraiden aikana, mutta voitte varmaan nukkua samoissa."
"Aitassa on mukavat vuoteet, mutta älkää pelästykö, jos yöllä näette lepakoita. Emme raatsi mitenkään hävittää niitä. Meistä ne ovat niin kotoisia."
"Uskomatonta, että näilläkin seuduilla liikkuu karhuja. Kyllä se tuntuu niin ontolta käydä yöllä pihan perällä, kun naapurin pellossa nähtiin karhu pari viikkoa sitten. Pihalamppu on rikki, mutta kyllä taskulampulla pärjää."
"Muurari tulee ensi viikolla korjaamaan saunan piipun halkeaman. Sunaa ei uskalla lämmittää, ennen kuin halkeama on paikattu." Tulisia hiiliä pään päälle kirjoitti:
Jos työt eivät kelpaa, niin kauppaan lähettäminen on hyvä juttu. Ei tehdä mitään ylenmääräistä kauppalistaa, vaan sanotaan, että näitä nyt välttämättä tarvitaan, kun on niin monta henkeäkin talossa. Ja sitten vielä: "Tuokaa kuitti, niin maksan ostokset." - Jos kehtaavat tuoda kuitin, niin seuraavan kerran kun tulevat sanotaan: "Voi sentään, mutta olemme lähdössä tänään kaupunkiin pariksi päiväksi, kun on hoidettava asoita. Voittehan tietysti jäädä tänne yöksi. Avainta pidetään täällä kuistin katon rajassa."
Sitten voi tietysti sanoa, että voihan se meidän lähtö odottaa huomiseen ja näyttä kaikin tavoin, miten paljon ylimääräistä hankaluutta vieraat aiheuttavat, kun oltiin juuri menossa pois.
"Puhtaat lakanat pääsivät loppumaan edellisten vieraiden aikana, mutta voitte varmaan nukkua samoissa."
"Aitassa on mukavat vuoteet, mutta älkää pelästykö, jos yöllä näette lepakoita. Emme raatsi mitenkään hävittää niitä. Meistä ne ovat niin kotoisia."
"Uskomatonta, että näilläkin seuduilla liikkuu karhuja. Kyllä se tuntuu niin ontolta käydä yöllä pihan perällä, kun naapurin pellossa nähtiin karhu pari viikkoa sitten. Pihalamppu on rikki, mutta kyllä taskulampulla pärjää."
"Muurari tulee ensi viikolla korjaamaan saunan piipun halkeaman. Sunaa ei uskalla lämmittää, ennen kuin halkeama on paikattu."tuo täytyy tulostaa ja viedä möki seinälle ,ei kuitenkaan niin että vieraat sitä pääsee näkemään.
Tulisia hiiliä pään päälle kirjoitti:
Jos työt eivät kelpaa, niin kauppaan lähettäminen on hyvä juttu. Ei tehdä mitään ylenmääräistä kauppalistaa, vaan sanotaan, että näitä nyt välttämättä tarvitaan, kun on niin monta henkeäkin talossa. Ja sitten vielä: "Tuokaa kuitti, niin maksan ostokset." - Jos kehtaavat tuoda kuitin, niin seuraavan kerran kun tulevat sanotaan: "Voi sentään, mutta olemme lähdössä tänään kaupunkiin pariksi päiväksi, kun on hoidettava asoita. Voittehan tietysti jäädä tänne yöksi. Avainta pidetään täällä kuistin katon rajassa."
"Muurari tulee ensi viikolla korjaamaan saunan piipun halkeaman. Sunaa ei uskalla lämmittää, ennen kuin halkeama on paikattu."meillä on lähimpään kauppaan 8km a isompaan kauppaan 25 km.ja itseel ei ole autoa vaan linja-auto kulkee parikert päiv.
- Tulisia hiiliä pään päälle
muori67 kirjoitti:
meillä on lähimpään kauppaan 8km a isompaan kauppaan 25 km.ja itseel ei ole autoa vaan linja-auto kulkee parikert päiv.
Sehän on kuin taivaan lahja, että tulee autoilevia yllätysvieraita. Heidät pitää ehdottomasti lähettää kauppaan. "Minä kyllä katson lapsien perään sinä aikana".
"Älkää menkö siihen lähimpään kaupaan, kun siellä on niin kallista ja huonot valikoimat. Kyllähän sen tietää täällä maalla, että leipä on vanhaa ja hedelmät huonoja. Siellä ei ole juuri mitään vihanneksia. Ettekä saa sitten ostaa mitään yllätysherkkuja." Tietysti väite vanhoista leivistä ym. on valkoinen valhe, mutta kaupunkilaiset nielevät sen mukisematta.
- P. Veli
Jos vieraita tulee yllättäen, kysy mihin ovat menossa. Jos viipyvät yön yli, ala kertoa heille kiinalaisia sananlaskuja. Esim. kala ja vieraat alkavat haista kahden päivän kuluttua.
yllätys vieraista.
Olimme vuokranneet autio mökin(omaa ei vielä silloin ollut)ei jääkaappia ,ei muitakaan keittiö "helpotuksia".
Lähimpään kauppaan toistakymmentä kilometriä ja kärritie,huonossa kunnossa.
No vieraita oli jo appivanhempani,heidän tuloonsa olin varustautunut,joten kaikki kunnossa.
Sitten yhtenä päivänä illan suussa,tulla tupsahti isä,äiti ja viisi lasta pihaan.
Tuliaisina jäätelöpaketti.
Tokihan kahvit sain aikaan ja ajattelin että olipa hyvä ,kun päivällä paistoimme munkkeja.
Arvaatte miten ilahduin ,kun he kertoivat voivansa jäädä yöksi,,,kertasin mielessä sillä hetkellä ruokavarani ja totesin ,,köyhää oli.
Entäs vuoteiden laitto.
Talossa ei mitään vuodevaatteita(mökki oli hylätty maalaispirtti)itsellemme olimme tarvittavat osanneet tuoda.
Kaupat eivät siihen aikaan olleet auki illalla ja mitään mahdollisuuksia ei ollut hankkia täydennystä.
Jonkun keiton kai saimme anoppini kanssa aikaan ja mustikka soppaa jälkiruuaksi.
Vuoteet kyhäsimme jotenkin ,kaikki saunapyyhkeetkin oli käytössä.
Oli kyllä sellainen painajainen,että itse ainakin lähtiessäni kylään ,katson että syömiseni on mukana ja eihän nykyään yökylään mennäkkään sopimatta etukäteen.
Ja nyt on pakkaset sun muut ,tuon tilanteen muistaen,minullakin on aina jotakin yllätysvieraitakin varten varattuna,joten pistäytykää;))DDD
p.s harmini oli vieläkin suurempi ,kun mieheni nautti vieraista(serkkunsa pitkästä aikaa)ei hän välittänyt minun murheista ,sanoi vain että kyllä se siitä,sellasia miehet ennen.- annuli1
SkillaN kirjoitti:
yllätys vieraista.
Olimme vuokranneet autio mökin(omaa ei vielä silloin ollut)ei jääkaappia ,ei muitakaan keittiö "helpotuksia".
Lähimpään kauppaan toistakymmentä kilometriä ja kärritie,huonossa kunnossa.
No vieraita oli jo appivanhempani,heidän tuloonsa olin varustautunut,joten kaikki kunnossa.
Sitten yhtenä päivänä illan suussa,tulla tupsahti isä,äiti ja viisi lasta pihaan.
Tuliaisina jäätelöpaketti.
Tokihan kahvit sain aikaan ja ajattelin että olipa hyvä ,kun päivällä paistoimme munkkeja.
Arvaatte miten ilahduin ,kun he kertoivat voivansa jäädä yöksi,,,kertasin mielessä sillä hetkellä ruokavarani ja totesin ,,köyhää oli.
Entäs vuoteiden laitto.
Talossa ei mitään vuodevaatteita(mökki oli hylätty maalaispirtti)itsellemme olimme tarvittavat osanneet tuoda.
Kaupat eivät siihen aikaan olleet auki illalla ja mitään mahdollisuuksia ei ollut hankkia täydennystä.
Jonkun keiton kai saimme anoppini kanssa aikaan ja mustikka soppaa jälkiruuaksi.
Vuoteet kyhäsimme jotenkin ,kaikki saunapyyhkeetkin oli käytössä.
Oli kyllä sellainen painajainen,että itse ainakin lähtiessäni kylään ,katson että syömiseni on mukana ja eihän nykyään yökylään mennäkkään sopimatta etukäteen.
Ja nyt on pakkaset sun muut ,tuon tilanteen muistaen,minullakin on aina jotakin yllätysvieraitakin varten varattuna,joten pistäytykää;))DDD
p.s harmini oli vieläkin suurempi ,kun mieheni nautti vieraista(serkkunsa pitkästä aikaa)ei hän välittänyt minun murheista ,sanoi vain että kyllä se siitä,sellasia miehet ennen.Heihin olen varautunut ajatuksella: talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan. Tarjoan siellä missä olenkin, niistä tarvikkeista mitä on jotakin purtavaa. Opin jo kauan sitten että jääkaapissa pitää olla aina muutakin kun kananmunia, voita ja maitoa.
Mökkielämässä on vaatimattomampaa, kuivamaitojauhetta, vehnäjauhoja, kananmunia ja öljyä tai rasvaa, niistä saa jo aika paljon tarjottavia (letut ja munkit). Perustarvikkeita lienee joka huushollissa ja metsästä voi etsiä sieniä, marjoja. Mietintämyssy on hyvä olla käytössä yllätysten varalla.
Yllätysvieraat ovat aina osallistuneet ruokamenoihin ja töihin, suunnittelemaan mitä tehdään ja syödään milloinkin. Viikko yhdessä oloa on kummasti piristänyt elämää.
saattavat olla painajainen!
Itse näen usein painajaisunia että tulee yks kaks paljon sukulaisia kylään ja minulla on aina hätä tarjoamisista, kuinka saan ainekset riittämään koko porukalle :DD
Todellisuudessa se on tietysti vielä pahempaa.
Minulle sattui kerran niin, että olin ollut laihdutuskuurilla ja pitänyt tarkoituksellisesti sekä pakasteen että jääkaapin melkein tyhjillään, poissa olivat kaikki houkutukset, kun tulla tupsahti aamulaivalta "suurta sukua" kuusi henkeä!
Yllätyksenä.
Sellaisia sukulaisia jotka nauttivat erikoisesti jos huomaavat tuottaneensa hämminkiä käynnillään.
Olin siivoamassa, matot olivat ulkona, tuolit ylösalaisin pöydän päällä, imuri käynnissä kun ovikello soi rämäkästi...
Siinä kävi tuhat ajatusta aivokoneen läpi :D
Mihin laitan kaikki nukkumaan kaupunkiasunnossani, mitä tarjottavaa minulla on ennenkuin juoksen ostoksille varastoja täydentämään...
Tarjosin vettä raanasta ja onneksi he lähtivät 60 km:n päähän toisen sukulaisen luo, missä ei emäntää takuulla yllätysvieraat pääse yllättämään.
Siellä pöytä notkuu, menipähän milloin tahansa.
Itse en yllätä emäntiä koskaan.
Jos aion mennä "yllätysvierailulle" niin kännykkäaikana voi aina kuullostella ensin voiko tulla.
Mukanani on aina kylmäkassillinen ruokaa ja omat petivaatteet ja pyyhkeet, ettei yhden yönseudun takia aiheuta turhaa pyykkiä.- annuli1
Ymmärrän hyvin näitä vieraiden vierailuja, jotka tulevat mentaliteetilla;tässä me nyt olemme pitäkää meille seuraa ja kestitkää meitä!
On kait unohtunut tosiasia, vierailun tarkoitus on tuoda hyvää oloa ja mieltä puolin ja toisin. Ehkä tämän päivän maailmassa kaikki ovat jo niin valveutuneita ja tiedostaneet tosiasian, velvoite on molemminpuolinen.
Sisareni on juuri tällainen hosuja, asenne on se minä itse teen kaiken. Monta yhteenottoa (lievää) on tullut kun olen sanonut:" Teemme yhdessä kaikki huushollityöt ja muutkin menot", lopuksi hän on myöntänyt "en ole mikään talousihme, kiva kun autoit".
Olemme kumpikin vanhanaikaisen kasvatuksen saaneita, emme kumpikaan oikein ole päässeet siitä irti, olemme siis asenteissamme tiukasti kiinni.- Tulisia hiiliä pään päälle
On tietysti oikein mukavaa, että tulee vieraita kylään. Asenteiden vain pitää olla oikeita molemmin puolin. Mielellänhän sitä vastaanottaa yllätysvieraitakin. Yllätysvieraan täytyy kuitenkin käsittää, ettei syrjäisellä mökillä ole suuria ruoka- ja liinavaatevarastoja, tai että siellä saattaa jo olla paikat täynnä kutsuttuja vieraita. - Jos tulee yllätysvierailulle, niin pitää olla silmää siihen, onko sopivaa jäädä yöksi. On oltava tilannetajua, ja pitää olla varasuunnitelma, jos huomaa, että on liian suureksi vaivaksi.
Ääriesimerkki, joka ei onneksi tapahtunut meille, oli se, että vieras vei likaiset lakanansa pestäväksi tuttujensa mökille, koska "teillä se käy helposti, kun on järvi aivan vieressä, ja niistä tulee niin ihanan raikkaita". Liian kohtelias mökkiläinen otti ne vastaan, vei kaupunkiin ja pesi ne pesukoneessaan samalla tavalla, kuin hän teki omallekin pyykilleen.
Kyllähän näin tökerölle vieraalle saa sanoa, miten asia on. Ei vastauksen tarvitse silti olla epäkohtelias, eikä vierasta tarvitse nolata.
Kun olin lapsi, niin minulle opetettiin kotona, ettei kutsuttunakaan saa olla kauempaa kuin kolme yötä.
- maksajana
minä en saanut edes kahvipakettia, viikon lomailivat söivät ja passauttivat itseään ja vielä lasten vahtina piti olla yöt. eipä suurta tai pientä kiitosta tullu kun lähtivät pois. toivottavasti ei seuraavaa lomaa ole ihan heti.
- tyhmyri
vastauksista, oli ilo lukea kokemuksistanne ja kannanotoista!
Kerrasta viisastunut mummu;) - Trina
matkalle vieraittesi seuraavan loman ajaksi.
Mitä sitä nyt antaa itseään hyväksi käyttää.
Vielä ovat noin kiittämättömiä.
Meillä ei ole onneksi mökkiä. Emme ole koskaan
sellaista halunneet. Silloin kun lapset olivat
vielä kotona, vietimme lomamme mieheni työpaikan
lomapaikoissa tai sitten minun työpaikkani loma-
paikoissa. Näin saimme vaihtaa paikkaa melkein
joka kesä ja tutustuimme eri paikkakuntiin.
Viihdymme nykyään kotona omassa pihassa. Kaikki
on tässä lähellä ja mukavuudet siinä sivussa.
Jos menemme lastemme mökeille, viemme kyllä
sellaisen määrän evästä, että sillä elää perhe
ja vieraat reilusti viikon.
Toivottavasti kaikki kesävierailijat ottavat
opiksi, että kenenkään elätettäväksi ei mennä
lomailemaan. On nykyään lehtienkin palstoilla
tästä asiasta paljon kirjoituksia.
Onhan se selvää, että mökkien omistajatkin
tarvitsevat rauhan nauttia kesästä.
Hyvää kesää mökkien omistajille ja kaikille
lomanviettäjillekin.
- Annukka
Minulla käy harvemmin pitkän matkan vieraita mutta sitten he ovatkin sen verran kauemmin. Useimmat ovat 3viikosta - 3kuukautta. Ei mitään hämminkiä, sanon vain, eläkää kuin kotonanne, tuosta kaapista löytyy ruokaa, tuosta keitto-astioita, tuolta löytyy pölyimuri, tuolla on pesukone. Kauppa on tuon tien varrella ja jos liikuntaa kaipaa puutarhassa riittää töitä. Hyvin on pärjätty sukulaisten, tuttavien ja jopa vennonvieraitakin on ilmestynyt oven taakse. Ainahan sitä maanmiehiä-ja naisia täytyy auttaa
- eltk
Ja ihmettelen noita hyviä neuvoja, kuka rohkenee käytännössä toteuttaa? Siskollani on Ruotsissa kesämökki, juttelimme juuri ennen juhannusta hänen kanssa. Hän kertoi että hänellä on koko kesä vieraita, yhdet tulee toiset menee. Hän juuri kertoi että kun tullaan vain käsi laukku kainalossa. Ei ajatella että elämä maksaa, ja työt päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2011631
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?581061Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän140964- 85922
- 61916
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11810Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t268795Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75765Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk61732Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä342731