Asperger ja virkavallan kanssa tekemisiin joutuminen

Anonyymi-ap

Onko kuinka yleistä että joutuu jossain vaiheessa virkavallan kanssa ongelmiin koska omaa autismin kirjon häiriön (asperger). Itselle kävi näin, tosin mulla on myös ainakin add ja muutama muukin diagnoosi lisäksi. Ikää on kertynyt 35 vuotta enkä ole aikaisemmin joutunut poliisikuulusteluun ja syytetyksi rikoksesta.

22

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin ja en tiedä tekeekö se mua syyntakeettomaksi tässä asiassa että olen autisminkirjolla.

    • Anonyymi

      Maailmalle sopii sekin että on muutakin vikaa kuin virkavaltojen päättelemänä. Tosin kuolemaan kannattaa osallistua Golgatalla, sillä ainoastaan viattoman veri suojaa lopulta.

    • Anonyymi

      Sanoisin, että se ei ole yleistä. Asperger-ihmiset eivät nimittäin ole sen rikollisempia kuin muutkaan.

      Esimerkiksi Wikipediassa artikkelissa "Aspergerin oireyhtymä" otsikon "Aspergerin oireyhtymä ja rikollisuus" alla lukee, että "Tutkimusten mukaan Aspergerin oireyhtymä -diagnoosin saaneet henkilöt eivät syyllisty rikolliseen toimintaan muuta väestöä useammin".

      No voin arvata, että seuraavaksi täällä väitetään, että tuo Wikipedian teksti tarkoittaisi kokonaisrikollisuutta ja väkivaltarikollisuuteen assit syyllistyisivät muita useammin. Ainakin nimimerkki Monisairas on täällä Suomi24:n autismipalstalla toistuvasti väittänyt niin, mutta ei ole ikinä pystynyt perustelemaan sitä väitettään mitenkään. No joka tapauksessa kumoanpa tuon väitteen jo ennen, kuin kukaan sitä ehtii tässä ketjussa esittää. Tony Attwood kirjoittaa Kirjassaan "Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen" sivulla 326:

      "Tutkimukset ovat kuitenkin selvästi osoittaneet, että Asperger-aikuisten tuomioiden määrä on itse asiassa sama kuin yleisväestössäkin ja että väkivaltarikoksia tehdään hämmästyttävän vähän.".

      Tonu Attwood kirjoittaa samassa kirjassaan myös sivulla 330:

      "Lukijan on kuitenkin syytä ymmärtää, että Asperger-henkilöiden tekemät murhat ovat äärimmäisen harvinaisia, eikä ole olemassa tutkimusaineistoa, joka osoittaisi, että murhia tehtäisiin yhtään sen enempää kuin yleisväestössäkään tai että Aspergerin oireyhtymä olisi asiaan vaikuttava tekijä."

      Tony Attwood on maailman parhaita Asperger-asiantuntijoita ja Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen -kirja on aiheen perusteoksia. Elikkä Asperger-henkilöt eivät syyllisty vakaviinkaan rikoksiin muuta väestöä yleisemmin.

      Voidaan siis todeta, että eivät Asperger-henkilöt ole usein vaikeuksissa virkavallan kanssa ainakaan sen takia, että olisivat niin rikollisia. Sitä en osaa sanoa, että miten yleistä Suomessa on, että Asperger-henkilö joutuisi virkavallan kanssa vaikeuksiin jonkin virkavallan edustajien väärinymmärryksen takia. Itselleni ainakaan ei ole koskaan käynyt niin (olen siis itse Asperger-diagnosoitu). Mutta tietenkään minun kokemukseni ei ole mikään todiste laajemmasta todellisuudesta.

      Viestissäsi 2024-09-09 01:32:46 sanoit:

      "Niin ja en tiedä tekeekö se mua syyntakeettomaksi tässä asiassa että olen autisminkirjolla."

      Juuri tähän sinun tapaukseen en voi ottaa järkevästi kantaa, koska en tunne tapauksen yksityiskohtia. Näin yleisellä tasolla sanoisin, että ei autisminkirjoisuus tee sinusta syyntakeetonta rikollisuuteen. Asperger-henkilöt eivät yleensä ole muita vähemmän älykkäitä, vaan heidän älykkyytensä on yleensä tasoltaan normaali tai jopa keskivertoa parempi. Asperger-henkilöt eivät myöskään ole harhaisia. Näin ollen Asperger-henkilöt ovat kykeneviä ymmärtämään rikollisen toiminnan seuraukset ja laittomuuden. Sanoisin, että jos olet syyllinen, niin kehotan sinua ottamaan vastaan sen rangaistuksen, mikä on tullakseen. Jos taas olet syytön, toivon, että oikeus toteutuu ja saat vapauttavan tuomion. Tämän enempää en voi sanoa tapauksestasi tietämättä tarkemmin, mistä on kyse.

    • Anonyymi

      Ei Asbergerillä ja poliisitoimella Voi olla minkäänkaista yhteyttä. Yhtä hyvin Harmaan Norjan koirankaan kanssa.
      moips!

    • Anonyymi

      Veikkaisin päin vastoin.
      Autistinen mieli on tietyllä tavalla yksinkertainen, että se oppii lakia ja järjestyssääntöjä suht helposti. Ne on loogisia juttuja.
      Vaikeavammaisetkin oppii monia perussääntöjä, liikennesääntöjä ym. Saati sitten pelkästään oireista kärsivät.

      Jos sääntöihin sitoutuminen on se ongelma, kannattaa opiskella moraalia. Eli miksi ei saa varastaa - mikä kaikki edes on varastamista? Miksi väkivalta on kiellettyä ja mikä kaikki on väkivaltaa. Jne.

      Näitä taitoja opitaan kotona ja koulussa mutta osa unohtuu ja säännötkin muuttuu. Näitä asioita kannattaa joskus kertailla, oli neuron kirjolla tai ei.

    • Anonyymi

      Toki Asperger ja Add voi aiheuttaa impulssikontrollin pettämistä varsinkin jos on ottanut jotain päihteitä ja on voimakkaan tunnekuohun vallassa.

      • Anonyymi

        Just tässä mielessä nepsyt on keskimääräistä alttiimpia väkivaltarikoksille

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just tässä mielessä nepsyt on keskimääräistä alttiimpia väkivaltarikoksille

        Monisairas

        Nepsy-sana piti oikein gogelilta kysyä mitä äärimmäistäköhän nyt tuokin uus-sana oikein tarkoittaa.
        Neurokirurgisiin muutoksiin aivorakenteessa tais sii viittaa?

        Ei hyvänen aika meitin pitäisi lainkka otta viinaa.
        En edes tienny olevani nepsy. Mitähän vielä, ennen kuin viimeisen vedon hoitopaikan ilmaa sisäänsä riuhtaisee?
        Sii yhenkiin kerran kohta kivikauden jälkeen aloi riahumaan avantouimareiden lämmitetyssä kopissa. Niissä on toinen, se pyhempi baik naisille.

        Soittiit sii hätiin koppiautopartion. Suunsoitosta antoit jalkapohjiin "terapiahoitoa".

        Entisii aikoi muistelen niin happamasti joskus kun viihdepuolella oli liian usein Koskus.
        . Hurskiksen nokimustapuoli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just tässä mielessä nepsyt on keskimääräistä alttiimpia väkivaltarikoksille

        Monisairas

        Joo, itse en ole tehnyt mitään väkivaltaa mutta uhkailin netissä ja joudun siitä varmaan korvauksia maksamaan.

        T: Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just tässä mielessä nepsyt on keskimääräistä alttiimpia väkivaltarikoksille

        Monisairas

        "Just tässä mielessä nepsyt on keskimääräistä alttiimpia väkivaltarikoksille"

        Sinä nimimerkki Monisairas siis yhä vain jauhat noita iänikuisia väitteitäsi, vaikka se on moneen kertaan kumottu.

        Usko nyt jo, että Asperger-henkilöt eivät syyllisty muuta väestöä useammin väkivaltarikoksiin. Minä olen antanut tälle faktalle selkeät lähteet (Wikipedian sille, että Asperger-henkilöt eivät syyllisty rikoksiin ylipäätään muuta väestöä useammin ja Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen -kirjan erikseen sille, että Asperger-henkilöt eivät syyllisty myöskään väkivaltarikoksiin muita useammin). Sinun ei tarvitse uskoa minun sanaani, vaan tarkista ihmeessä ilmoittamani tietolähteet. Siis lue ensin Wikipedian Aspergerin oireyhtymä -artikkeli ja sen jälkeen osta Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen -kirja (on myytävänä ainakin Suomalaisen kirjakaupan nettisivuilla) tai jos et halua ostaa sitä, niin lainaa kirjastosta ja lue se.

        Huomautan taas kerran, että sinä et ole ikinä pystynyt antamaan mitään lähdettä sille väitteellesi, että Asperger-henkilöt syyllistyisivät muita useammin väkivaltarikoksiin (kieltämättä tuossa viimeisimmässä viestissäsi et puhunut nimenomaisesti Asperger-ihmisistä vaan ylipäätään nepsy-ihmisistä, mutta aikaisemmin olet monta kertaa esittänyt tuon väitteen nimenomaan Asperger-ihmisistä). Totean jälleen kerran, että tuolla väitteelläsi ei ole mitään arvoa niin kauan, kun et pysty antamaan sille mitään uskottavaa lähdettä (sinähän et ole pystynyt antamaan edes epäuskottavia lähteitä).

        Todettakoon vielä, että puhun tässä viestissäni nimenomaan Asperger-ihmisistä. En ota kantaa kaikkiin nepsy-diagnooseihin, sillä en ole edes perehtynyt niihin kaikkiin niin erityisen hyvin. Mielestäni ei ole edes mahdollista puhua järkevästi nepsy-ihmisistä tuolla lailla yhdessä nipussa, koska eri nepsy-diagnoosit ovat kuitenkin keskenään erilaisia ja näiden eri diagnoosien sisälläkin esiintyy suurta yksilöllistä vaihtelua. Siis jos kaikki nepsy-ihmiset olisivat keskenään samanlaisia, niin eihän silloin edes tarvittaisi useita eri nepsy-diagnooseja, vaan vain yksi riittäisi.


      • Anonyymi

        Päihteet VOI aiheuttaa tunnekuohuja ja impulssikontrollin menettämistä ihan kenelle tahansa.
        Minkään ihmis"ryhmän" kohdalla ei voi yleistää yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, itse en ole tehnyt mitään väkivaltaa mutta uhkailin netissä ja joudun siitä varmaan korvauksia maksamaan.

        T: Ap

        No se ei onneksi ole maailmanloppu.
        Ehkäpä jatkossa osaat olla viisaampi, ja ymmärrät, mitä voit tehdä netissä, ja mitä ei kannata tehdä.
        Jotkut asiat oppii vasta ns kantapään kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Just tässä mielessä nepsyt on keskimääräistä alttiimpia väkivaltarikoksille"

        Sinä nimimerkki Monisairas siis yhä vain jauhat noita iänikuisia väitteitäsi, vaikka se on moneen kertaan kumottu.

        Usko nyt jo, että Asperger-henkilöt eivät syyllisty muuta väestöä useammin väkivaltarikoksiin. Minä olen antanut tälle faktalle selkeät lähteet (Wikipedian sille, että Asperger-henkilöt eivät syyllisty rikoksiin ylipäätään muuta väestöä useammin ja Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen -kirjan erikseen sille, että Asperger-henkilöt eivät syyllisty myöskään väkivaltarikoksiin muita useammin). Sinun ei tarvitse uskoa minun sanaani, vaan tarkista ihmeessä ilmoittamani tietolähteet. Siis lue ensin Wikipedian Aspergerin oireyhtymä -artikkeli ja sen jälkeen osta Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen -kirja (on myytävänä ainakin Suomalaisen kirjakaupan nettisivuilla) tai jos et halua ostaa sitä, niin lainaa kirjastosta ja lue se.

        Huomautan taas kerran, että sinä et ole ikinä pystynyt antamaan mitään lähdettä sille väitteellesi, että Asperger-henkilöt syyllistyisivät muita useammin väkivaltarikoksiin (kieltämättä tuossa viimeisimmässä viestissäsi et puhunut nimenomaisesti Asperger-ihmisistä vaan ylipäätään nepsy-ihmisistä, mutta aikaisemmin olet monta kertaa esittänyt tuon väitteen nimenomaan Asperger-ihmisistä). Totean jälleen kerran, että tuolla väitteelläsi ei ole mitään arvoa niin kauan, kun et pysty antamaan sille mitään uskottavaa lähdettä (sinähän et ole pystynyt antamaan edes epäuskottavia lähteitä).

        Todettakoon vielä, että puhun tässä viestissäni nimenomaan Asperger-ihmisistä. En ota kantaa kaikkiin nepsy-diagnooseihin, sillä en ole edes perehtynyt niihin kaikkiin niin erityisen hyvin. Mielestäni ei ole edes mahdollista puhua järkevästi nepsy-ihmisistä tuolla lailla yhdessä nipussa, koska eri nepsy-diagnoosit ovat kuitenkin keskenään erilaisia ja näiden eri diagnoosien sisälläkin esiintyy suurta yksilöllistä vaihtelua. Siis jos kaikki nepsy-ihmiset olisivat keskenään samanlaisia, niin eihän silloin edes tarvittaisi useita eri nepsy-diagnooseja, vaan vain yksi riittäisi.

        Itse luulisin näin että aspergerit tekevät keskimäärin vähemmän ylipäätään mitään rikoksia kuin ns. tavikset. Olen kyllä jostain joskus lukenut että AdHd:n omaavien henkilöiden keskuudessa olisi ns. taviksia suurempi edustus vankien joukossa. Lähteitä nyt ei ole itsellä laittaa näihin mutta jostain olen joskus lukenut näistä.

        T: Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse luulisin näin että aspergerit tekevät keskimäärin vähemmän ylipäätään mitään rikoksia kuin ns. tavikset. Olen kyllä jostain joskus lukenut että AdHd:n omaavien henkilöiden keskuudessa olisi ns. taviksia suurempi edustus vankien joukossa. Lähteitä nyt ei ole itsellä laittaa näihin mutta jostain olen joskus lukenut näistä.

        T: Ap

        "Olen kyllä jostain joskus lukenut että AdHd:n omaavien henkilöiden keskuudessa olisi ns. taviksia suurempi edustus vankien joukossa."

        Tuo on totta. Esimerkiksi Wikipedian Tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö -artikkelissa kerrotaan, että:

        "ADHD:hen liittyvä impulsiivisuus ja hyperaktiivisuus lisäävät joillakin henkilöillä taipumusta väkivaltaiseen ja muuhun rikolliseen toimintaan. ADHD onkin erittäin yleinen vankien keskuudessa; lähes puolella Suomen vangeista on arvioitu olevan ADHD."

        Mutta tämä asiahan ei suoranaisesti liity tähän keskusteluun mitenkään, koska tällä palstallahan on tarkoitus puhua autisminkirjoisuudesta eikä suinkaan ADHD:stä. Olen silloin tällöin huomannut, että joskus täällä Suomi24:n autismipalstalla saatetaan puhua Aspergeristä ja ADHD:stä samassa yhteydessä tavalla, joka antaa ymmärtää, että kyseessä olisi täysin samanlaiset ilmiöt, vaikka kyseessä on kaksi erillistä diagnoosia. Olen joskus jopa huomannut, että joskus täällä on laitettu jopa psykopatia samaan nippuun Aspergerin ja ADHD:n kanssa, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä kummankaan mainitun diagnoosin kanssa.

        Pitäkäämme siis mielessämme, että eri nepsydiagnoosit tarkoittavat eri asioita ja näiden diagnoosien sisälläkin on suurta yksilöllistä vaihtelua. Rikollisuuden riskissä Aspergerillä ja ADHD:llä on selvä ero: Aspergereillä ei esiinny rikollista käyttäytymistä muita useammin, ADHD-henkilöillä taas ainakin jonkin verran muita useammin.

        Jotta ei tulisi leimattua ketään, niin korostettakoon lopuksi, että ADHD-ihmisistäkään suurin osa ei ole rikollisia.


    • Anonyymi

      Ei tauti mitenkään ole syy jos joutuu virkavallan kanssa tekemisiin ihmisen omat päätökset mitä tekee , siis ei voi sanoa että on aspergin syy jos tekee jotakin mitä ei saa tehdä,
      Joten on otettava vastuu tekemisistään

      • Anonyymi

        "Ei tauti mitenkään ole syy jos joutuu virkavallan kanssa tekemisiin ihmisen omat päätökset mitä tekee , siis ei voi sanoa että on aspergin syy jos tekee jotakin mitä ei saa tehdä,
        Joten on otettava vastuu tekemisistään"

        Näin päällisin puolin olen kanssasi samaa mieltä. Juuri niin on, että Asperger ei ole mikään syy sille, jos joku tekee rikoksen ja vastuu omista tekemisistä pitää kantaa. Sen verran kuitenkin haluan oikaista viestiäsi, että huomautan, että Asperger ei ole tauti, vaan ainoastaan ominaisuus.


    • Anonyymi

      Kannattaisi puolittaa se ajoissa ja pitää iha ite paras puoli.

    • Anonyymi

      Minun mielestä ei ole autisminkirjolaisuus sellainen asia, joka johtaisi rikoksen polulle ja sitä kautta tekemisiin virkavallan kanssa. Mutta se on mielestäni asia, joka voi johtaa VAIKEUKSIIN viranomaisten kanssa. Syynä on se aspergerinsyndroomaisten täsmällisyys, asioista perusteellisesti selvän ottaminen, oikeudentaju, sosiaalisten hierarkioiden ymmärtämättömyys. Autistinen käytös voi aiheuttaa ärtymystä esimerkiksi poliiseissa, jotka pakosta ovat suurin osa neurotyypillisiä. Neurotyypilliset ajattelee, että pitää tehdä mityä pomo käskee, välittämättä säännöistä. Kun poliisi on tekemisissä asiakkaansa kanssa, hän kokee olevansa auktoriteetti asiakkaaseensa nähden. Aspergereille taas ne lait ja säännöt sekä oikeudenmukaisuus yleensä merkkaa enemmän kuin auktoriteetit tai hierarkiat, joita ei ymmärretä. Aspergerinsyndroomaista saattaa ihmetyttää, miksi pitäisi tehdä, mitä poliisi käskee, jos se ei ole linjassa lain kanssa ja tämä voi ärsyttää poliisia. Poliisi voi silloin vaikka hakata tai tappaa putkaan, eikä saa siitä välttämättä mitään rangaistustakaan.

    • Anonyymi

      Onko muuten mahdollista pyrkiä Poliisiksi jos on autismin kirjolla? Jotenkin epäilisin että ei ole mahdollista. Varmaan myös ADHD voi olla melko suuri este pyrkiä poliisiksi. Käytännössä varmaan kaikki tällaiset diagnoosit tai mielenterveyteen liittyvät ongelmat ovat este Poliisin ammattiin pyrkiessä. Tietysti varmaan myös jo yksikin merkintä rikosrekisterissä evää mahdollisuudet pyrkiä poliisiksi vaikka kyse olisi melko vähäpätöisestä asiasta.

      T: Ap

      • Anonyymi

        "Onko muuten mahdollista pyrkiä Poliisiksi jos on autismin kirjolla? Jotenkin epäilisin että ei ole mahdollista."

        Ihan hyvin se on mahdollista. Se riippuu täysin Asperger-henkilön henkilön yksilöllisistä ominaisuuksista. Kun on tavannut yhden assin, on todellakin tavannut vain yhden assin. Aspergerin ilmenemisessä esiintyy suurta yksilöllistä vaihtelua vahvuuksien ja haasteiden suhteen. Asperger ei ole mikään ehdoton este mihinkään tiettyyn ammattiin.

        "Varmaan myös ADHD voi olla melko suuri este pyrkiä poliisiksi."

        En ole mitenkään erityisen hyvin perehtynyt juuri ADHD:hen, mutta en ole ainakaan ikinä mistään lukenut tai kuullut, että ADHD-henkilö ei voisi toimia poliisina. Eiköhän tämäkin riipu siitä, että ADHD yksilöllä ilmenee.

        "Tietysti varmaan myös jo yksikin merkintä rikosrekisterissä evää mahdollisuudet pyrkiä poliisiksi vaikka kyse olisi melko vähäpätöisestä asiasta."

        Tämä lienee itsestään selvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko muuten mahdollista pyrkiä Poliisiksi jos on autismin kirjolla? Jotenkin epäilisin että ei ole mahdollista."

        Ihan hyvin se on mahdollista. Se riippuu täysin Asperger-henkilön henkilön yksilöllisistä ominaisuuksista. Kun on tavannut yhden assin, on todellakin tavannut vain yhden assin. Aspergerin ilmenemisessä esiintyy suurta yksilöllistä vaihtelua vahvuuksien ja haasteiden suhteen. Asperger ei ole mikään ehdoton este mihinkään tiettyyn ammattiin.

        "Varmaan myös ADHD voi olla melko suuri este pyrkiä poliisiksi."

        En ole mitenkään erityisen hyvin perehtynyt juuri ADHD:hen, mutta en ole ainakaan ikinä mistään lukenut tai kuullut, että ADHD-henkilö ei voisi toimia poliisina. Eiköhän tämäkin riipu siitä, että ADHD yksilöllä ilmenee.

        "Tietysti varmaan myös jo yksikin merkintä rikosrekisterissä evää mahdollisuudet pyrkiä poliisiksi vaikka kyse olisi melko vähäpätöisestä asiasta."

        Tämä lienee itsestään selvää.

        Näköjään kirjoitin eilen, että "Eiköhän tämäkin riipu siitä, että ADHD yksilöllä ilmenee.". Tulin siis kirjoittaneeksi lauseen, jossa ei itsessään ole mitään järkeä. Luonnollisesti tarkoitukseni oli kirjoittaa, että "Eiköhän tämäkin riipu siitä, miten ADHD yksilöllä ilmenee.".


    • Anonyymi

      Ei ole. Olen yli 40v enkä ole joutunut ja hyvin epätodennäköistä noissa merkeissä joutuminen sellaiselle paikalle. Kyse on varmaankin enempi ADD tai ADHD taustaisesta kenellä epäillään tai todettu myös autismi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe