Yllättävä tahmeus

Anonyymi-ap

𝐘𝐥𝐥𝐚̈𝐭𝐭𝐚̈𝐯𝐚̈ 𝐭𝐚𝐡𝐦𝐞𝐮𝐬
Kuinka muurahaiset ja mehiläiset voivat kävellä ylösalaisin? Tämä on olennainen taito, kun kuljetaan kasvien päällä. Nopeaan liikkumiseen ei pelkästään riitä se, että niiden jalat kykenevät tarttumaan, vaan niiden on myös irrottava pinnalta oikeaan aikaan.
Eräs Massachusettsin yliopiston [tutkija]ryhmä on osoittanut tämän hämmästyttävän kyvyn kuvaamalla suurinopeuskameralla lasin päällä käveleviä hunajamehiläisiä ja kutojamuurahaisia ja tutkimalla jalan rakennetta mikroskoopilla. Jalassa on kostea pehmuste (arolium), joka voi tarttua pintoihin kuin märkä paperi ikkunaan. Tämä sijaitsee kahden kynnen välissä, jotka ovat muodoltaan kuin härän sarvet.
Jos pinta on karkea, voivat kynnet tarttua pintaan. Tällöin arolium vetäytyy, koska sitä ei tarvita, ja se on täten suojassa vahingoittumiselta. Tasaisilla pinnoilla, joilla kynnet eivät voi tarttua mihinkään, ne vetäytyvät ojentaja-koukistaja-jänteen avulla, mikä aiheuttaa myös sen, että arolium kääntyy ja levittäytyy asentoonsa. Tämä jänne myös yhdistyy lautaseen, joka puristaa ”verilymfavarastoa” (hemolymph), pakottaen nesteen aroliumille paisuttaen sen painumaan pintaa vasten.
Kun jalan täytyy irrottautua, kynnen ojentaja-koukistaja-jänne vapautuu. Arolium ja monet mekaaniset osat ovat niin elastisia, että ne ponnahtavat nopeasti paikoilleen. Sama perusmekanismi soveltuu molemmille, mehiläisille ja muurahaisille, mutta niillä on eri tavalla muotoillut osat erilaisista vaatimuksista johtuen.
Tätä hyvin monimutkaista, mekaanista ja hydraulista mallia (suunniteltua muotoilua) ohjataan yksinkertaisesti, ilman aivojen ohjausta. Tämä mahdollistaa korkean luotettavuuden ja nopeat reaktioajat. Ei ole yllätys, että tämä on innostanut lääketieteellisiä minirobottisuunnittelijoita.
Tämä ei olisi ensimmäinen kerta, kun ihmiskunta on kopioinut Jumalan alkuperäisiä nerokkaasti luotuja malleja - yleensä antamatta kunniaa Hänelle. Esimerkiksi Velcro-tarranauhan ”keksijä” sai innoitusta kasvien vastaavasta järjestelmästä. Eläinmaailmassa oli suihkuturbiinin työntövoima paljon ennen kuin ihminen ajatteli sitä, ja hummerin silmät ovat innoittaneet rakentamaan röntgenteleskooppeja – muutaman esimerkin mainitaksemme. Mitä enemmän hienostunut tekniikkamme mahdollistaa meitä saamaan selville luomisesta, sitä enemmän me löydämme loistokkuutta, syvyyttä ja nerokkuutta Jumalan alkuperäisistä, luoduista malleista, joiden jäljentämisessä ihminen ponnistelee.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

        Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
        Maailman menoa
        577
        3846
      2. Muuttaisiko viesti mitään

        Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
        Ikävä
        48
        3298
      3. Jos sinulla kiinnostaisi

        Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
        Ikävä
        38
        2781
      4. Valpuri Nykänen elokapina

        Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
        Maailman menoa
        66
        2729
      5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

        Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
        Ikävä
        19
        2124
      6. Jospa me nähtäisiin

        Sinne suuntaan menossa🤣
        Ikävä
        32
        2071
      7. Se että tavattiin

        Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
        Ikävä
        12
        1947
      8. Elämä jatkuu

        Onneksi ilman sinua
        Ikävä
        29
        1845
      9. Oot pala mun sielua

        Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
        Ikävä
        17
        1790
      10. Hei T........

        Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
        Suhteet
        47
        1739
      Aihe