Eli se siitäkin akkuvalehtelusta:
Kestääkö sähköauton akku yli 20 vuotta vai ei? Näin sanoo nyt uunituore jättitutkimus
https://www.is.fi/autot/art-2000010710045.html
Uusikin tutkimus: Sähköautojen akut kestävät pitempään kuin itse auto
219
1875
Vastaukset
- Anonyymi
Nyt kaikkia sähköautojen dissaajia ottaa pattiin!
- Anonyymi
Niitä on jo pitkään ottanut...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitä on jo pitkään ottanut...
Ja ottaa taaskin kovasti.
- Anonyymi
Voi voi, se onkin polttis mikä on huono.
- Anonyymi
Nyt meni kyllä pohja elämästä.
- Anonyymi
EI MENNYT!!! Minä ajan diesel Toyotallani vielä ainakin toiset 200 000 km
- Anonyymi
Miten niin kestää kauemmin kuin itse auto? Normaalit autot kestävät yli 30 vuotta, jos autoa pitää kunnossa.
- Anonyymi
Sinullako on sellainen auto? Harvinaisuus. Varmaan aika arvokas.
- Anonyymi
Kestäähän mikä auto tahansa vaikka kuinka pitkään kun korjataan ja uusitaan riittävästi osia.
Tuossa oli lähinnä se viesti, että akku kyllä kestää riittävän pitkään. - Anonyymi
Normaalit autot kestävät ihan ongelmia10 vuotta 200000km., sitten alkavat ongelmat. 2000€ auto on aika surkea jokapäiväiseen käyttöön. Totta on, että auto kestää. Minullakin on yli 50 vuotiaita 3 ja 60 vuotta vanha moottoripyörä. Kaikki uuden veroisia. En niillä silti ajaisi työmatkoja. Hauska niitä on korjailla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinullako on sellainen auto? Harvinaisuus. Varmaan aika arvokas.
Siis puolet suomalaisista autoista on liikennekäytössä yli 23 vuotta. Suomessa on satoka tuhansia yli 30-vuotiaita autoja päivittäisessä käytössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kestäähän mikä auto tahansa vaikka kuinka pitkään kun korjataan ja uusitaan riittävästi osia.
Tuossa oli lähinnä se viesti, että akku kyllä kestää riittävän pitkään.Ei kestä riittävän kauan, koska akun kapasiteetti tippuu liian alas jo 10 vuoden kohdalla. Akun kapasiteetista pitäisi olla yli 90% jäljellä 10 vuoden kohdalla ja yli 85% jopa 20 vuoden ikäisenä.
Ja akun pitäisi pystyä vaihtamaan alle tonnilla työ mukaan lukien. Ja niitä pitäisi pystyä huoltamaan ja korjaamaan missä tahansa, myös kotona. Sillä merkkihuoltamot ovat ylihintaisia huijareita ja vain idiootit käyttävät niitä. Pakolliset huollotkin kannattaa teettää muualla kuin merkkihuollossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis puolet suomalaisista autoista on liikennekäytössä yli 23 vuotta. Suomessa on satoka tuhansia yli 30-vuotiaita autoja päivittäisessä käytössä.
Ei pidä paikkaansa. 1994 tai vanhempia liikennekäytössä olevia henkilöautoja oli 30.6.2024 noin 173 000 autoa ja noista vanhempia kuin esimerkiksi vm. 1979 oli 44 000 autoa. Eli tuossa on paljon mukana myös harraste/kesäautoja, jotka eivät ole ympärivuotisessa päivittäisessä käytössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. 1994 tai vanhempia liikennekäytössä olevia henkilöautoja oli 30.6.2024 noin 173 000 autoa ja noista vanhempia kuin esimerkiksi vm. 1979 oli 44 000 autoa. Eli tuossa on paljon mukana myös harraste/kesäautoja, jotka eivät ole ympärivuotisessa päivittäisessä käytössä.
On tuo 173 000 autoa silti paljon. Ja keskimäärin autot romutetaan 23-vuotiaina Suomessa ja luultavasti tulevaisuudessa vieläkin vanhempina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tuo 173 000 autoa silti paljon. Ja keskimäärin autot romutetaan 23-vuotiaina Suomessa ja luultavasti tulevaisuudessa vieläkin vanhempina.
Suhteessa ajoneuvokannasta tuo 173 000 autoa on kuitenkin vain 6%, vaikka ehkä absoluuttisesti paljon. Todellisuudessa erittäin harva auto jatkaa nytkään elämäänsä ainakaan jokapäiväisenä käyttöautona yli 30 vuotiaaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suhteessa ajoneuvokannasta tuo 173 000 autoa on kuitenkin vain 6%, vaikka ehkä absoluuttisesti paljon. Todellisuudessa erittäin harva auto jatkaa nytkään elämäänsä ainakaan jokapäiväisenä käyttöautona yli 30 vuotiaaksi.
Autojen ikä kasvaa joka vuosi, joten tuo osuus tulee kasvamaan nopeasti. Tuskin menee paria vuotta kauempaa kun yli 30 vuotta vanhoja autoja on liikenteessä yli 200 000 autoa. Ja todennäköisesti 2030-luvulla jo yli 300 000 autoa. Ja noiden määrä tulee siitäkin vielä kasvamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autojen ikä kasvaa joka vuosi, joten tuo osuus tulee kasvamaan nopeasti. Tuskin menee paria vuotta kauempaa kun yli 30 vuotta vanhoja autoja on liikenteessä yli 200 000 autoa. Ja todennäköisesti 2030-luvulla jo yli 300 000 autoa. Ja noiden määrä tulee siitäkin vielä kasvamaan.
Tuskin.
Eiköhän niitä romuteta jatkossa samaa tahtia kuin tänä päivänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin.
Eiköhän niitä romuteta jatkossa samaa tahtia kuin tänä päivänä.Tänä päivänäkin romutus on niin vähäistä, että autokannan ikä vain kasvaa. Kuten myös autokannan romutusikä. Eli tuon perusteella vanhojen autojen määrä liikenteessä jatkaa kasvuaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kestäähän mikä auto tahansa vaikka kuinka pitkään kun korjataan ja uusitaan riittävästi osia.
Tuossa oli lähinnä se viesti, että akku kyllä kestää riittävän pitkään.Yli 25v vanha auto on museoauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yli 25v vanha auto on museoauto.
Museoauton määritelmä on nykyään yli 30 vuotta. Tätä ikää nostettiin vuonna 20008 25 vuodesta 30 vuoteen, kun autojen käyttöikä oli noussut merkittävästi. Joten 25 vuotta vanha auto ei enää ole museoauto.
En yhtään ihmettelisi, jos museoautojen ikärajaa vielä nostettaisiin lisää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin.
Eiköhän niitä romuteta jatkossa samaa tahtia kuin tänä päivänä.Sitä paitsi kun jääräpäisimmätkin polttisautoilijat tajuaa kuinka paljon edullisempaa on sähköautolla ajaminen niin viimmeisetkin polttisautot päätyy romuttamolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä paitsi kun jääräpäisimmätkin polttisautoilijat tajuaa kuinka paljon edullisempaa on sähköautolla ajaminen niin viimmeisetkin polttisautot päätyy romuttamolle.
Raha ratkaisee lopulta, jopa idioottikin tajuaa kun polttiksella on 5 kertaa kalliimpaa autoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin.
Eiköhän niitä romuteta jatkossa samaa tahtia kuin tänä päivänä.Romutustahti on jo pitkään muuttunut siihen suuntaan, että autokanta vanhenee.
Vasta siinä vaiheessa, kun yli puolet kaikista autoista on sähköautoja, autokanta alkaa väistämättä nuorentua, koska sähköauton akut eivät pysy hyväkuntoisina yhtä kauan kuin polttomoottoriauton tekniikka.
Kun puhutaan sähköauton akun kestämisestä, niin tulkinnalle jää paljon sijaa.
Lasketaanko se akun kestämiseksi, että se toimii jotenkin, vai pitääkö sen toimia hyvin?
Ei monikaan ajattele, että polttomoottoriauto, joka käy huonosti, on tehoton ja konka tankillisella pääsee lyhemmän matkan kuin ennen, olisi kunnossa.
Miksi sitten pitäisi ajatella, että sähköauto, jonka ominaisuudet ovat heikentyneet huonon ajoakun takia, olisi kunnossa?
- Anonyymi
Mutta akuthan hajoaakin muista syistä vaikka kennot kestää. Tiivisteet lahoo ja kosteus tiivistyy sisälle.
- Anonyymi
Mitkä tiivisteet? Hihii!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä tiivisteet? Hihii!
Esim vanhasta Teslan S akusta hajoaa nuo "ylipaineventtiilien" tiivisteet ja kosteus pääsee akun sisälle.
https://www.akkuauto.fi/en/model-s-x-battery-maintenance/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä tiivisteet? Hihii!
Jopa sähköautoissa on tiivisteitä monessakin paikassa. Ei tuo ole pelkästään polttisten ominaisuus. Lisäksi sähköautoissa käytetään hieman öljyäkin. Nimittäin sähköautoissakin pitää käyttää vaihteistoöljyä (toki se voi olla synteettistä).
- Anonyymi
Sähköautojen akku kestää jos sitä lataa hitaasti pienillä lataustehoilla. Toistuva pikalataus täyteen 90-100 %:iin heikentää akkua nopeammin.
https://rechargeinfra.com/fi/sahkoauton-akun-yllapito-8-vinkkia/
Bensa/diesel-autossa ei ole väliä tankkaatko auton nopeasti tai hitaasti, täyteen tai puolilleen ja toimintamatka säilyy samana oli auto 5 tai 20 vuotta vanha.
Akkuautoissa eniten ärsyttää juuri se latausnopeus, ja latauksen hankaluus julkisilla lataus-asemilla. Marssisin tältä istumalta ostamaan patteriauton jos sen saisi ladattua muutamassa minuutissa pankki tai luottokortilla kuten bensa-auton.- Anonyymi
Kotona ladataan hitaasti ja jos sattuu pitempi reissu, niin voi latailla pikalaturissa, ei se akun ikää vanhenna.
- Anonyymi
Ja sinäkö et pidä minkäänlaisia kusi/kahvitaukoja esim. 600km.n rupeamalla?
Jos niin, olet erittäin harvinainen autoilija jonka onkin parempi ajella dieselillä.
Tiesitkö, että ammattiautoilijoillekin on lakisääteinen 45 min tauko joka 4 tunnin ajorupeaman jälkeen liikenneturvallisuuden vuoksi. Sinulle riittää 25 minuuttia, siinä ajassa kerkeät sopivasti käydä piipillä ja juoda kahvin ja auto latautuu loppumatkalle.
Se on kumma kun auton lataaminen pelottaa ihmisiä... - Anonyymi
Tyypilliset suomalaisten ajot taitavat olla lyhyitä kotoa lähtö kotiin paluu tyyppisiä. Kun akun kapasiteetti riittää 400 - 500 km ajoon on tarve käydä pikalaturilla aika harvoin. Keskimäärin Suomessa ajetaan 14000 km vuodessa. Tuosta laskemalla keskimääräinen ajomäärä on 38 km päivässä. Jos kapasiteetti on 400 km tai yli yhdellä latauksella ajaa kymmenen päivää. Käytännössä autoa täytyy ladata ehkä kerran viikossa koska akkua ei suositella ladattavaksi 100% ja harva antaa sen mennä aivan tyhjäksi. Se käy kätevästi kotilaturilla yö aikana kun sähkö on yleensä halpaa. Ei tämä eroa tavallisella autolla ajamisesta. Bensa-asemalla tankkaamisen sijaan ladataan kätevästi kotona.
Se range ahdistus taitaa koskea pidempiä ajoja, kun pitäisi suunnitella lataustauot. Useimmilla ihmisillä näitä tulee melko harvoin arkiajoon nähden. Latausasemat on sijoitettu mukavasti muiden palveluiden lähelle. Lisäksi uusi auto laskee reitin perusteella valmiiksi missä ja milloin kannattaa ladata. Ja siltikin kotilatauksella pääsee helposti 150 km päähän ja takaisin ilman pikalaturia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sinäkö et pidä minkäänlaisia kusi/kahvitaukoja esim. 600km.n rupeamalla?
Jos niin, olet erittäin harvinainen autoilija jonka onkin parempi ajella dieselillä.
Tiesitkö, että ammattiautoilijoillekin on lakisääteinen 45 min tauko joka 4 tunnin ajorupeaman jälkeen liikenneturvallisuuden vuoksi. Sinulle riittää 25 minuuttia, siinä ajassa kerkeät sopivasti käydä piipillä ja juoda kahvin ja auto latautuu loppumatkalle.
Se on kumma kun auton lataaminen pelottaa ihmisiä...Sinun on pakko pysähtyä akkulaturille . Minä voin pysähtyä minne haluan . Tankkaus 1000 km välein , diiselin tankkaus vie pari minuuttia .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun on pakko pysähtyä akkulaturille . Minä voin pysähtyä minne haluan . Tankkaus 1000 km välein , diiselin tankkaus vie pari minuuttia .
Onko tuolla mitään eroa onko tankkaus 1000km vai lataus 800km välein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyypilliset suomalaisten ajot taitavat olla lyhyitä kotoa lähtö kotiin paluu tyyppisiä. Kun akun kapasiteetti riittää 400 - 500 km ajoon on tarve käydä pikalaturilla aika harvoin. Keskimäärin Suomessa ajetaan 14000 km vuodessa. Tuosta laskemalla keskimääräinen ajomäärä on 38 km päivässä. Jos kapasiteetti on 400 km tai yli yhdellä latauksella ajaa kymmenen päivää. Käytännössä autoa täytyy ladata ehkä kerran viikossa koska akkua ei suositella ladattavaksi 100% ja harva antaa sen mennä aivan tyhjäksi. Se käy kätevästi kotilaturilla yö aikana kun sähkö on yleensä halpaa. Ei tämä eroa tavallisella autolla ajamisesta. Bensa-asemalla tankkaamisen sijaan ladataan kätevästi kotona.
Se range ahdistus taitaa koskea pidempiä ajoja, kun pitäisi suunnitella lataustauot. Useimmilla ihmisillä näitä tulee melko harvoin arkiajoon nähden. Latausasemat on sijoitettu mukavasti muiden palveluiden lähelle. Lisäksi uusi auto laskee reitin perusteella valmiiksi missä ja milloin kannattaa ladata. Ja siltikin kotilatauksella pääsee helposti 150 km päähän ja takaisin ilman pikalaturia.”Se range ahdistus taitaa koskea pidempiä ajoja, kun pitäisi suunnitella lataustauot.”
Se tulee päivittäin sille köyhälle duunarille, joka teidän painostuksenne ja pilkkanne takia on vaihtanut hyvän Golfinsa siihen ainoaan sähköautoon johon rahat riitti, eli vanhaan 24kWh Leafiin, jonka akkukapasiteetista on jo puolet hävinnyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotona ladataan hitaasti ja jos sattuu pitempi reissu, niin voi latailla pikalaturissa, ei se akun ikää vanhenna.
Se on vähän samalla tavalla kuin ei liikkumattomuus ihmistä vanhenna, mutta kunto voi heiketä dramaattisesti eikä kykene niitä synttäreitä liiemmin juhlimaan.
- Anonyymi
Missä niitä 20 vuotiaita sähköauton akkuja on?
- Anonyymi
Et siis tunne testaus ja tutkimus menetelmiä?
- Anonyymi
Ei niitä ole missään käytössä. Vastaavat akut kaikissa laitteissa on lopussa 10 vuodessa, saattavat toki toimia, mutta niin paljon heikentyneenä, ettei vaativampi käyttö onnistu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä ole missään käytössä. Vastaavat akut kaikissa laitteissa on lopussa 10 vuodessa, saattavat toki toimia, mutta niin paljon heikentyneenä, ettei vaativampi käyttö onnistu.
Onhan silti voitu testata akkujen kestoa, ei tarvitse olla vanhoja akkuja käytössä.
- Anonyymi
Eikös se akun kesto ja varauksen alenema riipu lataus-purkaus syklien lukumäärästä eikä vuosista?
- Anonyymi
Käytännössä sykleistä mutta litiumakku vanhenee myös ilman latausta, koska akun sisällä tapahtuu jatkuvasti hitaita kemiallisia reaktioita, jotka hajottavat elektrolyyttiä ja heikentävät elektrodien rakennetta. Tuo johtaa akun kapasiteetin vähittäiseen menetykseen ja sisäisen vastuksen kasvuun, vaikka akkua ei käytettäisi yhtään. Toki niin hidasta ettei taida olla merkitystä. Auto paalissa jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä sykleistä mutta litiumakku vanhenee myös ilman latausta, koska akun sisällä tapahtuu jatkuvasti hitaita kemiallisia reaktioita, jotka hajottavat elektrolyyttiä ja heikentävät elektrodien rakennetta. Tuo johtaa akun kapasiteetin vähittäiseen menetykseen ja sisäisen vastuksen kasvuun, vaikka akkua ei käytettäisi yhtään. Toki niin hidasta ettei taida olla merkitystä. Auto paalissa jne.
Suomessa akku kuluu ylivoimaisesti eniten siksi, koska täällä on pitkä ja kova talvi. Kylmyys itsessään ei akkua vahingoita, mutta lataaminen kylmässä vahingoittaa. Koska sähköautot on suunniteltu lämpimiin maihin, on akun lämmönhallinta kylmissä olosuhteissa hyvin alkeellinen; siinä missä akkua jäähdytetään nesteellä, tapahtuu sen lämmitys ilmalla (vastus tai ilppi). Näin lämpö ei leviä tasaisesti ja akkuun jää kylmiä kohtia, jotka vahingoittuvat hitaasti mutta varmasti erityisesti pikalatauksen aikana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä sykleistä mutta litiumakku vanhenee myös ilman latausta, koska akun sisällä tapahtuu jatkuvasti hitaita kemiallisia reaktioita, jotka hajottavat elektrolyyttiä ja heikentävät elektrodien rakennetta. Tuo johtaa akun kapasiteetin vähittäiseen menetykseen ja sisäisen vastuksen kasvuun, vaikka akkua ei käytettäisi yhtään. Toki niin hidasta ettei taida olla merkitystä. Auto paalissa jne.
”Toki niin hidasta ettei taida olla merkitystä.”
On monelle paljonkin merkitystä pääseekö autolla 100km vai 50km, jos päivittäinen työmatka esim. on reilu 50km.
Vanhat Leafit (ja iMievit) ovat ainoita sellaisia sähköautoja joihin minulla olisi varaa, mutta kun ne eivät kykene täyttämään minun autonkäyttötarvettani mitenkään, niin jatkan vanhalla polttiksellani ajamista. Vaikka se kuinka teitä tuntuukin harmittavan.
- Anonyymi
Eikö se joku expertti youtubessa sanonut että sautojen akut kestää miljoonan kun hybridien akut vain satatonnia.
- Anonyymi
Akkujen kesto on suhteessa latausten määrään ja tuo ladattava hybrid tarina tarkistaa näitä autoilijoita jotka lataavat akkua usean kerran päivässä.
- Anonyymi
Suomalaisella autolla ajetaan keskimäärin 300 000 kilometriä 23 vuoden aikana. Vielä emme tiedä, kestääkö sähköauto käytännössä sen, koska vanhimmat litiumakkuiset ovat vasta 13-vuotiaita. Menee siis vielä 10 vuotta ennen kuin meillä on asiasta varmaa tietoa.
Siihen asti kaikki on vain arvailua. Nuo jonkun aina esiinnostamat ”tutkimukset” ovat luotettavuudeltaan sääennusteen luokkaa. On meteorologeillakin hyvät tutkimusmenetelmät nykyään käytössään, ja usein silti menee ennusteet pieleen.
- Anonyymi
Akku vanhenee ja TUHOTUU MUUTAMASSA VUODESSA KUNHAN VAIN TÄÄLLÄ RIITTÄVÄSTI NIIN VALEHDELLAAN.
- Anonyymi
Osittain se niin tekeekin, vai pystytkö väittämään vastaan? Akun vääjäämätön tuhoutuminen alkaa jo heti sen valmistuttua.
- Anonyymi
Juuri toisinpäin valepukki.
- Anonyymi
Onhan se kiva omistaa Tesla 3 hyvä akku, kun kori ruostui jo 8 vuoden ikäisenä.
- Anonyymi
No eipä nyt taas liioitella kateuspäissään.
- Anonyymi
Eihän 8 vuotta vanhoja Tesla 3:sia ole edes olemassa, koska niiden valmistus aloitettiin vuonna 2019. Ja Tesla S on alumiinikorinen, joten se ei pahemmin ole ruostunut.
- Anonyymi
Nollatutkimuksia, jotka pohjautuvat kliinisiin laboratorio-olosuhteisiin.
- Anonyymi
Valmistajia on monenlaisia aivan kuten polttiksissakin. EI kaikkien nokkaketjut katkeile tai hyvin rattailta. Eikä kaikkien automaatit porsi.
Osa tehtaista osaa tehdä toimivia autoja.
Miten akkuun pääsisi kosteutta jos autolla 50cm kahluusyvyys? Joisskain sähkautoissa on eikä niiden akkuihin pääse vettä.
- Anonyymi
Ilman tätä patterivouhotusta ei tarvitsisi kuunnella paalitettujen Teslojen omistajien neuvoja, kuinka tiheään dieselkuksin pitäisi käydä kusella ja kuinka paljon pitää juoda kahvia. Ilmeisesti kahvia tarvitaan, että tulisi useammin kusihätä.
- Anonyymi
METCEDES BENZIN KANSI KESTÄÄ 35000 KM. JA VAIHTO MAKSAA 7000. 70000 KM. VÄLEIN AKUN HINTA. Johtotähti kaikilla teillä BUAHAHAHA
- Anonyymi
Kannattaa käydä dsl kuskin MB varsinkin ettei nouse päähän. Tosin kantta vaihdettaessa varmaan on aikaa käydä vaikka prostahoidossa. Takaovesta ettei häpeän puna näy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa käydä dsl kuskin MB varsinkin ettei nouse päähän. Tosin kantta vaihdettaessa varmaan on aikaa käydä vaikka prostahoidossa. Takaovesta ettei häpeän puna näy.
Diesel kuksi, mutta vähän.
- Anonyymi
maksettu tutkimus akut ei kestä kuin takuu ajan ja uusiminen maksaa 40kekua
- Anonyymi
Oliko vähän epätoivoinen. 40 kekulla saa jo uuden auton. Akkutakuu Toyota miljoona kilometriä.
- Anonyymi
Taatusti simuloitu myös Suomen olosuhteissa, lunta, jäätä, vettä, suolaa, tärinää, pakkasta, hellettä jne.
- Anonyymi
Onhan akkuja vaihdeltu moniin sähköautoihin , eikä niistä mikään ole 20 vuotta vanha .
- Anonyymi
Polttomoottoreitakin hajoaa 50 tkm ajettuna, mutta ei se tarkoita etteivätkö ne yleisesti ottaen kestäisi paljon enemmän.
- Anonyymi
Esson baarin seniiliporukka oireilee taas kunnolla.
Eläkää vaan vapaasti menneisyydessä. Teidän vanhoilla katiskoilla ajaminen jatkuu tästä eteenpäinkin ja se on täysin teidän oma valinta.
Sen verran paljastan nykymaailmasta että olette ajan hermolla yhtä paljon kuin tarrautuisitte GSM-liittymään.- Anonyymi
Pakkaset ja pysyvä lumi tulevat taas kohta, voit nauttia sähköauton ihanuudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakkaset ja pysyvä lumi tulevat taas kohta, voit nauttia sähköauton ihanuudesta.
Sähköauto lämpenee paremmin ja tehokkaammin kuin polttomoottoriauto. Ajoakun teho on käytettävissä heti lämmitykseen ja uudessa sähköautossa tehokas ilmalämpöpumppu lämmittää auton nopeasti. Kotona ollessa auto on latausasemassa ja ottaa lämmitykseen menevän tehon sähköverkosta ilman että akun varaus pienenee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto lämpenee paremmin ja tehokkaammin kuin polttomoottoriauto. Ajoakun teho on käytettävissä heti lämmitykseen ja uudessa sähköautossa tehokas ilmalämpöpumppu lämmittää auton nopeasti. Kotona ollessa auto on latausasemassa ja ottaa lämmitykseen menevän tehon sähköverkosta ilman että akun varaus pienenee.
Tein, kun pakkasia oli oman mittauksen. Laitoin lämpömittarin illalla 19.00, kun auton laitoin lataukseen. Lähtö aamulla 09.00, laitoin lämmityksen päälle ( kännykkäsovellus) 18 astetta 08.40. Auton mittari näytti -23. Lähdön aikaan kojelaudalla oleva lämpömittari näytti 12 astetta plussaa. Tehoa näytti ottaneen täydet 7,5 kw noin 15 minuuttia. Tehokas on pumppu. Ratti ja penkit lämpimät ja tuulilasi melkein auki peilit kirkkaat ilmoitti lämmityksen vievän -38 kilometriä (valot 0,5 kw) noilla pakkasilla matkaa tekee reilun 300 kilometriä Vihti -Turku-Raisio 160 km nappasi kantamaa 175 moottoritiellä
25 minuutin lataus ja lounas Raisiossa ja paluusähköä riittävästi. Opetus, aikaisemmin lämmöt päälle, tehoa kyllä piisaa. Vauhtia vähän pois, pääsee takaisinkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto lämpenee paremmin ja tehokkaammin kuin polttomoottoriauto. Ajoakun teho on käytettävissä heti lämmitykseen ja uudessa sähköautossa tehokas ilmalämpöpumppu lämmittää auton nopeasti. Kotona ollessa auto on latausasemassa ja ottaa lämmitykseen menevän tehon sähköverkosta ilman että akun varaus pienenee.
Paitsi volkkarit. Natsipakastin on natsipakastin.
- Anonyymi
”Esson baarin seniiliporukka oireilee taas kunnolla.
Eläkää vaan vapaasti menneisyydessä.”
Kukahan se menneisyydessä elää? Suomessa ei ole ollut ainuttakaan Esson baaria enää viiteentoista vuoteen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Esson baarin seniiliporukka oireilee taas kunnolla.
Eläkää vaan vapaasti menneisyydessä.”
Kukahan se menneisyydessä elää? Suomessa ei ole ollut ainuttakaan Esson baaria enää viiteentoista vuoteen!Essonbaari on mielentila joka ei ole koskaan poistunut essobaarin juntista.
Fyysinen rakennus voidaan purkaa ja tuhota mutta junttius on elämäikäinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Essonbaari on mielentila joka ei ole koskaan poistunut essobaarin juntista.
Fyysinen rakennus voidaan purkaa ja tuhota mutta junttius on elämäikäinen.Ja sähköautofundamentalistien kapeakatseisuus tai sanoisinko uskonnollisen hurmoksen kaltainen yksisilmäisyys on mielentila sekin, ja ilmeisen sairas sellainen, koska se ilmenee mm. erilaisiin ratkaisuihin ja valintoihin päätyneiden kutsumiseen junteiksi.
Sähköautofundamentalistit ovat vain päättäneet, että polttomoottoriauton käyttäminen on junttiutta siitäkin huolimatta, että polttomoottoriauto olisi syystä tai toisesta tilanteeseen toimivampi ja järkevämpi vaihtoehto. Uskonnolliseen fundamentalismiin mahtuu vain yksi näkökanta, yksi ”Totuus”, eikä sähköautouskovaiset tee siinä asiassa poikkeusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tein, kun pakkasia oli oman mittauksen. Laitoin lämpömittarin illalla 19.00, kun auton laitoin lataukseen. Lähtö aamulla 09.00, laitoin lämmityksen päälle ( kännykkäsovellus) 18 astetta 08.40. Auton mittari näytti -23. Lähdön aikaan kojelaudalla oleva lämpömittari näytti 12 astetta plussaa. Tehoa näytti ottaneen täydet 7,5 kw noin 15 minuuttia. Tehokas on pumppu. Ratti ja penkit lämpimät ja tuulilasi melkein auki peilit kirkkaat ilmoitti lämmityksen vievän -38 kilometriä (valot 0,5 kw) noilla pakkasilla matkaa tekee reilun 300 kilometriä Vihti -Turku-Raisio 160 km nappasi kantamaa 175 moottoritiellä
25 minuutin lataus ja lounas Raisiossa ja paluusähköä riittävästi. Opetus, aikaisemmin lämmöt päälle, tehoa kyllä piisaa. Vauhtia vähän pois, pääsee takaisinkin.Hyötysuhde on samaa luokkaa kuin saunan kiukaalla tehoista ja lämpiämis ajasta päätellen.
- Anonyymi
Akku voi jatkaa elämäänsä energiavarastona senkin jälkeen kun sitä ympäröivästä sähköautosta aika jättää. Energiavarastona käytetyn akun kapasiteetin ei tarvitse olla sama kuin uuden auton akun. Paljon pienempikin riittää kun akkuja on energiavarastossa riittävästi. Näistä energiavarastoista on hyötyä etenkin tuuli ja aurinkoenergian tuotannon tasaamisessa ja sähköverkon vakauden parantamisessa.
- Anonyymi
Järkevämpää on käyttää akku autossa loppuun saakka ja sitten laittaa se kierrätykseen. Lisäksi lopussa oleva on todella suuri riski, koska vanhat akut helposti tuikahtaa tuleen tai jopa räjähtää. Vanhojen akkujen käyttö energiavarastona on typerää. Varsinkin kodeissa vanhojen akkujen käyttö olisi aivotonta idiotismia. Onhan viime aikoina kuoltu sähköpyörien ja skuuttien akkujen aloittamissa tulipaloissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Järkevämpää on käyttää akku autossa loppuun saakka ja sitten laittaa se kierrätykseen. Lisäksi lopussa oleva on todella suuri riski, koska vanhat akut helposti tuikahtaa tuleen tai jopa räjähtää. Vanhojen akkujen käyttö energiavarastona on typerää. Varsinkin kodeissa vanhojen akkujen käyttö olisi aivotonta idiotismia. Onhan viime aikoina kuoltu sähköpyörien ja skuuttien akkujen aloittamissa tulipaloissa.
Itse asiassa ainakin yli 10 vuotta vanhojen käytettyjen akkujen käyttö energiavarastoina pitäisi olla laitonta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa ainakin yli 10 vuotta vanhojen käytettyjen akkujen käyttö energiavarastoina pitäisi olla laitonta.
Miksi ihmeessä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa ainakin yli 10 vuotta vanhojen käytettyjen akkujen käyttö energiavarastoina pitäisi olla laitonta.
Ei ne ole edes taloudellisesti järkeviä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne ole edes taloudellisesti järkeviä.
On ne. Energiavarastot on suunniteltu niin, että akkuja on paljon mutta yksittäisen akun kapasiteetin ei tarvitse olla lähellekään uuden akun kapasiteettia. Ja uusiokäytetty akku on ympäristöystävällinen ja taloudellinen verrattuna siihen että energiavarasto rakennettaisiin uusista akuista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On ne. Energiavarastot on suunniteltu niin, että akkuja on paljon mutta yksittäisen akun kapasiteetin ei tarvitse olla lähellekään uuden akun kapasiteettia. Ja uusiokäytetty akku on ympäristöystävällinen ja taloudellinen verrattuna siihen että energiavarasto rakennettaisiin uusista akuista.
Mutta vanha akku on myös paloriski ja siksi akkuja tuikahtaa tulee silloin tällöin. Mitä vanhempi niin sitä suurempi riski. Ainakaan vanhoja sähköautojen akkuja ei saisi laittaa lähellekään asutusta. Kaikkein typerimmät idiootit laittavat niitä kerrostalon kellariin mikä on typerää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta vanha akku on myös paloriski ja siksi akkuja tuikahtaa tulee silloin tällöin. Mitä vanhempi niin sitä suurempi riski. Ainakaan vanhoja sähköautojen akkuja ei saisi laittaa lähellekään asutusta. Kaikkein typerimmät idiootit laittavat niitä kerrostalon kellariin mikä on typerää.
Edelleen, sähköautoista poistetut akut pitäisi laittaa suoraan kierrätykseen, ei akkuvarastoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Koska ne ovat suuri paloriski. Ihmisiä kuolee joka vuosi kun akku on syttynyt talossa palamaan.
- Anonyymi
Energia varastojen valmistajat näyttäneet siirtyneen uustuotantoon. Taitaa Cactoskin käyttää vain uusia. Ehkä jotkut vielä sinnittelee kierrätysakuilla.
- Anonyymi
Nyky sähköauton pulmana on akusto johon on sitoutunut paljon massaa ja pääomaa !
Akuston vaihto keventää lompakkoa 15000-40000€, joka on melkoinen summa kun autokin on hankittu pitkällä paperilla !?
Muutaman vuoden aikana akusto kehittyy ja pienenee, joten nykyiset sähköautot eivät kelpaa käytettynä kellekkään !?
Tätä vain ihmiset eivät hahmoita ja ymmärrä !? Sähköauto hankitaan trendin vuoksi !?- Anonyymi
Eipä sitä näytä olla tarvetta vaihdella ennen kun 20 vuotta on kulunut.
Vaikka akustot kehittyy, ei se vanhoista turhia tee, vaan niillä jatketaan ajamista kuten ennekin.
Ei sitä telkkariakaan tai puhelinta tarvitse vaihtaa jos markkinoille tulee uusia malleja jne...
Hauskoja ja kovin naiveja sinun vääntösi päivästä toiseen. - Anonyymi
Mitä se massa vaikuttaa, siellä se on painonjakauma mielessä parhaassa paikassa.
- Anonyymi
Tahtoisitko kantaa sitä sähköauton akkua, vai miksi sen massa sinua harmittaa?
Paljonko pakoputkiauton moottoriin ja vaihteistoon on sitoutunut massaa ja pääomaa?
Akuston vaihto maksaa 3000€:sta ylöspäin ja suurimman osan saa vaihdatettua alle 15000€:lla.
Sähköauton saa ostaa käteiselläkin (niin itse ostin Teslani), - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tahtoisitko kantaa sitä sähköauton akkua, vai miksi sen massa sinua harmittaa?
Paljonko pakoputkiauton moottoriin ja vaihteistoon on sitoutunut massaa ja pääomaa?
Akuston vaihto maksaa 3000€:sta ylöspäin ja suurimman osan saa vaihdatettua alle 15000€:lla.
Sähköauton saa ostaa käteiselläkin (niin itse ostin Teslani),Leikatkaa sitten akuston vaihdon hinta alle tonniin. Siis työ ja akku yhteensä. Sitä ennen en edes harkitse sähköautoa. Ja sähköauton akun pitää pystyä vaihtamaan myös kotona.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä sitä näytä olla tarvetta vaihdella ennen kun 20 vuotta on kulunut.
Vaikka akustot kehittyy, ei se vanhoista turhia tee, vaan niillä jatketaan ajamista kuten ennekin.
Ei sitä telkkariakaan tai puhelinta tarvitse vaihtaa jos markkinoille tulee uusia malleja jne...
Hauskoja ja kovin naiveja sinun vääntösi päivästä toiseen.”Vaikka akustot kehittyy, ei se vanhoista turhia tee, vaan niillä jatketaan ajamista kuten ennekin.”
Eipäs jatketa ajamista kuten ennenkin, vaan selvästi lyhempiä matkoja latauksella.
Ja kun aiemmin luulin, ettei akun heikkenemisellä ole auton sähkömoottorin suorituskykyyn merkitystä, niin tänään luin että kylläpäs on. Heikentynyt akku ei anna virtaa ulos yhtä nopeasti, mikä voi hidastaa kiihtymistä ja huonontaa ajodynamiikkaa.
”Ei sitä telkkariakaan tai puhelinta tarvitse vaihtaa jos markkinoille tulee uusia malleja jne...”
Vale tuokin. Toimiva vanha telkkari täytyy vaihtaa uuteen jos siinä ei ole teräväpiirtovastaanotinta. Siis jos katsella mielii.
Puhelimeni jouduin vaihtamaan uudempaan ihan siksi, ettei edelliseen saanut enää päivityksiä ja mobiilipankki lakkasi siksi toimimasta.
”Hauskoja ja kovin naiveja sinun vääntösi päivästä toiseen.”
Samat sanat sinulle.
- Anonyymi
"Muutaman vuoden aikana akusto kehittyy ja pienenee, joten nykyiset sähköautot eivät kelpaa käytettynä kellekkään !?"
Vanhalla sähköautolla ajaa edelleen alle kahdella eurolla per satakilsaa vaikka se ei olekaan uusinta uutta.
Kannattaisi olla enemmän huolissaan polttiksien haluttavuudesta käytettynä. Niillä ajaminen maksaa jo nyt yli 10 euroa sataselle ja joka vuosi enemmän. Kuka haluaa sellaisen millään hinnalla?- Anonyymi
9 euroa satasella nyt. Sanotaanko että ei hotsittaisi maksaa sitäkään mutta minkäs teet. Sähköautoja ei tehdä kuin rikkaille eikä tavallisella kansalla ole sellaiseen varaa. Tietty jos ostaa vanhan Leafin mitä saa jo tavallisen suomalaisen auton hinnalla (alle 7000€) niin sitten mutta range on niissä täysin olematon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
9 euroa satasella nyt. Sanotaanko että ei hotsittaisi maksaa sitäkään mutta minkäs teet. Sähköautoja ei tehdä kuin rikkaille eikä tavallisella kansalla ole sellaiseen varaa. Tietty jos ostaa vanhan Leafin mitä saa jo tavallisen suomalaisen auton hinnalla (alle 7000€) niin sitten mutta range on niissä täysin olematon.
Kyllä niitä käytettyjä sähköautoja tulee aikanaan Persulleikin sopivaan hintaa, siis niille jotka ovat töissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä niitä käytettyjä sähköautoja tulee aikanaan Persulleikin sopivaan hintaa, siis niille jotka ovat töissä.
Tulee, tulee niin niiden ei tarvitse hevosella ajaa.
- Anonyymi
Laskukyvytön taas höpisee pelkästä sähkön tai bensan hinnasta. Edes bensa-autoissa ei yleensä bensan hinta ole suurin autoilun kulu. Itse asiassa normaalisti vain 20-25 % autoilun kuluista menee bensaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laskukyvytön taas höpisee pelkästä sähkön tai bensan hinnasta. Edes bensa-autoissa ei yleensä bensan hinta ole suurin autoilun kulu. Itse asiassa normaalisti vain 20-25 % autoilun kuluista menee bensaan.
Miten muka tuon perustelet. Kun auto on maksettu suurin kulu on bensa, vakuutuksiin ja huoltoihin ei mene likikään niin paljon
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten muka tuon perustelet. Kun auto on maksettu suurin kulu on bensa, vakuutuksiin ja huoltoihin ei mene likikään niin paljon
Normaaleilla ajomäärillä eli noin 14 tkm vuodessa menee huoltoihin, korjauksiin, renkaisiin, vakuutukseen, ajoneuvoveroon ja katsastukseen jne paljon enemmän kuin bensaan.
- Anonyymi
”Kannattaisi olla enemmän huolissaan polttiksien haluttavuudesta käytettynä. Niillä ajaminen maksaa jo nyt yli 10 euroa sataselle ja joka vuosi enemmän. Kuka haluaa sellaisen millään hinnalla?”
Saisin oman polttikseni ihan heti myytyä samalla hinnalla mitä itse maksoin!
Itse asiassa käytettyjen polttomoottoriautojen hinnat ovat tarjonnan vähentyessä mutta kysynnän kasvaessa lähteneet huimaan nousuun.
”Edullisten autojen markkinassa on Moottori-lehden selvityksen mukaan tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana dramaattinen muutos. Vielä kymmenen vuotta sitten alle tuhannella eurolla oli runsaat mahdollisuudet hankkia katsastettu ja ajokelpoinen auto, mutta nykyään vastaavat ajoneuvot maksavat usein jo 3 000 euroa. Samalla halvimpien autojen tarjonta on vähentynyt dramaattisesti.
Esimerkiksi vuonna 2007 tyypillinen 19 vuotta vanha auto maksoi alle 500 euroa. Vuonna 2024 vastaavan ikäisestä, eli vuonna 2005 valmistetusta autosta, pyydettiin jo lähes 3 000 euroa.
Vaikka inflaatio selittää osan hintojen noususta, eivät muutokset vastaa Moottori-lehden mukaan pelkästään yleistä elinkustannusten nousua.
Markkinatilanne asettaa haasteita ostajille, mutta myös myyjille. Halvimmat autot menevät nopeasti kaupaksi, ja hinnat pysyvät korkealla, lehti arvioi.” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulee, tulee niin niiden ei tarvitse hevosella ajaa.
Ei tule markkinoille koskaan halpoja käytettyjä sähköautoja, jotka olisivat vielä kunnossa.
Halpojen käytettyjen autojen markkinat tulevat olemaan polttisten temmellyskenttää vielä hyvin pitkään.
- Anonyymi
Tutkitaan vähän ylemmän luokan haastajia?
https://youtu.be/2tKjwHulUVQ - Anonyymi
Akut kestävät ikuisuuden.
- Anonyymi
Tämäkin akkuasia on nyt ratkaistu kuten monet tutkimukset osoittavat. Niistä on turha enää valehdella.
- Anonyymi
Lyhyt on sähköautoilijan ikuisuus..,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämäkin akkuasia on nyt ratkaistu kuten monet tutkimukset osoittavat. Niistä on turha enää valehdella.
”Tämäkin akkuasia on nyt ratkaistu kuten monet tutkimukset osoittavat. Niistä on turha enää valehdella.”
Mutta sähköautofundamentalistit silti vain valehtelemista jatkavat.
Tiedämme, että akut heikkenevät vääjäämättä. Tiedämme, että se suuri enemmistö, joka ostaa autonsa n. kymmenen vuotta käytettynä, ei enää tulevaisuudessa voi saada täysin kunnossa olevaa autoa. Jotkut ovat tuossa iässä jo lähestulkoon puolikuntoisia, kuten muutamista esimerkeistä olemme nähneet.
Vanhakin polttomoottoriauto, jos on hyvin pidetty ja vähän ajettu, voi pystyä täysin samaan kuin on pystynyt uutenakin.
Vanha sähköauto milloinkaan ei.
- Anonyymi
Jos akku kestää kauemmin kuin auto, niin käytettyjä akkuja ei tarvitse kukaan. Miksi niitä edes myydään?
- Anonyymi
Sähköautojen akut kestävät pitempään kuin itse auto,
- Anonyymi
”Sähköautojen akut kestävät pitempään kuin itse auto”
-Mutta ei hyväkuntoisina. Sähköautoilijoilla on omat kriteerinsä sille, mikä lasketaan kestämiseksi!
- Anonyymi
Sähköauton akkua ei tarvitse vaihtaa yli 20 vuoteen. Ja se 20 vuotta ajetaan vain kahdella eurolla per sata kilsaa.
Tämän takia polttiksien myynti on sakannut pahasti jo monta vuotta.- Anonyymi
Juuri oli uutinen, että polttomoottoriautojen valmistusta halutaan jatkaa vuoden 2035 jälkeenkin kun sähköautojen kysyntä ei ota tuulta purjeisiin.
- Anonyymi
Sähköautojen akkujen pitääkin kestää pidempään kuin itse auton. Siis suurella todennäköisyydellä.
Ihan sama kuin polttomootoriautossa moottorin ja vaihteiston pitää kestää pidempään kuin itse auton.
Tällä hetkellä vain on niin, että polttomoottoriautossa paalaukseen johtava vika moottorissa tai vaihteistossa on riittävän harvinainen "ennenaikaisesti", sähköautojen akuissa olemme vielä odottavalla kannalla. Tällä hetkellä todellista kestävyyskokemusta on vielä niin harvoista Nissan Leafeista ja Tesla Model S autoista, että ihan kovin varmaa tietoa ei vielä ole. Ja akuissa muutokset ovat vielä aika suuria, joten tekniikan kehityksen siirtymistä vähän seesteisempään vaiheeseenkin vielä odotellaan.- Anonyymi
Tietoa on hyvin kun sähköautot on jo vanha juttu. Akut kestää hyvin, turhaan siis valehtelet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietoa on hyvin kun sähköautot on jo vanha juttu. Akut kestää hyvin, turhaan siis valehtelet.
Käytännön kokemusta siitä, että akut kestäisivät suurella varmuudella yli 25 vuotta, ei todellakaan ole. Niitä autoja joissa tuollainen kestävyys olisi todettu ei vain ole. Sen ikäisten autojen konepellin alta löytyy lyijy akku, eikä niiden kestosta ole kysymys, niiden tiedetään kestävän kohtuullisella varmuudella 7 vuotta ja sitten uutta konepellin alle.
Tasaisen happanemisen taulukko on turha, mikäli yhdessäkään akustossa ei olla päästy testaamaan sitä myös kenttäkokeissa. Maaliin ei ole tullut vielä yksikään.
Voi tietysti olla, että yksittäisten akkukennojen vanhenemisprosessi tunnetaan riittävällä varmuudella, mutta on myös mahdollista, että akkupaketin tuhoaa korjauskelvottomaan kuntoon joku ilmiö joka ei ole vielä muuta kuin nostellut päätään niissä 10 vuotiaissa akkupaketeissa joita on lauennut, laukeavatko ne loputkin 15 vuoteen mennessä?
- Anonyymi
Trollit jaksaa levittää valheitä, onneksi tutkittu tieto kumoaa trollien valheet.
- Anonyymi
Tyypillinen sähköauton akuston takuu on 8v/160000km !
Kun sähköauto on ollut taksissa, niin akuston takuu on ohi 2 vuoden jälkeen, koska kilometrit ovat täynnä !?
Kuka ostaa tällöin tuon sähköauton käytettynä ??
Akuston vaihto maksaa kymmeniä tuhansia Euroja !?
Miettikääpä ihmiset ????- Anonyymi
Meinaatko että kaikki autot on taksikäytössä eikä muita käytettyjä ole kuin vanhoja takseja?
Keksippä hiukan parempia harhakuvitelmia.
Miksi minun pitäisi pohtia sitä kuka ostaa vanhan taksin?
En minä osta vanhaa taksia vaikka sen voimalinja perustuisi käkikelloon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinaatko että kaikki autot on taksikäytössä eikä muita käytettyjä ole kuin vanhoja takseja?
Keksippä hiukan parempia harhakuvitelmia.
Miksi minun pitäisi pohtia sitä kuka ostaa vanhan taksin?
En minä osta vanhaa taksia vaikka sen voimalinja perustuisi käkikelloon.Oleellista on ymmärtää, että akustojen takuu ei ole rajattu vain ajassa, vaan myös kilometreissä !
Tärkeintä on ymmärtää, että akustoon on sitoutunut paljon pääomaa !?
Akuston vaihto maksaa kymmeniä tuhansia Euroja !?
- Anonyymi
Sähköautojen akut maksavat enemmän kuin itse auto.
- Anonyymi
Kuten polttiksen voimalinjakin maksaa enemmän kuin koko auto. Näin siis uutena. Vanhana ilmastoinnin kompura maksaa enemmän kuin koko auto, oli voimalinja mikä tahansa.
- Anonyymi
Miten säästät polttiksella yhtä paljon kuin sähköautolla?
Pörssisähkö on taas tänään ollut ilmaista (melkein koko päivän)
Paljos se tankkaaminen taas maksaa viikonlopuksi et saa taas maanantaina tankata firman piikkiin? https://www.porssisahkoa.fi/
Voitko säästää enemmän kuin ilmaisella sähköllä ajaessa?- Anonyymi
Ilmaista sähköä on vain jos itsellä on Aurinkopanelit, muutoin aina "sähkö" jotain maksaa, jos ei muuta, niin siirtohinnan..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmaista sähköä on vain jos itsellä on Aurinkopanelit, muutoin aina "sähkö" jotain maksaa, jos ei muuta, niin siirtohinnan..
Kotona ladattu sähkö on aina edullista jos tankkaamiseen vertaa.
Pikaladattu maksaa vähän enemmän.
Mutta jos ajaa pääasiassa kotona ladatulla sähköllä on varaa ostaa uusi akku 10 tai 20v välein helposti. Polttomoottori taas vaatii jatkuvaa huoltoa että se toimii. Oli auto mikä vain.
Toki sähköautokin joskus vaatii huoltoa, mutta ei jatkuvasti. Paitsi Toyota joka vaatii huollon joka vuosi että takuu säilyy.
Miljoona ajtun Teslan akku on jouduttu kai uusiman mutta kovin merkittävä kulu se ei ole käytön kannalta. Sille en voi mitään jos sinun kotona ei ole latausmahdollisuutta.
Aurinkopaneelitkin maksaa eli ei ne ilmaisia ole. Lisäksi voi toki asentaa vaikka tuulivoimaa. Aurinko kun ei aina paista.
Pystytuulivoimala jonka teho on jopa 20Kw [tilaustuote]
Lue lisää TÄSTÄ!
https://tuuliwoima.fi/mallit/
SILENTMILL 5 kW
Hinta 4 990,00€ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotona ladattu sähkö on aina edullista jos tankkaamiseen vertaa.
Pikaladattu maksaa vähän enemmän.
Mutta jos ajaa pääasiassa kotona ladatulla sähköllä on varaa ostaa uusi akku 10 tai 20v välein helposti. Polttomoottori taas vaatii jatkuvaa huoltoa että se toimii. Oli auto mikä vain.
Toki sähköautokin joskus vaatii huoltoa, mutta ei jatkuvasti. Paitsi Toyota joka vaatii huollon joka vuosi että takuu säilyy.
Miljoona ajtun Teslan akku on jouduttu kai uusiman mutta kovin merkittävä kulu se ei ole käytön kannalta. Sille en voi mitään jos sinun kotona ei ole latausmahdollisuutta.
Aurinkopaneelitkin maksaa eli ei ne ilmaisia ole. Lisäksi voi toki asentaa vaikka tuulivoimaa. Aurinko kun ei aina paista.
Pystytuulivoimala jonka teho on jopa 20Kw [tilaustuote]
Lue lisää TÄSTÄ!
https://tuuliwoima.fi/mallit/
SILENTMILL 5 kW
Hinta 4 990,00€Tuon 5 kW voimalan normaali tuotto pikemminkin alle 1,5 kW ja tuulettomina päivinä 0 kW. 5 kW on vain teoreettinen maksimi ja siihen ei tuo ikinä tule pystymään. Lisäksi tuon 5 tonnin päälle tulee asennuskulut. Siihen nähden miten minimaalisen vähän virtaa tulee niin hinta on aivan älyttömän kallis.
"Kotona ladattu sähkö on aina edullista jos tankkaamiseen vertaa."
Bensa on vain pikkuinen osa autoilun kustannuksista joten pelkästään siitä höpöttäminen on idioottimaista.
"Polttomoottori taas vaatii jatkuvaa huoltoa että se toimii. Oli auto mikä vain."
Niin vaatii sähköautotkin vaikka aivottomat sähköfanaatikot jatkuvasti muuta valehtelevat. Toki esimerkiksi Tesla ei virallisesti vaadi huoltoja, mutta jos ne jättää tekemättä ja autossa sen takia hajoaa jotain niin se luokitellaan ostajan syyksi ja mitään ei saa takuusta. Sähköautot eivät ole huoltovapaita, tuo on typerää valetta.
"Miljoona ajtun Teslan akku on jouduttu kai uusiman mutta kovin merkittävä kulu se ei ole käytön kannalta. Sille en voi mitään jos sinun kotona ei ole latausmahdollisuutta."
Sitten on paljon Tesloja joista akku on poksahtanut hajalle jo alle 200 tkm jälkeen. Ja Teslahan on hidastanut vanhempien Teslojen latausnopeuksia Superchargereilla akkua suojellakseen, koska niiden akut menettivät kapasiteettiaan nopeasti.
Lisäksi akut menettävät akkukapasiteettiaan myös ajan myötä vaikka autolla ei paljon ajettaisi. Siksi pelkistä kilometrimääristä höpöttäminen on naurettavaa. Vanhassa sähköautossa ei ole paljon kapasiteettia jäljellä oli sillä ajettu sitten paljon tai vähän.
- Anonyymi
Katsokaa uusin Youtube Kokkolan Autohuolto, siellä on asiaa Mersun akkurempasta....
- Anonyymi
Jos akku kestää 20 vuotta niin eiköhän se muukin auto kestä pienillä korjauksilla pidempäänkin.
- Anonyymi
Mikä ajoakku kestää 20 vuotta? Nehän saattavat syttyä palamaan "erityisesti silloin, kun auto on täysin ladattu ja pysäköitynä", kun et ole paikalla havaitsemassa alkavaa tulipaloa.
Siksi Volvon lataushybridit kutsutaan takaisin.
S60, V60, S90, V90, XC60, XC90
https://www.is.fi/autot/art-2000011127885.html
- Anonyymi
https://www.myeva.org/blog/monthly-myth-your-battery-must-be-replaced-in-5-to-10-years
Kannattaa tutustua tähän oikeista Tesloista kerättyyn dataan. Se näyttää että 160 tkm kohdalla akun kapasiteetista on jäljellä edelleen yli 90%. 320 tkm kohdalla akun kapasiteetista on jäljellä noin 90%.
Aluksi kapasiteetti pienenee ajokilometrien mukaan hieman nopeammin mutta hidastuu selvästi kun autolla on ajettu enemmän.
Sininen alue näyttää hajonnan autoista kerättyjen tietojen välillä joka on aika vähäistä. Se kertoo että yleisellä tasolla akun käyttäytyvät johdonmukaisesti varsin samalla tavalla.
Tämä oikeista Tesloista kerätty data kertoo että sähköautojen akun ovat erittäin kestäviä ja on täysin mahdollista että 300 tkm ajetun kilometrin jälkeen auton on paljon huonommassa kunnossa kuin akku Suomen olosuhteissa. Lisäksi pitää muistaa että akut pitävät Suomen viileistä olosuhteista enemmän kuin kuumista.
Suomessa ajetaan keskimäärin 14 tkm vuodessa. Tämä tarkoittaa että 160 tkm tulee täyteen noin 11 vuodessa. 320 tkm kilometriä tulee täyteen noin 23 vuodessa. Silloin akun alkuperäisestä kapasiteetista on jäljellä tuon datan mukaan vielä noin 90%.
Sitten joku väittää että auton akku ei kestä 20 vuotta. Pelkkä väite ei merkitse mitään vaan jos joku tällaista väittää todistakoon sen ja se lienee hyvin vaikeaa koska sähköautoja on ollut olemassa käytännössä reilut 10 vuotta. Mutta olemassa oleva tieto viittaa siihen että akut tulevat kestämään erittäin pitkään kuten alkuperäisessa artikkelissa viitattu tutkimus osoitti.- Anonyymi
Näin on, akkujen kesto ei ole mikään ongelma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on, akkujen kesto ei ole mikään ongelma.
Tuo on turhaa pohdintaa, koska sähköauton akusto on liian määräävä eli iso rakenne !
Siihen on sitoutunut 15000-40000€ rahaa kiinni !
Jollekin tuosta lasku lankeaa koska se rakenne on olemassa ! - Anonyymi
”sähköautoja on ollut olemassa käytännössä reilut 10 vuotta. Mutta olemassa oleva tieto viittaa siihen että akut tulevat kestämään erittäin pitkään kuten alkuperäisessa artikkelissa viitattu tutkimus osoitti.”
Mikä lasketaan kestämiseksi? Uudenveroisia akut ovat vain uutena. Jos 13 vuoden ja 150 000 km kohdalla akkukapasiteetista on jäljellä enää 60-70% niin voitaneen olettaa ettei 20 vuoden iässä jäljellä ole kuin 30%.
Mutta sähkisfundiksen mielestä tietenkin akku on kunnossa, jos auto liikkuu sillä omin avuin metrinkin. - Anonyymi
Ja kuitenkin on myös sähköautoja, joissa jo reilussa kymmenessä vuodessa akkukapasiteetti on laskenut jo puoleen.
- Anonyymi
Just hajos autosta akku, ladattua kyllä saa, mutta ei riitä auton liikuttamiseen. Eikä ollut ainut akku, joissa on puhti loppunut. Kun pitää pari kuukautta käyttämättä, niin se on aina kaput, eikä lataamalla parane. Oli akku mikä tahansa. Mutta pidäpä bensamoottoria, vaikka bensa häippäsee, niin eikun lisää tiikeriä tankkiin, niin taas mennään.
- Anonyymi
Olipa taas järjetöntä sössötystä.
- Anonyymi
suomessa on ongelmana vaihtuvat kelit pakkselta plussalle..auto pitäisi säilytyttää tallissa jos on pitempään ajamatta ...varmaan ohjekirjassa on ohjeet...se että jätetään ulos ajamatta hupun alle tuhoaa hienon autosi muutamassa kuukaudessa..
- Anonyymi
Olen kuullut juttua että sähköauton pikkuakku voi hyytyä kuten muidenkin autojen akut jos jättää käyttämättä. Mutta se ei taida kovin iso homma olla vaihtaa?
En tiedä saako esimerkiksi teslan pikku eli 12V akkua normi akkuliikkeestä?
Teslassa on 16V Li-ion pikkuakku.
Voikos Teslasta suoraan ladata 18V porakone akkuja?
Tämä alkoi kiinnostaa todella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kuullut juttua että sähköauton pikkuakku voi hyytyä kuten muidenkin autojen akut jos jättää käyttämättä. Mutta se ei taida kovin iso homma olla vaihtaa?
En tiedä saako esimerkiksi teslan pikku eli 12V akkua normi akkuliikkeestä?
Teslassa on 16V Li-ion pikkuakku.
Voikos Teslasta suoraan ladata 18V porakone akkuja?
Tämä alkoi kiinnostaa todella.aina kun virran kulutus katkeaa niin alkaa johdoissa hapettuminen..hapettuuhan nuo polttiksissa niin miksi ei myös sähköautoissa...kosteus on piru sähköautoille ja niiden laitteille..
- Anonyymi
Eikös se Tesla Suomessa kärsiny akkuongelmista, jonka se kaveri räjäytti Youtubessa?? Ja hän valitteli, ettei kannate korjata, että räjäytetään Teslan taivaantuuliin..
- Anonyymi
Vähissä on sähköautojen vastustaja eväät kun pitää vain perusteettomasti akkua ja sen hintaa moittia.
- Anonyymi
Tuo on turhaa pohdintaa, koska sähköauton akusto on liian määräävä eli iso rakenne !
Siihen on sitoutunut 15000-40000€ rahaa kiinni !
Jollekin tuosta lasku lankeaa koska se rakenne on olemassa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on turhaa pohdintaa, koska sähköauton akusto on liian määräävä eli iso rakenne !
Siihen on sitoutunut 15000-40000€ rahaa kiinni !
Jollekin tuosta lasku lankeaa koska se rakenne on olemassaEt kyllä tiedä mistään mitään. Ja polttiksissa on isomnat ongelmat, polttomoottori ja/tai voimansiirto hajoaa totaalisesti paljon todennäköisemmin kuin sähköauton ajoakku.
- Anonyymi
No heikot eväät on teillä polttomoottoriautojen vastustajillakin. Kuinka köyhiä te oikein olette, kun tärkein ja ainoa asia maailmassa on se, mitä maksaa ajaa 100km?
Ja sellaisten ihmisten haukkuminen ja nimitteleminen, jotka eivät jaa uskontoanne.
Eikä kaikki polttomoottoriautoilijat suinkaan ole ”sähköautojen vastustajia” vaikka te mustavalkoisessa maailmassanne niin luulette. Esimerkiksi minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan, ei ole koskaan ollutkaan. Ja olen varmasti ajanutkin sähköautoa aiemmin kuin useimmat nykyiset sähkisfundikset. Se tosin oli lyijyakkuinen konversio, mutta kuitenkin.
Se, ettei minulla ole sähköautoa, johtuu vain siitä, että polttomoottoriauto palvelee tarpeitani paremmin kuin mikään sellainen sähköauto, mihin minulla olisi varaa. Huokeat käytetyt sähköautot vain yksinkertaisesti ovat kelvottomia vaihtoehtoja juuri sen sähköautoille tyypillisen ominaisuuden takia, että ajoakku heikkenee ja toimintamatkasta tulee lyhyt. Jos näin ei olisi, esim. vanha Leaf kävisi autokseni ihan hyvin.
Sähköauto sopii niille, joilla on varaa ostaa se uutena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et kyllä tiedä mistään mitään. Ja polttiksissa on isomnat ongelmat, polttomoottori ja/tai voimansiirto hajoaa totaalisesti paljon todennäköisemmin kuin sähköauton ajoakku.
”Et kyllä tiedä mistään mitään. Ja polttiksissa on isomnat ongelmat, polttomoottori ja/tai voimansiirto hajoaa totaalisesti paljon todennäköisemmin kuin sähköauton ajoakku.”
No, minun polttomoottoriautossani moottori ja voimansiirto on kestänyt jo 26 vuotta ja 460 000 km. Jos se olisi sähköauto, sen ajoakku olisi erittäin todennäköisesti jo hajonnut, tai ainakin heikentynyt niin, ettei auto enää olisi käyttökelpoinen.
- Anonyymi
15 vuotta vanhassa polttomoottoriautossa paalaukseen johtava vika on joko moottorin tai vaihteiston täystuho.
Sähköautossa akuston pettäminen johtaa paalaukseen jo 5 vuotiaissa. No ei siinä mitään jos sellainen tapahtuma on riittävän harvinainen. Ja harvinainen sen pitäsi olla 25 vuoteen asti, kuten on polttomoottoriautossakin moottorin / vaihteiston täystuho.
Kaikissa autoissa on korjattavia kohtia ja suurin osa polttomoottoriauton vioista ei ole täystuhoja, vaan niistä selviää noin satasilla tai reilulla tonnilla. Akustoissa en tiedä, mistä selviää vastaavalla "pikkurahalla", hapettuneiden liittimien vaihdosta? Vai vaihtuuko viallisia kennojakin alle tonnilla?- Anonyymi
Akut ovat luotettavampia kuin polttomoottorit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akut ovat luotettavampia kuin polttomoottorit.
bensatankit ovat luotettavampia kuin akut
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
bensatankit ovat luotettavampia kuin akut
Ainakin vuotamaan ja syttymään tuleen.
- Anonyymi
Yllä olevassa kommentissa olisi pitänyt perustella mihin tuo väite viidestä vuodesta perustuu. Nythän sitä väitettä ei ole perusteltu ollenkaan.
Sen sijaan kun katsotaan tosiasioita niin tilanne näyttää sähköauton kannalta todella hyvältä.
https://www.myeva.org/blog/monthly-myth-your-battery-must-be-replaced-in-5-to-10-years
160 tkm kohdalla akun kapasiteetista on jäljellä edelleen yli 90%. 320 tkm kohdalla akun kapasiteetista on jäljellä noin 90%. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yllä olevassa kommentissa olisi pitänyt perustella mihin tuo väite viidestä vuodesta perustuu. Nythän sitä väitettä ei ole perusteltu ollenkaan.
Sen sijaan kun katsotaan tosiasioita niin tilanne näyttää sähköauton kannalta todella hyvältä.
https://www.myeva.org/blog/monthly-myth-your-battery-must-be-replaced-in-5-to-10-years
160 tkm kohdalla akun kapasiteetista on jäljellä edelleen yli 90%. 320 tkm kohdalla akun kapasiteetista on jäljellä noin 90%.90% kapasiteetista 0% kapasiteettiin on vain väärässä paikassa tapahtuneen valokaaren käyttämä aika. Ja se on se joka määrittää akun todellisen kestoiän. Jos valokaaren jälkeen akku ei ole enää korjattavissa, ei tasaisen kapasiteettilaskun taulukolla ole mitään merkitystä.
Sähkölaitteissa tuppaa olemaan ne äkilliset vikakohteet polttomoottoriautoissakin, mutta komponenttien hintaluokka vaan on aika lailla vähemmän kuin akkupaketin. KIrpaisee tietty polttomoottoriautoissakin ohjausyksikön vaihtoremppa 600-4000€, savun noustua ei noistakaan komponenteista korjaamalla tahdo saada kalua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin vuotamaan ja syttymään tuleen.
yli 99% polttomoottoriautoista paalissa puristetaan alkuperäinen bensatankki. No toivottavasti kovin usein ei puristeta alkuperäistä akkupakettia tai edes vaihdettua, saattaa palokunta saada muuten hälytyksen paalaamopalon sammutukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
90% kapasiteetista 0% kapasiteettiin on vain väärässä paikassa tapahtuneen valokaaren käyttämä aika. Ja se on se joka määrittää akun todellisen kestoiän. Jos valokaaren jälkeen akku ei ole enää korjattavissa, ei tasaisen kapasiteettilaskun taulukolla ole mitään merkitystä.
Sähkölaitteissa tuppaa olemaan ne äkilliset vikakohteet polttomoottoriautoissakin, mutta komponenttien hintaluokka vaan on aika lailla vähemmän kuin akkupaketin. KIrpaisee tietty polttomoottoriautoissakin ohjausyksikön vaihtoremppa 600-4000€, savun noustua ei noistakaan komponenteista korjaamalla tahdo saada kalua.https://insideevs.com/news/717187/ev-battery-replacements-due-failure-study/
Todennäköisyys akun hajoamiselle alkaa olla luokkaa 0,1%. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://insideevs.com/news/717187/ev-battery-replacements-due-failure-study/
Todennäköisyys akun hajoamiselle alkaa olla luokkaa 0,1%.Polttomoottori taas hajoaa lähes 100 prosentin varmuuudella jollain tapaa jo alle 200.000 km ajettuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottori taas hajoaa lähes 100 prosentin varmuuudella jollain tapaa jo alle 200.000 km ajettuna.
Tuo on turhaa pohdintaa, koska sähköauton akusto on liian määräävä eli iso rakenne !
Siihen on sitoutunut 15000-40000€ rahaa kiinni !
Jollekin tuosta lasku lankeaa koska se rakenne on olemassa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akut ovat luotettavampia kuin polttomoottorit.
Ei minun kokemusteni perusteella, ainakaan sen 36 vuoden ajalta jona minulla on ajokortti ollut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin vuotamaan ja syttymään tuleen.
Minulla on 36 vuoden aikana ollut 12 autoa, eikä yhdestäkään ole vuotanut tankki eikä myöskään syttynyt palamaan. 80-luvulta asti autojen tankit ovat olleet sitkeää muovia, ei sellainen ala vuotamaan. Turha muistella jotain 60-luvun autojen peltitankkeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yllä olevassa kommentissa olisi pitänyt perustella mihin tuo väite viidestä vuodesta perustuu. Nythän sitä väitettä ei ole perusteltu ollenkaan.
Sen sijaan kun katsotaan tosiasioita niin tilanne näyttää sähköauton kannalta todella hyvältä.
https://www.myeva.org/blog/monthly-myth-your-battery-must-be-replaced-in-5-to-10-years
160 tkm kohdalla akun kapasiteetista on jäljellä edelleen yli 90%. 320 tkm kohdalla akun kapasiteetista on jäljellä noin 90%.Entäs 20 vuoden kohdalla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://insideevs.com/news/717187/ev-battery-replacements-due-failure-study/
Todennäköisyys akun hajoamiselle alkaa olla luokkaa 0,1%.”Todennäköisyys akun hajoamiselle alkaa olla luokkaa 0,1%.”
Hitaalle hajoamiselle 100%. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottori taas hajoaa lähes 100 prosentin varmuuudella jollain tapaa jo alle 200.000 km ajettuna.
”Polttomoottori taas hajoaa lähes 100 prosentin varmuuudella jollain tapaa jo alle 200.000 km ajettuna.”
Sähköautofundiksen levittämää propagandaa!
Minunkin työmatkakulkineella on ajettu 460 000 km eikä moottoria ole avattu vielä kertaakaan. Laturi ja startti on vaihdettu kerran sekä hehkutulpat, ja muutaman kerran akku, mutta ne ovat apulaitteita ja lisäksi ”yllättäen” sähköosia. 1000 km lisää tulee joka kuukausi mittariin, eikä vain hajoa.
- Anonyymi
Akut kestää jopa 50 vuotta! Löysin vintiltä laatikollisen Aku Ankka -lehtiä vuodelta 1975.
- Anonyymi
Vinttisi taitaa olla aika pimeä.
- Anonyymi
😆😂🤣
- Anonyymi
Jos autolla ajaa verrattain paljon, niin 15 vuodessakin sillä on ajettu jo 450 000 tai enemmän kilometrejä. Onhan sekin melkoinen määrä, eikä siihen ilman mittavia remontteja pääse polttomoottorisetkaan autot, joilla itse ajan. Auton oletettu elinkaari ei ole 500 000 kilometriä tai enempää. Jo aikoinaan todettiin, että jos auton vaihteistoöljyjä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi sen elinkaaren aikana, tarkoitetaan tällä max. 300 000 kilometriä suomalaisten intohimoisen hellästi rakastamissa saksalaisissakin autoissa.
- Anonyymi
ajettavaksi ne sähköautot ja hybridit on tehty...vähän ajavan ei kannata edes sähköautoa laittaa jos ei ole paikkaa missä säilyttää..vähän ajavan kannattaa ajaa polttiksella, mut nekin alkaa kohta kiven takana että löytää halvan ja kestävän..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ajettavaksi ne sähköautot ja hybridit on tehty...vähän ajavan ei kannata edes sähköautoa laittaa jos ei ole paikkaa missä säilyttää..vähän ajavan kannattaa ajaa polttiksella, mut nekin alkaa kohta kiven takana että löytää halvan ja kestävän..
Polttiksessa tulee paljon enemmän kuluja varsinkin pienillä kilsoilla, koska vaatii niin paljon enemmän huoltoa pysyäkseen toimintakuntoisena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttiksessa tulee paljon enemmän kuluja varsinkin pienillä kilsoilla, koska vaatii niin paljon enemmän huoltoa pysyäkseen toimintakuntoisena.
Hah hah, oikeasti polttisten kulut ovat pienemmät kuin sähköauton pienillä kilometrimäärillä. Eikä pienillä kilsoilla kannata ostaa kallista autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttiksessa tulee paljon enemmän kuluja varsinkin pienillä kilsoilla, koska vaatii niin paljon enemmän huoltoa pysyäkseen toimintakuntoisena.
Paljonko maksaa autopaikka latausmahdollisuudella?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hah hah, oikeasti polttisten kulut ovat pienemmät kuin sähköauton pienillä kilometrimäärillä. Eikä pienillä kilsoilla kannata ostaa kallista autoa.
Paitsi että kun oikeasti se polttis vaatii paljon enemmän öljyä, suodattimia, hihnoja, tulppia...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko maksaa autopaikka latausmahdollisuudella?
Ei muuta kuin latausaseman asennuksen verran jos on omakotitalo. Saa sellaisen latausaseman kuin haluaa eikä tarvitse keskustella asiasta kenenkään kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko maksaa autopaikka latausmahdollisuudella?
Kotipihalle noin tonnin töineen.
Eli bensana laskettuna 570 litraa. Jolla ajelee vähän reilun 10 000 km. eli vuoden. Plus tietty vertailuna se sähkön kulutus, joten latausinfra+energia 1 vuotena vastaa noin 12 000 km bensan kulutusta. Maltillinen kulu, mutta tietysti ensimmäiseltä vuodelta ei ikään kuin tule säästöjä jos ajaa 12 000 km vuodessa. No tietty tuossa on myös sellainen juttu, että tänä päivänäkin sähköauto tuppaa maksamaan väintään 10 000€ enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto, joten laturi+hintaero antaa bensa-autolle noin 100 000 km etumatkan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotipihalle noin tonnin töineen.
Eli bensana laskettuna 570 litraa. Jolla ajelee vähän reilun 10 000 km. eli vuoden. Plus tietty vertailuna se sähkön kulutus, joten latausinfra energia 1 vuotena vastaa noin 12 000 km bensan kulutusta. Maltillinen kulu, mutta tietysti ensimmäiseltä vuodelta ei ikään kuin tule säästöjä jos ajaa 12 000 km vuodessa. No tietty tuossa on myös sellainen juttu, että tänä päivänäkin sähköauto tuppaa maksamaan väintään 10 000€ enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto, joten laturi hintaero antaa bensa-autolle noin 100 000 km etumatkan.Aika paljon riippuu mistä taloudellisesta asemasta asiaa katsoo. Moni sähköautonsa ensimmäisten joukossa hankkkineista on luultavasti suurituloisia tai varakkaita joille raha ei ole tärkein motiivi vaan kiinnostus uutta teknologiaa kohtaan. Tonnin parin latausasema omakotitalon pihalle hankittuna on pikku juttu. Jos haluaa kokeilla sähköautoilua 40 tonnin tai kalliimpi sähköauto ei välttämättä ole kovin merkittävä asia taloudellisesti. Ja miksi ei jos kerran on mahdollisuus päästä uudelle aikakaudelle ensimmäisten joukossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika paljon riippuu mistä taloudellisesta asemasta asiaa katsoo. Moni sähköautonsa ensimmäisten joukossa hankkkineista on luultavasti suurituloisia tai varakkaita joille raha ei ole tärkein motiivi vaan kiinnostus uutta teknologiaa kohtaan. Tonnin parin latausasema omakotitalon pihalle hankittuna on pikku juttu. Jos haluaa kokeilla sähköautoilua 40 tonnin tai kalliimpi sähköauto ei välttämättä ole kovin merkittävä asia taloudellisesti. Ja miksi ei jos kerran on mahdollisuus päästä uudelle aikakaudelle ensimmäisten joukossa.
Pioneerit ovat tyytyväisiä päätöksiinsä oli ne sitten oikeita tai vääriä objektiivisesti asiaa katsoen.
Tähän mennessä uuden sähköauton ostajan on ollut vaikea taloudellisesti perustella valintaansa. Jotain virhettä laskelmaan on aina ympätty, jotta sähköauton on saanut kannattavaksi. Esimerkiksi käyttämällä polttomoottoriauton ja sähköauton hintana samaa, vaikka niissä oikeasti onkin tuo 10 000€ ero, jos kokoluokka ja varustetaso on sama. No sillä kymppitonnilla ajelee tosiaan yli 100 000 km polttomoottoriautolla ja uusista autoista pitävät harvoin ajavat yleensäkään 100 000 km, ennen kuin auto menee vaihtoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pioneerit ovat tyytyväisiä päätöksiinsä oli ne sitten oikeita tai vääriä objektiivisesti asiaa katsoen.
Tähän mennessä uuden sähköauton ostajan on ollut vaikea taloudellisesti perustella valintaansa. Jotain virhettä laskelmaan on aina ympätty, jotta sähköauton on saanut kannattavaksi. Esimerkiksi käyttämällä polttomoottoriauton ja sähköauton hintana samaa, vaikka niissä oikeasti onkin tuo 10 000€ ero, jos kokoluokka ja varustetaso on sama. No sillä kymppitonnilla ajelee tosiaan yli 100 000 km polttomoottoriautolla ja uusista autoista pitävät harvoin ajavat yleensäkään 100 000 km, ennen kuin auto menee vaihtoon.Siis tuo 10 000€ ero on nyt kutistunut noin 5 000€, mutta vasta nyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että kun oikeasti se polttis vaatii paljon enemmän öljyä, suodattimia, hihnoja, tulppia...
Paitsi että kun oikeasti se öljypänikkä+ suodatin kerran vuodessa ja jakohihnanvaihto joka viides vuosi ei ole vähän pienempituloisenkaan ihmisen taloudelle mikään kynnyskysymys.
Helvetinmoinen velka sähköauton hankintaan voi ollakin.
- Anonyymi
Akut ei ole ongelma, eikä todellisuudessa rangekaan.
- Anonyymi
Ei olekkaan, paitsi että akustoon sitoutunut pääomaa 15000-40000€ !?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei olekkaan, paitsi että akustoon sitoutunut pääomaa 15000-40000€ !?
Sössöti söö, polttomoottoriin voimalinjoineen myös sitoutuu paljon rahaa, ja se kombo on akkua paljon todennäköisempi hajoamaan. Akuilla on paljon pidemmät takuut kuin polttomoottoreilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei olekkaan, paitsi että akustoon sitoutunut pääomaa 15000-40000€ !?
Meinaatko saada jostain uuden kunnollisen polttomoottoriauton alle 40000 eurolla?
- Anonyymi
”Akut ei ole ongelma, eikä todellisuudessa rangekaan.”
Minun todellisuudessani range on ongelma.
Ei olisi, ellei akut heikkenisi.
Joten akut on se ongelma.
1500€ hintainen vanha polttis kuljettaa minut töihin ja takaisin luotettavasti kesät talvet.
1500€ hintaista vanhaa sähkistähän ei ole eikä tule, mutta edes kolme kertaa tuon hintainen käytetty sähkis ei ainakaan talvella tuosta suoriutuisi. Kesällä ehkä juuri ja juuri nyt, mutta ei enää parin vuoden päästä, koska akun heikkeneminen etenee ja loppua kohti kiihtyy.
Joten kyllä, MINUN todellisuudessani akut ovat se ongelma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinaatko saada jostain uuden kunnollisen polttomoottoriauton alle 40000 eurolla?
Saattavat jopa kestävämpiä olla ne halvemmat nykyään, kun niissä on yleensä vähemmän hajoavaa härpäkettä.
- Anonyymi
Aikoinaan polttomoottoriautoihin tullut uutuus, katalysaattori, pelotti alkuaikoina. Niille ennustettiin alle 100 000 km kestoikää ja tuhansien markkojen korjauskuluja. Mutta nyt 35 vuotta katalysaatootoreiden kohuvuosista, niinden saattoi todeta kestäneen lähes aina koko auton iän.
Sähköautojen akustot ovat useita kertaluokkia kalliimpia suhteessa auton hintaan kuin katalysaattorit aikoinaan. Eikä tässä vaiheessa akustojen kestosta ole vielä aitoa näyttöä, vain kokeellista vanhentamista ja aivan ensimmäisistä sähköautoista jotain käytännön dataa. Mutta vanhinkin Tesla model S on vasta 12 vuotias, sen akustosta ei voi olla tiedossa tuleeko niihin ennenaikaisia hajoamisia runsaastikin esimerkiksi 15 vuoden kohdalta alkaen. Mittarit kertovat vain akkukemian kunnosta, eivät koko akuston. Vanhimmat Nissan Leafit ovat 14 vuotiaiata, sieltäkään ei löydy sitä oikeaa 20 vuoden dataa.- Anonyymi
Sähköautojen arvonalenemaan on vaikutusta sillä, onko auto arvoton 15 vuoden vai 30 vuoden kohdalla. Tällä hetkellä arvonalenema ennustaa arvottomuutta alle 20 vuoden kohdalla. Polttomoottoriautoissa se on noin 30 vuoden kohdalla. Siis arvottomuuden rajana jos pitää 500€
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen arvonalenemaan on vaikutusta sillä, onko auto arvoton 15 vuoden vai 30 vuoden kohdalla. Tällä hetkellä arvonalenema ennustaa arvottomuutta alle 20 vuoden kohdalla. Polttomoottoriautoissa se on noin 30 vuoden kohdalla. Siis arvottomuuden rajana jos pitää 500€
Ihan typerää roskaa suollat trolli. Polttomoottoriautot ovat kaikki arvottomia 5-10 vuoden kuluttua, lukuunottamatta keräilyharvinaisuuksia yms. erikoisautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan typerää roskaa suollat trolli. Polttomoottoriautot ovat kaikki arvottomia 5-10 vuoden kuluttua, lukuunottamatta keräilyharvinaisuuksia yms. erikoisautoja.
Ei todellakaan ole, koska enemmistö suomalaisista ajaa polttomoottoriautoilla 20 vuoden päästä. Itse asiassa suuri osa ajaa polttomoottoriautoilla 30 vuoden päästäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan typerää roskaa suollat trolli. Polttomoottoriautot ovat kaikki arvottomia 5-10 vuoden kuluttua, lukuunottamatta keräilyharvinaisuuksia yms. erikoisautoja.
Roskasta puheen ollen....
- Anonyymi
Sähköauton akut kyllä kestävät kokemus ja tutkimukset osoittavan sen.
- Anonyymi
Ja trollit ei voi sille mitään.
- Anonyymi
Mistä sähköauton akusta on tällä hetkellä 25-30 vuoden kokemus? Mummo-Ankan?
- Anonyymi
Kyllä se "hyvä" akku lähtee romuttamoon samalla kuin mätä korikin.
- Anonyymi
Kiinasta voi tilata uuden akuttoman auton, kun edellinen mätänee.
- Anonyymi
No, sähköautomiehet !
Vieläkö pitää perustella akustojen kestävyyttä ??- Anonyymi
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski !
- Anonyymi
Ei hätää !
Sähköautojen akut kestävät käyttöikänsä loppuun asti !- Anonyymi
Akkuvalehtelullekin tulee pian loppu, Ne kestävät loputtomasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkuvalehtelullekin tulee pian loppu, Ne kestävät loputtomasti.
Akkuvalehtelu näyttää olevan sähköauton vastustajien viimeinen oljen korsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkuvalehtelu näyttää olevan sähköauton vastustajien viimeinen oljen korsi.
Ei hätää !
Sähköautojen akut kestävät käyttöikänsä loppuun asti ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkuvalehtelu näyttää olevan sähköauton vastustajien viimeinen oljen korsi.
Ei niistä tarvitse valehdella. On ihan fakta, että ne heikkenevät vääjäämättä ajan ja lataussyklien myötä.
Sikäli voidaan tavallaan sanoa että ne ”kestävät”, jos ne eivät kerralla hajoa, mutta käyttökelpoisuuttaan ne menettävät. Eli niiden käyttöominaisuudet eivät kestä.
Moni sellainen, jolle 24kWh Leaf olisi uutena käyttöominaisuuksiltaan ihan riittävä auto, ei voi kuitenkaan ostaa sellaista käytettynä, koska käytetyn käyttöominaisuudet eivät enää olekaan riittävät.
Polttomoottoriautoissa tätä samanlaista käyttökelpoisuuden menetystä ei tapahdu. Vanhakin polttis pystyy palvelemaan omistajaansa jokseenkin samoin kuin on pystynyt uutenakin. Vanha sähkis ei.
- Anonyymi
Onneksi tuo tieto noista akuista lisääntyy. Ne näyttävät kestävän ikuisesti.
- Anonyymi
...ja akuista valehtelu jatkuu ikuisesti, vaikka ne kestävät loputtomasti.
- Anonyymi
No, johan nyt.
- Anonyymi
Ei hätää !
Sähköautojen akut kestävät käyttöikänsä loppuun asti !
Sitten ne vaihdetaan hintaan 15000-40000€ !?
Onnea !! - Anonyymi
sähköautojen mainonta on pilanut maineen, ensin suojeltiin luontoa, nyt uusia malleja myydään urheilu autona, jotka menee alle 4 sekunttia sataseen,
- Anonyymi
Urheiluautot eivät nykysuomessa kiinnosta ketään. Ainoastaan TM:n pärinäpoikia.
- Anonyymi
Ei nopsa kiihtyvyys tarkoita urheiluautoa. En minä ainakaan Tojon BZ4Xää pitäisi urheiluautona vaikka 5.5s kiihtyvyyttä lupaillaankin. Sama pätee Teslan jopa nopeimpiinkin.
Eivät ole urheiluautoja.
Mutta, eipä tuo kiihtyvyys ole pois luonnosta. Kulutus kun ei sähköautossa kasva voimavarojen kasvun myötä juurikaan.
- Anonyymi
Terveisin "akkumysrsky"
- Anonyymi
Akuista valehteleminen on nyt syytä loppua!
- Anonyymi
Näitä tekstejä akkujen valtavasta kestoajasta pitää laittaa tänne vain lisää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näitä tekstejä akkujen valtavasta kestoajasta pitää laittaa tänne vain lisää.
Vastapainona niille jatkuvasti aloitetuille tarinoill että sähköauton ajoakku pitää vaihtaa ainakin kerran vuodessa uuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näitä tekstejä akkujen valtavasta kestoajasta pitää laittaa tänne vain lisää.
Vaikka ne valheita ovatkin.
- Anonyymi
Tuo jättitutkimus ei todista akkujen kestävän yli 20 vuotta. Ensinnäkin mikään auto tuossa tutkimuksessa ei ole edes 20 vuotta vanha. 5 vuotta vanhasta autosta ei voi tehdä mitään päätelmiä akun lopullisesta kestosta. Toiseksi akkujen kuluminen ei ole lineaarista, joten nykyisiä lukemia ei voi suoraan johtaa tulevaisuuteen.
Lisäksi minusta sähköauto on arvoton jo kun akkukapasiteetti on 80%. Siinä vaiheessa sähköauto voidaan jo viedä kierrätykseen.- Anonyymi
Ja vaikka tuossa artikkelissa sanotaan, että akkukapasiteetin tippuminen tapahtuu pääosin alkuvuosina niin tuoon pitkälti valetta. Nimittäin myös kun akkukapasiteetti on 70% paikkeilla akkukapasiteetti alkaa tippumaan kuin kivi ja akku myös todennäköisesti lopettaa toimintansa kokonaan kun akkukapasiteetti on 60%.
- Anonyymi
Ja muuten tämän tutkimukset tekijätkin myöntävät puutteet. Nimittäin tuossa on lause
"Se, millaista akkujen aivan viimeisten elinvuosien käytös lopulta on, on laajemmassa tilastomittakaavassa silti yhä jonkinlainen arvoitus."
Eli toisin sanoen he eivät oikeasti takaa, että akut kestäisi 20 vuotta, he vain arvaavat niin.
- Anonyymi
"Ja akun pitäisi pystyä vaihtamaan alle tonnilla työ mukaan lukien. Ja niitä pitäisi pystyä huoltamaan ja korjaamaan missä tahansa, myös kotona. Sillä merkkihuoltamot ovat ylihintaisia huijareita ja vain idiootit käyttävät niitä. Pakolliset huollotkin kannattaa teettää muualla kuin merkkihuollossa."
Jep, ja polttomoottorista kun katkeaa jakohihna täysin yllättäen tuhoten moottorin, niin niitäkin pitäisi pystyä korjaamaan omassa olohuoneessa helposti itse ja kokonaishinta pitäisi olla alle 1000e. :D
Monet kunnostetut vaihtomoottorit maksaa helposti 5000-15 000e autosta riippuen. Romikselta halvemmalla jos on jo vanhempi auto, mutta kunnosta ei sitten tiedä. - Anonyymi
Akut kyllä kestävät. Olen ajanut 10 vuotta sähköautolla.
- Anonyymi
Ei hätää !
Sähköautojen akut kestävät käyttöikänsä loppuun asti !
Sitten ne vaihdetaan hintaan 15000-40000€ !?
Onnea !! - Anonyymi
Oletko ajanut sen 10 vuotta samalla sähköautolla? Ja akku on tuon ajan kestänyt samanlaisena?
- Anonyymi
Polttoapina on ihan pistoksissa tästäkin.
- Anonyymi
On se kova paikka tämäkin.
- Anonyymi
Harmillisen pitkään, pitempään kuin polttomoottorit...
- Anonyymi
Jaa-a, vaikea sanoa kun ei tästä polttomoottorista näytä loppua tulevan… jo 26 vuotta ja 460 000 km kestänyt. Ja vielä kulkee tankillisella saman kuin uutena, jopa 1000 km.
Tahdon kyllä nähdä sähköauton, joka samaan pystyy. 13 vuoden päästä alkaa ensimmäiset litiumioni-akkuiset olla samassa iässä, sittenhän se nähdään.
- Anonyymi
Kattokaa youtubesta pätkiä Kokkolan Autohuolto ja Vagen pajoista. Niissä kerrotaan hieman tarinoita lataushybrideistä sekä täyssähköautoista.
- Anonyymi
"Se tulee päivittäin sille köyhälle duunarille, joka teidän painostuksenne ja pilkkanne takia on vaihtanut hyvän Golfinsa siihen ainoaan sähköautoon johon rahat riitti, eli vanhaan 24kWh Leafiin, jonka akkukapasiteetista on jo puolet hävinnyt."
vain erittäin omituinen hysteerikko lähtee vaihtamaan autoaan nettikirjoitusten takia. Silloin elämässä on paljon muutakin vinossa.- Anonyymi
Elämässä on paljon vinossa sillä, joka saa nautintonsa eri tavalla ajattelevien tai eri tilanteessa olevien nimittelystä ja pilkkaamisesta.
No joo, eihän nyt oikeasti kukaan autoaan vaihda nettikirjoitteluiden takia, vaikka sähköautofundikset sitä parhaansa mukaan täällä yrittävätkin. Mutta vakavissani olen pohtinut asiaa. Hyvin monille polttomoottoriauto on vielä selkeästi parempi vaihtoehto kuin sähköauto, ja joillekin sähköauto ei ole vaihtoehto ylipäätään. Siksi päänrääpiminen ja polttomoottoriautoilijoiden dissaaminen täällä on täysin typerää ja tarpeetonta.
- Anonyymi
Ensin tulee mieleen, että tätä kokemusta ei viellä ole kovin pitkältäajalta olemassa ja toiseksi akut kestävät vuosikymmeniä, mutta virtaa niistä saa vain rajallisen ajan kun kapasiteetti vähenee 20% on akku aika vaihtaa.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦595650Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.1844587En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v164102Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k523594- 513561
- 823328
- 113241
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah423112- 322792
Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia342371