Auto olikin kolaroitu

Anonyymi-ap

MOT-toimituksen selvityksen mukaan autoliikkeet eivät kerro käytettyjen autojen kolarikorjauksista aina edes kauppaa solmittaessa.
https://yle.fi/a/74-20105229

11

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jo vuosia sitten kirjoitin aiheesta ja ihmettelin miksi meillä ei ole käytössä ehdotonta ilmoitusta myyntitilanteessa, että kyseinen auto on kolaroimaton. Näin on ainakin Sveitsissä ja Saksassa. Auton kauppakirjassa on oltava merkintä, että kohde on "Unfallfrei", eli kolaroimaton.
      Ihmettelen suuresti, että Autoliitolla ei ole mitään intressiä saada käytäntö toteutettua myös meillä. Aivan kestämätön tilanne on tällä hetkellä se, että kyseisistä maista, siis Sveitsistä ja Saksasta, hakevat jopparit kolariautot pois, kun ei voi noissa maissa järjelliseen hintaan niitä myydä. Suomi on ajautunut näiden kolaroitujen autojen banaanivaltioksi.
      Kysymys: Mikä estää meidän lainlaatijaa liittymään tähän Keskieuroopalaiseen järjestelmään?

    • Huomasin tämän vasta nyt.
      Kirjoitin minäkin parisen viikkoa sitten meneväni katsomaan kiinnostavaa
      myytävänä olevaa n. kolmen vuoden ikäistä autoa.
      Koska auton rekisterinumero oli tiedossa, selvisi minulle varsin pienellä vaivannäöllä, että autolla oli vuokrausaikana ajettu jonkinasteinen
      "peurakolari", jonka laajuutta en siis tiedä.
      Yritin auton esittelytilanteessa saada selville, tuoko myyjä tämän yksityis-
      kohdan millään lailla erikseen esille ostajalle.
      Myyjä reagoi hieman tähän "ylimääräiseltä tuntuvaan kyselemiseen" johon
      vastasin, että hei, tämän hintaluokan auto on tässä ja nyt tarkistettava, ettei
      sitten tule mitään jälkimarinoita.
      Paljastin sitten tietäväni asian ja sanoin, että kaupankäynnin edellytyksenä
      olisi tässä kyllä, että sattuneen vahingon laajuus ja korjaustapa / paikka sel-
      vitettäisiin ensin.
      Samalla ehkä paljastui suuntaus, etteivät autojen myyjät myynnissä oleviin
      autoihinsa kovinkaan syvällisesti syvenny, mutta yhden tapauksen johdosta
      ei voi tehdä mitään laajempia yleistyksiä asiassa.
      Toki, mikäli törmäys on ollut pieni, asialla ei ole merkitystä, mutta mikäli
      autoa laajemmin on harsittu kokoon, asia ei ole yhdentekevä.
      Kommetointeja tuli muutama, joissa mm. oltiin sitä mieltä, ettei kolaritto-
      muutta kukaan voi mennä vannomaan ja ettei asialle juuri mitään voi.
      Eräs toinen ilmoitti, ettemme tällaisia autonostajia tarvitse, tai jotain sinne
      päin.
      Päätin keskustelun sanomalla, että käytäntö on jo voimassa muutamissa
      Euroopan maissa ja että tietääkö joku, josko käytäntö lain muodossa jollain aikavälillä on tulossa myös meille.

    • Anonyymi00003

      Auton kolarihistorian, korjaukset,todelliset ajetut kilometrit voi ihan kuka tahansa ihminen selvittää nykyisin Car Vertical palvelun avulla. Ainoa huono puoli on tämän palvelun kallis hinta per selvitys mikä maksaa muistaakseni noin 30 euroa. Jos joku ihminen olisi ostamassa autoa Yhdysvalloista samalla maahantuoden ja ajaen auton täysin itse Suomeen niin silloin toinen vaihtoehto olisi CarFax palvelu, mutta tämä edellyttää ensin auton VIN koodin näkemistä omin silmin.

    • Anonyymi00004
    • Anonyymi00005

      suomessa on käytetyt on nähinnä lopuun ajotetua autoa, josta kilometrit hipoo keski määrin puolta miljoonaa, joita maksetaan viellä osa maksulla, jotta muuten jäisi pihalle,

    • Anonyymi00006

      Mistä kukaan voi tietää
      että auto on kolaroitu
      ellei sitä rekistereissä ole ?
      Ei mistään .
      Osta/ vuokraa uusi kärry
      jos pelottaa.

      • Anonyymi00007

        Voi se uusikin auto olla kolhittu jo tehtaan parkkipaikalla.


    • Anonyymi00008

      Sanon muutaman sanan, koska olen ylempänä nimerkillä ZJJ aikaisemmin
      kommentoinut asiaa.
      - Yrittäkää muistaa, että jos auto on tavanomaista halvempi - siis useita tuhansia -
      niin olkaa varuillanne.
      - Asioikaa vain merkkiliikkeissä, koska silloin autot ovat ainakin ennen kyn-
      nyksen yliajoa ehjiä.
      - Vältäkää jo yli 100.000 km ajettua autoa mikäli mahdollista.
      - Joku sanoo, liian kallis, mutta tiedän, että sellaisesta autosta voi korjausten
      myötä tulla vielä kallimpi, jolloin kaikki rahat menevät.

      • Anonyymi00009

        "Asioikaa vain merkkiliikkeissä, koska silloin autot ovat ainakin ennen kyn-
        nyksen yliajoa ehjiä."

        Hah hah.


    • Anonyymi00010

      Ei ne autot/ myyjät senkummempia retaleita ole merkkiliikkeessäkään.
      Rahan takia nekin työhönsä menevät.

    • Anonyymi00011

      Jännä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe