Keskustassa mikään ei mahdu minnekään kun bussiaseman tilalle piti rakentaa asuntoja ja sadoilla miljoonilla sijoittaa terveydenhuoltoa. Kaksikaistaisuudesta pitää siirtyä yksikaistaisuuteen ja koko asemanseutu on tukossa. Ja tietenkin kaikkeen pitää mennä maksullisen kaukana sijaitsevan parkkihallin kautta
kun ihan hyvin palvelut olisi voinut rakentaa paljon halvemmalle alueelle jossa
niillä olisi ollut tilaakin,
No mutta onneksi grynderit teki hyvän tilin satojen miljoonien hullussa hankkeessa.
https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/sein%C3%A4joen-uusi-asema-muuttaa-l%C3%A4hes-kaiken-katuliikenteen-sujuminen-huutaa-pikaisesti-poliittista-p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6st%C3%A4
Asemanseutu menee perseelleen
61
877
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa muistaa että rakentamisesta ei tuu ikinä valmista että "asiat kyllä korjaantuu" yksi asia ratkaistu ja toinen tilalle, ei työt lopu. Näppärä kiertokulku.
- Anonyymi
No mikä tuossa nyt on muka ongelma. Eihän missään muussakaan tämän kokoluokan kaupungissa ole enää mitään asfalttipreerioita autoille. Käy vaikka Jyväskylässä tai Vaasassa, tms, niin aseman ympäristössä ja keskustassa ylipäätään on tiivistä.
Ei tuossa ole minkäänlaista ongelmaa, varsinkin kun kaikki suunnitellaan hyvin ja nykyaikaisesti. Ihmisten tehtävä on sopeutua nykyaikaan, ja opetella uudet tavat. Kaikki tulee sujumaan jopa paremmin, kunhan ihmiset ensin oppii tuohon tiiviimpään alueeseen. Ja ne maalaistollot jotka ei opi, tulkoot taksilla. - Anonyymi
Lehtisen monttu olis hyvä asema linja-autoille,siihen ny oo mitää järkeä asuntoja rakentaa
- Anonyymi
Lehtisen paikalle sopis hyvin korttelikenttä pienellä puistomaisella virkistysalueella, asukkaat kiittävät.
- Anonyymi
Ilmaisten parkkipaikkojen puute on todettu tappavan keskustat. Ihmiset ajavat mieluummin automarketeille, jossa on samat kaupat ja ilmaiset parkit.
- Anonyymi
Miksi vaikkapa sitten Saksassa käy juuri toisinpäin. Ihmiset tuppaa keskustoihin, vaikka pysäköinti on hankalaa ja maksaakin vielä. Ja samaan aikaan automarketeissa käy vain harvakseltaan asiakkaita, vaikka ilmaista parkkitilaa olisi. Miksi saksalainen tykkää ängeksiä keskustoihin, ja tykkää pienistä putiikeista mieluummin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi vaikkapa sitten Saksassa käy juuri toisinpäin. Ihmiset tuppaa keskustoihin, vaikka pysäköinti on hankalaa ja maksaakin vielä. Ja samaan aikaan automarketeissa käy vain harvakseltaan asiakkaita, vaikka ilmaista parkkitilaa olisi. Miksi saksalainen tykkää ängeksiä keskustoihin, ja tykkää pienistä putiikeista mieluummin?
Jos noin on, niin tuota kannattaa sitten kysellä saksalaisilta. Monessa muussa maassa asia on nimenomaan toisin päin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos noin on, niin tuota kannattaa sitten kysellä saksalaisilta. Monessa muussa maassa asia on nimenomaan toisin päin.
Sama juttu on kyllä käytännössä kaikissa euroopan maissa, eli automarketit ei oikein kannata, kun väki tuppaa mieluummin keskustoihin. Olitpa sitten Saksassa, Ranskassa, Englannissa, Espanjassa tai Italiassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama juttu on kyllä käytännössä kaikissa euroopan maissa, eli automarketit ei oikein kannata, kun väki tuppaa mieluummin keskustoihin. Olitpa sitten Saksassa, Ranskassa, Englannissa, Espanjassa tai Italiassa.
Väite ilman faktoja, tai linkkejä faktatietoon, on pelkkä mielipide.
Traditional downtowns are dead or dying in many US cities
https://theconversation.com/traditional-downtowns-are-dead-or-dying-in-many-us-cities-whats-next-for-these-zones-213963
Why The UK Town Centres Died And How To Fix It With Social Media
https://www.linkedin.com/pulse/why-uk-town-centres-died-how-fix-social-media-andrew
Death of the high street – the solutions are already here
https://www.iwa.wales/agenda/2024/01/death-of-the-high-street-welsh-city-centres/
- Anonyymi
Saksa on paska maa
- Anonyymi
Maan alle pysäköin vasta sitten, kun se on ilmaista.
- Anonyymi
Tunkemalla kaikki ahtaalle ja kallille tontille tehdään vain ihmisten elämä hankalammaksi mutta kaiken takana on grynderit jotka kaupunginhallinnossa olevien rappariveljiensä kanssa sopii asioista ja yhdessä tienataan miljoonia.
- Anonyymi
Saksassa ei juuri tuon takia ole kovin paljon kauppakeskuksia, koska saksalaiset eivät ole kauppakeskuskansaa. Saksalainen hakee ruokansa mieluiten pikkukaupasta.
Samasta syystä Saksassa ei ole lounasbuffetteja käytännössä missään, koska saksalainen syö lounaansa ravintolassa tai sitten vain eväitä. - Anonyymi
Saksassa arvostetaan laatua ja tuoreutta. Saksalainen hakee leipänsä tuoreena leipomosta, lihat ja makkarat tuoreena lihakaupasta, perunat ja vihannekset torilta, ja lidlistä sitten jotain täydentäviä ostoksia, kuten marmelaadia ja suolakurkkuja sekä suklaatia ja olutta. Sen takia Saksassa ei automarketit menesty, koska saksalainen ei osta ruokaa mistään motarin varrelta, vaan monesta eri kivijalkakaupasta keskustasta, ja syö siinä vielä kebabit kioskilta ohimennen, käteisellä maksaen.
Suomalaiset ovat kuin amerikkalaisia, autolla isoihin marketteihin, kärry täyteen kaikkea skeidaa roskaruokaa ja sitten vielä mäkkärille autokaistalle. Ja sitten ihmetellään kun kansa on lihavaa ja sairasta.- Anonyymi
Me ei olla nyt saksassa eikä olla saksalaisia.
- Anonyymi
Alottaja vois ny oottaa sen verran että se valmistuu. Moitti sitte vasta.
- Anonyymi
Suuduuden hulluus vaivaa seinäjoella
- Anonyymi
Ehdottomasti Valtionkatu yksikaistaiseksi suuntaansa, toki kääntyvien ryhmityskaistat siihen erikseen, jolloin risteyksien kohdalla liikenne sujuu paremmin.
Tampereellakin toimii yksikaistainen Rautatienkatu aivan hyvin, vaikka siellä on jopa enemmän liikennettä aseman ympäristössä mitä Seinäjoella.
Ei Seinäjoella sitäpaitsi tuos Valtionkadulla niin häävisti liikennettä ole muutenkaan. Yksikaistaisuus toimisi hyvin, jolloin busseille jäisi tilaa, ja oikealla suunnittelulla tuossa mahtuisi silti olemaan rinnakkaiset kääntyvien kaistat.
Liikennemäärät on Seinäjoella maltillisia, verrattuna Tampereeseen. Ja Tampereella tuo toimii, joten miksei toimisi myös Seinäjoella. Eli tuplakaistat vaan pois ehdottomasti, niin tulee hyvä. - Anonyymi
Onko Ruukintiellä sattunut vielä mitään isompaa mälliä, on ne leveät keskikorokkeet kyllä oikein insinööri keksinyt.😆
- Anonyymi
Ruukintien sais kaventaa jokapaikasta.
- Anonyymi
Keskustaan tullaan, jos on jokin syy tulla. Lisäksi pitää olla helppo tulla ja jos tullaan omalla autolla, niin pitää olla edullista pysäköidä.
- Anonyymi
No Seinäjoen keskustaan on kyllä maailman helpoin tulla omalla autolla. Mikä juttu tää on ettei muka ois?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No Seinäjoen keskustaan on kyllä maailman helpoin tulla omalla autolla. Mikä juttu tää on ettei muka ois?
Nyt on, mutta entä sadan vuoden päästä. On keskusteltu myös siitä, miksi joidenkin kaupunkien ydinkeskustat kuolevat pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on, mutta entä sadan vuoden päästä. On keskusteltu myös siitä, miksi joidenkin kaupunkien ydinkeskustat kuolevat pois.
Siksihän Seinäjoen keskustaa nimenomaan yritetään elävöittää, ettei se autioituisi. Nykyinen kehitys on hyvää. Moderni asemakompleksi ja tiiviimpi keskusta luo puitteet kehitykselle. Lisäksi siihen tulee mm biorexin viereen lisää asuinkerrostaloja, kuten myös lehtisen tontille. Lisää asuskkaita keskustaan, tarkoittaa lisää pöhinää ja ihmisvilinää keskustaan pidemmällä aikavälillä. Nämä asiat pikku hiljaa ruokkii toisiaan, ja siinä samassa keskusta kehittyy. Ideapark vain ehti ensin, mutta ei se poissulje keskustan mainioita kehittymismahdollisuuksia. Seinäjoki on yksi Suomen nopeimmin kehittyvistä paikoista.
Uskon että kukaan ei jää kaipaamaan sitä isoa tuulista asfalttikenttää kekkosen aikaisen aseman ympärillä. Seinäjoen keskustan ilme muuttuu moderniksi ja kaupunkimaisemmaksi, siitä se kehitys lähtee.
- Anonyymi
Huhhuh,ajoin myös hiljattain Ruukintiellä,leveä,lähes nelikaistainen tie tuhottiin älyttömillä banderolleilla,eikö nyt millään olisi saanut hyödynnettyä paremmin kaistoja,näin tästä ei hyödy kevyt tai mikään muukaan liikenne ,olisi edes parkkitilaan voinut hyödyntää osaa tien leveydestä,kyllä ingengöörit on pers...tä
- Anonyymi
Ruukintien leveys on suunnitteluvirhe. Se on aikanaan pöhnäs tehty. Näillä liikennemäärillä, se pitäis kaventaa normaalilevyiseksi. Liikennemäärä ei edellytä useampaa kaistaa mitenkään. Hyödynnyksen vois suunnata vaikka kiinteistöjen tontteihin.
- Anonyymi
Periaattees siihen olis voinu pyöräkaistan tehdä Kivistöntien ja Kirkkokadun välille, mutta ajatus kauhistuttaa silti paljonko haavereita olis sattunut, kun sivukaduilta autot puskee eteen.
Katuparkkeja siihen olis kyllä voinut tehdä, niin ei tarvi kevlille täysin/osittain pysäköidä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Periaattees siihen olis voinu pyöräkaistan tehdä Kivistöntien ja Kirkkokadun välille, mutta ajatus kauhistuttaa silti paljonko haavereita olis sattunut, kun sivukaduilta autot puskee eteen.
Katuparkkeja siihen olis kyllä voinut tehdä, niin ei tarvi kevlille täysin/osittain pysäköidä.Tilaa olisi vaikka kuinka, kunhan tie olisi vain normaalikapoinen, niin reunoille jäisi tilaa mm taskuparkkeihin ja pyöräkaistoille. Hyvällä suunnittelulla, pyöräkaistat saisi turvalliseksi, esim korotukset sivukatujen kohdilla, jolloin sieltä ei pusketa niin isolla nopeudella ainakaan, koska töyssy. Lisäksi pyöräkaistan maalaamisella eriväriseksi, saisi asiaa korostettua. Esimerkkejä löytyy maailmalta kyllä, mitään ei tarvitse keksiä itse, kaikki on jo keksitty, ei muuta kuin toteuttamaan.
- Anonyymi
Kaivetaan kaistojen keskelle iso oja, ilman korokkeita tai kaiteita, kyllä pelkkä valkoinen viiva pitää riittää, selkeyttäisi kummasti.
- Anonyymi
Myös Vapaudentien kaksi kaistaa suuntaansa on nykyisellään ylimitoitettu, johtuen Itäväylän vaikutuksesta. Senkin voisi muuttaa yksikaistaiseksi suuntaansa, koska liikennemäärät on naurettavan pienet nykyisellään. Ennen Itäväylää siinä olikin liikennettä ja tarve useammalle kaistalle, mutta nykyään Vapaudentie on melko vähäliikenteinen väylä.
Ainakin keskustan kohdilta siihen saisi taskuparkit, joka palvelisi paremmin käyttäjiä, vrt turha tuplakaistaisuus. Edes ruuhka-aikana tuolla tiellä ei ole ruuhkaa, ja liikennevaloissa odottaa usein max 5 autoa ja kahdella eri kaistalla, melkoista tilan haaskausta.
Vanhan paloaseman risteyksestä sitten törnävän suuntaan, taskuparkkeja ei tarvi, joten ne reunat voisi vain viherrakentaa vehreäksi. Pyörätie toki jäisi, tietenkin. Olisi tuon tien varren asukkaillekin varmaan mieluista, kun tien luonne muuttuisi valtaväylästä kylänraitiksi. Ja liikennemäärien perusteella, kylänraitti se onkin. - Anonyymi
luulis sitä maata muuallakin olevan, seinäjoki rakennetaan sokkopaikaksi
- Anonyymi
seinälläJoki tuntuisi nyt paremmalta nimeltä seinäjoelle.
- Anonyymi
Mitä tarkoitat tuolla sokkopaikalla, avaatko hieman, ei käsitä..
- Anonyymi
Ratinassa maksaa auton parkkeeraus 3.20€/ h
- Anonyymi
Niinpä. Seinäjoki on Suomen halvimpia tämän kokoluokan kaupunkeja pysäköidä. Kadunvarres taitaa olla puolet halvempi mitä Tampereella. Ja Toriparkis sekä Epstorilla on muistaakseni erittäin hyvä könttä alennus, 2eurolla saa pysäköidä 3:ksi tunniksi auton sinne. Ei varmaan missään muussa kaupungissa ole näin mahtavaa ale-pysäköintiä. Mahtavaa Seinäjoki!
- Anonyymi
Joissakin paikoissa ei maksa mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joissakin paikoissa ei maksa mitään.
Niin, jossain Pihtiputaalla varmaan ei maksakaan. Mutta kyse nyt olikin Seinäjoen kokoluokan kaupungeista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, jossain Pihtiputaalla varmaan ei maksakaan. Mutta kyse nyt olikin Seinäjoen kokoluokan kaupungeista.
Kokoansa suurempi paikka, on liitoksia esim. Miten peräseinäjoki, nurmo tai ylistaro näkyy seinäjoen kehityksessä ei mitenkään.
Aamulla tänne ajaa maakunnan pienemmistä kaupungeista ihmisiä töihin ja iltapäivällä ne ajaa täältä pois, ideapark vetää ihmisiä (vanhuksia) muilta paikkakunnilta ihmettelemään isoa kauppaa, tuurin kyläkaupan korvike.
Itsessään seinäjoki ja seinäjokelaiset seinäjoen asukkaat kun ottaa huomioon niin tämä on aikalailla tosi pieni maalaiskaupunki. Jos ei tänne ihmiset kulkisi töihin ja töistä pois niin liikenneruuhka ja liikenne pienenisi varmaan 70% - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokoansa suurempi paikka, on liitoksia esim. Miten peräseinäjoki, nurmo tai ylistaro näkyy seinäjoen kehityksessä ei mitenkään.
Aamulla tänne ajaa maakunnan pienemmistä kaupungeista ihmisiä töihin ja iltapäivällä ne ajaa täältä pois, ideapark vetää ihmisiä (vanhuksia) muilta paikkakunnilta ihmettelemään isoa kauppaa, tuurin kyläkaupan korvike.
Itsessään seinäjoki ja seinäjokelaiset seinäjoen asukkaat kun ottaa huomioon niin tämä on aikalailla tosi pieni maalaiskaupunki. Jos ei tänne ihmiset kulkisi töihin ja töistä pois niin liikenneruuhka ja liikenne pienenisi varmaan 70%Totta, Seinäjoki on kokoaan suurempi paikka, liitoksien myötä. Silti tuosta asemalta 5km säteellä asuu suuri osa Seinäjoen asukkaista. Seinäjoki on silti aikalailla Mikkelin kokoinen kaupunki, vaikka asukasluku liitoskuntineen onkin suurempi. Ja kyllä, Mikkelissä on myös koko keskusta-alueella maksullinen pysäköinti. Mikkeli on Seinäjoen tapaan pieni alueellinen keskus, johon tullaan samaan tapaan töihin ja asioille kuten Seinäjoelle. Ehkä aavistuksen pienemmässä mittakaavassa kuitenkin.
Miksi Seinäjoella ja Mikkelissä sitten on maksullinen pysäköinti, ja jossain Lapualla on ilmainen. Seinäjoella ja Mikkelissä ilmainen pysäköinti johtaisi äkkiä siihen, että ilmaiset parkkipaikat täyttyisi ns pitkäaikais pysäköijien toimesta, ja sitten ongelmaksi tulisi se että vapaan parkkipaikan löytäminen olisi todella vaikeaa. Mikkelissä ja Seinäjoellä käy kaikenlaista keikkatyöntekijää, on tulijoita ja menijöitä, virolaista rakennusmiestä, yms. Lisäksi Seinäjoella on tapana että junalle heitetään autokyytillä väkeä, koska pitkäaikais pysäköinti tulisi kalliiksi. Ilmainen pysäköinti houkuttelisi junamatkustajien tulla omalla autolla, ja jättää se vaikka useaksi päiväksi ilmaisparkkiin.
Sen sijaan Lapuan kokoisessa paikassa, ei tarvita maksullista pysäköintiä rajoittamaan pitkäaikaispysäköintiä, koska määrät on sen verran pieniä, ettei ne tuki Lapuan keskustan parkkipaikkoja. Seinäjoen ja Mikkelin kokoisissa paikoissa, taas määrät ovat sen verran suuria, ja molemmissa on varsin pieni keskusta-alue, niin tämä johtaisi juuri tuohon pitkäaikais pysäköinnin ongelmaan.
Tavallaan se 2 euroa on hinta siitä, että Seinäjoella ja Mikkelissä löytää parkkipaikan helposti. Se on pieni hinta siitä, että ilmaispysäköinnin aiheuttama parkkiruutujen varattuna olo, aiheuttaisi sen että vapaa parkkiruutu löytyisi usein liian kaukaa, ja sen etsimiseen menisi liikaa aikaa ja vaivaa.
Ja tämä ei ole pelkästään Seinäjoen eikä Mikkelin juttu, vaan koskee kaikkia tämän kokoluokan paikkoja, ja siitä suurempiin. Lapuat ja Pihtiputaat ovat sen sijaan eri kategoriassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, Seinäjoki on kokoaan suurempi paikka, liitoksien myötä. Silti tuosta asemalta 5km säteellä asuu suuri osa Seinäjoen asukkaista. Seinäjoki on silti aikalailla Mikkelin kokoinen kaupunki, vaikka asukasluku liitoskuntineen onkin suurempi. Ja kyllä, Mikkelissä on myös koko keskusta-alueella maksullinen pysäköinti. Mikkeli on Seinäjoen tapaan pieni alueellinen keskus, johon tullaan samaan tapaan töihin ja asioille kuten Seinäjoelle. Ehkä aavistuksen pienemmässä mittakaavassa kuitenkin.
Miksi Seinäjoella ja Mikkelissä sitten on maksullinen pysäköinti, ja jossain Lapualla on ilmainen. Seinäjoella ja Mikkelissä ilmainen pysäköinti johtaisi äkkiä siihen, että ilmaiset parkkipaikat täyttyisi ns pitkäaikais pysäköijien toimesta, ja sitten ongelmaksi tulisi se että vapaan parkkipaikan löytäminen olisi todella vaikeaa. Mikkelissä ja Seinäjoellä käy kaikenlaista keikkatyöntekijää, on tulijoita ja menijöitä, virolaista rakennusmiestä, yms. Lisäksi Seinäjoella on tapana että junalle heitetään autokyytillä väkeä, koska pitkäaikais pysäköinti tulisi kalliiksi. Ilmainen pysäköinti houkuttelisi junamatkustajien tulla omalla autolla, ja jättää se vaikka useaksi päiväksi ilmaisparkkiin.
Sen sijaan Lapuan kokoisessa paikassa, ei tarvita maksullista pysäköintiä rajoittamaan pitkäaikaispysäköintiä, koska määrät on sen verran pieniä, ettei ne tuki Lapuan keskustan parkkipaikkoja. Seinäjoen ja Mikkelin kokoisissa paikoissa, taas määrät ovat sen verran suuria, ja molemmissa on varsin pieni keskusta-alue, niin tämä johtaisi juuri tuohon pitkäaikais pysäköinnin ongelmaan.
Tavallaan se 2 euroa on hinta siitä, että Seinäjoella ja Mikkelissä löytää parkkipaikan helposti. Se on pieni hinta siitä, että ilmaispysäköinnin aiheuttama parkkiruutujen varattuna olo, aiheuttaisi sen että vapaa parkkiruutu löytyisi usein liian kaukaa, ja sen etsimiseen menisi liikaa aikaa ja vaivaa.
Ja tämä ei ole pelkästään Seinäjoen eikä Mikkelin juttu, vaan koskee kaikkia tämän kokoluokan paikkoja, ja siitä suurempiin. Lapuat ja Pihtiputaat ovat sen sijaan eri kategoriassa.Tietäisin heti vaikka miten monta parkkipaikkaa nytkin ihan keskustan liepeiltä joissa ei ole eikä tule maksullista parkkia, sinne saa auton heittää vaikka kuukaudeksi seisomaan.
En edes kommentoinut tuota parkkimaksua missään vaiheessa varsinaisesti, olen eri tyyppi kuin se jonka kanssa asiasta keskustelit tai väittelit. Mutta mun mielipide parkkimaksuihin on se, että parin euron parkkimaksut ei ole sitä varten että niillä saadaan parkkipaikoille tilaa, kyllä ne on ihan silkkaa verojenkeruuta. Mutta se on mulle aivan ok. Jos tuola pitää ajella ja hoidella asioita jatkuvasti kylärinkiä ajaellen ja tahallaan ruuhkauttamassa kaupunkia, tuottaen melusaastetta sekä saastepäästöjä niin siitä on ihan hyvä maksaa edes se parieuroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietäisin heti vaikka miten monta parkkipaikkaa nytkin ihan keskustan liepeiltä joissa ei ole eikä tule maksullista parkkia, sinne saa auton heittää vaikka kuukaudeksi seisomaan.
En edes kommentoinut tuota parkkimaksua missään vaiheessa varsinaisesti, olen eri tyyppi kuin se jonka kanssa asiasta keskustelit tai väittelit. Mutta mun mielipide parkkimaksuihin on se, että parin euron parkkimaksut ei ole sitä varten että niillä saadaan parkkipaikoille tilaa, kyllä ne on ihan silkkaa verojenkeruuta. Mutta se on mulle aivan ok. Jos tuola pitää ajella ja hoidella asioita jatkuvasti kylärinkiä ajaellen ja tahallaan ruuhkauttamassa kaupunkia, tuottaen melusaastetta sekä saastepäästöjä niin siitä on ihan hyvä maksaa edes se parieuroa.Lisään vielä että seinäjoella oikeasti on tilaa parkkeerata auto, aina. Yhtään niin täyttä parkkipaikkaa en ole täälä koskaan nähnyt. Sairaala tulee mieleen jonka pihassa on niin paljon autoja että sieltä ei meinaa parkkipaikkaa löytää, se on aivan poikkeus. Typerää miten se on aina niin täynnä autoja siihen pitäisi keksiä jotain helpotusta. Sekin on sellainen paikka että sinne ei tarvisi mennä aiheuttamaan ruuhkaa jos on pelkkä mustelma olkapäässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään vielä että seinäjoella oikeasti on tilaa parkkeerata auto, aina. Yhtään niin täyttä parkkipaikkaa en ole täälä koskaan nähnyt. Sairaala tulee mieleen jonka pihassa on niin paljon autoja että sieltä ei meinaa parkkipaikkaa löytää, se on aivan poikkeus. Typerää miten se on aina niin täynnä autoja siihen pitäisi keksiä jotain helpotusta. Sekin on sellainen paikka että sinne ei tarvisi mennä aiheuttamaan ruuhkaa jos on pelkkä mustelma olkapäässä.
Kyllä, tilaa on parkkeerata. Pysäköintimaksu estää pitkäaikais pysäköinnin. Siksi tilaa on, ja hyvä niin. Homma toimii erittäin hyvin, maltillisella parkkimaksulla. Lyhyeksi ajaksi saa erittäin edullisesti pysäköityä, sen sijaan pitkäaikais pysäköinti tulisi kalliiksi, ja se on tarkoituskin
Tietysti voisi ajatella, että olisi esim ilmainen vaikkapa ekat 3-tuntia, jolloin asioinnit onnistuisi ilmaiseksi. Mutta silloin lyhytaikais maksut kerättäisiin ainoastaan seinäjokisten kunnallis verotuksesta, ja tällöin ulkopaikkakuntalaiset pysäköisivät seinäjokisten kustannuksella, eli olisivat vapaamatkustajia. Koska Seinäjoella pysäköi huomattava määrä ulkopaikkakuntalaisia, niin on melko järkevää, että kustannus jakaantuu parkkimaksujen muodossa myös ulkopaikkakuntalaisille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, tilaa on parkkeerata. Pysäköintimaksu estää pitkäaikais pysäköinnin. Siksi tilaa on, ja hyvä niin. Homma toimii erittäin hyvin, maltillisella parkkimaksulla. Lyhyeksi ajaksi saa erittäin edullisesti pysäköityä, sen sijaan pitkäaikais pysäköinti tulisi kalliiksi, ja se on tarkoituskin
Tietysti voisi ajatella, että olisi esim ilmainen vaikkapa ekat 3-tuntia, jolloin asioinnit onnistuisi ilmaiseksi. Mutta silloin lyhytaikais maksut kerättäisiin ainoastaan seinäjokisten kunnallis verotuksesta, ja tällöin ulkopaikkakuntalaiset pysäköisivät seinäjokisten kustannuksella, eli olisivat vapaamatkustajia. Koska Seinäjoella pysäköi huomattava määrä ulkopaikkakuntalaisia, niin on melko järkevää, että kustannus jakaantuu parkkimaksujen muodossa myös ulkopaikkakuntalaisille."Kyllä, tilaa on parkkeerata. Pysäköintimaksu estää pitkäaikais pysäköinnin. Siksi tilaa on, ja hyvä niin."
Voit snobeilla ja viisastella mun puolesta täälä vaikka loppuillan itseksesi, mutta se että täällä on tilaa parkkeerata auto jonnekkin, ei riipu siitä onko meillä seinäjoella kaikkialla parkkimaksut vai eikö ole. Kyse on siitä että parkkipaikoilla on tilaa siksi että ne ei täyty muutenkaan, paitsi sairaalan parkkipaikalla on tungosta.
Voit kertoa meille kaikille miten kivaa ja kliffaa (oot varmaan stadissa joskus käynyt tuolla viisastelulla) on laittaa pientä veroa sinne sun tänne.
a tällöin ulkopaikkakuntalaiset pysäköisivät seinäjokisten kustannuksella, eli olisivat vapaamatkustajia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, tilaa on parkkeerata. Pysäköintimaksu estää pitkäaikais pysäköinnin. Siksi tilaa on, ja hyvä niin. Homma toimii erittäin hyvin, maltillisella parkkimaksulla. Lyhyeksi ajaksi saa erittäin edullisesti pysäköityä, sen sijaan pitkäaikais pysäköinti tulisi kalliiksi, ja se on tarkoituskin
Tietysti voisi ajatella, että olisi esim ilmainen vaikkapa ekat 3-tuntia, jolloin asioinnit onnistuisi ilmaiseksi. Mutta silloin lyhytaikais maksut kerättäisiin ainoastaan seinäjokisten kunnallis verotuksesta, ja tällöin ulkopaikkakuntalaiset pysäköisivät seinäjokisten kustannuksella, eli olisivat vapaamatkustajia. Koska Seinäjoella pysäköi huomattava määrä ulkopaikkakuntalaisia, niin on melko järkevää, että kustannus jakaantuu parkkimaksujen muodossa myös ulkopaikkakuntalaisille."Mutta silloin lyhytaikais maksut kerättäisiin ainoastaan seinäjokisten kunnallis verotuksesta, ja tällöin ulkopaikkakuntalaiset pysäköisivät seinäjokisten kustannuksella, eli olisivat vapaamatkustajia. Koska Seinäjoella pysäköi huomattava määrä ulkopaikkakuntalaisia, niin on melko järkevää, että kustannus jakaantuu parkkimaksujen muodossa myös ulkopaikkakuntalaisille."
On sullakin murheet, juuri sinun kaltaisia ongelmanratkaisijoita me tarvitsemme.
Ainuttakaan faktaa sulle on turha selittää koska tiedät miten rahaa tehdään muiden taskusta omaan taskuun, verottamalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kyllä, tilaa on parkkeerata. Pysäköintimaksu estää pitkäaikais pysäköinnin. Siksi tilaa on, ja hyvä niin."
Voit snobeilla ja viisastella mun puolesta täälä vaikka loppuillan itseksesi, mutta se että täällä on tilaa parkkeerata auto jonnekkin, ei riipu siitä onko meillä seinäjoella kaikkialla parkkimaksut vai eikö ole. Kyse on siitä että parkkipaikoilla on tilaa siksi että ne ei täyty muutenkaan, paitsi sairaalan parkkipaikalla on tungosta.
Voit kertoa meille kaikille miten kivaa ja kliffaa (oot varmaan stadissa joskus käynyt tuolla viisastelulla) on laittaa pientä veroa sinne sun tänne.
a tällöin ulkopaikkakuntalaiset pysäköisivät seinäjokisten kustannuksella, eli olisivat vapaamatkustajia.Se mikä raha suomalaisilta työstä ja tuloista verotetaan, niin sillä rahalla pitäisi saada parkkeerata ilmaiseksi, ainakin periaatteessa. Helsingissä jne se on huono ajatus mutta ymmärrät varmaan mitä haen takaa, veroilla pitää saadakkin jotain kun niitä kerran maksetaan. Ei niistä vaan kukaan mitään saa, menevät suomen valtion velkoihin, ja sellaisiin asioihin joista me ei koskaan saada edes tietää, mutta tietenkin ne menee vaan koulutukseen ja kaikkeen muuhun ihanaan. Tervetuloa todellisuuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, tilaa on parkkeerata. Pysäköintimaksu estää pitkäaikais pysäköinnin. Siksi tilaa on, ja hyvä niin. Homma toimii erittäin hyvin, maltillisella parkkimaksulla. Lyhyeksi ajaksi saa erittäin edullisesti pysäköityä, sen sijaan pitkäaikais pysäköinti tulisi kalliiksi, ja se on tarkoituskin
Tietysti voisi ajatella, että olisi esim ilmainen vaikkapa ekat 3-tuntia, jolloin asioinnit onnistuisi ilmaiseksi. Mutta silloin lyhytaikais maksut kerättäisiin ainoastaan seinäjokisten kunnallis verotuksesta, ja tällöin ulkopaikkakuntalaiset pysäköisivät seinäjokisten kustannuksella, eli olisivat vapaamatkustajia. Koska Seinäjoella pysäköi huomattava määrä ulkopaikkakuntalaisia, niin on melko järkevää, että kustannus jakaantuu parkkimaksujen muodossa myös ulkopaikkakuntalaisille.Tuu oikeasti joskus 5-vuoden päästä kertomaan sun parkkimaksuistasi syväluotaavaa analyysiä ja jaa oppituntejasi sitten, kun olet keksinyt millä seinäjoen kaupunki ja koko suomen valtio voisi saada oikeaa kasvua, uusia suuryritysten sijoituksia ulkomailta, uutta suomalaista kasvua. Maailmanlaajuisia suuryrityksiä ei kiinnosta panostaa suomeen koska minne tahansa muualle maapallolla he sijoittavat he joutuvat maksaa vähemmän veroja tuloistaan, sama koskee suomalaisia yrittäjiä.
Taitaa olla hätähuuto jo seinäjoen kaupungilta nämä uudistetut parkkimaksut että edes jostain saataisiin lisätuloja "alanmiesten" taskuun. Sitten vaan taas suunnittelemaan kaupungin kaavoitusta "kavereiden" kanssa ja kaverien kaverit on kovia rakennusmiehiä. Taas raha kiertää näppärästi taskusta taskuun, kuten tähänkin asti.
Ollahan tuulitakkien seliäntakana aika näppäriä, ku eivät hoksaa.
- Anonyymi
"Kavereilla" on kyllä ihan nimikin = VAPAAMUURARIT
Poikakerho päättää asioist saunaillassaan. - Anonyymi
Onhan Seinäjoella joskus 90-luvulla ollut paljonkin ilmaisia parkkipaikkoja. Silloin se ongelma oli jo olemassa. Paljon autoja seisoi pitkäaikaisparkissa, ja söi tilaa tarvitsevilta. Silloin jo kirjoiteltiin ilkka-lehdes, että jotain tarttis tehdä parkkipaikkojen puutteelle, ja sille että iso osa kaikenlaisia koslia seisoo viikkokaupalla ruudussa eikä hievahda mihinkään. Ratkaisu oli, sama mikä muuallakin, eli maksullinen pysäköinti suurimpaan osaan keskustaa. Sen jälkeen ongelma alkoi helpottaa, ja parkkitilaa löytyä kummasti.
- Anonyymi
Samoin parkkihallien rakentaminen varmasti oli ja on yksi keino..
Nyt kannattaaa pitää myös mielessä se että tällä hetkellä kenelläkään ei ole tarvetta tulla seinäjoelle shoppailemaan, joskus oli kuule hianoa kun pääsi parkkihallista hissillä epstorille ja sai ihailla puhtaaksi kiillotettuja lattioita ja monia liikkeitä, ihmisiä kahvilla sielä sisällä pöytien äärellä, vaatekauppoja vaikka ja mitä. En ole aikoihin kyllä käynyt, mutta olisko 7 autoa yläkanttiin arviolta sielä parkkihallissa? En usko ennenkuin näen että tällä menolla seinäjoen keskusta elävöityisi, ei se sillä elävöidy että sinne pari kerrostaloa saadaan, se elävöityy sillä että sinne saadaan ihmisille tarpeisiin vastaavaa tekemistä ja palveluja. Ei ideaparkin ja muiden keskittymien kanssa helppoa ole kilpailla siinä vaiheessa kun kaikki on romutettu ja nyt pitäisi rakentaa uudestaan. Samahan tuon olisi antaa olla ja jatkaa panostamista kuten nyt, että eri kaupunginosat vaan kasvaa ja katsoo mitä seuraavat 20-vuotta keskustan alueelle tuo.
Ihmiselämä on muuttunut ja kaikki vauvasta vaariin viettää aikaa enemmän ja enemmän kotona puhelimien ja tietokoneiden äärellä. Nyt kannattaa muistaa myös mihin pitää panostaa että voi elävöittää keskustaa, ja se perustuu sisätiloissa tapahtuviin asioihin. Keväällä voi kattaa ulos tuolit, pöydät ja terassit mutta talvella kukaan ei istu kahvilla, vanhalla tai uudella torilla.
Ei ideaparkin kanssa voi kilpailla, ja citymarketit ja prisma vetää puoleensa ihmisiä, ei keskustassa ole mitään muuta ihmisiä kiinnostavaa kuin pari räkälää, lasten mehudisco bling bling mestoja sekä pari ehkä asiallista kapakkaa. Ravintola illallisia nyt ei harrasta enää kukaan vaan ruoka kuljetetaan kotiin, ravintoloissa käydään ainakin seinäjoella lähinnä lounastauolla pikaisesti pyörähtämässä. Otappa oikeen ja mee katsomaan maanantaista-sunnuntaihin asti miten hiljaista sielä on, seiso aamu seitsemästä ilta kahteentoista asti sielä niin näet miten on seinäjoki hiljentynyt. Varjo entisestä 2000-2010 luvun loisteesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin parkkihallien rakentaminen varmasti oli ja on yksi keino..
Nyt kannattaaa pitää myös mielessä se että tällä hetkellä kenelläkään ei ole tarvetta tulla seinäjoelle shoppailemaan, joskus oli kuule hianoa kun pääsi parkkihallista hissillä epstorille ja sai ihailla puhtaaksi kiillotettuja lattioita ja monia liikkeitä, ihmisiä kahvilla sielä sisällä pöytien äärellä, vaatekauppoja vaikka ja mitä. En ole aikoihin kyllä käynyt, mutta olisko 7 autoa yläkanttiin arviolta sielä parkkihallissa? En usko ennenkuin näen että tällä menolla seinäjoen keskusta elävöityisi, ei se sillä elävöidy että sinne pari kerrostaloa saadaan, se elävöityy sillä että sinne saadaan ihmisille tarpeisiin vastaavaa tekemistä ja palveluja. Ei ideaparkin ja muiden keskittymien kanssa helppoa ole kilpailla siinä vaiheessa kun kaikki on romutettu ja nyt pitäisi rakentaa uudestaan. Samahan tuon olisi antaa olla ja jatkaa panostamista kuten nyt, että eri kaupunginosat vaan kasvaa ja katsoo mitä seuraavat 20-vuotta keskustan alueelle tuo.
Ihmiselämä on muuttunut ja kaikki vauvasta vaariin viettää aikaa enemmän ja enemmän kotona puhelimien ja tietokoneiden äärellä. Nyt kannattaa muistaa myös mihin pitää panostaa että voi elävöittää keskustaa, ja se perustuu sisätiloissa tapahtuviin asioihin. Keväällä voi kattaa ulos tuolit, pöydät ja terassit mutta talvella kukaan ei istu kahvilla, vanhalla tai uudella torilla.
Ei ideaparkin kanssa voi kilpailla, ja citymarketit ja prisma vetää puoleensa ihmisiä, ei keskustassa ole mitään muuta ihmisiä kiinnostavaa kuin pari räkälää, lasten mehudisco bling bling mestoja sekä pari ehkä asiallista kapakkaa. Ravintola illallisia nyt ei harrasta enää kukaan vaan ruoka kuljetetaan kotiin, ravintoloissa käydään ainakin seinäjoella lähinnä lounastauolla pikaisesti pyörähtämässä. Otappa oikeen ja mee katsomaan maanantaista-sunnuntaihin asti miten hiljaista sielä on, seiso aamu seitsemästä ilta kahteentoista asti sielä niin näet miten on seinäjoki hiljentynyt. Varjo entisestä 2000-2010 luvun loisteesta.Nyt kannattaaa pitää myös mielessä se että tällä hetkellä kenelläkään ei ole tarvetta tulla seinäjoelle shoppailemaan - Tarkoitin siis että seinäjoen keskustaan ei ole kenelläkään tarvetta tulla shoppailemaan. Ne paikat on ihan muualla kuin keskustassa tätänykyä.
- Anonyymi
Ne jotka ovat ostaneet uudehkon tai uuden kalliin asunnon aikanaan keskustasta ovat joutuneet suuren puhalluksen uhreiksi. Keskusta jossa kuuluisi olla pääpiste, on kuihtunut aivan tyystin ja asuntojen ostajat on tulleet totaalisen huijatuiksi.
- Anonyymi
Hallinnollinen/kulttuurillinen keskusta, Kaupannollinen keskusta-L(änsi), Kaupannollinen keskusta-I(täinen). Kyllähän kaikki haluaa asua ensimmäisessä.
- Anonyymi
Asia karkaa hieman sivuraiteille. Ainakin Seinäjoen keskustaa kovasti yritetään elävöittää. Jostain se on lähdettävä. Asema tulee uusi, jne jne, keskusta tiivistyy. Se on mun mielestä hyvä alku, ja välttämätönkin, että saadaan edes se pääjulkisivu ensin nykyaikaiseksi ja houkuttelevaksi.
Mun mielestä se on parempi että edes yritetään koko ajan rakentaa ja kehittää keskustaa, on parempi kuin se että ei tehdä mitään ja vain surkutellaan ja voivotellaan. Voivoottelijat ei saa koskaan mitään.- Anonyymi
Oot jo varmahan sen ikäinen muutenkin että et kerkeä keskustan "tulevaa" uutta loistoa paljoa seurata. Nykyaikaiselta se ei näytä ensialkuunsakkaan millään mittarilla. Suomalainen rakentaminen on ihan järkyttävän rumaa, mutta sehän on suunnittelijoista kiinni ei rakentajista. Aivan oksettavan näköisiä ne uudet rakennukset asemalla. Ei niissä paljoa uudenhohtoisuutta ole. Mitä tiivistäminen mihinkään elävöittämiseen hyödyttää, tuota en nyt ymmärrä millään. On se keskusta nytkin tiivis, nyt me ollaan niin eri kaliiberin jätkiä keskenämme, seinäjoki on pikkukaupunki ilman mitään sen erikoisempaa. Koko ajan kerrotaan kuinka asema tulee uusi ja sitten tulee jne jne ja niin edelleen kun ei osata sanoa että mitä muuta sinne tulee.
- Anonyymi
Sen mä vielä lopuksi sanon, että se että keskustaan rakennetaan niin kalliita asuntoja että niissä ei ole varaa asua kuin todella hyvätuloisilla, tai niillä joilla on suuri eläke. He voi ostaa asunnon uudesta kerrostalosta joilla on valmiiksi rahaa reippaasti. Mitä nyt tarkoitan tällä, mä tarkoitan sitä että keskusta elävöityy kaikista parhaiten sillä, että sinne saadaan nuoria.
Mä ymmärrän että sulle on varmasti todella hienoa ja elävöittävää kun pääset kaffittelemaan muorien kanssa torille, mutta nuoret kuuluu keskustaan ja muorit ja papat sivukylille. - Anonyymi
Keskustassa on noita vanhentuneita monikerroslaatikkoja. Muutama uudenkarhea korkea business-lasipalatsi tilalle kimaltelemaan. Tietenkin niin korkeita, että näkee ja näkyy koko lakeus.
- Anonyymi
Piikki voisi myös muuttaa Ideaan,aina kun Töysööstä tullaan tuulipukuostoksille niin käymme Halpahallis ja Parkis,loppureissun kruunaamme käymällä oikeen ravintolas syömäs,eli Absilla tai Piikis,joutuu turhaan maksaa Hiluxille parkkimaksuja Keskustas ku Parkis sais meidän aikamiespojan jättää heti Piikkiin ,syö nimittäin takuulla koko rahan edestä.
- Anonyymi
"Sen mä vielä lopuksi sanon..". No millä tapaa tuo on mielestäsi väärin yritetty elävöittää ja modernisoida. Kerro ihmeessä jokin ajatuksesi, miten se olisi pitänyt tehdä toisin?
- Anonyymi
Olishan toisaalta hyvä tehdä kaupungin laitamille missä on lähellä kauppoja asuntoalueita sais lapsiperheet olla rauhas...vetää sinne kuituverkot ymm
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olishan toisaalta hyvä tehdä kaupungin laitamille missä on lähellä kauppoja asuntoalueita sais lapsiperheet olla rauhas...vetää sinne kuituverkot ymm
Eiks kuidut oo vedetty jo vähintään laitamille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olishan toisaalta hyvä tehdä kaupungin laitamille missä on lähellä kauppoja asuntoalueita sais lapsiperheet olla rauhas...vetää sinne kuituverkot ymm
Aika moni silti haluaa sieltä laitamilta välillä ihmisten ilmoille. Mekin asutaan laitamilla ja on lapsia, mutta me kyllä harvoin kökötetään kotona, enemmänkin koti on meille lähinnä nukkumispaikka, ja aktiviteetit sekä harrastukset on vähän siellä sun täällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123760MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar761980Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421608Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3788