Adaptiivinen vakionopeuden käyttö korostaa muiden nopeusjojoilua

Anonyymi-ap

Testasin kyseistä vekotinta ja oma auto jojoilee muiden jojoilun myötä myös. Ei hyvä ollenkaan.

51

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan hyvä kunhan ottaa pois ne asetukset jotka ennakoivat ruuhkista ja sopeuttavat nopeusrajoituksiin.
      Se että hidastaa jos edessä tulee hitaampi on ihan ok mutta ohitustilanteeseen lähdettäessä vilkku tulee laittaa hyvissä ajoin jotta kerkeää alkaa nostamaan nopeutta.

      • Anonyymi

        Oma kokemukseni on esim se, että oma autoni hidastaa, kun edessä oleva hidastaa poistuessa liittymästä. Näin ollen takanani joutuu hidastamaan ja haamuaalto on sitten valmis siinä kohtaa. Hidastelu jatkuu sitten taaksepäin jonoutuneessa liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma kokemukseni on esim se, että oma autoni hidastaa, kun edessä oleva hidastaa poistuessa liittymästä. Näin ollen takanani joutuu hidastamaan ja haamuaalto on sitten valmis siinä kohtaa. Hidastelu jatkuu sitten taaksepäin jonoutuneessa liikenteessä.

        Tuossa tilanteessa kuuluukin hidastaa. Jos takana on turvavälit kunnossa, ei haamuaaltoa synny. Adaptiivinen cruise on paljon parempi kuin perinteinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa tilanteessa kuuluukin hidastaa. Jos takana on turvavälit kunnossa, ei haamuaaltoa synny. Adaptiivinen cruise on paljon parempi kuin perinteinen.

        Ei kuulu hidastaa moottoritiellä, vaan vasta siellä liittymässä. Aina ei toki ole mahdollista ja riippuu siitä liittymästä, mutta pääsääntönä kuitenkin niin, että pääväylällä ei aloiteta hidastamista, vaan vasta liittymässä.

        Kun joku hidastaa syystä tai toisesta pääväylällä, niin takana tuleva adaptiivinen vakkari reagoi tietenkin siihen. Jonoutuneessa liikenteessä saattaa silloin hyvinkin syntyä haamuaalto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuulu hidastaa moottoritiellä, vaan vasta siellä liittymässä. Aina ei toki ole mahdollista ja riippuu siitä liittymästä, mutta pääsääntönä kuitenkin niin, että pääväylällä ei aloiteta hidastamista, vaan vasta liittymässä.

        Kun joku hidastaa syystä tai toisesta pääväylällä, niin takana tuleva adaptiivinen vakkari reagoi tietenkin siihen. Jonoutuneessa liikenteessä saattaa silloin hyvinkin syntyä haamuaalto.

        Kuuluu hidastaa, jos edellä hidastetaan ja turvaväli on menossa sen takia liian pieneksi. Haamuaaltoa ei synny, jos välit on kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluu hidastaa, jos edellä hidastetaan ja turvaväli on menossa sen takia liian pieneksi. Haamuaaltoa ei synny, jos välit on kunnossa.

        Kuuluu hidastaa, mutta adaptiivinen vakkari hidastelee sen edellä olevan ajon perusteella ja edellä ajavan ajotyyli ei todellakaan aina ole tasaista ja optimaalista. Takana tuleva jojoilee sitten sen edellä ajavan mukaan. Itsellä kun on hallinta, eikä adaptiivisella vakkarilla, niin edessä olevan jojoilun vaikutuksia voi paremmin itse hallita ja siihen vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluu hidastaa, mutta adaptiivinen vakkari hidastelee sen edellä olevan ajon perusteella ja edellä ajavan ajotyyli ei todellakaan aina ole tasaista ja optimaalista. Takana tuleva jojoilee sitten sen edellä ajavan mukaan. Itsellä kun on hallinta, eikä adaptiivisella vakkarilla, niin edessä olevan jojoilun vaikutuksia voi paremmin itse hallita ja siihen vaikuttaa.

        Takana oleva ei jojoile, jos pitää riittävän turvavälin. Adaptiivinen cruise ei poista hallintaa kuskilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takana oleva ei jojoile, jos pitää riittävän turvavälin. Adaptiivinen cruise ei poista hallintaa kuskilta.

        Kyse on tuossa niistä tilanteista, jossa ollaan adaptiivisen vakkarin vaikutuksen alaisena. Tyhmempikin luulisi tajuavan sen, mitä tarkoitetaan. Jos ajetaan hiljempaa ja kaukana muista, niin tilannetta ei edes synny.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on tuossa niistä tilanteista, jossa ollaan adaptiivisen vakkarin vaikutuksen alaisena. Tyhmempikin luulisi tajuavan sen, mitä tarkoitetaan. Jos ajetaan hiljempaa ja kaukana muista, niin tilannetta ei edes synny.

        Myös silloin voi vaikuttaa jojoilun määrään ja turvavälin suuruuteen kun käytetään adaptiivista vakkaria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluu hidastaa, mutta adaptiivinen vakkari hidastelee sen edellä olevan ajon perusteella ja edellä ajavan ajotyyli ei todellakaan aina ole tasaista ja optimaalista. Takana tuleva jojoilee sitten sen edellä ajavan mukaan. Itsellä kun on hallinta, eikä adaptiivisella vakkarilla, niin edessä olevan jojoilun vaikutuksia voi paremmin itse hallita ja siihen vaikuttaa.

        Nyt on papan aika leikata ajokortti kahtia ja siirtyä joukkoliikenteen käyttäjäksi.

        Moottoritiellä EI tarvitse hidastaa kuuteen kymppiin 2 km ennen erkanemiskaistan alkua, kuten biomassa pahimmillaan tekee. Ja sitten sen erkanemiskaistan kohdalla jurnutetaan edelleen moottoritietä pitkin, haitan maksimoimiseksi, ja erkanemiskaistalle poukataan vasta viime hetkellä, seepraviivojen yli. Näin saadaan erkanemiskaistallakin ollelle järjestettyä maksimaalinen haitta.

        Lähes aina erkanemiskaistat ovat niin pitkiä ja loivasti kaartavia, että erkanemiskaistalle voi siirtyä yhtään hidastamatta ja siellä erkanemiskaistallakin vauhdin hidastamiseen riittää moottorijarrutus. Ainakin kesäkelillä.

        Mutta fossiloituneet kääkät luulevat, ettei kaistaviivaa saa ylittää yli 60 km/h nopeudella, joten pitää jarruttaa (ja käytännössä tukkia valtaväylä) ennen erkanemiskaistalle siirtymistä. Ja sama käänteisenä moottoritielle tultaessa. 60 nopeudella vaan rekan eteen ja vasta sen jälkeen löytyy kaasupoljin periaatteella "perkele, minusta ette mene ohi"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on papan aika leikata ajokortti kahtia ja siirtyä joukkoliikenteen käyttäjäksi.

        Moottoritiellä EI tarvitse hidastaa kuuteen kymppiin 2 km ennen erkanemiskaistan alkua, kuten biomassa pahimmillaan tekee. Ja sitten sen erkanemiskaistan kohdalla jurnutetaan edelleen moottoritietä pitkin, haitan maksimoimiseksi, ja erkanemiskaistalle poukataan vasta viime hetkellä, seepraviivojen yli. Näin saadaan erkanemiskaistallakin ollelle järjestettyä maksimaalinen haitta.

        Lähes aina erkanemiskaistat ovat niin pitkiä ja loivasti kaartavia, että erkanemiskaistalle voi siirtyä yhtään hidastamatta ja siellä erkanemiskaistallakin vauhdin hidastamiseen riittää moottorijarrutus. Ainakin kesäkelillä.

        Mutta fossiloituneet kääkät luulevat, ettei kaistaviivaa saa ylittää yli 60 km/h nopeudella, joten pitää jarruttaa (ja käytännössä tukkia valtaväylä) ennen erkanemiskaistalle siirtymistä. Ja sama käänteisenä moottoritielle tultaessa. 60 nopeudella vaan rekan eteen ja vasta sen jälkeen löytyy kaasupoljin periaatteella "perkele, minusta ette mene ohi"

        Luulotautinen ei pidä kuvitella olemattomia asioita. Minkäänlaisesta nopeudesta ei ole ollut mitään mainintaa. Tuo "kuuluu hidastaa" on tietenkin sitä, että edellä ajavan peräänkään ei saa ajaa, eli pitää reagoida edellä ajavien ajoon. Kaikki, joilla on älyllisiä lahjoja, ymmärtävät asian. Kaikilla ei valitettavasti älyllisiä lahjoja ole.


    • Anonyymi

      Nuo adaptiiviset vakkarit saattavat selittää ne tapakuset, jossa jotkut autoilijat nostavat nopeutta huomattavasti, kun heidän edessä oleva hitaampi ajoneuvo poistuu esim. liittymästä.

      Olen itse muutaman kerran törmännyt tilanteeseen, jossa muutama auto ajaa jonossa ja saavuta heidät ja lähden ohitukseen. Samalla jonon ensimmäinen auto poistuu liittymästä, jolloin tämän takana oleva auto ampaisee vauhtiin ja torppaa oman ohitukseni. Jos käytetään adaptiivisuutta, niin ei pidä säätää sitä nopeutta liian suureksi, että noin käy.

      • Anonyymi

        Mitä se haittaa jos et pääse ohi?
        Jos vauhti on riittävä siirry oikealle sen "ampaisijan" taakse tai paina kaasua ja ohita, ei se sen kummempaa ole.
        Adaptiivisen vakkarin voi hyvin säätää sille nopeudelle mitä kunkin rajoituksen alueella katsoo oikeaksi ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se haittaa jos et pääse ohi?
        Jos vauhti on riittävä siirry oikealle sen "ampaisijan" taakse tai paina kaasua ja ohita, ei se sen kummempaa ole.
        Adaptiivisen vakkarin voi hyvin säätää sille nopeudelle mitä kunkin rajoituksen alueella katsoo oikeaksi ajaa.

        Riippuu täysin tilanteessa. Jonoutuneessa liikenteessä (aamu-/iltapäiväruuhka) ei välttämättä vaihdeta kaistoja koska vaan ja miten vaan.


      • Anonyymi

        No sinä siis olet näitä "minulla on oikeus" puupäitä, jotka jurnuttaa moottorieillä TASAN 120 mittarissa. Eli todellinen nopeus sitten mittarivirheestä riippuen 110-115 km/h.

        Koska sinulla on oikeus ja koska VAGInan vakionopeussäätimen asetusta ei voi muuttaa, on PAKKO lähteä ohittamaan, jos edellä ajava ajaa 0,7 km/h hitaammin. Toisaalta ohituksen aikana ei voi kiihdyttää, joten henkilöauton ohitus kestää sitten pari minuuttia ja rekan ohitus 10 min. Mutta ei voi mitään, koska sinulla on oikeus.

        Ja tosiaan on pakko lähteä ohitamaan myös sillion, kun liittymien kohdalla sählättäessä jonon nopeus laskee edes em. 0,7 km/h. Sitähän ei voi ennalta nähdä, että sählöyksen jälkeen vakionopeussäädintä käyttävillä marssinopeus nousee takasin sinne 120 pintaan.

        Ja maantien kuningas kun lähtee ohittamaan, niin sehän on ohitettavan velvollisuus taata turvallinen ohitus tarvittaessa hidastamalla. Sinulla on vain oikeuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sinä siis olet näitä "minulla on oikeus" puupäitä, jotka jurnuttaa moottorieillä TASAN 120 mittarissa. Eli todellinen nopeus sitten mittarivirheestä riippuen 110-115 km/h.

        Koska sinulla on oikeus ja koska VAGInan vakionopeussäätimen asetusta ei voi muuttaa, on PAKKO lähteä ohittamaan, jos edellä ajava ajaa 0,7 km/h hitaammin. Toisaalta ohituksen aikana ei voi kiihdyttää, joten henkilöauton ohitus kestää sitten pari minuuttia ja rekan ohitus 10 min. Mutta ei voi mitään, koska sinulla on oikeus.

        Ja tosiaan on pakko lähteä ohitamaan myös sillion, kun liittymien kohdalla sählättäessä jonon nopeus laskee edes em. 0,7 km/h. Sitähän ei voi ennalta nähdä, että sählöyksen jälkeen vakionopeussäädintä käyttävillä marssinopeus nousee takasin sinne 120 pintaan.

        Ja maantien kuningas kun lähtee ohittamaan, niin sehän on ohitettavan velvollisuus taata turvallinen ohitus tarvittaessa hidastamalla. Sinulla on vain oikeuksia.

        Nopeuksista ei ollut mitään mainintaa kirjoituksessa. Mitään oikeuksista ei myöskään ollut mainintaa. Luulotautinen voi kuvitella kaikenlaista omassa pienessä päässään.

        Kuvitellaan sitten lisää. Jos ohitettava jono ajoi esim. 10 km/h alle nopeusrajoituksen, niin ei ole kiellettyä tai estettyä lähteä näistä ohi suurinta sallittua ajaen. Ohituskaista on muuten moottoritiellä tehty ohituksia varten, oli kohdassa liittymä tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeuksista ei ollut mitään mainintaa kirjoituksessa. Mitään oikeuksista ei myöskään ollut mainintaa. Luulotautinen voi kuvitella kaikenlaista omassa pienessä päässään.

        Kuvitellaan sitten lisää. Jos ohitettava jono ajoi esim. 10 km/h alle nopeusrajoituksen, niin ei ole kiellettyä tai estettyä lähteä näistä ohi suurinta sallittua ajaen. Ohituskaista on muuten moottoritiellä tehty ohituksia varten, oli kohdassa liittymä tai ei.

        "Nopeuksista ei ollut mitään mainintaa kirjoituksessa."

        "Olen itse muutaman kerran törmännyt tilanteeseen, jossa muutama auto ajaa jonossa ja saavuta heidät ja lähden ohitukseen. Samalla jonon ensimmäinen auto poistuu liittymästä, jolloin tämän takana oleva auto ampaisee vauhtiin ja torppaa oman ohituksen"

        Eli autojono hidasti hieman, kun joku tunmpelo sai päähänsä, että pitää tiputtaa marssinopeutta 10 km/h jo 2 km ennen liittymää, jossa ao. Maailman Napa poistuu valtavälylältä. Adaptiivinen vakkari tai ei, koko jono joutuu hidastamaan liikenteen veritulpan vuoksi.

        Sitten sinä osut paikalle, mutta arvollisi ei sovi yhtään hidastaa. Lähdet reteästi ohittamaan jonoa, mutta samaan aikaan tientukko poistuu muiden edestä ja autojen nopeus nousee taas. Hups huomaatkin, että oikealla kaistalla ajetaan yhtä lujaa ellei jopa suuremmalla nopeudella kuin mitä itse ajat. Ja tästä sitten avautduit. Ei saa oikeaa kaistaa ajavat kiihdyttää, koska sinä et kykene edes moottoritiellä ohittamaan ilman, että ohitettavat auttavat sinua.

        Vaan huoli pois, et ole ongelmasi kanssa yksin. Yhtä onnettomia kuskeja on paljon ja kaikilla on tapana alkaa kiukuttelemaan tässä tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu täysin tilanteessa. Jonoutuneessa liikenteessä (aamu-/iltapäiväruuhka) ei välttämättä vaihdeta kaistoja koska vaan ja miten vaan.

        No, tottahan sen "ampaisihan" perään voi halutessaan kaistaa vaihtaa. Siinähän sitä tilaa juuri takuu varmasti on.
        Niin, ja jos ei kalua vaihtaa vaan jatkaa vasemmalla sitä omaa ajoaan niin ei siinäkään mitään ongelmaa ole.


    • Anonyymi

      Hyvä keksintö, koska muuten ajettaisiin takakonttiin kiinni. Ihmiset on niin yksinkertaisia, etteivät osaa säätää itse nopeutta.

      • Anonyymi

        Toimii, jos muut ajavat tasaista nopeutta. Muuten on yhtä nykimistä ja nopeuden seilailua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimii, jos muut ajavat tasaista nopeutta. Muuten on yhtä nykimistä ja nopeuden seilailua.

        Eikö se väli pidä kuitenkin säilyttää vaikka kuinka vauhti muuttuu, ei sitä peräänkään ajella.
        Kun adaptiivinen cruise on päällä niin ei tarvitse asiaa edes miettiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se väli pidä kuitenkin säilyttää vaikka kuinka vauhti muuttuu, ei sitä peräänkään ajella.
        Kun adaptiivinen cruise on päällä niin ei tarvitse asiaa edes miettiä.

        Eikö aloituksen ajatus ollut että ajettaisiin ja mietittäisiin, niin liikenne tökkisi vähemmän?

        Omalla autolla työmatkan keskikulutus nousee
        2 l/100, jos edessä koomaillaan liikaa.
        Aikaakin menee hukkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se väli pidä kuitenkin säilyttää vaikka kuinka vauhti muuttuu, ei sitä peräänkään ajella.
        Kun adaptiivinen cruise on päällä niin ei tarvitse asiaa edes miettiä.

        Väli voi vähän muuttua. Itse kun huolehtii vauhdista ja turvavälin suuruudesta, niin vähemmän on nopeuden vaihtelua tilanteessa, mikäli oma ajokyky on kohdillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se väli pidä kuitenkin säilyttää vaikka kuinka vauhti muuttuu, ei sitä peräänkään ajella.
        Kun adaptiivinen cruise on päällä niin ei tarvitse asiaa edes miettiä.

        Adaptiivinen cruise ei osaa reagoida kuin edelläajavaan + auton hetkelliseen nopeuteen. Ei se älyä esim. jonon äkillistä hidastamista ennen kuin edellä ajavakin tallaa jarrulle.

        Jos ja kun jonon keulilla on käsikaasulla ajava seilori, jonka nopeus pumppaa 65-95 km/h, niin huonosti käy. Syntyy helposti rensonanssi, jossa jonon nopeuden noustessa välimatka edellä ajavaan alkaa venyä. Tällöin vakkari ryhtyy nostamaan ajonopeutta. Mutta just kun on vauhtia saatu 20 km/h lisää, jonon nopeus hidastuukin ja sitten vakkari vakkari ensin empii hetken -> väli kutistuu liikaa ja vakkari joutuu lopulta jarruttamaan. Mutta tässä kohtaa on jo jonon vauhti taas kiihdyttämässä -> oma auto kulkee nyt jonoa hitaammin ja välimatka venyy -> vakkari tallaa reilummin kaasulle...

        Etenkin mäkisessä maastossa ja pidemmässä jonossa ihan katastrofi. Olen itse keskellä jyrkintä alamäkeä, kun jonoa hinaava tolloloota uupuu seuraavaan ylämäkeen ja jonon nopeus tipahtaa 20 km/h. Sinnen kun olen puolestani keskellä ylämäkeä, tolloloota onkin jo alamäessä ja kiihdyttelee sinne 90+ lukemiin. Bensankulutus + 1/100 km, kiitos "bensaa tasakaasulla saastävän" jononhinaajan.

        Tietysti tätä ei huomaa, jos "käsikaasullakin" ajettaessa tyyli on, että koko ajan pumpataan vuoron perään kaasua ja jarrua. Iso osa biomassasta ajaa täysin tasaisella nopeudellakin eteneväsä jonossa näi eli jaruvalot vilkkuu useamman kerran minuutissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adaptiivinen cruise ei osaa reagoida kuin edelläajavaan auton hetkelliseen nopeuteen. Ei se älyä esim. jonon äkillistä hidastamista ennen kuin edellä ajavakin tallaa jarrulle.

        Jos ja kun jonon keulilla on käsikaasulla ajava seilori, jonka nopeus pumppaa 65-95 km/h, niin huonosti käy. Syntyy helposti rensonanssi, jossa jonon nopeuden noustessa välimatka edellä ajavaan alkaa venyä. Tällöin vakkari ryhtyy nostamaan ajonopeutta. Mutta just kun on vauhtia saatu 20 km/h lisää, jonon nopeus hidastuukin ja sitten vakkari vakkari ensin empii hetken -> väli kutistuu liikaa ja vakkari joutuu lopulta jarruttamaan. Mutta tässä kohtaa on jo jonon vauhti taas kiihdyttämässä -> oma auto kulkee nyt jonoa hitaammin ja välimatka venyy -> vakkari tallaa reilummin kaasulle...

        Etenkin mäkisessä maastossa ja pidemmässä jonossa ihan katastrofi. Olen itse keskellä jyrkintä alamäkeä, kun jonoa hinaava tolloloota uupuu seuraavaan ylämäkeen ja jonon nopeus tipahtaa 20 km/h. Sinnen kun olen puolestani keskellä ylämäkeä, tolloloota onkin jo alamäessä ja kiihdyttelee sinne 90 lukemiin. Bensankulutus 1/100 km, kiitos "bensaa tasakaasulla saastävän" jononhinaajan.

        Tietysti tätä ei huomaa, jos "käsikaasullakin" ajettaessa tyyli on, että koko ajan pumpataan vuoron perään kaasua ja jarrua. Iso osa biomassasta ajaa täysin tasaisella nopeudellakin eteneväsä jonossa näi eli jaruvalot vilkkuu useamman kerran minuutissa.

        Jokin on pahasti pielessä ajotyylissä, jos moottoritiellä tai vastaavalla väylällä täytyy vähän väli koskea ajoneuvon jarrupolkimeen.


    • Anonyymi

      Eikös tuon olekin tarkoitus säätää vauhtia edellä ajavan mukaan ettei itse tarvitse jarrutella. Ainahan voi mennä ohi jos edellä mennään liian hiljaa.
      Jännä kuinka toisille ihan kaikki on vaikeaa.

      • Mutta ohittaminen se monelle vasta vaikeaa onkin, jolloin jäädään siihen perään jojoilemaan ja tekemään jonoa, eikä välttämättä edes ymmärretä omaa virhettä...

        Perinteinen vakkari on parempi. Sinun on reagoitava kun saavutat edellämenevän. Joko ohittamalla tai hidastamalla, mutta aktiivinen valinta on tehtävä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Mutta ohittaminen se monelle vasta vaikeaa onkin, jolloin jäädään siihen perään jojoilemaan ja tekemään jonoa, eikä välttämättä edes ymmärretä omaa virhettä...

        Perinteinen vakkari on parempi. Sinun on reagoitava kun saavutat edellämenevän. Joko ohittamalla tai hidastamalla, mutta aktiivinen valinta on tehtävä.

        Adaptiivinen on mukavampi. Voi reagoida joko ohittamalla tai jäädä ajamaan takana ja turvaväli pysyy aina sopivana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adaptiivinen on mukavampi. Voi reagoida joko ohittamalla tai jäädä ajamaan takana ja turvaväli pysyy aina sopivana.

        Sopiva turvaväli onkin eri asia, kuin edellä ajavan nopeuden seilaaminen, joka vaikuttaa sitten takana tulevan ajoon, kun ajaa adaptiivinen vakkari päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopiva turvaväli onkin eri asia, kuin edellä ajavan nopeuden seilaaminen, joka vaikuttaa sitten takana tulevan ajoon, kun ajaa adaptiivinen vakkari päällä.

        En ole sanonut niiden olevan sama asia. Takana tuleva voi jättää reilummin väliä, jos edellä ajavan nopeus seilaa omaan makuun liikaa. Adaptiivinen vakkari ei millään tavoin estä sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole sanonut niiden olevan sama asia. Takana tuleva voi jättää reilummin väliä, jos edellä ajavan nopeus seilaa omaan makuun liikaa. Adaptiivinen vakkari ei millään tavoin estä sitä.

        Seilaaminen on joskus niin voimakasta, ettei niin pitkää turvavälin tarvetta osaa ennakoida.

        Ja miten valitsen riittävän pitkän turvavälin etäältä jos edessä ajetaan täysin arvaamattomasti?

        Parasta vaan lähestyä ja etsiä ohituspaikka.
        Jättää sekoilijat taakse omiin oloihinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seilaaminen on joskus niin voimakasta, ettei niin pitkää turvavälin tarvetta osaa ennakoida.

        Ja miten valitsen riittävän pitkän turvavälin etäältä jos edessä ajetaan täysin arvaamattomasti?

        Parasta vaan lähestyä ja etsiä ohituspaikka.
        Jättää sekoilijat taakse omiin oloihinsa.

        Turvavälin voi kasvattaa tarpeeksi suureksi kun huomaa, että joku siinä edessä ajaa miten sattuu. Toinen vaihtoehto on ohittaa se jojoilija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sopiva turvaväli onkin eri asia, kuin edellä ajavan nopeuden seilaaminen, joka vaikuttaa sitten takana tulevan ajoon, kun ajaa adaptiivinen vakkari päällä.

        Se adaptiivinen vakkarihan juuri takaa sen, että turvaväli pysyy sopivana. Siksihän se on keksitty ja siksi sitä käytetään. Niin ja voihan sen turvavälin pitää vaikka kuinka pitkänä käyttämästään vakkarista huolimatta.
        Jos tai kun sen edessä menevän nopeuden seilaaminen harmittaa niin sitten vain seilaajan ohittaa, ja sillähän siitä pääsee.


    • Anonyymi

      Nämä adaptiiviset vakkarit taitaa olla syy siihen, kun ihmiset nukahtavat motarilla lyllertämään jonkun rekan perään. Onneksi omassa autossa ja mopossa ton tutkan saa pois päältä.

      • Anonyymi

        Ei ne estä tekemästä ohituksia, jos kuski haluaa ohittaa.


    • Anonyymi

      Vakkarit oli ne sitten tavallisia ta adaptiivisia on se ongelma, että motarilla ohitukset tuppaavat venymään 5 kilometrin pituisiksi maratooneiksi. Sellaista hidasoihittelua ei nähnyt juurikaan silloin kun vakkarit eivät olleet kaikissa autoissa. Nykyään on aivan tavallista, että motarin ohituskaistaa tukkii joku joka menee 1 km/h nopeuserolla ohi. Kaasua ei osata painaa, eikä vakkarin plussanappia.

      • Anonyymi

        Nopeusrajoitusta ei saa ylittää myöskään ohittaessa.


      • Anonyymi

        Pitkään kestävät ohitukset ovat leimallisimmin VAGinoiden suorituksia.

        VAGinoiden vakkareissa nopeuden asetusarvo on tehtaalla kiinteästi poltettu. Sitä ei voi muuttaa eikä autoa saa kiihtymään painamalla kaasua, kun vakkari on päällä.

        Muilla merkeillä pystyy ohituksen aikana kiihdyttämään painamalla kaasua. Kun polkimen löysää, vakkari ottaa taas ohjat käsiinsä.

        Em. syystä VAGinakuskit jurnuttaa moottoritiellä tasan 120 km/h. Kun tulee aika ohittaa rekkaa, VAGinakuski siirtyy vasemmalle kaistalle ja kytkee vakkarin pois päältä. Sitten auton nopeus hidastuukin 85-90 lukemiin, koska VAGinakuski ei ikinä opi painamaan tarpeeksi reilusti kaasua tässä tilanteessa.

        No, VAGinakuski ihmettelee pari minuuttia siinä perävaunun takanurkalla ja alkaa sitten hitaasti ja varovaisesta painamaan lisää kaasua, jolloin nopeus tuskallisen hitaasti nousee 85...90...95 km/h ja VAGina hitaasti hivuttautuu rekan ohi.

        Kun vaarallinen ohitus on suoritettu onnistuneesti, VAGninakuski palaa turvaan omalle kaistalleen ja kytkee vakkarin takaisin päälle. Tällöin auton keula kohoaa, kun vakkari äkillisesti kiihdyttää 120 nopeuteen. Tämä myös takaa, ettei VAGinan taakse kertynyt 10 auton jono ehdi VAGinasta ohi ennen kuin VAGina taas siirtyy 5 min ajaksi tukkimaan vasenta kaistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkään kestävät ohitukset ovat leimallisimmin VAGinoiden suorituksia.

        VAGinoiden vakkareissa nopeuden asetusarvo on tehtaalla kiinteästi poltettu. Sitä ei voi muuttaa eikä autoa saa kiihtymään painamalla kaasua, kun vakkari on päällä.

        Muilla merkeillä pystyy ohituksen aikana kiihdyttämään painamalla kaasua. Kun polkimen löysää, vakkari ottaa taas ohjat käsiinsä.

        Em. syystä VAGinakuskit jurnuttaa moottoritiellä tasan 120 km/h. Kun tulee aika ohittaa rekkaa, VAGinakuski siirtyy vasemmalle kaistalle ja kytkee vakkarin pois päältä. Sitten auton nopeus hidastuukin 85-90 lukemiin, koska VAGinakuski ei ikinä opi painamaan tarpeeksi reilusti kaasua tässä tilanteessa.

        No, VAGinakuski ihmettelee pari minuuttia siinä perävaunun takanurkalla ja alkaa sitten hitaasti ja varovaisesta painamaan lisää kaasua, jolloin nopeus tuskallisen hitaasti nousee 85...90...95 km/h ja VAGina hitaasti hivuttautuu rekan ohi.

        Kun vaarallinen ohitus on suoritettu onnistuneesti, VAGninakuski palaa turvaan omalle kaistalleen ja kytkee vakkarin takaisin päälle. Tällöin auton keula kohoaa, kun vakkari äkillisesti kiihdyttää 120 nopeuteen. Tämä myös takaa, ettei VAGinan taakse kertynyt 10 auton jono ehdi VAGinasta ohi ennen kuin VAGina taas siirtyy 5 min ajaksi tukkimaan vasenta kaistaa.

        Keksi ihmeessä lisää valheita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkään kestävät ohitukset ovat leimallisimmin VAGinoiden suorituksia.

        VAGinoiden vakkareissa nopeuden asetusarvo on tehtaalla kiinteästi poltettu. Sitä ei voi muuttaa eikä autoa saa kiihtymään painamalla kaasua, kun vakkari on päällä.

        Muilla merkeillä pystyy ohituksen aikana kiihdyttämään painamalla kaasua. Kun polkimen löysää, vakkari ottaa taas ohjat käsiinsä.

        Em. syystä VAGinakuskit jurnuttaa moottoritiellä tasan 120 km/h. Kun tulee aika ohittaa rekkaa, VAGinakuski siirtyy vasemmalle kaistalle ja kytkee vakkarin pois päältä. Sitten auton nopeus hidastuukin 85-90 lukemiin, koska VAGinakuski ei ikinä opi painamaan tarpeeksi reilusti kaasua tässä tilanteessa.

        No, VAGinakuski ihmettelee pari minuuttia siinä perävaunun takanurkalla ja alkaa sitten hitaasti ja varovaisesta painamaan lisää kaasua, jolloin nopeus tuskallisen hitaasti nousee 85...90...95 km/h ja VAGina hitaasti hivuttautuu rekan ohi.

        Kun vaarallinen ohitus on suoritettu onnistuneesti, VAGninakuski palaa turvaan omalle kaistalleen ja kytkee vakkarin takaisin päälle. Tällöin auton keula kohoaa, kun vakkari äkillisesti kiihdyttää 120 nopeuteen. Tämä myös takaa, ettei VAGinan taakse kertynyt 10 auton jono ehdi VAGinasta ohi ennen kuin VAGina taas siirtyy 5 min ajaksi tukkimaan vasenta kaistaa.

        Kyllä minun VAG autossa pystyy kiihdyttämään vakkari päällä painamalla kaasua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitusta ei saa ylittää myöskään ohittaessa.

        ei tietenkään, eikä liikenteen tarvitse olla sujuvaa, riittää kunhan kaikkia sääntöjä noudatetaan pilkulleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitusta ei saa ylittää myöskään ohittaessa.

        Ohitettava ei saisi myöskään haitata ohitusta kiihdyttämällä.
        Molemmat tyhjiä lain kirjaimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei tietenkään, eikä liikenteen tarvitse olla sujuvaa, riittää kunhan kaikkia sääntöjä noudatetaan pilkulleen.

        Jaa, vai että liikenteen ei pidä eikä tarvitse olla sujuvaa. Nopeus voi esim. seilata edestakaisin jne. Muut taitavat olla täysin eri mieltä kanssasi liikenteen sujuvuuteen liittyen.


    • Anonyymi

      Kannattaa kytkeä vakkari hetkellisesti pois päältä, jos edessä oleva ei kykene tasaista nopeutta etenemään.

      • Anonyymi

        Parasta on kun ei ole kuullutkaan mistään "rakkarista".


      • Anonyymi

        niin kai kannattaa, mutta yleensä näin ei toimita.


      • Anonyymi

        Reippaasti ohi vaan. Jos edellä oleva ei osaa ajaa autoa tai ei siihen halua keskittyä, niin on turvallisempaa olla sen etupuolella.


    • Anonyymi

      Se on kyllä omituista, ettei monikaan autonvalmistaja viitsi tehdä nappia, jolla sen tutkan saisi pois päältä. Räntäsateessa se on kuitenkin pimeä, eikä autossa ole sitten mitään vakkaria. Tuo nappula oli yksi syy miksi tilasin viime viikolla bemarin.

      • Anonyymi

        Varmaan riippuu automerkistä, mutta omassa jo ikääntyneessä kulkineessa se tutka menee päälle vain vakkaria käytettäessä. Ja kun lumi tai räntä sateen sattuessa se tutka ei toimi niin vakkari siitä huolimatta perinteisellä tavalla toimii.


    • Anonyymi

      Pienet on nykyihmisen murheet, mitä jos joutuisit kulkemaan pyörällä.

      • Anonyymi

        Pyöräilen paljonkin. Ei ole ongelma.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7569
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1843
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1840
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1603
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1525
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      968
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      900
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      800
    9. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      749
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

      Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      717
    Aihe