Puhuiko Jeesus aina vertauksin?

JT:t ainakin näin väittävät, tai ainakin silloin, kun he eivät halua ymmärtää mitä Jeesus sanoi, tai kun Jeesuksen sanat eivät sovi heidän oppeihinsa.
Asia ikäänkuin lakaistaan maton alle.
Mutta sellainen peli ei sovi kaikille. Ei ainakaan minulle.
Katsotaan esimerkkejä Raamatusta.
Otetaan esimerkiksi Luukkaan evankeliumi.
Luuk. 8:4 . . . puhui käyttäen vertausta:
Luuk. 8:9 . . . mitä tämä vertaus tarkoitti.

Kertomuksessa laupiaasta Samarialaisesta, ei mainita "vertaus" sanaa, mutta käytetää aluksi muotoa:" muuan". . . Luuk.10:30. Siis ehkä vertaus.

Luuk.12:41 . . .koskeeko tämä vertaus.
Luuk.13:6. . . esitti tämän vertauksen.
Luuk.13:20 . . . Mihin vertaisin.
Luuk.15:3 . . . tämän vertaukse.

Eiköhän nämä riitä esimerkkeinä.

Jeesus siis puhui vertauksin, mutta ei tietenkään aina. Muutoinhan kaikki Jeesuksen sanat pitäisi tulkita vertauksina. Esim. vuorisaarna.

Kun Hän puhui joillekin yksityisesti, ei sitä pidä tulkita vertauksena.
Vertauksilla puhuminen kohdistui aina ryhmään, opetuslapsiin.

Katsotaan mitä Joh.21:15-17.
Tässä Jeesus puhuu yksityisesti Pietarille.
Hän kysyy kolmesti Pietarilta: " rakastatko sinä minua?"
Ei varmaankaan vertaus.

Ja sitten Joh.11:25,26."Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?"
Onko tämä vertaus? Pitäisikö näihin Jeesuksen sanoihin uskoa?
Tai niinkuin Jeesus kysyi Marttalta:" Uskotko tämän "?

JT ei usko. Hän selittää, että tämä on vertaus.
Missä kohden Joh. 11 luku muuttuu vertaukseksi, kun kerran tekstiyhteydessä on henkilö nimeltä Lasarus. Mistä hän olisi ollut vertaus?

"Vertaus"- sana on JT:lle vain konsti, jolla ongelmallinen kysymys heitetään maton alle.

8

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rakkaus ei pidä kirjaa pahasta.....

      Kaikki se toivoo, kaikki se uskoo, kaikki se kätkee....

      Siitä teidät tunnetaan opetuslapsiksi että teillä on keskinäinen rakkaus.

      Raamattu oli se sitten kirjaimellinen tai vertauskuvallinen on mielenkiintoinen tapa lähestyä Jumalaa. Mutta vain seurakunnan yhteydessä ja siellä opiskellen voi hyötyä tutustumisesta muidenkin käsityksiin ja tärkeinä pitämiin kohtiin.

      Lähestykää Jehovaa niin hän lähestyy teitä.

      Raamattu on pyhä kirja kuriksi, opiksi ja nuhteeksi. Seitsemästi puhdistettua kultaa. Pelkästään sitä kirjaimellisesti lukemalla ei kuitenkaan todellisuus, elämä yms. Valkene kovin paljoa.

      Itse olen saanut paljon tutustumalla Koraaniin ja Hare Krishna kirjoihin. Ne avartavat todellisuuden kuvaa huomattavasti. Lisäksi kävin Israelissa 1996 pyhiinvaelluksella.

      Parasta kirjaimellisessa lukemisessa on että voi saada Pyhää Henkeä. Kun noudattaa lukemaansa. Se on siksi hyvää.

      Tuomaan evankeliumi siunaa yksinäiset uskovat loistokkaasti mutta yksi käyty Alfa kurssi on paljon antoisampi kuin olla käymättä sitä.

      Lyhyesti: vaikka on nuorena kirjaimellinen ja siten saa Pyhää Henkeä niin vanhemmiten muutkin lukutavat ovat yleviä.

      Teillä on paljon mutta vähän yksitotista ja kapea-alaista. Kirjaimellisen ja vertauskuvallisen lisäksi on muitakin lukutapoja.

    • Anonyymi

      Jeesus puhui vertauksin (kylväjä) ja kertoi opettavaisia tarinoita (samarialainen). Ei ole uskottavaa, että hän olisi selventänyt jotain "vertauksella", jossa kaikki olisi vastoin sitä, mitä hän (Jehovan todistajien mukaan) halusi opettaa.

      • Anonyymi

        Vartiotorniuskonto ottaa Raamatusta perusteita ja todisteita omille opeilleen. Puhuen esim. vertauksiksi Raamatun ilmoitusta.

        Oikeasti Raamatusssa on konkreettinen vertaus Matt 24 luvussa, kun opetuslapset kysyivät "milloin", jae 3, eikä Jeesus antanut vastausta, vaan hän opetti kuinka aika tulisi käyttää, kuinka kävisi aikansa hyvin käyttävän, uskollisen palvelijan / orjan, (jae 45) ja pahan palvelijan (jae 48)

        Vartiotorni esittää merkitykseksi Jeesuksen tarkoittaneen joskus tulevan vartiotorniseuran, jota pitää uskoa ja totella (koska se olisi tuo hyvä palvelija).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vartiotorniuskonto ottaa Raamatusta perusteita ja todisteita omille opeilleen. Puhuen esim. vertauksiksi Raamatun ilmoitusta.

        Oikeasti Raamatusssa on konkreettinen vertaus Matt 24 luvussa, kun opetuslapset kysyivät "milloin", jae 3, eikä Jeesus antanut vastausta, vaan hän opetti kuinka aika tulisi käyttää, kuinka kävisi aikansa hyvin käyttävän, uskollisen palvelijan / orjan, (jae 45) ja pahan palvelijan (jae 48)

        Vartiotorni esittää merkitykseksi Jeesuksen tarkoittaneen joskus tulevan vartiotorniseuran, jota pitää uskoa ja totella (koska se olisi tuo hyvä palvelija).

        "Vartiotorni esittää merkitykseksi Jeesuksen tarkoittaneen joskus tulevan vartiotorniseuran"

        "Uskollinen orja" oli aluksi vuoteen 1896 joukko ihmisiä. Sen jälkeen "orjaksi" tulkittiin pastori Russell aina vuoteen 1927. Tällööin havaittiin, ettei hengellistä ravintoa ajallaan jakava orja ollut aikoja sitten kuollut Russell, vaan "voidellut kristityt". Uusi oppi asetti naispuoliset "voidellut" hankalaan välikäteen, sillä olihan heillä opettamisvelvollisuuden lisäksi samanaikainen opettamiskielto. Vaikka, ei miespuolisillakaan "voidelluilla" käytännössä ollut mitään asiaa esittää omia käsityksiään. Vuonna 2012 Raamatuntulkinta muutettiinkin vastaamaan käytäntöä ja "orjaksi" nimettiin virallisestikin seuran hallintoelin.

        Edellä oleva osoittaa, että Raamattua ei tosiaankaan voi ymmärtää "oikein" ilman järjestön ohjausta.


    • Kansalle puhui vertausin opetus lapsillee puhui suoraan.

    • Anonyymi

      Tavallisesti vertauksena, hyperbolana, vanhentuneena tms. muuten vain ei niin todesta otettavana selitellään sellaiset kohdat, jotka eivät sovi omaan oppiin. Jos taas raamatunkohta on oman opin kannalta keskeinen, vaaditaan kirjaimellista tulkintaa. Tätä näkee uskovaisten tekemänä paljon ja sitä tapahtuu eri suuntauksissa. Viime kädessä Raamattua luetaan aina tulkinnan läpi eikä absoluuttisen oikeaa tulkintaa ole olemassakaan, vain erilaisia tulkintoja, joilla on omat kannattajansa.

    • Anonyymi

      Jeesus puhui aina vertauksin, ilman niitä hän ei puhunut mitään!
      Tämä todetaan Raamatussa!

      • Anonyymi

        Raamatussa todetaan paljon muutakin, mikä ei sitten pidäkään paikkansa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      203
      3792
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      59
      2379
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2286
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2193
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1521
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      513
      1287
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1261
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1237
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      68
      1129
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      123
      1108
    Aihe