Miksi sähköautoilijat vähättelevät heikkoa rangea

Anonyymi-ap

On selvää, että heikko range on yksi huonoimpia sähköauton ominaisuuksista. Kaikki autoilijat tietävät miten paha tuo ongelma on. Sähköautoilijat kuitenkin vähättelevät ongelmaa ja samalla tietenkin jarruttavat sähköautojen kehitystä. Pitäisi päinvastoin tuoda selkeästi esille, miten todellinen tuo ongelma on

75

609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huono range on suurin syy siihen, etteivät sähköautot käy kunnolla kaupaksi.

      • Anonyymi

        Taitaa suurin syy olla suuret taloudelliset riskit sähköauton kokonaiskuluissa .


    • Anonyymi

      Olen ajanut 40-vuotta bensa-autolla.
      Sanon silti että harvoin tapaa tällaista tyhmyyttä. Edes suolipalstalla.
      Pitääkö sinun kaivella tällaista typeryyttä erikseen vai tuleeko se sulta luonnostaan?

      • Anonyymi

        Tosiasioista ei sähköautojen kohdalla saa puhua! Pitää kiertää totuutta kuin kissa kuumaa puuroa. Nimimerkki: entinen sähköautoilija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasioista ei sähköautojen kohdalla saa puhua! Pitää kiertää totuutta kuin kissa kuumaa puuroa. Nimimerkki: entinen sähköautoilija.

        Sulla on ollut joku Leaf. Maailma on vähän eri vuonna 2024.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasioista ei sähköautojen kohdalla saa puhua! Pitää kiertää totuutta kuin kissa kuumaa puuroa. Nimimerkki: entinen sähköautoilija.

        Tavis-suomalaisen päivittäinen elämänpiiri mahtuu hienosti sähköauton rangeen. Miksi lähtisi ryntäilemään toiselle puolen Suomea?
        Ja jos joskus tulisi sellainen tarve niin miksi pitäisi ajaa väkisin koko matka ilman taukoa? Eikö sulla ole lapsia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasioista ei sähköautojen kohdalla saa puhua! Pitää kiertää totuutta kuin kissa kuumaa puuroa. Nimimerkki: entinen sähköautoilija.

        Minun ensimmäisen bensa-auton range oli alle 300 km. Tankki 32litraa ja motarilla kulutti reilut 12litraa sadalla. Satasella reilut 10 litraa sadalla. 20L jerrykannu oli malkein aina mukana. Auto oli Thriumph Herald 13/60.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun ensimmäisen bensa-auton range oli alle 300 km. Tankki 32litraa ja motarilla kulutti reilut 12litraa sadalla. Satasella reilut 10 litraa sadalla. 20L jerrykannu oli malkein aina mukana. Auto oli Thriumph Herald 13/60.

        Lisäyksenä vielä, tuolloin 70-luvun alussa olivat bensa-automaatit harvinaisia, ja huoltoasemat pistettiin illalla kiinni. Yöasemia oli harvakseltaan, ja nekin kaupungeissa.
        Pitkillä taipaleilla oltiin oman bensan varassa.


    • Anonyymi

      Etkö voisi vain olla ostamatta sähköautoa jos ahdistaa?

    • Anonyymi

      Niin, miksi arjessa merkityksettömästä ei pidetä kamalaa haloota.

      Kaameaa, jos 500 km matkalla talvella pitää ladata 18 minuuttia!

      • Anonyymi

        Tuossa katoaa elämästä pohja täydellisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa katoaa elämästä pohja täydellisestä.

        Arjessa sähköauto on täydellisempi, koska bensa-asemalla ei tarvitse käydä.

        Matkalla sitten hieman hitaampi.

        Käytännössä siis +-0 polttikseen verrattuna.


    • Anonyymi

      Kun on ajellut sähköautolla pitkään mitään ongelmaa ei rangen kanssa ole ollut. Talvella range on isolla akulla satoja kilometrejä ja pikalaturilla akun saa ladattua nopeasti. Auton voi esilämittää ennen liikkeelle lähtöä ja uudemmissa autoissa on akun esilämmitys pikalatausta varten.

      Ymmärrettävästi monia ihmisiä ajatus sähköautosta ahdistaa koska heillä ei ole tietoa ja kokemusta niistä. Tuntematon pelottaa.

      • Anonyymi

        Tosiasiassa on kysymys alistumisesta sähköauton nöyryytettäväksi. Suurin osa kunnon suomalaisista ei halua nöyristellä edes sähköauton edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasiassa on kysymys alistumisesta sähköauton nöyryytettäväksi. Suurin osa kunnon suomalaisista ei halua nöyristellä edes sähköauton edessä.

        Vain heikot miehet ajattelevat noin. Nyt selvisi todellinen syy näille kirjoitukselle. Heikkous.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain heikot miehet ajattelevat noin. Nyt selvisi todellinen syy näille kirjoitukselle. Heikkous.

        Tuossa se nähdään sähköautoilijan mielenlaatu. Sähköautoilija luulee olevansa yli-ihminen. Muut ovat heikkoja. Sähköautoiluun näyttää kuuluvan pullistelu vaikka eväät ovat täysin hukassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa se nähdään sähköautoilijan mielenlaatu. Sähköautoilija luulee olevansa yli-ihminen. Muut ovat heikkoja. Sähköautoiluun näyttää kuuluvan pullistelu vaikka eväät ovat täysin hukassa.

        "Tosiasiassa on kysymys alistumisesta sähköauton nöyryytettäväksi. "

        Kyllä tällainen teksti lähtee normaalia paljon huonomman itsetunnon omaavan näppikseltä. Hänelle varmaan tällainen tavallinen pulliainen vaikuttaa uhalta jos tuntuu että joku autokin nöyryyttää häntä.
        Hanki elämä niin ei tarvitse olla noin hyökkäävä kaikkea kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasiassa on kysymys alistumisesta sähköauton nöyryytettäväksi. Suurin osa kunnon suomalaisista ei halua nöyristellä edes sähköauton edessä.

        Mikä ahistaa kun sinulla ei ole muuta tarkoitusta kuin yrittää ärsyttää noilla lapsellisia juttuillasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ahistaa kun sinulla ei ole muuta tarkoitusta kuin yrittää ärsyttää noilla lapsellisia juttuillasi?

        https://vm.tiktok.com/ZGd8JJCc5/ ....,,,....
        🔥 🚒🔥🏣🔥


    • Anonyymi

      Kyllä autonvalmistajat ja akkujen valmistajat tekevät kaikkensa rangen eteen.

      • Anonyymi

        Rangea on jo tarpeeksi. Kun katsoo naapurimaan Bornin 1.000km testauksia niin 10-11 tunnin aika on jo suht normisuoritus. Se varmaan riittää 99% ihmisistä. Tuon nopeammin tuskin on tarvetta taittaa 1.000km matkaa.

        Isompi panostus on saada akkujen hintoja alas. Se on tärkein asia tuotekehityksessä.


    • Anonyymi

      Kun hieman viitsii miettiä omia ajojaan ja tarpeitaan, niin huomaa ajojen 98%:sti olevan nurkissa ja muutamia kilometrejä päivässä ja silloin riittää lyhyt range ja lataus 2-3 krt viikossa maksimissaan. Jos ajaa 200km päivässä, niin silloin voi hankkia 400km rangen lupauksen ja sillä pärjää oikein hienosti myös pakkasilla. Jos kesällä on mökki 200-300 km päässä, niin voi hankkia pidemmän rengen auton jos ei halua matkalla käydä kaupassa ostoksilla tai välipalalla.

      • Anonyymi

        Eli tunnustit juuri miten oleellinen asia range on sähköautoilijalle. Ongelmaan täytyy oikein paneutua erikseen ja järjestellä elämänsä rangen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tunnustit juuri miten oleellinen asia range on sähköautoilijalle. Ongelmaan täytyy oikein paneutua erikseen ja järjestellä elämänsä rangen mukaan.

        Kyllä se on elämänsä järjestämistä auton ehdoilla kun joutuu käymään bensiksellä että voisi ajaa.
        Sähköauto latautuu kotipihassa tai mökin pihassa eikä tarvitse erikseen koskaan lähteä hakemaan sähköä jostain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tunnustit juuri miten oleellinen asia range on sähköautoilijalle. Ongelmaan täytyy oikein paneutua erikseen ja järjestellä elämänsä rangen mukaan.

        Ei vaan valitaan auto tarpeiden mukaan jos ei halua latailla julkisilla.


    • Anonyymi

      Miksi köyhä bensalenkkari näkee suurta vaivaa sähköautoista?

      • Anonyymi

        Köyhällä on huoli Sähköautoilijoiden mielenterveydestä. On ne niin kireitä ja hermostuneita tyyppejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhällä on huoli Sähköautoilijoiden mielenterveydestä. On ne niin kireitä ja hermostuneita tyyppejä.

        Sähköautoilla ajetaan löysin rantein erittäin halpoja kilometrejä. Ei tarvitse olla vääntämässä väkisin provoja täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilla ajetaan löysin rantein erittäin halpoja kilometrejä. Ei tarvitse olla vääntämässä väkisin provoja täällä.

        Köyhät provoilee sähköautoilijoita! Se on hauskaa ja antoisaa. Samalla huomaa, miten Suomen eliitin elämä heiluu heppoisella pohjalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhät provoilee sähköautoilijoita! Se on hauskaa ja antoisaa. Samalla huomaa, miten Suomen eliitin elämä heiluu heppoisella pohjalla.

        Polttariautoilijat ovat tosi hölmöjä, koska he eivät tajua, miten hyvä asia on lyhyt range.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilla ajetaan löysin rantein erittäin halpoja kilometrejä. Ei tarvitse olla vääntämässä väkisin provoja täällä.

        Halpoja kilometrejä joo . Tähän mennessä kalleimmat kilometrit on ajettu Ruotsissa .630 € / 100 km . Auton pitoaika 1 vuosi . Ajetut kilometrit n. 10 tkm . Arvon lasku vuodessa 63 000 € . Auto on Kiinalainen " luksus sähköauto " . Hedin myy tuota mallia Suomessa . Ostakaa Kiinalaista ! Onneksi täällä ajaminen maksaa vain 2€ / 100 km.


    • Anonyymi

      Jokainen polttis-autoillut tietää kuinka kakka jäykkänä pitää jännittää kun bensatankin merkkivalo syttyy mittaristossa. Sähköautoilijalle tämä epämukavuus on jokapäiväistä.

      • Anonyymi

        Sähköautoilijat ei ole koskaan edes huomanneet, että autossa on lyhyt range. Lyhyt range on ongelma pelkästään polttariautoilijoiden mielikuvissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijat ei ole koskaan edes huomanneet, että autossa on lyhyt range. Lyhyt range on ongelma pelkästään polttariautoilijoiden mielikuvissa.

        Joskus laulettiin että linja-autossa matka katkeaa. Nyt se katkeaa sähköautossa.


      • Anonyymi

        Sähköautoilu tapahtuu epämukavuusalueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijat ei ole koskaan edes huomanneet, että autossa on lyhyt range. Lyhyt range on ongelma pelkästään polttariautoilijoiden mielikuvissa.

        Niin eli valmistajat turhaan kehittävät jatkuvasti rangea suuremmaksi? Eihön sitä kukaan halua tai tarvitse? Miksei autojen polttoainetankkejakin pienennetä kun 15-20 litraa olisi sopiva??....tämähän olisi sitten lähes yhtä kivaa ajella kuin sähköautolla. Toki polttikseen tuon 15-20 litraa tankkaa minuutissa...sähköautoon 45minuutissq😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin eli valmistajat turhaan kehittävät jatkuvasti rangea suuremmaksi? Eihön sitä kukaan halua tai tarvitse? Miksei autojen polttoainetankkejakin pienennetä kun 15-20 litraa olisi sopiva??....tämähän olisi sitten lähes yhtä kivaa ajella kuin sähköautolla. Toki polttikseen tuon 15-20 litraa tankkaa minuutissa...sähköautoon 45minuutissq😂

        Sähköautoilijat tykkäävät hirveästi latauspaikkojen ruuista ja kahviloiden wienereistä. Itseasiassa koko sähköautoilijan perhe on alkanut tykkäämään. Polttariaikaan ei ihme kyllä tykätty ollenkaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin eli valmistajat turhaan kehittävät jatkuvasti rangea suuremmaksi? Eihön sitä kukaan halua tai tarvitse? Miksei autojen polttoainetankkejakin pienennetä kun 15-20 litraa olisi sopiva??....tämähän olisi sitten lähes yhtä kivaa ajella kuin sähköautolla. Toki polttikseen tuon 15-20 litraa tankkaa minuutissa...sähköautoon 45minuutissq😂

        Kaikille halutaan tarjota vaihtoehtoja, tietenkin kaikki kehittyy.
        Voi sinua pientä pojua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin eli valmistajat turhaan kehittävät jatkuvasti rangea suuremmaksi? Eihön sitä kukaan halua tai tarvitse? Miksei autojen polttoainetankkejakin pienennetä kun 15-20 litraa olisi sopiva??....tämähän olisi sitten lähes yhtä kivaa ajella kuin sähköautolla. Toki polttikseen tuon 15-20 litraa tankkaa minuutissa...sähköautoon 45minuutissq😂

        Tankkeja on pienennetty sellaiset 20litraa jos autossa on ladattava hybrid.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijat tykkäävät hirveästi latauspaikkojen ruuista ja kahviloiden wienereistä. Itseasiassa koko sähköautoilijan perhe on alkanut tykkäämään. Polttariaikaan ei ihme kyllä tykätty ollenkaan

        Kuitenkin noiden latauspaikkojen kahvioissa olijat ovat 99% polttomoottoriautoilijoita.


    • Anonyymi

      Kukapa haluaa virhevalintojaan erityisesti mainostaa?

    • Anonyymi

      Sille ei voi mitään jos polttomoottoriautoilija jolla ei ole kokemusta sähköautosta kokee rangen ongelmaksi. Kun omistaa uudehkon sähköauton huomaa ettei se ole ongelma. Sen paistaa läpi tälläkin palstalla. Kirjoitellaan jostain mistä ei ole mitään kokemusta. Ehkä jossain Suomen syrjäseuduilla range voi olla ongelma mutta suurin osa Suomea asuu alueella jossa latausverkosto on jo riittävä. Valtaosaan lyhyistä ajoista kodin latausasema on riittävä.

      Aika huvittaviahan nämä kirjoitukset ovat, Perimmäinen motiivi taitaa olla kateus tai jopa katkeruus sähköautoilua kohtaan. Monelle kun raha on rajoittava tekijä jotta olisi mahdollisuus hankkia omiin tarpeisiin sopiva sähköauto ja latausmahdollisuus kotiin.

    • Anonyymi

      "Jokainen polttis-autoillut tietää kuinka kakka jäykkänä pitää jännittää kun bensatankin merkkivalo syttyy mittaristossa."

      Juntit ajaa joillain iänikuisen vanhoilla katiskoilla joissa ei ole edes jäljellä olevien kilometrien näyttöä.
      Onhan tuollainen tietenkin hankalaa.

      • Anonyymi

        Kilsat vähenee ja hermo kiristyy, riittääkö bensa luvatut kilsat?


    • Anonyymi

      Miksiköhän tämä range ja latausnopeus on ongelma vain niille joilla ei ole sähköautoa ja joilla muutenkin koulutustausta on heikonpuoleinen?

      • Anonyymi

        Kylläpä oli typerä kommentti. Sähköautot käyvät huonosti kaupaksi, koska range on niin olematon. Ei siksi, että ostajakanditaattien koulutustaso olisi heikonpuoleinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä oli typerä kommentti. Sähköautot käyvät huonosti kaupaksi, koska range on niin olematon. Ei siksi, että ostajakanditaattien koulutustaso olisi heikonpuoleinen.

        Mitään uusia autoja ei mene hyvin kaupaksi, sitä vastoin käytetyt sähköautot myyvät hyvin.


    • Anonyymi

      ID4 on ollut meillä nyt 3kk. Ajamme yleisimmin 250km ajoja. Ne menee hyvin kotilatauksella, peräkärrinkin kanssa.
      Pidemmillä reissuilla on ladattava matkalla.
      Kotilatauksessa auton sähköön menee 2€/100km (pörssisähkö nolla, siirtohinta alle 10c/kWh). Keskiarvo 3kk ja 8000km ajalta on alle 5€/100km, joka sisältää latauksia kaupallisilta asemilta.

      Sähkön seurannasta tulee tietysti vaivaa, mutta "polttoaineen" halpa hinta kompensoi vaivaa.

      • Anonyymi

        Sähköauto sopii varmasti monille ihan hyvin. Mutta tätä ei kannata monistaa. Näyttääkin siltä, että sähköautot eivät sovellu enemmistölle autoilijoista. Tässä se ristiriita sitten piileekin. Valtiovaltakin syynää hiilidioksidia mutta unohtaa autoilun todelliset tarpeet. Ei siinä mitään, jos tämä on kansanvallan todellinen tahto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto sopii varmasti monille ihan hyvin. Mutta tätä ei kannata monistaa. Näyttääkin siltä, että sähköautot eivät sovellu enemmistölle autoilijoista. Tässä se ristiriita sitten piileekin. Valtiovaltakin syynää hiilidioksidia mutta unohtaa autoilun todelliset tarpeet. Ei siinä mitään, jos tämä on kansanvallan todellinen tahto.

        "Sähköauto sopii varmasti monille ihan hyvin. Mutta tätä ei kannata monistaa. Näyttääkin siltä, että sähköautot eivät sovellu enemmistölle autoilijoista. "

        Tällä palstalla korostuu hyvin selkeästi se että nämä täysin marginaalissa olevat "haluan -ehdottomasti-1300km-tankkausvälin"-tyypit tekevät älyttömän paljon melua itsestään joistan narsistisista syistä.
        Ja sitten vielä kuvittelevat vielä enemmän narsistisista lähtökohdista puhuvansa enemmistön äänellä.

        Te olette itsekeskeisyydessänne niin pihalla missä suomalaisten autoilun maailma tänä päivänä menee.
        Range ei ole ollut määräävä tekijä enää vuosiin. Kyse on täysin kohtuuhintaisten käyettyjen sähköautojen saatavuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköauto sopii varmasti monille ihan hyvin. Mutta tätä ei kannata monistaa. Näyttääkin siltä, että sähköautot eivät sovellu enemmistölle autoilijoista. "

        Tällä palstalla korostuu hyvin selkeästi se että nämä täysin marginaalissa olevat "haluan -ehdottomasti-1300km-tankkausvälin"-tyypit tekevät älyttömän paljon melua itsestään joistan narsistisista syistä.
        Ja sitten vielä kuvittelevat vielä enemmän narsistisista lähtökohdista puhuvansa enemmistön äänellä.

        Te olette itsekeskeisyydessänne niin pihalla missä suomalaisten autoilun maailma tänä päivänä menee.
        Range ei ole ollut määräävä tekijä enää vuosiin. Kyse on täysin kohtuuhintaisten käyettyjen sähköautojen saatavuudessa.

        Mikä tyyppi taas nostikaan syyttävän sormensa esille: sähköautoilija tietenkin!!!
        Mikä taho on osoittautunut todella narsistiseksi: sähköautoilija tietenkin!!
        Hätä on todellista totta sähköautorintamalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tyyppi taas nostikaan syyttävän sormensa esille: sähköautoilija tietenkin!!!
        Mikä taho on osoittautunut todella narsistiseksi: sähköautoilija tietenkin!!
        Hätä on todellista totta sähköautorintamalla!

        "Mikä tyyppi taas nostikaan syyttävän sormensa esille: sähköautoilija tietenkin!!!"

        Mulla on omassa pihassa fossiilipoltin. Otin asiaan kantaa ihmisenä, en jollain tietyllä käyttövoimalla ajavana.

        On vaan niin räikeän selkeää miten trumppimaisesti jotkut polttiskuskit argumentoivat. Siltä pohjalta kommentoin vaikka itsekin polttiksella ajan. Myötähäpeä iskee.


    • Anonyymi

      Ei se iso polttoainetankki ole aina tae pitkästä toiminta matkasta. Perheessämme oli vuosituhannen vaihteessa muutamia jenkkejä. Isot oli tankit, mutta niin oli kulutuskin. Pahimmillaan yli 30 l / 100 km. Vaimoni Vanissa oli 65 litran tankki, joka ainoa päivä sai olla letkun jatkeena. Itselläni oli 125 litran tankki, silläkin piti tankata noin 3 kertaa viikossa. Ja sitten se 5,7 litran koneella oleva yli 30 litraa per sata km.

      • Anonyymi

        Voi noita aikoja, jolloin ei pahemmin puhuttu CO2-asioista eikä ilmastomuutoksesta. Nyt puhutaan sitten sitäkin enemmän ja jopa hysteerisesti. Olen 80- vuotias ja olen saanut elää rauhan aikaa Euroopassa mutta nyt sitä on koettu sotakin joka jatkuu ja jatkuu. Sähköautot eivät näköjään tuo mukanaan rauhaa vaan jopa päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi noita aikoja, jolloin ei pahemmin puhuttu CO2-asioista eikä ilmastomuutoksesta. Nyt puhutaan sitten sitäkin enemmän ja jopa hysteerisesti. Olen 80- vuotias ja olen saanut elää rauhan aikaa Euroopassa mutta nyt sitä on koettu sotakin joka jatkuu ja jatkuu. Sähköautot eivät näköjään tuo mukanaan rauhaa vaan jopa päinvastoin.

        Ja miten poju keksit sotkea sodan ja sähköautot samaan juttuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja miten poju keksit sotkea sodan ja sähköautot samaan juttuun?

        Sinä et vastausta ilmeisesti löydä. Sodan melskeessä ei tule hiilidioksidipäästöt hirveesti mieleen ja ilmasto-ongelmat ovat olematon yläluokan ihmisten ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi noita aikoja, jolloin ei pahemmin puhuttu CO2-asioista eikä ilmastomuutoksesta. Nyt puhutaan sitten sitäkin enemmän ja jopa hysteerisesti. Olen 80- vuotias ja olen saanut elää rauhan aikaa Euroopassa mutta nyt sitä on koettu sotakin joka jatkuu ja jatkuu. Sähköautot eivät näköjään tuo mukanaan rauhaa vaan jopa päinvastoin.

        Voi miten lyhyt on ihmisen muisti. 1969 vuosikirjassa, sain lahjaksi, puhuttiin ilmaston lämpenemisestä huolestuneeseen sävyyn ja arvuuteltiin kuinka kumaa ja tukalaa maailmassa on 2020. Eivät nuo ilmastopaasaajat ja risupartaradikaalit, siksi niitä silloinkin kutsuttiin, kovin väärässä olleet. Muutama oikea ympäristöteko ilmaston suhteen on kuitenkin tehty. Puhtaan saasteen, siis paskan; tuuttaaminen ilmaan on lähes loppu. Pahin saastelähde oli LYIJY, se varmaan on pehmentänyt monen skeptikon pään, toinen RIKKI, kolmas HIILIPÖLY. Näitä kolmea tuli autoista ja lisäksi esim. Harjavallasta ties mitä raskasmetalleja ja Raahe, molemmissa metsää kuoli tuhansia hehtaareja. Otsoni saatiin pelastettua, haitalliset aerosolikaasut saatiin kiellettyä. Muistan pikkupoikana hellepäivinä siinä ratsastajapatsaan kohdalla oli ilma aika paksua, mutta tuoksui kehitykseltä. Lisäksi kaikki suurimmat kaupungit lykkäsivät jätevetensä puhdistamattomina vesistöihin. Teollisuus myös, elohopeaa mereen eikä koira perään haukkunut. Saatiin "uusi" kalalajikin selkämeren silmättömät silakat. Vieläkin aivan tahallista ympäristön suoraa turmelemista esiintyy, huvikseenko ne vanhat dieselit käyvät tyhjäkäynnillä kauppojen parkkipaikoilla. 80 vuotiaan pitäisi nimenomaan olla tyytyväinen ympäristön paremmasta tilasta. Hellekesänä 1969 Helsingin 6:sta yleisestä uimarannasta suljettiin 4, syy paska. Miksi 1969, olin polkupyörälähettinä, se oli kuumaa hommaa ja uimaan teki mieli, piti käydä välillä Suomenlinnan ulkomeren puolella, kun mantereen uimapaikoilla lillui lortit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et vastausta ilmeisesti löydä. Sodan melskeessä ei tule hiilidioksidipäästöt hirveesti mieleen ja ilmasto-ongelmat ovat olematon yläluokan ihmisten ongelma.

        Mutta miksi sotkea nuo tähän ketjuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi sotkea nuo tähän ketjuun?

        Hyvä kysymys. Miksi sähköautot kytketään ilmastoasioihin. Eihän niillä ole mitään positiivista vaikutusta ilmastoon. Jos sähköautojen valmistus lopetettaisiin kokonaan niin sillä olisi vasta jotain positiivista vaikutus ilmastoon.


      • Anonyymi

        Minulla on ollut jenkkiautoja vuodesta 1984 lähtien, yksikään niistä ei ole vienyt ”yli 30 l /100 km”.
        Pitkään oli käyttöautona nopeahko Chevelle (13,9s 1/4mile) ja sen ympärivuotinen kulutus oli alle 15 l/100 km.
        Chevy Vanit 6,5d ja 6,5td, molempien kulutus n. 15 l/100km, vaikka työvälineitä oli aina mukana n. 700 kg.


    • Anonyymi

      Tukijoiden kesken on lähes täysi yhteisymmärrys ilmastosmuutoksesta https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_consensus_on_climate_change. Yksi keskeinen syy on fossiiliset polttoaineet ja sitä kautta polttomoottoriautot.

      Amatöörit voivat tällä palstalla väittää vastaan mitä haluavat mutta eipä sillä ei ole mitään merkitystä. Väitteet pitää aina pystyä perustelemaan mutta vastaanväittäjiltä viittaukset tutkittuun tietoon puuttuvat.

      Ei olisi yllättävää jos takana on katkeruutta siitä että ei ole varaa sähköautoon joka on henkilökohtainen ilmastoteko. Koetaan ehkä huonoa omaatuntoa polttomoottoriautolla ajamisesta.

      • Anonyymi

        Sähköautoilijan ylemmyydentunteeseen näyttää kuuluvan, että on vaikea myöntää tosiasioita. Sähköautot ovat vaan yksinkertaisesti ovat niin huonoja käytännön toiminnaltaan, etteivät ne sovi enemmistön autoilutarpeisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijan ylemmyydentunteeseen näyttää kuuluvan, että on vaikea myöntää tosiasioita. Sähköautot ovat vaan yksinkertaisesti ovat niin huonoja käytännön toiminnaltaan, etteivät ne sovi enemmistön autoilutarpeisiin.

        Jos sähköautot eivät sovellu enemmistölle niin miten selität sen että Suomen viimekuun kolmesta ostetuimmista automallista kaikki kolme olivat sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijan ylemmyydentunteeseen näyttää kuuluvan, että on vaikea myöntää tosiasioita. Sähköautot ovat vaan yksinkertaisesti ovat niin huonoja käytännön toiminnaltaan, etteivät ne sovi enemmistön autoilutarpeisiin.

        "Sähköautot ovat vaan yksinkertaisesti ovat niin huonoja käytännön toiminnaltaan, etteivät ne sovi enemmistön autoilutarpeisiin."

        Totuushan on se että nyyiset sähköautot ovat käytännön toiminnaltaan erittäin hyviä ja kaikki tämä ulina johtuu vain siitä että näillä valittajilla ei ole rahaa ostaa niitä.
        Kun odotellaan muutama vuosi niin nämä samat valittajat ostavat käytetyn sähköauton ja hehkuttavat kuinka halpaa sillä on ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautot ovat vaan yksinkertaisesti ovat niin huonoja käytännön toiminnaltaan, etteivät ne sovi enemmistön autoilutarpeisiin."

        Totuushan on se että nyyiset sähköautot ovat käytännön toiminnaltaan erittäin hyviä ja kaikki tämä ulina johtuu vain siitä että näillä valittajilla ei ole rahaa ostaa niitä.
        Kun odotellaan muutama vuosi niin nämä samat valittajat ostavat käytetyn sähköauton ja hehkuttavat kuinka halpaa sillä on ajaa.

        Käytäntöjä ja käyttöjä on monenlaisia ja turha on sähköautoilijan sulloa kaikkia saman kaavan alle. Lataaminen on monille niin persiistä tulevaa puhaa, että sähköautoilijan on syytä lopettaa rehvastelunsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytäntöjä ja käyttöjä on monenlaisia ja turha on sähköautoilijan sulloa kaikkia saman kaavan alle. Lataaminen on monille niin persiistä tulevaa puhaa, että sähköautoilijan on syytä lopettaa rehvastelunsa.

        Jos ajatellaan ihan normaalia arkikäyttöä niin mikä siinä auton kytkemisessä kotona lataukseen on niin vaikeaa? Samat hemmot kuitenkin pystyvät ongelmitta laittamaan puolet vuodesta sen lohkolämmittimen johdon paikalleen päivittäin.

        Jos ei ole kotilatausmahdollisuutta niin toki tilanne sitten on hieman eri. Tätä kuitenkin tuodaan aika harvoin esiin syynä, vaan useammin perustelut sähköauton sopimattomuudelle ovat enemmän tai vähemmän täysin yksittäistapauksia tai jopa täysin keksittyjä/kuviteltuja syitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajatellaan ihan normaalia arkikäyttöä niin mikä siinä auton kytkemisessä kotona lataukseen on niin vaikeaa? Samat hemmot kuitenkin pystyvät ongelmitta laittamaan puolet vuodesta sen lohkolämmittimen johdon paikalleen päivittäin.

        Jos ei ole kotilatausmahdollisuutta niin toki tilanne sitten on hieman eri. Tätä kuitenkin tuodaan aika harvoin esiin syynä, vaan useammin perustelut sähköauton sopimattomuudelle ovat enemmän tai vähemmän täysin yksittäistapauksia tai jopa täysin keksittyjä/kuviteltuja syitä.

        Elämäntyylimme on muotoutunut vahvasti auton käytön ympärille mutta autojen lataamiseen ei ole varauduttu kovin laajasti. Sähköautoilun puolesta puhuville on tullut suorastaan tarjottimella asioita, joista he voivat syyllistää perinteistä tekniikkaa ja sen käyttäjiä. Perinteisen tekniikan autoilijoille on tullut vastaavasti tarjottimella lukuisia asioita, jotka ovat huonommalla tolalla sähköautoissa. Tilanne on erinomainen riitelemisen kannalta. Todella hedelmällistä tai hedelmätöntä. Kannattaa varmasti riidellä, jotta autoilijan tylsä elämä ei menisi harakoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytäntöjä ja käyttöjä on monenlaisia ja turha on sähköautoilijan sulloa kaikkia saman kaavan alle. Lataaminen on monille niin persiistä tulevaa puhaa, että sähköautoilijan on syytä lopettaa rehvastelunsa.

        Vaikeaa on kaikki jos niin haluaa ja on kehitysvastainen änkyrä.
        Kotona ajaa autonsa katokseen tai talliin ja siellä odottaa latauskaapeli siististi ja sen kun tyrkkää autoon niin "tankki on taas aamulla täysi". Toiset kokevat hankalaiksi ladata julkisilla paikoilla, mutta sekin on vain asenne kysymys. Jokainen kuitenkin näpyttelee päivät jotain laitetta ja käyttää appeja ja kaiken maailman ohjelmia, eikä se lataaminen ole sen kummempaa. Kelkasta pudonneet ja änkyrät ovat sitten toinen luku ja täällä näitä tuntuu riittävän enemmän kuin normaalissa elämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämäntyylimme on muotoutunut vahvasti auton käytön ympärille mutta autojen lataamiseen ei ole varauduttu kovin laajasti. Sähköautoilun puolesta puhuville on tullut suorastaan tarjottimella asioita, joista he voivat syyllistää perinteistä tekniikkaa ja sen käyttäjiä. Perinteisen tekniikan autoilijoille on tullut vastaavasti tarjottimella lukuisia asioita, jotka ovat huonommalla tolalla sähköautoissa. Tilanne on erinomainen riitelemisen kannalta. Todella hedelmällistä tai hedelmätöntä. Kannattaa varmasti riidellä, jotta autoilijan tylsä elämä ei menisi harakoille.

        En kutsuisi tuota riitelemiseksi, ihan vapaastihan jokaisella on oikeus mielipiteeseen jostain asiasta. Toivottavaa kuitenkin olisi että mielipiteensä pystyisi jotenkin perustelemaan ettei väite jää vaan pelkäksi heitoksi, kuten esimerkiksi tämän ketjun avauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämäntyylimme on muotoutunut vahvasti auton käytön ympärille mutta autojen lataamiseen ei ole varauduttu kovin laajasti. Sähköautoilun puolesta puhuville on tullut suorastaan tarjottimella asioita, joista he voivat syyllistää perinteistä tekniikkaa ja sen käyttäjiä. Perinteisen tekniikan autoilijoille on tullut vastaavasti tarjottimella lukuisia asioita, jotka ovat huonommalla tolalla sähköautoissa. Tilanne on erinomainen riitelemisen kannalta. Todella hedelmällistä tai hedelmätöntä. Kannattaa varmasti riidellä, jotta autoilijan tylsä elämä ei menisi harakoille.

        Diipadaapadiipadaapa.

        Kelkasta pudonneille on nykyään isompi estradi tarjolla täällä netissä kuin menneinä vuosina kun putkitelkkarit ovat vaihtuneet litteisiin.
        Kun lankapuhelimet ovat vaihtuneet kännyköihin.
        Kun puukiukaat ovat vaihtuneet sähköisiin.

        Nämä kitisijät ovat niitä pahnan pohjimmaisia jotka sitten jossain vaiheessa siirtyvät viimeisimpänä käyttämään kännyköitä. Ja ovat sitten täysin haltioissaan miten paljon parempi se on kuin lankapuhelin. Unohtavat täysin kuinka monta vuotta heillä meni hukkaan kun änkyröivät lankapuhelimen kanssa,

        sama homma on nyt menossa sähköautojen kanssa.


    • Anonyymi

      "Lataaminen on monille niin persiistä tulevaa puhaa, että sähköautoilijan on syytä lopettaa rehvastelunsa."

      Ammattimainen mielensäpahoittaja pystyy tekemään itselleen maailman isoimman ongelman mistä tahansa asiasta jos ottaa sen asiakseen.

      Normaalijärjellä varustettu ihminen ottaa iloiten vastaan mahdollisuuden "tankata" autonsa kotona hinnalla joka vastaa 20 centin litrahintaa bensalle.

      Mietipä nyt järjellä.
      Kotipihassa 20 senttiä per litra
      Bensiksellä 1,8 euroa per litra.

      Kumpi on parempi ja mukavampi tapa tankata?

      • Anonyymi

        Et näköjään pääse tuosta koomastasi eroon. Kenelle oikein kirjoittelet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näköjään pääse tuosta koomastasi eroon. Kenelle oikein kirjoittelet?

        Näköjään ainakin sinulla riitti mielenkiintoa vastaamiseen saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näköjään ainakin sinulla riitti mielenkiintoa vastaamiseen saakka.

        Siihen se sitten loppuukin.


    • Anonyymi

      Kun keskimääräinen suomalainen autoilija ajaa ladattavalla hybridillä muutaman vuoden tajuaa että range ei ole ongelma. Suurin osa arkiajoista on lyhyitä jolloin lähes kaikki ajo menee sähköllä jonka saa ladattua kodin latausasemasta saatavalla edullisella sähköllä. Niillä muutamilla pidemmillä matkoilla vuoden aikana tulee ajettua polttomoottorilla.

      Tästä seuraa että tankkaamassa tulee käytyä kolme neljä kertaa vuodessa jolloin ajaessa tulee ajoittain mietittyä miksi se polttomoottori kulkee mukana siellä konepellin alla lähes käyttämättömänä.

      On totta että pidemmillä matkoilla lataaminen ei ole yhtä nopeaa kuin tankkaaminen mutta pikalaturilla silti niin nopeaa että se hoituu sujuvasti tauolla. Jos range on 400 - 500 km se on käytännössä se matka minkä viitsii ajaa yhtä mittaa ennen kuin alkaa kaivata taukoa ajamisesta. Tai joku matkustajista kyselee milloin pidetään tauko. On varmaan yksilöllistä tykkääkö sitten ajaa 700 - 800 km yhtä mittaa mutta ei se ole enää miellyttävää.

      Lopulta voi päätyä siihen johtopäätökseen että on parempi siirtyä ladattavasta hybridistä sähköautoon. Voisi kai sanoa että ajatusmaailma muuttuu polttomoottoriautoilijasta sähköautoilijaksi. Sitten ajatus kulkee niin että ei enää viitsisi ajaa huoltoasemalle tankkaamaan kun voi ajaa suoraan kotiin ja pistää auton lataukseen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      21
      1057
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      208
      1026
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      308
      935
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    Aihe