Muistan takavuosina lukeneeni autolehdistä termin "jousittamaton massa", eli pienten ja kevyempien renkaiden etu. No nyt on katumaasturijärkäleiden renkaat suurempia ja painavampia kuin koskaan ennen.
Eikö "jousittamattomalla massalla" ollutkaan mitään merkitystä?
Jousittamaton massa
7
148
Vastaukset
- Anonyymi
Jousittamaton massa on suhteellinen käsite. Se keveys on tietysti hyväksi mutta se pitää suhteuttaa voimaan millä auto painaa rengasta maatavasten. eli kyseisen pyörän päällä olevaan massaan. Kevyessä autossa pitää olla paljon kevyemmät jousittamattomat massat jotta pyörä edes teoriassa voisia reagoida yhtä nopeasti liikkeeseen.
Painavassa autossa siis voi olla iso jousittamaton massa ilman mitään ongelmia. - Anonyymi
Kilpa-autoilussa on kaikki tärkeää, mutta henkilöautoissa pelataan ihan eri asioilla ja eri kokoissa autoissa on erilaiset massat jo tapauksessa.
- Anonyymi
Pieni vai keskikokoinen jousittamaton massa perheautossa, (kaikki henkilöautot suomessa), ihan turhaa huolehtia tästä. Nää on niitä juttuja mistä autolehdet kirjoittelee jotta niillä olisi jotain kirjoitettavaa. Jos ei ole mitään oikeata jutunaihetta niin aina voidaan kehittää jokin "ongelma". Autolehdissä on paljon muitakin tämäntyyppisiä juttuja missä mietitää jotain prosentin kymmenyksen eroja autoissa.
Autolehti olisi aika ohut jos kirjoitettaisiin pelkkää asiaa. - Anonyymi
Myös sähkömoottorin sijoittamisessa pyörännapaan puhutaan aina jousittamattomasta massasta kielteisenä asiana, vaikka se tuntuisi loogisimmalta paikalta.
- Anonyymi
Joissain vanhoissa Alfa-Romeoissa jarrulevytkin oli vetoakselien sisäpäissä jousittamattoman massan pienentämiseksi, joten ei se ihan toimittajien itse keksimä sivuntäyte -aihe ole jos on kannattanut moinen erikoinen ja todennäköisesti tavanomaista kalliimpi rakenneratkaisu tehdä.
Ehkä vaikuttanut jarrutehoon vähän heikentävästi, jarrut vaikuttaneet pyörään ikäänkuin "jatkovarren" välityksellä, murrosnivel vielä välissä ja kaikkihan tietää työkaluistakin, että jatkovarsi varsinkin nivelellä vaikuttaa heikentävästi vääntövoimaan pultin irrotuksessa tms.
- Anonyymi
Ja autolehdet puhu, että pyörä joka ei vedä, jarruttaa.
Noilla asioilla ei ole tavallisen auton ja autoilijan kannalta mitään merkitystä.- Anonyymi
Saakelin toimittajanretaleet ratkutti vuosikausia japanilaisautojen selkeistä lämmityslaitteen liukusäätimistä ja niinpä ne korvattiin kierrettävlllä ja minusta tyhmän näköisillä 50-luvun hellan nupeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833950
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342963Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992233Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?301900- 311770
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian231762Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell531667Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271537- 281491
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni81485