Porojen vapaana pitäminen on kiellettävä.

Anonyymi-ap

Paljonko vahinkoa ja yksin liikenneonnettomuuksia vapaana laiduntavat porot aiheuttavat.

42

578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vähän ja porot olleet iän ajan Suomessa . Eliitin Suomeen tuomat kauriit kolareita ja muuta tuhoa aiheuttavat runsain mitoin .

      • Anonyymi

        Niin se peurojen tuonti oli amerikkalaisten, siis amerikansuomalaisten vika kun niitä tänne lähettivät? Tosin kyllä mulle peuranpaisti maistuu Tapaninpäivänä, on parasta herkkua.


      • Anonyymi

        Ainakin junien alle jää paljon ja verorahoista maksetaan korvaukset, nyt hukkui yli 200 poroa ja nekin joudutaan kustantamaan. Pitäisi olla edes kohtuuhintaista lihaa kaupassa kun tuetaan helvetisti, mutta maksaa järjettömästi, itse lappalaiset mässäilevät koko ajan toisten maksamana.


      • Anonyymi

        Minkähän takia poro isännät sitten itkee mm. junan alle jääneiden porojen määrää jos niitä ei alle jää. Lapissa ihmisten on itse omalla kustannuksella aidattava asuntonsa ja mökkiensä pihat jos haluaa ettei kasveja syödä ja tallota pilalle. Porojen määrää pitäisi ehdottomasti rajoittaa, niille kuskataan etelästä heinää kun näin suurille määrille ruoka ei riitä.
        Kyllä "iän ajan" on lehmiä ja hevosiakin Suomessa ollut mutta ne laiduntavat omistajan maalla.

        Riitaista porukkaa vielä nämä "alkuperäiskansalaiset" - eivät edes saamelaiskäräjillä äänestysoikeutetuista pääse sopuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se peurojen tuonti oli amerikkalaisten, siis amerikansuomalaisten vika kun niitä tänne lähettivät? Tosin kyllä mulle peuranpaisti maistuu Tapaninpäivänä, on parasta herkkua.

        Peurat, valkohäntäpeurat, tuotiin eliitin "nautinnoksi". Peuraa kutsuttiin ennen Laukon peuraksi, joka on suora viittaus Laukon kartanoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peurat, valkohäntäpeurat, tuotiin eliitin "nautinnoksi". Peuraa kutsuttiin ennen Laukon peuraksi, joka on suora viittaus Laukon kartanoon.

        Aivan. Laukon kartanoon tuotiin ensimmäiset peurat, mutta nyt niitä on vapaana metsästettävänä. Siitä vaan metsästyskorttia hankkimaan ja johonkin seuraan liittymään, eikä tarvitse kadehtia toisten peurapaisteja. Seurat potevat jäsenpulaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Laukon kartanoon tuotiin ensimmäiset peurat, mutta nyt niitä on vapaana metsästettävänä. Siitä vaan metsästyskorttia hankkimaan ja johonkin seuraan liittymään, eikä tarvitse kadehtia toisten peurapaisteja. Seurat potevat jäsenpulaa.

        Varmasrti on pulaa kun suuri osa tukijulleista salametsästää hirvet, peurat ja kauriit omin luvin omaan pakkaseen, samalla menee muutkin ja myös rauhoitetut eläimet. Ennen pientilalliset ja muut köyhät metsästi nälkäänsä, nykyään pelkkää ahneuttaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkähän takia poro isännät sitten itkee mm. junan alle jääneiden porojen määrää jos niitä ei alle jää. Lapissa ihmisten on itse omalla kustannuksella aidattava asuntonsa ja mökkiensä pihat jos haluaa ettei kasveja syödä ja tallota pilalle. Porojen määrää pitäisi ehdottomasti rajoittaa, niille kuskataan etelästä heinää kun näin suurille määrille ruoka ei riitä.
        Kyllä "iän ajan" on lehmiä ja hevosiakin Suomessa ollut mutta ne laiduntavat omistajan maalla.

        Riitaista porukkaa vielä nämä "alkuperäiskansalaiset" - eivät edes saamelaiskäräjillä äänestysoikeutetuista pääse sopuun.

        Eteläisessä Suomessa aidataan kaupunkialueilla tontit ihan vapaaehtoisesti, jottei joutilaat tule kuljeksimaan ihmisten pihoille. Ihan normaali toimenpide tuo aitaus.


    • Anonyymi

      Ja sinut pitää sulkea laitokseen.loppu iäksi 🐀

    • Anonyymi

      Joo ilman muuta tuotantoeläin porot aitauksiin ja isännälle vastuu jos poro aiheuttaa vahinkoa ta haittaa.
      Niin on jo sata vuotta ollut suomessa nuilla vaan jokin käsittämätön erivapaus.
      Eipä näy lehmiä kanoja lampaita hevosia ihmisten pihoilla pottumailla ja pitkin teitä .

      • Anonyymi

        Poronhoito on saamelaisten ikivanha elinkeino, jota lantalaiset vaalivat perinteisin menetelmin moottorikelkoin, helikopterein ja lentokonein aivan pohjoisinta Lappia lukuun ottamatta.


    • Anonyymi

      Suomessa vapaa laidunnusoikeus on lakkautettu jo satoja vuosia sitten paitsi pohjoissuomessa porojen yhteydessä , poroja saa yhä laiduntaa maanteillä , vilja- ja perunapelloissa ihmisten pihoilla.

    • Anonyymi

      Montako vakavaa liikenneonnettomuutta irti laiduntavat porot aiheuttavat.

      • Anonyymi

        Porot aiheuttavat vuosittain 3 300 -5 500 liikenneonnettomuutta, joista suurimmassa osassa ei tule henkilövahinkoja ellei henkilövahingoksi lasketa onnettomuuden aiheuttamaa vitutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porot aiheuttavat vuosittain 3 300 -5 500 liikenneonnettomuutta, joista suurimmassa osassa ei tule henkilövahinkoja ellei henkilövahingoksi lasketa onnettomuuden aiheuttamaa vitutusta.

        Sehän on vähän. Enemmän peurat ja hirvet aiheuttaa vah8nkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on vähän. Enemmän peurat ja hirvet aiheuttaa vah8nkoa.

        Kytillä tavoitteena 0 ihmisten aiheuttamaa kuolemaa liikenteessä eli porotkin aidattava. Joutuvat sitten itsekin lopettamaan järjettömän kaahaamisensa.


    • Anonyymi

      Kannattaa laittaa poro pakkaseen jos on omilla pelloilla laiduntanut. Veronmaksajien etelästäkin pitäisi hakea muutama poro pakkaseen että saa rahoille vastinetta, kaupassahan poroilla on ryöstöhinnat.

    • Anonyymi

      Tähän vasemmistolaiseen "luoonon suojeluun" on lisättävä hirvet ja peurat jne.

    • Anonyymi

      Mitenkäs liikenneturva ja poliisi niin ja hallitus eivät puhu ei pukahda porojen aiheuttamista liikenneonnettomuuksista .
      Jos nuo saataisiin pois niin tilastot paranisivat vissiin euroopan parhaimmiksi .

      • Anonyymi

        Ongelma on ratin ja penkin välissä. Liikenneonnettomuudet johtuu suurimmaksi osaksi väärästä tilannenopeudesta ja tarkkaamattomuudesta.

        Autot pitäisi kieltää. Liikenteessä kuolee ja vammautuu valtavasti ihmisiä päivittäin.

        Sinänsä kuolema ei ole ongelma kun ihmisiä on muutenkin liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma on ratin ja penkin välissä. Liikenneonnettomuudet johtuu suurimmaksi osaksi väärästä tilannenopeudesta ja tarkkaamattomuudesta.

        Autot pitäisi kieltää. Liikenteessä kuolee ja vammautuu valtavasti ihmisiä päivittäin.

        Sinänsä kuolema ei ole ongelma kun ihmisiä on muutenkin liikaa.

        Liikenneongelmiin yleensä kyllä äkkiä puututaan , mutta tuo ehdottomasti suurin vaara saa olla kaikessa rauhassa .
        Miksikähän näin on ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneongelmiin yleensä kyllä äkkiä puututaan , mutta tuo ehdottomasti suurin vaara saa olla kaikessa rauhassa .
        Miksikähän näin on ?

        Mitä pohjoisemmaksi Suomessa mennään, niin sitä suuremmat on ylinopeudet liikenteessä. Tosin nykyään missä tahansa Suomessa ajetaan ylinopeuksia, koska noin 6 vuotta sitten lopetettiin nopeusvalvonnat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma on ratin ja penkin välissä. Liikenneonnettomuudet johtuu suurimmaksi osaksi väärästä tilannenopeudesta ja tarkkaamattomuudesta.

        Autot pitäisi kieltää. Liikenteessä kuolee ja vammautuu valtavasti ihmisiä päivittäin.

        Sinänsä kuolema ei ole ongelma kun ihmisiä on muutenkin liikaa.

        Poroille ei ole opettu liikennesääntöjä, ei myöskään kytille ja tiellä makoileville viherpiiperöille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä pohjoisemmaksi Suomessa mennään, niin sitä suuremmat on ylinopeudet liikenteessä. Tosin nykyään missä tahansa Suomessa ajetaan ylinopeuksia, koska noin 6 vuotta sitten lopetettiin nopeusvalvonnat.

        Mitä höpiset, kytät sakottaa enemmän kuin koskaan, eihön ne muuta enää teekään kuin rosvoiaa autoilijoita. Samaan aikaan kameravalvonta lisääntyy hurjaa vauhtia, laskevat nopeurajoituksia ja sakotusrajaa jo muutaman km/h ylitykseen. Turvallisuuden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä höpiset, kytät sakottaa enemmän kuin koskaan, eihön ne muuta enää teekään kuin rosvoiaa autoilijoita. Samaan aikaan kameravalvonta lisääntyy hurjaa vauhtia, laskevat nopeurajoituksia ja sakotusrajaa jo muutaman km/h ylitykseen. Turvallisuuden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.

        Lähes kaikki rekan keulaan ajot ja monet muutkin itsemurhia, lisänä kyttien aiheuttamat kuolemat. Lopettakoot ensin putkamurhat ja turhat takaa-ajot jos ihmishenget tärkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä höpiset, kytät sakottaa enemmän kuin koskaan, eihön ne muuta enää teekään kuin rosvoiaa autoilijoita. Samaan aikaan kameravalvonta lisääntyy hurjaa vauhtia, laskevat nopeurajoituksia ja sakotusrajaa jo muutaman km/h ylitykseen. Turvallisuuden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.

        Missä noin tehokasta on valvonta??? Useita vuosia kun viimeksi nähy tutkavalvonta tai ratsia !! Automaatti valvonta tolpat on kaikkien tiedossa ja vain niillä kohdin hiljennetään. Usein kaupunkien katualueet pahimmat kun "nöössit" korvantaustat märkänä kokeilee kuka nopeimmin ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä noin tehokasta on valvonta??? Useita vuosia kun viimeksi nähy tutkavalvonta tai ratsia !! Automaatti valvonta tolpat on kaikkien tiedossa ja vain niillä kohdin hiljennetään. Usein kaupunkien katualueet pahimmat kun "nöössit" korvantaustat märkänä kokeilee kuka nopeimmin ajaa.

        Tuppukylissä ei olekaan, kaupungeissa koko ajan ja pääteilläkin usein. Sorateillä ja pienillä asfalttiteillä tapahtuu suhteessa eniten onnettomuuksia kun itsensä rallikuskeiksi kuvittelevat kietoo mersut, bemarit ja audit puun ympärille, tukijullien pentuja eneimmäkseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuppukylissä ei olekaan, kaupungeissa koko ajan ja pääteilläkin usein. Sorateillä ja pienillä asfalttiteillä tapahtuu suhteessa eniten onnettomuuksia kun itsensä rallikuskeiksi kuvittelevat kietoo mersut, bemarit ja audit puun ympärille, tukijullien pentuja eneimmäkseen.

        Päinvastoin . Juuri kaupunkien alueella ei valvontaa ole. Landen pikkuteiden valvonnoista en tiedä kun enniillä alueilla juurikaan käy. Nuo kirkonkylien keskustaajamien kaaharit ovat niitä autonvirittäjäkerhojen porukoita jotka nukkuvat iltapäivään asti, jotta jaksavat iltaisin rällätä. Lähimmät poliisit maakunnan suurimmassa kaupungissa, jos yleensä missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastoin . Juuri kaupunkien alueella ei valvontaa ole. Landen pikkuteiden valvonnoista en tiedä kun enniillä alueilla juurikaan käy. Nuo kirkonkylien keskustaajamien kaaharit ovat niitä autonvirittäjäkerhojen porukoita jotka nukkuvat iltapäivään asti, jotta jaksavat iltaisin rällätä. Lähimmät poliisit maakunnan suurimmassa kaupungissa, jos yleensä missään.

        Kaupunki ja kirkonkylä eivät ole sama asia, lähes kaikki kytät ovat isommissa kaupungeissa ja jokainen niistä yrittää ryöstää autoilijoita ja keksiä tekosyitä kaahaamiselle ja turhille takaa-ajoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma on ratin ja penkin välissä. Liikenneonnettomuudet johtuu suurimmaksi osaksi väärästä tilannenopeudesta ja tarkkaamattomuudesta.

        Autot pitäisi kieltää. Liikenteessä kuolee ja vammautuu valtavasti ihmisiä päivittäin.

        Sinänsä kuolema ei ole ongelma kun ihmisiä on muutenkin liikaa.

        Jää niitä elukoita junienkin alle joten kielletään junatkin. Viherpössyttelijät joutuvat tällöin kuljeksimaan ratoja pitkin uusille pössyttelypaikoilleen. Syy ja seuraus.


    • Anonyymi

      Poro on ollut pohjoisessa jo kauan ennen etelän ihmettä. Etelän ihmeet ei osaa varoa poroja, ei hirviä, ei peuroja vaikka olis miljoona varotusmerkkiä.

      • Anonyymi

        Lappilaiset siellä eniten ylinopeutta ja kolareita ajaa, kuten muuallakin syrjäseuduilla paikalliset asukkaat. Samalla tavalla menevät heikoille jäille moottorikelkalla tai törmäävät puuhun, jäävät mönkijän alle jne.


    • Anonyymi

      Saahan myös muslimit kulkea vapaana Suomessa vaikka aiheuttavat paljon vahinkoa esim. raiskaamalla ja muulla rikollisuudella.

      • Anonyymi

        Kaduiilla makoilevien puolue suojelee heitäkin.


      • Anonyymi

        Hys hys, ei siitä saa puhua, mutta Suomen vähemmistökansalaisia saa mollata, kuten joidenkin rasistiset viestit Lapin asukkaista kertovat. Kateus tulee esiin myös noissa viesteissä, mutta mikään ei estä kateellisia ryhtymään itse poron kasvattajiksi. Poroisänniksi heistä ei ole, eikä koskaan tuolla asenteella tule.


    • Anonyymi

      porot ovat suuri uhka syyttömille ihmisille varsikin liikenteessä. poro on joidenkin ryhmien pyhälehmä lapin alueella. poronomisatajat on kaikesta vastuusta vapaana.
      tällähän nämä saamelaiset ja heidän tekolappalaiset ystävnsä ylvästelevät kun saavat elää toisten siivlellä ja valtaosa kansasta naksaa näiden elämää avustuksena ja muina tukiaisina

      • Anonyymi

        Kylläpä viherkommarilla on tiukka kateus iskenyt päälle. Heitä tuo pohjaton kateus pois edes jouluksi.


      • Anonyymi

        Eihän ne eroa muista tukijulleista, paisti etteivät voi pitää elukoita vapaana. Suurimmalla osalla tosin ei olekaan vaan laiskottelevat lähes koko vuoden. Eipä ne porotkaan paljon työtä vaadi.


    • Anonyymi

      Tarkoitit varmaan persuja eikä poroja

    • Anonyymi

      Paljonko onnettomuuksia irti juoksenteleva lappalaisten karja vuosittain aiheuttaa, paljonko kärsimystä ja kuolemaa ?

      • Anonyymi

        Rakit aiheuttaa paljon enemmän ja ovat täysin turhia, ne on kiellettävä tai laitettava 500-3000€/vuosi haittamaksu koon mukaan.


    • Anonyymi

      Juu, kyllä ne kiinni täytyisi pitää.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2775
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2615
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      267
      1575
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1174
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1088
    7. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

      Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      879
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe